‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:26

Sammyoo schreef:
idefix4 schreef:
Laten we wel wezen: Ik heb na 2 jaar thuisblijven al ervaren hoe moeilijk of het is om weer bij een baas aan de bak te komen. Het is geen luiigheid wat de meeste vrouwen tegenhoudt. Het is vooral het gebrek aan bazen, die zulke dames een kans willen geven.

En dan zijn dus de kids, die vaak naar de opvang gaan, dusdanig gekleed, dat ze zich niet alleen kunnen omkleden. Hun schoenen zijn vaak te klein en dat duurt lang voor die zijn aangepast. Nou, ik weet wat er leeft bij mijn kids en dat wil ik graag zo houden! Dan maar lui...

Jammer dat je in je lange reactie op heel veel posts, niet op die van mij bent ingegaan!
Van mij hoef je je echt niet te verdedigen dat je geen betaalde baan hebt hoor. Hoe heb jij het financieel geregeld als je partner en zijn inkomen wegvallen? Ik had zelf overigens een vriendin die niet bij de dweil van een kerel wegging omdat ze dat financieel niet trok.......... Ze telde de dagen tot de kinderen groot genoeg waren en zij ook weer een leven kon krijgen.

Dat je een verband legt tussen werkende moeders en kinderen met te kleine schoenen vind ik echt bizar :? Daardoor zou ik bijna denken dat jij een vooroordeel hebt over werkende moeders?

Overigens al die dingen die jij met je kinderen doet, heb ik ook altijd met mijn kinderen gedaan, ook in de jaren dat ik er als werkende moeder alleen voor stond. Clubjes, zwemmen, logeerpartijtjes, kinderen over de vloer, meelopen met avondvierdaagse. Ik had een fantastische oppas na schooltijd, vriendjes speelden altijd bij ons. Mijn huis bleef ook zeker niet netjes en schoon omdat er niemand thuis zou zijn overdag. Zeker niet met de huisdieren erbij. Nou ja, dan was ik gewoon tot 21 uur bezig met was, opruimen en schoonmaken (heb altijd alles zelf gedaan). Oh ja, en op enig moment kwam er ook nog een Haflingertje bij. Dankzij goed organiseren kwam die ook niks te kort :D

Ik heb me wel eens 's-ochtends op het schoolplein verbaast als ik de ene moeder tegen de andere hoorde zeggen dat ze zo Ophra op tv ging kijken 8)7 (echt bizar als je zelf startklaar bent om in je auto te springen en naar je werk te rijden). En voor een kwartier kletsen op het schoolplein met andere moeders heb ik ook nooit tijd gehad. Je leert als werkende moeder heel goed met je tijd om te gaan.

Nope, ik wil er mee aangeven, dat zulke moeders dan beweren dat ze weten wat er speelt maar dat blijkbaar ook niet met alles kunnen. Het jammere is, dat je ze er niet op kan wijzen, omdat ze er niet zijn. Ik mag alle moeders gewoon graag, maar het is zo makkelijk om te roepen dat niet werkende moeders lui zouden zijn. Vandaar de hap. ;)
De TV gaat bij mij echt niet aan hier! Niet voor 17 uur 's avonds. Er zijn dagen bij, dat ik hem niet eens aanzet. Ik heb die tijd dan weer wel af en toe. Lekker even bijkletsen en weten wat er bij een ander leeft. Ja, en zo iemand weer kunnen helpen. Ik doe dat op het schoolplein. Een werkende moeder doet dat waarschijnlijk bij het koffiezetapparaat op haar werk. :D

Sammyo: Ik moet denk ik even teruglezen. Iets te snel gelezen? Er kwam wat werk tussen denk ik... :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:33

Electra63 schreef:
Laat iedereen lekker doen wat hij/zij zelf wil doen.

Ben ik helemaal met je eens. Werken of niet werken moet iedereen zelf weten. M'n stokpaardje ga ik niet meer herhalen...........

