breng jij je kind nog naar de opvang ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hou jij je kind liever thuis?

Ja, ik vertrouw het niet meer en hou mijn kind liever bij me
40 (28%)
Nee hoor, dit zijn extreme gevallen, de meeste kinderdagverblijven zijn prima
102 (71%)

Totaal aantal stemmen: 142

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:03

joostvangestel schreef:
Zo, ik lang opzoeken wat een psz is. Peuterspeelzaal dus. Ik zie het verschil met een Kinderdagverblijf niet zo, althans, ik zou het niet weten. Mijn zoon is op een "päiväkoti" geweest. Ik zou het idee als hetzelfde zien: je kind wat meer sociale vaardigheden bijbrengen. Overigens is het fijn als je in een kinderrijke buurt woont, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

PSZ is denk ik ook iets Nederlands?, hier heb je er ook geen, omdat je kind vanaf 2,5 jaar of ten laatste 3 jaar (ze moeten goed zindelijk zijn) toch naar de kleuterschool gaat. KDV is dus ook maar van 0-3 jaar, wil je erna je kind nog niet naar school dan zul je zelf opvang moeten voorzien. Ze krijgen op het KDV ook vaardigheden aangeleerd die ze op de kleuterschool gewoon geacht worden te kennen (bepaalde technieken jasje aandoen en dat soort dingen, maar ook kleuren herkennen en benoemen etc.)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:11

Dat is inderdaad denk ik het verschil Urielle.

Bij ons op het dorp zit het kdv (0-4, echte opvang dus maar ook natuurlijk wel thema's, dingen leren enz.), psz (2-4, meer specifiek voorbereidend op basisschool) en de voor- en naschoolse opvang allemaal in het zelfde gebouwtje. Heel klein en gezellig.
Bij ons is het zo dat je voor het kdv meer kinderopvangtoeslag ontvangt als voor de psz en dus minder zelf hoeft te betalen, omdat de psz meer voor de 'leuk' is en het kdv echt een vorm van opvang is.

Als ze 4 zijn, gaan ze gewoon naar groep 1 van de basisschool en vanaf 5 jaar zijn ze hier in Nederland leerplichtig.
Dat eerste jaar op school mag je je kind dus ook gewoon thuis houden wanneer je wilt. (Is nog de moeite ivm hoogseizoen prijzen voor vakanties e.d. ;) Ik kies dus nu voor pretparken e.d. ook nog dagen juist buiten de schoolvakanties, zijn de wachtrijen niet zo lang := )

Zijn ze in België ook verplicht om vanaf 3 jaar naar de kleuterschool te gaan? En is dat 5 dagen in de week?

Ojajoh

Re: breng jij je kind nog naar de opvang ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:28

Nee mijn kind gaat met geen mogelijkheid naar het kdv
Als ik werk is ze bij haar vader en andersom

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:41

Waarom met geen mogelijkheid als ik vragen mag Ojajoh?
Bij mijn dochter bijv. merkte ik dat ze er met 2 jaar echt aan toe was, ze ging zich zo vervelen thuis in haar eentje.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:56

uh....normaalgesproken verveelt een kind van 2 zich niet hoor,dat heeft het veel te druk met de wereld ontdekken,samen met papa of mama..........

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:10

ashley1 schreef:
Waarom met geen mogelijkheid als ik vragen mag Ojajoh?
Bij mijn dochter bijv. merkte ik dat ze er met 2 jaar echt aan toe was, ze ging zich zo vervelen thuis in haar eentje.

A omdat het niet nodig is
B omdat het mij teveel geld kost
C omdat ik ze niet vertrouw met mijn kind

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 20:58

papagroom schreef:
uh....normaalgesproken verveelt een kind van 2 zich niet hoor,dat heeft het veel te druk met de wereld ontdekken,samen met papa of mama..........

Uh... 2-jarigen die enig kind zijn thuis en geen buurkindjes hebben om mee te spelen, en (toen, nu sinds een half jaar wel) geen neefjes of nichtjes gaan zich echt wel vervelen thuis ;)
Tuurlijk wordt de wereld wel ontdekt maar papa werkt ook gewoon 42,5 uur in de week en mama is wel thuis maar kan niet hetzelfde bieden als een groep met andere kindertjes dat kan.

