Inbreker dood na vechtpartij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:28

Het kan je zomaar overkomen. Als er hier iemand inbreekt, ga ik niet vragen of hij weg wil gaan. Mijn kinderen zijn ook in huis en een inbreker krijgt echt wel een mep als hij niet vertrekt als ik wakker ben. In de angst en adrenaline, mep ik waarschijnlijk gewoon maar ergens zo hard als ik kan. Als hij dan terug slaat, denk ik wel dat de stoppen bij mij doorslaan, ik heb mijn kinderen te verdedigen. Als die inbreker overlijdt, dan zou ik strafrechtelijk vervolgd moeten worden? Ik blijf dat heel krom vinden, er hangt namelijk geen bordje met welkom op de deur.

Je gaat ook niet vragen wat zijn plan is nietwaar? Zeker de drugsgebruikers die inbreken zijn heel onvoorspelbaar en dan is het echt hij of ik.
Laatst bijgewerkt door Lauren_ op 25-09-12 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:30

Ookal hing dat bordje er wel :) .

Hier staat de deur gewoon open. Auto's staan open met sleutels in het contact. Heerlijk vind ik het om zo te leven :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:44

Feit is dat het steeds erger wordt met overvallen/inbraken. ;(
Hier in de buurt is een patatzaakje al zoooooo vaak overvallen dat die man uit wanhoop de laatste dader een schep hete vet heeft nagegooid en een wapen heeft liggen voor zijn eigen veiligheid. -O-
Dat is toch te zot voor woorden dat men zich zo moet beveiligen maar het is de realiteit en het wordt steeds erger! :(
Komt er hier bij ons zo'n figuur binnen dan mag ie hopen dat ie snel genoeg is want er blijft niks van diegene over als ie in verzet gaat.
Ga echt niet wachten tot zo ene op de kinderkamer ofd.staat,dan is de keuze snel gemaakt! ~~}>

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:51

Ik denk niet dat de mensen die medelijden hebben met de inbreker beseffen, hoe het is om zomaar oog in oog te staan met een vreemde die niet 's nachts in je huis thuishoort. Je weet toch niet wie het is, wat zijn bedoeling is en hoe hij gaat reageren? Is het niet logisch dat je in angst of paniek klappen uitdeelt? Moet je dan zelf eerst maar af gaan wachten of die inbreker eigenlijk wel of niet agressief reageert? Ik vind het heel logisch en zelfs goed dat die mensen erop geslagen hebben, dat is gewoon zelfverdediging en nee, dat gaat niet te ver in een dergelijke situatie van angst.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 22:52

Just_Biancaa schreef:
Ik ben heel hard daarin, maar moet ie maar niet ongevraagd bij iemand het huis inkomen.. Eigen schuld..

Helemaal mee eens :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:26

antje_vip schreef:
Ik snap niet waarom mensen opkomen voor de inbreker. Hebben we tegenwoordig meer medelijden met de dader dan de slachtoffers? Dat vind ik nou triest.

De inbreker is het slachtoffer. Hij is namelijk nogal dood... -O-

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:30

Ben trouwens blij dat ik geen kinderen heb zeg. Ik lees hier allemaal dat die steeds belaagd worden door inbrekers die bij hen op de kamer staan..... En weet je, die inbreker is ook een kind en heeft ook ouders. Gelukkig is hij dood he...

Maurent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:40

_lautje_ schreef:
Ik schrik echt van de reacties hier!! Iemand is DOOD, vermoord zelfs. Vermoord worden is NOOIT je eigen schuld.

Bah wat een naar soort mens zijn jullie dat je zelfs maar durft te zeggen: eigen schuld of weer een inbreker minder. Idd een inbreker minder en een moordenaar erbij die volgens jullie NIET gestraft dient te worden. Want wat hij heeft gedaan is zijn huis verdedigen en dat ach daar een dode bij is gevallen maakt niet uit. Dus iemand doden hoeft bestraft te worden, maar een inbreker mag dood.

Denk aub eens na voor je domme dingen gaat uitkramen. Hersenloos gezwets allemaal. Is maar goed dat jullie niet in de rechterlijke macht werken.
Maar op de middelbare school mag een cursus rechtsfilosofie wel eens verplicht worden. Krjgen we hopelijk minder enge en gestoorde opmerkingen te lezen.

