Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 11:57

Gewoon voor de lol eens wat puntjes op een rij.

Uit het schoolplan:
Citaat:
Het doel van onderwijs dient te zijn om naast basisvaardigheden als taal en rekenen datgene te stimuleren waar je goed in bent, waar je plezier aan beleeft en wat je gelukkig maakt.

Helemaal mee eens. Sowieso heeft de basis visie wel wat leuke dingetjes, die ik overigens herken in wat men nu 'alternatief onderwijs' noemt. Dus Dalton, Montesori etc.

Uit: beleidsvoorstellen:
Citaat:
b. Kleinere klassen / groepen, bijv. 10 tot max 15 kinderen. (eerlijker en individueler)
c. Herziening van de ‘leermiddelen’
d. Leerplicht verhogen naar minstens 6 jarige leeftijd
e. Intensievere begeleiding van de aandachtskinderen
f. Beter begrip / begeleiding voor de hoog sensibele kinderen
g. Betere afstemming op de talenten van de leerling. (Passend onderwijs)
h. Meer werken met ‘natuurlijke’ elementen en spelenderwijs leren

Fantastisch. Een schitterend idee, kleinere klassen etc. Mijn vraag hierbij is: hoe gaan we dit betalen. We willen al jaren allemaal kleinere klassen, wat op dit moment nogsteeds alleen voorkomt op privé scholen omdat het onbetaalbaar duur is.

En wacht even, zie ik bij punt d. de leerplicht terug komen? Nee toch? Die hadden we toch afgeschaft?

Uit: aandachtspunten:
Citaat:
d. Aankleding / decoratie van leslokalen met groen en rustgevende attributen zoals natuurfoto’s van bijv. dolfijnen, walvissen, paarden …….

Lijkt me niet echt iets waar een politieke partij zich mee bezig houdt, welke foto er in een lokaal komt te hangen. Ik vind de genoemde voorbeelden ook behoorlijk kinderlijk.

Citaat:
e. Bewuster vanuit de rechter hersenhelft leren werken.

Wat dan weer een beetje jammer is voor de kinderen die veel makkelijker en beter werken vanuit hun linker hersenhelft. Sowieso, kunnen we voordat we dingen gaan stimuleren eerst zorgen dat we precies weten hoe de verschillende hersenhelften werken?

Citaat:
f. Gehoor geven aan de verzuchting van (groot)ouders : “mag mijn (klein)kind s.v.p. nog kind zijn” ??!!

Leuk praatje. Schitterend naar de mond gepraat van (groot)ouders "vroeger was alles beter". Dit slaat echt helemaal nergens op.

Over documentatie:
Waar slaat dit op? Wat doet deze compleet random ogende lijst in dit stuk? Geen uitleg, geen samenvattingen, niets. Ik heb altijd geleerd dat je je bronnen en verwijzingen onderaan zet.

Uit: Inhoud van het onderwijs, uitbreiding van het huidige programma:
Citaat:
Naast het thans nog verplichte pakket volgens de ‘Onderwijs-Inspectie’ waarin ‘Taal’ en ‘Rekenen’ de hoofdmoot uitmaken wil SOPN de volgende onderwerpen in het onderwijsprogramma opnemen.

a. Het holistisch mensbeeld.
b. Dagelijks minstens eenmaal een ‘energetische’ oefening zoals Yoga, visualisatie, meditatie, …
c. Meer doen met tekeningen, symbolen en kleuren.
d. Oefenen in de communicatie met mensen, dieren, planten, elementaal wezens, met de Aarde en het Universum.
e. Naast sport en spel, dansen, lichaamsexpressie, ‘Tai Chi’, ……..
f. Wat is water eigenlijk. ( o.a. Dr. Emoto)
g. Zelfstandig worden, verantwoordelijkheid dragen/nemen.
h. Maatschappij kennis vanuit de huidige situatie en Universele Kennis.
i. Geschiedenis , planeet Aarde, Kosmos / Universum.
j. Vriendschap, relatie en sexualiteit.
k. Eerlijke voorlichting over voeding (van teelt tot en met consumptie).
l. Thematische toelichting : eerlijkheid, angst, liefde, macht/kracht, verdraagzaamheid.
m. Respect, Tolerantie, Gelijkheid, Pesten.
n. Erkenning, waardering.
o. ‘Positief’ zijn in de praktijk.

Deze heb ik maar helemaal over genomen, wat hilarisch is dit. Er staan een boel dingen in die best leuk klinken. Maar volgens mij stellen ze nu dus weer een boel dingen verplicht, waar sommige mensen het nut niet van inzien, net als dat zij het nut niet inzien van het huidige programma.

Maar om bijvoorbeeld 'maatschappelij kennis van de huidige situatie en universele kennis' te kunnen geven, zul je universele kennis moeten hebben, en die kennis zijn zij nu juist aan het verkleinen door het afschaffen van het onderwijs.

