Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:14

Citaat:
Een agent die niet bereid is om zonder ethische discussie op bevel op een burger in te mepper komt niet door de opleiding.

En je spant de kroon.

Hoezo denk je dat jij dit zo kunt zeggen?
Heb je die opleiding zelf gevolgd, hier in Nederland, naar de huidige maatstaven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:14

gummie schreef:
Selectief lezen he HC ;) Ben je goed in.

wijken is objectief onacceptabel.
Het illustreert een mentaliteit.
Dezelfde welke ook uit het filmpje in Utrecht blijkt en waardoor kinderen bang worden van de politie.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: discriminerende term verwijderd

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:16

Lieffiefi schreef:
Citaat:
Een agent die niet bereid is om zonder ethische discussie op bevel op een burger in te mepper komt niet door de opleiding.

En je spant de kroon.

Hoezo denk je dat jij dit zo kunt zeggen?
Heb je die opleiding zelf gevolgd, hier in Nederland, naar de huidige maatstaven?

Het is een fundamentele voorwaarde voor een politie-apparaat.
Als je dat niet wil in zien, dan is dat zo.
Waar geen wil is, is geen weg.

Lieffiefi

Re: Excessief geweld - Agente Rotterdam-Zuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 09:19

Dat is echt stierenstront.

Een ontwijkend antwoord is ook een antwoord.
Ja, ik ken de opleiding, en nee, ik ben geen agent.
Maar ik kan je wel melden dat 1 van de voorwaarden is is dat je je als agent zijnde in moet kunnen leven in de persoon en in de situatie.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:26

Ah, het hokjes denken komt ook nog even in beeld.... "Als je niet tegen bent, ben je pro".
En dan dit:
Citaat:
De politie is namelijk de handhaver van de gevestigde orde; daar zit een groot aspect tégen de burgerij in.

Dat zegt iets over jouw eigen wereldbeeld, niet over de werkelijkheid.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:27

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Selectief lezen he HC ;) Ben je goed in.

wijken is objectief onacceptabel.
Het illustreert een mentaliteit.
Dezelfde welke ook uit het filmpje in Utrecht blijkt en waardoor kinderen bang worden van de politie.

Weet jij wat ik daarmee bedoelde dan? Of denk je het te weten, zoals zo vaak.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:46, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:28

Huertecilla schreef:

Vooroordeel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:51

gummie schreef:
Huertecilla schreef:

Vooroordeel.

Elementair gegeven voor een politie-apparaat.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:52

Huertecilla schreef:
gummie schreef:
Ach, als een vooroordeel niet eens herkend wordt, hoeven we het niet eens over de rest te hebben...

Inderdaad: Een paar paginas terug; ´wijken´ door een pro-politie....

Waar is die post eigenlijk gebleven? Wil em even nog eens helemaal gequote hebben namelijk.
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 09:54

LAAT MAAR!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:00

Ik ga alleen nog inhoudelijk (proberen te) reageren, hoe moeilijk dat ook is....

Maar de ethische discussie wordt al gevoerd VOORAFGAAND aan het stellen van regels. De ethische discussie vormt uiteindelijk het kader van de regels en de voorwaarden. Daar kun je het mee eens zijn, of mee oneens. Maar als het handelen gebaseerd is op de regels, en je bent het met het handelen niet eens, dan moet je de regels aanvechten, niet de mensen die ze uitvoeren in een democratische staat.
En als het handelen "buiten het boekje" gaat, dan zul je de persoon, of de achterliggende organisatie verantwoordelijk moeten houden. En dat gaat alleen gebeuren als er uberhaupt een melding wordt gemaakt.

Op vele opmerkingen vind ik de uitspraak "veel geblaat, weinig wol" erg van toepassing.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:06

en aangezien mijn post met daarin de uitdrukking apenwijk verdwenen lijkt te zijn (ik kan em niet meer vinden): HC heeft dat woord uit de context gehaald. DIT is wat ik met apenwijk bedoelde. Dat ging om een hele specifieke situatie, en vandaaruit en benaming vor dit soort gedrag:

http://www.youtube.com/watch?v=j6_uACvPINE

edit: gevonden! IN EEN ANDER TOPIC NOTA BENE. Als reactie op filmpjes van HC waarin volgens hem de politie over de schreef gaat bij een aanhouding.

Citaat:
Werkelijk... wat een ONZIN filmpjes. Ter illustratie van wat precies worden die hier gepost? In beide gevalen is, zoals zo vaak, niet bekend wat er aan vooraf is gegaan. In beide gevallen wordt de normale procedure gevolgd. En in beide gevallen is het filmpje gewoon gemaakt en geplaatst op youtube. Dus wat wil je er mee kenbaar maken?

