Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Appelmoes_11 schreef:gummie schreef:Heb je wel eens nagedacht over de gevolgen voor het ecologisch systeem als mensen zouden stoppen met het eten van dieren? Dan helpt je de natuur pas echt om zeep.
Hmm, nee? Ik dacht eigenlijk juist het tegenovergestelde. Wat gebeurt er dan?
gummie schreef:Kan je het zelf niet bedenken, of wil je het niet?
In de omgeving zoals we die nu kennen, met al dat "kunstmatige" natuurgebied, de vele omheinde weilanden en geen roofdieren in de buurt omdat we die simpelweg niet hebben, kunnen we met alle plezier en vanuit een goed hart alle koeien, varkens, schapen, geiten en kippen in leven laten.... Wat denk je dat er met de populatie gebeurt als er een onderdeel uit de voedselketen weg valt, en deze dieren ineens geen prooi meer zijn zoals ze dat in de natuur wel behoren te zijn? En welke problemen denk je dat dat veroorzaakt? Hoe denk je eigenlijk in het algemeen over dieren in het "wild" trouwens? Moeten we ze bijvoorbeeld helpen als ze gewond of zwak zijn, omdat het onmenselijk is dat niet te doen? Of wil je de natuur haar werk laten doen ondanks dat dat niet menswaardig is?
Ps. mijn zweverige buren wilden hun kippen niet slachten, en hebben dus vol liefde het hok open gezet zodat de dieren "van de vrije natuur konden genieten". Met als resultaat dat ze stuk voor stuk door vossen werden opgevreten. Denk je niet dat die kip liever in 1 keer een hakmes door haar nek had gehad? Lijkt me ook geen pretje om langzaam dood te bloeden in de bek van een vos. Maar ja, da's de natuur he
Waar ik overigens wel een probleem mee heb, dat is de vanzelfsprekendheid waarmee mensen vlees kopen en eten. De afstand tussen de persoon die het dier gaat opeten, en het dier dat tot product wordt gemaakt, is zo levensgroot dat men de waarde van het dier uit het oog verliest.
We hoeven geen moeite te doen het dier te vangen, we zijn niet dankbaar voor het vlees dat het ons oplevert. Het is allemaal de gewoonste zaak van de wereld dat we vlees weggooien. Sommige kinderen hebben nog nooit een varken of koe gezien, gehoord of geroken.
De grootschaligheid heeft niet alleen gevolgen voor dierenwelzijn, maar in mijn ogen ook voor de mate van bewustzijn van mensen. Vraag een willekeurig persoon op straat om even een kip te slachten: 9 van de 10, zo niet alle 10, walgen al van het idee. Toen er op tv kuikens vergast werden, sprak men er schande over. Pas als mensen het zien vinden ze het vreselijk, ongeacht of het wel zo vreselijk is. Handen niet vuil maken,niet over nadenken, maar wel opeten. Als een mens echter zelf voor zijn eten zou moeten zorgen, zou het een ander verhaal worden. Dan zou het misschien zelfs een dankbare functie worden om dier te zijn.
En dan nog over die angst gesproken, die genoemd werd in dit topic: ik meen dat de angst van dieren in het wild vele malen groter is. Die beesten moeten continu op hun hoede zijn, omdat ze onderdeel uitmaken van een voedselketen, waarbij het roofdier op ieder moment kan toeslaan en uit elke onverwachte hoek kan komen.
Magrathea schreef:In het vegatopic is al eens geopperd dat mensen voortaan eerst zelf een dier moesten slachten voor ze vlees mochten etenJe ziet wel eens dat docu's over slachterijen als 'confronterend' worden ervaren, en dat mensen er daarom niet naar willen kijken. Voor die mensen kan ik echt welgeteld 0,0000000 respect opbrengen. Wel het zwaar mishandelde vlees op je bord wegwerken (en als je het niet meer lust gewoon weggooien) maar willen weten waar het vandaan komt, ho maar.
Appelmoes_11 schreef:Magrathea schreef:In het vegatopic is al eens geopperd dat mensen voortaan eerst zelf een dier moesten slachten voor ze vlees mochten etenJe ziet wel eens dat docu's over slachterijen als 'confronterend' worden ervaren, en dat mensen er daarom niet naar willen kijken. Voor die mensen kan ik echt welgeteld 0,0000000 respect opbrengen. Wel het zwaar mishandelde vlees op je bord wegwerken (en als je het niet meer lust gewoon weggooien) maar willen weten waar het vandaan komt, ho maar.
Dat vind ik ook zoiets... wat ik eigenlijk nog erger vind is dat - zoals in dit topic wel vaker is gedaan - er vervolgens geroepen word dat dat soort filmpjes kort door de bocht zijn, alleen de slechtste kant laten zien, dat het hier en daar aan regels gebonden is en weet ik het wat allemaal... als het gebeurt, dan is dat vreselijk, en dat is heus niet alleen in het buitenland of extreem zeldzaam.
Appelmoes_11 schreef:Er komt geen overschot aan koeien, varkens, kippen en weet ik het wat allemaal, omdat ze zoals Magrathea al zei door ons gefokt worden. Nu worden ze geboren én gedood op de momenten die door ons zijn vastgesteld.