Zo frustratie om domheid is weer geuit.

Uhm, wij zijn helemaal niet dom. :Y) Ik vermoord liever iemand die het in mijn ogen meer verdient dan dat ik mijzelf laat vermoorden door een zielig persoon op deze wereld. Ik weet niet wat jij zou doen? Vast niet rustig gaan zitten met popcorn op de bank en kijken wat er zal gaan gebeuren. Het klinkt hard maar op zo'n moment pak je wat je pakken kan en doe je alles voor de veiligheid van jou en je gezin. Al vermoord je iemand door met een hooivork door zijn ogen te prikken of doordat je iemand met zijn kop ergens tegen aan duwt.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:43

De meneer die rustig thuis zat en toen een inbreker betrapte is net zo goed slachtoffer: hij heeft iemand vermoord en daar moet hij mee leren leven.

Ik kan hem wel heel goed begrijpen. Mocht hier ooit iemand binnen komen zal ik vechten voor wat ik waard ben om wat mij dierbaar is te beschermen. Als ik iemand z'n tanden er uit wil meppen en ik mik mis waardoor die gene overlijdt, tja, natuurlijk zou ik dat verschrikkelijk vinden, ik ben geen koelbloedige moordenaar. Maar ik geloof wel dat ik door het lint zou gaan als iemand mijn gezin in gevaar bracht.

PLK

Re: Inbreker dood na vechtpartij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:46

Euhm.. Deze inbreker was niet in huis hoor, hij wilde blijkbaar vogels jatten uit de voliere in de tuin, dat was eerder ook al eens geprobeerd.. Ik vind dat toch wel een verschil met in huis komen en bij je kids in de slaapkamer bijv. In dat laatste geval smijt ik zon inbreker zonder pardon door t raam!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:47

Iemand zegt hier, vermoord worden is nooit je eigen schuld?
Nou dacht het wel..

Als iemand een kind verkracht en/of vermoord (bijvoorbeeld).
Dan vind ik, dat als diegene vermoord wordt, het toch echt eigen schuld is.. Ik heb met dat soort mensen geen medelijden, sorry.
Een onschuldig iemand die vermoord wordt, dat vind ik een ander verhaal.

Maar net als met dit, ja iemand is dood, dat is niet niks. Maargoed, als hij niet had ingebroken had dit niet gebeurd. Dat is weer de andere kant ;)

Als hier zou worden ingebroken zou ik ook niet weten wat ik zou doen.. In ieder geval vind ik mijn leven (en van mn dierbaren) belangrijker dan het leven van de inbreker die op dat moment hier zou zijn.. Moet je maar met je handen van andermans spullen afblijven...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:52

Bij ons zegt men: "Wie z'n gat verbrandt, moet op de blaren zitten"...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 23:56

Bloodymary schreef:
Ben trouwens blij dat ik geen kinderen heb zeg. Ik lees hier allemaal dat die steeds belaagd worden door inbrekers die bij hen op de kamer staan..... En weet je, die inbreker is ook een kind en heeft ook ouders. Gelukkig is hij dood he...

:? quote, dan eens even iemand die dat zegt! Ik heb dit namelijk nergens gelezen hoor.

Wel wordt er gezegd, mede door mij, dat je als je kinderen hebt je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Dat je in een situatie waarin je een inbreker onder ogen komt, je toch even beseft dat je twee kleine kindjes (in mijn geval) boven hebt liggen die zichzelf niet kunnen verweren.
Ik denk dat iedere moeder dit (oer)gevoel kan beamen.

Ik vind je niet erg volwassen in je posts, dat deed mij al vermoeden dat je geen kinderen hebt.

De inbreker is ook kind geweest ja en heeft dus ook ouders (waarvan onbekend is of deze nog leven). Maar het grote verschil is dat hij er zelf voor kiest om ergens in te breken. Ik zie dus niet in wat dit te maken heeft met het feit dat mijn grootste angst bij een inbraak de veiligheid van mijn kinderen is.
Mij hoor je niet zeggen 'gelukkig is hij dood'. Ja, hij heeft een risico genomen, ja hij is 100% fout geweest door in te breken, maar nee dit hoeft iemand niet met de dood te bekopen. Helaas is het nu wel zo gelopen.