Geloof me, een 2 jarige kan echt zó toe zijn aan een psz of kdv :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:04

ashley1 schreef:
papagroom schreef:

Uh... 2-jarigen die enig kind zijn thuis en geen buurkindjes hebben om mee te spelen, en (toen, nu sinds een half jaar wel) geen neefjes of nichtjes gaan zich echt wel vervelen thuis ;)
Tuurlijk wordt de wereld wel ontdekt maar papa werkt ook gewoon 42,5 uur in de week en mama is wel thuis maar kan niet hetzelfde bieden als een groep met andere kindertjes dat kan.

ben ik niet met je eens
ik heb dan weliswaar een (bijna) 1 jarig kindje maar zij komt bijna 1 x per week bij balorig en heeft zeer regelmatig contact met allerlei verschillende kindjes (want ja zij heeft wel nichtjes en neefjes en ik vriendinnen met kinderen)
ik bied inderdaad niet hetzelfde als een groep met kinderen of een kinderleidster
ik ben van mening dat ik mijn kind veel meer kan bieden,waaronder zeer intensieve aandacht en het sociale vlak kan ik zelf ook prima oplossen

ook ben ik niet van plan om 80% van mijn welverdiende centen naar het kdv te brengen :n
overigens hoor ik meer slechte berichten over kdv dan psz, dus ik vind daar nogal wat verschil in, ook kwa prijs.....
dus psz zullen wij waarschijnlijk wel gaan doen....maar dan nog ben ik heel streng met mijn keuze daarin

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:11

Tja dan denk ik lekker thuis houden die kinderen ik heb vaak ouders die het denken beter te weten prima dan vooral niet brengen!

XFiemoX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:25

Mijn zoon word volgende week 2 en hij komt zeker niks te kort ook ik kan mijn kind méér bieden dan dat ze bij een kdv kunnen, en waarom? Hij krijgt van mij de volle aandacht bij een kdv krijgen ze geen volle aandacht die moet dan echt worden verdeeld (op zich niks mis mee) maar ik voel mezelf er daar gewoon al niet prettig onder bij het idee alleen al.

Mijn zoon gaat over 2 weekjes starten op de psz maar echt ik zit er zelf niet om te springen want ik heb hem liever gewoon bij mij maar ik zie ook wel aan hem dat ie graag net dat ietsje meer wil leren en doen en ook dat ik het fijn vind dat het een begin is voor een goede start/basis naar de basisschool met 4 jaar. Ook al ben ik gewoon thuis hij zal 2 ochtenden gaan maar ook ik kijk echt wel naar mijn kind en zijn behoeftes, ik vind het allemaal nog te spannend en eigenlijk ook wel een beetje eng over 2 weekjes moet ik hem sowieso 2 ochtenden ''echt'' los laten |( , echt echt dat doet best zeer en word ff goed hard op je moederhart gedrukt.

Sociale contacten heeft mijn zoon ook echt wel hij komt veel in aanraking met andere kinderen zowel kinderen uit de straat maar ook bij familie/vrienden/kennissen en bij Ballorig en ook in en bij het zwembad..

Ik onderneem heel veel met mijn kind denk wel meer als wat ze bij een kdv uberhaupt doen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:29

Als ik de reacties lees, dan zijn de sportscholen in onze buurt inderdaad òf niet goed òf de kinderen trekken zich er gewoon geen ene ... van aan. De club waar mijn zoon speelt is dan ook niet bij ons in de gemeente, maar in een heel andere stad. Trots is niet het juiste woord (of misschien toch wel), maar ik begreep hem wel dat hij die jongen - die dat meisje gewoon door bleef schoppen - een paar klappen verkocht heeft. Hij is niet zoals die anderen dat ze er omheen gaan staan en toe staan te kijken, maar hij hielp dat meisje op dat moment echt. Dan maar hard, maar hij deed tenminste wat. Normaal raakt hij een ander met geen vinger aan, zoals ik al eerder schreef. ;)

