De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:02

Paddenpad schreef:
maar de "leraressen" hier schijnen het niet te snappen of willen snappen dat ze met hun 1040 werkuren nog maar de helft werken van een gemiddelde fulltimer, dus zou je het calculleren dan werken ze nu dus gemiddeld 20 uur per week verspreid over het hele jaar zonder vakantie's,maar doordat men zoveel vakantie heeft proppen ze die 1040 uren in minder weken waardoor ze dus werkdruk voelen en minder kwaliteit afleveren dan men zou behoren.

Ik ken meer mensen die iets niet willen snappen :')
Die 1040 uur die jij noemt, dat zijn de lesuren. Daar komt voorbereiden, nakijken, administratie, klas opruimen etc nog bij. Dus ga maar fluiten naar je 20 uur, maak daar maar 45 van.
De kinderen moeten van 1000 naar 1040 lesuren in een jaar. Dat betekent 40 uur meer les, dus ook meer administratie, nakijken, voorbereiden, etc. Effectief zijn dat dus 80 uren voor de docent.

Hetzelfde lesmateriaal als toen er nog 45 kinderen in een klas zaten? :') Gelukkig niet. Bovendien zijn de tijden veranderd; toen moest je zitten in de klas, je kop houden en de stof opzuigen, tegenwoordig moet er voor ieder kind een individueel plan gemaakt worden en moet er met ieder probleempje rekening worden gehouden. Zoals 'vroeger' kan ik er ook wel 45 in een klas hebben....

Ja, ik zit inderdaad ook weleens overdag op mijn paard. Wat men dan niet ziet, is dat ik dan als mijn kinderen in bed liggen, ik de toetsen zit na te kijken, de resultaten zit in te voeren, en dat toch vaak wel tot een uur of 11 's avonds.

Beetje kortzichtige post, Paddenpad, sorry :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:04

Plus dat je tegenwoordig alles moet doorgeven. Zelfs kinderen die niks speciaals "hebben" moeten profielen over gemaakt worden, etc. etc. daar gaat ook behoorlijk wat tijd in steken.

Ik wilde nog net geen " :') " bij mijn reactie op Paddenpad zetten, maar het is wel een erg toepasselijke smiley inderdaad. :o

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 17:04

@ Paddenpad: jij schijnt het blijkbaar niet te snappen of willen snappen, die 1040 uur zijn LESUREN. Andere uren (lesvoorbereidingen, vergaderingen etc. etc.) komen er nog bovenop, maar die uren die hiervoor gerekend zijn (betaald) zijn niet genoeg om het werk (fatsoendelijk) te kunnen doen. Inderdaad leraren moeten evenveel uren werken als alle ambtenaren. Maar in minder tijd. Maar de bedoeling van de minister is niet om diezelfde aantal uren in meer weken te geven. Maar méér uren in méér weken. Meer uren LES... dus nog méér uren voorbereidingen.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:05

Paddenpad schreef:
Sammyoo,ben het helemaal eens met je,maar de "leraressen" hier schijnen het niet te snappen of willen snappen dat ze met hun 1040 werkuren nog maar de helft werken van een gemiddelde fulltimer, dus zou je het calculleren dan werken ze nu dus gemiddeld 20 uur per week verspreid over het hele jaar zonder vakantie's,maar doordat men zoveel vakantie heeft proppen ze die 1040 uren in minder weken waardoor ze dus werkdruk voelen en minder kwaliteit afleveren dan men zou behoren.

Dus inderdaad minder vakantie zodat je je jaarlijkse lesstof kunt verspreiden over een ruimer aantal weken,12 weken vakantie op een jaar is nergens voor nodig en ook niet goed voor de kinderen omdat ze zo steeds uit hun dagritme gehaald worden.

Men zeurt hier over gemiddeld 30 kinderen in de les en de lessen zijn 45-50minuten,vroeger zat je met 40-45 kinderen in de les en toen was de kwaliteit hetzelfde dan nu,ze gebruiken zelfs nog hetzelfde lesmateriaal!

