Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Regeer akkoord "Bruggen slaan", wat vinden wij er nou van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:38

Wie heeft wie uitgemaakt voor poedel? _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:39

Jans schreef:
Ik vind dat je met afschaffen van de monarchie in Nederland een hele traditie weggooit. Ik vind het koningshuis iets ontzettends moois, mag van mij blijven ondanks dat het "veel kost".

Eens. Maar misschien toch maar terug naar een modaal loon. De prins heeft bijv. een baan, maar Bea zelf niet. (nja koningin zijn wat komt doordat ze van adel is)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:39

Magrathea schreef:

Gokje: Iets met Wilders en diegene die 't boekje open heeft gedaan? :+ (heb het iig gemist)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:40

Ja :j daar ben ik het wel mee eens Ali, maar ik vind dat alle buitensporige inkomens (in ieder geval dat boven de balkenende norm) aangepakt mogen worden. Dat geld kan veel beter ergens anders ingestoken worden. Bedoel; als iemand rond kan komen van een normaal modaal salaris, dan kan iemand die 10 keer zoveel verdient dat imo ook. Tuurlijk even beknabbelen maar je went er aan.

net als in de reclame van telfort; van een X5 naar lijn 5 :Y)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:44

Jans schreef:
Ja :j daar ben ik het wel mee eens Ali, maar ik vind dat alle buitensporige inkomens (in ieder geval dat boven de balkenende norm) aangepakt mogen worden. Dat geld kan veel beter ergens anders ingestoken worden. Bedoel; als iemand rond kan komen van een normaal modaal salaris, dan kan iemand die 10 keer zoveel verdient dat imo ook. Tuurlijk even beknabbelen maar je went er aan.

net als in de reclame van telfort; van een X5 naar lijn 5 :Y)

Inderdaad. Aan de andere kant zijn er imo mensen die beter en verantwoordelijker werk doen dan ministers (piloten en luchtverkeersleiders :Y) ) dus stiekem vind ik wel dat die wat meer mogen verdienen.

Waarom wordt de ministernorm eigenlijk als topsalaris gezien? Doen zij het beste werk ofzo? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:46

Zij besturen ons land :=

Ik vind dat mijn salaris de standaard moet worden :Y) (Grapje :D )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:52

Jans: Dan zit mijn vriend denk ik wel boven jouw salaris :))
(zeevaart, maar dat is helemaal een geval apart met belastingen ivm werken op ander grondgebied etc)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:54

Jans schreef:
Zij besturen ons land :=

Ik vind dat mijn salaris de standaard moet worden :Y) (Grapje :D )

Jamaar piloten besturen een vliegtuig :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 11:55

En ik denk ook onregelmatigheidstoeslag toch Ali?

Maar inderdaad, zeevaart is imo een beroepstak waar ze wel wat meer mogen krijgen. Daar zit toch een groter levensrisico aan dan mijn vormgevingswerk :j

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:02

De hogere inkomens moet altijd inkorten.
Nu gaat het te gortig!
Ze hebben hard gewerkt voor dat loon, ze hebben niet zomaar dat loon gekregen.
Vind het typische uitspraken van iemand die niet veel verdient..
Zo werk je het naar de hand dat je niet te hard wilt gaan werken, en bijna een uitkeringstrekker wilt gaan worden, of beter nog, de hoger opgeleiden gaan emigreren. Dat werk je op deze manier wel naar de hand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:03

Ik werk ook hard en verdien daar naar.. alleen geen lichamelijk werk. Maar wat ik zeg; op die echte buitensporige salarissen, dus veel meer dan de balkenende norm, daar mogen ze van mij wat aan doen. Niet op de gewone hardwerkende mens met een normaal salaris naar de werkzaamheden.

ladylay schreef:
Vind het typische uitspraken van iemand die niet veel verdient..