Of we dieren die in de natuur lijden een spuitje moeten geven of niet, dat is ook zo'n dilemma. Daar zijn binnen het veganisme ook de nodige discussies over. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit.
labyrinth schreef:Waarom is de holocaust niet te vergelijken met de bioindustrie? Omdat dieren niet een bewustzijn hebben zoals mensen. Hoe weet je dat? nou simpel:
Als je bij een van die varkens in de stal gaat staan en je krabt er eentje achter zijn oor dan gaat hij daarvan genieten. Als een kampcommandant in een barak was gelopen om een gevangene een massage te geven, had die daar echt niet van liggen genieten, hooguit uit angst toegestaan.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat een gevangene uit een concentratiekamp bewust bang is en weet waarom hij bang is en van wie, zonder dat die bewuste persoon hem iets heeft aangedaan, hij weet dat het collectief hem kwaad doet. Zo'n varken ziet de mens alleen maar als bedreiging als een van de boeren hem een keer een rotschop verkoopt oid. Als zoiets niet gebeurd is, zal hij niet begrijpen dat hij door de mens daar is gestopt en zal hij dus ook geen angst hebben voor de mens.
aikon schreef:labyrinth schreef:Waarom is de holocaust niet te vergelijken met de bioindustrie? Omdat dieren niet een bewustzijn hebben zoals mensen. Hoe weet je dat? nou simpel:
Als je bij een van die varkens in de stal gaat staan en je krabt er eentje achter zijn oor dan gaat hij daarvan genieten. Als een kampcommandant in een barak was gelopen om een gevangene een massage te geven, had die daar echt niet van liggen genieten, hooguit uit angst toegestaan.
Wat ik daarmee wil zeggen is dat een gevangene uit een concentratiekamp bewust bang is en weet waarom hij bang is en van wie, zonder dat die bewuste persoon hem iets heeft aangedaan, hij weet dat het collectief hem kwaad doet. Zo'n varken ziet de mens alleen maar als bedreiging als een van de boeren hem een keer een rotschop verkoopt oid. Als zoiets niet gebeurd is, zal hij niet begrijpen dat hij door de mens daar is gestopt en zal hij dus ook geen angst hebben voor de mens.
Deze vergelijking loopt aardig mank. Mensen in een kamp hebben al de ervaring dat je moet oppassen voor de kampcommandant/soldaten, die zullen dus nooit ontspannen zijn met een massage. Kinderen in kampen hebben in eerste instantie niet door waar volwassenen zich zo angstig over maken. Dat bewustzijn hebben ze nog niet. Zijn dit dan ook dieren, vanwege het ontbreken van dat bewustzijn?
Hoe vaak ben jij in varkensstallen geweest? Klinkt namelijk als niet vaak tot nooit. Als je een hok in komt met varkens vliegen die dieren van je weg, ze zien namelijk maar zelden mensen. En als ze ze zien is het voor castratie, enten, staart couperen, doden weg halen, ruw naar een andere afdeling drijven, oormerken. Dus als ze een mens zien vluchten ze. Dat bewust zijn hebben ze wel degelijk. Bij het slachthuis hebben ze ook wel degelijk door dat het niet lang meer duurt voor ze, ze ruiken namelijk de dood. Veel dieren willen de wagen daar ook niet uit.
aikon schreef:Hoe vaak ben jij in varkensstallen geweest? Klinkt namelijk als niet vaak tot nooit. Als je een hok in komt met varkens vliegen die dieren van je weg, ze zien namelijk maar zelden mensen. En als ze ze zien is het voor castratie, enten, staart couperen, doden weg halen, ruw naar een andere afdeling drijven, oormerken. Dus als ze een mens zien vluchten ze. Dat bewust zijn hebben ze wel degelijk. Bij het slachthuis hebben ze ook wel degelijk door dat het niet lang meer duurt voor ze, ze ruiken namelijk de dood. Veel dieren willen de wagen daar ook niet uit.
aikon schreef:Deze vergelijking loopt aardig mank. Mensen in een kamp hebben al de ervaring dat je moet oppassen voor de kampcommandant/soldaten, die zullen dus nooit ontspannen zijn met een massage. Kinderen in kampen hebben in eerste instantie niet door waar volwassenen zich zo angstig over maken. Dat bewustzijn hebben ze nog niet. Zijn dit dan ook dieren, vanwege het ontbreken van dat bewustzijn?
aikon schreef:Hoe vaak ben jij in varkensstallen geweest? Klinkt namelijk als niet vaak tot nooit. Als je een hok in komt met varkens vliegen die dieren van je weg, ze zien namelijk maar zelden mensen. En als ze ze zien is het voor castratie, enten, staart couperen, doden weg halen, ruw naar een andere afdeling drijven, oormerken. Dus als ze een mens zien vluchten ze. Dat bewust zijn hebben ze wel degelijk. Bij het slachthuis hebben ze ook wel degelijk door dat het niet lang meer duurt voor ze, ze ruiken namelijk de dood. Veel dieren willen de wagen daar ook niet uit.
Peppertree schreef:Gummie... Je meent toch niet serieus dat je de info op de site die je noemt ziet als....betrouwbare informatie?
Willem Alexander met een doornen hoofddeksel. Vogelgriep die niet meer bestaat als we geen vlees meer eten, omdat mensen dan minder contact zouden hebben met vogels.
Als je dan al informatie wil geven over de voordelen van het stoppen met het eten van vlees.. Kom dan met iets wat in ieder geval érgens op slaat.
Of was dit een grapje? Om juist het tegendeel te bewijzen?
Brainless schreef:Ik vraag me af of jij (de laatste jaren) weleens in een varkensstal bent geweest.
Beesten ruiken niet de dood. (wel als er wat te rotten ligt aan bv de kant van de weg, maar in het slachthuis absoluut niet).
Daarnaast loopt de varkensboer (en medewerkers) meerdere malen per dag door de hokken, dus ze zijn wel mensen gewend.
Alleen kunnen ze eenkennig zijn.
Lizzle schreef:Anderzijds..als je mensen zoveel slimmer, waardevoller en hoger in rang vindt vindt dan dieren, dan nóg kan je beter stoppen met het consumeren van vlees, want daardoor heeft driekwart van de mensen op de wereld niet te vreten. Dus in dat geval ben je alleen voor jezelf lekker bezig.