Verder zijn dingen als yoga, tai chi etc heel erg leuk, maar vind ik eht een beetje zonde van de tijd om dat dagelijks te gaan staan doen. Andere punten zoals "respect, tolerantie, gelijkheid en pesten" worden nu ook al onderwezen, binnen het bredere aanbod.

Het vak "wat is water eigenlijk" raakt volgens mij echt kant nog wal, maar ik zal me straks eens inlezen in wat die Dr. Emoto zegt

Dan volgt er een voorstelde schooldag indeling. Iets waarvan ik het idee dat dat ze dan nou juist los gingen laten, om het aan te passen aan de kinderen in de groep.

Uit onderwijsfaciliteiten:
Citaat:
a. De faciliteiten dienen uiteraard aan de wettelijk gestelde eisen te voldoen.

Uiteraard, dat lijkt me logisch.

Citaat:
b. Daarbovenop dient aan bouwbiologische aspecten mogelijk vergaand te zijn voldaan.

Bouwbiologische aspecten? Zoals wat? Houdt dat in dat we alle huidige schoolgebouwen af gaan breken?

Citaat:
c. Mogelijk optimale klimaat beheersing.

Geloof me: wil je niet. Ik werk in een klimaatgebouw, wat dus optimale klimaatbeheersing heeft: wil je niet. Is niets optimaals aan.

Citaat:
d. Gebruik van zoveel mogelijk daglicht.

Goed plan!

Citaat:
e. Toepassing van “Groen” en andere ‘natuurlijke’ decoraties zoals bijv. foto’s van Dolfijnen etc.

Daar heb je hem weer met z'n dolfijnen. Wat heeft deze man met dolfijnen?

Citaat:
f. Energetische harmonisatie van de faciliteit zoals t.a.v. Aarde/Kosmos/energetische- fenomenen.

Say what? Moet je ook maar net in geloven... Maar ik ben benieuwd hoe hij van plan is een schoolgebouw in energetische harmonie met de kosmos te brengen.

Citaat:
g. Bio-energetische harmonisatie van alle cultuurtechnische E/M-velden.

Nogmaals: say what?

Citaat:
h. Mogelijkheden om te tuinieren, Teelttuin respectievelijk Siertuin.

Leuk idee! Vooral in grote steden. Maar leuk idee. Moet je als kind natuurlijk wel in geïnteresseerd zijn.

Citaat:
i. Knutsel- respectievelijk handwerk mogelijkheden.

Ik ken geen school die dat niet doet.

Citaat:
j. Mogelijk aparte computer ruimte(s).

Nog meer ruimtes. Naast de kleinere klassen etc. nu nog meer ruimtes. Hoewel ik me voor kan stellen dat een hal daar ook aan kan voldoen.

Citaat:
k. De aanwezigheid van een “Stilte-ruimte”.

Om wat te doen?

Dan volgt Peiling interesse van ouders respectievelijk leerkrachten van SOPN-Onderwijsplan, waarin alleen een korte advertentietekst staat. Ik vraag me af wat er gebeurd als blijkt dat 90% van de ouders en leerkrachten tegen het plan is?

Dan volgt Uitwerken financiële plaatje, wat volgens deze tekst per school en als landelijk geheel gedaan moet worden. Ho stop... Gedaan moet worden? Nader uitgewerkt? Hoe bedoel je, nader uitgewerkt? Ik neem toch aan dat als je dit soort vergaande plannen de wereld in schopt, je het financiëel al compleet dichtgetimmerd hebt. Blijkbaar niet... Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat ze zich realiseren dat dit n heel duur plaatje is. Alles moet namelijk op de schop, niet alleen het basis onderwijs, maar ook het middelbaar (want leerlingen hebben niet meer dezelfde basis als nu), en ook de verdere opleidingen zullen ingrijpend moeten veranderen.

En dan mijn favoriete stukje tekst uit deze hele presentatie, komt uit Media activiteiten SOPN-Onderwijs:

Citaat:
Als een project/hobby-activiteit stellen zich enkele leden van de SOPN-themawerkgroep Onderwijs voor de hieronder opgevoerde PowerPoint presentatie zo mogelijk om te werken (met name teksten aanpassen en zeker ook het tempo) tot een voor kinderen van basisscholen begrijpelijke informatieve/illustratieve/inspirerende belevenis, waarbij op een speelse wijze interesse/motivatie beleving voor een nieuwe Aarde, respectievelijk een nieuwe samenleving in gang gezet wordt.

Een project/hobby activiteit... een powerpoint... fiets de opleiding tot docent, fiets pedagogiek, fiets ouderlijke invloed op wat je kinderen wel of niet leren, nee, enkele leden van de SOPN themawerkgroep onderwijs maken wel eventjes een powerpoint. Dat we er zelf nog niet op gekomen zijn...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:35

Vjestagirl schreef:
Daar heb je hem weer met z'n dolfijnen. Wat heeft deze man met dolfijnen?