Jij kan natuurlijk niet op mijn bankrekening kijken, maar ik dacht toch dat ik aardig het recht heb om zo'n uitspraak te doen :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:05

Er zijn zat beroepen waar mensen in werken die keihard werken om iets op te bouwen (pensionstal bijvoorbeeld, om het herkenbaar te houden voor de mensen hier :+ ) en daar amper van rond kunnen komen. Maar die doen het niet voor het geld, ze doen het omdat ze houden van hun werk. Alleen wordt het op deze manier verdomd lastig voor deze mensen om hun passie te blijven kunnen uitoefenen... Je moet toch eten aan het eind van de dag, en de zorgverzekering is nu eenmaal verplicht

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:08

Nja ik ben wel al even aan het rekenen gegaan hoeveel ik erop achteruit zou gaan als modaal inkomen. En het zijn gigantische bedragen, maar even wat extra sparen voor een leuke, ver weg vakantie zit er niet helemaal in straks vrees ik.
Wat nog wat frustrerender is: Een vriendin van mij zit in de bijstand (al 1,5 jaar), krijgt dus straks een lagere zorgpremie, heeft huurtoeslag (of gaat die er ook af?) en komt straks qua geld wat ze kan besteden HOGER uit dan een vriendin die elke dag werkt (productiewerk). En dat klopt simpelweg niet.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:11

Wat ik mij trouwens ook afvraag, die 1000 euro die een werkende Nederlander zou krijgen van Rutte.... Waar the f*ck is die gebleven? :+

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:13

En wat leren we hier... dat we met zijn allen in de bijstand moeten, werkeloosheid ook meteen opgelost :')

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:19

Magrathea schreef:

Geert Wilders noemde Job Cohen (in de algemene beschouwingen geloof ik toen) de poedel van Mark Rutte.

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:20

Gelukkig heeft VVD en PVDA geen meerderheid in de eerste kamer! Dus als we over 2 jaar zo slim zijn om hen GEEN meerderheid te geven, zullen een aantal maatregelen vast wel stranden.
Daar hoop ik tenminste op.......
Laatst bijgewerkt door Femke_K op 31-10-12 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:21

Winged schreef:
Nja ik ben wel al even aan het rekenen gegaan hoeveel ik erop achteruit zou gaan als modaal inkomen. En het zijn gigantische bedragen, maar even wat extra sparen voor een leuke, ver weg vakantie zit er niet helemaal in straks vrees ik.
Wat nog wat frustrerender is: Een vriendin van mij zit in de bijstand (al 1,5 jaar), krijgt dus straks een lagere zorgpremie, heeft huurtoeslag (of gaat die er ook af?) en komt straks qua geld wat ze kan besteden HOGER uit dan een vriendin die elke dag werkt (productiewerk). En dat klopt simpelweg niet.

Dit is niet nieuw hoor dit is al jaren zo, als je bijstand hebt en daarnaast alle vrijstellingen en toeslagen ontvangt kom je netto hoger uit dan iemand die net boven minimum verdient en dus net boven de grenzen van de vrijstellingen en toeslagen valt....

Femke_K schreef:
Gelukkig heeft VVD en PVDA geen meerderheid in de eerste kamer! Dus als we over 2 jaar zo slim zijn om hen GEEN meerderheid te geven, zullen een aantal maatregelen vast wel stranden.
Daar hoop ik tenminste op.......

En dan, kunnen we weer opnieuw beginnen en dan komen er anderen die ook incourante maatregelen moeten nemen want het geld moet toch ergens vandaan komen, of in het ongunstigste geval SP of PVV die ons nog verder in de crisis storten.
Geloof niet dat we daar beter van worden. Daarnaast laten we eerst afwachten want het regeeraakkoord is nog niet definitief en er kunnen dus nog best aanpassingen komen.
Laatst bijgewerkt door Taffje op 31-10-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:24

Maar diegene in de bijsand bouwt geen pensioen op, de werkende wel. Als je met kinderen in de bijstand zit is het echt geen pretje, er wordt hier net gedaan alsof je in luxe en welvaart thuis zou zitten :n

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:26

Natuurlijk is het geen luxe Lauren, maar als het wél luxe zou zijn, dan gaat toch geen hond aan het werk?