Ook mogen leraren vroeger met pensioen dan de gemiddelde arbeider hier in Nederland dus men werkt al maar de helf aantal uren op een jaar en mogen nog eens veel eerder met pensioen,verdient het zelfde salaris of meer en levert nog eens slechte kwaliteit af,wat wil je nog meer?

En ja ik ken zat leraren,leraressen die 3x per jaar op vakantie gaan en dan echt niet bezig zijn om hun lesstof voor te bereiden,ook zitten die sávonds stipt op tijd op hun paard terwijl een ander of nog in de file staat of net de aardappels door de keel hebben.
Vind ook dat men de lerarenopleiding wel wat selectiever en beter mag indelen, niet iedereen is geschikt tot leraar of lerares ook al halen ze goede punten op de opleiding,valt de praktijk vaak tegen!
Het voortgezet heeft GEEN ATV-dagen, joh. Hoe kom je daar nou bij? Heb je je überhaupt wel verstand van het onderwijs?

Nee. Maar je kent wel wat mensen en ....

Blue_Eyes

Re: De minister rommelt en de wet rammelt!! Lerarenstaking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:11

Ik weet ook niet waar dat eerdere pensioen vandaan komt trouwens, leraren werken vaak juist langer door := En dat salaris? Moah... dat valt ook nogal mee. Kwaliteit zullen we het maar niet over hebben, want na het lezen van sommige posts zou je dat inderdaad bijna gaan geloven... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:12

Maartje1990 schreef:
Helemaal niet, baas kan er ook niks aan doen. Ze krijgt gewoon het werk niet af in de tijd dat de overheid heeft bepaalt dat het kan. Is gewoon niet mogelijk.

@ fiffill: Op veel scholen is dit toch niet te realiseren, te weinig leraren en ze hebben maar een beperkt budget uitaard.

Begrijp ik dus goed dat jij het normaal vindt dat de problemen die de werkgever met de overheid heeft, op de schouders van de werknemer terecht komt?

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:18

Fiffill schreef:
Jij schijnt niet te snappen dat als de norm 1040 uur is, docenten als nog meer werken dan dat want het is niet zo dat 't werk voorbij is op het moment dat je de klas uit stapt. :)* Als ik kijk naar mijn moeder, werkt die iig meer dan 40 uur in de week bijvoorbeeld.

En nee, dat is niet "zielig" voor haar, maar 20 uur? Absoluut niet.

Beetje logisch nadenken is niet zo moeilijk hoor! Lijkt me dat iedereen wel kan bedenken dat lesgeven meer is dan de uren dat je voor de klas staat...

Ja nu werkt ze dan 40 uur omdat ze alles in de weken wilt proppen,maar zou je het uitspreiden over de aantal weken dat een fulltimer werkt dan zou ze maar 20 uur werken!

Dan erbij zijn er mensen die NU 40 uur werken met een norm van 2080 uur in het jaar en ook niet klaar zijn wanneer ze thuis komen die moeten ook nog verslagen maken of offertes uitwerken en dergelijke of studie dagen of op beurzen staan in het weekend!

Hoe je het ook wendt of keert een leraar(es) werkt maar de helft aantal uren van het jaar en krijgt fulltime betaald in tegenstelling tot alle andere sectoren!

En een leraar Engels bijvoorbeeld ik zeg maar wat,die hoeft echt niet dag in dag uit zijn lesstof uit te kauwen hoor,die hoort te weten zeker wanneer ze al minimaal 2jaar dezelfde lessen geven wat er in de klas behandeld gaat worden,die kent het onderhand wel uit zijn hoofd dus hoezo voorbereiding wanneer je iets kan dromen, het gaat meer om het overbrengen en dat kun je wel of dat kun je niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:19

Complete onzin Paddenpad. Lessenvoorbereiding is misschien voor 5% vakinhoudelijk!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:21

