Proefdieren : Voor of Tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Re: Proefdieren : Voor of Tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 08:39

weet je wat het is, je kunt wel heel principieel roepen dat je tegen bent en dat er alternatieven zijn, maar die alternatieven zijn maar beperkt bruikbaar, voor veel medische zaken is het testen op een klompje cellen of op een oog gewoon niet voldoende, er moet gezien worden wat het doet in een compleet levend organisme met bepaalde minimale overeenkomsten met mensen (als je het over humane medische dingen hebt)
dus zoogdieren.

landbouwgiffen , een ander voorbeeld, worden ook getest voor gebruik ...gelukkig wel...wie weet hoeveel onvruchtbare vogel en zoogdier populaties er zouden zijn en hoeveel soorten er inmiddels uitgestorven zouden zijn als dat niet gebeurde.of hoeveel misvormd nageslacht , hiervoor hebben proefbedrijven verschillende diersoorten in huis zoals eenden etc
maar die dieren worden wel goed verzorgd en er word tegemoet gekomen aan hun basis behoeften
dus eenden hebben daadwerkelijk een badje in hun verblijf zodat ze lekker kunnen poedelen
ratten hebben kooiverrijking (speeltjes) honden hebben ook speelgoed en speeltijd onderling etc.
die dieren zitten echt niet op een vierkante centimeter te verpieteren .
de verzorging moet wel goed zijn, want je hebt niets aan testen met stressdieren of zwakke dieren , dat kan bepaalde uitkomsten beïnvloeden .
en de regelgeving voor proefdierbedrijven is ook gewoon erg streng en hier word ook met grote regelmaat gecontroleerd .

als je zo principieel tegen bent, dan moet je ook je principes in ere houden en ook in geval van nood weigeren producten te gebruiken die op dieren getest zijn , dus heb je kanker? rot voor je, maar je bent principieel tegen, dus geen behandeling in de reguliere sector...maar het gros van de mensen die prinipieel tegen zeggen te zijn , zullen hun principes op zo een moment gewoon uit het raam kieperen.
en logisch, want je wilt nu eenmaal niet dood.

dat cosmetica testen etc gewoon ronduit onnodig zijn lijkt me duidelijk, ik vind het persoonlijk van de zotte dat omdat mensen mascara willen dragen hier dieren voor gebruikt moeten worden, maar gelukkig word hier aan gewerkt en zijn hier ook al termijnen voor gesteld. en hopelijk worden hier geen mazen in het net gevonden door de industrie om alsnog gebruik te maken van dieren.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:09

Sonja_vR schreef:
weet je wat het is, je kunt wel heel principieel roepen dat je tegen bent en dat er alternatieven zijn, maar die alternatieven zijn maar beperkt bruikbaar, voor veel medische zaken is het testen op een klompje cellen of op een oog gewoon niet voldoende, er moet gezien worden wat het doet in een compleet levend organisme met bepaalde minimale overeenkomsten met mensen (als je het over humane medische dingen hebt) dus zoogdieren.

Precies, de ontwikkelde 'alternatieven' (zoals de vele voorbeelden die Kentaro opnoemt, in mijn opleiding gebruiken we ze allemaal :) ) zijn in de meeste gevallen proefdiervermindering, geen proefdiervervanging. Uiteindelijk is het proefdiermodel nog nodig. In onderwijs word al veel gebruik gemaakt van video, computer en kunststofmodellen, wat ik ook een goede zaak vind. Je gaat niet jaarlijks 100 ratten vermoorden na een klein gedragsexperimentje met beginnende laboranten. En dit gebeurd dus ook gewoon niet, danwel niet meer. Het wordt gewoon niet goedgekeurd door de commisies en terecht.
Proefdiervermindering is een mooi streven en ik ben er blij om dat dat ook zeker erg veel wordt toegepast :) Dat wat in een celkweek al erg negatief uitpakt, hoeft niet ook nog eens in een muis. En mijn beleving is wel dat dat ook echt zo gaat, van de experimenten die ik voorbij zie komen dan, ik hou ook niet alle vakgebieden bij. ;)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:44

cinny1 schreef:
@ Kuggur daar krijg je geen reactie van want ik heb het al meeerdere keren gevraagd en dan krijg je niks terug. Of een naieve opmerking dat er dan maar op gedetineerden getest moet worden.
Mijn vraag was:

Wie van jullie wijst dan een nieuw medicijn af, wat je leven kan redden, ondanks dat het op dieren getest is? Ik denk niemand. Puur omdat je wil om te leven boven alle redenering gaat. Iedereen wil overleven.

