Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Marit schreef:Vind ik ook. Het is toch absurd dat je geeneens 'legaal' mag beslissen over je eigen leven? Als iemand er echt mee wil stoppen, hoe erg dat ook is, heeft zo iemand daar het recht toe en kan het maar beter in een gesloten omgeving op een rustige manier gebeuren. Het zou zoveel leed schelen..
Gek hoe we als wereld nu zo modern zijn maar de dood blijft een taboe.
Marjoow schreef:Wat willen jullie voorstellen dan? Een pilletje op de markt waar je dood van gaat? Een speciale flat bouwen waar mensen vanaf mogen springen? Hoe had je dat voor je gezien?
Mensen die zover zijn dat ze zelfmoord willen plegen, hadden in een vroeger stadium gewoon hulp moeten krijgen. En ik snap dat die mensen daar zelf niet altijd aan denken, en de omgeving ziet het soms ook niet aankomen, maar het zou een hoop helpen.
Ik, persoonlijk, vind het enorm egoïstisch om zelfmoord te plegen. De rotzooi (letterlijk en figuurlijk) die je achterlaat, die is onbeschrijfbaar. De pijn die je sommige mensen doet, de trauma's die anderen krijgen. Nee sorry, maar ik vind dat gewoon heel erg egoïstisch.
Jij bent er vanaf, maar anderen zitten ermee.
Shenavallie schreef:Marjoow schreef:Wat willen jullie voorstellen dan? Een pilletje op de markt waar je dood van gaat? Een speciale flat bouwen waar mensen vanaf mogen springen? Hoe had je dat voor je gezien?
Mensen die zover zijn dat ze zelfmoord willen plegen, hadden in een vroeger stadium gewoon hulp moeten krijgen. En ik snap dat die mensen daar zelf niet altijd aan denken, en de omgeving ziet het soms ook niet aankomen, maar het zou een hoop helpen.
Ik, persoonlijk, vind het enorm egoïstisch om zelfmoord te plegen. De rotzooi (letterlijk en figuurlijk) die je achterlaat, die is onbeschrijfbaar. De pijn die je sommige mensen doet, de trauma's die anderen krijgen. Nee sorry, maar ik vind dat gewoon heel erg egoïstisch.
Jij bent er vanaf, maar anderen zitten ermee.
Zelf zat ik te denken aan begeleide euthanasie, net als een dokter een terminale patiënt kan helpen. Een kliniek verbonden aan of in een ziekenhuis waar men terecht kan. Uiteraard niet met een wachtkamer of inloopspreekuur waar men aan de lopende band een injectie krijgt, maar met een gedegen begeleiding (opname voor korte, bepaalde tijd, gesprekken, observatie). Je kunt tenslotte niet iedereen die roept dat hij/zij dood wil zomaar een injectie geven (iemand kan tijdens eventuele opname door bijvoorbeeld gesprekken ineens een ander inzicht krijgen). Of er moet al een voorgeschiedenis bekend zijn en een persoon er echt helemaal doorheen zitten, op zijn, dan kan deze eerder geholpen worden.![]()
Nu verwacht ik een reactie over "En de artsen dan die de injectie moeten toedienen? Die zijn dus indirect aan het moorden? Artsen zijn opgeleid om mensen te redden". Nee, er is een groot verschil tussen een leven niet meer kunnen redden ondanks je grote inspanningen (lees: iemand die nog graag wil leven krijgt een hartaanval, je gaat als arts reanimatie toepassen of wat ook, de patiënt komt te overlijden) of iemand uit zijn lijden verlossen. Dat is in mijn ogen ook een vorm van iemand redden. En misschien wel een hele grote groep mensen in ene, omdat deze anders geconfronteerd worden met een hele nare vorm van zelfmoord door de patiënt.
Marit schreef:En dus betekend dat maar dat je elke dag weer moet lijden, alleen maar om de rest tevreden te houden? Alsof je ze wat verschuldigd bent.
En ik denk niet aan een flat natuurlijk, er zijn genoeg euthanasie mogelijkheden.
Marit schreef:Ja natuurlijk moet dat er zijn, maar die is er dus lang niet altijd. En dat is waarom euthanasie wat toegankelijker moet worden. Dat voorkomt lijden van iedereen. Maar ja, dat is er nu nog niet, en wat moeten die mensen dan? Voor de trein springen is inderdaad niet de meest 'vriendelijke' optie, maar ja als ze zover heen bent is dat nou ook niet je eerste prioriteit.
Blondie20 schreef:En als je dan al niet helder denkt, neem pillen o.i.d. maar ga er niet anderen mee lastig vallen op deze manier.