Mijn moeder werkt op een basisschool, naar mijn weten zijn die 1040 uren alleen voor het voortgezet onderwijs? Ze geeft praktisch alle lessen en moet die dus ook allemaal voorbereiden én al het werk nakijken. "In die weken proppen" gaat niet op, overigens wordt de meeste voorbereiding gedaan in de vakanties want dan is er tijd voor. Zoals al eerder is gezegd, het is niet zo dat leraren in de vakanties geen donder doen. Zeker niet de korte vakanties tussendoor (daar is ze overigens vaak op school te vinden om dingen klaar te zetten/op te ruimen in de klas, op school, etc). Zo ken ik meerdere leraren en nee, die gaan niet lekker alle vakanties naar het buitenland om daar niks te doen. Echt niet...

Je snapt (of wilt) het gewoon niet snappen. Als je ergens niks van kent, ga er dan ook niet over oordelen. Dit is echt een lachertje, sorry. :')
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-01-12 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:24

@ Paddenpad; jij bent HET voorbeeld van mensen waarvan wij ons maar de vooroordelen en beledigingen moeten laten welgevallen :+

Ik heb nog nooit zó weinig tijd gehad voor mijn paarden als nu; sinds ik in het onderwijs werk.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:24

dejavu schreef:
Paddenpad schreef:
Sammyoo,ben het helemaal eens met je,maar de "leraressen" hier schijnen het niet te snappen of willen snappen dat ze met hun 1040 werkuren nog maar de helft werken van een gemiddelde fulltimer, dus zou je het calculleren dan werken ze nu dus gemiddeld 20 uur per week verspreid over het hele jaar zonder vakantie's,maar doordat men zoveel vakantie heeft proppen ze die 1040 uren in minder weken waardoor ze dus werkdruk voelen en minder kwaliteit afleveren dan men zou behoren.

Dus inderdaad minder vakantie zodat je je jaarlijkse lesstof kunt verspreiden over een ruimer aantal weken,12 weken vakantie op een jaar is nergens voor nodig en ook niet goed voor de kinderen omdat ze zo steeds uit hun dagritme gehaald worden.

Men zeurt hier over gemiddeld 30 kinderen in de les en de lessen zijn 45-50minuten,vroeger zat je met 40-45 kinderen in de les en toen was de kwaliteit hetzelfde dan nu,ze gebruiken zelfs nog hetzelfde lesmateriaal!

Ook mogen leraren vroeger met pensioen dan de gemiddelde arbeider hier in Nederland dus men werkt al maar de helf aantal uren op een jaar en mogen nog eens veel eerder met pensioen,verdient het zelfde salaris of meer en levert nog eens slechte kwaliteit af,wat wil je nog meer?

En ja ik ken zat leraren,leraressen die 3x per jaar op vakantie gaan en dan echt niet bezig zijn om hun lesstof voor te bereiden,ook zitten die sávonds stipt op tijd op hun paard terwijl een ander of nog in de file staat of net de aardappels door de keel hebben.
Vind ook dat men de lerarenopleiding wel wat selectiever en beter mag indelen, niet iedereen is geschikt tot leraar of lerares ook al halen ze goede punten op de opleiding,valt de praktijk vaak tegen!
Het voortgezet heeft GEEN ATV-dagen, joh. Hoe kom je daar nou bij? Heb je je überhaupt wel verstand van het onderwijs?

Nee. Maar je kent wel wat mensen en ....

Joh??! Je hebt het hier niet tegen je schoolvriendinnetje hoor, stel jij eerst je fatsoen maar eens bij!
Waar zie jij hier dat ik het over ATV-dagen heb? Er zijn genoeg sectoren waar men geen ATV-dagen heeft!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:27

Ik heb heel het topic doorgelezen en kan niet anders dan het eens zijn met Paddenpad.

