Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Wanneer gaan wij (Nederlanders) eens tegen de overheid in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:20

Nee natuurlijk niet. Wil niet zeggen dat er niet gekeken kan worden naar de kosten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:24

Nee, dat denk ik niet..maar dat secretaresses die dingen doen, zal ingetwijfeld in opdracht zijn geweest..dus wie die boekingen etc gedaan heeft, feit blijft dat het uitgegeven wordt, men het aanneemt en er nu een flink tekort is..wat met deze bizarre uitgaves het er niet beter op maken..

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:24

Welk persoon er precies de bestellingen doet is niet im Frage. Deze persoon werkt in opdracht van het ministerie en daar gaat de discussie ook totaal niet om. Het gaat hier om de hoogte van de bedragen die gedeclareerd worden :Y)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:26

Nee tuurlijk niet VG... mijn man doet ook nooit zelf boodschappen. Wil nog niet zeggen dat ie dan Coca Cola moet hebben :')

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:52

Cyntje schreef:
Nee tuurlijk niet VG... mijn man doet ook nooit zelf boodschappen. Wil nog niet zeggen dat ie dan Coca Cola moet hebben :')

_O-.. mooi voorbeeld! :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:54

IMJ schreef:
Cyntje schreef:

_O-.. mooi voorbeeld! :D

Vind je? De ministers worden er nu wel op aangekeken, 'de hoge heren die met geld gooien'.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:55

Het gaat om het voorbeeld dat wij niet denken dat de minister zelf zijn kamer boekt. Was om iets duidelijk te maken VG..
Zoals Laetitia zegt: het gaat er niet om WIE het geld uitgeeft. Het gaat erom HOE het uitgegeven wordt.
Laatst bijgewerkt door IMJ op 02-03-12 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:56

Wordt altijd een beetje moe van het 'ze' verhaal...
Al die mensen die roeppen ze dit ze dat... dan denk ik als jij het zo goed weet waarom werk jij je dan niet de politiek in? Kom het dan eens verbeteren voor Nederland... Maar nee roepen vanaf de zijlijn lekker schoppen is gewoon handig. Maar ook echt je kop boven het maaiveld uitsteken? nee dat doen de meesten niet.
En ik ken het politiek en nee ik bedank ervoor het is echt geen luizenbaantje zoals de meesten denken..

Declaraties prive vind ik niet kunnen, maar declaraties werk gerelateerd zijn binnen de kaders gewoon ok.
Maar als je het lidmaatschap van je golfclub al niet wil betalen ja dat mag je van mij aanpakken.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:02

neres schreef:
Al die mensen die roeppen ze dit ze dat... dan denk ik als jij het zo goed weet waarom werk jij je dan niet de politiek in? Kom het dan eens verbeteren voor Nederland... Maar nee roepen vanaf de zijlijn lekker schoppen is gewoon handig. Maar ook echt je kop boven het maaiveld uitsteken? nee dat doen de meesten niet.
En ik ken het politiek en nee ik bedank ervoor het is echt geen luizenbaantje zoals de meesten denken..

Declaraties prive vind ik niet kunnen, maar declaraties werk gerelateerd zijn binnen de kaders gewoon ok.
Maar als je het lidmaatschap van je golfclub al niet wil betalen ja dat mag je van mij aanpakken.

Hier gaat dit hele topic toch ook om?
Blijft alles binnen de perken ja of nee?
Wordt er op de verkeerde zaken bezuinigd en als we allemaal moeten bezuinigen, zou dat dan in de politiek niet ook wat meer kunnen?
Klopt het wel dat er zoveel meer is uitgegeven in dit kabinet dan bij het voorgaande..?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:09

Wat ik me afvraag: wie keurt die declaraties goed??
Blijkbaar heeft ieder de vrije hand in zijn eigen ministerie.
Net zoals lowlandskaartjes declareren van de gemeente Zwolle, degene die die declaratie inboekt, zit die te slapen ofzo??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:09

Vjestagirl schreef:
Vind je? De ministers worden er nu wel op aangekeken, 'de hoge heren die met geld gooien'.

