eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:41

Marion71 schreef:
Mensen met een minimum inkomen ontvangen zorgtoeslag en wrs ook nog heel veel andere toeslagen. Ook bij een dergelijke verhoging van het ER - ALS DIE ER AL KOMT- zullen zij gecompenseerd worden.

Natuurlijk niet - dan is het immers geen bezuiniging meer. Het idee van bezuinigen is dat het geld oplevert. En dus compenseer je dat niet echt, want anders had je het niet hoeven te bezuinigen.

Dergelijke compensaties zijn dan ook meestal bij lange na niet genoeg om de werkelijk ontstane problemen te dekken. Wel levert het enorm veel extra bureaucratie op. En veel frustratie en onzekerheid voor de mensen die op voorhand niet weten of ze in de financiele problemen komen en of ze hun zorg wel kunnen betalen.

De werkelijke reden van compensaties is dan ook niet om de benadeelde mensen te beschermen, maar om de niet-zieke mensen de illusie te geven dat er niks aan de hand is. En persoonlijk vind ik dat een laffe uitweg. Als je werkelijk minder zorg wilt bieden, wees er dan maar eerlijk over: wat vind je aanvaardbaar? Welk niveau van zorg willen we bieden aan iedereen? Zijn er situaties waarin we uit economische motieven mensen dood moeten laten gaan, ze operaties moeten ontzeggen? Of pijn laten lijden, omdat we de medicijnen niet willen vergoeden? De politiek zou zo dapper moeten zijn die dilemma's open en eerlijk voor het voetlicht te brengen, ipv de ogen te sluiten en een paar zoethoudertjes te bedenken.

Anoniem

Ojajoh schreef:
Wildgirl schreef:
Ohjajoh, tuurlijk, pech hebben kan altijd...maar de meeste mensen met kinderen die ik ken die goed verdienen houden er zeker in deze tijd rekening mee dat ze buiten de boot kunnen vallen en zetten dus iets opzij cq investeren ergens in, voor later ;-)

een potje leeft niet eeuwig.... :7

vind wel dat er door sommige wel heel simpel gedacht wordt hoor....
klinkt theoretisch allemaal prachtig,maar is in de praktijk niks van waar

Pardon als ik je verkeerd begrijp hoor... Maar ik krijg het idee dat jouw glas half leeg is? Mag ik vragen waarom? Allen die morren over een uitkering en weinig besteden; denk eens na wat nederland te bieden heeft. Realiseren jullie je wel hoe blij jullie mogen zijn met de uitkeringen en de hulp? Ga maar eens een maand in amerika wonen, dan piep je wel anders.

Electra63

Abiola schreef:
flicka schreef:
De premie alsook het eigen risico moeten inkomensafhankelijk worden, dat is het eerlijkst.

Imo is het het eerlijkst als iedereen voor de zelfde behandeling hetzelfde bedrag zou betalen. Mensen met een hoger inkomen betalen (veel) meer inkomstenbelasting wat om aan de zorg ten goede komt, en ze ontvangen geen zorgtoeslag. Op die manier betalen "de rijken" dus al (veel) meer dan de mensen met een laag inkomen.

_/-\o_

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:47

Rowdine schreef:
Pardon als ik je verkeerd begrijp hoor... Maar ik krijg het idee dat jouw glas half leeg is? Mag ik vragen waarom? Allen die morren over een uitkering en weinig besteden; denk eens na wat nederland te bieden heeft. Realiseren jullie je wel hoe blij jullie mogen zijn met de uitkeringen en de hulp? Ga maar eens een maand in amerika wonen, dan piep je wel anders.

ja en zo zijn e kindjes in Afrika ook veel zieliger als wij..en zo kun je wel blijven vergelijken..maar het gaat hier om Nl en de burgers van Nl..
Uitkering krijg je overigens ook niet zomaar en die behoud je ook niet zomaar..maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:50

Rowdine schreef:

En dat tekent de houding wel een beetje. Mensen die de pech hebben om ziek te worden hebben niet meer gewoon het recht om volwaardig lid van onze maatschappij te zijn, maar ze moeten dankbaar zijn voor elke keer dat ze niet nog verder vernederd en benadeeld worden. Want zieken zijn niet meer belangrijk als mensen, ze kosten alleen maar geld.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:51