En in zekere zin is de inbreker ook slachtoffer. Al vind ik niet dat je voorbij mag gaan aan het feit dat hij iets strafbaars heeft gedaan. Hij heeft ergens ingebroken en wellicht hebben die mensen zichzelf erg onveilig gevoeld en misschien zelfs doodsangsten uitgestaan. Ik zie hier alleen maar slachtoffers ...

Jazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 00:01

hier waren ik en men zus eens alleen thuis en we hoorden iets vallen in de garage enzo
en we zaten hier al stijf :') dus wij naar de garagedeur ,ik die tegen gehouden en
men zus moest van mij een mes nemen .
binnen gekomen bleek het door de wind (van garage naar raam) . _/-\o_ :evaw:

als er hier nou 1 zou proberen binnendringen grijp ik toch direct naar iets om me te verdedigen hoor . :')

maar ik vind dat de bewoners hier geen schuld hebben .
ze beschermden gewoon hun eigendommen en zichzelf .

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 01:19

Delphi schreef:
Bloodymary schreef:

:? quote, dan eens even iemand die dat zegt! Ik heb dit namelijk nergens gelezen hoor.

Ik vind je niet erg volwassen in je posts, dat deed mij al vermoeden dat je geen kinderen hebt.

_O- Dat verband begrijp ik niet! Ben 46, dus denk ik redelijk volwassen. En begeef me ook gewoon in de grotemensenwereld en niet de hele dag tussen de kinderen als een kindvrouwtje dat zelfs in haar onderschrift de kinderen moet vermelden en vast een facebookaccount vol kinderfoto's heeft. Nee hoor, ben gewoon zelf een individu.

Ik ga niet al die quotes opzoeken, maar er wordt hier echt heel vaak vermeld "inbreker op de kinderkamer" etc. etc.

Maar ik schrik wel erg van de reacties hier. Ik dacht altijd dat wij in een beschaafd land leefden waar het doden van andere mensen als iets verwerpelijks wordt gezien. Bah, als het zo doorgaat dan wordt er nog eens voor de doodstraf gestemd in de toekomst. Dat soort gedachtes vind ik echt heel eng.

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 01:25

Je bent dan 46, maar reageert wel erg kinderachtig zeg.. Alsof Delphi geen individu is :')
Als je kinderen hebt, dan mag je daar toch trots op zijn? Waar slaat het op...

Iets verwerpelijks, nu we het daar toch over hebben, hoort inbreken wel dan? Is dat normaal?
Net als van die mensen die slaag krijgen van de ME terwijl ze aan het rellen zijn, en daarna gaan lopen janken en klagen. En maar afgeven op de politie.. Moet je je maar gedragen, dan is er niets aan de hand. :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 01:45

Delphi schreef:
Wel wordt er gezegd, mede door mij, dat je als je kinderen hebt je een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebt. Dat je in een situatie waarin je een inbreker onder ogen komt, je toch even beseft dat je twee kleine kindjes (in mijn geval) boven hebt liggen die zichzelf niet kunnen verweren.
Ik denk dat iedere moeder dit (oer)gevoel kan beamen.

Helemaal mee eens, als hier 's nachts een inbreker in huis staat ga ik hem ook echt niet vragen wat hij komt doen maar pak ik ook gewoon iets om mee te slaan en dan heeft ie 2 seconden om te gaan rennen. Als hij twijfelt sla ik ook gewoon hoor, echt niet omdat ik graag iemand iets aan wil doen maar puur uit angst.
En daarna zal ik wss meer psychische hulp nodig hebben dan de inbreker.

Als je alleen bent kun je gerust wegrennen en bij de buren gaan schuilen maar als moeder laat je niet je weerloze kinderen achter bij een inbreker, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?

