aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nies_

Re: aantal 'pretstudies' (zoals dierverzorging) gaat omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:33

Ik doe nergens neerbuigend over. Vind het alleen onzin dat je voor stallen uitmesten een diploma nodig hebt. En eerlijk is eerlijk, ik zal mijn paard echt niet meegeven aan iedereen met dat papiertje, de meeste weten gewoon helemaal niks. Of ze weten het wel, maar kunnen het niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:36

Nies_ schreef:
Ik doe nergens neerbuigend over. Vind het alleen onzin dat je voor stallen uitmesten een diploma nodig hebt. En eerlijk is eerlijk, ik zal mijn paard echt niet meegeven aan iedereen met dat papiertje, de meeste weten gewoon helemaal niks. Of ze weten het wel, maar kunnen het niet.

Jouw teksten in dit topic zijn wel neerbuigend. Misschien moet je niet iedereen met jezelf vergelijken :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:38

En ook ik kan me om zulk soort dingen en de reacties van sommige echt heel kwaad maken!

ik heb zelf de MBO opleiding dierverzorging gedaan en volg nu de HBO opleiding dier- veehouderij, zit in mijn laatste jaar nu.
Zo simpel en makkelijk is het allemaal niet hoor. Ik moet best wel bikkelen om alles te halen en je moest eens weten wat een gebrek er is aan ECHTE kennis in de dierenwereld....

Ik heb heel erg bewust voor beide studies gekozen en heb er nog geen spijt van gehad. Ik heb heel bewust gekozen voor een leuke opleiding, welke mijn interesse had, tegenover een opleiding waarmee ik later veel geld zou gaan verdienen in een branche waar ik eigenlijk doodongelukkig ben.

Heel eerlijk? Ik werk me liever 3 slagen in de rondte in een branche die ik echt leuk vind voor een klein loontje dan dat ik tonnen betaald krijg voor een job waar ik absoluut niet op mijn plaats zit!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:40

Crista schreef:
En ook ik kan me om zulk soort dingen en de reacties van sommige echt heel kwaad maken!

ik heb zelf de MBO opleiding dierverzorging gedaan en volg nu de HBO opleiding dier- veehouderij, zit in mijn laatste jaar nu.
Zo simpel en makkelijk is het allemaal niet hoor. Ik moet best wel bikkelen om alles te halen en je moest eens weten wat een gebrek er is aan ECHTE kennis in de dierenwereld....

Ik heb heel erg bewust voor beide studies gekozen en heb er nog geen spijt van gehad. Ik heb heel bewust gekozen voor een leuke opleiding, welke mijn interesse had, tegenover een opleiding waarmee ik later veel geld zou gaan verdienen in een branche waar ik eigenlijk doodongelukkig ben.

Heel eerlijk? Ik werk me liever 3 slagen in de rondte in een branche die ik echt leuk vind voor een klein loontje dan dat ik tonnen betaald krijg voor een job waar ik absoluut niet op mijn plaats zit!

Dat heb je dan goed gedaan!!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:44

Britt, ik ben het met je eens dat ieder zo zijn niveau heeft en dat het alleen maar goed is als je je prettig voelt op het niveau dat bij je past! Alleen maar HBOers hebben we niks aan! :n

Wel lijkt het me inderdaad een goede zaak als mensen voor aanvang van een zogeheten pretstudie (of dat nou MBO of HBO is) een motivatiebrief of intakegesprek moeten doen, om te bezien of diegene wel echt om de juiste redenen gemotiveerd is om die opleiding te gaan doen. Dan denk ik bijvoorbeeld ook aan de universitaire studie psychologie, waar het overloopt van de grietjes die geen flauw idee hebben wat ze moeten doen.

Ik ben ook veel meer voor een ander systeem van leerplicht ofzo. Als je direct na je middelbare school (waar je wél gewoon steeds leerplichtig voor bent/blijft) nog niet weet welke opleiding je wilt doen, maar je bent nog wel leerplichtig, krijg je de mogelijkheid om een jaar te werken (geen enkele bijstand vanuit de overheid!!) en een cursus/training/project moet volgen om erachter te komen waar jouw interesses en talenten liggen. Een goede aanvulling is dan ook informatie over banenkans met een bepaalde opleiding. Je leerplichtigheid vervalt in dat werkjaar niet, dat moet je gewoon in het jaar (/jaren) daarna inhalen. Zo voorkom je dat jongeren studies gaan kiezen omdat ze maar gewoon iets moeten kiezen én creëer je meer bewustzijn over realistische vervolgopleidingen..