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:33

ashley1 schreef:
papagroom schreef:

ben ik niet met je eens
ik heb dan weliswaar een (bijna) 1 jarig kindje maar zij komt bijna 1 x per week bij balorig en heeft zeer regelmatig contact met allerlei verschillende kindjes (want ja zij heeft wel nichtjes en neefjes en ik vriendinnen met kinderen)
ik bied inderdaad niet hetzelfde als een groep met kinderen of een kinderleidster
ik ben van mening dat ik mijn kind veel meer kan bieden,waaronder zeer intensieve aandacht en het sociale vlak kan ik zelf ook prima oplossen

ook ben ik niet van plan om 80% van mijn welverdiende centen naar het kdv te brengen :n
overigens hoor ik meer slechte berichten over kdv dan psz, dus ik vind daar nogal wat verschil in, ook kwa prijs.....
dus psz zullen wij waarschijnlijk wel gaan doen....maar dan nog ben ik heel streng met mijn keuze daarin[/quote]

Juist, 1 jarig (wat, nog niet eens 1 jarig) is heel wat anders als een 2 jarige.
Die wil gewoon graag mèt andere kinderen spelen (iig mijne wel) en niet naast andere kinderen en nee, mama heeft ook niet ieder uur van de dag tijd (en zin) om weeer een puzzel te doen en weeer te gaan vingerverven en weeer samen een dvd'tje van kabouter plop te kijken. Nou kon, en kan, de mijne zich ook gewoon heeel slecht zichzelf bezig houden en is op alles dat langer dan van 5 min. duurt uitgekeken en dat hoor ik ook van mijn opa's en oma's die zelf al tig kinderen en achterkleinkinderen hebben dusja, als ze dan maar in haar eentje is thuis met speelgoed dat ze onderhand ook al van binnen en buiten kent, dan gaat ze zich vervelen ja.

En daarbij geef je zelf aan dat je al iedere week naar de indoorspeeltuin gaat, dat ze neefjes en nichtjes heeft en je ook nog vriendinnen met kinderen hebt. Ik geef net aan dat dat bij mij ook het geval niet is. Ja wel vriendinnen met kinderen maar die wonen allemaal op auto-rij-afstand dus dat lukt ook niet wekelijks.

En ik vind de dingen die je als moeder kan bieden heel wat anders is als dat ze in een groep met andere kindjes leert. Al is het maar netjes op hun beurt wachten op aandacht van de juf, als ik thuis of bij een vriendin ben en het is 'mama..' dan is het eerste wat ik zeg 'ja?'. Ze krijgt dus altijd alle aandacht. Ik vind dat het ook goed is dat ze leert dat ze niet altijd gelijk alle aandacht kan krijgen wanneer zij dat wil. Ik vind dat je als moeder niet persé 'meer' kan bieden als een juf, maar juist hele andere dingen. Al die thema's bijvoorbeeld en al die knutseldingetjes... ik doe dat niet hoor. Ik ben helemaal niet creatief. Verven en tekenen a la, maar allerlei dingen maken van crepepapier en toiletrollen, nee hoor. Maar ook bijv. met z'n allen eten en gewoon op je beurt wachten. Ja ik vind het een toegevoegde waarde hebben en heb echt gemerkt dat mijn dochtertje het nodig had.
Laatst bijgewerkt door ashley1 op 03-05-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:38

Onze dochter (bijna 2,5) gaat vanaf dat ze 3 maanden was 3 dagen per week naar 't KDV en ik kan 't haar niet aan doen als ze niet zou mogen. Ze is enigskind en wij wonen redelijk buitenaf. Ze kan zich wel heel goed vermaken, maar vindt het ook erg leuk om bij/met de andere kinderen te spelen. Met regelmaat vraagt ze 's ochtends......vandaag kindjes spelen?
Daarnaast heeft mijn man een eigen bedrijf en werk ik zelf ook 4 dagen.

