Driehuis, foto's van zelfmoordpoging op twitter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:52

Ik ken hem niet super goed, maar vind het echt wel heel erg.. Dankjewel, zal het hem ook zeggen als ik hem nog zie :)..

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:54

gohya schreef:
Nee natuurlijk word er niet aan de machinisten gedacht,die mensen kunnen NIET DENKEN.
Medelijden hoef je niet te hebben met deze mensen,zij willen gewoon niet meer,ze zijn op.

Ja Tristan van der V. ook.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:20

Het is op mijn school gebeurd en allerlei mensen hebben het er nu over. Het filmpje is ook onder mijn neus geduwd en wat ik in die halve seconde zag was al erg genoeg. Ik kijk dat soort filmpjes uit respect ook gewoon niet. Ik heb wel gehoord dat iedereen erbij staat te schreeuwen 'Daar is het lijk! Kijk dan, een hoofd!' etc. Maar ik denk dat het op dat moment spannend en cool leek, maar over een aantal jaren komen dat soort dingen naar boven en dan is het inene niet zo grappig meer.

Overigens; de plek is toch wel echt héél ongelukkig gekozen. Het perron stond vol met scholieren, het schijnt dat hij op de rails is gaan liggen. Als hij was gesprongen hadden velen het misschien niet zíen gebeuren maar doordat hij ging liggen is iedereen natuurlijk gaan kijken. Ik weet dat iemand op zo'n moment daar gewoon niet aan kan denken, maar het komt wel erg ongelukkig uit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:34

Skygirl schreef:
gohya schreef:
Nee natuurlijk word er niet aan de machinisten gedacht,die mensen kunnen NIET DENKEN.
Medelijden hoef je niet te hebben met deze mensen,zij willen gewoon niet meer,ze zijn op.

Ja Tristan van der V. ook.

Ook die was helemaal door gedraait en kon niet 'normaal' denken.

Patty14

Re: Driehuis, foto's van zelfmoordpoging op twitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:54

Misschien een hele domme vraag. Maar hij is van hetperron af gegaan. Maar de treinen stoppen daar toch, dus dan rijd ie langzaam...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:57

Niet alle treinen. Sommige stoppen niet bij dat station.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 22:59

er zijn ook treinen die op kleine stations doorrijden. dus bijvoorbeeld de intercity van utrecht naar den bosch zoeft over station zaltbommel heen;) (daar wordt je gewoon bang van).

ik vind het al erg genoeg voor de machinist en de famillie van die man, stel je voor dat je eigen geliefde ergens opgebaard ligt, of ziek in het ziekenhuis... en heel nederland kwam foto's maken voor op twitter. nee ik snap het echt niet.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:04

Die zoon.. :(:) Wat verschrikkelijk zeg.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 23:13

Oh zo inderdaad! Jeetje....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 08:32

Ik heb niet het hele topic gelezen, dus weet niet of mijn gedachten al een keer genoemd zijn. :o

Iemand die echt helemaal niet meer wil en alleen nog maar dood wil, denkt inderdaad niet na (of wel, maar heeft er dan gewoon schijt aan. Dat zal niemand echt kunnen weten). Zou er dan niet een mogelijkheid kunnen komen dat zo'n persoon gebruik kan/mag maken van euthanasie onder begeleiding? Op deze manier hoeven er niet onschuldige mensen de dupe van te worden, zoals in dit geval de machinist, passagiers, omstanders, hulpdiensten, etc. Ik begrijp dat dit een erg makkelijke gedachte is en haast niet uitvoerbaar, maar wellicht is het het overwegen waard om de euthanasie-wet soepeler te maken. De lijn kan dan meteen doorgetrokken worden naar mensen die dusdanig ziek zijn, dat ze nog maar een kort een pijnlijk leven hebben (denk aan laatste stadium van kanker of andere vreselijke ziekten). Deze mensen willen vaak ook graag dat het eerder stopt, maar kunnen/mogen van de wet niet zomaar geholpen worden. :(:)

Een paar jaar geleden reden we bij de supermarkt weg en was er net een man van een flat gesprongen. Mijn zoon van - toen 8 - was er mede-getuige van en het heeft veel indruk op hem gemaakt. Hij heeft het er nu nog wel eens over, dat hij had gewild dat deze man niet zo'n naar laatste moment hoefde te hebben. Ook geeft hij aan dat hij het zo erg vindt voor de mensen die het hebben zien gebeuren en of de man die sprong misschien zelf ook kinderen had. Kun je nagaan wat een (ongevraagd) effect het op alleen al omstanders kan hebben...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 11:11