Bloodymary schreef:
_O- Dat verband begrijp ik niet! Ben 46, dus denk ik redelijk volwassen. En begeef me ook gewoon in de grotemensenwereld en niet de hele dag tussen de kinderen als een kindvrouwtje dat zelfs in haar onderschrift de kinderen moet vermelden en vast een facebookaccount vol kinderfoto's heeft. Nee hoor, ben gewoon zelf een individu.

:r Wat kinderachtig.
Heel bokt heeft zijn onderschrift vol staan met paardenfoto's en links en dan ga je zeuren om de moeder die trots is op haar kinderen? Kom nou zeg.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 01:53

En terrecht! Die doet het in iedergeval geen tweede keer :') :D

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 02:48

Mensen zijn tegen de doodstraf, maar een inbreker die op heterdaad betrapt wordt mag wel vermood woorden... 8)7

Uit zelfverdediging kunnen er ongelukken gebeuren (wat ik hoop dat er gebeurd is in het genoemde artikel), maar om direct voor eigen rechter te gaan spelen (zoals veel bokkers er blijkbaar over denken).. :n

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:24

http://www.omroepbrabant.nl/?news/18110 ... oning.aspx

Fred Teeven over geweld Diessen: 'Inbreker heeft niets te zoeken in woning'

Laatst gewijzigd: woensdag 26 september 2012 - 07:30 | Auteur: Lobke Kapteijns

Fred Teeven vindt dat inbreker zelf risico loopt

DIESSEN - De inbreker die is overleden na een vechtpartij met de bewoners van een huis in Diessen, heeft het risico zelf opgezocht. Dat stelt staatssecretaris Fred Teeven (Veiligheid & Justitie).

Teeven heeft altijd al benadrukt dat bewoners zich mogen verdedigen. Hij stelt verder dat het natuurlijk treurig is dat daarbij iemand is doodgegaan, maar vindt dat horen bij het 'inbrekersrisico'. "De inbreker heeft niets te zoeken in die woning, dus het risico ligt bij hem", aldus Teeven.

'De verdachte hoort daar niet te zijn'
De twee bewoners gingen in gevecht met een inbreker toen hij hun huis aan de Rijtseweg binnendrong. Vermoedelijk wilde de man vogels uit de volière stelen. De inbreker overleed later in het ziekenhuis. Teeven vindt het goed dat wordt uitgezocht wat er is gebeurd en dat de bewoners niet zijn aangehouden. "Zij zijn de slachtoffers. De verdachte hoort daar niet te zijn."

De VVD heeft er altijd voor gestreden dat belaagden die van zich afbijten niet langer zelf worden opgepakt. Teeven maakte een einde aan de praktijk dat ze direct automatisch worden opgepakt en in voorlopige hechtenis worden gezet.

Geen wapengeweld
Uit politieonderzoek is inmiddels duidelijk geworden dat er geen sporen van wapengeweld zijn aangetroffen bij de inbreker, wel zou de man zijn overleden aan de gevolgen van een vechtpartij.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:35

_lautje_ schreef:
Ik schrik echt van de reacties hier!! Iemand is DOOD, vermoord zelfs. Vermoord worden is NOOIT je eigen schuld.

Denk aub eens na voor je domme dingen gaat uitkramen. Hersenloos gezwets allemaal. Is maar goed dat jullie niet in de rechterlijke macht werken.
Maar op de middelbare school mag een cursus rechtsfilosofie wel eens verplicht worden. Krjgen we hopelijk minder enge en gestoorde opmerkingen te lezen.

Zo frustratie om domheid is weer geuit.

Hij is niet vermoord maar gedood en daar zit een groot verschil in, heb je dat niet geleerd op je opleiding?
Een moord plegen is iets heel anders dan iemand zonder een vooropgezet plan in een plotselinge, bedreigende, situatie doden.
Deze man is dus absoluut GEEN moordenaar.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:40

Laten we niet vergeten dan Nederland aant vergrijzen is,veel senioren verliezen door zulke slappe aftreksels van "mensen" hun leven!!!Senioren die dit land hebben opgebouwd..........VOOR ONS!!!
Lekker om dan zó aan je eind te moeten komen.
Die vrouw van 98jaar is onlangs vermoord voor wat rot centen,dat mensje heeft potverdorie oorlogen overleeft,ontwikkelingen meegemaakt,zelf kinderen grootgebracht en wie weet wat ze nog heeft meegemaakt en dan op 98jarige leeftijd door een of andere lapzwans vermoord te worden is toch in en in triest!!!

