delerium schreef:En verder: geen geloof is ook een geloof...
.
Nee.
Een wijdverbreid misverstand, met name onder gelovigen.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_clau_1991 schreef:Ik heb zeker respect voor gelovigen, maar ik heb zelf meegemaakt dat best veel gelovigen geen respect hebben voor ongelovigen (zoals ik dus). Vind ik ook niet eerlijk!
Je mag best homo zijn, maar je mag het niet praktiseren.. Beetje krom. En veel strenggelovigen mogen geen tv, waar staat dat in de bijbel?
Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iedereen mag geloven wat hij of zij wilt. Maar sommige dingen vind ik gewoon een beetje ver gaan.
verootjoo schreef:maar er zijn ook mensen tegen bezuinigingen weet ik het waar op, of tegen het afschaffen van de hypotheekrente aftrek, of tegen meer geld geven aan Griekenland... ook zomaar wat voorbeelden. Iedereen vindt wat anders, en het mooie van NL is juist dat je die meningen uit mag spreken, en dat je mag vinden wat je wil
kohtje schreef:Voor mij is geloof aangeleerd gedrag. Als je maar lang genoeg tegen een kind zegt dat groen blauw is gaat die dat vanzelf geloven. Als je op tv gelovige ziet vechten(oorlog) zie je vaak dat ze roepen god is groot.
Veel mensen verschuilen zich achter hun godsdienst.
Maar als iemand wil geloven in god zal ik ze niet tegen houden. Ik geloof in geesten en daar geloofd een ander weer niet in.
Wat ik wel jammer vind is dat er mensen bang zijn door het geloof wat ze hebben en zonder eigen inbreng dingen doen omdat iemand van een kerk zegt dat het moet.(denk aan paus die anticonseptie niet goed vind) Vooral in arme landen doen veel mensen dingen in naam van geloof die eigenlijk niet zo handig zijn.
verootjoo schreef:Waarom mag je dan niet je mening geven als het gebaseerd is op het christelijke geloof, maar mag je wel je mening geven als het maar vooral niks met geloof te maken heeftOverigens heeft het hele belastingstelsel + overheid met het geloof te maken, aangezien het gebaseerd is op richtlijnen uit de Bijbel.
Waarom is naar de supermarkt gaan op zondag 'stiekem'? Er is niemand die het je verbied hoor. Als ik als christen op zondag iets nodig heb, of geen eten in huis heb haal ik ook patat of chinees. En ik haal ook wel eens een ijsje, en ga ook op zondag naar het zwembad. Ben geloof ik niet bezeten.
Citaat:Harry Pater
De tien geboden - reprise
Op mijn eerdere suggestie om de tien geboden terug te brengen naar het werkbare aantal van twee, heb ik een aantal reacties gekregen. Onder andere van mensen die het geloof een warm hart toedragen en met allerlei argumenten kwamen waarom het geen goed idee zou zijn. Sommigen probeerden mij zelfs te bekeren. Tegen die laatste groep wil ik zeggen:
Ik heb het echt en oprecht geprobeerd, om in God te geloven. Echt waar ! Ik heb geprobeerd in een God te geloven die ons naar zijn eigen beeldtenis heeft geschapen, die van ons houdt, die over ons waakt. Echt, echt, echt. Ik heb het geprobeerd.
Maar hoe langer je leeft, hoe meer je erachter komt dat er ergens iets volledig mis gaat in die gedachte.
Iets voelt er niet goed: oorlog, ziekte, armoede, martelingen, misdaad, corruptie en een dreigende elfstedentocht. Iets gaat er fout.
Dit is geen goed geleverd werk. Als dit het beste is dat God ons te bieden heeft, dan ben ik niet onder de indruk.
Prestaties zoals deze horen niet in de c.v van een operwezen. Dit broddelwerk verwacht je van een uitzendkracht met een depressie.
Tussen jou en mij gezegd: In een goed bestuurd universum zou hij al lang op staande voet zijn ontslagen. Trouwens ik zeg bewust "hij" want als ik naar deze puinhoop kijk, dan moet God wel een man zijn. Geen vrouw waar ook ter wereld zou van haar eigen creatie zo'n pestzooi maken.