Iedereen die zegt dat ze liever gelukkig zijn in hun werk zónder geld, dan ongelukkig met, wil ik nog wel eens horen als ze straks tientallen jaren lang ieder dubbeltje moeten blijven omdraaien, geen vaste baan kunnen vinden, geen huis kunnen kopen, altijd drie-hoog-achter in de sociale woningbouwwijk, nauwelijks geld hebben om je paard op een fijne stalling te hebben staan (dierenartskosten betalen?) en bovendien zichzelf inderdaad drie slagen in de rondte werken, zodat ze eigenlijk helemaal niet eens meer tijd hebben om lekker met hun eigen paard bezig te kunnen zijn.. Dan nog maar niet te spreken als je met een hernia zit na het tillen van de kruiwagen of met nekletsel na de val van een paard. Geen werknemer die je dan meer wil/kan aannemen, met alleen een diploma paardhouderij, dierverzorging of diermanagement..
Geld maakt niet gelukkig, maar ik verbaas me erover hoe naïef sommige mensen kunnen zijn als het gaat om het belang inzien van een vaste baan en een normaal (hoeft echt niet bovengemiddeld) salaris.. Kan me bovendien ook niet voorstellen dat je maar in één sector zou willen werken en dat je verder overal doodongelukkig zal worden..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:50

Precies.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:54

Britt_Sisi schreef:
niveau 4 kan je niet in 1 jaar halen? dan mis je de helft van de stof.
het bestaat al uit 2 jaar managen
en fijn dat jij dat met 2 vingers in je neus doet, dan heb je dus duidelijk de verkeerde opleiding gekozen.

Ik doe dit niet met 2 vingers in mn neus hoor, t kost mij best veel moeite. en ja ik zit wel op mn niveau.

Ik heb toch echt een diploma gehaald in 1 jaar hoor, beetje apart als ik het zou verzinnen toch?:o en ik heb zeker niet de verkeerde opleiding gekozen. Onder mijn niveau, dat wel.. Maar op dat moment zeker de juiste keuze.

ben erg benieuwd of het uiteindelijk zover komt dat deze studies afgeschaft worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:08

Joyce_ schreef:
Iedereen die zegt dat ze liever gelukkig zijn in hun werk zónder geld, dan ongelukkig met, wil ik nog wel eens horen als ze straks tientallen jaren lang ieder dubbeltje moeten blijven omdraaien, geen vaste baan kunnen vinden, geen huis kunnen kopen, altijd drie-hoog-achter in de sociale woningbouwwijk, nauwelijks geld hebben om je paard op een fijne stalling te hebben staan (dierenartskosten betalen?) en bovendien zichzelf inderdaad drie slagen in de rondte werken, zodat ze eigenlijk helemaal niet eens meer tijd hebben om lekker met hun eigen paard bezig te kunnen zijn.. Dan nog maar niet te spreken als je met een hernia zit na het tillen van de kruiwagen of met nekletsel na de val van een paard. Geen werknemer die je dan meer wil/kan aannemen, met alleen een diploma paardhouderij, dierverzorging of diermanagement..
Geld maakt niet gelukkig, maar ik verbaas me erover hoe naïef sommige mensen kunnen zijn als het gaat om het belang inzien van een vaste baan en een normaal (hoeft echt niet bovengemiddeld) salaris.. Kan me bovendien ook niet voorstellen dat je maar in één sector zou willen werken en dat je verder overal doodongelukkig zal worden..

Dat is gewoon een stukje gebrek aan inlevingsvermogen in andere mensen, die wellicht die hun leven op een andere manier beleven dan jij zelf ;)

Er bestaat geen zekerheid in de banen, zeker niet in deze tijd.
En zelfs met een studie met de allerbeste vooruitzichten op een baan, is een baan of later een vast contract op 't moment absoluut geen zekerheid.