Sorry, ik moest heel hard lachen om jouw droge opmerking hier _O-

Het is trouwens heel leuk dat je naast de basisvaardigheden alleen de dingen doet waar je goed in bent of graag doet. Voor de meeste geld dit trouwens sowieso al redelijk. Ik heb op mijn middelbaar en hogere studies zelf voor een richting gekozen die ik graag deed. Maar je moet wel realitisch blijven. En als puber zie je misschien het nu niet in van bepaalde vakken. Als puber zou ik bijvoorbeeld gedacht hebben "Frans? bah, wat een rotvak, dat doe ik lekker niet want dat doe ik niet graag!" Terwijl ik toen ik werk aan het zoeken was hier in België vaak genoeg heb gedacht: "hmm, misschien toch maar eens opfrissen -O- ". En zoals hier iemand eerder zei: als we allemaal graag van paardrijden ons beroep willen maken dan is dat een ramp voor de markt.

Wat trouwens ook erg naïf is om te denken, is dat mensen wel gaan werken als ze een basisinkomen hebben en ze wat meer kunnen verdienen door te gaan werken. Ik heb zelf een tijdje arbeidstrajectbegeleiding gedaan. Geloof me, 80% van de mensen die ik over de vloer kreeg waren perféct in staat om te werken. Ik heb er velen zelfs jobs op een presenteerblaadje aangeboden en voor een loon dat hoger lag dan waarvoor ze het normaal zouden moeten doen. Maar denk maar niet dat die mensen voor een beetje extra hun luie zetel willen uitkomen om te stressen in een job :n . Een basisinkomen is heel mooi en noodzakelijk voor zij die het echt nodig hebben, maar ondertussen springen er een heleboel op die kar die het eigenlijk niet nodig hebben. Als jij denkt dat de meeste mensen zo goed zijn dat ze wel gaan werken, dan moet je ook eens in die sector gaan werken. En als jij het magischerwijs voor elkaar krijgt om al je cliënten aan een duurzame(want er zijn er ook veel die gewoon stoppen als ze in orde zijn met hun uitkeringen, dan heb je nog niets bereikt) job te zetten, dan kan er misschien realiteit in het plan zitten. Of je basisloon om te werken moet nog eens gigantisch veel hoger liggen dan je basisloon voor thuis te zitten, maar dan moet je daar de centjes ook weer voor vinden hé :) .

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 12:56

Die Emoto heeft een experiment gedaan met water en muziek: volgens hem zouden waterkristallen zich vormen naar de muziek die er werd gespeeld. En aangezien wij grotendeels water zijn zouden wij dus onszelf kunnen vormen.
Hij zei ook dat je 2 potjes rijst moet neerzetten, en de ene dan dagelijks uitschelden maar de ander liefde geven - dan zou het eerste potje sneller gaan rotten.

Heel wat wetenschappers hebben het geprobeerd na te bootsen, is voor zover ik weet nog nooit gelukt.

Citaat:
Gezien de overeenkomsten in de moedertaal stelt de SOPN voor om de vijf Vlaamse provincies en de twaalf
Nederlandse provincies samen te voegen, mits hiervoor een breed draagvlak is onder
zowel de Vlamingen als de Nederlanders. Dit kunnen we beschouwen als een eerste stap,
genomen vanuit de basis, op weg naar een landsgrenzenloze planeet

-grinnikt- Ze verwachten dat de rest van de wereld ook op hen zit te wachten, kennelijk. :) Los van dat een landsgrenzenloze planeet natuurlijk een utopie van jewelste is. Bovendien dacht ik dat ze uit alle internationale samenwerkingsverbanden wilden stappen, maar hoe denken ze dat zo'n planeet te regeren is? En wie moet dat dan doen? Lekker uitgewerkt plan.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:09

nee, dit gaat het niet worden!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:14

DaniBanani schreef:
Die Emoto heeft een experiment gedaan met water en muziek: volgens hem zouden waterkristallen zich vormen naar de muziek die er werd gespeeld. En aangezien wij grotendeels water zijn zouden wij dus onszelf kunnen vormen.
Hij zei ook dat je 2 potjes rijst moet neerzetten, en de ene dan dagelijks uitschelden maar de ander liefde geven - dan zou het eerste potje sneller gaan rotten.

Heel wat wetenschappers hebben het geprobeerd na te bootsen, is voor zover ik weet nog nooit gelukt.

Citaat:
Gezien de overeenkomsten in de moedertaal stelt de SOPN voor om de vijf Vlaamse provincies en de twaalf
Nederlandse provincies samen te voegen, mits hiervoor een breed draagvlak is onder
zowel de Vlamingen als de Nederlanders. Dit kunnen we beschouwen als een eerste stap,
genomen vanuit de basis, op weg naar een landsgrenzenloze planeet

-grinnikt- Ze verwachten dat de rest van de wereld ook op hen zit te wachten, kennelijk. :) Los van dat een landsgrenzenloze planeet natuurlijk een utopie van jewelste is. Bovendien dacht ik dat ze uit alle internationale samenwerkingsverbanden wilden stappen, maar hoe denken ze dat zo'n planeet te regeren is? En wie moet dat dan doen? Lekker uitgewerkt plan.