Het dier heeft dan al geleden. Het weigeren van een medicijn zou dan geen meerwaarde meer hebben.

Overigens eet ik geen vlees, draag geen leer en bont (mijn paard ook niet), eet geen zuivel, eitjes alleen van de boer, heb geen tattoos etc.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 18:51

Raponsje, en hoe zit het dan met snoep, chips, waterijs etc.? Verf? Ga zo maar door. Als dat dier niet "geleden" had, had jij geen medicijn gehad om het een of ander te overleven.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:07

magda_90 schreef:
Raponsje, en hoe zit het dan met snoep, chips, waterijs etc.? Verf? Ga zo maar door. Als dat dier niet "geleden" had, had jij geen medicijn gehad om het een of ander te overleven.

Het mag duidelijk zijn dat ik uiteraard ook geen snoep en andere troep eet waar dierlijke producten in verwerkt zitten.
Dat is net zoiets als vragen aan een vegetariër of hij wel kip eet.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:10

Raponsje schreef:
Het dier heeft dan al geleden. Het weigeren van een medicijn zou dan geen meerwaarde meer hebben.

Briljante logica, waarom eet je dan geen vlees etc? Die dieren lijden óók niet meer als ze in het schap van de slager liggen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:13

Raponsje schreef:
magda_90 schreef:

Het mag duidelijk zijn dat ik uiteraard ook geen snoep en andere troep eet waar dierlijke producten in verwerkt zitten.
Dat is net zoiets als vragen aan een vegetariër of hij wel kip eet.

Dan houd je niet veel meer over. Kijk ook maar eens naar het verf wat op je behang zit etc.

Kuggur schreef:
Raponsje schreef:

Briljante logica, waarom eet je dan geen vlees etc? Die dieren lijden óók niet meer als ze in het schap van de slager liggen....

Dat wou ik ook maar zeggen.

Overigens heb ik niets tegen vegetariërs of andere varianten, maar wel tegen de soort argumenten die aangevoerd worden in deze situatie.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:49

magda_90 schreef:

Dat is net zoiets als vragen aan een vegetariër of hij wel kip eet.[/quote]

Dan houd je niet veel meer over. Kijk ook maar eens naar het verf wat op je behang zit etc.

Kuggur schreef:
Raponsje schreef:

Overigens heb ik niets tegen vegetariërs of andere varianten, maar wel tegen de soort argumenten die aangevoerd worden in deze situatie.[/quote]

Het weigeren van medicijnen heeft dan geen zin meer.
Dat is inderdaad hetzelfde als zeggen "ach dit stuk vlees ligt nu toch al in de schappen, ik kan het net zo goed eten dan is het niet voor niets geslacht".

Maar als ik ziek ben en ze zouden voor mijn aandoening speciaal testen gaan doen op dieren zou ik daar voor bedanken.

Ik kan prima leven zonder bont, leer, vlees of dierproducten.
Of een ander vlees eet of leer draagt moet hij helemaal zelf weten maar ik voel me er niet prettig bij.
Sterker nog, ik krijg betaald om mensen aan te raden om bepaalde soorten vlees, vis, zuivel of eieren te eten.
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 05-07-12 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:50

Magda90 voor alles is tegenwoordig een diervriendelijke variant, dan betaal je inderdaad een stuk meer.
Maar daar heb ik geen problemen mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 19:57

Vind het goed dat je deze discussie op bent gestart. Ik kan er bij allebei de kanten uitkomen.
maar ik ben tegen. Met zoveel criminelen, pedofielen en moordenaars, vind ik niet dat we op dieren zouden hoeven testen......En ook al krijg ik heel bokt nu over me heen, dit is echt mijn mening. Of mensen die toch al ziek zijn, en mensen die er zelf voor kiezen. Mensen kunnen zelf aangeven of ze iets willen, dieren niet. En mensen als zware criminelen/pedofielen etc. (echt mensen a la Robert M, die gek die op dat eiland al die mensen heeft vermoord en zo nog een hoop) hebben geen recht van spreken meer vind ik....TESTEN MAARR!!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:01

Sky_As schreef:
......En ook al krijg ik heel bokt nu over me heen, dit is echt mijn mening.