Al die moraalridders hier die het zielig en onterecht vinden dat die inbreker het leven heeft gelaten moeten zichzelf eens in zo'n positie voorstellen!Niemand wordt geboren als killer maar je word er wel naar gemaakt.
Als er ingebroken wordt komen ze echt niet om je ontbijt op bed te brengen maar om te roven.
En of jij dan je leven ervoor moet laten zal ze worst wezen want HUN leven is toch al naar de klote.

Hier is ook de regel,sta je ongevraagd in ons huis,tuin,stal dan vlieg je met een hoge boog en hoe je dan land zal MIJ dan ook worst wezen!
Dan is het recht van de sterkste.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:44

Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens. De vaak gebruikte term "moord met voorbedachte(n) rade" is dus een pleonasme.
doodslag: het opzettelijk doden van iemand zonder voorbedachten rade (artikel 287 Wetboek van Strafrecht);
dood door schuld: als iemand om het leven komt door verwijtbaar gedrag of nalatigheid, waarbij de dader niet bedoelde te doden;

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:00

Ik heb veel respect voor alles wat leeft, maar schrik wel van de, voor mijn gevoel, kromme redenaties waarbij de inbreker het slachtoffer zou zijn.

Laat ik een voorbeeld noemen. Bij mijn broer werd ingebroken. Overdag. Hij kwam thuis, zag hoe zijn hele huis was vernield (ruit kapot, glas overal, alles op de grond gegooid en kapot gemaakt, tv kapot etc) en liep geshock door naar de slaapkamer, waar hij oog in oog kwam met de inbreker.
Hij probeerde de inbreker te grijpen, het kwam tot een handgemeen, maar de inbreker wist zich los te trekken en ging ertussenuit. Mijn broer rende erachter aan, greep hem weer, maar de inbreker wist zich opnieuw los te trekken en ontkwam. Naast alle vernielingen en puinhoop, die de man had achtergelaten, was een boel verdwenen, waaronder sierraden die hij van onze grootouders had geerfd en waar hij emotionele waarde aan hechtte.
Er zat bloed van de inbreker aan de ruit, hij had hem gezien, de inbreker had zijn spullen in bezit.
politie slaagde er ongeveer een uurtje later in de man aan te houden, nog steeds in bezit van een deel van de spullen, behalve de sieraden,
De man beweerde dat hij de spullen ergens had gevonden en weigerde zijn dna te laten onderzoeken,. DNA onderzoek onder dwang mag dus niet. Sieraden had hij nooit gezien, zei hij.
Het bleek zijn woord tegen het woord van mijn broer. Er waren geen bewijzen (hoewel de politie er zeker van was dat de man op meer plekken had ingebroken)'
Tegen mijn broer werd gezegd dat hij alleen de inbraak had kunnen bewijzen, als hij de man in het huis had weten houden??!!

Goed... stel dat mijn broer hem vast had kunnen houden en dat de man daarbij met het hoofd tegen de tafel was gevallen en was gestorven. Dan had hij idd bewijs dat de man in huis was, maar zou hij als moordenaar vervolgd kunnen worden??? Hoe krom is dat?

Hoe dan ook.. doe je het als persoon die aangevallen wordt, blijkbaar nooit goed
Het komt op mij over dat de dader meer rechten heeft als het slachtoffer.
En dat vind ik zo krom als een banaan. Je zou je toch op zijn minst in eigen huis veilig moeten voelen (hoeveel van de sympathisanten van de inbreker hebben daadwerkelijk een inbraak meegemaakt? of een overval? Enig idee van de impact?)

De bewoners van het huis zijn bij lange na geen moordenaars. Ze hebben niet een advertentie in de krant gezet met de vraag of iemand wilde inbreken om vervolgens de moord op die inbreker te beramen. Ze werden geconfronteerd met een bedreiging in huis en hebben zich verdedigd. Daarbij is een dode gevallen. Zoiets gebeurt.
En nee... dan denk ik niet... arme inbreker.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:01