Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:23

Ik vraag me sowieso af of het wel voor iedereen goed zou zijn om vegetariër te zijn. Volgens mij heeft iedereen andere behoeften, en ik denk dat sommige mensen misschien wel gewoon vlees nodig hebben op een bepaalde manier. Je kunt het immers nooit éxact namaken. Er zijn mensen die heel goed gaan op een vegetarisch dieet, maar zou iedereen zich daar goed bij voelen? Van mij hoeft ook niet iedereen vegetarisch te zijn.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:24

Appelmoes_11 schreef:
gummie schreef:
Heb je wel eens nagedacht over de gevolgen voor het ecologisch systeem als mensen zouden stoppen met het eten van dieren? Dan helpt je de natuur pas echt om zeep.

Hmm, nee? Ik dacht eigenlijk juist het tegenovergestelde. Wat gebeurt er dan?

Kan je het zelf niet bedenken, of wil je het niet?

In de omgeving zoals we die nu kennen, met al dat "kunstmatige" natuurgebied, de vele omheinde weilanden en geen roofdieren in de buurt omdat we die simpelweg niet hebben, kunnen we met alle plezier en vanuit een goed hart alle koeien, varkens, schapen, geiten en kippen in leven laten.... Wat denk je dat er met de populatie gebeurt als er een onderdeel uit de voedselketen weg valt, en deze dieren ineens geen prooi meer zijn zoals ze dat in de natuur wel behoren te zijn? En welke problemen denk je dat dat veroorzaakt? Hoe denk je eigenlijk in het algemeen over dieren in het "wild" trouwens? Moeten we ze bijvoorbeeld helpen als ze gewond of zwak zijn, omdat het onmenselijk is dat niet te doen? Of wil je de natuur haar werk laten doen ondanks dat dat niet menswaardig is?

Ps. mijn zweverige buren wilden hun kippen niet slachten, en hebben dus vol liefde het hok open gezet zodat de dieren "van de vrije natuur konden genieten". Met als resultaat dat ze stuk voor stuk door vossen werden opgevreten. Denk je niet dat die kip liever in 1 keer een hakmes door haar nek had gehad? Lijkt me ook geen pretje om langzaam dood te bloeden in de bek van een vos. Maar ja, da's de natuur he ;)

Waar ik overigens wel een probleem mee heb, dat is de vanzelfsprekendheid waarmee mensen vlees kopen en eten. De afstand tussen de persoon die het dier gaat opeten, en het dier dat tot product wordt gemaakt, is zo levensgroot dat men de waarde van het dier uit het oog verliest.

We hoeven geen moeite te doen het dier te vangen, we zijn niet dankbaar voor het vlees dat het ons oplevert. Het is allemaal de gewoonste zaak van de wereld dat we vlees weggooien. Sommige kinderen hebben nog nooit een varken of koe gezien, gehoord of geroken.

De grootschaligheid heeft niet alleen gevolgen voor dierenwelzijn, maar in mijn ogen ook voor de mate van bewustzijn van mensen. Vraag een willekeurig persoon op straat om even een kip te slachten: 9 van de 10, zo niet alle 10, walgen al van het idee. Toen er op tv kuikens vergast werden, sprak men er schande over. Pas als mensen het zien vinden ze het vreselijk, ongeacht of het wel zo vreselijk is. Handen niet vuil maken,niet over nadenken, maar wel opeten. Als een mens echter zelf voor zijn eten zou moeten zorgen, zou het een ander verhaal worden. Dan zou het misschien zelfs een dankbare functie worden om dier te zijn.

En dan nog over die angst gesproken, die genoemd werd in dit topic: ik meen dat de angst van dieren in het wild vele malen groter is. Die beesten moeten continu op hun hoede zijn, omdat ze onderdeel uitmaken van een voedselketen, waarbij het roofdier op ieder moment kan toeslaan en uit elke onverwachte hoek kan komen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:28

Het overschot aan dieren is er niet als mensen geen vlees eten! Die dieren worden om deze reden gefokt..
Een vleeskip leeft maar een week of zes geloof ik, dus dat is nog wel een acceptabele tijdsspanne gok ik zo. Ik weet niet hoe lang een vleeskoe of -varken leeft, volgens mij ook 1-2 jaar?
Tja, dat je dat probleem krijgt, is imo geen reden om het dan maar niet te doen...