Ik vind dat de burgers eens moeten ophouden te zeiken over ondingen. Eerlijk gezegd: ik zou als agent strontziek worden van al die gasten die te pas en te onpas op 2 cm afstand van een arrestatie gaan hangen en zich ermee gaan bemoeien. In dat tweede filmpje is niet eens in beeld wat er in de omgeving gebeurt. Je hoort de agent roepen maak ruimte, houd afstand. Voor hetzelfde geld staat er weer zo'n agressieve malloot die meent dat ie zich erin moet gaan mengen, zoals steeds vaker het geval is. Bovendien: waarom moet je daar staan? Als je begint met filmen, ga je er dan bij voorbaat al van uit dat de politie zijn werk niet goed zal doen? Of ben je dan gewoon op zoek naar iets op de politie op te pakken?

Plaats dan ook even de filmpjes waarbij agenten met getrokken wapen de meute op afstand moeten houden als ze een zware crimineel inrekenen en de hele wijk erop uittrekt om de agenten te belagen. Of de filmpjes waarbij agenten in elkaar worden getrapt, worden geslagen, bespuugd, etc. Staan allemaal op youtube, want het is zo stoer. Ik schaam me soms kapot voor het volk. De meeste filmpjes worden niet gemaakt om misstanden vast te leggen, de meeste filmpjes worden imo gemaakt om dwars te liggen en een soort van "haat-gevoel" jegens poliie kenbaar te maken en op te roepen.

En ja, er gaat ongelooflijk veel geld naar het aanhouden van mensen die door gebruik van pesterijen en dwarsliggerij agenten van het werkelijke werk afhouden. Plaats die filmpjes dan maar. Ben je het niet eens met een toezichthouder die vraagt om jouw ID? Dien daar dan ee klacht over in, maar ga de boel niet lopen traineren totdat er een auto vol agenten bij moet komen om iemand mee te nemen. Wat een onzin. En dat dan op het bordje van de politie leggen. Dat ze meer tijd besteden aan het uitschrijven van boetes dan aan het opsporen van zware criminelen. Hoe komt dat? Dat ze zoveel boetes moeten uitschrijven? Hoe komt het, dat er een politieauto moet komen om iemand die weigert zijn ID te laten zien *omdat ie daar gewoon geen zin in heeft*? Hoe komt het, dat er tegenwoordig politie mee moet reizen in OV? Of worden opgeroepen om ambulancepersoneel te ontzien? Hoe komt dat? Omdat de burgers zich kennelijk zo vervelen, dat ze dan maar de hele hulpverlening gaan lamleggen. Want DAN ben je een echte vent. Het filmen van politie die een aanhouding verricht, er bovenop gaan staan, en dan zeggen "maar ik mag toch filmen?" Pure pesterij. Ik zou er schijtziek van worden. Sterker: ik vind het een godswonder dat uitwassen van een agent niet vaker voorkomen! Ik vind het een wonder dat er niet veel meer agenten over de schreef gaan!

Politie bashen, de hype. Als een agent zich niet aan regels houdt, adn moeten we "structureel" een klacht indienen. Mijn ervaring leert dat wel degelijk iets daarmee wordt gedaan. Als het niet gebeurt, dien daar dan ook een klacht over in. Maar het gros doet dat bij voorbaat al niet omdat ze ervan uitgaan dat er niets mee gebeurt. Net als al die mensen die klagen over de buurman die een uitkering ontvangt maar ook zwart werkt en in een mercedes rijdt. Maar nee, klikken doen we niet. Wel klagen, niet melden. Zo los je toch ook niks op?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:13

gummie schreef:
Ah, het hokjes denken komt ook nog even in beeld.... "Als je niet tegen bent, ben je pro".

Grappig.
Ik ben noch voor noch tegen.
Een ´politie´ is simpel een fenomeen in elke samenleving met verschil in rijkdom en het saat per definitie in dienst van de gevestigde orde en dat zijn de machtshebbers, de bezitters.
Na elke reorganisatie van de macht herstelt eenzelfde evenwicht zich weer; een onevenwicht in balans gehouden door een handhavende macht.

