De Nederlander in 'overconditie'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:52

Beetje jammer dat er nu op de man af wordt gespeeld en onnodige dingen worden gezegd. Maar volgens mij is elk topic over overgewicht al de verkeerde kant op gegaan op bokt, lijkt wel alsof het een taboe is om hierover te spreken.

Waar het overigens al vaak fout gaat is bij de kinderen.
Ik sta voor de klas en ik zie vaak kinderen die voor tussendoor meerdere chocolade koeken/cake/snoep mee krijgen naar school, terwijl ze al niet de slankste zijn.
Kinderen die zeggen, ik lust geen groentes en ook geen fruit...
Kinderen die tussen de middag geregeld friet/frikandellen eten, zelfs die met regelmatig gebak krijgen.
En dan de traktaties := het moet steeds meer en groter.

Als ik vroeger iets lekkers tussen door wilde kon ik een appel oid krijgen, al pak ik nu ook liever wat te snoepen. Dat is een gewoonte geworden en die moeten worden doorbroken. Ik moet er nog steeds aanwennen om niet een koek/snoep te pakken, maar fruit of groente.
En overal word je verleid om lekkere dingen te kopen/eten. Je moet sterk zijn om dit te weerstaan en dat kunnen veel mensen niet, ik ook niet altijd!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:54

tita schreef:
:') overconditie...wat een woord nog nooit van gehoord dacht eerst dat er bedoelt was dat we te sportief waren...dacht nog loop es rondje rotterdam

Maar goed dit is een pijnlijk onderwerp met alle gevolgen van dien.
Hier kun het beste niet over discussieren wat me wel meer opvalt in de cultuur waar eten belangrijk is en gezien wordt als iets wat je met je familie doet, die personen zijn vaak dikker.

Aangezien langzamerhand meer donkere mensen komen dan blanken, wordt de bevolking ook wat zwaarder maar dat wil niet zeggen ongezonder.Tuurlijk MO is een uitzondering en niet gezond

Wat een rare constatering en/of conclusie :o?
Ik zie toch veel blanke mensen (ook Duitsers en vooral Amerikanen) die te zwaar zijn. Maar je hebt wel gelijk dat dit een pijnlijk onderwerp is. Als ik sommige berichten hier lees, heeft bijna ieder mens met overwicht een geestelijk probleem? IMO begint het al met de opvoeding, op de basisschool zie je al te veel kinderen met overgewicht.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:55

Citaat:
En ik heb weleens een periode gevast. Niet gezond, daar ben ik me van bewust. Maar het is veel makkelijker om 10 dagen helemaal niets te eten dan 10 dagen strak aan een dieet te houden. Want dat is een groot onderdeel van het probleem.

beiden is niet goed. Van diëten kom je doorgaans altijd weer aan, van je leefpatroon veranderen blijf je op gewicht

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 11:57

Rowdine schreef:
schrikdraad schreef:
rowdine hoe oud ben jij eigenlijk?

je schrijft ik begrijp het niet maar je wilt het wel begrijpen?

Drank kun je mee stoppen
sigaretten kun je mee stoppen
Eten kan ook- maar bestel je de begravenis ondernemer vast?
Dat maakt het extra moeilijk.
En als je dat niet eens begrijpt.

Check m'n profiel, daar staat m'n leeftijd als het goed is. Ik ben gewoon volwassen hoor, dus daar ligt het niet aan ;)
Het gaat mij dus om excessief eten, daar moet je mi al niet mee beginnen, dan hoef je er ook niet mee te stoppen.

tja dat heb je ook met drank en ook met roken... Erg makkelijk zeggen als je zelf het probleem niet kent. Je hebt een vooroordeel ook al zeg je misschien van niet. Mensen die een drankverslaving en rookverslaving hebben snap je wel. Maar als mensen die verslaving helaas hebben gevonden in het eten begrijp je dat niet? Als men aan drank verslaafd is dan is 1 borrel ook niet meer genoeg en datzelfde is met eetverslaving ook zo.. ipv een oordeel te trekken dat men maar niet zoveel moeten eten zou ik je eens aanraden om een dag mee te lopen met iemand die zo'verslaving hebben en wat er dan in iemand omgaat misschien dat het dan je ogen opent

Collie2008

Re: De Nederlander in 'overconditie'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:01

Ja, maar hoeveel procent van de te dikke bevolking heeft nou een heuse eetverslaving? Begrijp me niet verkeerd, een eetverslaving is verschrikkelijk en moeilijk om vanaf te komen. Maar denk dat dat percentage echt wel mee valt.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:02

Electra63 schreef:
tita schreef:
:') overconditie...wat een woord nog nooit van gehoord dacht eerst dat er bedoelt was dat we te sportief waren...dacht nog loop es rondje rotterdam

Maar goed dit is een pijnlijk onderwerp met alle gevolgen van dien.
Hier kun het beste niet over discussieren wat me wel meer opvalt in de cultuur waar eten belangrijk is en gezien wordt als iets wat je met je familie doet, die personen zijn vaak dikker.

