Alcohol vanaf 18

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JNAWA_Nienke

Re: Alcohol vanaf 18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:17

@gummie; Daar ben ik het met je eens! Er komt nu een enorme groepsdruk bij kijken, 'anders hoor je er niet bij'!
@loesje166; Ze zijn het in ieder geval wel verplicht! :')

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:22

loesje166 schreef:
uhm jaa maar niemand vraagt het :) als ik wijn haal zit er een 16 jarige achter de kassa die het niet durft te vragen (zo kijken ze er in ieder geval altijd bij) en ik ben nog lang geen 21..

Ik ken iemand en die is 35 en hoogzwanger van der tweede, ze moest nog even snel voor haar man een sixpack bier halen, id niet mee. Ze gaven haar het echt niet mee(wilden maar niet geloven dat ze echt oud genoeg was 8)7 )

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:23

Dat is dan ook wel weer een beetje overdreven ja! :=

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:31

jaa maar als ze het aan een 18jarige niet durven te vragen vind ik dat ze het maar aan iedereen moeten gaan vragen.. ik kreeg geen bier mee omdat ik mijn 13 jarige zusje bij had.. (en zei was alleen even snel mee om boodschappen, de wijn was voor een feestje van mij die avond)

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:34

Ik kreeg laatst geen sigaretten mee want ik had mijn id niet bij me, en die vriendin waar ik mee was wel, maar omdat we samen waren kregen we het niet mee, haha, voelde me een beetje voor aap staan!
Maargoed, hier in Utrecht zijn ze in ieder geval een stuk strenger geworden, ik word nu eigenlijk altijd wel gevraagd naar mijn id als ik alcohol koop!
dus als dit nog consequenter gaat en ook vooral in kroegen en clubs etc, en ook meer controleren op valse id's, meestal lijken de mensen er toch niet op de geleende id's... misschien wat meer politie inschakelen tijdens stap avondjes ofzo?

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:36

uhm ik in utrecht juist nooit.. en op thuisthuis altijd..

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:37

Mm dan ligt het misschien aan de winkels waar ik mijn boodschappen doen hihi! Maar het is ook wel een stuk strenger geworden, want laatst hebben de albert hein en de kippersluis een inval gehad.. dus daar zal het ook aan liggen!

xCarien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:39

Ik vind het een goed idee, 14,15-jarige hebben toch snel een vriend/vriendin die 16 is die drank voor hen kan regelen. 16-jarige zien het probleem niet zo snel, 18-jarige zijn al een stuk volwassener en zullen dus minder snel zo'n jong persoon alcohol geven.
en tsja, als een 17-jarige het dan van een vriend/vriendin krijgt dan maakt het toch niet meer zoveel uit.

daarnaast ben ik nu toch achttien dus voor mij maakt het allemaal geen drol verder uit :') :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 15:40

Ik als 16 jarige ben er absoluut VOOR! Ja, ik drink op feestjes en met uitgaan maar zou het eerlijk gezegd ook niet bepaald missen :n
Ben alleen wel bang dat de kroegen e.d. dan ook 18+ zijn... Dat zou ik wel heel jammer vinden aangezien ik dat gewoon super gezellig vind. Ook zonder alcohol.

edit: typo

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:12

Ik ben 15 en er echt op tegen. In mijn omgeving weten we toch al wel hoe het te regelen en nu krijg ik het ook wel mee en er zijn ook zat vrienden van 18 in de omgeving die ook wel willen regelen zolang je maar de juiste mensen kent. Ik rook ook en dat krijg ik ook al sinds mijn 14e mee dus dat maakt ook niks uit. Ik denk dat als je de leeftijd omhoog doet er minder overzicht over is en als die mensen dan 18 zijn en eindelijk zonder begeleiding mogen rijden en dan naar een party gaan.... tja dan kan het best weleens fout gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:07

Nee, maar is dit echt? dat je vanaf 1 januari geen alcohol onder de 18 meer mag en kan kopen?

Ik vind het zelf totaal niet erg want ik word in november al 18, maar dan ga ik echt HEEL hard lachen. Al mijn vrienden worden pas in juli/augustus 2013 18 namelijk hahahahahaha :D

Heeft iemand hier een betrouwbare bron of link van? ik kan op internet vrij weinig vinden namelijk. Enkel over de accijnzen die verhoogd worden (..) in 2013..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 18:26

arans schreef:
Ashleytjuhh schreef:
Dat gaat ze hier in het dorp echt niet lukken hoor.. Zolang je hier binnenkomt krijg je alles mee bij de bar, of je nou 12 bent of 18. En dat is wel slecht ja maar ik zie eigenlijk niemand er misbruik van maken.

