Wat vind bokt van de uitspraak tegen Joran van der Sloot?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:06

LecyTinker schreef:
@Douracue, werd er niet gezegd dat hij juist voor deze veroordeling niet in aanmerking zou komen voor vervroegde vrijlating? Dat hij zijn hele straf uit moest zitten?

Hij komt wel in aanmerking voor strafvermindering indien hij zich goed gedraagd/werk doet in de gevangenis. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat de vader van Stephanie Flores druk uitoefent om toch de volledige tijd uit te zitten, maar dat is niet waarschijnlijk.

Dus conclusie: Joran is over 14 jaar klaar met zijn gevangenisstraf in Peru. Daarna naar Amerika, die hem al heeft veroordeeld. Joran krijgt daar geen eerlijk proces omtrent de afpersing. Ik denk dat de jury hem het maximale gaan geven als wraak voor de waarschijnlijke moord op Nathalee Holloway. Dus Joran komt over totaal 34 jaar vrij. (persoonlijk vind is het nog te kort, maar daar ga ik het niet over hebben)

Sammie

Re: Wat vind bokt van de uitspraak tegen Joran van der Sloot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:14

Je bent wel erg zeker van een aantal dingen :+ . Helemaal niet zeker dat hij na 14 jaar inderdaad op straat staat. Joran is helemaal al niet veroordeeld in Amerika. Maximale straf geven vanwege een waarschijnlijke moord, dat mag niet eens. Als er ook maar één vermoeden is dat de jury bevooroordeeld is worden ze ontbonden. En reken maar dat als Joran ooit voor een Amerikaanse jury terecht komt dát zijn advocaat daar heel goed op gaat letten!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:16

Mixje90 schreef:
Wat heb je aan levenslang opsluiten? Het kost geld en wie betaalt dat? Laat m maar werken voor de nabestaanden en ander gewoon ......

Alles is beter dan de doodstraf, want hij moet juist gaan lijden ipv lekker door de dood weer vrij zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:21

@LT: daarom wil ik ook geen oordeel vellen over hem persoonlijk, ten eerste moet je hem dan persoonlijk kennen, en ten tweede redelijk goed zijn in forensische psychiatrie en psychologie, en ik heb geen beide.
Ik vind het daarom ook nogal wat om te roepen.dat de straf te kort is....... of te licht....... of beide. Ik denk dat velen hier geen idee hebben waar ze over praten.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:23

Sammie schreef:
Je bent wel erg zeker van een aantal dingen :+ . Helemaal niet zeker dat hij na 14 jaar inderdaad op straat staat. Joran is helemaal al niet veroordeeld in Amerika. Maximale straf geven vanwege een waarschijnlijke moord, dat mag niet eens. Als er ook maar één vermoeden is dat de jury bevooroordeeld is worden ze ontbonden. En reken maar dat als Joran ooit voor een Amerikaanse jury terecht komt dát zijn advocaat daar heel goed op gaat letten!

Ik ben zo zeker van mijn zaak omdat ik weet hoe de rechtsystemen in deze landen werken (zelf ook onderzoek naar gedaan), vooral hoe Amerika werkt. Leuk inderdaad dat bij de schijn de jury wordt ontbonden, maar vind jij in heel Amerika maar eens een groep mensen die onbevoordeeld zijn over Joran. Die zijn er niet te vinden, dus ja Joran is al berecht zonder proces.

Ten tweede in Peru (als in alle Zuid Amerikaanse landen) is het de gewoonste zaak om na de helft van je straf uitgezeten te hebben vrij te komen

piezze

Ragdollcat schreef:
Mixje90 schreef:
Wat heb je aan levenslang opsluiten? Het kost geld en wie betaalt dat? Laat m maar werken voor de nabestaanden en ander gewoon ......

Alles is beter dan de doodstraf, want hij moet juist gaan lijden ipv lekker door de dood weer vrij zijn.

beetje rare uitspraak hoor. Wat ben je voor iemand die een ander een hoop lijden toewenst? Ik hou daar niet zo van. Het blijft wel een mens en alles wat wij weten is vanuit de media en hoe het is neergezet. Ik was er niet bij (en jij hopelijk ook niet).
Stel je eens voor dat mensen die een straf krijgen opgelegd daadwerkelijk zouden lijden en jij zou per ongeluk onterecht een straf krijgen. Zou jij dan ook lekker willen lijden?
Er zijn in de loop van de tijden veel mensen onterecht berecht, dat kan ik je wel vertellen.
Het feit dat je opgesloten zit en niks meer over jezelf te vertellen hebt, is echt wel een straf en erger hoeven ze het van mij niet te maken.