Onze dochter gaat echt met plezier. Wel is het een kleinschalige opvang (1 groep van max. 15 kinderen tot 4 jaar met max. 6 leiding) in een klein dorp. Het is heel persoonlijk, waarbij er ook regelmatig gesprekken zijn over de ontwikkeling en 't gedrag van ieders kind in de groep. Ze leert daar delen en spelen met andere kinderen, maar ook geduld hebben...... De oudere kinderen helpen mee met de jongere. Dit zijn toch aspecten die we als ouders wel mee willen geven, maar simpelweg lastig mee kunnen geven omdat ze alleen is en we buitenaf wonen. Wij mogen als ouders ook de hele dag door komen kijken op het KDV als we willen (ze stimuleren dit niet, omdat het te onrustig/verwarrend is voor de kinderen zelf).

Ikzelf ben absoluut geen voorstander voor reguliere opvang door familie (incidentele opvang door familie vind ik uiteraard wel goed). Zo'n KDV staat er veel objectiever in. En ja.....helaas kost 't veeeel geld. Daarbij zijn mijn (schoon)ouders ook beiden druk met het dagelijkse leven en wonen te ver weg voor reguliere opvang.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:41

Ik sluit me helemaal bij jou aan Schafstall, dat is ook de reden waarom die van ons er naar toe ging.
Onze kdv is ook heel kleinschalig en ons-kent-ons. En ze vond het heerlijk en ik merk nu dat ze op school zit, ze er veel aan heeft gehad naar mijn idee, wat interactie met andere kindjes betreft.
Moet er niet aan denken haar 4 jaar thuis te houden en haar dan van de een op andere dag in het diepe te gooien in een klas met 20 andere kinderen waaronder van die grote drukke jongens die al bijna 6 worden enzo. Dat is daarom een verschil zeg, kind zou niet weten wat haar overkwam.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:42

ashley1 schreef:
Juist, 1 jarig (wat, nog niet eens 1 jarig) is heel wat anders als een 2 jarige.
Die wil gewoon graag mèt andere kinderen spelen (iig mijne wel) en niet naast andere kinderen en nee, mama heeft ook niet ieder uur van de dag tijd (en zin) om weeer een puzzel te doen en weeer te gaan vingerverven en weeer samen een dvd'tje van kabouter plop te kijken. Nou kon, en kan, de mijne zich ook gewoon heeel slecht zichzelf bezig houden en is op alles dat langer dan van 5 min. duurt uitgekeken en dat hoor ik ook van mijn opa's en oma's die zelf al tig kinderen en achterkleinkinderen hebben dusja, als ze dan maar in haar eentje is thuis met speelgoed dat ze onderhand ook al van binnen en buiten kent, dan gaat ze zich vervelen ja.

En daarbij geef je zelf aan dat je al iedere week naar de indoorspeeltuin gaat, dat ze neefjes en nichtjes heeft en je ook nog vriendinnen met kinderen hebt. Ik geef net aan dat dat bij mij ook het geval niet is. Ja wel vriendinnen met kinderen maar die wonen allemaal op auto-rij-afstand dus dat lukt ook niet wekelijks.

een 1 jarige heeft ook behoefte aan sociaal contact...en ze wil ook graag met andere kinderen spelen , heel graag zelfs

maar jij hebt jouw beweegredenen om het wel te doen, prima toch
ik dus niet....voor geen mogelijkheid.....

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:46

En toch: In andere (westerse) landen gaan veel kinderen standaard fulltime naar de chreche/kdv en dat gewoon allemaal goed, en die moeders hebben geen probleem met loslaten of vertrouwen (blijkbaar).

Is toch een stuk cultuurbepaald dan.

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:48

Ashley, ik krijg ook met regelmaat opmerking over hoe onze dochter met andere kinderen maar ook volwassenen omgaat. Ze is heel open en kan op haar manier haar 'vrouwtje' staan.

