Wat is de kerk mij waard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geef jij aan de kerk?

0 -> 10 euro
179 (89%)
10 -> 25 euro
2 (1%)
25 -> 50 euro
2 (1%)
50 -> 100 euro
9 (4%)
100 euro of meer
7 (3%)

Totaal aantal stemmen: 199

Keet

Re: Wat is de kerk mij waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 09:47

Gister is de man van de kerk de envelop op komen halen. Hij zei dat hij maandag ook al geweest was, maar dat kan niet want wij zijn de hele avond thuis geweest. Maar goed.
Vriendlief gaat de boekjes in ieder geval opzeggen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:59

Evelli schreef:
Wij zijn geen kerkgangers, maar bij het verhuizen naar onze woonplaats heeft mijn partner zijn "geloof" op moeten geven.

Er is een vreemde perceptie mbt ´geloof´.

Wanneer je geboren wordt is dat op de plaats waar je ouders (moeder) wonen (woont) en binnen de sociale structuur van jouw ouders (moeder), inclusief het geloof.
Je ´bent´ dan soort van automatisch moslism, christelijk, katholiek, hindu etc.
Dat is uiteraard onzin.
Wanneer je een geloof niet beleidt; niet gelooft, behoor je niet tot dat geloof.

Tot iemand meerderjarig is, is iemand slechts defacto ´gelovig´. Soort van bijgeschreven op het geloofspaspoort van pa of ma.
Wanneer je bij het meerderjarig worden dit niet vernieuwd, zou je dat als vervallen op moeten vatten.
Bij het als volwassene zelf invullen/opgeven van je eígen data geef je op wat je zélf ´gelooft´.

Verder is er in NL de scheiding van kerk en staat.
Voor administratieve zaken zoals inschrijving in de gemeente is het irrelevant wat het geloof ´is´.

Zonder actieve inschrijving bij een geloofsgenootschap ben je geen lid van een dergelijke club.
Een brief zoals de OT ontvangt na onbedachtzaam opgeven van het ooit van je ouders ´geërfde´ geloof is simpel ongevraagde reclame.
Plak een Nee - Nee stikker op de bus en klaag over de ongewenste post van die kerk.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 11-01-12 10:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:03

Grappig dat je het beter denkt te weten als mijn vriend zelf HC :) en dat vanuit Spanje :)
Gelukkig weten wij het zelf precies hoe het is gegaan en kan ik jou, zoals altijd weer, gaan negeren!
Adios!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:06

Evelli schreef:
Grappig dat je het beter denkt te weten als mijn vriend zelf HC :) en dat vanuit Spanje :)
Gelukkig weten wij het zelf precies hoe het is gegaan en kan ik jou, zoals altijd weer, gaan negeren!
Adios!

Wat ik schrijf is een algemene stelling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:43

Huertecilla schreef:
Evelli schreef:
Wij zijn geen kerkgangers, maar bij het verhuizen naar onze woonplaats heeft mijn partner zijn "geloof" op moeten geven.

Er is een vreemde perceptie mbt ´geloof´.

Wanneer je geboren wordt is dat op de plaats waar je ouders (moeder) wonen (woont) en binnen de sociale structuur van jouw ouders (moeder), inclusief het geloof.
Je ´bent´ dan soort van automatisch moslism, christelijk, katholiek, hindu etc.
Dat is uiteraard onzin.
Wanneer je een geloof niet beleidt; niet gelooft, behoor je niet tot dat geloof.

Tot iemand meerderjarig is, is iemand slechts defacto ´gelovig´. Soort van bijgeschreven op het geloofspaspoort van pa of ma.
Wanneer je bij het meerderjarig worden dit niet vernieuwd, zou je dat als vervallen op moeten vatten.
Bij het als volwassene zelf invullen/opgeven van je eígen data geef je op wat je zélf ´gelooft´.

Verder is er in NL de scheiding van kerk en staat.
Voor administratieve zaken zoals inschrijving in de gemeente is het irrelevant wat het geloof ´is´.

Zonder actieve inschrijving bij een geloofsgenootschap ben je geen lid van een dergelijke club.
Een brief zoals de OT ontvangt na onbedachtzaam opgeven van het ooit van je ouders ´geërfde´ geloof is simpel ongevraagde reclame.
Plak een Nee - Nee stikker op de bus en klaag over de ongewenste post van die kerk.