Mindfields

Je hebt gelijk hoor Yamcha, maar de vraag in het topic was: Wat vindt Bokt hiervan, niet, wie heeft zijn mening over de straf van Joran gebaseerd op pure feitenkennis :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:29

Dat is een waar woord, Noor. Het antwoord daarop is vrij simpel : ik heb er geen mening over. Ik ken de jongeman in kwestie niet, en ik vind de media over het algemeen niet erg objectief. Dus ik wil me daar niet op baseren.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:30

Dit is wat ik tegenkwam: In Peru wordt een zogenaamd 3 staat tot 1-beleid gehanteerd, wat inhoudt dat criminelen die zich goed gedragen van elke drie jaar er daadwerkelijk maar één hoeven te zitten. Dat zou inhouden dat 28/3 = ruim 9 jaar van toepassing zou kunnen zijn.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:34

Dan mag hij niet klagen maar hij is wel afhankelijk van de goodwill van degene die het bepaalt, wie is dat dan Stefje?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:37

Het is gewoon een gevaarlijke vent, die mag nooit meer vrij komen, er is een vrouw gedood en een ander al 5 jaar spoorloos verdwenen.

Dus doe niet zo raar, over wat ik voor iemand ben? Ik vind hem een monster en geen mens en ik hoop dat hij voor t leven verdwijnt in het gevang.

Het is en blijft een engerd.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 14-01-12 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:38

stefje schreef:
Dit is wat ik tegenkwam: In Peru wordt een zogenaamd 3 staat tot 1-beleid gehanteerd, wat inhoudt dat criminelen die zich goed gedragen van elke drie jaar er daadwerkelijk maar één hoeven te zitten. Dat zou inhouden dat 28/3 = ruim 9 jaar van toepassing zou kunnen zijn.

Waarom denk dat hij zo zat te grijnzen na de uitspraak? En waarom denk dat hij schuld heeft bekend? Dat werkt allemaal in zijn voordeel

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:41

:D Hij kan voorlopig in zijn celletje gaan grijnzen...

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:47

Ik heb zelf 7 weken plat op bed moeten liggen en daar werd ik al knettergek van.. kan me niet voorstellen hoe erg het wel niet is om voor 28 (of zelfs al 9) jaar in een hokje te moeten zitten. Volgens mij is zo'n straf vreselijk..
Waarbij ik trouwens niet wil zeggen dat ik vind dat hij het niet verdient om gestraft te worden.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:34

Moderatoropmerking:
In de Boktregels staat de volgende zin "Scheldpartijen, pesterijen, bedreigende of haatdragende berichten tegenover een andere partij, ook als die persoon niet op Bokt aanwezig is, zijn gewoon not done." Hoewel het soms logisch is dat mensen zeer emotioneel reageren, is het ook in dit geval niet toegestaan om sommige posts te plaatsen. Deze zijn dan ook verwijderd. Omdat de originele posts zijn verwijderd heb ik ook de reacties hierop moeten verwijderen. Hiervoor vraag ik jullie begrip

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:37

Ragdollcat schreef:
Mixje90 schreef:

Nou, dan kunnen in elk geval zn organen gedoneerd worden :P

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 00:46

Douraque schreef:
stefje schreef:

Waarom denk dat hij zo zat te grijnzen na de uitspraak? En waarom denk dat hij schuld heeft bekend? Dat werkt allemaal in zijn voordeel

Ja klopt, als hij inderdaad zo snel vrij zou zijn, zou dat echt verschrikkelijk zijn. Hopen dat onderzoek naar Hollaway doorgaat en ze daar genoeg bewijs hebben om hem nogmaals op te sluiten. Maar ik ben bang dat dat goed gedragen moeilijk voor hem gaat worden. Natuurlijk, als hij in een hokje opgesloten blijft zitten dan gedraagt hij zich wel, maar zogauw hij contact krijgt met een ander uit die gevangenis dan geloof maar, dan gedragt hij zich niet meer zo goed. Die lokken hem echt wel uit. Ik moet nog eens zien gebeuren of hij zich goed gaat gedragen. Steekpartijen enzo zijn daar geen uitzondering.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:02

Hm.. ik denk dus dat opsluiting in een hokje op zich al k*t genoeg is en dat wij daar eigenlijk al geen goed beeld van hebben..

Als je mensen dingen als verkrachtingen toewenst ben je zelf niet veel beter als je het mij vraagt.

@Yamcha, ja ik denk het ook..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 03:08

tuurlijk wens je dat niemand toe, maar het is wel de realiteit van de gevangenis.
en ik vind dat hij daar nu teveel voor beschermd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:02

Jij wenst het hem wél toe....... en ik denk dat jij, en velen van ons, niet weet waar je het over hebt.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:20

Yamcha schreef:
@LT: daarom wil ik ook geen oordeel vellen over hem persoonlijk, ten eerste moet je hem dan persoonlijk kennen, en ten tweede redelijk goed zijn in forensische psychiatrie en psychologie, en ik heb geen beide.
Ik vind het daarom ook nogal wat om te roepen.dat de straf te kort is....... of te licht....... of beide. Ik denk dat velen hier geen idee hebben waar ze over praten.

