'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:03

fiona1 schreef:
Evelli schreef:
Heb ook wel eens sollicitatie brieven gekregen waarvan je in 1 oogopslag kon zien dat het een onzin brief was. Dat ze er geen woord van meende en dat het puur om de sollicitatieplicht was. :n

Ik krijg zelf kopietjes binnen, waar alleen het adres met hand erboven is geschreven, zelf de handtekening, als die er al op staat is meegekopieerd.

Alle "echte en gemeende" sollicitaties sla ik op, en als wij geen functie vrijhebben, probeer ik deze mensen gericht door te verwijzen naar een collegabedrijf.

Geloof dat mijn werkgever de brieven doorgaf aan het UWV zodat die erop konden reageren.
Toen ik moest solliciteren had ik wel altijd dezelfde basic brief. Die ik per functie aanpaste :)
Uiteindelijk via werk.nl een baan gevonden en in die functie flink doorgegroeid.

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:07

Wat mij dus echt irriteert is dat wij met z'n alle de belasting betalen voor de uitkerings trekkers die de kassen niet in willen, maar aan de andere kant dat werk moet gedaan worden dus dan halen we Polen ons land binnen en kunnen we in de kamer daar weer over discussieren.
Uiteindelijk zijn wij als belastingbetalers de dupe ervan.

Het niet willen werken in de kassen is slechts een voorbeeld, want er zijn ook velen die niet in een call center willen werken.
Tuurlijk de goeden daar gelaten die alles aangrijpen en die vanwege hogere leeftijd (>45jr) niet direct aan de bak komen, maar er zijn er ook velen die gewoon niet willen.
Ik denk dat iemand in bijstand zelf het verschil ook ziet tussen degene die wil en de ander die niet wil, dat hoeven wij op Bokt niemand uit te leggen.
Dus laten we ons richten op de verkeerde tussen de bijstandstrekkers, want daar zijn er echt meer van dan de goede en dat miaakt mij presoonlijk heel kwaad.
Zeker als ik zie wat zij kunnen doen en waarvoor ik hard moet werken, omdat ik nu eenmaal redelijk verdien dus ook meer belasting kan betalen, kortweg zij kunnen meer dan iemand die veel en hard werkt

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:07

Sok schreef:
fiona1 schreef:
Mijn ervaringen zijn soortgelijk aan die van Rosita.

En die sollicitatieplicht liggen vele ook idd. echt niet wakker van. Ik heb een schoonmaakbedrijf en ik krijg nog met enige regelmaat een telefoontje; " moghe, met ......., ken jij voor mij effe een brieffie schrijven dat ik bij jouw heb gesolliciteerd?"

Als ik ze dan uitleg dat dit de procedure niet is, maar dat hij of zij ons eerste een sollicitatie brief schrijven, wij hun dan uitnodigen voor een gesprek, en dat daaruit zal blijken of ze al dan niet in ons team passen.

"Laat maar dan juffie."

Effe een brieffie schrijve dat ze zich belachelijk misdragen en dat op die uitkering ook wel wat gekort kan worden met zo'n grote bek!
Daar zou m'n bloed echt van gaan koken.. :=

Ook mijn ervaringen zijn zo goed als gelijk aan die van jullie..

Omdat wij in een bedrijfstak zitten waar een juiste instelling belangrijker is dan een opleiding, hebben wij ook contact met de gemeente om mensen die ooit ergens in hun leven een foutje hebben gemaakt aan het werk te helpen. (wij zijn dus best ruimdenkend op dit vlak) heb ik in 10 jaar ooit eens melding gemaakt van een persoon, en deze is dus ook gekort op zijn uitkering.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:08

_rosita_ schreef:
Jup, kan er helaas zo 20 optellen en dan tel ik voorzichtig. Het gaat allemaal zó makkelijk! En uiteindelijk zijn zij er financieel beter aan toe dan veel werkende mensen. Zo is er in Utrecht de U-pas. Kun je gezellig met het hele gezin met de bus, incl lunch, incl entree een dagje naar Slagharen voor 6,50 p/p. Zwemmen voor een paar stuivers, Sporten voor weinig etc etc. Een dagje Slagharen voor mensen die werken tegen een laag salaris, is gewoon bijna niet te betalen en zo zijn er tíg 'voordelen' aan een uitkering trekken. Kun je werken, dan ga je maar werken.