Dus als er een God bestaat, dan zouden de meeste weldenkende mensen het met mij eens zijn dat hij tenminste volledig incompetent is of het kan hem misschien geen moer schelen. Het kan hem geen moer schelen, dat bewonder ik op zich in iemand en het zou tegelijk verklaren waarom er in de schepping zoveel dingen verkeerd zijn gegaan.
Dus om te voorkomen dat ik ook een gehersenspoelde, willoze religieuze robot zou worden, die braaf gelooft dat alles in de handen ligt van een onzichtbare vaderfiguur die er geen moer van heeftt gebakken, ben ik op zoek gegaan naar iets wat me echt troost en kracht biedt.
Ik kwam meteen diezelfde avond uit op : De Zon ! Nou ja niet diezelfde avond, je kan de zon 's-avonds niet zien, maar meteen de volgende ochtend.
Ik werd een zon-aanbidder.
Een aantal redenen: De eerste is, ik kan de zon zien. In tegenstelling tot een aantal Goden die ik zou kunnen noemen, kan ik de zon zien. Ik ben daar een beetje apart in. Als ik iets kan zien.....ik weet niet..... dat helpt in geloofwaardigheid.
De tweede reden: de zon geeft me alles wat ik nodig heb. Warmte, licht, bloemen in het park, weerspiegelingen op het meer, voedsel.....af en toe een vervelende huidziekte maar hey, we kruisigen in elk geval geen mensen of steken ze in brand en gebruiken ze als tuinverlichting omdat we het toevallig niet men hen eens zijn.
De zon aanbidden is vrij simpel: Er is geen mysterie, geen wonderen, geen liederen te leren, hij vraagt niet om geld en we hoeven niet elke zondag naar een speciaal gebouw om kleding te vergelijken.
En het mooiste van alles is: de zon vertelt me nooit dat ik het niet waard ben. Zegt niet dat ik gered moet worden. Zegt me niet dat ik een slecht persoon ben. De zon behandelt me prima. Heeft nog geen onaardig woord, geen dreigement over verdoemenis gezegd. Maakt geen valse beloften en heeft geen pretenties. Dus ik aanbid de zon.
Ik bid niet tot de zon hoor. Weet je waarom ? Ik wil onze vriendeschap niet vooraf gewoon maar aannemen. Da's niet beleefd.
Ik vind mensen die tot God bidden een beetje onbeleefd. Al die miljarden gebeden die God moet verhoren, geef alstublieft dit, zorg alstublieft voor dat... al dat gebid om een nieuwe auto, een betere baan en noem maar op. Het is niet beleefd. En bovendien, het meeste van dat bidden vindt plaats op zondag. Zijn vrije dag ! Ik weet niet hoor.
Niet netjes om iemand die van je houdt zo te behandelen.
En bovendien, wat dan te doen met het Goddelijke plan ? Weet u het nog? Het Goddelijke plan !
Miljoenen jaren kabbelt het Goddelijke plan al voort. En dan kom jij om even voor iets te bidden en om iets te vragen. Wat als datgene waar je om vraagt niet voorkomt in het Goddelijke plan ? Wat dan ? Moet God dan zijn plan ff aanpassen, alleen voor jou ? Beetje arrogant toch ?
Wat heb je eraan om God te zijn als ieder zwerver met een bijbel van Euro. 1, 50 uit de kringloopwinkel je hele Goddeljks plan in de war kan bidden ?
En wat als je gebeden niet worden vehoord? Tsja.....dan is het God's wil. Maar het is altijd God's wil. Hij doet toch wel wat hij wil dus waarom al die moeite doen om te bidden?
Het is allemaal erg verwarrend. Een daarom bid ik niet tot de zon.
Weet je toe wie ik bidt ? Britt Dekker !
Waarom ?
Ten eerste denk ik dat ze niet dom is....ofso.
Ten tweede Britt ziet eruit alsof ze dingen voor elkaar kan krijgen.
Daarom
En mij is opgevallen dat als ik tot Britt Dekker bidt, mijn wensen ongeveer met 50% uitkomen.
De helft van de tijd krijg ik wat ik wil, de helft van de tijd niet. Net als met een klavertje vier, een hoefijzer boven de deur, de wensput, een konijnenpootje of de voodoo-dame die je toekomst voorspelt, terwijl ze in geitekloten knijpt. Altijd 50-50. Net als met God.
Dus zoek je bijgeloof, ga lekker rustig zitten, wacht af en, doe een wens en heb plezier.