Hoe bedoel je trouwens 'meer jachtdieren'?

@gummie, suggereer je nou dat alle dieren die wij normaal eten uit het wild komen? Zo klinkt je verhaal een beetje namelijk...
Nogmaals, wanneer er minder vlees geconsumeerd wordt zijn er ook minder dieren nodig.

aikon

Re: Bio-industrie vergelijken met de Holocaust: terecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:35

Vleeskoeien en varkens leven veel langer. En in die tijd vermeerderen ze zich echt wel. Dieren hoef je niet te leren hoe ze jonkies moeten maken. Een vleeskip leeft niet lang, legkippen wel, en netjes van 14 eieren zijn geen uitzondering die uitgebroed worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:39

Nee, ik ga in op het verstoren van het ecologisch systeem door o.a. dieren en mensen die in een onderlinge wisselwerking een functionele eenheid vormen, uit dat syteem te halen. Dat is niet alleen onnatuurlijk, maar heeft ook gevolgen voor het dierenwelzijn, voor de populatie, voor de indeling van de ruimte, voor de veiligheid, etc.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 19:16

gummie schreef:
Kan je het zelf niet bedenken, of wil je het niet?

In de omgeving zoals we die nu kennen, met al dat "kunstmatige" natuurgebied, de vele omheinde weilanden en geen roofdieren in de buurt omdat we die simpelweg niet hebben, kunnen we met alle plezier en vanuit een goed hart alle koeien, varkens, schapen, geiten en kippen in leven laten.... Wat denk je dat er met de populatie gebeurt als er een onderdeel uit de voedselketen weg valt, en deze dieren ineens geen prooi meer zijn zoals ze dat in de natuur wel behoren te zijn? En welke problemen denk je dat dat veroorzaakt? Hoe denk je eigenlijk in het algemeen over dieren in het "wild" trouwens? Moeten we ze bijvoorbeeld helpen als ze gewond of zwak zijn, omdat het onmenselijk is dat niet te doen? Of wil je de natuur haar werk laten doen ondanks dat dat niet menswaardig is?

Ps. mijn zweverige buren wilden hun kippen niet slachten, en hebben dus vol liefde het hok open gezet zodat de dieren "van de vrije natuur konden genieten". Met als resultaat dat ze stuk voor stuk door vossen werden opgevreten. Denk je niet dat die kip liever in 1 keer een hakmes door haar nek had gehad? Lijkt me ook geen pretje om langzaam dood te bloeden in de bek van een vos. Maar ja, da's de natuur he ;)

Waar ik overigens wel een probleem mee heb, dat is de vanzelfsprekendheid waarmee mensen vlees kopen en eten. De afstand tussen de persoon die het dier gaat opeten, en het dier dat tot product wordt gemaakt, is zo levensgroot dat men de waarde van het dier uit het oog verliest.

We hoeven geen moeite te doen het dier te vangen, we zijn niet dankbaar voor het vlees dat het ons oplevert. Het is allemaal de gewoonste zaak van de wereld dat we vlees weggooien. Sommige kinderen hebben nog nooit een varken of koe gezien, gehoord of geroken.

De grootschaligheid heeft niet alleen gevolgen voor dierenwelzijn, maar in mijn ogen ook voor de mate van bewustzijn van mensen. Vraag een willekeurig persoon op straat om even een kip te slachten: 9 van de 10, zo niet alle 10, walgen al van het idee. Toen er op tv kuikens vergast werden, sprak men er schande over. Pas als mensen het zien vinden ze het vreselijk, ongeacht of het wel zo vreselijk is. Handen niet vuil maken,niet over nadenken, maar wel opeten. Als een mens echter zelf voor zijn eten zou moeten zorgen, zou het een ander verhaal worden. Dan zou het misschien zelfs een dankbare functie worden om dier te zijn.

En dan nog over die angst gesproken, die genoemd werd in dit topic: ik meen dat de angst van dieren in het wild vele malen groter is. Die beesten moeten continu op hun hoede zijn, omdat ze onderdeel uitmaken van een voedselketen, waarbij het roofdier op ieder moment kan toeslaan en uit elke onverwachte hoek kan komen.