Of HC gelijk heeft of niet; hij zou het in dit geval wel gelijk moeten hebben vind ik. Maar in veel geloven worden baby'tjes gedoopt en het zou kunnen zijn dat je dan automatisch als lid van de kerk wordt beschouwd en "ingeschreven" bent. Als je dat niet wilt, zul je je actief moeten uitschrijven.
Maar ik ben het met HC eens: ieder kind wordt opgevoed met de normen en waarden van de ouders. Daar kan een geloof bij horen of niet. Maar uiteindelijk zal je zelf een keuze maken of je tot een kerkgenootschap wilt behoren of niet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 10:48

En toch heeft mijn vriend zich niet actief ingeschreven bij een kerk :n hij kreeg de post zodra hij hier kwam wonen, 200km bij zijn vorige woonplaats vandaan en al jaren niet meer in contact met de kerk in zijn oude woonplaats ivm onvrede over de gang van zaken.
De dominee/pastoor van deze kerk heeft trouwens ook tijd te over, die besteed hij aan zinloze demonstraties tegen dingen waar wij wel achter staan. Vandaar dat hij zich uit gaat schrijven. Hij wil zulke zinloze dingen niet steunen en al helemaal niet mensen die ertegen demonstreren. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:56

Wanneer je bij verhuizen het vakje ´geloof´ invult valt er niet zelden een brief van een dit geloof vertegenwoordigend genootschap in de bus.

Dat houdt in dat er gebruik gemaakt wordt van de door de gemeente geregistreerde informatie.

In WO2 was deze registratie heel handig voor de Duitsers.
Vandaag voor reclame en colportage door geloofsgenootschappen.

Wees je er gewoon bewust van en maak een bewuste keuze over welke informatie correct is.
Vaak is ´overig´ of ´anders´ een prima open optie :D

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:19

Inderdaad, als je gedoopt wordt wordt je ingeschreven en als je verhuisd worden deze gegevens dus gewoon doorgegeven (kerken betalen volgens mij ook belasting per ingeschreven (doop)lid).
De enige manier om hier af te komen is je dus uit te laten schrijven.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:46

Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).

Ik vind het overigens meer dan brutaal om zo geld af te troggelen. Zeker zoals bij TS gebeurd is. De GBA vind ik persoonlijke administratie, die een ander (lees kerk) geen donder aangaat.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 11:49

Myfairytale schreef:
Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).

Ik vind het overigens meer dan brutaal om zo geld af te troggelen. Zeker zoals bij TS gebeurd is. De GBA vind ik persoonlijke administratie, die een ander (lees kerk) geen donder aangaat.

Daar ben ik het mee eens.
On WO2 konden de Duitsers op die manier alle Joden makkelijk opzoeken helaas.
Vind het voor sommige doeleinden wel handig dat er een geloofsovertuiging geregistreerd staat. Maar zo schaamteloos voor dit soort dingen gebruik maken van de informatie.
Gister BELDE die meneer of we thuis waren zodat ie de envelop op kon komen halen. Vind dat erg overbodig: en een acceptgiro en dan ook nog eens een brief ophalen waarin staat hoeveel je gaat geven + handtekening+datum....

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:55

nou ja.. ik zou uit principe al helemaal nul meer geven als het op zo'n manier moet gebeuren hoor. Ik vind het nogal misselijk om mensen op deze manier geld afhandig te maken.
Wij krijgen ook wel eens (2x per jaar en meestal handgeschreven) post van een of andere kerk, maar dat zijn uitnodigingen om eens langs te komen. Mijn vriend vond dat al discussiabel en eigenlijk een inbreuk op zijn privacy. Mijn vriend is van huis uit gelovig, maar is het eigenlijk niet en ik ben het nooit geweest, dus we hebben er verder ook geen boodschap aan.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:59

