Zwarte Piet is racisme.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

YamaSaki

Re: Zwarte Piet is racisme.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 22:25

Waarom?
Omdat in sprookjes toch elke prinses ook wakker gekust kan worden... :P

Zwarte piet is zwart door de roet van de schoorsteen...klaar! :D
Ik wil nog steeds eens verkleed als zwarte piet kindjes blij maken!
Waarom? Omdat ik zwarte pieten leuk vind!
Ze zijn grappig, gezellig, vrolijk, kunnen kunstjes en geven snoep haha!
Wat willen kinderen nou nog meer? ;)

En sinterklaas...tja...je vind em eng...of niet :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 22:42

Andere visie: in veel gevallen staat zwarte Piet een beetje op gelijke voet met de kinderen, als een oudere broer of zus, waar Sinterklaas een vader (of opa) is, die de Pieten ((klein)kinderen) af en toe terecht wijst als ze stout zijn ofzo.

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:25

Magrathea, dat is een vriendin van mij echt overkomen vorig jaar. Misschien staat het nog in het topic van vorig jaar zelfs :p. Kijk, dat een kind dat zegt à la.. Maar een volwassene?

Ik zie vaak dat zwarte pieten bruin zijn en niet zwart. En dan een afro kapsel erbij.. Tja dat komt toch niet van de schoorsteen. Dat hele verhaal van de schoorsteen is pas later verzonnen, maar van oorsprong (nou ja, oorsprong.. Pieter is pas half 19e eeuw erbij verzonnen) was zwarte piet de zwarte knecht van St. Nicolaas. Zeker geen slechte zaak dat ze er een ander verhaal van hebben gemaakt, maar dan hadden ze misschien ook het uiterlijk daar een beetje op aan kunnen passen.. Maar dat is mijn mening hoor. :o

En natuurlijk is zwarte piet geen slechterik en weten we ook wel dat hij de held is van ieder (klein) kind. Maar ik begrijp wel dat je je beledigd voelt als je met hem vergeleken wordt. Positieve discriminatie is ook discriminatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 00:37

Persoonlijk vind ik dat er altijd wat snel met het woord discriminatie wordt gegooid. Je wordt er af en toe wat kregel van.
Er zijn wel meer bevolkingsgroepen die door de blanken niet goed behandeld zijn, heel vroeger, daar hoor je echter weinig van. Het is vaak de zwarte medemens die zich vaak gediscrimineerd voelt in de wereld.
Je kunt de huidige blanke bevolking wel de hele toestand voor de voeten gooien, echter kunnen die mensen er ook weinig aan doen, net zo goed als dat de mensen die klagen zelf nooit slaaf zijn geweest, maar zich schijnbaar nog wel onder die noemer voelen.
Wat er met de joden is gebeurd is veel recenter dan de slavernij, hoor je hen over de jodenkoeken? Als ik bleekscheet wordt genoemd door een zwarte medemens, hoor je me daar ook niet over. Misschien moeten ze hun tenen eens wat intrekken, de huidige nederlandse bevolking kan bar weinig meer doen aan het slavernijverleden. En ik vertik het door de knieen te gaan voor mensen die het woord slavernij in de mond nemen en daar zelf helemaal niet mee te maken hebben gehad.
Je hoort diezelfde mensen nooit echter over hun eigen bevolking die vroeger de slaven in afrika ronselden, om te verkopen aan de oa de hollanders. Nee, dat wordt in de hele discussie maar even niet genoemd.

Hier blijft het zwarte piet en ook nog steeds negerzoenen.
Ik lees mijn zoontje ouderwetse pinkeltje boeken, daarin gaat het over roetmopje het negerpopje, dat verander ik wel, want dat vind ik niet netjes.
Maar volwassenen die de held van de kleine kindjes onderuit halen door hun demonstratie te voeren bij de intocht, hoe zielig ben je dan, te sneu voor woorden in mijn ogen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:16

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 14:35

Nouka schreef:
Lees dit eens zou ik zeggen... http://www.foliaweb.nl/blog/zwarte-piet ... gic-negro/
Dan is één van mijn docenten en hij is opgegroeid in Nederland maar geboren in Amerika.

Leuk betoog dit, maar zo kan ik nog wel even doorgaan met beeldvorming in films.