... en die mensen krijg je over je heen omdat je niet de moeite hebt genomen je er ook maar een beetje in te verdiepen. Je hebt het topic niet eens behoorlijk doorgelezen! Had je dat gedaan, dan had je namelijk al een paar keer kunnen lezen dat er heel veel redenen zijn waarom menselijke proefpersonen geen oplossing zijn. En zelfs als je mensenrechten niet belangrijk vindt blijven die andere argumenten staan.
Je roept dus maar wat, omdat het zo lekker klinkt - niet gehinderd door ook maar een beetje kennis van zaken. Kwalijk en heel vervelend.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:04

Sky_As, lees het topic eens door zou ik zeggen, op dergelijke mensen testen werkt dus niet. ;)

Raponsje, echt niet voor alles is een dergelijke variant. Maar goed, jouw keus. Je zult alleen versteld zijn in welke producten allemaal iets van dieren in zit. Gezien de discussie daar ook niet over gaat (het ging mij om de argumentatie) zal ik daar ook verder niet meer op in gaan.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:24

Sky_As schreef:
Vind het goed dat je deze discussie op bent gestart. Ik kan er bij allebei de kanten uitkomen.
maar ik ben tegen. Met zoveel criminelen, pedofielen en moordenaars, vind ik niet dat we op dieren zouden hoeven testen......En ook al krijg ik heel bokt nu over me heen, dit is echt mijn mening. Of mensen die toch al ziek zijn, en mensen die er zelf voor kiezen. Mensen kunnen zelf aangeven of ze iets willen, dieren niet. En mensen als zware criminelen/pedofielen etc. (echt mensen a la Robert M, die gek die op dat eiland al die mensen heeft vermoord en zo nog een hoop) hebben geen recht van spreken meer vind ik....TESTEN MAARR!!

Ja en wat ga je er dan op testen? :) Het effect van alcohol op de lever? :+ Lees je alstjeblieft even in over hoe onderzoek werkt of lees op zn minst dit topic.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 20:24

Ik weet heel goed waar dierlijke producten inzitten.
Er zijn tig veganisme websites met productlijsten en alternatieven.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:29

Raponsje schreef:
cinny1 schreef:
@ Kuggur daar krijg je geen reactie van want ik heb het al meeerdere keren gevraagd en dan krijg je niks terug. Of een naieve opmerking dat er dan maar op gedetineerden getest moet worden.
Mijn vraag was:

Wie van jullie wijst dan een nieuw medicijn af, wat je leven kan redden, ondanks dat het op dieren getest is? Ik denk niemand. Puur omdat je wil om te leven boven alle redenering gaat. Iedereen wil overleven.

Overigens eet ik geen vlees, draag geen leer en bont (mijn paard ook niet), eet geen zuivel, eitjes alleen van de boer, heb geen tattoos etc.

misschien heeft het geen meerwaarde, maar je maakt uiteindelijk wel gebruik van die proefdieren... dus principes totdat de mens er baat bij heeft

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 14:53

cinny1 schreef:
Mijn vraag was:

Overigens eet ik geen vlees, draag geen leer en bont (mijn paard ook niet), eet geen zuivel, eitjes alleen van de boer, heb geen tattoos etc.[/quote]

misschien heeft het geen meerwaarde, maar je maakt uiteindelijk wel gebruik van die proefdieren... dus principes totdat de mens er baat bij heeft[/quote]

Als de medicijnen al in de schappen liggen kun je voor de dieren waarop dat getest is weinig meer betekenen.
Wanneer men echter speciaal voor mij medicijnen zou gaan testen op dieren zou ik daar vriendelijk voor bedanken.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 15:43

Raponsje schreef:
Wanneer men echter speciaal voor mij medicijnen zou gaan testen op dieren zou ik daar vriendelijk voor bedanken.

Wow, jij bent écht bereid offers te maken voor je principes, indrukwekkend...