Mensen die tientallen jaren ergens in dienst waren, experts... Worden nu met tienduizenden tegelijk bij allerlei bedrijven (op verschillende werk- en denkniveaus) ontslagen omdat het nu zo slecht gaat in de recessie.

Het is dus juist naïef om te denken dat een vaste baan een zekerheid is in het leven.
Het kan immers zó afgelopen zijn en dan staat ook die persoon met de goede studie met prachtige arbeidsperspectieven nét zo goed op straat.

En ja, er zijn wel degelijk mensen die maar in 1 bepaalde sector kunnen/willen werken en elders doodongelukkig worden.
Nogmaals... verschillen in mensen. En inlevingsvermogen in een ander.

Dat is het verschil tussen mensen die werken om te leven en mensen die leven om te werken.
Werk is toch een ontzettend groot deel van je leven.
Als je het alleen maar ziet als "noodzakelijkheid" om inkomsten te krijgen voor de rest van je "echte" leven, dan is voor zo'n persoon het type baan vaak niet belangrijk, zo lang het maar flink wat geld op de plank brengt.
Als je je werk juist ziet als een enorm groot onderdeel van je leven (want feitelijk gezien breng je een gigantsich groot deel van je leven door met werken), en het belangrijk vindt om daar al veel plezier in te hebben. Dan is geld vaak bijzaak en is het al prima om net genoeg geld te hebben om ook de rest van je leven op rond te komen.

Het zijn gewoon 2 totaal verschillende manieren waarop mensen voldoening uit hun werk en/of leven halen.
Wat voor de ene heel belangrijk is, kan voor de ander een totaal ondergeschikte rol hebben.

Iemand die 80 uur per week werkt in een eigen honden trimsalon en daar waanzinnig veel plezier van heeft maar niet super veel verdiend, kan net zo goed gelukkig zijn als iemand die 30 uur per week werkt op een topbaan in een sector die eigenlijk niet z'n eerste keuze was maar hij daardoor wel een luxe leven naast z'n baan kan hebben.

Het zijn prioriteiten die je in het leven stelt. Meer niet.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor iemand die vooral prioriteit stelt aan het leven búiten het werk, moeilijk is om zich in te leven in iemand die juist plezier in het werk belangrijker vindt :j

deruijter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:09

maai_ke schreef:
Dan zou ik persoonlijk, en dat is geheel mijn mening hoor, voel je niet aangevallen, dan kiezen voor HBO Bedrijfskunde Hippisch. Dat is een opleiding waarin je veel meer bedrijfskunde krijgt en dus meer leert over het zakenleven en niet alleen bezig bent met paarden. natuurlijk is dit een hartstikke leuke opleiding, ik zou hem ook graag gaan doen, maar hoe wil je er in verder? Een goede baan in de paarden is hetzelfde als een goede baan in het zakenleven. Met een goede opleiding kom je ergens en ik denk dat als je het managment in wil je beter een allround opleiding kunt beginnen.
Daarbij, als je iets voor jezelf wilt opzetten, kun je miss beter kiezen voor een opleiding waar je eerst goed mee kunt verdienen voordat je zelf wat opzet. Is toch een hoop geld voor nodig. ;)
Nogmaals, niet aanvallend bedoeld. :)

Ik werk nu bij mijn vader op ons bedrijf, en in dit bedrijf wil ik ook verder.
Ik heb ervaring met het bedrijfsleven, en ik heb ook ervaring met het 'paardenleven'.
Ik wil het bedrijfsleven dus ook later combineren met de paarden.
Daarom is dit de juiste opleiding voor mij, paarden en het bedrijfsleven.
Natuurlijk zou ik ook gewoon bedrijfskunde kunnen gaan doen, maar die opleiding
lijkt me maar zo gezegd 'erg saai' en te veel theorie, terwijl HBO Paardensport zowel
theorie als praktijk is, en dat ligt mij meer!
Nee ik snap dat het niet aanvallend is bedoeld haha! :)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:18

Tja, de een redeneert: 'ik ga een opleiding doen die ik leuk vind, en daarna kijk ik of er werk in te vinden is.'
De ander vindt: 'kijk eerst naar de arbeidsmarkt. Als er geen werk te vinden is in een bepaalde sector, is het niet zinvol een opleiding te volgen die je klaarstoomt voor die sector.'