Aangezien langzamerhand meer donkere mensen komen dan blanken, wordt de bevolking ook wat zwaarder maar dat wil niet zeggen ongezonder.Tuurlijk MO is een uitzondering en niet gezond

Wat een rare constatering en/of conclusie :o?
Ik zie toch veel blanke mensen (ook Duitsers en vooral Amerikanen) die te zwaar zijn. Maar je hebt wel gelijk dat dit een pijnlijk onderwerp is. Als ik sommige berichten hier lees, heeft bijna ieder mens met overwicht een geestelijk probleem? IMO begint het al met de opvoeding, op de basisschool zie je al te veel kinderen met overgewicht.

:n hoor volgens een of ander krant is er in bepaald jaargetal ik dacht ergens 2020-2022 kan ook iets later zijn 66% van de inwoners van rotterdam allochtoon.
En gister of eergister las ik in de krant dat er meer "gekleurde" babies geboren waren.

Donkeren mensen van bepaalde bevolking (turken, afrika) krijgen vaak meerdere kinderen en je krijgt natuurlijk ook heel veel gemengde huwelijken die kinderen behoren ook tot de donkeren.

En ik heb jaren in rotterdam gestudeerd/gewerkt en eerlijk is eerlijk die feestjes daar kunnen de hollanders nog wat van leren :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:02

saszuidema schreef:
Rowdine schreef:

Check m'n profiel, daar staat m'n leeftijd als het goed is. Ik ben gewoon volwassen hoor, dus daar ligt het niet aan ;)
Het gaat mij dus om excessief eten, daar moet je mi al niet mee beginnen, dan hoef je er ook niet mee te stoppen.

tja dat heb je ook met drank en ook met roken... Erg makkelijk zeggen als je zelf het probleem niet kent. Je hebt een vooroordeel ook al zeg je misschien van niet. Mensen die een drankverslaving en rookverslaving hebben snap je wel. Maar als mensen die verslaving helaas hebben gevonden in het eten begrijp je dat niet? Als men aan drank verslaafd is dan is 1 borrel ook niet meer genoeg en datzelfde is met eetverslaving ook zo.. ipv een oordeel te trekken dat men maar niet zoveel moeten eten zou ik je eens aanraden om een dag mee te lopen met iemand die zo'verslaving hebben en wat er dan in iemand omgaat misschien dat het dan je ogen opent

Dan lees je niet goed; roken/drinken/drugs/eten, ik snap alle verslavingen niet. Het lost ALLEMAAL niets op, het maakt alles alleen maar erger. En ik hoef geen dag mee te lopen met een verslaafde, ik loop liever een dag met met iemand die niet zn oplossingen in een ander probleem zoekt :)
En ik loop liever mee op basisschool waar men vanaf jongs af aan het gezonde eten stimuleert :)

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:07

Rowdine schreef:
leentje1975 schreef:
Heel eerlijk!
Ik grijp naar eten omdat dat makkelijk is, omdat je een soort gevoel in je buik krijgt als je weer veroordeelt wordt wat je probeert te stillen wat een beetje net voelt als honger. Als je weer een deuk in je zelfvertrouwen krijgt wat je net weer een beetje opgekrikt hebt. Omdat ik niet rook, niet drink en absoluut niet eens denk aan drugs...
En eten heb je altijd in huis. Daar ontkom je gewoon niet aan....

Klopt, maar waarom moet je naar iets grijpen... Waarom kan niet alles met mate? Ik grijp nergens excessief naar, het lost namelijk niets op en maakt de zaken alleen maar ingewikkelder.

Mensen grijpen naar eten omdat ze problemen of indrukken niet op een andere manier kunnen verwerken of niet kunnen omgaan met iets. Het is ook een manier van overleven, ook al is het niet basic zoals overleven in de jungle.

Ook ik ben iemand met overgewicht. Er is bij mij geen hele speciale reden voor behalve aanleg. Ik heb geen grote psychische problemen of trauma's e.d. Lichamelijk mankeer ik niets, behalve dan wat longproblemen, maar die heb ik altijd al gehad. Ik was een gewoon kind, een wat mollige puber, wij aten thuis altijd gezond, weinig tot niets te snoepen en sporten deed ik ook.
Ik ben slank geweest, dikker dan ik nu ben, weer wat slanker... Ach, een jojo is er niets bij!
Nu, na zeker 16 jaar af en aan lijnen/dieëten/opletten wat ik eet, ben ik het zo zo zo zo zat. Niets werkt of in ieder geval niet voor langere tijd. Ik begin langzaamaan te accepteren dat ik nu eenmaal ben zoals ik ben. Ik ben dus ook helemaal gestopt met lijnen, stop mezelf niet vol, maar ben gewoon gestopt met lijnen. Eerst maar eens wat rust vinden en mezelf accepteren zoals ik ben, te dik. Ik weet precies wat gezond eten is en wat niet, dat ik moet sporten en hoe het moet. Daar ligt het echt niet aan.