Voor de lagere inkomens wordt alles wel geregeld, het zijn juist de gezinnen met een inkomen tussen de 33.000 - 43.000 die het allerhardst getroffen worden. Zij verdienen namelijk teveel om in aanmerking te komen voor toeslagen, en te weinig om te kunnen voldoen aan de eisen die gesteld worden door onze overheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:52

Amy77 schreef:
Rowdine schreef:

ja en zo zijn e kindjes in Afrika ook veel zieliger als wij..en zo kun je wel blijven vergelijken..maar het gaat hier om Nl en de burgers van Nl..
Uitkering krijg je overigens ook niet zomaar en die behoud je ook niet zomaar..maar dat is weer een hele andere discussie ;)

Ik wist dat dit ging komen. Maar mensen waar zijn we mee bezig. Iedereen zeurt en zeurt maar raak terwijl bijna iedereen normaal kan leven. Goed dat je geen Porsche op de oprit staat en je jezelf geen paard kan veroorloven betekent niet dat je het slecht hebt. Als je kan eten ben je mi al een rijk mens. En ja ik vergelijk met andere landen. Men moet eens niet zo verwend en negatief doen. Ben eens tevreden met wat je wel hebt ipv wat je niet hebt.

Enne het lijkt of sommigen een uitkering bij een pakje boter krijgen. Wel een WAO en niet kunnen werken maar bij de buren wel de oprit bestraten. Jaja. Laten we de boel vooral niet verheerlijken, want ook dit komt voor en is mi altijd ongewenst het is er altijd 1 teveel.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:53

Prachtig altijd. Ik schrijf een heel epistel, en 1 zin wordt eruit gepikt.
Overigens is dat ook wat ik schrijf. Mensen die fulltime werken voor een minimumloon zijn de pisang. In veel steden heeft iemand in de bijstand, wao, wajong of welke uitkering dan ook het minder slecht dan zij, en ja dat weet ik wel van heel nabij. Zorgtoeslag, huurtoeslag, kwijtschelding waterschapsbelasting, gemeentelijke belasting, aanspraak bijzondere bijstand, etc.etc. Dat is ten opzichte van degene met dat minimumloon allemaal inkomen want hij/zij heeft daar allemaal net geen recht op.

Overigens ben ik net als Electra een absolute tegenstander om ons zorgstelsel om zeep te helpen. Als we die kant op gaan, kunnen we 99% van de uitkeringen ook wel schrappen. Chronisch ziek? Jammer dan, niet het probleem van de samenlevering. Verlamd geraakt omdat je uit je vrachtwagen bent gevallen? Tsja, had je beter op moeten letten. Mopperen op bezuinigingen mag best, maar laten we met z'n allen maar heel blij zijn met onze verzorgingsstaat die jammer genoeg een vermogen kost.

Ik heb wel moeite met een achterhaalde subsidie op het krijgen van kinderen. Laat ze de kinderbijslag maar afschaffen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:56

Rowdine schreef:
Ik wist dat dit ging komen. Maar mensen waar zijn we mee bezig. Iedereen zeurt en zeurt maar raak terwijl bijna iedereen normaal kan leven. Goed dat je geen Porsche op de oprit staat en je jezelf geen paard kan veroorloven betekent niet dat je het slecht hebt. Als je kan eten ben je mi al een rijk mens. En ja ik vergelijk met andere landen. Men moet eens niet zo verwend en negatief doen. Ben eens tevreden met wat je wel hebt ipv wat je niet hebt.
.