Mambobeach, mijn kinderen zijn 19 en 14, heb alles wel zo'n beetje meegemaakt. De opmerking dat een moeder niet ziek kan zijn is echt zo'n gezegde uit de oude doos. Paracetamolletje erin, je ziek melden bij je baas, kinderen naar school brengen en je bed weer in.en dan eventueel televisie kijken

Blue-eyes, strijken vind ik zo zonde van mijn tijd, dus ik koop geen kleren die gestreken moeten worden :D

Idefix, ik heb geen idee waar je het over hebt in je laatste post.

Dat een gemiddelde thuisblijvende moeder het net zo druk heeft als een gemiddelde fulltime werkende moeder gaat er overigens bij mij niet in, maar het is een beetje raar om te beweren dat een niet-werkende moeder lui is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:35

Ik ken overigens een aantal fulltime werkende moeders (overigens met oudere kinderen), die thuis extra hulp hebben voor de kinderen, het eten maken en het huishouden. Dan heb je het toch een stuk minder druk, hoor. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:42

Sammyoo schreef:
Blue-eyes, strijken vind ik zo zonde van mijn tijd, dus ik koop geen kleren die gestreken moeten worden

Tsja, dat vindt mijn man zijn baas weer niet zo leuk ;) En als ik hubbie moet laten strijken, kan ik beter iedere week nieuwe overhemden kopen :=

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:50

Nou dan laat je hem die overhemden maar eens van zijn zakgeld betalen Blue Eyes, dat zal hem leren! :+

Ach, moeders moeten toch zoveel... Laat iedereen toch zelf bepalen wat voor hem/haar het beste past daar wordt de wereld pas echt leuk van.

Moeders genoeg die de muren op zich af zien vliegen, helemaal alleen met een paar kleine kinderen, die echt een baan nodig hebben voor hun functioneren.
Maar ook zat die het fijner vinden om er 100% te zijn voor hun kinderen...

En allemaal prima.

Blue_Eyes

Re: ‘Moeders moeten thuis blijven en niet werken’

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:54

Whahahaha, ik zal het hem zeggen _O-

Verder: eensch. Ik vraag me weleens af wat er toch mis is met de ander in zijn/haar waarde laten, waar hij/zij ook voor kiest. En dat geldt niet alleen voor dit onderwerp.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 09:03

Viennanova schreef:
Ik vind het echt niet meer van deze tijd dat vrouwen niet werken, sorry. Er zijn genoeg onderzoeken geweest dat het qua opvoeding niet uitmaakt, dat moeders tegenwoordig met baan nog meer tijd aan hun kinderen spenderen dan vroeger de moeders zonder baan.

Nou, ik zat tot voor kort thuis en was er dus elke middag en ochtend.
Nu weer aan het werk:
maandagmiddag BSO tot 19 uur
dinsdag om 12 uur op gaan halen en naar mijn moeder brengen, papa haalt ze daar op en ik zie ze de rest van de dag niet meer want ik ben pas 's avonds thuis.
woensdag jongste naar oma, oudste na school naar BSO enkele uren.
donderdag jongste naar KDV en oudste na school naar BSO.
vrijdagochtend beide kinderen om 7 uur naar KDV/BSO, wel uit school ophalen.
Dat wordt toch beslist minder tijd met de kinderen helaas.
Ik vind het een beetje anti-schuldgevoelonderzoek :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:12

Viennanova schreef:
Ik vind het echt niet meer van deze tijd dat vrouwen niet werken, sorry. Er zijn genoeg onderzoeken geweest dat het qua opvoeding niet uitmaakt, dat moeders tegenwoordig met baan nog meer tijd aan hun kinderen spenderen dan vroeger de moeders zonder baan.

Ik kan uit ervaring zeggen dat dat dus niet waar is. ;)
Ik spendeerde veel meer tijd met mijn dochter toen ik nog thuisblijfmoeder was dan nu met een baan.
En de baan die ik (nog) heb vind ik niet eens geweldig :+ , maar goed.... daar is aan gewerkt en binnenkort heb ik een echt leuke baan. Die ook nog eens goed te combineren is met mijn kind. Die zijn verrekt weinig te vinden trouwens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:15

Blue_Eyes schreef:
Viennanova schreef:
Is dat wel zo? Volgens mij zijn dat de parttime werkende moeders die hun vrije tijd daar aan op offeren. Tenminste, in mijn omgeving wel.