Nou, dat is gewoon hoe een discussie werkt. Jij komt met argumenten en die moet je ook zelf onderbouwen, dat gaat de tegenpartij niet voor je doen. Die eerste zin komt behoorlijk vervelend over, weet niet of je het zo bedoelde.

Er komt geen overschot aan koeien, varkens, kippen en weet ik het wat allemaal, omdat ze zoals Magrathea al zei door ons gefokt worden. Nu worden ze geboren én gedood op de momenten die door ons zijn vastgesteld.

Of we dieren die in de natuur lijden een spuitje moeten geven of niet, dat is ook zo'n dilemma. Daar zijn binnen het veganisme ook de nodige discussies over. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit.

Nog een keertje over die angst, ik denk niet dat dieren er zich van bewust zijn dat ze niet op hun hoede hoeven te zijn. Dan zouden paarden een box toch heel prettig moeten vinden, daar komt geen roofdier bij...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 21:47

Toevallig zat ik daar vandaag ook aan te denken. Eigenlijk kan je in het opzicht van 'natuur' beter een kip de kop afhakken en hem dan voor de vos gooien ipv dat er eerst een verloren doodstrijd volgt.

In het vegatopic is al eens geopperd dat mensen voortaan eerst zelf een dier moesten slachten voor ze vlees mochten eten :Y) Je ziet wel eens dat docu's over slachterijen als 'confronterend' worden ervaren, en dat mensen er daarom niet naar willen kijken. Voor die mensen kan ik echt welgeteld 0,0000000 respect opbrengen. Wel het zwaar mishandelde vlees op je bord wegwerken (en als je het niet meer lust gewoon weggooien) maar willen weten waar het vandaan komt, ho maar.

Het is niet voor niets dat als ik later kinderen heb, die geen vlees gaan eten voor ze oud genoeg zijn om zelf te kunnen bepalen wat ze zwaarder vinden wegen :Y)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 00:07

Magrathea schreef:
In het vegatopic is al eens geopperd dat mensen voortaan eerst zelf een dier moesten slachten voor ze vlees mochten eten :Y) Je ziet wel eens dat docu's over slachterijen als 'confronterend' worden ervaren, en dat mensen er daarom niet naar willen kijken. Voor die mensen kan ik echt welgeteld 0,0000000 respect opbrengen. Wel het zwaar mishandelde vlees op je bord wegwerken (en als je het niet meer lust gewoon weggooien) maar willen weten waar het vandaan komt, ho maar.

Dat vind ik ook zoiets... wat ik eigenlijk nog erger vind is dat - zoals in dit topic wel vaker is gedaan - er vervolgens geroepen word dat dat soort filmpjes kort door de bocht zijn, alleen de slechtste kant laten zien, dat het hier en daar aan regels gebonden is en weet ik het wat allemaal... als het gebeurt, dan is dat vreselijk, en dat is heus niet alleen in het buitenland of extreem zeldzaam.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:53

Appelmoes_11 schreef:
Magrathea schreef:

Dat vind ik ook zoiets... wat ik eigenlijk nog erger vind is dat - zoals in dit topic wel vaker is gedaan - er vervolgens geroepen word dat dat soort filmpjes kort door de bocht zijn, alleen de slechtste kant laten zien, dat het hier en daar aan regels gebonden is en weet ik het wat allemaal... als het gebeurt, dan is dat vreselijk, en dat is heus niet alleen in het buitenland of extreem zeldzaam.

Hoe weet jij dat het niet extreem zeldzaam is? In hoeveel varkensstallen ben jezelf geweest? De filmpjes zijn kort door de bocht.
Voorbeeld: de mensen van het filmpje komen op een bedrijf en zien een hok met een varken met een verlamde achterkant omdat deze een bepaalde ziekte heeft, zij filmen dat niet wetend dat dit varken apart is gezet en dat daar gewoon iedere week een dierenarts bijkomt.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 07:56

Ik begrijp nog steeds niet waarom slachten vreselijk is...
Ik begrijp wel waarom mensen het slachten van de dieren zoals die nu gehouden en vervoerd worden, vreselijk kunnen vinden. Ik begrijp wel waarom mensen de bo-industrie vreselijk kunnen vinden. Ik begrijp wel waarom mensen geen vlees eten zolang er met dieren wordt omgesprongen zoals dat nu gebeurt op verschillende plaatsen.
Maar waarom slachten vreselijk is? Dat zie ik niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:10

