Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:51

@eennitraM: Juist, de ouders hebben om aandacht gevraagd met als doel het pesten te willen stoppen. Koelman vraagt nu ook aandacht, maar dat doet hij door zelf te pesten en dat vind ik niet de manier.

Als hij de naam van de Haas er niet bij had gezegd, maar gewoon een algemene brief, niet met het gebruik van namen die nu gevoelig op de tong liggen, had ik me er veel beter in kunnen vinden. Dan had ik de brief zelfs nog wel een goede satire gevonden..

Maar nu slaat hij de plank totaal mis en maakt hij misbruik van Tim en zijn familie, om zo zelf meer in het nieuws te komen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:52

Blue_Eyes schreef:
Omdat het een en het ander niet met elkaar te maken hebben. Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij gepest werd. Dat had voor zover wij weten niets te maken met geloof, kindermisbruik, abortus of wat dan ook - er zijn geruchten dat hij weleens voor homo werd uitgemaakt, maar of dat waar is kan ook niemand bevestigen.

Tim zat op een gelovige school, geloof = kerk en kerk = kindermisbruik, kerk = over het algemeen tegen homo's, kerk = tegen arbortus, arbortus = geen kind en zo verder.

Ik denk dat daarom Luuk het zo heeft neergezet.

Blue_Eyes

Re: Lieve moeder van Tim Ribberink --> Vrijheid van meningsuitin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:54

Dat is wel heeeeeel erg vergezocht.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:55

Blue_Eyes schreef:

In het nieuws ging het er al over dat Tim homo was en hij zat in Ede? op school die een geloofachtergrond heeft.

Ailill

stef schreef:
Echwel schreef:
Toch is het wel het idee over hoe zij over homo's denkt, en dat in deze tijd vind ik dus niet kunnen

Maar waarom niet? Een ieder is toch vrij om over onderwerpen te denken zoals hij/zij wil?

Maar er bestaat ook nog zoiets als een publieke functie, de mevrouw in kwestie staat voor een grote en (helaas) invloedrijke groep mensen. Dan moet je als mens je verantwoordelijkheid nemen en 3 x na denken over onderwerpen als dit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:
Omdat het een en het ander niet met elkaar te maken hebben. Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij gepest werd. Dat had voor zover wij weten niets te maken met geloof, kindermisbruik, abortus of wat dan ook - er zijn geruchten dat hij weleens voor homo werd uitgemaakt, maar of dat waar is kan ook niemand bevestigen.

Tim zat op een gelovige school, geloof = kerk en kerk = kindermisbruik, kerk = over het algemeen tegen homo's, kerk = tegen arbortus, arbortus = geen kind en zo verder.

Ik mag toch hopen dat Luuk niet zó kortzichtig is... Nou ja... Wellicht heeft zijn column bewezen dat hij dat wel is.

Eliine

Ojajoh schreef:
eenitraM schreef:
Of juist niet! Metro krijgt de aandacht. Wel negatieve aandacht, maar Metro is wel het gesprek van de dag. Het kan positief zijn voor de gratis krant, maar het kan ook negatief uitpakken.

nou negatief in mijn ogen want ik hoef die krant nooit meer te lezen! al is het alleen maar uit principe!

Ik heb inderdaad zo'n donkerbruin vermoeden dat dit de (Nederlandse versie van) Metro geen goed doet :=

En inderdaad, hij haalt er allemaal dingen bij over Mariska die helemaal niets met de dood en het leven van Tim te maken hebben. Althans niet dat bekend is. Ik ben blij dat ik niet in de schoenen van Tims moeder/ouders sta. Wat moet er door je heen gaan als je dit leest zeg... Heeft onze Luuk daar wel bij stilgestaan?? Dat hij niet alleen half NL shockeert (prima, daar ben je columnist voor), maar wat denk je van de ouders...