Vind ik ook. Het is toch absurd dat je geeneens 'legaal' mag beslissen over je eigen leven? Als iemand er echt mee wil stoppen, hoe erg dat ook is, heeft zo iemand daar het recht toe en kan het maar beter in een gesloten omgeving op een rustige manier gebeuren. Het zou zoveel leed schelen..
Gek hoe we als wereld nu zo modern zijn maar de dood blijft een taboe.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 22:12

Marit schreef:
Vind ik ook. Het is toch absurd dat je geeneens 'legaal' mag beslissen over je eigen leven? Als iemand er echt mee wil stoppen, hoe erg dat ook is, heeft zo iemand daar het recht toe en kan het maar beter in een gesloten omgeving op een rustige manier gebeuren. Het zou zoveel leed schelen..
Gek hoe we als wereld nu zo modern zijn maar de dood blijft een taboe.

Ook ik ben het met jullie eens.
Je hebt wel het recht om te leven,maar niet het recht om te sterven.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 23:50

Wat willen jullie voorstellen dan? Een pilletje op de markt waar je dood van gaat? Een speciale flat bouwen waar mensen vanaf mogen springen? Hoe had je dat voor je gezien?

Mensen die zover zijn dat ze zelfmoord willen plegen, hadden in een vroeger stadium gewoon hulp moeten krijgen. En ik snap dat die mensen daar zelf niet altijd aan denken, en de omgeving ziet het soms ook niet aankomen, maar het zou een hoop helpen.

Ik, persoonlijk, vind het enorm egoïstisch om zelfmoord te plegen. De rotzooi (letterlijk en figuurlijk) die je achterlaat, die is onbeschrijfbaar. De pijn die je sommige mensen doet, de trauma's die anderen krijgen. Nee sorry, maar ik vind dat gewoon heel erg egoïstisch.
Jij bent er vanaf, maar anderen zitten ermee.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 06:47

En dus betekend dat maar dat je elke dag weer moet lijden, alleen maar om de rest tevreden te houden? Alsof je ze wat verschuldigd bent.

En ik denk niet aan een flat natuurlijk, er zijn genoeg euthanasie mogelijkheden.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:06

Ik vind jouw gedachten dan weer egoïstisch Marjoow, inderdaad, dus dan moet je maar iedere dag weer lijden? Als je zo ver heen bent dat dood gaan de enige oplossing is, dan moet die mogelijkheid er zijn. Dat het inderdaad niet legaal kan is niet de schuld van de mensen die zelfmoord willen plegen. Overigens denk ik niet dat het snel legaal zal kunnen. Die spuitjes zijn niet gratis. Nu is het opruimen van iemand die voor de trein is gesprongen en de slachtofferhulp die daar bij komt kijken dat ook niet, maar ik heb het idee dat men liever het bord voor hun hoofd houdt, in de hoop dat het zo allemaal toch iets minder geld kost. Al hoop ik dat ik helemaal fout zit en de wet binnenkort inderdaad aangepast wordt. Ik vind het bizar dat zoveel mensen zo'n allesonwaardig einde moeten sterven omdat ze zelf niet mogen beslissen wanneer het genoeg is geweest. Of dat nou om mensen in het laatste stadium van kanker gaat of om mensen die zo ver heen zijn dat ze zelfmoord willen plegen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 08:32

Marjoow schreef:
Wat willen jullie voorstellen dan? Een pilletje op de markt waar je dood van gaat? Een speciale flat bouwen waar mensen vanaf mogen springen? Hoe had je dat voor je gezien?

Mensen die zover zijn dat ze zelfmoord willen plegen, hadden in een vroeger stadium gewoon hulp moeten krijgen. En ik snap dat die mensen daar zelf niet altijd aan denken, en de omgeving ziet het soms ook niet aankomen, maar het zou een hoop helpen.

Ik, persoonlijk, vind het enorm egoïstisch om zelfmoord te plegen. De rotzooi (letterlijk en figuurlijk) die je achterlaat, die is onbeschrijfbaar. De pijn die je sommige mensen doet, de trauma's die anderen krijgen. Nee sorry, maar ik vind dat gewoon heel erg egoïstisch.