Dat is ook zoiets belachelijk. Het is niet dat wij min of meer dezelfde taal spreken dat wij ook gewoon maar hetzelfde zijn hé! Toevallig waren we zondag bezig over taalverschillen in Nederland en België. Blijkbaar spreken jullie bv nooit over pinkers, rotondes of een schotelvod :+ . Daarnaast hebben wij hele andere sytemen en gewoon een andere cultuur. Hebben zij er enig idee van hoe lang wij gedaan hebben om een stom stukje Brussel-Halle-Vilvoorde in eigen land te kunnen opsplitsen? :+ Hoe lang gaan wij nodig hebben voordat wij met onze wetten en denkwijzen op één lijn staan met onze noorderburen? Vijf burgeroorlogen? :+

Authentic

Re: Nieuwe partij: SOPN. Behoud je stemrecht na verkiezingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:17

Rotondes hebben we hier genoeg, pinkers en schotelvod ken ik niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:19

En lieve kijkbuiskindertjes, dan komen we nu bij mijn favoriete onderdeel van deze partij: de veelgestelde vragen.

Citaat:
Is het verstrekken van een onvoorwaardelijk basisinkomen aan iedere Nederlander haalbaar?

Wat een fijne vraag! En dan is het antwoord natuurlijk volmondig:

Citaat:
Dit is slechts één van de vele vragen over het voorgestelde basisinkomen. Op de website van de Vereniging Basisinkomen worden al deze vragen beantwoord. De mainstream media rept met geen woord over hoe ver andere landen al zijn met de invoering van het onvoorwaardelijke basisinkomen, want dit is niet alleen financieel haalbaar, het is in de eerste plaats noodzakelijk om iedereen een menswaardig bestaan te laten hebben. In ons buurland Duitsland praat inmiddels de regering mee over de invoering van het ‘Bedingungslose Grundeinkommen’ (BGE), zoals het daar wordt genoemd. In een video van bijna één uur toont de Duitse hoogleraar Michael Vogt (1953) ondubbelzinnig aan dat het basisinkomen financierbaar is (link). In Zweden loopt nu zelfs al een proefproject voor een basisinkomen van € 10.000 per jaar, wat neerkomt op ruim € 830 per maand. Brazilië, het op vijf na grootste land op deze planeet, is van plan om het onvoorwaardelijke basisinkomen vanaf 2014 te gaan invoeren. Kortom, wat mij bij de vele vragen rond dit onderwerp vooral opvalt is de algehele onwetendheid hierover gecombineerd met hardnekkige beeldvorming gebaseerd op ongefundeerde vooroordelen.

Oh. Niet helemaal wat ik verwacht had. Sterker nog, het geeft helemaal geen antwoord op de vraag. Het haalt wat voorbeelden aan van andere landen, maar beantwoord niet of het voor Nederland haalbaar is of niet. Leuk dat Brazilië zo groot is, maar wat heeft dat te maken met ons basis inkomen?

Om uiteraard af te sluiten met een belediging naar mensen met een sceptische houding toe.

Citaat:
Wat maakt de SOPN anders?

Dat vragen wij ons allemaal af. Hoewel ik eerlijk moet zeggen dat als je dat na het lezen van het partij programma nog niet door hebt, we misschien toch eens moeten gaan twijfelen aan je stemrecht.

Citaat:
De SOPN is de enige partij die de oorzaken van de huidige financiële, economische, ecologische, maatschappelijk en humane crises openlijk bloot durft te leggen. Die oorzaak is namelijk de overheersing van ons land door de banken en de multinationals. Alle andere politieke partijen, inclusief de nieuwkomers, doen dus aan struisvogelpolitiek, omdat ze deze oorzaak niet willen aanpakken. Wie echte oplossingen wil, die kiest dus voor de SOPN. Wie door wil gaan met symptoombestrijding, waardoor het alleen maar erger wordt, die kan beter de eigen zeggenschap weggeven door op een andere partij te stemmen. Daarmee is ook gelijk de vraag beantwoord waarom de SOPN niet samengaat of samenwerkt met de partij die zichzelf ‘Mens en Spirit’ noemt, want ook deze partij heeft helaas niet het lef om voorbij de struisvogelpolitiek te gaan.

Toe maar toe maar toe maar. Duidelijk taal. Ook weer met een mooie steek onder water naar iedereen die niet van plan is om op ze te stemmen, en een mooie afbrander naar de huidige politiek.

Citaat:
Wat is jullie beleid ten aanzien van softdrugs?

Toch apart dat dit een veelgestelde vraag is, ik kan me namelijk niet voorstellen dat het echt hoog op het prioriteitenlijstje van de gemiddelde Nederlander staat. Maar misschien heeft het iets te maken met de persoonlijke voorkeuren van de voorzitter.