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:27

Nee, maar ik vind het wel geklaag. Ik heb jaren 10% van mijn inkomen betaald en niet op een salaris van 60.000. Als ik dat zou verdienen zou ik er geen problemen mee hebben.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:28

Ik moet nog even het brutomaandinkomen van mijn vriend berekenen maar volgens mij wordt de premie voor mijn vriend echt idioot hoog.....
En dan nog eigenrisico inkomensafhankelijk...
Vind het verschil tussen bijstand en heel veel verdienen echt belachelijk hoog hoor, maar goed!
Ik hoop dat er over een paar jaar nog wel 300/400pm overblijft buiten alle lasten e.d. om om een paard te kopen.....

Zorgpremie 2014, wat gaat u betalen? De harde cijfers op een rij.
U denkt dat alleen de mega-inkomens vanaf 2014 dik moeten gaan betalen voor de zorgverzekering? Dat is dan verkeerd gedacht.
In een grijs verleden betaalden wij een tientje (in guldens) eigen bijdrage aan het ziekenfonds. Dat was al lang verleden tijd en volgens het regeerakkoord zijn die tijden dan ook echt over.
De zorgkosten gaan al jaren omhoog; dit jaar lijkt de premie van de basisverzekering dan eindelijk 'stil te staan'. Dit zal echter niet lang duren daar in het regeerakkoord besloten is tot een inkomensafhankelijke bijdrage per 2014.
Ik hoor menig Nederlander al juichen! Dat gaat mij geld opleveren; dat zal mij geld gaan schelen, maar is dat ook zo?

Modaal van nu gaat 140 euro per maand betalen
Gemiddeld betalen mensen met een modaal salaris (nu nog) 100 euro per maand aan zorgpremie. Door de plannen van de VVD en de PVDA zal dit 140 euro worden. Dit betreft alleen de basisverzekering, dus de aanvullende verzekering zal nog apart moeten worden afgesloten.
De hogere inkomens worden hard getroffen met premies die oplopen tot ver boven de 400 euro per maand. Dit lijkt echter zo daar dit gedeeltelijk gecompenseerd zal worden door de aangekondigde verlaging van de inkomstenbelasting. Het hoogste belastingtarief daalt van 52 naar 49 procent en de derde schijf van 42 naar 38 procent, wat toch een voordeel is van resp. 3 procent en 4 procent over het bruto-loon. Mensen in de bijstand zullen straks nog 21 euro per maand betalen voor hun zorgverzekering.
Volgens de PVDA leider Samsom zijn de zorgkosten op deze manier op een meer eerlijke manier verdeeld. D66 is het hier niet mee eens daar Pechtold constateert dat de kosten voornamelijk bij de werkenden worden neergelegd.

Wat gaat u betalen aan zorgpremie in 2014?
Op http://www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/ kunt u zelf uw premie voor 2014 berekenen. Om het u wat makkelijker te maken is onderstaand overzicht voor u samengesteld.

Brutomaandsalaris in Euro's Zorgpremie basisverzekering in Euro's
800 21
900 21
1000 21
1100 21
1200 21
1300 23
1400 25
1500 27
1600 39
1700 51
1800 62
1900 74
2000 86
2100 98
2200 110
2300 122
2400 134
2500 146
2600 158
2700 170
2800 182
2900 194
3000 206
3100 218
3200 230
3300 242
3400 254
3500 266
3600 278
3700 290
3800 302
3900 314
4000 326
4100 338
4200 350
4300 362
4400 374
4500 386
4600 398
4700 410
4800 422
4900 434
5000 446
5100+ 457

**Niet alleen de zorgpremie zal inkomensafhankelijk worden, maar ook zal het eigen risico inkomensafhankelijk worden.

Zorgverzekering vergelijken voor goedkoopste zorgverzekeringen!
http://www.verzekeringssite.nl
Vindt de goedkoopste zorgverzekeringen met de onafhankelijke vergelijker Verzekeringssite.nl. Start direct met zorgverzekering vergelijken!

----------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.verzekeringssite.nl/zorgverzekering/#

31 okt 2012 auteur: Redactie Verzekeringssite.nl in Zorgverzekering |
Via Verzekeringssite.nl kunt u uitrekenen wat uw premie in 2014 gaat worden. Wij berekenen de nominale premie en de inkomensafhankelijke premie. U krijgt dus een totaalbedrag per maand te zien. U hoeft enkel uw eigen bruto maandinkomen in te vullen.