Zelf zat ik te denken aan begeleide euthanasie, net als een dokter een terminale patiënt kan helpen. Een kliniek verbonden aan of in een ziekenhuis waar men terecht kan. Uiteraard niet met een wachtkamer of inloopspreekuur waar men aan de lopende band een injectie krijgt, maar met een gedegen begeleiding (opname voor korte, bepaalde tijd, gesprekken, observatie). Je kunt tenslotte niet iedereen die roept dat hij/zij dood wil zomaar een injectie geven (iemand kan tijdens eventuele opname door bijvoorbeeld gesprekken ineens een ander inzicht krijgen). Of er moet al een voorgeschiedenis bekend zijn en een persoon er echt helemaal doorheen zitten, op zijn, dan kan deze eerder geholpen worden. :(:)

Nu verwacht ik een reactie over "En de artsen dan die de injectie moeten toedienen? Die zijn dus indirect aan het moorden? Artsen zijn opgeleid om mensen te redden". Nee, er is een groot verschil tussen een leven niet meer kunnen redden ondanks je grote inspanningen (lees: iemand die nog graag wil leven krijgt een hartaanval, je gaat als arts reanimatie toepassen of wat ook, de patiënt komt te overlijden) of iemand uit zijn lijden verlossen. Dat is in mijn ogen ook een vorm van iemand redden. En misschien wel een hele grote groep mensen in ene, omdat deze anders geconfronteerd worden met een hele nare vorm van zelfmoord door de patiënt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 09:57

Shenavallie schreef:
Marjoow schreef:

Zelf zat ik te denken aan begeleide euthanasie, net als een dokter een terminale patiënt kan helpen. Een kliniek verbonden aan of in een ziekenhuis waar men terecht kan. Uiteraard niet met een wachtkamer of inloopspreekuur waar men aan de lopende band een injectie krijgt, maar met een gedegen begeleiding (opname voor korte, bepaalde tijd, gesprekken, observatie). Je kunt tenslotte niet iedereen die roept dat hij/zij dood wil zomaar een injectie geven (iemand kan tijdens eventuele opname door bijvoorbeeld gesprekken ineens een ander inzicht krijgen). Of er moet al een voorgeschiedenis bekend zijn en een persoon er echt helemaal doorheen zitten, op zijn, dan kan deze eerder geholpen worden. :(:)

Nu verwacht ik een reactie over "En de artsen dan die de injectie moeten toedienen? Die zijn dus indirect aan het moorden? Artsen zijn opgeleid om mensen te redden". Nee, er is een groot verschil tussen een leven niet meer kunnen redden ondanks je grote inspanningen (lees: iemand die nog graag wil leven krijgt een hartaanval, je gaat als arts reanimatie toepassen of wat ook, de patiënt komt te overlijden) of iemand uit zijn lijden verlossen. Dat is in mijn ogen ook een vorm van iemand redden. En misschien wel een hele grote groep mensen in ene, omdat deze anders geconfronteerd worden met een hele nare vorm van zelfmoord door de patiënt.

Juist, begeleid, vanuit een kliniek of een ziekenhuis. HULP voor de mensen.
Ik ben alleen bang dat er weinig artsen zijn de het zullen doen, maar verder ben ik het geheel met je eens :)

Marit schreef:
En dus betekend dat maar dat je elke dag weer moet lijden, alleen maar om de rest tevreden te houden? Alsof je ze wat verschuldigd bent.

En ik denk niet aan een flat natuurlijk, er zijn genoeg euthanasie mogelijkheden.

Nee, maar het lijden van 1 persoon staat in mijn ogen niet gelijk aan het lijden van meerdere personen. Mensen die hun beroep (lees machinist) niet meer kunnen uitvoeren omdat er steeds mensen voor zijn trein springen.
Mensen die helemaal van de kaart zijn nadat ze een zelfmoordpoging hebben gezien.

Hulp voor die mensen, dát is wat er moet zijn.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:11

Ja natuurlijk moet dat er zijn, maar die is er dus lang niet altijd. En dat is waarom euthanasie wat toegankelijker moet worden. Dat voorkomt lijden van iedereen. Maar ja, dat is er nu nog niet, en wat moeten die mensen dan? Voor de trein springen is inderdaad niet de meest 'vriendelijke' optie, maar ja als ze zover heen bent is dat nou ook niet je eerste prioriteit.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:13

Marit schreef:
Ja natuurlijk moet dat er zijn, maar die is er dus lang niet altijd. En dat is waarom euthanasie wat toegankelijker moet worden. Dat voorkomt lijden van iedereen. Maar ja, dat is er nu nog niet, en wat moeten die mensen dan? Voor de trein springen is inderdaad niet de meest 'vriendelijke' optie, maar ja als ze zover heen bent is dat nou ook niet je eerste prioriteit.