Citaat:
In het partijprogramma staat dat we de teelt van hennep willen gaan reguleren omdat dit zeer waarschijnlijk de meest nuttige plant op deze planeet is, gezien vanuit het menselijk perspectief. De olie die hiervan wordt gemaakt heeft een uitzonderlijk geneeskrachtige werking. Zowel de bladeren als de stengels kunnen daarnaast dienen als solide bouwmateriaal, en er kan kleding van worden gemaakt. Bovendien gaat eenhennep-spijkerbroek ook nog eens veel langer mee. Vreemd genoeg zijn de meeste mensen zo geconditioneerd dat ze bij het horen van hennep of cannabis alleen maar aan softdrugs kunnen denken.

Ook vreemd dat het eerste stuk van het antwoord op een vraag over softdrugs niets met softdrugs te maken heeft.

Citaat:
In mijn ogen is het volstrekt hypocriet om te praten over softdrugsbeleid terwijl de harddruk alcohol bij wijze van spreken op iedere straathoek te koop is. De maatschappelijke kosten van het massale gebruik van deze zeer verslavende harddruk zijn immens. Zolang we als samenleving deze ‘balk’ (lees: alcohol) niet onder ogen willen zien is het ronduit absurd om te praten over de ‘splinters’ (lees: softdrugs).

Geen beleid tov softdrugs dus.

Citaat:
Het jezelf wel of niet toedienen van stimulerende- of verdovende stoffen (zoals alcohol, cafeïne, theïne, nicotine, geraffineerder suikers en anderen hard- en softdrugs) is ieders eigen verantwoordelijkheid. Ik moet zelf al vele jaren helemaal niets van deze stoffen hebben, maar dat is mijn eigen keuze. In een vrij land mogen soevereine mensen hier uiteraard zelf over beslissen. Het enige wat hierbij van de overheid wordt verwacht is dat er volledige openheid van zaken wordt gegeven over de gezondheidsrisico’s en de overige consequenties van het gebruik van deze stoffen. Daar hebben we dus weer de O van Openheid. En dat geldt op precies dezelfde manier voor het eten van dierlijke producten. Zelf eet ik principieel veganistisch en bij voorkeur rauw, maar ook dat is mijn eigen keuze. Dat doe ik niet alleen omdat dit volgens mij vele malen gezonder is, dat doe ik ook omdat ik absoluut niet mee wil werken aan de beestachtige praktijken in de zogeheten bio-industrie. Het beleid wat de SOPN dus voorstaat is dat van volledige openheid, waardoor iedereen de eigen verantwoordelijkheid kan gaan nemen.

Oh, toch wel een beleid. Een beleid waarin middelen die nu als doodnormale voedingsstof in de winkel liggen ineens een drugs zijn. En een heel verhaal over zijn eigen voorkeuren (who cares). Let wel: op dit moment is het totaal nog niet duidelijk wie die 'ik' is die dit schrijft.

Citaat:
Kunnen we al die ergerlijke verkeersboetes ook niet beter de nek omdraaien?

Een goede vraag. Niemand heeft tenslotte iets aan verkeersboetes. Mensen houden zich niet aan de snelheid omdat ze geen boete willen, en de overheid verdient er natuurlijk helemaal niets op.

Citaat:
Het grote verschil van de SOPN met de overige politieke partijen is dat de SOPN niet aan symptoombestrijding doet. Iedereen die even de moeite neemt om zelf onderzoek te doen, die kan niet anders dan concluderen dat symptoombestrijding de situatie op de langere termijn alleen maar verergert. De voorbeelden hiervan zijn helaas legio: volksgezondheid, financiën, economie, milieu, onderwijs, discriminatie en ga zo maar door. Aan symptoombestrijding doet de SOPN daarom dan ook bewust niet mee.

De kernvraag is hier dus: waarom rijden we soms harder dan de geldende maximum snelheid? De voornaamste oorzaak is volgens mij: haast. Maar wie heeft er straks nog haast, wanneer we allemaal een basisinkomen hebben? We doen dan immers alleen nog maar dat wat we leuk vinden. Deze onthaasting zal ervoor zorgen dat we als meer bewuste mensen ons om verschillende redenen aan de maximum snelheid zullen houden, want daarmee belasten we het milieu minder, rijden we zuiniger en veroorzaken we minder ongevallen.

Sowieso rijden we niet harder dan de maximum snelheid, maar sneller. Maar goed, kniesoor die daarop let.
Daarna komt de uitleg, gebaseerd op 1 aanname. Een aanname die nergens op gebaseerd is, een groot deel van de mensen die te snel rijden, doen dit namelijk systematisch.

En daarna komt er een aanname, die zegt dat we nooit meer haast hebben als we het basisinkomen hebben. Wat een bullsh*t. Mensen gaan nogsteeds een baan hebben, de kinderen naar school moeten brengen, afspraken hebben, zich verslapen etc.

