Uit het schoolplan:
Citaat:Het doel van onderwijs dient te zijn om naast basisvaardigheden als taal en rekenen datgene te stimuleren waar je goed in bent, waar je plezier aan beleeft en wat je gelukkig maakt.
Helemaal mee eens. Sowieso heeft de basis visie wel wat leuke dingetjes, die ik overigens herken in wat men nu 'alternatief onderwijs' noemt. Dus Dalton, Montesori etc.
Uit: beleidsvoorstellen:
Citaat:b. Kleinere klassen / groepen, bijv. 10 tot max 15 kinderen. (eerlijker en individueler)
c. Herziening van de ‘leermiddelen’
d. Leerplicht verhogen naar minstens 6 jarige leeftijd
e. Intensievere begeleiding van de aandachtskinderen
f. Beter begrip / begeleiding voor de hoog sensibele kinderen
g. Betere afstemming op de talenten van de leerling. (Passend onderwijs)
h. Meer werken met ‘natuurlijke’ elementen en spelenderwijs leren
Fantastisch. Een schitterend idee, kleinere klassen etc. Mijn vraag hierbij is: hoe gaan we dit betalen. We willen al jaren allemaal kleinere klassen, wat op dit moment nogsteeds alleen voorkomt op privé scholen omdat het onbetaalbaar duur is.
En wacht even, zie ik bij punt d. de leerplicht terug komen? Nee toch? Die hadden we toch afgeschaft?
Uit: aandachtspunten:
Citaat:d. Aankleding / decoratie van leslokalen met groen en rustgevende attributen zoals natuurfoto’s van bijv. dolfijnen, walvissen, paarden …….
Lijkt me niet echt iets waar een politieke partij zich mee bezig houdt, welke foto er in een lokaal komt te hangen. Ik vind de genoemde voorbeelden ook behoorlijk kinderlijk.
Citaat:e. Bewuster vanuit de rechter hersenhelft leren werken.
Wat dan weer een beetje jammer is voor de kinderen die veel makkelijker en beter werken vanuit hun linker hersenhelft. Sowieso, kunnen we voordat we dingen gaan stimuleren eerst zorgen dat we precies weten hoe de verschillende hersenhelften werken?
Citaat:f. Gehoor geven aan de verzuchting van (groot)ouders : “mag mijn (klein)kind s.v.p. nog kind zijn” ??!!
Leuk praatje. Schitterend naar de mond gepraat van (groot)ouders "vroeger was alles beter". Dit slaat echt helemaal nergens op.
Over documentatie:
Waar slaat dit op? Wat doet deze compleet random ogende lijst in dit stuk? Geen uitleg, geen samenvattingen, niets. Ik heb altijd geleerd dat je je bronnen en verwijzingen onderaan zet.
Uit: Inhoud van het onderwijs, uitbreiding van het huidige programma:
Citaat:Naast het thans nog verplichte pakket volgens de ‘Onderwijs-Inspectie’ waarin ‘Taal’ en ‘Rekenen’ de hoofdmoot uitmaken wil SOPN de volgende onderwerpen in het onderwijsprogramma opnemen.
a. Het holistisch mensbeeld.
b. Dagelijks minstens eenmaal een ‘energetische’ oefening zoals Yoga, visualisatie, meditatie, …
c. Meer doen met tekeningen, symbolen en kleuren.
d. Oefenen in de communicatie met mensen, dieren, planten, elementaal wezens, met de Aarde en het Universum.
e. Naast sport en spel, dansen, lichaamsexpressie, ‘Tai Chi’, ……..
f. Wat is water eigenlijk. ( o.a. Dr. Emoto)
g. Zelfstandig worden, verantwoordelijkheid dragen/nemen.
h. Maatschappij kennis vanuit de huidige situatie en Universele Kennis.
i. Geschiedenis , planeet Aarde, Kosmos / Universum.
j. Vriendschap, relatie en sexualiteit.
k. Eerlijke voorlichting over voeding (van teelt tot en met consumptie).
l. Thematische toelichting : eerlijkheid, angst, liefde, macht/kracht, verdraagzaamheid.
m. Respect, Tolerantie, Gelijkheid, Pesten.
n. Erkenning, waardering.
o. ‘Positief’ zijn in de praktijk.
Deze heb ik maar helemaal over genomen, wat hilarisch is dit. Er staan een boel dingen in die best leuk klinken. Maar volgens mij stellen ze nu dus weer een boel dingen verplicht, waar sommige mensen het nut niet van inzien, net als dat zij het nut niet inzien van het huidige programma.
Maar om bijvoorbeeld 'maatschappelij kennis van de huidige situatie en universele kennis' te kunnen geven, zul je universele kennis moeten hebben, en die kennis zijn zij nu juist aan het verkleinen door het afschaffen van het onderwijs.