Maargoed, dan zitten we dus wel op 1 lijn dat er gewoon hulp moet komen.

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 23:48

Gossie, misschien raar dat ik het zeg, maar ik vind het ergens nog zielig ook dat de twitteraars (jonge, vaak nog impulsieve kinderen) van de foto onder vuur worden genomen. Natuurlijk maak je geen foto's van een lijk en al helemaal geen filmpje waarbij je gaat lopen wijzen. Maar het respect was bij de zelfmoord-meneer toch al weg, want anders zou hij niet voor de trein zijn gesprongen. Evenals dat het super rot is voor zijn zoon, want wie wil er nou dat dat zijn vader is.. Los van de foto's heeft deze zelfmoord-meneer ook geen respect gehad voor zijn medemens. Want dan spring je niet voor de trein, al helemaal niet vlakbij een school.. En als je dan al niet helder denkt, neem pillen o.i.d. maar ga er niet anderen mee lastig vallen op deze manier.
Ik vind dat zelfmoordplegers al niet respectvol zijn naar de medemens en al helemaal niet naar mensen die van hen houden. Want wie kiest er nou voor om zijn familie en/of vrienden op zo'n manier achter te laten? Om voor jezelf te besluiten, dat JIJ genoeg hebt gehad en dat JIJ dan maar een einde maakt aan jouw leven, zodat zij kunnen blijven zitten met nog veel meer gedoe en niet te vergeten verdriet. OF met zo'n beeld als die foto's die zijn genomen van deze zelfmoord-meneer. Dat is pas respectloos naar anderen en ronduit grof en egoïstisch naar de mensen die je achterlaat. En als je voor de trein springt dan weet je dat die mogelijkheid er is dat dit gebeurd, je weet hoe dat er dan ongeveer uit ziet, ongelooflijk..
Sorry, maar ik kan zo boos worden van mensen die zelfmoord plegen of poging doen tot.. |o

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:07

Andersom is het toch ook egoïstisch om iemand die zelfmoord wil plegen 'hier' te houden, omdat het anders voor 'jou' zo erg is?
Verder snap ik je punt wel wat betreft de kritiek die de jongeren over zich heen kregen. Dat ging af en toe (op Twitter) echt heel ver..

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 00:44

Ja oké hier houden is ook niet ideaal voor diegene natuurlijk, maar geef anderen dan tenminste de kans om je te laten zien waarvoor je zou moeten blijven en praat erover. En de zelfmoord pleger stapt uit het leven dus heeft in principe geen zorgen meer.. terwijl hij of zij dan mensen achter laat met zijn of haar zooi en dat is niet netjes.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 01:47

Blondie20 schreef:
En als je dan al niet helder denkt, neem pillen o.i.d. maar ga er niet anderen mee lastig vallen op deze manier.

Je noemt zelf de reden al, waarom die mensen niet kiezen voor iets waar zo min mogelijk medemensen onder lijden :) Ze denken niet na, maar doen het gewoon. Denk dat veel mensen die voor de trein springen niet eens echt beseffen wat ze anderen aandoen, ze doen gewoon wat en de een springt voor de trein en de ander neemt pillen. Denk dat het geen bewuste keuze is zegmaar.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 08:07

Ik denk niet dat mensen "spontaan" zelfmoord plegen, op een enkeling ( geestelijk gestoord ) na. De meeste plegen zelfmoord omdat ze "vrij" van zichzelf willen zijn, ontsnappen uit hun elende..........
Vaak laten ze ook een brief na voor de nabestaanden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 09:19

Weet wel dat je zomaar "kortsluiting" kan krijgen in je hersens,dan weet je gewoon niets meer,je kan niet meer denken.
Toevallig een jongen hier uit de supermarkt,hele aardige normale jongen,nix mis mee,niets aan te merken of te zien.Krijgt opeens van de ene op de andere dag "kortsluiting" en zit nu in een psychiatrische inrichting.
Je hoeft niet eerst diep in de problemen te zitten blijkbaar,het kan je zomaar overkomen.