Deels eens, maar je vergist je echt in de hoeveelheid stille armoede binnen Nederland. Er rust een taboe op, maar er zijn inmiddels ontelbaar veel mensen voor wie dagelijks goed en gezond eten niet eens vanzelfsprekend is. Alleen de cijfers van de voedselbanken spreken al boekdelen, en ik als ex-mwd'er heb jaren geleden al dingen gezien die eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen naar NL'se begrippen, niet zo hoog van de toren schreeuwen voordat je de feiten kent. Tegenwoordig vind je zelfs jan-modaal bij de voedselbank.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:56

Shadow0 schreef:
Rowdine schreef:

En dat tekent de houding wel een beetje. Mensen die de pech hebben om ziek te worden hebben niet meer gewoon het recht om volwaardig lid van onze maatschappij te zijn, maar ze moeten dankbaar zijn voor elke keer dat ze niet nog verder vernederd en benadeeld worden. Want zieken zijn niet meer belangrijk als mensen, ze kosten alleen maar geld.

Iedereen mag wel eens wat dankbaarder zijn, zo ook een paar in dit topic. En eerlijk is eerlijk, sommigen verpesten het nu eenmaal voor anderen. Degenen die misbruik maken van het systeem representateren ook deels de echt zieken. Zolang er misbruik gemaakt wordt van de kansen die je krijgt, houd je dit.

Overigens ook zieken zijn belangrijk, maar wat je zegt: ze dragen geen inkomsten
Bij aan de maatschappij en kosten alleen maar geld. Niets mis mee, als men tenminste echt ziek is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:00

Pinda_Dipje schreef:
Rowdine schreef:
.

Deels eens, maar je vergist je echt in de hoeveelheid stille armoede binnen Nederland. Er rust een taboe op, maar er zijn inmiddels ontelbaar veel mensen voor wie dagelijks goed en gezond eten niet eens vanzelfsprekend is. Alleen de cijfers van de voedselbanken spreken al boekdelen, en ik als ex-mwd'er heb jaren geleden al dingen gezien die eigenlijk het daglicht niet kunnen verdragen naar NL'se begrippen, niet zo hoog van de toren schreeuwen voordat je de feiten kent. Tegenwoordig vind je zelfs jan-modaal bij de voedselbank.

Dat geloof ik, en daarvoor is een uitkering ook bedoeld.
Maar hee, sommigen vinden zichzelf arm omdat ze geen computer hebben.
Mi pure luxe, en dat is gecreëerd door de maatschappij. Vele studies kan je niet eens afronden zonder Apple computer. Dat slaat toch nergens op??

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:04

Ik betaal met liefde mee aan iemand die chronisch ziek is en ook écht niet meer kan werken, niet voor iemand die zich ''even arbeidsongeschikt'' laat verklaren omdat zijn uitkering praktisch net zoveel is als zijn loon en volgens mij, als iedereen hier eerlijk zou zijn, kennen we allemaal wel dat soort mensen...geeft dus aan dat dit uitermate slecht geregeld is in NL.

Dezelfde voorbeelden kan je ook noemen met studenten die klagen niet rond te kunnen komen maar wél iedere week gaan stappen, de bijstandsmoeders die rustig nóg 3 kids op de wereld kunnen zetten etc etc, door dat soort figuren gaat onze belasting en premie omhoog, niet door de MP die een Bentley voor de deur heeft staan ;-)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:11

Rowdine schreef:
Dat geloof ik, en daarvoor is een uitkering ook bedoeld.
Maar hee, sommigen vinden zichzelf arm omdat ze geen computer hebben.
Mi pure luxe, en dat is gecreëerd door de maatschappij. Vele studies kan je niet eens afronden zonder Apple computer. Dat slaat toch nergens op??

Het is naïef om te denken dat hier uitkeringen voor bestaan ;)
Dit is de jan-modaal met een gezinsinkomen tussen de 33.000 en 43.000 euro per jaar, die niet meer in aanmerking komen voor toeslagen, sociale woningbouw (en dus ook niet voor huurtoeslag), niet in staat zijn een woning te kopen vanwege verscherpte hypotheekregels, en dus enkel particulier kan huren waarbij 850 euro excl. voor een 3 kamer appartementje wordt afgetikt hier in de randstad, straks 800 euro per jaar op kan hoesten aan eigen risico, maandelijks minimaal 216 euro aan zorgpremies betaald etc.Deels hun eigen schuld? Vast en zeker... Het is iets wat de overheid grotendeels van hen heeft gemaakt, een vicieuze cirkel die keer op keer verder naar beneden getrokken wordt, schulden stapelen zich op (Vaak in de beginne veroorzaakt door primaire levensbehoeften). Ze verdienen teveel om in aanmerking te komen voor ondersteuning, en te weinig om voldoende mee te kunnen komen met de gestelde eisen van de overheid. Juist zij worden echt het hardst getroffen..