Of de deurman gaat na 1 uur (wanneer niemand meer naar binnen mag) nog een rondje ID vragen aan iedereen die er toch wel jong uit ziet...

Bij ons mag je tot sluitingstijd gewoon naar binnen en buiten lopen dus dat zal ook niet werken..

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 17:35

Rebeccaa schreef:
Nee, maar is dit echt? dat je vanaf 1 januari geen alcohol onder de 18 meer mag en kan kopen?

Ik vind het zelf totaal niet erg want ik word in november al 18, maar dan ga ik echt HEEL hard lachen. Al mijn vrienden worden pas in juli/augustus 2013 18 namelijk hahahahahaha :D

Heeft iemand hier een betrouwbare bron of link van? ik kan op internet vrij weinig vinden namelijk. Enkel over de accijnzen die verhoogd worden (..) in 2013..

Ik zag gister wel wat staan op de voorpagina van Hyves. En volgens mij is het ook al in het nieuws geweest.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:47

Ik kan alleen niet vinden dat je onder de 18 geen alcohol meer mag kopen vanaf dan? Op de site van de rijksoverheid staat iets over een nieuwe wet, maar daar staat alleen wat in over strengere aanpak en dat alcoholbezit onder de 16 strafbaar wordt. Maar nergens kan ik iets vinden over dat het echt ook in de wet wordt: geen alcohol meer onder de 18, alleen maar dat dit nog in de verdere planning zit, niet dat het al geregeld is. Lees ik ergens overheen, heeft iemand een betrouwbare bron waar het expliciet in staat?

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:55

Ik vind het wel een goed idee. Al weet ik niet of het veel verschil gaat maken.. Als iemand alcohol wilt kan die er toch wel aan komen. Dus eigenlijk weet ik nog niet zo goed of ik voor of tegen ben. Ik ben 18 dus voor mij zou het niks uitmaken, maar ik emigreer over 2 maanden naar Vancouver, en daar moet ik ook nog een jaartje wachten voor ik weer alcohol mag. Daar geld het op je 19e.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 11:48

Memories schreef:
Ik kan alleen niet vinden dat je onder de 18 geen alcohol meer mag kopen vanaf dan? Op de site van de rijksoverheid staat iets over een nieuwe wet, maar daar staat alleen wat in over strengere aanpak en dat alcoholbezit onder de 16 strafbaar wordt. Maar nergens kan ik iets vinden over dat het echt ook in de wet wordt: geen alcohol meer onder de 18, alleen maar dat dit nog in de verdere planning zit, niet dat het al geregeld is. Lees ik ergens overheen, heeft iemand een betrouwbare bron waar het expliciet in staat?

Ik kon ook alleen die wet vinden. Goede wet overigens, comazuipers zijn vaak nog geen 16 en zo heb je een wet om op terug te vallen om hen ook te straffen. Alcohol vanaf 18 heeft geen nut, behalve dat je alles ingewikkelder maakt voor het uitgaansleven.

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:42

Ik vind het wel goed dat ze dat willen gaan doen... Ook al dronk ik op mijn 13de al drank.... Heb daar wel spijt van, want goed is het zeker niet. Drink nu nog best veel ( naja veel, elke avond wel een paar biertjes. gelukkig werk ik nu als aupair 5 dagen in de week, dus kan het niet meer ( behalve als ze het aanbieden <<) )

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:45

Stomme regel :n tegelijk drinken en mogen autorijden, nee alsjeblieft zeg, krijgen we het amerika idee, die mogen rijden met hun 16e, worden 21 en gaan helemaal los en met drank op de auto in.

Lekker 16 laten, vaak hebben ze dan wel hun gekste tijd wel gehad alvorens ze mogen autorijden officieel zonder iemand ernaast, uitzonderingen daargelaten.

En hersencellen kapot... gaat net zo hard of dat je nou 16 of 18 bent, en jongeren komen er hoe dan ook toch wel aan als ze jonger zijn.