In Rotterdam kregen wij ook een Rotterdampas. Of nou ja, kochten :+ Als je een normaal inkomen had kostte dat 60 euro, voor kinderen is hij standaard 5 en voor studenten wonende en/of studerende in Rotterdam 12,50 . En je kon nog wat korting krijgen als je een laag inkomen had.
Zo'n pas is natuurlijk hartstikke leuk. De meeste dingen kan je 1x gratis doen en daarna tegen korting. Ik heb hem zelf voornamelijk gebruikt om naar de film te gaan :+ Op een gegeven moment ging ik gratis naar de film, en heb daarna een gratis ijsje gehaald, toen had ik hem er al uit := . Maar goed, als je echt actief al die dingen gaat doen hoef je je geen weekend te vervelen. Top!
Maaaaar... waarom zou je dan daarnaast nog eens toeslag willen hebben voor op vakantie te gaan? Ik zou niet weten waarom, mijn ouders gaan toch vrij regelmatig wat doen met de pas en krijgen het boekje nooit uit. Ik weet niet hoe het in de rest van NL zit, maar hier krijgen kinderen ook het Jeugdvakantiepaspoort, die is geldig in de zomer en je kan dan talloze dingen gratis of met korting gaan doen. De school sponsort dat, kost niks voor de kinderen. Ook door die pas hoefde ik me geen dag te vervelen :)

Wat ik bedoel te zeggen, is dat deze initiatieven juist goed zijn, dat ik het daarom een beetje onzin vind dat je nog eens extra subsidie voor vakantie moet krijgen.. Als je geen geld hebt voor vakantie, ja dan ga je maar niet! Dagjes uit is ook heel leuk :j

@Evelli dat doen veel mensen hoor denk ik. Beetje onzin om steeds een nieuwe brief te gaan typen die grotendeels hetzelfde is :+

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:10

Ik ken ook iemand die al jaren thuis zit met een hersenschudding (ja, een aantal jaren terug werd je overal op afgekeurd hoor). Altijd lekker aan de hobby, nieuwe auto op het erf, huishoudelijke hulp die betaald wordt door de belastingbetaler, elk weekend tot in de late uurtjes op stap.... Tsjah....
Een schande tegenover de mensen die echt niet meer kunnen werken naar mijn idee.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:17

Ik krijg zelf kopietjes binnen, waar alleen het adres met hand erboven is geschreven, zelf de handtekening, als die er al op staat is meegekopieerd.

Alle "echte en gemeende" sollicitaties sla ik op, en als wij geen functie vrijhebben, probeer ik deze mensen gericht door te verwijzen naar een collegabedrijf.[/quote]

Geloof dat mijn werkgever de brieven doorgaf aan het UWV zodat die erop konden reageren.
Toen ik moest solliciteren had ik wel altijd dezelfde basic brief. Die ik per functie aanpaste :)
Uiteindelijk via werk.nl een baan gevonden en in die functie flink doorgegroeid.[/quote]

Ik vindt de inhoud niet eens zo belangrijk, iemands werkervaring en persoonlijk situatie blijft bij iedere sollicitatie gelijk, maar ik verwacht wel dat er aandacht aan besteed wordt. En soms hoeft een telefonische sollicitatie ook niet verkeerd te zijn, als de insteek maar goed is, en dan kan iemand van mij nav een telefonisch gesprek ook een schriftelijk bewijs van sollicitatie krijgen.