Anoniem

Re: eigen risico bijna verdubbeld in 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:13

Je insinueert pinda dipje. Als je goed leest zeg ik niet dat men een computer van de uitkering koopt, maar dat men door de bank heen genomen dermate ontevreden en verwend is dat een computer geen luxe meer is maar wen niet te missen apparaat.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:16

Rowdine schreef:
Je insinueert pinda dipje. Als je goed leest zeg ik niet dat men een computer van de uitkering koopt, maar dat men door de bank heen genomen dermate ontevreden en verwend is dat een computer geen luxe meer is maar wen niet te missen apparaat.

Ik heb het niet over computers. Ik heb het over mensen die elk dubbeltje om moeten draaien om 1 boterham te kunnen smeren.

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:19

Jongens, zorg kan echt niet geregeld worden van eigen risico + premie die wij nu betalen hoor. Je zou het maar allemaal zelf moeten betalen... Ik word een beetje moe van de negativiteit en pessimisme van nu wat schieten we daar nou mee op?

Als die 400 euro echt niet te doen is voor de gemiddelde mens dan voeren ze dat echt niet door. Ze hebben in Den Haag allemaal gestudeerd en zijn niet gek, zij stellen onze belangen voorop hoor. Bezuinigen doen ze echt niet omdat het zo leuk is om die inwonders van Nederland te pesten. Ze hebben het beste voor met Nederland en wat moet dat moet. Gelukkig zijn er verschillende partijen met verschillende standpunten en wij mogen stemmen, wat wil je nog meer. Bezuinigen is niet leuk! Voor niemand..

Anoniem

Dan is je reactie helemaal raar. Waar denk ik dan volgens jou dat een uitkering voor is bedoeld? Ik
Ben daar blijkbaar naïef in, dus vraag me wel af wat je dan bedoeld.

woofie

Ehhh....ging het hier niet om de verhoging van de eigen bijdrage??

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:21

Wildgirl schreef:
Wat mij betreft mogen ze longkanker patienten die aantoonbaar langer dan 5 jaar gerookt hebben best behandelen op eigen kosten, geen geld? jammer dan.
En ja, ik rook zelf ook, ben dus niet zo hypocriet dat ik alleen maar naar anderen wijs.
Hetzelfde met kunstknieen door zwaarlijvigheid(zonder medische aantekening), en ja, ook ik heb 20 kg teveel aan mijn lijf maar mag ik daardoor terugvallen op de duurbetaalde centjes van anderen?
Als onze maatschappij eens wat meer verantwoordelijkheid ging dragen, eens wat harder ging werken, liever 40 upw in de kas staat dan thuis met een uitkering op de bank...dán pas gaat er wat veranderen en tot die tijd, kom maar door met die bezuinigingen, erger dan dit kan het toch al bijna niet...

Mensen die zwaar werk doen,keihard werken dus,die krijgen al vroeg artrose en/of artritis.Dat is ook eigen schuld? moeten ze ook maar zelf de medicijnen betalen?
Mensen die veel sporten,wat goed is en ook aangeraden word,krijgen vroeg of laat óók artrose.Eigen schuld,moeten ze maar niet te veel sporten?
Iedereen die paard rijd en een ongeluk krijgt?zelf betalen,moet je maar niet gaan paardrijden.
En zokan je nog veel meer opnoemen.
Het is dus grote onzin dat rokers die kanker krijgen alles zelf moeten betalen.
Mensen die met gevaarlijke stoffen werken? enz.enz.

Nederland gaat/wil op de Amerikaanse toer.De rijken worden geholpen in ziekenhuizen,de arme niet.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:21

Nellekeee schreef:
Jongens, zorg kan echt niet geregeld worden van eigen risico + premie die wij nu betalen hoor. Je zou het maar allemaal zelf moeten betalen... Ik word een beetje moe van de negativiteit en pessimisme van nu wat schieten we daar nou mee op?