Ik heb even advocaat van de duivel gespeeld, en vond het volgende ;)

http://www.vlees.us/

Dat ga ik eens even rustig lezen :)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:27

Appelmoes_11 schreef:
Er komt geen overschot aan koeien, varkens, kippen en weet ik het wat allemaal, omdat ze zoals Magrathea al zei door ons gefokt worden. Nu worden ze geboren én gedood op de momenten die door ons zijn vastgesteld.

Of we dieren die in de natuur lijden een spuitje moeten geven of niet, dat is ook zo'n dilemma. Daar zijn binnen het veganisme ook de nodige discussies over. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit.

A : Hoe weet je zo zeker dat er geen overschot komt? Wil je alle dieren die gefokt zijn voor consumptie dood laten gaan in de stallen/afmaken, als iedereen in een korte tijd besluit geen vlees te eten? Of moeten we deze dieren hun vrijheid gunnen, en dus het risico van een overschot de eerste jaren want grote jagers zijn er niet.

B : Dat dieren in de natuur lijden is heel natuurlijk/normaal. Door deze dieren een spuitje te geven vergiftig je dus het vlees voor kadaver eters en krijg je nog meer lijden. Tenzij je de kadavers gelijk weg haalt.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:42

Gummie... Je meent toch niet serieus dat je de info op de site die je noemt ziet als....betrouwbare informatie?

Willem Alexander met een doornen hoofddeksel. Vogelgriep die niet meer bestaat als we geen vlees meer eten, omdat mensen dan minder contact zouden hebben met vogels.

Als je dan al informatie wil geven over de voordelen van het stoppen met het eten van vlees.. Kom dan met iets wat in ieder geval érgens op slaat.

Of was dit een grapje? Om juist het tegendeel te bewijzen?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:50

Waarom is de holocaust niet te vergelijken met de bioindustrie? Omdat dieren niet een bewustzijn hebben zoals mensen. Hoe weet je dat? nou simpel:
Als je bij een van die varkens in de stal gaat staan en je krabt er eentje achter zijn oor dan gaat hij daarvan genieten. Als een kampcommandant in een barak was gelopen om een gevangene een massage te geven, had die daar echt niet van liggen genieten, hooguit uit angst toegestaan.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat een gevangene uit een concentratiekamp bewust bang is en weet waarom hij bang is en van wie, zonder dat die bewuste persoon hem iets heeft aangedaan, hij weet dat het collectief hem kwaad doet. Zo'n varken ziet de mens alleen maar als bedreiging als een van de boeren hem een keer een rotschop verkoopt oid. Als zoiets niet gebeurd is, zal hij niet begrijpen dat hij door de mens daar is gestopt en zal hij dus ook geen angst hebben voor de mens.

Daarmee wil ik niet zeggen dat het eens ben met het ophokken van dieren. Maar je kan niet zomaar zeggen dat het vergelijkbaar is met de holocaust. Overigens vind ik dat de ontwikkelingen op dit gebied goed zijn. De echte mishandeling is bijna helemaal verdwenen (legbatterij kippen bijvoorbeeld). En de eisen voor de hokken van dieren zijn laatst weer positief bijgesteld.

Ik hoor steeds meer mensen om mij heen die veel minder vlees zijn gaan eten (geen vleeswaren meer in de middag, alleen nog vlees 's avonds en ook niet elke dag) en ik probeer zelf ook zoveel mogelijk biologisch vlees te kopen, het is helaas erg duur.

Over dierproeven vind ik het altijd zo makkelijk om te zeggen dat het zo verschrikkelijk is. Ik heb de moeite genomen om maar een lab te gaan waar ze ermee werken. Die dieren (en het zijn bijna allemaal visjes, muizen en ratten. Volgens mij wordt er in Nederland niet tot nauwelijks getest op apen etc.) hebben het veel beter dan het gemiddelde huisdier in een klein kooitje. En of dat nou is vanwege de richtlijnen, diervriendelijkheid of omdat de onderzoekers belang hebben bij gezonde dieren, die beesten zijn goed verzorgd en daar gaat het om.
Dat neemt natuurlijk niet weg dat de proeven die ermee gedaan worden, niet altijd even fijn zijn. Maar ook daarvoor zijn de regels steeds strenger. Operaties en dergelijke gebeuren allemaal onder narcose. Uiteindelijk kunnen we gewoon nog niet zonder, het gros van de medicijnen en therapieën zijn ontdekt door dierproeven.