Russen zijn altijd keiharde moordenaars, Duitsers zijn sluw en gemeen, Moslims halve talibans, Mexicanen lopen altijd met minstens 2 pistolen en als ze in Amerika wonen leven ze meestal armoedig, vrouwen zijn alleen stoer als ze halfnaakt rondlopen en meestal de helft van de leeftijd van de man, (FBI) agenten zijn altijd nukkig, maar slim en met een goed hart en winnen áltijd in the end en de drugsgangsters zijn bijna altijd Afroamerikanen of Zuidamerikanen, of een Rus, (nooit een blanke Amerikaan) behalve in de italiaanse mafiafilms natuurlijk.

Ik voel me als vrouw ook wel eens belachelijk neergezet als ik weer zo'n griet in bikini en hoge hakken zie vechten in de film.
Alsof we niks beters te doen hebben zeg, dan er sexy bij te lopen en natuurlijk is het ook zeker praktisch :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:00

Ja en ga jij ook demonstreren omdat je je als vrouw stereotiep voelt neergezet?
Ik vind het altijd maar sneu voor die vrouwen die zich laten lenen om zonder kleren hun geld te verdienen, om zo de man tot de verbeelding te spreken. Ik voel me door dat soort vrouwen totaal niet persoonlijk aangesproken.

Ik discrimineer verder in het dagelijks leven niet, ben net zo vriendelijk tegen een zwarte als witte medemens, prima de multiculturele samenleving, maar ik vertik het om de nederlandse tradities multicultureel laten worden. Ik vraag toch ook niet of het suikerfeest kan worden aangepast aan nederlandse maatstaven en ook het ritueel slachten mag toch nog steeds plaats vinden, alhoewel dit menig mens tegen de borst stuit, waarom moet sinterklaas en de manier waarop het al decennia wordt gevierd, dan opeens wel aangepast worden, waarom moet kerst worden aangepast aan mensen die er toch niet in geloven, vieren ze het toch niet, nemen ze toch geen vrije dag en nemen ze geen kerstpakket aan, als het allemaal zo stuitend is. Zegt men toch tegen hun kinderen, nee, sinterklaas komt niet bij jou, want wij vinden dat men met zwarte piet ons discrimineert, prima. Past men bijvoorbeeld het islamitische geloof aan aan de maatstaven van nederland?

Waarom moeten men met de nederlandse tradities concessies doen, maar hoeven de buitenlandse tradities hier in nederland dat niet.

Men is in nederland zo bang om iemand tegen de borst te stuiten, dat men alles maar gauw aanpast na elke klacht van discriminatie, want oei daar willen we niet onze vingers niet aan branden.
Net zoals met de kunst op een gemeentehuis vorig jaar, weet het niet meer precies, maar na 1 klacht over dicriminatie werden stantepede alle schilderijen weg gehaald. Een kerstboom op de universiteit was taboe, want stel je voor dat de islamitische studenten daar aanstoot aan zouden nemen. Tja, van oudsher viert men hier kerst, deal with it.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-11-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 15:05

Voor mij zijn de zwarte pieten inderdaat afrikanen, maar iki vind het juist altijd tegen rascisme werken: want eerlijk, welk kind zal geen hand aan een zwarte piet willen geven omdat hij zwart is :p of iets gemeens tegen hem zeggen? Nou ja, sommige vinden ze eng omdat ze die huidskleur niet gewend zijn, maar daar blijft het bij.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 16:02

Mindim schreef:
Ja en ga jij ook demonstreren omdat je je als vrouw stereotiep voelt neergezet?

Ja! Elke dag! In bikini :7
Welnee, maar ik bedoelde dus dat 'hollywood' gewoon vaak gebruik maakt van stereotiepen en dat niet alleen bij donkere mensen.
Het stukje klopt ook gewoon niet
Citaat:
Tot een paar decennia geleden sprak het hulpje van Sinterklaas een soort proto-koloniaal koeterwaals, of anders Nederlands met een Surinaams accent en was hij een luie, onhandige kluns die de bekende racistische vooroordelen overduidelijk belichaamde.

Ik heb tot en met 1941 terug zitten kijken op youtube en nergens komt een onhandige kluns als piet voor in de filmpes, die met een raar accent praatte.

Sterker nog, ik zie hier zelfs een vorm van positieve discriminatie terug komen want in de vooroorlogse beelden
https://www.youtube.com/watch?v=65ERQNg_Fcc
zie je dat Sint werd vergezeld door enkele Pieten en vooral veel verklede blanke adel en andere mannen, in de loop der jaren zijn zij allemaal vervangen door Pieten.