Dat komt omdat het onder HUN VERANTWOORDELIJKHEID valt. Als jij straks als Directiesecretaresse werkt en jij bestelt de tickets, hotels, relatiegeschenken, de kantoorartikelen en desnoods nieuwe kantoormeubelen dan dien je je waarschijnljik aan een bepaald maximum budget te houden.

Als op een dag de organisatie failliet gaat en de curator komt binnen en gaat alle uitgaven onderzoeken en komt vervolgens tot de conclusie dat de secretaresse voor de directie de duurste hotels heeft geboekt en de meest dure bureaustoelen heeft aangeschaft dan zal de curator niet de secretaresse aansprakelijk stellen maar de directie...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:12

neres schreef:

Er zijn mensen in de eerste en tweede kamer die zich niet doodwerken, en er zijn er die dat werk echt heel serieus nemen. Er zijn er die vooral aan hun eigen carriere en netwerk werken, en er zijn er die echt bezig zijn met de bedoeling dit land beter te maken.

De insteek bepaalt natuurlijk hoe zwaar dit werk is maar nee, ik zou geen minister president willen zijn hoor.
Maar dat wil niet zeggen dat wij als volk geen mening mogen hebben over wat er met onze belastingcenten gebeurt, kom nou!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:20

Nicolletje schreef:
Wat ik me afvraag: wie keurt die declaraties goed??
Blijkbaar heeft ieder de vrije hand in zijn eigen ministerie.
Net zoals lowlandskaartjes declareren van de gemeente Zwolle, degene die die declaratie inboekt, zit die te slapen ofzo??

Waarschijnlijk is zo'n declaratie goedgekeurd door een leidinggevende/bestuurder/directeur? Net als in het "echte" bedrijfsleven :D

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:30

Dat zijn ze dus zelf.... (lijkt mij)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:36

Nicolletje schreef:
Dat zijn ze dus zelf.... (lijkt mij)

Normaal gesproken bij declaraties van bijv. directies/bestuurders, tekent dan de andere bestuurder voor akkoord, of een directeur/manager Financiën of een voorzitter van de Raad van Bestuur. Ergens moet een handtekening staan i.v.m. voorkomen van fraude en/of controle door de accountant.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:54

Hoe het precies gaat maakt eigenlijk niet uit, uiteindelijk zijn de bewindspersonen zelf verantwoordelijk.
Als ik heel eerlijk ben, die centen - dat is niet eens het grootste probleem, want als je kijkt naar de bv NL dan is dit waarschijnlijk 0,0001 % van de totale uitgaven. Wat ik veel belangrijker vind is de voorbeeldfunctie. De cultuur aan de top bepaalt veel. Of zoals ik ooit iemand heb horen zeggen: 'Je doet niet wat je baas zegt, je doet wat je baas doet...' Met andere woorden: goed voorbeeld doet goed volgen. Als extreme declaraties worden geaccepteerd op de ministeries, kun je er donder op zeggen dat iedereen (in de publieke sector) vindt dat 'dit dus moet kunnen'. De argumenten zijn altijd te verzinnen - zware baan, veel van huis, grote verantwoordelijkheid, hotels enz moeten passen bij het niveau van je functie, enz. En ze zijn allemaal waar, maar de andere kant is ook waar: dat we allemaal een beetje zuinig aan moeten doen.
Doorslaan naar de andere kant hoeft echt niet, maar een middenweg vinden moet toch lukken...

Voor de liefhebbers:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/binnenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2012/02_februari/29/binnenland/Kabinet_declareert_ruim_15_miljoen_euro.xml

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:02

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 14:46

Squawk schreef:
Actie ondernemen Sok, door heeeeeel veel Nederlanders. In heel veel andere landen zou dat gebeuren maar wij Nederlanders blijven braaf..

In ´andere landen´ zoals met name Spanje gebeurt dit inderdaad. Daar ervaren de studenten, ouders, leraren, opas en omas dat de regering oproertroepen met helmen, schilden er met de wapenstok lustig op los meppend op uit stuurt om ´de orde te handhaven´.....
De gevestigde orde van de kleptocraten uiteraard....

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:01

Nicolletje schreef:
De namen zijn doorgekrast:
http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlni ... enthal.pdf

Persoonlijk vind ik 51.000 euro om even van R'dam naar Amman en Tel Aviv te vliegen en 100.000 euro even naar Dehli op en neer best een hoop geld....