Ik ben wel van mening dat er meer geld en energie moet worden gestopt in het ontwikkelen van alternatieven. Maar ook dat ligt weer lastig. Sommige dingen (vaatbundels bijvoorbeeld) zijn te complex om te maken van kunstmatige stoffen. Het zelf creëren van weefsels zou daarvoor een uitkomst zijn, maar werken met stamcellen staat nog enorm in de kinderschoenen.

Ik vind dat roepen dat het afgeschaft moet en kan worden, net zo naïef is als roepen dat het niet zonder kan. Er is niets in de wereld zo zwart/wit.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:19

labyrinth schreef:
Waarom is de holocaust niet te vergelijken met de bioindustrie? Omdat dieren niet een bewustzijn hebben zoals mensen. Hoe weet je dat? nou simpel:
Als je bij een van die varkens in de stal gaat staan en je krabt er eentje achter zijn oor dan gaat hij daarvan genieten. Als een kampcommandant in een barak was gelopen om een gevangene een massage te geven, had die daar echt niet van liggen genieten, hooguit uit angst toegestaan.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat een gevangene uit een concentratiekamp bewust bang is en weet waarom hij bang is en van wie, zonder dat die bewuste persoon hem iets heeft aangedaan, hij weet dat het collectief hem kwaad doet. Zo'n varken ziet de mens alleen maar als bedreiging als een van de boeren hem een keer een rotschop verkoopt oid. Als zoiets niet gebeurd is, zal hij niet begrijpen dat hij door de mens daar is gestopt en zal hij dus ook geen angst hebben voor de mens.

Deze vergelijking loopt aardig mank. Mensen in een kamp hebben al de ervaring dat je moet oppassen voor de kampcommandant/soldaten, die zullen dus nooit ontspannen zijn met een massage. Kinderen in kampen hebben in eerste instantie niet door waar volwassenen zich zo angstig over maken. Dat bewustzijn hebben ze nog niet. Zijn dit dan ook dieren, vanwege het ontbreken van dat bewustzijn?

Hoe vaak ben jij in varkensstallen geweest? Klinkt namelijk als niet vaak tot nooit. Als je een hok in komt met varkens vliegen die dieren van je weg, ze zien namelijk maar zelden mensen. En als ze ze zien is het voor castratie, enten, staart couperen, doden weg halen, ruw naar een andere afdeling drijven, oormerken. Dus als ze een mens zien vluchten ze. Dat bewust zijn hebben ze wel degelijk. Bij het slachthuis hebben ze ook wel degelijk door dat het niet lang meer duurt voor ze, ze ruiken namelijk de dood. Veel dieren willen de wagen daar ook niet uit.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:29

aikon schreef:
labyrinth schreef:

Deze vergelijking loopt aardig mank. Mensen in een kamp hebben al de ervaring dat je moet oppassen voor de kampcommandant/soldaten, die zullen dus nooit ontspannen zijn met een massage. Kinderen in kampen hebben in eerste instantie niet door waar volwassenen zich zo angstig over maken. Dat bewustzijn hebben ze nog niet. Zijn dit dan ook dieren, vanwege het ontbreken van dat bewustzijn?

Hoe vaak ben jij in varkensstallen geweest? Klinkt namelijk als niet vaak tot nooit. Als je een hok in komt met varkens vliegen die dieren van je weg, ze zien namelijk maar zelden mensen. En als ze ze zien is het voor castratie, enten, staart couperen, doden weg halen, ruw naar een andere afdeling drijven, oormerken. Dus als ze een mens zien vluchten ze. Dat bewust zijn hebben ze wel degelijk. Bij het slachthuis hebben ze ook wel degelijk door dat het niet lang meer duurt voor ze, ze ruiken namelijk de dood. Veel dieren willen de wagen daar ook niet uit.