Mijn middelbare school staat heel goed aangeschreven, hoog niveau, enkel ASO (voor jullie gymnasium enz denk ik), kortom, goede school. De meeste leerkrachten herbruiken hun toetsen, zodat leerlingen die een zus/broer hebben van pakweg vier jaar ouder op dezelfde school, rustig die hun oude toetsen uit het hoofd kunnen leren en tijdens de test inderdaad net dezelfde toets voor hun neus krijgen. Dan rijst bij mij de vraag: is daar zoveel uren voorbereiding ingekropen voor de leerkrachten. Nee dus. Het eerste jaar zal er best tijd gestoken zijn in het in elkaar zetten van toetsen, deze worden dan rustig (mits soms enige kleine aanpassingen) jarenlang herbruikt. Hetzelfde zie ik met cursussen, leerboeken en lessen. Leerkrachten die zeker al 15 jaar meedraaien en hun lessen quasi kunnen dromen. Dus voorbereidingstijd van uren? Vast niet.

Ik begrijp wel dat het als beginnende leerkracht qua voorbereiding zwaarder zal zijn, maar een leerkracht met al enkele jaren achter de rug wéét toch wel waar hij les over geeft? Je gaat me niet wijsmaken dat die nog steeds úren voorbereiding nodig heeft, of wel? (oprechte vraag).

Dat wordt hier wel in het topic geroepen, ook door leerkrachten met al jarenlang (?) deze job.

Wat het verbeteren van toetsen en huistaken betreft, een vriendin van me is leerkracht en ik help haar soms toetsen verbeteren, met een correct exemplaar bij de hand is dat snel gedaan. Het is ook geen zwaar mentaal denkwerk, dat verbeteren (wederom, zeker niet met een correct ingevuld exemplaar naast je), en lichamelijk intensief al helemaal niet. Ik ben dus wel nogal verbaast te horen dat jullie dit allemaal zwaar vinden?

Waarschijnlijk een reactie die jullie onwetend en dom vinden, maar ik vind het moeilijk zo'n dingen te lezen en te weten hoeveel verlof jullie hebben, als ik dan mijn vader zie met letterlijk werkdagen van half5 's ochtends tot 18u 's avonds, met daarna nog gewoon overwerk thuis, en véél minder vakantie, tja..... (grappig detail, hij zou graag als leerkracht aan de slag gaan, maar vind zichzelf te oud om hier nog aan te beginnen)

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:27

Arabesk schreef:
@ Paddenpad; jij bent HET voorbeeld van mensen waarvan wij ons maar de vooroordelen en beledigingen moeten laten welgevallen :+

Ik heb nog nooit zó weinig tijd gehad voor mijn paarden als nu; sinds ik in het onderwijs werk.

Dat snap ik wanneer je een fulltime baan in parttime uren wilt steken,dus dat is heel het issue!
Dus minder weken vakantie op een jaar zodat je je werk meer kunt verspreiden over het jaar en meer tijd voor je paarden hebt over het hele jaar genomen! ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:30

Dus jullie denken werkelijk dat het onderwijs er op VOORUIT gaat als er 40 uren bijkomen?

Of is het jullie te doen om het aanpakken van die 'luie leraren' gewoon eens hup een week vakantie inleveren want ze doen al jaren te weinig.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:30

Die indruk krijg ik ook Arabesk. Vind het zelfs behoorlijk beledigend naar de leraren toe wat hier wordt gezegd.
Je hoort mij niet zeggen dat andere banen niet zwaar (kunnen) zijn, maar beweren dat het een baan van 20 uur per week is raakt kant noch wal.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 29-01-12 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:32

Lesvoorbereiding is slechts voor ene heel klein deel vakinhoudelijk, zoals al eerder gezegd. Natuurlijk ken ik de stof. Maar ik moet ook weten waar de probleempunten zitten bij welke leerlingen, wie ik extra moet begeleiden, hoe ik de les interessant houd, en dat alles los van de praktische voorbereiding als zorgen dat ik genoeg materialen van alles bij me heb en dat alles goed werkt.