Wat mij opvalt is inderdaad het aantal kinderen met overgewicht, maar ook gemak waarmee ouders kun kinderen als tussendoortje een luikse wafel of crackertjes/koekjes meegeven. Een stuk fruit is toch een stuk gezonder en kan nog lekkerder zijn (geef mij maar meloen of aardbeien ipv zo'n wafel).

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:09

Een verslaving is ook lastig te begrijpen. Maar als die mensen in staat zouden zijn een andere vorm van coping toe te passen, dan hadden ze dat waarschijnlijk gedaan ;-) Het is een gebrek aan oplossingsstrategieën om anders om te gaan met problemen

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:12

Citaat:
Dan lees je niet goed; roken/drinken/drugs/eten, ik snap alle verslavingen niet. Het lost ALLEMAAL niets op, het maakt alles alleen maar erger. En ik hoef geen dag mee te lopen met een verslaafde, ik loop liever een dag met met iemand die niet zn oplossingen in een ander probleem zoekt :)
En ik loop liever mee op basisschool waar men vanaf jongs af aan het gezonde eten stimuleert :)

als je met zo'n iemand meeloopt ondervindt je het probleem niet. Ervaar het probleem door iemand zijn ogen!!!! Dan weet je waar je over praat. In mijn ogen ontwijk je het probleem en wil je niet inzien dat mensen met een verslaving vaak erg ongelukkig zijn en hun problemen inderdaad ergens in stoppen wat de pijn verdooft. Zolang jij een gelukkig leven hebt en geen problemen ervaart die zo diep gaan dat je ergens je verdriet gaat instoppen voor mij part in overmatig hardlopen of wat dan ook dan weet je niet waar je over praat...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:33

Colway schreef:
Een verslaving is ook lastig te begrijpen. Maar als die mensen in staat zouden zijn een andere vorm van coping toe te passen, dan hadden ze dat waarschijnlijk gedaan ;-) Het is een gebrek aan oplossingsstrategieën om anders om te gaan met problemen

Dat wilde ik inderdaad zeggen!

Zolang je zelf niets ervaart wat je niet aankunt, gaat het prima zoals Sas zegt. Alleen zodra je iets ervaart wat je niet kunt verwerken, ga je dit op een andere manier compenseren.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:34

Citaat:
Zolang jij een gelukkig leven hebt en geen problemen ervaart die zo diep gaan dat je ergens je verdriet gaat instoppen voor mij part in overmatig hardlopen of wat dan ook dan weet je niet waar je over praat...
Dat is onzin, ik heb zelf ook geen problemen, nooit gehad en snap toch waarom en hoe een verslaving tot stand komt. En ik kan het vaak prima begrijpen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:36

:= ben toch echt wel bang dat niet alles wat dik is verslaving is hoor, of medisch aangelegd.

Heb meer idee dat men al gauw roept dat ie verslaving heeft, kan maar dan moet je ook op je blaren zitten net als een roker of alcholist

ikbenerniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:37

tita schreef:
:= ben toch echt wel bang dat niet alles wat dik is verslaving is hoor, of medisch aangelegd.

Heb meer idee dat men al gauw roept dat ie verslaving heeft, kan maar dan moet je ook op je blaren zitten net als een roker of alcholist

we hadden het ook over de obesitas groep.. Deze mensen hebben negen van de tien keer wel eten als verslaving

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:43

Rowdine schreef:
Oke laten we dit soort Posts waarbij de een met het vingertje naar de ander wijst lekker buiten het topic houden.

het is het geen waar jij het topic mee startte, hoe wil je het dan buiten het topic houden :\

HC: ik heb een klein heet balkon waar ongedierte heel makkelijk komt, mooi niet dat ik zelf een tuintje ga maken en al die moeite moet gaan doen (naast mijn drukke leven) als ik het kan kopen in de winkel ;)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:46

tita schreef:
:n hoor volgens een of ander krant is er in bepaald jaargetal ik dacht ergens 2020-2022 kan ook iets later zijn 66% van de inwoners van rotterdam allochtoon.
En gister of eergister las ik in de krant dat er meer "gekleurde" babies geboren waren.

Donkeren mensen van bepaalde bevolking (turken, afrika) krijgen vaak meerdere kinderen en je krijgt natuurlijk ook heel veel gemengde huwelijken die kinderen behoren ook tot de donkeren.