Als ik bij ons op school rondkijk, is dat erg wisselend. Ik doe veel op school, maar ik dnek dat mijn thuisblijvende vriendinnen nog wel een tandje meer bijzetten. En fulltime werkende moeders kom ik eigenlijk nooit tegen tijdens de activiteiten... Of het moet schoolreisje zijn, dat is dan ineens weer wel leuk :')

Mijn eigen ervaring; vooral de thuisblijvende moeders doen veel op school. Daarnaast zie je ook de parttime werkende moeders nog het e.e.a. doen. De fulltime werkende moeders doen niets op school. Zelfs geen schoolreisje. Je ziet ze nooit eigenlijk. Vaders zijn ook zwaar in de minderheid, behalve bij de sportdagen. :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:20

Hier in België zou Elio di Rupo het ook willen :+

Goed zot als je het mij vraagt, we leven niet meer in de Middeleeuwen :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:24

Zolang iedereen maar voor zichzelf mag bepalen hoe zij het moederschap indeelt. Enne..... als thuisblijfmama leefde ik echt niet zoals in de Middeleeuwen, hoor. :D

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:24

ik vind persoonlijk dat als je voor kinderen kies niet full time moet blijven werken.
maar in deze maatschappij is het moeilijk om van 1 salaris te leven.
dus als je part time werk 2 a 3 dagen. zou ik zeggen jah dat kan zou ik zelf ook gaan doen.
maar niet wat ik heb gezien bij mijn collega die is nu weer zwanger en dit word gewoon het 2de kinderopvang kind.
dat vind ik echt niet kunnen. dat jat je kinderen 4 dagen op de kinderopvang zitten.
en daarbij als ze dan een dag vrij had dan zat het kind er nog steeds :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:26

pinkie87 schreef:
ik vind persoonlijk dat als je voor kinderen kies niet full time moet blijven werken.
maar in deze maatschappij is het moeilijk om van 1 salaris te leven.
dus als je part time werk 2 a 3 dagen. zou ik zeggen jah dat kan zou ik zelf ook gaan doen.
maar niet wat ik heb gezien bij mijn collega die is nu weer zwanger en dit word gewoon het 2de kinderopvang kind.
dat vind ik echt niet kunnen. dat jat je kinderen 4 dagen op de kinderopvang zitten.
en daarbij als ze dan een dag vrij had dan zat het kind er nog steeds :n

Ja, die moeders ken ik idd ook, die hun kind dan nog in de opvang laten zitten (lekker makkelijk). :j
Ik geniet juist van mijn dochter als ik thuis ben...... Ze gaan al zo vaak weg (school/vriendinnetjes/clubjes). En over een paar jaar als de pubertijd begint en ze helemaal haar eigen leventje gaat leiden. :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:27

Sofy schreef:
Ik vind het eigenlijk veel zorgelijker dat niemand hier nog de optie weergeeft dat papa thuis zou blijven met de kinderen, en mama lekker blijft werken... Hoezo moet alleen de vrouw nadenken over de combi kids/werk? En de opmerking 'mijn man kon niet minder gaan werken' vind ik een enorme dooddoener, je werkgever is min of meer verplicht zo'n verzoek te honoreren (zie ook http://www.intermediair.nl/artikel/aard-dienstverband/155049/minder-werken-een-recht-of-een-gunst.html). Niet kunnen is eigenlijk veel vaker niet willen.