Met zo'n onzin hoeven ze bij mij niet aan te komen! Als ik naar de kerk ga (begrafenis, huwelijk, Pasen, Kerst) dan gooi ik wat in de collecte-mand en steek een kaars aan. Meer niet! Als ze me gaan verplichten om geld te betalen dan mag de kerk te pot (sorry als ik nu mensen voor het hoofd stoot). Om ergens in te geloven hoef ik echt niet in een kerk te zijn, dat kan net zo goed thuis, in de auto, te paard ed.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:00

jorretje schreef:
nou ja.. ik zou uit principe al helemaal nul meer geven als het op zo'n manier moet gebeuren hoor. Ik vind het nogal misselijk om mensen op deze manier geld afhandig te maken.
Wij krijgen ook wel eens (2x per jaar en meestal handgeschreven) post van een of andere kerk, maar dat zijn uitnodigingen om eens langs te komen. Mijn vriend vond dat al discussiabel en eigenlijk een inbreuk op zijn privacy. Mijn vriend is van huis uit gelovig, maar is het eigenlijk niet en ik ben het nooit geweest, dus we hebben er verder ook geen boodschap aan.

Jullie wonen in een kerk :+ misschien probeert die wel leden te werven :+
Vind handgeschreven dan wel grappig, is het nog een soort van persoonlijk :) Dit is allemaal voor gedrukt, zelfs het bedrag wat je het jaar ervoor hebt gegeven. Alleen de boodschap wanneer ze het opkomen halen wordt met de hand geschreven :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:02

Een uitnodiging om eens langs te komen zou netjes zijn... als er niet meer achter zou steken en het bij een éénmalige uitnodiging blijft!

Evelli; hoezo inbreuk op je privacy?! Ik had het wel geweten.. ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:27

Myfairytale schreef:

Vraag gerust. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:44

jorretje schreef:
Wij krijgen ook wel eens (2x per jaar en meestal handgeschreven) post van een of andere kerk, maar dat zijn uitnodigingen om eens langs te komen. Mijn vriend vond dat al discussiabel en eigenlijk een inbreuk op zijn privacy.

´NEE-NEE´ op en brievenbus en *\o/*
Klagen als er dan toch nog wat van een kerk in ligt.

Enneh, omdat de betreffende gemeentelijke gegevens níet beschermd zijn = niets opgeven (of wel laten uitschrijven) als je dat niet aan de grote klok wil hangen.

Citaat:
Mijn vriend is van huis uit gelovig, maar is het eigenlijk niet

Dat is wat ik schreef: Hij heeft het lidmaatschap geërfd door de bijschrijving door zijn ouders. Daar heeft hij nooit énige zeggenschp in gehad en zou dus eigenlijk per meerderjarig worden automatisch moeten vervallen. Het is namelijk een verantwoordelijkheid die zijn oúders op zich genomen hebben ´namens´ hem.

Ik denk daar heel scherp over. Ik ben gedoopt en heb eerste communie gedaan. Dit zonder enig benul of eigen zeggenschap uiteraard. Ik heb het ´heilig vormsel´ geweigerd.
Dat werd gebracht als de ´echte´ keuze omdat je dat op die leeftijd dan kón kiezen. Ik koos dus voor niet. Dat was uiteraard niet de bedoeling en dat ís me een rel geweest in/met de familie...
Vandaar dat ik vind dat het automatisch erven van een godsdienstlidmaatschap van je ouders afgeschaft moet worden.
Je bént alleen katholiek, hindu, islamiet of wat ook als je dat geloof ZELF beleidt. Zo niet dan geloof je dat dus niet en dan kan je ook geen katholiek, hindu etc ´zijn´ want dat ís een geloofsovertuiging.
Tot je meerderjarig bent is dat geen handelingsbekwame keuze.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:52

Huertecilla schreef:
´NEE-NEE´ op en brievenbus en
Klagen als er dan toch nog wat van een kerk in ligt.

Daganiewerkennie :n
Nee is tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk en tegen huis-aan-huisbladen. Daar valt deze post niet onder. Als je het al wilt zien als reclamedrukwerk, dan is het toch geadresseerd.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 12:55

Blue_Eyes schreef:
Nee is tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk en tegen huis-aan-huisbladen. Daar valt deze post niet onder. Als je het al wilt zien als reclamedrukwerk, dan is het toch geadresseerd.

Inderdaad :D want wij hebben een NEE NEE sticker. Buiten dat genoeg bezorgers die gewoon negeren, is de post van Kerkbalans geadresseerd en mag hij er dus gewoon in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:02

Evelli schreef:
Blue_Eyes schreef:

Inderdaad :D want wij hebben een NEE NEE sticker. Buiten dat genoeg bezorgers die gewoon negeren, is de post van Kerkbalans geadresseerd en mag hij er dus gewoon in.