En ik heb jaren in rotterdam gestudeerd/gewerkt en eerlijk is eerlijk die feestjes daar kunnen de hollanders nog wat van leren :9

In turkije wordt een volle vrouw zelfs als vruchtbaarder gezien

ik liep daar met mijn vriendin, die 2 maten groter was als mij, en zij kreeg echt alle sjans :+

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:50

Colway schreef:
Citaat:
Zolang jij een gelukkig leven hebt en geen problemen ervaart die zo diep gaan dat je ergens je verdriet gaat instoppen voor mij part in overmatig hardlopen of wat dan ook dan weet je niet waar je over praat...
Dat is onzin, ik heb zelf ook geen problemen, nooit gehad en snap toch waarom en hoe een verslaving tot stand komt. En ik kan het vaak prima begrijpen.

Sommige mensen hebben ook meer inlevingsvermogen dan een ander...

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:59

WTF is overconditie? Is dat een nieuwe woord voor 'te dik'? :')

Klinkt wel een stuk minder ernstig, ik ben in overconditie :+

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:00

Ojajoh schreef:
In turkije wordt een volle vrouw zelfs als vruchtbaarder gezien

ik liep daar met mijn vriendin, die 2 maten groter was als mij, en zij kreeg echt alle sjans :+

Ja, ik had een Turkse vriend en die vond mij prachtig terwijl ik eigenlijk te dik aan het worden was. Toen het uitging ben ik flink gaan sporten en 7 kilo afgevallen, voel me een stuk beter :j Ook omdat het uit is trouwens :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:03

tita schreef:

Ik weet er alles van, ik woon in Rotterdam. ;) Maar je kan niet de conclusie trekken, dat door de donkere mensen er meer overgewicht is in Nederland. Ik zie ook heel veel blanke mensen met een overgewicht. Verder moet je natuurlijk niet alle "donkeren" over 1 kam scheren: hindoestanen en chinezen bijvoorbeeld zijn eerder dun, dan dik. :D

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:04

Waves schreef:
WTF is overconditie? Is dat een nieuwe woord voor 'te dik'? :')

Klinkt wel een stuk minder ernstig, ik ben in overconditie :+

Ik vind de term ook ongelukkig, blijkt maar weer dat het thema overgewicht taboe is

Citaat:
ben toch echt wel bang dat niet alles wat dik is verslaving is hoor, of medisch aangelegd.

Heb meer idee dat men al gauw roept dat ie verslaving heeft,

agree

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:10

Natuurlijk zijn er ook genoeg die het wel prima vinden, die het oke vinden om in de rekken met tenten te kijken (bij wijze van) Maar ik hoor daar absoluut niet bij en ik vermoed dat er meer zijn die zo denken. Dus ik zou zeggen spreek me eerst eens aan voordat ik een stempel op mijn kop krijg. En leer me eerst eens kennen. Misschien helpt het ook nog eens om mij beter in mijn vel te krijgen...
En geloof me, ik ben me er van bewust dat ik te zwaar ben, en probeer er ook genoeg aan te doen. Ben al blij dat ik niet meer jojo, maar ben in ieder geval wel blij met een ding. Dat ik mijn kinderen dit niet meegeef, en dat hun gezond eten. Dus och, laten we maar zeggen dat het nadeel ook weer een voordeel heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:16

Voor eenieder die over de term 'overconditie' halt, wil ik graag verwijzen naar HAW en bijv paardrijden ITP. Daar worden te dikke paarden constant aangeduid met de term 'overconditie'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:19

Ojajoh schreef:
Rowdine schreef:
Oke laten we dit soort Posts waarbij de een met het vingertje naar de ander wijst lekker buiten het topic houden.

het is het geen waar jij het topic mee startte, hoe wil je het dan buiten het topic houden :\

HC: ik heb een klein heet balkon waar ongedierte heel makkelijk komt, mooi niet dat ik zelf een tuintje ga maken en al die moeite moet gaan doen (naast mijn drukke leven) als ik het kan kopen in de winkel ;)

Ochgod wat kinderachtig: Jij begon... Nee jij begon... hihi. Sorry maar trek lekker je eigen conclusies :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 13:20

Sunshine80 schreef:
Colway schreef:

Dat wilde ik inderdaad zeggen!

Zolang je zelf niets ervaart wat je niet aankunt, gaat het prima zoals Sas zegt. Alleen zodra je iets ervaart wat je niet kunt verwerken, ga je dit op een andere manier compenseren.

Dat is ook enigszins wel te begrijpen, dat men een uitvlucht zoekt. Maar is er niet iets maatschappelijks wat we daaraan moeten veranderen. Dat het niet een gewoonte wordt om naar slechte zaken te grijpen als je je problemen/het verleden niet de baas kunt?