Je kan er toch wel van uit gaan dat Dhr. Rosenthal daar niet alleen reisde een retourticket eerste klas is namelijk ongeveer 4500 euro dus ze zullen met een grotere groep gereisd hebben op kosten van BuZa.

Vraag me sowieso af waarom Rosenthal, abonnementen moet hebben op verscheidene binnenlandse en buitenlandse weekbladen en kranten op onze kosten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:05

Volgens mij betreffen die hele hoge bedragen een privévliegtuig.
Ook zit hij blijkbaar elke vlucht te wachten op Schiphol Vip area a raison van 500 euro per keer...

Ik vind het trouwens apart dat Mark Rutte in verhouding het zuinigst is...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:12

zonnebloem18 schreef:
Nicolletje schreef:
De namen zijn doorgekrast:
http://media.rtl.nl/media/actueel/rtlni ... enthal.pdf

Persoonlijk vind ik 51.000 euro om even van R'dam naar Amman en Tel Aviv te vliegen en 100.000 euro even naar Dehli op en neer best een hoop geld....

Je kan er toch wel van uit gaan dat Dhr. Rosenthal daar niet alleen reisde een retourticket eerste klas is namelijk ongeveer 4500 euro dus ze zullen met een grotere groep gereisd hebben op kosten van BuZa.

Vraag me sowieso af waarom Rosenthal, abonnementen moet hebben op verscheidene binnenlandse en buitenlandse weekbladen en kranten op onze kosten.

Omdat hij minister BuZa is en hij op de hoogte moet blijven van wat er in het buitenland gebeurd?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:16

Na wat googlen idd gevonden dat dit voor het gebruik van het regeringsvliegtuig is maar dan zal hij nooit alleen gegaan zijn.
Als je zijn andere reizen bekijkt vliegt hij regelmatig Economy en af en toe Business Class.

Ik vind dat Rutte het voor een MP inderdaad zuinig aan doet.
Vjestagirl schreef:
Omdat hij minister BuZa is en hij op de hoogte moet blijven van wat er in het buitenland gebeurd?

Alsof hij de tijd heeft om alles te lezen elke dag/week?
Hij heeft uiteraard geen margriet of Donald Duck maar om nou abonnementen op 9 kranten te hebben lijkt me wat overdreven.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:18

Nee, maar hij heeft misschien wel een secetaresse die ze voor hem doorneemt en de hoogtepunten highlight ofzo? Echt, als ik nou iets niet meer dan logisch vind is dit het wel.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:37

Citaat:
De Tweede Kamer wil unaniem opheldering van minister-president Mark Rutte over het declaratiegedrag van de leden van het kabinet.

De Kamer vraagt om een debat over de declaraties van de kabinetsleden, die RTL Nieuws gisteren publiceerde. De Kamerleden zijn geschrokken van de declaraties van de ministers en staatssecretarissen, en vinden dat in tijden van harde bezuinigingen het kabinet het goede voorbeeld moet geven.

"Hotelovernachtingen van meer dan 300 euro hoort daar niet bij. Heen en weer vliegen tussen Groningen - Den Haag en Rotterdam als het goedkoper kan, hoort daar niet bij", aldus Pierre Heijen van de PvdA. Hij is niet de enige die de declaraties van de bewindslieden te scheutig vindt. Zo zegt Ger Koopmans (CDA): "Als je een nieuw kastje koopt, en de kleur staat je twee weken later niet aan en je laat het overspuiten, dan is dat dus niet sober."

Bovendien worden veel kosten onterecht gedeclareerd, zo zegt de PvdA, omdat de kabinetsleden per jaar al duizenden euro's aan onkostenvergoeding krijgen. "Je moet vaststellen dat niet alleen nog bij uitzondering wordt gedeclareerd, maar dat dat op betrekkelijk grote schaal gebeurt", stelt Heijnen.

Blijkbaar vinden ze het zelf ook wat gortig.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 16:40

Vjestagirl schreef:
ja en dat mag ie gewoon van z'n dikke vette salaris betalen net zoals jij en ik... :j