Als je goed naar deze beelden kijkt, zie je ook dan de pietenpakken waarschijnlijk helemaal niet zo geinspireerd zijn op slavenpakjes ofzo wat sommigen denken, maar op barok en rococo zodat hij er chique uit zou zien
http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/shar ... ite=184980

In 1850 werd al gesproken in de krant over de populariteit van Piet:
"die onder den naam van "Pieter mijn knecht" niet minder populair is dan de Heilige Bisschop zelf, ..."

http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... ayout/main

Ik snap het probleem ook niet zo, kinderen zien zwarte piet als Held, hoe kan je je dan beledigd voelen als kinderen je als held zien?

En volwassen mensen die een ander persoon Zwarte Piet noemen, ik denk dat dat in dezelfde categorie valt als dat mensen elkaar sowieso uitschelden of pesten, of misschien denkt de persoon die een ander zwarte Piet noemt ook juist grappig of leuk te zijn omdat zwarte Piet toch een soort held is hier.

Ik ben zelf nogal wit van kleur (en ja, ook uitgescholden als ik in de zomer rondliep met blote benen) maar heb me nog nooit beledigd gevoeld door een whiteface karikatuur, zoals een clown
Afbeelding
Over de tradities en feestdagen aanpassen en wegpoetsen hier, daar ga ik maar nieteens [in het openbaar] op in :n

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-12 23:46

Ik weet niet of iemand van jullie wel eens Family Guy of South Park kijkt, maar als Amerika zich druk maakt om dit soort racistische tafarelen ( :o ) dat zich enkele weken per jaar overzees afspeelt, kunnen ze zich misschien beter druk maken om dingen die dagelijks bij hen op tv komen. (Vind het overigens allebei geweldig leuke series, daar niet van :) )

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:30

Ongelooflijk, zo kan je alles wel racisme gaan noemen, sinterklaas is een kinderfeest en de pieten zijn zwart van de roet (schoorsteen), meer word er niet mee bedoeld, laat het gewoon lekker een kinderfeest blijven zoals het altijd al was.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 15:34

Magrathea schreef:
Ik zocht daarnet op 'zwarte piet' op Google omdat ik graag weer eens zwarte piet wil spelen. De eerste suggestie was echter... 'Zwarte Piet is racisme'

:7 Wut? Ik had er al iets over begrepen maar er is dus iemand die er een hele blog aan heeft gewijd: http://zwartepietisracisme.tumblr.com/

Wat vinden jullie hier nou van?
Ik vind het echt de grootst mogelijke onzin. Welk kind staat er nu stil bij dat zwarte piet zwart is, en het hulpje van Sinterklaas, wat weer verwijst naar de slavernij...? Ik niet hoor, en geen enkel ander kind dat ik ken! Nu heb ik ze er ook niet naar gevraagd maar ik heb nog nooit iets in die trant gehoord in elk geval :+ . Voor mij waren zwarte pieten vroeger de grootste helden denkbaar, die zwart waren omdat ze door de schoorsteen komen!! Duh! 8)7 Dat wij geen schoorsteen hadden stond ik toen nog niet bij stil :=

Echt, waar je je niet al druk om kan maken... Waarom moet het leukste kinderfeest cq cultureel erfgoed van het jaar verpest worden door zoiets stoms?

Daarnaast is het natuurlijk vele malen praktischer om zwarte pieten zwart te maken... Dan herkennen m'n oppaskindjes me tenminste niet :j

Wat vindt Bokt ervan?

IK BEN HET MET JE EENS!! dit zijn van die mieren-neukerdingen die me kwaad maken, los van dat het naar de slavernij verwijst, sint nicolaas was heel goed voor zijn 'slaven'. natuurlijk is het verschrikkelijk dat die dingen zijn gebeurd, maar moeten we net doen alsof het nooit gebeurd is, en het maar wegstoppen..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:25

Miepie77 schreef:
Ongelooflijk, zo kan je alles wel racisme gaan noemen, sinterklaas is een kinderfeest en de pieten zijn zwart van de roet (schoorsteen), meer word er niet mee bedoeld, laat het gewoon lekker een kinderfeest blijven zoals het altijd al was.

