gummie schreef:Ah, het hokjes denken komt ook nog even in beeld.... "Als je niet tegen bent, ben je pro".
Grappig.
Ik ben noch voor noch tegen.
Een ´politie´ is simpel een fenomeen in elke samenleving met verschil in rijkdom
en het saat per definitie in dienst van de gevestigde orde en dat zijn de machtshebbers, de bezitters.
Citaat:
Na elke reorganisatie van de macht herstelt eenzelfde evenwicht zich weer; een onevenwicht in balans gehouden door een handhavende macht
.
Citaat:
Om effectief te zijn liggen beleidsvragen niet bij de politie en zéker niet bij de uitvoerende agenten.
Die doen wat van hogerhand wordt opgedragen en hogerhand doet wat de politiek opdraagt.
Citaat:
Het is niet aan de agent om zich af te vragen of een bekeuring voor 2 kilometer te snel wel redelijk is
en evenmin of uitruiming van een vreedzame betoging dat is.
De agent beslist ook niet over of iemand een crimineel is; hij/zij voert uit.
Citaat:
Een agent dient bereid te zijn om met ´gepast´ geweld de opdracht tot ordehandhaving op te volgen en krijgt daartoe peperspray, wapenstok, boeien en vuurwapen.
Daarvoor is een fundamentele verheven afstand tot de burgerij noodzakelijk én een ´macho´-cultuur.
Het programmeren van de fijne ´blauwe lijn´ van machtsgebruik in dienst van de gevestigde orde is hét centrale aspect van de opleiding.
Ik ben niet voor en ook niet tegen.
Ik ben wel tegen demagogie en machtmisbruik.
De politie is NIET mijn beste vriend en
Citaat:
dient zich STRAK aan
de toch al door de gevestigde orde gestelde normen voor ´gepast geweld´ te houden.
Citaat:
Ik heb respect voor de individuele politieagent met terughoudende skepsis over het machtsstukje in diens persoonlijkheid.
Wanneer het puntje bij het paaltje komt en
Citaat:
ik tegen een wet of situatie protesteer, dan moet de agent mij ´aanpakken´ als de autoriteiten dat aangeven met toepassing van het geweld wat díe ´gepast´achten.
Citaat:
Nogmaals; de blauwe lijn markeert uitvoering met bereidheid tot geweld zonder dat de agent op de stoel van jury/rechter zit en ligt tussen machtsmisbruik en machtsgebruik
.