Je hebt niet een zeer realistische kijk op jouw positie in deze wereld als je wérkelijk meent dat er speciaal voor jou een onderzoek zou worden opgezet om medicijnen te testen... _O-

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:32

Kuggur schreef:
Raponsje schreef:

Wow, jij bent écht bereid offers te maken voor je principes, indrukwekkend...

Je hebt niet een zeer realistische kijk op jouw positie in deze wereld als je wérkelijk meent dat er speciaal voor jou een onderzoek zou worden opgezet om medicijnen te testen... _O-

zou gaan staat er.

Ik heb een aantal jaar geleden een ongeluk gehad waardoor mijn lichaam een zwaar trauma heeft opgelopen, ook toen heb ik veel medicijnen geweigert.

Misschien moet je leren om iedereen in zijn waarde laten?
Ik val toch ook niemand aan die wél voor dierproeven is of wél biefstukjes eet?
Moet iedereen vooral lekker zelf weten, maar mag ik dan ook doen waar ik me prettig bij voel zonder daar onnodig commentaar op te krijgen?
Laatst bijgewerkt door Raponsje op 07-07-12 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 17:43

ik snap niet dat iemand die zijn eigen gezondheid voorop stelt hier de grond in wordt geboord als hypocriet. ik heb er echt respect voor dat iemand met zo min mogelijk gebruik van dieren leeft. echt super goed.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:46

Raponsje schreef:
Moet iedereen vooral lekker zelf weten, maar mag ik dan ook doen waar ik me prettig bij voel zonder daar onnodig commentaar op te krijgen?

Tuurlijk, als je je er maar goed bij voelt, dat is tenslotte de hoofdzaak. En als dat betekent dat je je ogen sluit voor die vervelende harde realiteit dan moeten die nare mensen die je daar op wijzen snel hun mond houden. Je zou je wel eens onprettig kunnen gaan voelen...

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 20:42

Kuggur schreef:
Raponsje schreef:

Tuurlijk, als je je er maar goed bij voelt, dat is tenslotte de hoofdzaak. En als dat betekent dat je je ogen sluit voor die vervelende harde realiteit dan moeten die nare mensen die je daar op wijzen snel hun mond houden. Je zou je wel eens onprettig kunnen gaan voelen...

Ik ben al ruim 9 jaar veganist en weet echt wel welke alternatieven ik kan kiezen.
Ik sluit mijn ogen helemaal niet voor de harde realiteit, het is als individu echter niet mogelijk om de hele wereld te veranderen.
Maar als ik ook ieniemienie verschil kan maken, wie ben jij dan om te zeggen dat ik dat niet mag?!

Maar al zou ik kiezen om als veganist wel een leren jas te kopen en een hertengewei op m'n kop te zetten, dan is dat alsnog niet jouw taak om mij te vertellen wat ik wel en niet mag doen.

Sommige vrouwen gaan de deur niet uit zonder make up omdat ze zich daar niet prettig bij voelen.
Ik eet geen dierlijke producten omdat ik me daar niet prettig bij voel.
Iedereen zijn ding en dat is verdomme iedereen zijn recht om te doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:49

Raponsje schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden een ongeluk gehad waardoor mijn lichaam een zwaar trauma heeft opgelopen, ook toen heb ik veel medicijnen geweigert.

Omdat ze van dieren afkwamen? Of om andere redenen?

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:54

Shadow0 schreef:
Raponsje schreef:

Omdat ze van dieren afkwamen? Of om andere redenen?

Het waren medicijnen die op apen getest waren en toen nog steeds werden.
Sorry maar daar pas ik voor.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:47

100% voor.

Of het nu op apen getest word of op schapen dat maakt toch geen verschil? Beide hebben gevoel..
Als ik ''beter'' gemaakt kan worden op een dierlijk getest medicijn dan graag! En dan maakt het mij eerlijk gezegt niet uit of dit op een muis, rat, eend, hond, kat, paard of goudvis getest is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:55

Opzich voor, misschien heeft hij wel pijn oid. gehad maar daardoor kan jij wel nu zonder zorgen om ziek te worden iets kopen in de winkel en dat gebruiken. Het dier gaat toch wel dood en ik geloof nooit dat als hij al ziekig begint te worden dat ze dan nog een keer testen want dan zijn de resultaten niet meer juist.