Je zou het kunnen combineren: een aantal studies bekijken die je leuk vindt en die aansluiten op de arbeidsmarkt.

En als er geen vraag naar is, of je iets echt totaal niet leuk/ interessant vindt, gewoon je verantwoordelijkheid nemen en iets anders kiezen. En dus niet omdat je het leuk vindt "cavia's te kammen" een caviakamcursus gaan doen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:19

Femke schreef:
Joyce_ schreef:

Dat is gewoon een stukje gebrek aan inlevingsvermogen in andere mensen, die wellicht die hun leven op een andere manier beleven dan jij zelf ;)

Er bestaat geen zekerheid in de banen, zeker niet in deze tijd.
En zelfs met een studie met de allerbeste vooruitzichten op een baan, is een baan of later een vast contract op 't moment absoluut geen zekerheid.

Mensen die tientallen jaren ergens in dienst waren, experts... Worden nu met tienduizenden tegelijk bij allerlei bedrijven (op verschillende werk- en denkniveaus) ontslagen omdat het nu zo slecht gaat in de recessie.

Het is dus juist naïef om te denken dat een vaste baan een zekerheid is in het leven.
Het kan immers zó afgelopen zijn en dan staat ook die persoon met de goede studie met prachtige arbeidsperspectieven nét zo goed op straat.

En ja, er zijn wel degelijk mensen die maar in 1 bepaalde sector kunnen/willen werken en elders doodongelukkig worden.
Nogmaals... verschillen in mensen. En inlevingsvermogen in een ander.

Dat is het verschil tussen mensen die werken om te leven en mensen die leven om te werken.
Werk is toch een ontzettend groot deel van je leven.
Als je het alleen maar ziet als "noodzakelijkheid" om inkomsten te krijgen voor de rest van je "echte" leven, dan is voor zo'n persoon het type baan vaak niet belangrijk, zo lang het maar flink wat geld op de plank brengt.
Als je je werk juist ziet als een enorm groot onderdeel van je leven (want feitelijk gezien breng je een gigantsich groot deel van je leven door met werken), en het belangrijk vindt om daar al veel plezier in te hebben. Dan is geld vaak bijzaak en is het al prima om net genoeg geld te hebben om ook de rest van je leven op rond te komen.

Het zijn gewoon 2 totaal verschillende manieren waarop mensen voldoening uit hun werk en/of leven halen.
Wat voor de ene heel belangrijk is, kan voor de ander een totaal ondergeschikte rol hebben.

Iemand die 80 uur per week werkt in een eigen honden trimsalon en daar waanzinnig veel plezier van heeft maar niet super veel verdiend, kan net zo goed gelukkig zijn als iemand die 30 uur per week werkt op een topbaan in een sector die eigenlijk niet z'n eerste keuze was maar hij daardoor wel een luxe leven naast z'n baan kan hebben.

Het zijn prioriteiten die je in het leven stelt. Meer niet.

Maar ik kan me heel goed voorstellen dat het voor iemand die vooral prioriteit stelt aan het leven búiten het werk, moeilijk is om zich in te leven in iemand die juist plezier in het werk belangrijker vindt :j

AMEN! _/-\o_

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:19

Niveau 4 in een jaar? Onzin. Mag niet eens. Tenzij je dingen kunt overslaan door je niveau of vorige opleiding.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:22

@ Femke: mooi geschreven! Maar feit blijft dat het niet alleen gaat om "dat iemand dan maar wat minder verdient", maar vooral om "of iemand uberhaupt werk kan vinden". Want als je iemand opleidt tot iets waar 0,0 vraag naar is, of waar alleen de allerbesten hun boterham kunnen verdienen, kun je er donder op zeggen dat die mensen uiteindelijk een keer hun hand op moeten houden.... En dat is nu net niet wat je wilt: zowel voor die persoon, als voor de maatschappij niet.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:24

Had ik een hele reactie getypt, is die ineens verdwenen :?
Maar dan maar overnieuw, mijn excuses als jullie hem wel 2 keer zien..
Waarom noemen sommige mensen het een "caviakamcursus"?
Dat komt niet bepaald respectvol over..
Voor sommigen is dat niveau gewoon echt hoog zat. En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat deze mensen dom zijn. Ik denk gewoon dat sommige mensen goed zijn in leren en andere mensen beter in praktisch werken. Beide type mensen zijn nodig en daarom vind ik ook dat voor beiden respect moet worden getoond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:30

Klopt Gummie, maar op dit moment is er voor bijna geen enkele opleiding een zekerheid op een goede kans op de arbeidsmarkt.
Werk vinden is bijna alle sectoren ontzettend moeilijk op dit moment.