Inderdaad. :j

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 16:44

Ik vertel mijn kindje dat ze bruin zien van teveel chocolade: meteen een waarschuwing dus hahaha.. :){

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:27

Dit gezeik komt ieder jaar terug.. :roll:

Gaat wel weer over..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:12

zimbabwe schreef:
Ik vertel mijn kindje dat ze bruin zien van teveel chocolade: meteen een waarschuwing dus hahaha.. :){

Da's ook een goeie _O-

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:43

Nog een vervelend verhaal gehoord van de week. Een collega van mij loopt stage op een kinderopvang. Daar hebben ze een bruin getint kindje lopen. Een blanke jongen vertelde aan de rest van de groep dat hij familie is van zwarte piet. Toen het jongetje vertelde dat hij echt geen familie was, riep het blanke jongetje dat hij loog en dat hij wel familie was van zwarte piet. Hij is uiteindelijk in huilen uitgebarsten, zo zielig... Het is een leuk feest, maar heb er echt een beetje een dubbel gevoel bij. Juist door dit soort verhalen..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:50

Wat heeft je collega erop gezegd? Dat dat jongetje dat doet is erg vervelend natuurlijk, maar als een volwassene hem erop wijst dat hij niet zomaar andere kindjes mag beschuldigen van (bijv) liegen. Want dat is dit in feite. Denk ook niet dat het iets is over zwarte piet en sinterklaas maar meer over dat jongetje zelf.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:54

Jemig! Té overdreven gewoon! Ik vind het gewoon triest dat je je daar uberhaupt druk over maakt, dan heb je gewoon echt geen leven!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:25

Waarschijnlijk ben ik een beetje simpel hoor, maar wat is er precies mis met familie zijn van zwarte Piet?

Ik ken geen enkele donker persoon die zich vrijwillig uit gaat dossen als witte, voor de leuk om kinderen te vermaken- wit is namelijk de kleur voor de doden in vele landen. (halloween; day of the dead)

En dat niet alleen, in 1850 was zwarte Piet al net zo populair als de heilige Sint, terwijl ze elkaar in Amerika nog af zaten te slachten en pas 100 jaar later hadden donkere mensen recht van spreken terwijl wij al 100 jaar aan het juichen waren om zwarte piet.
Dat is toch vooruitstrevend?

Ik snap het denk ik niet altijd.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:34

Nicolletje schreef:
Waarschijnlijk ben ik een beetje simpel hoor, maar wat is er precies mis met familie zijn van zwarte Piet?

Ik ken geen enkele donker persoon die zich vrijwillig uit gaat dossen als witte, voor de leuk om kinderen te vermaken- wit is namelijk de kleur voor de doden in vele landen. (halloween; day of the dead)

En dat niet alleen, in 1850 was zwarte Piet al net zo populair als de heilige Sint, terwijl ze elkaar in Amerika nog af zaten te slachten en pas 100 jaar later hadden donkere mensen recht van spreken terwijl wij al 100 jaar aan het juichen waren om zwarte piet.
Dat is toch vooruitstrevend?

Ik snap het denk ik niet altijd.

Ws vond het jongetje het gewoon erg dat hij niet geloofd werd, dat dat meer het probleem was.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:24

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:16

Heeft iemand al opgemerkt dat Sinterklaas oorspronkelijk uit Mira komt, wat in Turkije ligt? Sinterklaas is dus van Turkse afkomst. ;)

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:28

Twiggy2008 schreef:
Heeft iemand al opgemerkt dat Sinterklaas oorspronkelijk uit Mira komt, wat in Turkije ligt? Sinterklaas is dus van Turkse afkomst. ;)

Ja maar toen leefden de Turken daar nog niet ;) Ik denk dat de Grieken daar toen zaten.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:44

xPure schreef:
Jemig! Té overdreven gewoon! Ik vind het gewoon triest dat je je daar uberhaupt druk over maakt, dan heb je gewoon echt geen leven!

Ik neem aan dat deze post niet is gericht op mij? :o

Denk inderdaad dat de jongen meer verdrietig was om het feit dat hij niet geloofd werd. @ nicolletje, de knecht Pieter is er pas sinds 1850 bij verzonnen. Ik dacht dat zwarte piet pas veel later populair is geworden (rond 1940). Ik kan het heel goed mis hebben hoor! ;) Wat er mis is met familie zijn van zwarte piet. Zwarte piet is geen slecht mens, is een grappenmaker, een kindervriend, knecht van Sinterklaas. Daar is niets mis mee, maar ik kan me wel voorstellen dat je niet voor zwarte piet uitgemaakt wil worden. Je wordt toch in een hokje geplaatst, of vergeleken met een personage dat je helemaal niet bent. Om daar nu uitgebreid over te gaan protesteren en het sinterklaasfeest voor de kinderen te gaan verpesten gaat mij ook te ver.

Twiggy, ja inderdaad! Oorspronkelijk heeft hij kinderen weer tot leven gewekt/ het leven gered van kinderen volgens mij.