Blijft over het niet invullen of laten wissen van het vakje bij de gemeente.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:04

Nou ik ben net overgestapt naar een andere gemeente en bij mijn weten is daar geen geloofsvakje. Ik ben het in ieder geval niet tegen gekomen... Dus waar dat vandaan komt?

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:19

Naar wat ik weet is het islamitisch gezien ook gewoon een vrijwillige daad... Veel mensen doen het wel elk jaar, want ja... hoe moeten de rekeningen anders betaald worden. Alleen is het bijv wel zo dat als er bijvoorbeeld geld word ingezameld voor een moskee, dit geld niet gebruikt mag worden voor leuke versieringen enzo(al gebeurt dat vaak toch wel denk ik).

Wel bestaat er een "armenbelasting", de Zakaat. Dat moet je betalen vanaf een bepaalde waarde van t geld/bezit dat je hebt minus je schulden enzo. Ik dacht iets van 3,5% over geld. Voor land/vee is het weer anders allemaal, hangt af van of je het zelf bewaterd ook. Kan t bij interesse wel precies uitzoeken maar nu even geen zin in :)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:34

Blue_Eyes schreef:
Myfairytale schreef:

Vraag gerust. :)

Stuur je wel even een pbtje, anders is het off topic (ja, net als dit, excuses!). :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:39

LuvdaTossa schreef:
Nou ik ben net overgestapt naar een andere gemeente en bij mijn weten is daar geen geloofsvakje. Ik ben het in ieder geval niet tegen gekomen... Dus waar dat vandaan komt?

Het kan wel degelijk onderdeel zijn van de gemeentelijke-basisadministratie persoonsgegevens; GBA:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... e-gba.html

Let ook op de regel:

- de organisaties waaraan uw gegevens worden verstrekt.

Citaat:
Vraag en antwoord
Heb ik recht op inzage in mijn gegevens in de gemeentelijke basisadministratie (GBA)?

U heeft altijd recht om uw persoonsgegevens in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) in te zien. Hiervoor kunt u terecht bij uw gemeente. Ook is het mogelijk via de website MijnOverheid.nl uw gegevens in de GBA in te zien.

Onjuiste gegevens
Als uw gegevens niet juist zijn opgenomen in de GBA, kunt u contact opnemen met uw gemeente. De gemeente kan u informeren over uw persoonsgegevens in de GBA. U kunt de gemeente verzoeken uw gegevens aan te vullen of te corrigeren.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 14:08

Huertecilla schreef:
Ik denk daar heel scherp over. Ik ben gedoopt en heb eerste communie gedaan. Dit zonder enig benul of eigen zeggenschap uiteraard. Ik heb het ´heilig vormsel´ geweigerd.
Dat werd gebracht als de ´echte´ keuze omdat je dat op die leeftijd dan kón kiezen. Ik koos dus voor niet. Dat was uiteraard niet de bedoeling en dat ís me een rel geweest in/met de familie...
Vandaar dat ik vind dat het automatisch erven van een godsdienstlidmaatschap van je ouders afgeschaft moet worden.
Je bént alleen katholiek, hindu, islamiet of wat ook als je dat geloof ZELF beleidt. Zo niet dan geloof je dat dus niet en dan kan je ook geen katholiek, hindu etc ´zijn´ want dat ís een geloofsovertuiging.
Tot je meerderjarig bent is dat geen handelingsbekwame keuze.

Bij welke leeftijd hoort dat 'heilig vormsel'?
Ik snap je punt, maar het lijkt mij logisch om nog een stapje verder te gaan: gewoon dat hele dopen van baby's afschaffen. Minderjarigen zijn dan geloofsneutraal en volwassenen worden alleen als gelovig geregistreerd als ze dat ook echt zijn.

By the way, geloof belijd je.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 14:12

Bij mij was dat in groep 7/8 dus een jaar of 11.
Heb er toen bewust voor gekozen het niet te doen. Weet niet meer waarom. Een oudtante vond het verschrikkelijk, gelukkig zie ik haar bijna nooit :+