Dus je kunt als VMBO leerling nu wel "verstandig" voor een studie kiezen met goede prognoses op de arbeidsmarkt, maar dat geeft alsnog geen enkele vorm van zekerheid op een baan. Laat staan een goede baan.

Kijk, er zullen in bepaalde sectoren nog steeds een hoge vraag naar personeel zijn.
Maar ook dat moet maar net bij je passen.

Zo wilde mijn zus bijv. heel graag de zorg in. Daar was ook een gigantische vraag naar in de arbeidsmarkt.
Maar toen zij in eén van haar stages te maken kreeg met patiënten die ze van haar stagebegeleider niet eens mocht begeleiden naar de wc omdat daar letterlijk "geen tijd" voor was... En dit soort dingen heel vaak gebeurde... Is zij ook gestopt met haar studie. Want zij kon het gewoon niet verdragen om zo hard en zakelijk te zijn naar mensen die echt hulp nodig hadden en niet eens meer zelfstandig konden plassen.

Het gaat ook niet alleen om een baan kunnen krijgen. Maar ook om die baan te kúnnen doen. Niet alleen fysiek, maar vooral ook psychisch.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:37

Om welke studies gaat het eigenlijk, naast diergerelateerde en kunstzinnige opleidingen?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:57

Femke schreef:
Klopt Gummie, maar op dit moment is er voor bijna geen enkele opleiding een zekerheid op een goede kans op de arbeidsmarkt.
Werk vinden is bijna alle sectoren ontzettend moeilijk op dit moment.

Dus je kunt als VMBO leerling nu wel "verstandig" voor een studie kiezen met goede prognoses op de arbeidsmarkt, maar dat geeft alsnog geen enkele vorm van zekerheid op een baan. Laat staan een goede baan.

Kijk, er zullen in bepaalde sectoren nog steeds een hoge vraag naar personeel zijn.
Maar ook dat moet maar net bij je passen.

Zo wilde mijn zus bijv. heel graag de zorg in. Daar was ook een gigantische vraag naar in de arbeidsmarkt.
Maar toen zij in eén van haar stages te maken kreeg met patiënten die ze van haar stagebegeleider niet eens mocht begeleiden naar de wc omdat daar letterlijk "geen tijd" voor was... En dit soort dingen heel vaak gebeurde... Is zij ook gestopt met haar studie. Want zij kon het gewoon niet verdragen om zo hard en zakelijk te zijn naar mensen die echt hulp nodig hadden en niet eens meer zelfstandig konden plassen.

Het gaat ook niet alleen om een baan kunnen krijgen. Maar ook om die baan te kúnnen doen. Niet alleen fysiek, maar vooral ook psychisch.

Nee, maar dan draai je het om. Geen enkele studie geeft zekerheid op een baan, maar bij deze zogenaamde pretstudies is de kans bijna nihil op een goede baan. Dus je doet iets wat je leuk vindt, maar de kans dat je er werk in vindt is erg klein.

Ben dus ook voor het beperken, in dat geval hou je een serieuze groep over (neem tenminste aan dat de selectie wordt verscherpt) die ook meer kans krijgt op de arbeidsmarkt.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:58