Citaat:
Erger je je nu aan een verkeersboete, dan kun je gebruik maken van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Je stuurt dan even een briefje naar de instantie die jou een boete heeft opgelegd, waarin je in het kader van de Wob verzoekt om een kopie van de originele beschikking, die ondertekend dient te zijn door een daartoe bevoegde ambtenaar. Indien aan dit verzoek geen (tijdig) gehoor wordt gegeven (bijvoorbeeld omdat deze boete geheel geautomatiseerd tot stand is gekomen), dan is deze daarmee niet rechtsgeldig en kun je het betaalde bedrag terugvorderen of aangeven dat je om deze reden afziet van betaling. Bovendien kun je na het verstrijken van de wettelijke termijn van vier weken voor het voldoen aan een Wob-verzoek een schadevergoeding eisen. Als ik het goed heb bedraagt deze vergoeding € 20 per etmaal tot een bepaald maximum. Via de Wob kun je dus de rollen omdraaien en kun je geld verdienen aan een opgelegde boete. Ook hier gaat het weer over de O van Openheid, want de meeste mensen zullen hier nog nooit van hebben gehoord.

En weer een heel stuk wat niet slaat op het beantwoorden van de vraag, maar alleen maar populistisch geleuter is. Teksten als "als ik het goed heb" en "tot een bepaald maximum" scheppen ook echt vertrouwen: zoek je feiten eventjes uit voordat je ze online zet.

Citaat:
Waarom wordt er in het partijprogramma gesproken over berechtingen?

Ja, daar ben ik erg benieuwd naar. Eens zien wat het antwoord aan verduidelijking bied.

Citaat:
Naast het basisinkomen is dit een ander ‘hot issue’, kijkend naar de ontvangen reacties. Laten we om te beginnen een onderscheid maken tussen mensen die vanuit onwetendheid hebben gehandeld en mensen die dit willens en wetens hebben gedaan. In het SOPN-partijprogramma gaat het expliciet en uitsluitend om die tweede groep. Deze mensen wisten dondersgoed dat wat ze deden niet goed was voor de gehele Nederlandse bevolking of een deel daarvan. Toch hebben ze dit gedaan. Daarvoor zullen ze dan ook publiekelijk verantwoording dienen af te leggen. Dat zal gebeuren in openbare rechtzaken die rechtstreeks op de volkstelevisie zullen worden uitgezonden, evenals via een livestream op het internet. Daartoe zal een volkstribunaal worden opgericht, waar ook de zittende rechtelijke macht voor mag verschijnen. Want wanneer er in mijn ogen nu iets volkomen krom is, dan is het wel de rechtspraak in dit land (en ook daarbuiten).

Ok, dus mensen hebben opzettelijk dingen gedaan die niet goed zijn. Zoals?

Citaat:
De gepleegde misdaden tegen de Nederlandse bevolking zijn onder meer de volgende: het opzettelijk veroorzaken van lichamelijke, mentale en/of emotionele gezondheidsschade, het plegen van valsheid in geschrifte en/of woord, het achterhouden van essentiële informatie en het plegen van machtsmisbruik.

Ok, duidelijk. En natuurlijk weten we ook al om wie dit gaat:

Citaat:
Voor de beeldvorming zal ik de namen van enkele bekende Nederlanders noemen die ik ervan verdenk zich schuldig te hebben gemaakt aan één of meerdere van deze misdaden. Deze verdachten zijn echter pas schuldig nadat dit is vastgesteld, bijvoorbeeld door het nog in te stellen volkstribunaal. Ik noem de onderstaande verdachten in alfabetische volgorde van hun achternaam:

Jozias van Aartsen, VVD (25/12/1947), Beatrix von Amsberg (31/1/1938), Constantijn von Amsberg (11/10/1969), Willem-Alexander von Amsberg (27/4/1967), Jan Peter Balkenende, CDA (7/5/1956), Dick Benschop (5/11/1957), Frits Bolkestein, VVD (4/4/1933), Wouter Bos, PvdA (14/7/1963), Antony Burgmans (13/2/1947), Roel Coutinho (4/4/1946), Joris Demmink (11/12/1947), Arthur Docters van Leeuwen (8 mei 1945), HaroldGoddijn (23/4/1960), Rijkman Groenink (25/8/1949), Victor Halberstadt (16/6/1939), Frank Heemskerk, PvdA (26/7/1969), Mat Herben (15/7/1952), Ernst Hirsch Ballin, CDA (15/12/1950), Cees van der Hoeven (9/9/1947), Jan Hommen (29/4/1943), Jaap de Hoop Scheffer (3/4/1948), Jan Kees de Jager, CDA (10/2/1969), Ewald Kist (22/1/1944), Gerard Kleisterlee (28/9/1946), Ab Klink, CDA (2/11/1958), Bert Koenders(28/5/1958), Wim Kok, PvdA (29/9/1938), Neelie Kroes, VVD (19/7/1941), Ed Kronenburg (13/9/1951), Ruud Lubbers (7/5/1939), Ad Melkert, PvdA (12/2/1956), Ab Osterhaus (2/5/1948), Alexander Pechtold, D66 (16/12/1965), Paul Polman (11/7/1956), Alexander Rinnooy Kan (5/10/1949), Uri Rosenthal (19/7/1945), Mark Rutte, VVD (14/2/1967), Anthony Ruys (20/7/1947), Paul Scheffer (3/9/1954), Fred Teeven, VVD (5/8/1958), Frans Timmermans (6/5/1961), Jeroen van der Veer (27/10/1947), Maxime Verhagen (14/9/1956), Gijs de Vries, VVD (22/2/1956), Klaas de Vries, PvdA (28/4/1943), Nout Wellink (27/8/1943), Hans Wijers (11/1/1951) en Gerrit Zalm, VVD (6/5/1952).