Verder zijn dingen als yoga, tai chi etc heel erg leuk, maar vind ik eht een beetje zonde van de tijd om dat dagelijks te gaan staan doen. Andere punten zoals "respect, tolerantie, gelijkheid en pesten" worden nu ook al onderwezen, binnen het bredere aanbod.
Het vak "wat is water eigenlijk" raakt volgens mij echt kant nog wal, maar ik zal me straks eens inlezen in wat die Dr. Emoto zegt
Dan volgt er een voorstelde schooldag indeling. Iets waarvan ik het idee dat dat ze dan nou juist los gingen laten, om het aan te passen aan de kinderen in de groep.
Uit onderwijsfaciliteiten:
Citaat:a. De faciliteiten dienen uiteraard aan de wettelijk gestelde eisen te voldoen.
Uiteraard, dat lijkt me logisch.
Citaat:b. Daarbovenop dient aan bouwbiologische aspecten mogelijk vergaand te zijn voldaan.
Bouwbiologische aspecten? Zoals wat? Houdt dat in dat we alle huidige schoolgebouwen af gaan breken?
Citaat:c. Mogelijk optimale klimaat beheersing.
Geloof me: wil je niet. Ik werk in een klimaatgebouw, wat dus optimale klimaatbeheersing heeft: wil je niet. Is niets optimaals aan.
Citaat:d. Gebruik van zoveel mogelijk daglicht.
Goed plan!
Citaat:e. Toepassing van “Groen” en andere ‘natuurlijke’ decoraties zoals bijv. foto’s van Dolfijnen etc.
Daar heb je hem weer met z'n dolfijnen. Wat heeft deze man met dolfijnen?
Citaat:f. Energetische harmonisatie van de faciliteit zoals t.a.v. Aarde/Kosmos/energetische- fenomenen.
Say what? Moet je ook maar net in geloven... Maar ik ben benieuwd hoe hij van plan is een schoolgebouw in energetische harmonie met de kosmos te brengen.
Citaat:g. Bio-energetische harmonisatie van alle cultuurtechnische E/M-velden.
Nogmaals: say what?
Citaat:h. Mogelijkheden om te tuinieren, Teelttuin respectievelijk Siertuin.
Leuk idee! Vooral in grote steden. Maar leuk idee. Moet je als kind natuurlijk wel in geïnteresseerd zijn.
Citaat:i. Knutsel- respectievelijk handwerk mogelijkheden.
Ik ken geen school die dat niet doet.
Citaat:j. Mogelijk aparte computer ruimte(s).
Nog meer ruimtes. Naast de kleinere klassen etc. nu nog meer ruimtes. Hoewel ik me voor kan stellen dat een hal daar ook aan kan voldoen.
Citaat:k. De aanwezigheid van een “Stilte-ruimte”.
Om wat te doen?
Dan volgt Peiling interesse van ouders respectievelijk leerkrachten van SOPN-Onderwijsplan, waarin alleen een korte advertentietekst staat. Ik vraag me af wat er gebeurd als blijkt dat 90% van de ouders en leerkrachten tegen het plan is?
Dan volgt Uitwerken financiële plaatje, wat volgens deze tekst per school en als landelijk geheel gedaan moet worden. Ho stop... Gedaan moet worden? Nader uitgewerkt? Hoe bedoel je, nader uitgewerkt? Ik neem toch aan dat als je dit soort vergaande plannen de wereld in schopt, je het financiëel al compleet dichtgetimmerd hebt. Blijkbaar niet... Ik vraag me af hoe lang het duurt voordat ze zich realiseren dat dit n heel duur plaatje is. Alles moet namelijk op de schop, niet alleen het basis onderwijs, maar ook het middelbaar (want leerlingen hebben niet meer dezelfde basis als nu), en ook de verdere opleidingen zullen ingrijpend moeten veranderen.
En dan mijn favoriete stukje tekst uit deze hele presentatie, komt uit Media activiteiten SOPN-Onderwijs:
Citaat:Als een project/hobby-activiteit stellen zich enkele leden van de SOPN-themawerkgroep Onderwijs voor de hieronder opgevoerde PowerPoint presentatie zo mogelijk om te werken (met name teksten aanpassen en zeker ook het tempo) tot een voor kinderen van basisscholen begrijpelijke informatieve/illustratieve/inspirerende belevenis, waarbij op een speelse wijze interesse/motivatie beleving voor een nieuwe Aarde, respectievelijk een nieuwe samenleving in gang gezet wordt.
Een project/hobby activiteit... een powerpoint... fiets de opleiding tot docent, fiets pedagogiek, fiets ouderlijke invloed op wat je kinderen wel of niet leren, nee, enkele leden van de SOPN themawerkgroep onderwijs maken wel eventjes een powerpoint. Dat we er zelf nog niet op gekomen zijn...