Niemand kan in de toekomst kijken. Jaren terug enorm veel vraag naar leerkrachten, nu mijn nicht klaar is, staat ze al weken o.a. ramen te zemen om maar iets te verdienen. Van mijn dochter dachten we dus (en velen met mij) dat ze nooit een baan als stalruiter (ok amazone) kon vinden en ze had de banen voor het uit kiezen. Als er iets zeker is dan is het wel dat er niets zeker is ;)
Mijn jongste dochter doet MBO4 ICT. Is m.i. ook maar de vraag of die straks daarin een baan kan vinden.
Jongste zoon doet MBO1 assistent techniek en omdat ie moet (leeftijd) daarne nog nivo 2 automonteur. Ook dit blijft koffiedik kijken, alhoewel hij wrs bij ons eigen bedrijf aan de slag kan. Althans als we de kop boven water kunnen houden, want in die branche is het ook al tijden niet zo geweldig. Oudste zoon heeft VWO gedaan, B vakken. Wilde altijd iets op een lab gaan doen, onderzoeken e.d. Wat doet ie sinds zijn diploma? Werkt mee in ons familiebedrijf en repareert, tuned en verkoopt scooters, quads en motoren. Was het leren helemaal zat en bleek een tot dan toe onontdekt talent te hebben voor 'sleutelen'.
Laat mensen toch lekker die opleiding doen die ze leuk lijkt. Met tegenzin iets gaan doen omdat de maatschappij dit wenselijk acht? Dacht het niet.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:04

deruijter schreef:
maai_ke schreef:
Dan zou ik persoonlijk, en dat is geheel mijn mening hoor, voel je niet aangevallen, dan kiezen voor HBO Bedrijfskunde Hippisch. Dat is een opleiding waarin je veel meer bedrijfskunde krijgt en dus meer leert over het zakenleven en niet alleen bezig bent met paarden. natuurlijk is dit een hartstikke leuke opleiding, ik zou hem ook graag gaan doen, maar hoe wil je er in verder? Een goede baan in de paarden is hetzelfde als een goede baan in het zakenleven. Met een goede opleiding kom je ergens en ik denk dat als je het managment in wil je beter een allround opleiding kunt beginnen.
Daarbij, als je iets voor jezelf wilt opzetten, kun je miss beter kiezen voor een opleiding waar je eerst goed mee kunt verdienen voordat je zelf wat opzet. Is toch een hoop geld voor nodig. ;)
Nogmaals, niet aanvallend bedoeld. :)

Ik werk nu bij mijn vader op ons bedrijf, en in dit bedrijf wil ik ook verder.
Ik heb ervaring met het bedrijfsleven, en ik heb ook ervaring met het 'paardenleven'.
Ik wil het bedrijfsleven dus ook later combineren met de paarden.
Daarom is dit de juiste opleiding voor mij, paarden en het bedrijfsleven.
Natuurlijk zou ik ook gewoon bedrijfskunde kunnen gaan doen, maar die opleiding
lijkt me maar zo gezegd 'erg saai' en te veel theorie, terwijl HBO Paardensport zowel
theorie als praktijk is, en dat ligt mij meer!
Nee ik snap dat het niet aanvallend is bedoeld haha! :)

Hahah dat maakt je verhaal al heel anders, jij bent duidelijk niet het zoveelste penny meisje wat denkt dat ze zomaar een bedrijf uit de grond kan stampen zonder enige voorkennis. Want voor het starten van een bedrijf is denk ik een stuk meer nodig dan de gemiddelde paardenopleiding. Jij lijkt me dan meer een serieuze kandidaat, maar helaas zijn er maar weinig meiden zoals jou. ;)
Daar is de opleiding ook voor bedoeld denk ik, niet voor mensen die een HBO volgen en dan als stalhulp aan het werk komen, al is dat natuurlijk de keuze van iedereen zelf.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:14

Bij mij op school werden er motivatie brieven gestuurd en erna werd je uitgenodigd voor een intake gesprek, het is dus niet dat je zomaar aangenomen werd, mijn klas bestaat nu nog uit 4 mensen, niveau 4
de niveau 3 hebben er nog 12 geloof ik. wij begonnen met 18, dan zie je dat de opleiding niet de makkelijkste is ;)

en ik ben het helemaal mee eens met femke. :) ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind ;) en nee ik zeg niet dat ik echt in de dierverzorging wil werken. maar ik volg mijn opleiding in iedergeval om dat ik het leuk vind ;)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:24

Bij de opleiding van mijn dochter net zo hoor, eerst een intake gesprek gehad. Later te horen gekregen dat ze aan de opleiding mocht beginnen. De penny's die ondanks intake gesprek toch toegelaten werden, vielen in het 1e jaar al door de mand en haakten af.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:32

