Helft Nederlanders is te dik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:35

Twiggy2008 schreef:
Tja.... als ik zie wat de gemiddelde NLer in zijn boodschappenkar gooit en opvreet, vind ik het niet zo gek. :+
Vind het vaak shocking als ik in de AH loop en om me heen kijk.
Normaal gezond eten kennen ze niet meer en mensen denken niet na over al die gemanipuleerde voedingsmiddelen.

Niks leuker dan gluren in andermans karretje :D :+, maar idd wat je af en toe voorbij ziet komen: bakken shoarma, witbrood en knoflooksaus.

Het valt me wel op dat hier in een westfries dorp mensen minder dik zijn en bewuster eten (als ik hun karretjes bekijk). Ga ik boodschappen doen in Purmerend, zie je veeeeeel dikke mensen (vooral rondom de febo) en puilen de karretjes uit van chips en frisdrank %)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:40

Lovely schreef:
De conclusie kan inmiddels wel luiden dat teveel tamelijk gezonde Nederlanders te dik zijn en dat er door die groep te vaak smoesjes worden gebruikt om het niet afvallen te verklaren.

.

wel eens bedacht dat sommige dingen geen smoesjes zijn

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:41

Arabesk schreef:
bakken shoarma, witbrood en knoflooksaus.

Maaaaaaaaaaaaar... toen ik koolhydraatarm at (-11,5kg) at ik ook shoarma + knoflooksaus :)) Dát was het menu dat ik at!
Ook daarin moet niet worden gewezen. Ik ging elke week naar de snackbar voor een frikandel + mexicano dubbel mayo en viel af.
Ik at geen suikers, maar wel vet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:42

Ojajoh schreef:
Lovely schreef:
De conclusie kan inmiddels wel luiden dat teveel tamelijk gezonde Nederlanders te dik zijn en dat er door die groep te vaak smoesjes worden gebruikt om het niet afvallen te verklaren.

.

wel eens bedacht dat sommige dingen geen smoesjes zijn

Nee, want wat voor reden heeft iemand die tamelijk gezond is en toch te dik is en beweert dat afvallen niet kan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:43

minder suiker, minder vet, minder koolhydraten het zal me allemaal wel. Volgens mij is er maar één simpele remedie:

minder eten, meer bewegen

:+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:48

Arabesk schreef:
minder suiker, minder vet, minder koolhydraten het zal me allemaal wel. Volgens mij is er maar één simpele remedie:

minder eten, meer bewegen

:+

Eh nee... dat is het dus niet :+
Soms moet je zelfs méér gaan eten om af te vallen, maar niet 1 manier is de juiste manier. Voor iedereen werkt iets anders.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:49

Lovely schreef:
Nee, want wat voor reden heeft iemand die tamelijk gezond is en toch te dik is en beweert dat afvallen niet kan?

nou zal ik mijzelf dan maar even in de weegschaal gooien (toepasselijke :P )

ik ben 18 kilo te zwaar , ik eet volgens een strak schema, opgesteld door een prof, ik train 4 x per week zeer intensief
en ik val niet een gram af.....probleem: cortisol, het stresshormoon
helaas door privé omstandigheden heb ik hier teveel van en gaat mijn lichaam in de zogezegde " spaarstand"
Dus zomaar "ff" afvallen zit er idd niet in, ik moet keihard werken aan lichaam en vooral geest om er wat af te kunnen krijgen
ik rook niet,ik drink niet, ik snoep niet, ik gebruik geen suikers, sauzen enz....

en ik zou dus ook niet eens een pasklare smoes hebben.....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:51

Ojajoh, koolhydraatarm al geprobeerd? _O-

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:52

Quellian schreef:

ja, toevallig wel, alleen van hele korte duur want toen werd het dus door de prof afgeraden ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 15:55

Lovely schreef:
Ailill, helaas is bij veel mensen de oorzaak toch dat ze geen maat kunnen houden en dan al snel zich te zwaar eten. Vanaf daar is met zulk gedrag en al teveel kilo's de weg terug naar normaal erg zwaar. Toch bieden discipline en doorzettingsvermogen hier de oplossing samen met een bewustwording over gezond eten.

Dat lijkt me een logische oplossing. . . maar het niet kunnen stoppen met eten/geen maat kunnen houden, wat is dat dan? In mijn ogen is dat een ziekte, net als iemand die alcoholist is. Die kan namelijk ook geen maat houden en het is toch algemeen bekend dat alcoholisme een geestesziekte is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:07

Ailill schreef:
Lovely schreef:
Ailill, helaas is bij veel mensen de oorzaak toch dat ze geen maat kunnen houden en dan al snel zich te zwaar eten. Vanaf daar is met zulk gedrag en al teveel kilo's de weg terug naar normaal erg zwaar. Toch bieden discipline en doorzettingsvermogen hier de oplossing samen met een bewustwording over gezond eten.