Geen dooddoener als de man meer verdient dan de vrouw. Dan is het een automatische keuze. Wel een keuze overigens, want je kan ook kiezen voor minder gezinsinkomen. Ik ben altijd blijven werken, maar heb het zo kunnen regelen dat ik (vrijwel) altijd thuis was als mijn dochter uit school kwam. Ik vind dat de ouders verantwoordelijk (moeten) zijn voor de opvoeding van de kinderen en niet de voor-, schoolse, en naschoolse juf. Sommige kinderen zien hun ouders letterlijk maar een paar uurtjes per dag. Kwaliteitstijd noemen ze dat dan. In het weekeind worden ze dan nog eens fijn gedumpt op de sportvereniging, zodat de ouders nog even boodschappen kunnen doen.
Overigens zijn thuiswerkende vrouwen - anders dan vroeger - niet meer zo geaccepteerd in de maatschappij. Moest je je vroeger verdedigen als je de keuze maakte om thuis te blijven, tegenwoordig wordt er raar tegenaan gekeken als je thuisblijft.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:31

Nou, ik heb gelukkig in het echte leven niemand ontmoet die raar keek toen ik nog fulltime thuis was, hoor. Kreeg juist vaak te horen van mensen dat ze het super vonden. Ik had jarenlang keihard gewerkt en weet je, er zijn belangrijkere zaken als een carriere. Vind ik dan. Ondanks dat ik nu wel een soort van parttime carriere heb. Ik heb juist ervaren dat ik thuis me met zoveel andere zaken bezig kon houden. En ook thuis kun je jezelf enorm ontwikkelen. Echt niet alleen door werk, hoor, dat vind ik zo kortzichtig. :j
En ik kwam na 8 jaar op 40-jarige leeftijd zo weer aan een baan. Tada! :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 10:32

Dit stukje las ik gisteren toevallig!

Vind het grote onzin dat je per se thuis moet blijven als moeder. Als je daarvoor kiest moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar kom op zeg, we leven niet meer in de 19e eeuw :+ De dolle mina's hebben hier toch zeker niet voor gestreden!?

Als ik en vriendje eenmaal aan de kids gaan, zal het doordeweeks ongeveer als volgt gaan: 1 dag bij mij, 1 dag bij paps, 1 dag bij mijn ouders, 1 dag bij zijn moeder en 1 dag opvang/creche/peuterspeelzaal. En die laatste komt er sowieso..! Mijn vriend heeft nl. reuma, werkt dan wel maar 20 uur per week max, maar dat dagje heeft hij echt nodig om uit te rusten. Daarnaast gingen mijn ouders mij 3 ipv 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal sturen toen ik klein was, deels omdat het ze handig uitkwam maar vooral omdat ik het zo leuk vond :)
Ook zullen mijn kinderen zeker gaan sporten/clubjes weet ik veel, maar wel omdat ze het zelf willen. (Heb nog nooit van een kind gehoord dat zelf niet wilde sporten of op teken/muziekles of wat dan ook.)

Oh en ik ben wel het toppunt van emancipatie dan hoor. :D Mijn vriend met zijn wajong en mogelijk een iets hoger salaris als ie geluk heeft met een goede baan (lees max. 1 200 euro ) en ik met een verwacht startsalaris van +- 1 700.. Nee hoor als er iemand fulltime moet werken ben ik het wel :D Alleen wil ik toch ook echt nog een paardje aanhouden tegen die tijd, dus ja

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:03

Magrathea schreef:
Dit stukje las ik gisteren toevallig!

Vind het grote onzin dat je per se thuis moet blijven als moeder. Als je daarvoor kiest moet je dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar kom op zeg, we leven niet meer in de 19e eeuw :+ De dolle mina's hebben hier toch zeker niet voor gestreden!?

Als ik en vriendje eenmaal aan de kids gaan, zal het doordeweeks ongeveer als volgt gaan: 1 dag bij mij, 1 dag bij paps, 1 dag bij mijn ouders, 1 dag bij zijn moeder en 1 dag opvang/creche/peuterspeelzaal. En die laatste komt er sowieso..! Mijn vriend heeft nl. reuma, werkt dan wel maar 20 uur per week max, maar dat dagje heeft hij echt nodig om uit te rusten. Daarnaast gingen mijn ouders mij 3 ipv 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal sturen toen ik klein was, deels omdat het ze handig uitkwam maar vooral omdat ik het zo leuk vond :)
Ook zullen mijn kinderen zeker gaan sporten/clubjes weet ik veel, maar wel omdat ze het zelf willen. (Heb nog nooit van een kind gehoord dat zelf niet wilde sporten of op teken/muziekles of wat dan ook.)