Onze werkzaamheden zijn ook enigzins leeftijdsgebonden, wij zitten in de gevelreiniging, en iemand van 50 kan ik de ladder niet meer opsturen, hoe graag hij dat ook zou willen, dat is slecht voor zijn gezondheid, en mijn verzekering gaat vragen waar ik in hemelsnaam mee bezig ben. Als iemand met een hogere leeftijd via de uitkeringsinstantie wordt verplicht bij on te solliciteren ben ik ook niet te beroerd om de instelling even een telefoontje te geven, dat deze werkzaamheden toch echt te zwaar zijn voor deze bepaalde persoon.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:42

Evelli schreef:
Heb ook wel eens sollicitatie brieven gekregen waarvan je in 1 oogopslag kon zien dat het een onzin brief was. Dat ze er geen woord van meende en dat het puur om de sollicitatieplicht was. :n

Vind je dit onbegrijpelijk en/of verwerpelijk? Ik kan het me nl. zó goed voorstellen!
Als je jaren hebt geïnvesteerd in een opleiding maar door de crisis niet aan een baan komt, en vervolgens moet solliciteren op geestdodende baantjes zonder enig toekomstperspectief, is het toch niet verwonderlijk dat je daarvoor niet een supergemotiveerde brief op papier krijgt? Zeker niet als je van tevoren weet dat je vanwege je speciale opleidingen tóch niet wordt aangenomen.
M.i. is het dan veel zinniger om ergens een nuttige stage te gaan lopen (dat kon vroeger, maar tegenwoordig niet meer), omdat je via die weg vaak wel aan een baan komt die bij je past.
In veel gevallen heeft de sollicitatieplicht alleen tot gevolg dat de mensen van de P&Oafdelingen omkomen in brieven van mensen die op geen enkele wijze passen bij de functie waarvoor ze solliciteren.

Keet

Re: 'Bijstandstrekkers willen kas niet in'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 11:49

Bij ons waren het mensen die reageerde op de vacature van vrachtwagenchauffeur :) of als planner op het bedrijf om alle vrachten de juiste kant op te krijgen. Niet bepaald geestdodend hoor :)
Brieven van mensen die niet eens een rijbewijs hadden, die solliciteerde op de functie van chauffeur. Mensen uit Maastricht die daar wilde blijven wonen, maar wel elke dag op de bloemenveiling van Aalsmeer wilde komen werken.
Dat waren trouwens nog niet eens jaren in de crisis. Was ruim voor de crisis. Heeft er weinig mee te maken dus.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:09

Evelli schreef:
Bij ons waren het mensen die reageerde op de vacature van vrachtwagenchauffeur :) of als planner op het bedrijf om alle vrachten de juiste kant op te krijgen. Niet bepaald geestdodend hoor :)
Brieven van mensen die niet eens een rijbewijs hadden, die solliciteerde op de functie van chauffeur. Mensen uit Maastricht die daar wilde blijven wonen, maar wel elke dag op de bloemenveiling van Aalsmeer wilde komen werken.
Dat waren trouwens nog niet eens jaren in de crisis. Was ruim voor de crisis. Heeft er weinig mee te maken dus.

Over je eerste opmerking valt te twisten ;)
Dat tweede is idioot, maar ik weet uit ervaring dat mensen worden gedwongen om ook te solliciteren op banen waarvoor ze totaal niet geschikt zijn.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:34

Ik ben zelf een aantal jaren planner geweest voordat ik zelfstandig werd, maar dit is alles behalve geestdodend, en zeker niet geschikt voor iedereen, mensenkennis, omgangsvormen, stressbestendigheid en logistiek inzicht zijn absoluut noodzakelijk anders wordt het een duur geintje voor de werkgever.

Sollicitaties op de functie chauffeur zonder groot rijbewijs werden toen bij ons wel serieus genomen, deze mensen konden eerst als bijrijder aan de slag, hun rijopleiding werdt vergoed, men moest echter wel een contract tekenen minimaal 5 jaar bij het bedrijf in dienst te blijven en voor elk jaar korter moesten ze een evenredig deel van de rijopleiding terugbetalen. (om te voorkomen dat men met rijbewijs opzak vertrok) zo konden mensen toch hun droom om vrachtwagenchauffeur te worden verwezenlijken zonder zelf in 1 keer de hoge kosten van het rijbewijs op tafel te leggen.