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:

Oh wow, jij breit wel echt letterlijk alles wat krom is weer recht zeg :roll:

Ik heb ook op een katholieke middelbare school gezeten... maar dit soort dingen zijn bij mij thuis echt niet aan de orde hoor.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:57

Dit is je eerste inhoudelijke reactie eenitraM (edit; ik doel op je reactie op mijn bericht. Over de reacties daarna zal ik maar niet beginnen....). En daar heb ik geen moeite mee, we hoeven het niet eens te zijn of te worden.
Maar je eerste reacties waren honend met misplaatste smillies en je wilde vooral vertellen dat jij het al meteen door had. En dat riep bij mij inderdaad verbazing op bij zo'n gevoelig onderwerp.

Ik laat het hierbij, anders gaat het steeds verder off topic en val ik in herhaling.
Laatst bijgewerkt door Grit op 08-11-12 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:58

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:

In het nieuws ging het er al over dat Tim homo was en hij zat in Ede? op school die een geloofachtergrond heeft.

Dan nog is het heeel vergezocht. Om te beginnen is het al niet zo dat geloof = kerk en ook niet zo dat kerk = kindermisbruik of = tegen abortus (zonder die extra r).
En dan nog is het veel te vergezocht om dat allemaal aan de zelfmoord van Tim te verbinden. Ik zat niet op een christelijke school en ben toch gepest. Alleen was het niet zo standaard om meisjes voor pot uit te maken, anders had ik die vast ook wel gehoord.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:58

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:

Hij zat niet in ede in school...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:59

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:59

Wel erg interessant te zien dat iemand ontzettend kan lachen om de verkeerde interpretatie van een brief en vervolgens zelf op de meeste ongelofelijke manier recht probeert te breiden wat krom is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:00

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:

Wat is nou precies je punt?

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:00

Eenitram schreef:

Wat enorm kortzichtig. Als je het zo wilt stellen, vergeet je dan niet het woord 'Katholiek'?
Ik ben ook mijn hele jeugd een kerkganger geweest. De Hervormde kerk welteverstaan. En wij hadden een homoseksuele dominee.

Dit slaat kant noch wal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:02

4EverHobbes schreef:
Blue_Eyes schreef:

Wat enorm kortzichtig. Als je het zo wilt stellen, vergeet je dan niet het woord 'Katholiek'?
Ik ben ook mijn hele jeugd een kerkganger geweest. De Hervormde kerk welteverstaan. En wij hadden een homoseksuele dominee.

Dit slaat kant noch wal.

Dat zijn dus niet mijn woorden! Integendeel, ik probeer ze juist te weerleggen. Edit: je hebt het al aangepast :)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 08-11-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

.
Laatst bijgewerkt door Eliine op 08-11-12 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS

@eenitraM: Oef, je denkt nu wel heel kortzichtig en zwart-wit. Niet al het geloof, niet alle kerken, staan achter homohaat en abortus of hebben kindermisbruik in hun kerken.

Geloof is niet meteen het pesten of niet accepteren van niet gelovigen

Ik heb zelf, als niet gelovige biseksuele meid op een zwaar christelijke basisschool en later christelijke middelbare school gezeten. Ben ik daar ooit om gepest? Nee. De school was wel gelovig, maar homo's en niet gelovigen werden gewoonweg geaccepteerd.

Geloof is niet meteen verbonden aan homohaat.

Daarnaast ken ik een zwaar strenge gelovige familie, waarvan één van de meiden lesbisch is. Ja, ze hadden er eerst moeite mee, toen ze het kregen te horen, maar ze word niettemin gewoon geaccepteerd door de hele familie en haar lesbische vriendin word met kerst of andere familie gelegenheden gewoon netjes uitgenodigd.

Geloof is niet meteen kerk..

Dan ken ik een gelovige meid, die echt wel geloofd, maar die gaat niet naar de kerk..

Geloof is niet meteen tegen abortus

Een 16jarig meisje raakte zwanger en heeft toen abortus laten plegen, ondanks dat zij en haar familie gelovig was.