Dat snel nakijken met een correcte toets bij de hand is sterk vak- en toetsafhankelijk. Het is niet enkel multiple choice en ABCD-ABCD. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:32

Het bewijs dat leraren niet serieus genomen worden en zich beledigingen maar moeten laten welgevallen tenslotten zuigen ze de samenleving uit op kosten van de belastingbetaler zitten ze zeven weken op hun luie reet en in al die andere vakanties ook. En zijn ze elke dag om half drie al thuis

_O-

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:33

Blue_Eyes schreef:
Lesvoorbereiding is slechts voor ene heel klein deel vakinhoudelijk, zoals al eerder gezegd. Natuurlijk ken ik de stof. Maar ik moet ook weten waar de probleempunten zitten bij welke leerlingen, wie ik extra moet begeleiden, hoe ik de les interessant houd, en dat alles los van de praktische voorbereiding als zorgen dat ik genoeg materialen van alles bij me heb en dat alles goed werkt.

Dat snel nakijken met een correcte toets bij de hand is sterk vak- en toetsafhankelijk. Het is niet enkel multiple choice en ABCD-ABCD. ;)

Ik ben dus wel zo'n sukkel die de toetsen elk jaar verandert en zelfs voor de inhalers een C versie maakt.

Je zult maar docent Nederlands zijn en opstellen, boekverslagen etc moeten nakijken %)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:34

Zeg Arabesk, moet jij geen lessen voorbereiden? Ga es aan het werk joh :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:34

Dat geldt precies zo voor docenten Engels... Die opstellen, boekverslagen, etc heb ik ook - dubbel! :D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:35

Liek_ schreef:
Zeg Arabesk, moet jij geen lessen voorbereiden? Ga es aan het werk joh :')

tja ik zit ziek thuis, gelukkig kan ik bij magister om de lessen om te plannen en wacht mij nog een stapel nakijkwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:35

Aangezien je docent ben ben je niet echt ziek, dus slappe smoes ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:36

Ik zou bijna m'n excuses aan de docent die Russische literatuurgeschiedenis gaf aanbieden, omdat ik zo enthousiast zoveel vellen vol krabbelde. Dankzij mij had ze vast een week van 22 uur. :')

Nee, natuurlijk geven de meeste leraren met plezier les. Maar beweren dat het weinig voorstelt, dat het maar een "halve baan" zou zijn etc... dat is gewoon onredelijk.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:37

Blue_Eyes schreef:

Maar eerlijk, zo ervaar ik (en met mij denk ik vroeger het overgrote aandeel leerlingen) dat helemaal niet. De lessen werden gegeven, kon je niet volgen, pech. Kon je wel volgen: lucky you. Niets aangepast ofzo? Gewoon, les werd gegeven, oefeningen gemaakt, notities gemaakt, bel gaat, volgende les. En dat eigenlijk systematisch bij alle leerkrachten....

De toetsen nakijken waar ik het over had ging over de vakken wiskunde en fysica.

De lessen nederlands bij ons in het 5de en 6de middelbaar werd door een érg goede leerkracht gegeven die veel moeite stak in het verbeteren van bv opstellen, zelfs delen van opstellen klassikaal besprak enz. Ik geloof best dat hij hier veel tijd in stak, maar hij was echt een uitzondering. (toch in mijn school).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:37

Liek_ schreef:
Aangezien je docent ben ben je niet echt ziek, dus slappe smoes ;)

Ja ach :') . Doordat je met zoveel mensen werkt is de kans dat je griep krijgt veel groter. Toen ik buiten het onderwijs werkte was ik zo goed als nooit meer ziek. Nu minstens 1x per jaar flink geveld, ook omdat je gewoon uitgeputter bent dan bij een andere baan en dus minder weerstand hebt.

Ik ga soms al om negen uur naar bed, omdat je gewoon kapot bent. Had ik in het bedrijfsleven nooit. ^)

Maandag en dinsdag heb ik nog gewerkt, maar toen ging het eignelijk al niet meer.