Dat lijkt me een logische oplossing. . . maar het niet kunnen stoppen met eten/geen maat kunnen houden, wat is dat dan? In mijn ogen is dat een ziekte, net als iemand die alcoholist is. Die kan namelijk ook geen maat houden en het is toch algemeen bekend dat alcoholisme een geestesziekte is.

Alcoholisme heeft ook wel een lichamelijke component hoor. Vraatzucht is niet makkelijk te overwinnen, maar is net als alcoholisme gewoon onder controle te krijgen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:13

Ik denk dat het nu wel duidelijk is dat mensen hier onderling nogal van mening verschillen, wat juist goed is. . . wat ik alleen niet begrijp is hoe jullie hier kunnen weten dat Morbide Obesitas en/of alcoholisme 'gewoon' onder controle te krijgen zijn?

Neem aan dat jullie niet allemaal 120 kg hebben gewogen en een AA-curus hebben afgesloten ;)

Anoniem

Re: Helft Nederlanders is te dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:16

Oh, gaat het nu ineens over morbide obesitas? Gut, dan is het wel heel erg met Nederland gesteld als de helft van de inwoners aan morbide obesitas lijdt. But still, aan alcoholisme is wat te doen en aan morbide obesitas ook, van het laatste hebben we een aantal goede voorbeelden gezien in het programma Obesitas.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:21

Lovely schreef:
Oh, gaat het nu ineens over morbide obesitas? Gut, dan is het wel heel erg met Nederland gesteld als de helft van de inwoners aan morbide obesitas lijdt. But still, aan alcoholisme is wat te doen en aan morbide obesitas ook, van het laatste hebben we een aantal goede voorbeelden gezien in het programma Obesitas.

Die term is al vaker voorbij gekomen, dat terzijde. Ik ben en blijf van mening dat dikke(re) mensen hier in 99% van de gevallen echt hulp bij nodig hebben omdat ze ziek zijn, niet omdat ze dik willen zijn.

Dat programma heb ik ook een aantal keer gezien en heb er zo mijn bedenkingen bij. Ik zou die mensen eerst over 1/5/10 jaar willen zien om te kijken of het resultaat blijvend is en die mensen dus 'genezen' zijn. Ook ben ik van mening dat heel veel dikke mensen met al die prof. hulp die ze in het betreffende programma kregen ook zouden afvallen. Sterker nog, bijna niemand in zo'n situatie had zonder al die hulp af kunnen vallen.

Wat bij mij vooral naar voren kwam is dat al deze mensen (die aan het programme deel namen) al langer moeite hadden met overgewicht, vaak met een duidelijke (oude) oorzaak en zelf ook al jaaaaaaaaren aan het lijnen/afvallen waren.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:23

Ojajoh schreef:
Quellian schreef:

ja, toevallig wel, alleen van hele korte duur want toen werd het dus door de prof afgeraden ;)

Daarom ben ik ook weg gegaan bij de prof, ik wilde afvallen, dat was 'the main point' op dat moment.

Inderdaad Lovely, overal waar TE voor staat is niet goed.
Als je weet dat je teveel eet, drinkt, rookt dan kun je er wat aan doen. Bewustwording is de helft :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:26

Ja maar ik wil toch wel een kleine kanttekening maken bij ziekte. Je hebt ziektes waar je medicijnen bij nodig hebt en je hebt handicaps waardoor je niet goed kunt bewegen. Maar jij wilt het dus ook een ziekte noemen wanneer iemand in 3 stappen besluit een halve chocoladecake naar binnen te werken?? Ik hoop voor jou dat je wel het verschil ziet in deze ziektes en in hoeverre je meer van een gedragsprobleem in combinatie met aanleg moet spreken dan van een echte fysieke ziekte.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:29

Anorexia = ook ziekte. En ook dat gaat over (niet) eten.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:29

Quellian schreef:
Daarom ben ik ook weg gegaan bij de prof, ik wilde afvallen, dat was 'the main point' op dat moment.

ik hou mij liever vast aan de prof, dan dat ik mijzelf misschien over lange termijn schade toebreng

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:31

Ojajoh schreef:
Quellian schreef:

ik hou mij liever vast aan de prof, dan dat ik mijzelf misschien over lange termijn schade toebreng

Koolhydraatarm eten is voor je nieren etc niet zo fijn inderdaad.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:33

Maar als iemand die cake op eet dan denk ik waarom doet diegene dat?