Mensen worden wel eens gedwongen om te solliciteren naar een functie die echt niet geschikt is, maar geen instantie zal iemand verplichten tot 5 uur reistijd of meer per dag.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 12:37

Opleidingen bij mijn baas konden wel. Maar dan moest je wel al minimaal een paar jaar je rijbewijs hebben :)
De meeste van onze planners kwamen van de auto af :) dat waren de betere planners, want die wisten precies wat mogelijk was. En was inderdaad verre van geestdodend. Chauffeurs hadden ook altijd verschillende routes :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:34

Zitten jullie nu ook op het werk???? :+ :+ :D ;)

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:38

Dat is het grote voordeel van het zelfstandig ondernemen aan huis, je kunt je zo af en toe eens even lekker overal tegenaan bemoeien als het werk het toelaat :D (en anders maken we vanavond nog een uurtje)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:40

Voor jouw wel...hahaha, maar de hardroepers, zitten die nu in de baas zijn tijd te bokken????

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:44

russel schreef:
Voor jouw wel...hahaha, maar de hardroepers, zitten die nu in de baas zijn tijd te bokken????

:j
m'n werk is even op

maar ik ben dan ook geen hardroeper in dit topic :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:46

Maar ik heb altijd bazen gehad waar werk nooit op is, dan zoek je wat of ga je een ander helpen...............

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:53

russel schreef:
Maar ik heb altijd bazen gehad waar werk nooit op is, dan zoek je wat of ga je een ander helpen...............

Zulke bazen heb ik ook nooit gehad, privedingen in de tijd van de baas zat er bij ons helaas niet in, ik zal hem niet citeren, maar het kwam erop neer dat als ik het wel deed ik daarna ruim voldoende tijd had om me met dit soort dingen bezig te houden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:56

Kijk! dat soort banen komen niet voor bij het uitzendbureau.......overigens is het bij veel bazen nu zo dat ze alleen voor de uitzendkrachten gaan...die werken zich een slag in de rondte het vaste personeel hangt de bal uit....zie dat bij mijn echtgenoot...ken het bedrijf...de uitzendkrachten worden ook 2e rangs behandeld....zo was het nooit...die hadden juist meer salaris en de bedrijven waren er zuinig op, want ze waren zo weg....nu is het onderschikt..

Ik heb op bedrijven gewerkt waar er zoveel tijd was voor internet, thee, gezellig, maar wel uitzendkrachten rond liepen...die hoefden niet te wagen er aan mee te doen....

Het wordt weer bevestigd op bokt.....sjammer.....maar gelukkig zal ik nooit meer op kantoor hoeven te gaan werken, dat is toch een aparte wereld......

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 14:58

Ik ben uitzendkracht op kantoor en zit nu ook op Bokt :o
Maar dit is ook weer een verhaal apart hier hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:00

Bij het bedrijf van mijn man wil ik niet meer werken, ik ergerde mij kapot aan de slappe houding....heel de tijd maar roken, want dat mag nu alleen nog maar buiten...en dat is juist handig, heb je heel vaal pauze......bijzonder hoor...dan kan je binnen nog een kop koffie nemen, want die heb je nog niet gehad...en dan moet je nog even bespreken hoe het met je collega's gaat, want je bent zo betrokken........ik was uitzendkracht, maar als vaste kracht zou ik dat daar ook niet uithouden.........ik ben nog van de oude stempel, en dat is rammen tot de bel gaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:28

Nuage schreef:
Dat komt omdat die bedrijven ook weten dat jij daar maar tijdelijk komt werken. Zodra je een betere baan kunt krijgen ben je weg. En ze moeten toch tijd in je investeren, hoe "simpel" het baantje ook is. Dus dan kiezen ze liever voor iemand die jonger, goedkoper en minder hoog opgeleid is, want die blijft zeer waarschijnlijk nog een tijdje :)

En ik kan me ook oprecht voorstellen dat iemand die eerst werkte als secretaresse en accountmanager (ik dus) heel vervelend kan zijn in een team cassieres. De kans dat zo'n iemand het "allemaal beter weet" is natuurlijk best groot. Dus ik begrijp het wel :j

Jammer dat je omgeving dat niet begrijpt, want die vinden gewoon dat er altijd wel werk is te vinden.

Ik vond het toen echt jammer, ik wou gewoon thuisblijfmama worden met wat parttime simpel werk, niet te hoog niveau, gewoon lekker op het eigen durrep, gewoon iets voor de centjes en wat aanspraak op hoger niveau dan tata en de Disney prinsessen. Dat ging dus niet door, zelfs bij de thuiszorg werd ik afgewezen := om van de Mc en allerlei supermarkten maar niet te spreken. Ik ben nergens verder gekomen dan formuliertjes invullen. Dus uiteindelijk toch maar weer voor de klas uur rijden verderop.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:29

Ik denk dat sommige mensen zelf ook wel veranderen.