Helaas kunnen hier nog veel meer namen worden genoemd, want dit is nadrukkelijk geen uitputtende opsomming. Omdat hier diverse coryfeeën van de VVD, het CDA en de PvdA worden genoemd lijkt het me tevens wenselijk om te onderzoeken of deze politieke partijen zijn aan te merken als criminele organisaties.

Dus alles wat deze mensen gedaan hebben (waaronder de koningin, (oud) ministers) etc. hebben ze willens en wetens gedaan om de bevolking te zieken. Het kan niet zo zijn dat deze mensen handelden vanuit een groter plaatje dan wat zichtbaar is voor, zeg, de schrijver van dit stuk?

Bespottelijk om mensen 'verdachten' te noemen zonder duidelijke aanklacht, zonder aangiftes etc. Het random voor het gerecht slepen van mensen waar je het niet mee eens bent vind ik niet bepaald passen in het idee van een politieke partij...

Citaat:
Bedenk bij dit alles dat het mij uitsluitend gaat om het herstellen van de rechtsorde in dit land. Indien wij gezamenlijke vinden dat deze mensen ook slachtoffer waren van de machtstructuur waarin ze zich hebben laten opsluiten, dan kiezen we daarvoor. Echter wanneer ik me zelf niet aan de wet hou, dan word ik rücksichtslos geterroriseerd door overheidsdienaren. Waarom zouden we dan geen gepaste maatregelen mogen treffen tegen nationale topcriminelen? Waar is dan de rechtsgelijkheid? Velen vragen hoe de SOPN denkt over het handhaven van veiligheid op straat en over gevangenisstraffen. Zullen we nu eerst maar eens beginnen bij het aanpakken van de zwaarste criminelen?

Ah kijk, daar komt de aap uit de mouw. Deze meneer heeft een verkeersboete gekregen (hij reed vast te snel) en misschien was hij het wel niet eens met het invoeren van de nieuwe spelling, en wil hij daarom nu wraak nemen.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de SOPN aan de macht zou komen en ik zou me niet aan de wet houden...

Al met al weer een mooi stuk, schitterend van ondoordachtheid...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:20

Authentic schreef:

Je pinker is je knipperlicht, en een schotelvod is je theedoek.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:25

Vjestagirl schreef:
Authentic schreef:

Je pinker is je knipperlicht, en een schotelvod is je theedoek.

Ja precies, maar zo zijn er nog een legio andere voorbeelden van dat ons Nederlandse taal verschilt van Nederland. Om dan maar te zeggen "ach, we kunnen elkaar verstaan, laten we ons maar samengooien" is een beetje eh...vreemd :+ :') .

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 13:39

Zolang de kans dat Nederland en België op korte termijn worden samengevoegd groter is dan de kans dat de SOPN een zetel haalt moeten we ons misschien ook niet al te druk maken. :+

Wat ik wel jammer vind is dat TS zo in de verdediging zit (ook wel enigszins te begrijpen), maar dat ze nog zo weinig heeft gezegd over wat het nu precies is wat haar zo aanspreekt in dit partijprogramma. Tussen de naar mijn mening absurde dingen door lees ik namelijk ook wel een paar dingen waar ik eigenlijk best iets in zie. Het probleem zit volgens mij deels in de uitwerking.

Volgens mij zou de SOPN er goed aan doen om dit programma nog eens grondig te herschrijven. Hun ideeën liggen zo ver bij de belevingswereld van de meeste mensen vandaan dat het denk ik nuttig zou zijn als ze eerst eens duidelijk zouden beschrijven hoe hun ideale wereldbeeld eruitziet. Misschien dat dan ook duidelijker wordt hoe hun voorstellen bijdragen aan dat wereldbeeld. Die samenhang ontbreekt nu namelijk totaal als je het mij vraagt. Het lijkt nu meer alsof een groep mensen met bijzondere ideeën heeft gebrainstormd en alles wat daar uit voortkwam heeft opgeschreven. Opbouw, onderbouwing en enige logica zouden wenselijk zijn, maar zijn nu ver te zoeken.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:07

Fijne samenvatting Vjesta, dankje. ;)

In Duitsland praten ze inderdaad over het basisinkomen. Wie? De Piratenpartei. Die hebben 't in hun partijprogramma opgenomen. Anderen hebben erover gepraat, maar de meesten willen het niet. In Brazilië is er een basisinkomen voor de armsten, als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen (kinderen moeten regelmatig naar school, ze moeten op tijd naar een arts als er iets is, etc). Over 2014 kan ik alleen doelstellingen en vage plannen vinden, niets concreets.