Doet diegene dat omdat hij er trek in heeft. . . als dat is er geen probleem. Hij doet het dan namelijk niet te vaak en komt niet aan.

Doet diezelfde persoon die cake nu eet omdat hij depressief/angstig/onzeker/ongelukkig is. . . dan is die persoon ziek, hij zou die cake namelijk niet eten als hij zich goed voelde. Hij wil iets opvullen en komt letterlijk aan.

Stel nou dat die persoon echt geen rem heeft, nooit geleerd en/of niet aanwezig in zijn hersenen. . . dan is die persoon dus ook ziek. Hij wil misschien wel stoppen maar kan het letterlijk niet.

Feit blijft dat iedereen zelf ook wel ziet dat hij te dik is en dus met een beetje gezond verstand er wat aan kan doen. Maar de oorzaak ligt vele malen dieper/moeilijker dan 'ieder pondje komt door het mondje' of 'dan moeten ze maar meer gaan lopen'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:33

Lovely schreef:
Maar jij wilt het dus ook een ziekte noemen wanneer iemand in 3 stappen besluit een halve chocoladecake naar binnen te werken?? Ik hoop voor jou dat je wel het verschil ziet in deze ziektes en in hoeverre je meer van een gedragsprobleem in combinatie met aanleg moet spreken dan van een echte fysieke ziekte.

Het is net zo moeilijk om voor eetverslaafde mensen te stoppen met eten als voor anorexia mensen "gewoon" te gaan eten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:34

DaniBanani schreef:
Anorexia = ook ziekte. En ook dat gaat over (niet) eten.

Nee maar het staat wel in verbinding met voedsel(of in dit geval het moeilijk/niet eten van voedsel)/psyche/lichamelijke toestand. . . net als Morbide Obesitas.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:34

Ojajoh, ik ga die discussie niet met je aan.
Ik ben ruim 11kg afgevallen en jou lukt het niet om af te vallen en hebt nog te kampen met 18kg overgewicht las ik zojuist? I rest my case ;)
Daar zit inderdaad het verschil in 'ik KAN niet afvallen'. Alles kán, sorry.

Lovely, hoewel eetstoornissen ook wel een serieus probleem is... Maar ook dát is te behandelen natuurlijk.

_Tara_, voor je nieren niet, voor je vaten niet, voor je hart niet, maar... je moet het ook niet levenslang willen!
Ik ben héél goed afgevallen en heb veel te danken aan mijn diëtiste die ANTI koolhydraatarm is, want zij heeft mij daarbuiten verteld hoe ik het op peil kan houden als ik weer normaal zou gaan eten. En dat gaat prima hoor, nu gewoon weer schijf van 5 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:41

Ailill hoe je het ook wendt of keert, de aanzet tot verandering van dat gedrag ligt bij de mensen zelf. Of je nu wilt beginnen met eten, wilt stoppen met eten, van je alcoholverslavig af wil of je sigaretten vaarwel wilt zeggen, het begint allemaal bij jezelf. Zolang jij de stap niet wilt zetten om je gedrag te veranderen gebeurt er niets, ook al heb je 20 profs om je heen om je te helpen. Teveel mensen blijven hangen bij het verkennen van grenzen (ik wil die chocoladecake, glas wijn, streep cocaine, sigaret of kotssessie) en komen nooit tot het verleggen van die grenzen waardoor gedrag werkelijk verandert.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 16:43

Laat ik een ding voorop stellen over algemeen vinden mensen het echt niet leuk dat ze te dik zijn! (als ze al te dik zijn) En afvallen is echt heel lastig, als dit niet zo was dan zou niemand meer dik zijn! Je zou ind kunnen stellen dat we inmiddels zo ver zijn in Nederland dat dik zijn een ziekte is! Omdat mensen geen maat meer kunnen houden, en dit dus doorgeven aan hun kinderen.

Ik zou ook veel liever kijken en discuseren over mogelijke oplossingen, maar zolang mensen zich nog achter excusses verschuilen wordt dit wel lastig. Het gaat mij niet om de groep die door medicijn gebruik dan wel ziekte niet in staat is om, want deze groep mensen zijn er altijd geweest! Het gaat mij meer om de groep die het niet lijkt te intereseren wat het te zwaar zijn met hun gezondheid doet! Of welke invloed dit op het opgroeien van hun kinderen heeft.