Geldt de inkomensafhankelijke premie voor het totaal inkomen of het inkomen per persoon?

Waarschijnlijk zal de inkomensafhankelijke premie van 11,1 procent worden berekend over het individuele inkomen. Bent u met z’n tweeën? Bereken dan in onze tool per persoon uit wat u gaat betalen aan zorgpremie in 2014.

Wat ga ik nu precies betalen?

U gaat vanaf 2014 zorgpremie betalen. Deze bestaat uit drie elementen:

- Nominale premie: Deze betaalt u aan de zorgverzekeraar (rond de 255 euro per jaar)
- Inkomensafhankelijke premie: De inkomensafhankelijke premie (IAP) wordt geheven vanaf het wettelijk minimumloon (incl. vakantiegeld) tot een grens van 2x modaal en het tarief wordt 11,1 procent.
- Werkgeversbijdrage: De werkgever betaalt over uw inkomen ook een inkomensafhankelijke bijdrage.

Er is toch al een inkomensafhankelijke bijdrage?

Dat klopt, uw werkgever betaalt over uw inkomen een inkomensafhankelijke bijdrage. Dat percentage is 7,1 procent met een de inkomensgrens van 50.056 euro. U betaalt over de werkgeversbijdrage belasting. Deze belasting gaat in 2013 verdwijnen van uw loonstrook, maar via de inkomstenbelasting wordt dit weer gecompenseerd. U betaalt dus uiteindelijk hetzelfde.

Moet ik ook premie betalen voor mijn kinderen?

In het regeerakkoord wordt nog niet gesproken over een eventuele premie voor kinderen. Op dit moment hoeft u geen premie voor de basisverzekering voor uw kinderen te betalen. Zij zijn gratis meeverzekerd. Waarschijnlijk blijft dit hetzelfde in 2014.

Komt de zorgverzekeraar mijn inkomen te weten?

Nee, omdat zorgverzekeraars geen inkomensgegevens van de verzekerden mogen verzamelen, moet hiervoor een uitvoeringsapparaat opgetuigd worden waarin ook de Belastingdienst een rol speelt.

Neemt de module ook de verlaging van de inkomstenbelasting mee?

Nee, onze tool neemt deze verlaging niet mee in de berekening. Als compensatie voor de lastenverzwaring op de zorgverzekering heeft het nieuwe kabinet besloten de inkomstenbelasting te laten dalen. Het hoogste belastingtarief daalt van 52 naar 49 procent en de derde schijf van 42 naar 38 procent.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 12:31

Lauren_ schreef:
Maar diegene in de bijsand bouwt geen pensioen op, de werkende wel. Als je met kinderen in de bijstand zit is het echt geen pretje, er wordt hier net gedaan alsof je in luxe en welvaart thuis zou zitten :n

Maar als je er dan ook nog eens heel hard voor moet werken en je houdt nog minder over dan degene die in de bijstand zit kan ik me best voorstellen dat je motivatie ver te zoeken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:38

Die site neemt fiscale korting niet mee. Als ik het via de rekentool van RTL doe kom ik op ruim 100 euro minder per maand uit wat ik zou moeten betalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 12:39

He, ik dacht al dat Wilders betrokken zou zijn bij de poedel :+ Er staat me wel iets van bij idd.

Ik ga later 200 euro premie betalen. Dat vind ik nog net kunnen.
De ironie is dat mijn vriend (mits het inkomen van mij niet mee worden genomen) een WAO krijgt omdat hij reuma heeft, duizenden euro zorgkosten heeft jaarlijks (wat vergoed wordt) en maar 21 euro premie zal betalen (en daar komt dan nog wel wat aanvulling bovenop.. Maar toch :+ )

Dit neigt wel heeeel erg naar supersociaal. Mensen die niet kunnen werken vanwege arbeidsongeschiktheid betalen weinig en gezondere mensen betalen veel (ervan uit gaande dat je redelijk gezond bent als je een opleiding kan volgen en fulltime kan werken)

@Jans: dus jij vertrouwt RTL meer dan een vraag-en-antwoord-site, vermoedelijk van de overheid? :+