Als die 400 euro echt niet te doen is voor de gemiddelde mens dan voeren ze dat echt niet door. Ze hebben in Den Haag allemaal gestudeerd en zijn niet gek, zij stellen onze belangen voorop hoor. Bezuinigen doen ze echt niet omdat het zo leuk is om die inwonders van Nederland te pesten. Ze hebben het beste voor met Nederland en wat moet dat moet. Gelukkig zijn er verschillende partijen met verschillende standpunten en wij mogen stemmen, wat wil je nog meer. Bezuinigen is niet leuk! Voor niemand..

Dat is nou net wat mij het meest zorgen baart....ze hebben allemaal gestudeerd!
Een beetje huisvrouw geeft niet meer uit dan dat er binnenkomt!

Nellekeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:23

woofie schreef:
Nellekeee schreef:

Nee maar een huisvrouw heeft ook geen 16 miljoen kinderen, een beetje een dooddoener. Een huishouden is natuurlijk niet vergelijkbaar met een land

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:24

gohya schreef:
Wildgirl schreef:
Wat mij betreft mogen ze longkanker patienten die aantoonbaar langer dan 5 jaar gerookt hebben best behandelen op eigen kosten, geen geld? jammer dan.
En ja, ik rook zelf ook, ben dus niet zo hypocriet dat ik alleen maar naar anderen wijs.
Hetzelfde met kunstknieen door zwaarlijvigheid(zonder medische aantekening), en ja, ook ik heb 20 kg teveel aan mijn lijf maar mag ik daardoor terugvallen op de duurbetaalde centjes van anderen?
Als onze maatschappij eens wat meer verantwoordelijkheid ging dragen, eens wat harder ging werken, liever 40 upw in de kas staat dan thuis met een uitkering op de bank...dán pas gaat er wat veranderen en tot die tijd, kom maar door met die bezuinigingen, erger dan dit kan het toch al bijna niet...

Mensen die zwaar werk doen,keihard werken dus,die krijgen al vroeg artrose en/of artritis.Dat is ook eigen schuld? moeten ze ook maar zelf de medicijnen betalen?
Mensen die veel sporten,wat goed is en ook aangeraden word,krijgen vroeg of laat óók artrose.Eigen schuld,moeten ze maar niet te veel sporten?
Iedereen die paard rijd en een ongeluk krijgt?zelf betalen,moet je maar niet gaan paardrijden.
En zokan je nog veel meer opnoemen.
Het is dus grote onzin dat rokers die kanker krijgen alles zelf moeten betalen.
Mensen die met gevaarlijke stoffen werken? enz.enz.

Nederland gaat/wil op de Amerikaanse toer.De rijken worden geholpen in ziekenhuizen,de arme niet.

Ehm misschien dat je daar geen weet van hebt, maare werkgevers die hun werknemers teveel blootstellen aan bijv asbest moeten daar al voor betalen.
Dus zo gek is het niet.

Jij maakt het echter wel heel bont. Hoewel ik na alle sportongevallen wel twijfel aan sommige sporten ja. Het kan goed in je contract opgenomen worden dat je geen zaalvoetbal mag doen. Prima als jij fat wel goed, maar dan draait de werkgever iig niet op voor de kosten.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:25

Nee natuurlijk niet gohya, maar bewust gaan roken terwijl je weet dat het zodanig levensbedreigend is en weinig aan je leven toevoegt behalve stinkende kleding, ja daar mogen ze van mij bewust een uitzondering voor maken.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:25

Niet??
De regering laat zich anders altijd maar al te graag voor rekenen door o.a het CPB wat er ongeveer binnen gaat komen en geeft dit dan meteen royaal uit....
En als er dan. zoals zo vaak een tegenvaller komt......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 16:26

woofie schreef:
Nellekeee schreef:

Ook dit kan je tegenwoordig bijna niet meer stellen. De leningen en schulden lopen de spuigaten uit.