Vorig jaar werkte mijn man bij een gemeente hier in de buurt, hij is uitzendkracht en werkte zich een slag in de rondte. De vaste maakten het bij tijden zo bont dat ze gewoon lagen te slapen in de auto. Twee werden er geschorst omdat ze andere werkjes voor zichzelf deden in de baas zijn tijd. Tja dan vraag ik me af. Hoe zit het met de mentaliteit? En ik heb vroeger zelf ook als alleenstaande moeder in de bijstand gezeten, kon met gemak rondkomen en had een auto voor de deur en had het netjes in huis omdat ik de kringloopwinkel zeker wel kon vinden. En nee, geen zwarte klusjes erbij. Dat gaat niet met 2 dreumessen van een half jaar en eentje van anderhalf. En ook al kon ik makkelijk rondkomen, ik was blij dat ik na een paar jaar weer aan het werk kon.
Ook het meegemaakt dat ik "maar een uitzendkracht" was en moet eerlijk zeggen dat ik in al die jaren behoorlijk wat bedrijven van binnen heb gezien. Maar ja er zijn genoeg die hun neus ophalen voor het werk wat ik altijd heb gedaan. Ben ook van mening als je niet te moeilijk doet en je echt wil. Er altijd wel iets te doen is.

Dus maakt niet uit of je nou werkt of je hebt een uitkering er zitten altijd lui tussen die het geen bal kan schelen wat ze doen en overal een beetje lanterfanten.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:30

Ik ken ook zo'n persoon en ik moet zeggen dat het me moeite kost er niks van te zeggen helaas ben ik maar een stagaire dus ik hou mijn mond wel.
Toch irriteert het me dat ik me uit mijn naad zit te werken en hij de helft van zijn werktijd aan het kletsen roken of koffie halen is.

leentje1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:48

Ja mijn man dus ook, hij irriteerde zich mateloos. Solliciteerd zich suf naar een vaste baan. Heeft netjes papieren en de werkervaring. En dan zulke lui, (om het maar even netjes uit te drukken) zijn er ooit ingerold en mogen dus nu niet meer ontslagen worden. (volgens de leidinggevende) Tja dan sta je daar wel te kijken.

Ik heb dus ook op de afdeling fraude gewerkt van een gemeente en de rapporten zitten in te voeren van de mensen die wel in de gaten werden gehouden met een bijstandsuitkering.(datatypiste bij een gemeente) Tja toen kreeg ik er soms ook wel rode oortjes van. Maar blijkbaar hebben niet alle mensen even zoveel normen en waarden. En heel eerlijk, geloof ik dat het tegenwoordig daar niet meer zo mee omgegaan wordt als tien jaar geleden of misschien zelfs nog ietsje verder terug.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 16:07

russel schreef:
Bij het bedrijf van mijn man wil ik niet meer werken, ik ergerde mij kapot aan de slappe houding....heel de tijd maar roken, want dat mag nu alleen nog maar buiten...en dat is juist handig, heb je heel vaal pauze......bijzonder hoor...dan kan je binnen nog een kop koffie nemen, want die heb je nog niet gehad...en dan moet je nog even bespreken hoe het met je collega's gaat, want je bent zo betrokken........ik was uitzendkracht, maar als vaste kracht zou ik dat daar ook niet uithouden.........ik ben nog van de oude stempel, en dat is rammen tot de bel gaat.

En dan de crisis de schuld geven dat het bedrijf naar de kl*ten gaat, ik ben ook van die oude stempel, betrokken zijn doe je maar lekker tijdens de lunch, en als je dan nog tijd tekort heb, ga je thuis maar fijn met elkaar hyven of op facebook.

Bij en bedrijf waarin de werknemers zoveel tijd over, of waarin de managers net zo hard meedoen of er niets van durven zeggen zet ik mijn vraagtekens, daar zou ik zo weg zijn want die stevenen af op een faillisement