Britt_Sisi schreef:
Bij mij op school werden er motivatie brieven gestuurd en erna werd je uitgenodigd voor een intake gesprek, het is dus niet dat je zomaar aangenomen werd, mijn klas bestaat nu nog uit 4 mensen, niveau 4
de niveau 3 hebben er nog 12 geloof ik. wij begonnen met 18, dan zie je dat de opleiding niet de makkelijkste is ;)

en ik ben het helemaal mee eens met femke. :) ja natuurlijk het liefst word ik slapend rijk en lekker vrijwilligers werk toen waar ik het leuk vind met een paar miljoen op de bank! dit is onrealistisch (helaas..) dus dan werk ik maar hard voor een klein beetje geld, als dit is wat ik leuk vind ;) en nee ik zeg niet dat ik echt in de dierverzorging wil werken. maar ik volg mijn opleiding in iedergeval om dat ik het leuk vind ;)

Maar dat is toch al zonde, als je al niet eens zeker weet dat je wil werken in de sector waarin je wordt opgeleid? Dan had je toch beter een andere, wat bredere, met grotere banenkans-opleiding kunnen doen.. Als dierverzorgster in het asiel, op de manege of bij een hondenuitlaatservice kun je toch wel terecht, ook zonder diploma (ik ken er genoeg)..
Wel fijn dat je het naar je zin hebt op je opleiding natuurlijk, dat voorop. :j Maar een opleiding doen terwijl je niet echt in de dierverzorging wil werken.... Er lijken mij gewoon verstandigere keuzes. :)

En als jonge meid lijkt het allemaal nog prima te doen met weinig geld en veel plezier. Maar voor mijn werk (wat ik overigens héél leuk vind en wat ook nog eens prima verdient, het kan dus samen. :D ) zie ik dagelijks moeders die spijt hebben van hun keuze ooit, omdat ze nu met een gezin ieder dubbeltje moeten omdraaien.. Het is dus niet alleen mijn eigen visie op een fijn leven, ik merk gewoon dat óók een hoop andere mensen (die eerst anders beweerden) toch wel graag wat meer geld hebben dan 'weinig'.. :)

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:41

Ik heb niet deze hele pagina meer gelezen, maar er zijn nou eenmaal studies met een betere kans op een baan. En nee, je hebt inderdaad nooit de garantie dat je een baan in een bepaalde sector kunt vinden, maar je kunt er wel over nadenken. En als je dan hoort hoeveel meisjes er paardenhouderij willen gaan doen, ''omdat ze paarden zo leuk vinden, en het ze niet uit maakt dat het slecht verdient'', tja.. Ik vind inderdaad ook wel dat 16 te jong is om die keuze te moeten maken. Inderdaad, verander dan iets aan de leerplicht, zodat je op die leeftijd een jaar kunt werken o.i.d. als je niet weet wat je wilt doen. Ik ben ook niet voor het afschaffen van dergelijke opleidingen, maar pas dan in ieder geval een strengere selectieprocedure toe

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:42

@Joyce:
Hmmmm tja weet niet hoor. Na de HAVO ben ik meteen aan het werk gegaan. Aangezien je toen maar 2 richtingen kon kiezen en ik superslecht was in Wiskunde en Natuurkunde koos ik dus de talen met economie.
Ben op mijn 17 e begonnen bij het rijk. Bleh, wat een pokkebaan was dat. Eigenlijk helemaal niets voor mij, hele dagen op kantoor tussen een stel oude piefen. Ik was veel liever buiten bezig. Maar ik verdiende leuk, dat wel. Het woog echter niet op tegen het soort werk. Tot nu toe altijd in die kantoorjob blijven hangen. Achteraf bezien wilde ik maar dat ik toen meer keuze had gehad om in een opleiding en baan terecht te komen die ik wel leuk had gevonden. M.i. gaat er niets boven met plezier naar je werk. Dan maar wat minder centjes op de bank.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 16:48

Maar écht hard werken en er bijna niets mee verdienen, voor de rest van je leven, is voor de meesten ook niet ideaal :Y) Dat zal ook voor iedereen anders zijn, maar mijn moeder dacht ook ooit dat plezier in je werk het belangrijkst was, en ging na haar vwo met gehandicapten werken: niet voor lang dus, na een tijdje bleek dat plezier in je werk, maar weinig verdienen ook niet alles was.