Ik geef je voor een deel gelijk, de varkens schieten inderdaad weg bij het zien van vreemde(!) mensen. De boer zelf loopt iedere dag 2 tot 3 keer door zijn stalling om alles te controleren. Is er genoeg voer? Zijn er varkens ziek? Bij het zien van de boer zelf schrikt zo'n varken dan ook niet, sterker nog en je kan me geloven of niet maar als ik een keer mee loop met mijn vader dan kan hij rustig in het hok stappen zonder dat de varkens daar van wegschieten of zelfs maar op kijken. Zodra ik het hok in stap, schrikken ze inderdaad, dit komt omdat ik een onbekend gezicht ben en ze daar misschien inderdaad wel angst voor hebben. Maar het is zeker niet zo dat men alleen in de stallen komt als er iets moet gebeuren zoals enten, oormerken of naar een andere afdeling drijven. Daarbij zou ik het drijven naar een andere afdeling bij ons zeker niet ruw willen noemen, ik heb dit nooit ergens anders gezien dat moet ik toegeven, maar bij ons gebeurt dit alles behalve ruw. Tuurlijk als een varken niet wilt doorlopen krijgt deze een zetje als het te lang duurt, maar er zit een verschil tussen een zetje geven en het ruw opdrijven. Het varken mag best ergens aan snuffelen of even rond kijken, maar hij moet wel met de groep mee komen en niet te ver achterop raken.

Edit: de varkens die bij ons buiten zitten ivm ziekte of kreupelheid, schrikken ook niet meer van mij omdat ik iedere dag naar achter loop voor mijn pony's.
Laatst bijgewerkt door Reneee_ op 19-06-12 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:30

aikon schreef:

Ik vraag me af of jij (de laatste jaren) weleens in een varkensstal bent geweest.

Beesten ruiken niet de dood. (wel als er wat te rotten ligt aan bv de kant van de weg, maar in het slachthuis absoluut niet).
Daarnaast loopt de varkensboer (en medewerkers) meerdere malen per dag door de hokken, dus ze zijn wel mensen gewend.
Alleen kunnen ze eenkennig zijn.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 17:38

aikon schreef:

De vergelijking loopt helemaal niet mank. Wat jij zegt klopt namelijk. Voor kinderen was het ook minder erg. Voor hen was het erg als ze ziek werden van tyfus of als zij zelf zo hard moesten werken dat ze van uitputting onderuit zakten en dat ze enorm verhongerden, maar dit zijn niet meer dingen die in de bioindustrie het geval zijn. Als iedereen in de concentratiekampen genoeg te eten zou hebben gehad en dat uitbraken van ziektes waren voorkomen en dergelijke. Kortom, als de omstandigheden in een concentratiekamp zo was geweest als in een varkensstal van nu, hadden de kinderen het naast verveling niet heel erg gehad. De meeste ouders (als ze het zelf al wisten) zullen hun kinderen niet vertellen waar die rook vandaan komt. De volwassenen leven dan in de angst van wat er met ze gebeurd, maar die kinderen zouden het niet zo erg ervaren.

aikon schreef:

Leuk dat je het zegt, ik heb mijn hele jeugd op een boerderij gewerkt. Dit was geen bio-industrie boerderij, maar ze hadden er wel flink wat dieren. Die dieren schoten ook weg van mensen. Om de reden die jij noemt, ze komen niet vaak in contact met mensen, ik was zo'n muts die per se de diertjes moest aaien, daarom deed ik het weleens. Maar, dat wegrennen is natuurlijk gedrag. Maar als ik weleens voedsel bij me, had kwamen ze op me af (logisch) en daarna kon in wel in de buurt komen en aaien etc. De volgende keer dat ik er was, renden ze weer weg. Als ik daar een hond in had gezet, zouden ze ook wegrennen. Is dat dan door angst, ja! Maar het is niet door angst om hun situatie, het is door angst op het moment.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:13

Peppertree schreef:
Gummie... Je meent toch niet serieus dat je de info op de site die je noemt ziet als....betrouwbare informatie?

Willem Alexander met een doornen hoofddeksel. Vogelgriep die niet meer bestaat als we geen vlees meer eten, omdat mensen dan minder contact zouden hebben met vogels.