Oh en ik ben wel het toppunt van emancipatie dan hoor. :D Mijn vriend met zijn wajong en mogelijk een iets hoger salaris als ie geluk heeft met een goede baan (lees max. 1 200 euro ) en ik met een verwacht startsalaris van +- 1 700.. Nee hoor als er iemand fulltime moet werken ben ik het wel :D Alleen wil ik toch ook echt nog een paardje aanhouden tegen die tijd, dus ja

Je kunt het van te voren wel goed regelen, maar dan moet er ook niets gebeuren. Mijn moeder paste ook op de baby van mijn zus, tot mijn moeder vrij jong ernstig ziek werd en snel overleed, weg oppas. En niet te vergeten, ook de oma's en opa's werken (steeds langer), dus het is niet vanzelfsprekend dat oma's op de kinderen kunnen/willen passen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:21

*knuppel in het hoenderhok* ik vind dat gesleep naar al die verschillende soorten opvang maar niets :o Denk dat 3 dagen kinderdagverblijf veel meer structuur en rust brengt voor een kind dan overal bij iedereen een dagje :o

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:23

*knuppel nr. 2* je kan medewerkers van een KDV erop aanspreken als je vind dat er iets gebeurt met je kind dat jij niet wil. Doe dat maar eens bij een goedwillende oma..

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:31

Urielle schreef:
Viennanova schreef:

Ik vind het een beetje anti-schuldgevoelonderzoek :o

Wat bedoel je met deze opmerking? Zou ik een schuldgevoel moeten hebben omdat ik ook financieel voor het grootbrengen van mijn kinderen heb gezorgd? :?
Als ik als alleenstaande moeder van de bijstand rond had moeten komen omdat ik was gestopt met werken toen de kinderen kwamen, dan had ik wel een schuldgevoel gehad.
Ik vind mezelf een uitstekende moeder en mijn beide kinderen zullen dat beamen! Ik heb nooit een schuldgevoel gehad, is ook absoluut niet nodig. Of vind jij van wel?

Ik heb ook altijd van professionele kinderopvang gebruik gemaakt. Is mij uitstekend bevallen. Vooral de oppas thuis na schooltijd was erg fijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:36

Ik vind, dat jij geen schuldgevoel hoeft te hebben, net als dat ik vind, dat een thuisblijfmoeder geen schuldgevoel (omdat zij lui zou zijn) hoeft te hebben. Vrouwen zouden elkaar meer moeten steunen en elkaar niet zo moeten afvallen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:37

Dat hoenderhok ligt bijna vol :+

Maar je hebt gelijk kebie, hoe vaak daar wel gezeur van komt. Opa en oma die alles nog op zijn middeleeuws doen en niet open staan voor de mening van moeder omdat ze het veeeeeeel beter weten, want ze hebben veel meer ervaring, omas die spontaan weer moedergevoel krijgen en het kind als eigen gaan behandelen (klinkt positief, maar het is toch verre van leuk als het je gebeurt)

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:37

Zelf heb ik altijd fijn gevonden in mij kindertijd dat als ik uit school kwam altijd een van me ouders thuis voor me was

Als je voor kinderen kies vind dat je er ook voor hun moet zijn

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:40

Je hebt gelijk Electra!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:46

Sammyoo, volgens mijn bedoelt urielle dat veel moeders die veel moeders die.veel werken dat argument gebruiken om hun eigen schuldgevoel af te kopen. Als je er alleen voor staat is het niet anders, maar als je werkt om de 2e auto, 3e vakantie, merkkleding en 2 paarden in luxe stalling te betalen zal je je vast af en toe schuldig voelen gok ik.