En hoe zit het dan met roken?? Brengt imo ernstige schade aan, en dat mag ook vanaf 16.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:49

Ik vind het ook een goed idee. Gister was er nog een gastdocent op school die vertelde over de schade die alcohol onder de 16 kon aanrichten, echt heel heftig..
Nee, ik blijf tot die tijd nog wel even van dat spul af.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 19:51

Ik vind het belachelijk.. Als iemand zich klem wil zuipen doet ie dat toch wel, of degene nou 13 of 42 is :D Daarnaast is alcohol drinken natuurlijk wel erg cool als je nog geen 16 (of straks dan 18) bent <<) Sigaretten idem. Idioot gedoe.
gummie schreef:
Gezien enkele reacties zouden ze dus net zo goed de leeftijd kunnen verlagen, of zelfs geen minimumleeftijd hanteren, aangezien de leeftijdsgrens toch niet voorkomt dat jongeren drinken?

Dat vind ik inderdaad.
KirstenVosje schreef:
Ik vind het ook een goed idee. Gister was er nog een gastdocent op school die vertelde over de schade die alcohol onder de 16 kon aanrichten, echt heel heftig..
Nee, ik blijf tot die tijd nog wel even van dat spul af.

Ook weleens in verdiept wat alcohol boven de 16 kan veroorzaken?

Ik zeg weg met de leeftijdsgrenzen, drugs legaal en maar belasting ontvangen, woeiii 8-)

:')

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:37

MelanieB schreef:
Stomme regel :n tegelijk drinken en mogen autorijden, nee alsjeblieft zeg, krijgen we het amerika idee, die mogen rijden met hun 16e, worden 21 en gaan helemaal los en met drank op de auto in.

Lekker 16 laten, vaak hebben ze dan wel hun gekste tijd wel gehad alvorens ze mogen autorijden officieel zonder iemand ernaast, uitzonderingen daargelaten.

En hersencellen kapot... gaat net zo hard of dat je nou 16 of 18 bent, en jongeren komen er hoe dan ook toch wel aan als ze jonger zijn.

En hoe zit het dan met roken?? Brengt imo ernstige schade aan, en dat mag ook vanaf 16.

Volgensmij is de leeftijdsgrens niet eens om de mogelijke hersenschade opgehoogd. Naar mij weten is het opgehoogd omdat met name 16 jarige zich zelf in coma zopen en daardoor moesten worden opgenomen op IC oid. En die kosten werden abnormaal hoog voor de overheid. Daar komt de hersenschade uiteraard nog bij als reden, dus in die zin vind in het helemaal niet zo gek dat de grens word opgehoogd

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:56

Er worden ook genoeg 15 jarigen opgenomen dmv comazuipen, zelfs nog jonger, dus ophogen naar 18 gaat dit probleem echt niet verhelpen. Komen alsnog teveel 15/16/17 jarigen dan in coma dmv zuipen.

En 18 rijden, én 18 drinken, is imo meer dan onverstandig.. :n lekker joh, eindelijk zuipen, en nu we toch het rijbewijs hebben ook gelijk maar zelf naar huis lekker rijden, kan best..

Toen ik 16 was mag je eindelijk officieel drinken en doe je dat ook meer, de laatste jaar/jaren drink ik amper, nu ik m'n rijbewijs heb eigs al zowat niks meer, soms niks per maand, als ik wat drink is het een wijntje maar that's it.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:03

Ik ben 20 en drink zelf niet of nauwelijks. Zie de meerwaarde er ook niet van. Vind de meeste alcohol toch niet om te zuipen. :+
Van mij mogen ze het verhogen naar 18 hoor. Snap sowieso niet waarom tieners jonger dan dat zo graag dronken willen worden. Een cola is toch niks mis mee? Nog lekkerder ook als je het mij vraagt. :j Nee ik snap die liefde voor drank van mensen niet. Tieners doen het enkel en alleen omdat het in hun ogen iets "voor volwassenen is en dus cool" of zo denk ik. Het is net als roken, wat ik overigens ook niet doe en vies vind.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:28

Ohja en omdat jij het niet snapt moet het maar voor anderen verboden worden? Triest :+

Comazuipers zijn denk ik toch vaker <16 dan 16+, of 18+ als ze in t café lekker aan de sterke drank mogen, die zie ik op stapavonden ook regelmatig op straat liggen en gezellig dat t is.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:40

Nee ik zeg niet dat dat moet, ik zeg dat ik daar geen problemen mee heb. :j TS vroeg wat ik er van vind. Nou ik vind het prima, kan me niet zo veel schelen namelijk. ;) Die leeftijdsgrens maakt me verder weinig uit. Of het nou 16, 18, 21 of helemaal geen grens is. Als mensen zich dood willen zuipen dan doen ze dat toch. :+ Kun je niks aan doen. Jong of oud, ze vinden wel een manier.