Ik zit helemaal op dezelfde lijn als jou. Welk beeld ik van Joran heb ik gebaseerd op wat ik gezien, gelezen en gehoord hebt. Het is allemaal via de media verspreid. Dat beeld dat hij staat te lachen na zijn veroordeling, dat zou je idd laten denken dat hij er blij mee is. Dat hij het idee heeft dat hij de bovenhand heeft in dit alles. Maar wie zegt dat er niet net een grapje verteld was ofzo. Ja, totaal verkeerde timing, maar je kan niet met zekerheid zeggen waarom hij lachte.
Dat het geen fris ventje is, denk dat dat wel zeker te zeggen is. Maar ik denk dat we als mensen hard worden in ons oordeel, gebaseerd op informatie waarvan we denken dat het juist is.
Ik denk ook dat de maatschappij betr af is met hem achter slot en grendel, maar we moeten niet uit het oog verliezen dat de rechtsgang er niet is om ons persoonlijk tevreden te stellen OF om ons veiliger te laten voelen. Rechtsgang is er om recht uit te spreken. Om een passende straf te geven voor de bewezen wandaden die de schuldige heeft gedaan. Ik lees geen topics op bokt over andere moordenaars. Wat over die buurman die zijn buurman en vrouw in koele bloede heeft vermoord? Geen topic! Ik bedoel te zeggen... in al deze jaren hebben we de tijd gehad om ons afkeer voor Joran om te zetten in een persoonlijke haat en dat is precies waar de meeste in dit topic hun mening op baseren.
28 jaar is een erg lange straf. In nederland word deze maar zelde gegeven voor moord. Dus dat iedereen het ineens te weinig vind heeft niets met de daad te maken, maar met de persoon die hem gekregen heeft. Dat is in mijn ogen een kompleet verkeerde wijze van oordelen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:30

Joran is/wordt toch overgeplaatst, bij maffiabazen en andere grote criminelen?

Puur op gevoel vind ik het altijd erg dubbel bij Joran... Wat kan ik niet exact uitleggen, heb ook wel eens het gevoel gehad dat wat er gebeurd is in Peru ook niet helemaal zuiver is geweest.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:32

Heino schreef:
Sammie schreef:
@Heino een wurgmoord is een hele persoonlijke moord, zit vol met passie. Je kijkt iemand recht in de ogen, terwijl de persoon doodgaat. Als hij bekend en als zij gewurgd is is de beslissing heel duidelijk en adrem geweest. Als hij met een lamp te keer was gegaan zou je nog uit kunnen gaan van een opwelling. Dat is met wurgen geensinds zo.

Weet ik, maar ik ben er (nog) niet van overtuigd dat Joran dat meisje vermoord heeft

Dat heb ik nu ook...

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:28

Lijkt me dat er bewijs genoeg is en ik geloof ook echt wel dat hij haar vermoord heeft. Die gast is gewoon helemaal gestoord. Echt een viezerik.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 11:09

@Sammie... het blijft een beetje vaag, want naar mijn idee zijn niet de echte en volledige details naar buiten gekomen van hoe en wat er gebeurd is in die kamer. Als het alleen wurg was, dan zouden er geen botten in haar nek gebroke zijn die haast niet te breken zijn met je handen. Buiten dat zat ze onder de blauwe plekken en was er schijnbaar een overdaad aan bloed. Zo zijn er volgens mij ook geen detals naar buiten gekomen of Joran enige verwondingen had. Dus heeft ze terug gevochten ect.
Ze had geen broek meer aan, dus ho is dat gekomen? Kan me niet voorstellen dat je je broek uit doet en dan vervolgens op iemand zijn laptop gaat zitten neuzen. Mocht dit wel het geval zijn, doe je dan niet weer snel je broek aan als je op iets vreemds stuit? Er zijn zoveel vragen omtrent wa er gebeurd is in die kamer en ik heb het idee dat die dingen geheel niet besproken zijn. Wat was de reden waarom ze met hem meeging? Etc etc... het blijft een apart verhaal en juist omdat we niet alle details weten, blijft het een moeilijke kwestie om te oordelen.
Dat hij het in een opwelling heeft gedaan, lijkt mij het meest logische, aangezien je anders niet jezelf overal op camera laat zien met de desbetreffende persoon en al helemaal niet in je kamer die op jouw naam staat.
En da vraag ik me ook af, als zij niet wist wie hij was, waarom zou ze dan op zijn laptop gaan neuzen? Ik vind dat ook een beetje apart... ik heb gewoon zoveel vragen dat ik gewoon niet een oordeel kan vellen.