Om effectief te zijn liggen beleidsvragen niet bij de politie en zéker niet bij de uitvoerende agenten. Die doen wat van hogerhand wordt opgedragen en hogerhand doet wat de politiek opdraagt.
Het is niet aan de agent om zich af te vragen of een bekeuring voor 2 kilometer te snel wel redelijk is en evenmin of uitruiming van een vreedzame betoging dat is.
De agent beslist ook niet over of iemand een crimineel is; hij/zij voert uit.
Een agent dient bereid te zijn om met ´gepast´ geweld de opdracht tot ordehandhaving op te volgen en krijgt daartoe peperspray, wapenstok, boeien en vuurwapen.
Daarvoor is een fundamentele verheven afstand tot de burgerij noodzakelijk én een ´macho´-cultuur.
Het programmeren van de fijne ´blauwe lijn´ van machtsgebruik in dienst van de gevestigde orde is hét centrale aspect van de opleiding.

Ik ben niet voor en ook niet tegen.
Ik ben wel tegen demagogie en machtmisbruik.
De politie is NIET mijn beste vriend en dient zich STRAK aan de toch al door de gevestigde orde gestelde normen voor ´gepast geweld´ te houden.
Ik heb respect voor de individuele politieagent met terughoudende skepsis over het machtsstukje in diens persoonlijkheid.
Wanneer het puntje bij het paaltje komt en ik tegen een wet of situatie protesteer, dan moet de agent mij ´aanpakken´ als de autoriteiten dat aangeven met toepassing van het geweld wat díe ´gepast´achten.

Nogmaals; de blauwe lijn markeert uitvoering met bereidheid tot geweld zonder dat de agent op de stoel van jury/rechter zit en ligt tussen machtsmisbruik en machtsgebruik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:15

gummie schreef:
en aangezien mijn post met daarin de uitdrukking apenwijk verdwenen lijkt te zijn (ik kan em niet meer vinden): HC heeft dat woord uit de context gehaald. DIT is wat ik met apenwijk bedoelde. Dat ging om een hele specifieke situatie, en vandaaruit en benaming vor dit soort gedrag:

In míjn optiek moet jij gewoon een ban krijgen.
Indien dat niet gebeurt is dat defacto gedogen en inherent ondersteunen van een kwalijke ontwikkeling.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:19

Huertecilla schreef:
Grappig.

Ik ook. Toch schrijf je het volgende over mij:

Huertecilla schreef:
Inderdaad: Een paar paginas terug; ´wijken´ door een pro-politie....
Laatst bijgewerkt door RianneH op 29-06-12 00:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:23

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

In míjn optiek moet jij gewoon een ban krijgen.
Indien dat niet gebeurt is dat defacto gedogen en inherent ondersteunen van een kwalijke ontwikkeling.

En in mijn optiek moet jij een ban krijgen. Permanent.
Gelukkig heb ik die al aangevraagd.

En nu graag stoppen met het beschuldigen en toevoegen van verdere bevooroordelen naar ieder ander binnen dit topic!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 10:29

On-topic:
ik vroeg me af of en zo ja in hoevere wordt onderzocht wat de invloed op agenten is, en dus ook op hun gedrag, van de steeds agressiever wordende bejegening van hulpverleners in het algemeen en de imo toenemende anti-houding van burgers. Niet als excuus! Maar uit interesse. Wordt daar iets mee gedaan, met de invloed die dat kan hebben op hoe agenten hun taak gaan uitoefenen? Bijvoorbeeld: zijn agenten angstiger en reageren ze daarom op een bepaalde wijze om omstanders? Bijvoorbeeld door eerder en scherper te vragen afstand te nemen, bijvoorbeeld door eerder een wapen te trekken, etc?
Dus gewoon feitelijk gezien, zonder een oordeel te geven over of het handelen van die agent dan wel of niet juist is (aangezien die zich sowieso aan de wet zal moeten houden imo).

Zitten we wellicht in een vicieuze cirkel van enerzijds uitdagen en agressief bejegenen, en anderzijds harder wordend politieoptreden, met als reactie weer meer uitdagen, filmen en agressief bejegenen? En hoe kunnen we dat afnemen van het gezag tegengaan? Met name gezien vanuit oogpunt van eventuele angst als basis voor fout handelen?
Laatst bijgewerkt door gummie op 26-06-12 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 10:29

Huertecilla schreef:
gummie schreef:

Grappig.
Een ´politie´ is simpel een fenomeen in elke samenleving met verschil in rijkdom en het saat per definitie in dienst van de gevestigde orde en dat zijn de machtshebbers, de bezitters.
Citaat:
Na elke reorganisatie van de macht herstelt eenzelfde evenwicht zich weer; een onevenwicht in balans gehouden door een handhavende macht
.