Hier in Duitsland is 't heel gebruikelijk dat kinderen tot 3 jaar onder moeders vleugels blijven. Die kinderen zijn echt een wereld van verschil met onze dochter. Neem bijv. onze buurmeisjes van 3 (tweeling). Onze dochter neemt ze bij de hand en trekt ze overal naar toe om te spelen, praten, onderhouden enz. en het enige wat deze twee doen is stoicijns voor zich uitkijken omdat ze geen idee hebben hoe 't is om met andere kinderen te spelen/delen enz. Ik vind dat sneu voor die meisjes, maar ook voor onze dochter die daar dus ook niets van begrijpt.

En dat heeft niets te maken met opvoeding uitbesteden. Wij zijn haar ouders en haar thuis en dat weet ze heel goed. Ze zegt vaak al heel wijs...."ik ga met de kindjes spelen maar kom straks weer thuis" <3

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:53

Hier even een reactie van iemand die als kind op de crèche en op de naschoolse opvang heeft gezeten. Ik ging naar de crèche toen ik ongeveer een half jaar was, ik ging er 4 dagen in de week heen. Mijn vader heeft een eigen bedrijf (aan huis) en mijn moeder werkte 4/5 dagen in de week. Ik heb echt niet het gevoel gehad dat ik gedumpt werd hoor. Mijn moeder wilde gewoon geen huismoeder zijn, ook al kon mijn vader ons best onderhouden met zijn salaris. Ik snap dat best, ik denk dat als ze altijd thuis zou zitten ze zich stierlijk zou vervelen. Ik vond het erg leuk op de crèche, vaste kindjes, vaste leidsters die elk kindje helemaal vertroetelden. Ik zie ook niet in waarom je je kind alleen bij familie zou willen onderbrengen, ik denk dat het juist goed is als kinderen hun sociale vaardigheden trainen. Dit kan wel bij familie, maar bij andere, vreemde kindjes is dat toch heel anders. Ik denk zeker dat een kinderdagverblijf goed kan zijn/is voor de ontwikkeling van een kind.

Ik heb trouwens een hele goede band met mijn ouders hoor! ;)

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 21:57

Maartenn schreef:
Hier even een reactie van iemand die als kind op de crèche en op de naschoolse opvang heeft gezeten. Ik ging naar de crèche toen ik ongeveer een half jaar was, ik ging er 4 dagen in de week heen. Mijn vader heeft een eigen bedrijf (aan huis) en mijn moeder werkte 4/5 dagen in de week. Ik heb echt niet het gevoel gehad dat ik gedumpt werd hoor. Mijn moeder wilde gewoon geen huismoeder zijn, ook al kon mijn vader ons best onderhouden met zijn salaris. Ik snap dat best, ik denk dat als ze altijd thuis zou zitten ze zich stierlijk zou vervelen. Ik vond het erg leuk op de crèche, vaste kindjes, vaste leidsters die elk kindje helemaal vertroetelden. Ik zie ook niet in waarom je je kind alleen bij familie zou willen onderbrengen, ik denk dat het juist goed is als kinderen hun sociale vaardigheden trainen. Dit kan wel bij familie, maar bij andere, vreemde kindjes is dat toch heel anders. Ik denk zeker dat een kinderdagverblijf goed kan zijn/is voor de ontwikkeling van een kind.

_/-\o_ *\o/* een zelfde situatie als bij ons dus en uiteraard vertrouw ik erop dat onze dochter dit over 13 jaar ook zegt.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:01

Maartenn schreef:

Dus jij vind dat kinderen die niet naar een crèche gaan niet sociaal worden?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:04

Dat is wel een hele erge kort-door-de-bocht-conclusie...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:08

Nou ja ik ben het er wel mee eens eigenlijk...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:09

Vala schreef:
Dat is wel een hele erge kort-door-de-bocht-conclusie...

het is geen conclusie, het is een vraag (zie dat de zin opgebouwd is in een vraag en er een vraagteken achter staat? ik vraag dus om haar mening daarin)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:09

Tooske schreef:
Nou ja ik ben het er wel mee eens eigenlijk...

waar ben jij het mee eens?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:11

Dat kinderen die niet naar het KDV / PSZ gaan minder sociaal zijn.