Als je dan al informatie wil geven over de voordelen van het stoppen met het eten van vlees.. Kom dan met iets wat in ieder geval érgens op slaat.

Of was dit een grapje? Om juist het tegendeel te bewijzen?

Ik schreef niet voor niets: advocaat van de duivel ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:30

Brainless schreef:
Ik vraag me af of jij (de laatste jaren) weleens in een varkensstal bent geweest.

Beesten ruiken niet de dood. (wel als er wat te rotten ligt aan bv de kant van de weg, maar in het slachthuis absoluut niet).
Daarnaast loopt de varkensboer (en medewerkers) meerdere malen per dag door de hokken, dus ze zijn wel mensen gewend.
Alleen kunnen ze eenkennig zijn.

Ja de verkering is nog niet zolang geleden uitgegaan met de "varkensrijder" Ik ben in vele hokken geweest om dieren te halen met en zonder boer. Ik heb ook veel stage gelopen op varkens vermeerder en opfok bedrijven zowel in oude vorm (zoals op het filmpje) als moderne stallen en scharrelstallen. Heb hierover grote verslagen gemaakt die zelfs door de boeren erg gewaardeerd werden dat het zo uitgebreid beschreven was.

Dieren ruiken dat wel degelijk. Ik woon tegen over een slagerij waar ze ook slachten, kom daar regelmatig iets voor mijn honden halen, en ruik zelf daar ook wat dieren ruiken. En dat is wel dood. De slagers zeggen het zelf ook dat dieren dat ruiken. Mijn honden ruiken ook heel goed dat ik iets doods bij mij heb en dat betekend voor hun eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:01

Natuurlijk ruikt geslacht vlees anders dan een heel dier.
Maar de dieren ruiken niet "de dood" waardoor ze bang worden.

Ik heb helaas al vaker paardjes weggebracht (niet alleen van mij), maar geen een was bang voor de dood.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:33

Het vergelijken van de bio-industrie met de holocaust is imo typisch iets voor mensen die zelf geen familieleden zijn kwijtgeraakt aan de holocaust of zelf geen ervaringen hebben met anti-semitisme.

Holocaust betekent het oordeel van een kwaadaardig regime, dat jij en je familie, ja je hele etnische groep het recht niet heeft om in deze wereld te leven, en dat je als minder dan een kakkerlak vernietigd moet worden, niet alleen jij, maar je hele volk. Hoe kan een mens in vredesnaam het woord "holocaust" in zijn of haar mond nemen als hij dat gebruikt om het met de bio-industrie te vergelijken?

Als we dan toch moeten vergelijken: de dieren in de bio-industrie hebben hun hele bestaan te "danken" aan het feit dat ze voor mensen een bepaald nut hebben. De mensen zijn niet uit op hun algehele totale vernietiging als soort, in tegenstelling tot de holocaust, sterker nog, de soorten zouden zonder hun nut niet bestaan, de dieren zouden grotendeels uitsterven want voor huisdier zijn ze over het algemeen niet in trek... vergelijk: hoeveel onder jullie hebben een kudde koeien puur als huisdier, voor de lol, zoals jullie paarden of cavia's hebben?

Dat de dieren uit de bio-industrie beter behandeld mogen worden en dat er naar een dierwaardig leven gestreefd mag worden, ja, daar ben ik het mee eens. Maar aub geen vergelijking met de vloek van een waanzinnige die gericht is op de totale vernietiging van een volk.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:49

Anderzijds..als je mensen zoveel slimmer, waardevoller en hoger in rang vindt vindt dan dieren, dan nóg kan je beter stoppen met het consumeren van vlees, want daardoor heeft driekwart van de mensen op de wereld niet te vreten. Dus in dat geval ben je alleen voor jezelf lekker bezig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:52

Lizzle schreef:
Anderzijds..als je mensen zoveel slimmer, waardevoller en hoger in rang vindt vindt dan dieren, dan nóg kan je beter stoppen met het consumeren van vlees, want daardoor heeft driekwart van de mensen op de wereld niet te vreten. Dus in dat geval ben je alleen voor jezelf lekker bezig.

In welk opzicht, hangt het eten van vlees samen met de honger van andere mensen?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 21:53

driekwart van de mensen heeft niet te eten omdat er vlees wordt gegeten? Ik volg het even niet?