Heet het niet laster als je iemand openbaar valselijk beschuldigt van ernstige misdrijven zonder enig bewijs?

De auteur had overigens wel eens een lesje schrijven mogen volgen. Regel 1 is dat je niet je eigen mening laat doorschemeren en niet vanuit de ik-vorm schrijft. En dat je feiten moet kunnen onderbouwen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:08

En dat je alle taal en spelfouten eruit haalt?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:11

Je moet het wel binnen de visie zien hé. Als je het niet graag doet ga je je toch niet verdiepen in communicatie of spelling :D .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:12

Dom, dat ik me dat nog niet gerealiseerd had...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:12

Ja, dat ook Vjesta. :+

Kwanyin, dat is het! Deze persoon illustreert alvast wat we kunnen verwachten als leerlingen straks zelf hun leerstof mogen bepalen. De arme ziel, hij heeft vast zelf zo'n opvoeding gehad en baseert alles op zijn fantastische jeugdherinneringen..:D Heerlijk wegdromend bij dolfijnenfoto's in plaats van werken aan die saaie spellingsoefeningen..

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 14:14

Dan kan de dikke van dalen herschreven worden met het nieuwe nederlands ;)

Weet niet, de schrijver lijkt mij nog ergens in de middeleeuwen te leven. Vind ik niet zo'n gekke tijd, maar we leven nu heul anders. Helaas.

Dat met leren wat je leuk vind kon vroeger ook, hete toen ambachtsscholen. Door de komst van het VMBO zijn deze opgedoekt, heel jammer.

Dat hier dingen in zitten die aanspreken, tja die hebben andere partijen ook. We kunnen niet alle aansprekende punten op 1 hoop gooien.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 15:10

Ik dacht dat de SOPN een experimentje op het internet was, maar vandaag kwam ik bij station Rotterdam Aleaxander posters van ze tegen ... Met standpunten erop.

Ik ga eens kijken hoe de Duitse Piratenpartij dat basisinkomen voor zich ziet.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:03

Vjestagirl schreef:
Oh mijn god, ik lig bijna onder de bank van het lachen, wat een onzin! Schitterend, in het onderwijs plan besluiten dat er natuurlijke decoraties moeten komen in ieder lokaal (Wat dan? Foto's van dolfijnen), dat er les gegeven moet worden in communicatie met moeder aarde en het universum en dat het vak 'wat is water' ook verplicht wordt...

In de veelgestelde vragen is het schitterend om te lezen dat ze geen antwoord geven op de vraag. En dat degene die het schrijft ook alles uit het 'mij' perspectief schrijft. 'Ik vind dat' 'mijn mening is dat'... Prachtig. Snel verder lezen!

De volgende film gaat over water, de meest verbazingwekkende en minst bestudeerde stof. Al heel lang proberen wetenschappers, filosofen en theologen de fenomenale eigenschappen te begrijpen. Bekijk de laatste adembenemende ontdekkingen door onderzoekers over de hele wereld uit onder andere Rusland, Kazachstan, Zwitserland, Israël, de Verenigde Staten, Groot-Brittannië, Oostenrijk, Japan, Argentinië, China en Tibet.

Er worden argumenten uiteen gezet over onverwachte en uitdagende veronderstellingen die de mensheid de ogen zal doen openen voor nieuwe kansen, zoals het gebruik van gestructureerd water bij de behandeling van het land of het gebruik van water in het behandelen van de meest ernstige ziektes en nog veel meer.

Water is zo uniek en zo diepgaand, dat er nog veel wonderbaarlijke eigenschappen ontdekt zullen worden.

Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 19-06-12 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:10

Ik ga geen 1,5 uur durende docu kijken op dit moment. Zou je een samenvatting willen geven? En misschien dan ook vertellen waarom het belangrijk is dat jonge kinderen deze informatie kennen?

Overigens snap ik best waarom water belangrijk is voor de mens, maar ik vind het nogal raar om een heel vak te hebben, alleen voor water, laat staan het in het partijprogramma te hebben staan.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:29

Mijn samenvattingen zijn altijd een ramp -misschien heb je dat al gemerkt- dus ik ga kijken of ik er iets op internet over kan vinden.
Laatst bijgewerkt door DeSprinkhaan op 19-06-12 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:31

Ik spoelde die docu even verder en ik kwam plots op een uitleg dat je met water het gedrag van mensen kan controleren. Dat maakt dat ik de partij nu nog veel enger vind :') .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:35

Hoe denken ze dan met water het gedrag van mensen te beïnvloeden? Zonder er spul in te gooien of het te ransoeneren dan.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 18:36

Moet je de documentaire kijken, en het gaat over allemaal eigenschappen van water zoals het veranderen van de molecuul structuur bij verschillende frequenties, het geheugen van water....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:37

Oh nee, niet dat soort onzin... Ik kijk m wel als k tijd heb, maar ik durf je nu te vertellen dat ik niet geloof in het geheugen van water.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 18:46

Was daar niet ook iemand van die dat zei over sneeuwvlokken of ijskristallen???