Citaat:
Om effectief te zijn liggen beleidsvragen niet bij de politie en zéker niet bij de uitvoerende agenten.
Die doen wat van hogerhand wordt opgedragen en hogerhand doet wat de politiek opdraagt.
Citaat:
Het is niet aan de agent om zich af te vragen of een bekeuring voor 2 kilometer te snel wel redelijk is
en evenmin of uitruiming van een vreedzame betoging dat is.
De agent beslist ook niet over of iemand een crimineel is; hij/zij voert uit.
Citaat:
Een agent dient bereid te zijn om met ´gepast´ geweld de opdracht tot ordehandhaving op te volgen en krijgt daartoe peperspray, wapenstok, boeien en vuurwapen.
Daarvoor is een fundamentele verheven afstand tot de burgerij noodzakelijk én een ´macho´-cultuur.
Het programmeren van de fijne ´blauwe lijn´ van machtsgebruik in dienst van de gevestigde orde is hét centrale aspect van de opleiding.
Ik ben niet voor en ook niet tegen.
Ik ben wel tegen demagogie en machtmisbruik.
De politie is NIET mijn beste vriend en
Citaat:
dient zich STRAK aan
de toch al door de gevestigde orde gestelde normen voor ´gepast geweld´ te houden.
Citaat:
Ik heb respect voor de individuele politieagent met terughoudende skepsis over het machtsstukje in diens persoonlijkheid.
Wanneer het puntje bij het paaltje komt en
Citaat:
ik tegen een wet of situatie protesteer, dan moet de agent mij ´aanpakken´ als de autoriteiten dat aangeven met toepassing van het geweld wat díe ´gepast´achten.

Citaat:
Nogmaals; de blauwe lijn markeert uitvoering met bereidheid tot geweld zonder dat de agent op de stoel van jury/rechter zit en ligt tussen machtsmisbruik en machtsgebruik
.

* Een persoonlijk vooroordeel.
* Een persoonlijk vooroordeel.
* Een persoonlijk vooroordeel. Om een goed beleid te kunnen maken moet je ervaringen van diegene hebben die er het meest mee te maken hebben.
* Een persoonlijk vooroordeel. En dat is het dus wel. Hij constateert. Je hebt je, als elk ander, aan de regels te houden.
* Een persoonlijk vooroordeel. Je weet geen flikker van heel die opleiding niet. Dus waarom doe je dit soort onzin uitspraken?
* Net zoals jij je strak aan de regels dient te houden, anders geeft oom agent je gewoon een bekeuring voor 2 km te hard.
* Weet je wel wat respect is?
* Wellicht achtte de agente in kwestie dit geweld als gepast, dat weet niemand.
* Ik vraag me af wanneer jij voor het laatst een strafzitting heb bijgewoond?
Ik van de week nog. En ik kan je vertellen dat een rechter er rekening mee houdt dat als de PR van mening is dat er buitensporig geweld gebruikt zou zijn dit tot strafvermindering leidt van de verdachte.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:35

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:35

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:38

Ik blijf het er niet mee eens zijn en dat deze vrouw linea recta de deur gewezen moet worden. Geweld met geweld vergelden mag niet in Nederland en zij heeft haar macht misbruikt. Ik zie duidelijk in het filmpje dat zij door trapt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:38

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-12 11:39

purny schreef:
Ik blijf het er niet mee eens zijn en dat deze vrouw linea recta de deur gewezen moet worden. Geweld met geweld vergelden mag niet in Nederland en zij heeft haar macht misbruikt. Ik zie duidelijk in het filmpje dat zij door trapt.

Volgens mij lees je even over de eigen verklaring van de verdachte heen.
En vergeet je dat er onderzoek heeft plaatsgevonden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:40

http://www.nu.nl/binnenland/2844399/age ... ident.html
Ik vind dat toch echt heel erg kwalijk - dat het zelfs niet eens beoordeeld wordt door een rechter. Als het trappen (terwijl iemand al gepepperd is) en met name ook het natrappen terecht en proportioneel gevonden wordt, dan zijn we als samenleving al erg diep gezonken.

De agente kan een fout gemaakt hebben, maar dat de politie en OM dit gewoon goedkeuren... ongelofelijk.

(En je wordt er zo ongeloofwaardig door, als politie.)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 11:42

Lieffiefi schreef:
En in mijn optiek moet jij een ban krijgen. Permanent.
Gelukkig heb ik die al aangevraagd.

En nu graag stoppen met het beschuldigen en toevoegen van verdere bevooroordelen naar ieder ander binnen dit topic!

Kijk en zo zie je waarom de machtshebbers wapenbezit ´reguleren´ en de machtspositie monopoliseren :)*