Geloof is niet meteen kindermisbruik

Al heb ik daar geen persoonlijke ervaringen mee, gelukkig, toch denk ik niet dat er in elke kerk zich vergrepen word aan jonge kinderen :')

Het is allemaal niet zo zwart-wit in het geloof als dat jij denkt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:02

eenitraM schreef:

Dit is ook weer zo'n mooi voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit bericht (hierboven dus) ronduit kwetsend vinden, maar Eenitra is (blijkt uit eerdere communucatie) van mening dat ze haar mening moet kunnen ventileren en geen rekening hoeft te houden met een ander.
Dit sluit eigenlijk naadloos aan op mijn doelstelling, buiten dat ze hier haar mening als feit neerzet, dat is dan weer jammer

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:03

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:

En net was je nog zo trots op jezelf dat je niet meteen alles geloofde wat de krant zei.. Maar nu neem je dit wel klakkeloos over? Vreemd.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:06

ElineS schreef:
En net was je nog zo trots op jezelf dat je niet meteen alles geloofde wat de krant zei.. Maar nu neem je dit wel klakkeloos over? Vreemd.

Windesheim doet me denken aan Ede. Ik heb er toch een "?" achter gezet. Schijbaar was het Zwolle.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:07

Wat een prachtig topic!

Nu heb ik geen tijd om alle reacties te lezen, maar lieve mensen: verdiep je eens in het fenomeen column!

Ik lees een stuk dat de actualiteit (Ribberink) aangrijpt om te illustreren welke wanstaltige homohaat nog aan de orde van de dag is. Je ziet toch aan alles dat dit satire is, dat wat er staat juist precies het tegenovergestelde van de mening van de schrijver is? Tegelijkertijd laat hij ook nog even weten wat zijn mening is over de mevrouw die hij dit laat schrijven. Ik lees er zó veel dingen in, maar niet dat de moeder van Ribberink iets fout heeft gedaan of dat homohaat oké is.

Nou ben ik zelf columnist en verbaas ik me ook regelmatig over de reacties die ik krijg. Mensen nemen alles zó letterlijk. Zo wonderlijk en zo prachtig als je daar misbruik van kan maken! Hoort bij het genre, maar mensen geloven zonder nadenken wat je opschrijft. Heerlijk, maar soms ook zorgwekkend. :D

Met betrekking tot het wel en niet mogen plaatsen: binnen columns heeft men veel grotere vrijheid dan daarbuiten. :j Ook juridisch gezien kan je in een column veel meer maken.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:08

eenitraM schreef:
Blue_Eyes schreef:

Zwolle, Windesheim. Op een school die wel Christelijk heet maar verre van in de werkelijkheid is.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:08

stef schreef:
eenitraM schreef:

Dit is ook weer zo'n mooi voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dit bericht (hierboven dus) ronduit kwetsend vinden, maar Eenitra is (blijkt uit eerdere communucatie) van mening dat ze haar mening moet kunnen ventileren en geen rekening hoeft te houden met een ander.
Dit sluit eigenlijk naadloos aan op mijn doelstelling, buiten dat ze hier haar mening als feit neerzet, dat is dan weer jammer

Jezus! :+

Je knipt een stukje weg, en dan ga je er van uit dat dit mijn gedachtegang is. Jij bent ook lekker. Ik probeer met mijn creativebrein een logica te vinden in de opbouw en de betrokken onderwerpen in de brief.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:09

Eliine schreef:
.

?

Stipje voor abonnement? Dat kan tegenwoordig door links bovenin het topic het boekmark dingetje aan te klikken :)

Het bericht is verwijderd op verzoek van Tim zijn ouders.

Goh ...........
En terecht.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:09

stef schreef:
eenitraM schreef:

Ik vind ook dat je je mening moet kunnen ventileren en ik vind ook dat dat moet kunnen zonder met alle mogelijke groepen mensen rekening te moeten houden, maar ik vind ook dat je je mening moet kunnen nuanceren.