Vriendlief gaat de boekjes in ieder geval opzeggen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Evelli schreef:Wij zijn geen kerkgangers, maar bij het verhuizen naar onze woonplaats heeft mijn partner zijn "geloof" op moeten geven.
Huertecilla schreef:Evelli schreef:Wij zijn geen kerkgangers, maar bij het verhuizen naar onze woonplaats heeft mijn partner zijn "geloof" op moeten geven.
Er is een vreemde perceptie mbt ´geloof´.
Wanneer je geboren wordt is dat op de plaats waar je ouders (moeder) wonen (woont) en binnen de sociale structuur van jouw ouders (moeder), inclusief het geloof.
Je ´bent´ dan soort van automatisch moslism, christelijk, katholiek, hindu etc.
Dat is uiteraard onzin.
Wanneer je een geloof niet beleidt; niet gelooft, behoor je niet tot dat geloof.
Tot iemand meerderjarig is, is iemand slechts defacto ´gelovig´. Soort van bijgeschreven op het geloofspaspoort van pa of ma.
Wanneer je bij het meerderjarig worden dit niet vernieuwd, zou je dat als vervallen op moeten vatten.
Bij het als volwassene zelf invullen/opgeven van je eígen data geef je op wat je zélf ´gelooft´.
Verder is er in NL de scheiding van kerk en staat.
Voor administratieve zaken zoals inschrijving in de gemeente is het irrelevant wat het geloof ´is´.
Zonder actieve inschrijving bij een geloofsgenootschap ben je geen lid van een dergelijke club.
Een brief zoals de OT ontvangt na onbedachtzaam opgeven van het ooit van je ouders ´geërfde´ geloof is simpel ongevraagde reclame.
Plak een Nee - Nee stikker op de bus en klaag over de ongewenste post van die kerk.
Myfairytale schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).
Ik vind het overigens meer dan brutaal om zo geld af te troggelen. Zeker zoals bij TS gebeurd is. De GBA vind ik persoonlijke administratie, die een ander (lees kerk) geen donder aangaat.
jorretje schreef:nou ja.. ik zou uit principe al helemaal nul meer geven als het op zo'n manier moet gebeuren hoor. Ik vind het nogal misselijk om mensen op deze manier geld afhandig te maken.
Wij krijgen ook wel eens (2x per jaar en meestal handgeschreven) post van een of andere kerk, maar dat zijn uitnodigingen om eens langs te komen. Mijn vriend vond dat al discussiabel en eigenlijk een inbreuk op zijn privacy. Mijn vriend is van huis uit gelovig, maar is het eigenlijk niet en ik ben het nooit geweest, dus we hebben er verder ook geen boodschap aan.
Myfairytale schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).
Ik vind het overigens meer dan brutaal om zo geld af te troggelen. Zeker zoals bij TS gebeurd is. De GBA vind ik persoonlijke administratie, die een ander (lees kerk) geen donder aangaat.
jorretje schreef:Wij krijgen ook wel eens (2x per jaar en meestal handgeschreven) post van een of andere kerk, maar dat zijn uitnodigingen om eens langs te komen. Mijn vriend vond dat al discussiabel en eigenlijk een inbreuk op zijn privacy.
Citaat:Mijn vriend is van huis uit gelovig, maar is het eigenlijk niet
Blue_Eyes schreef:Daganiewerkennie![]()
Nee is tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk en tegen huis-aan-huisbladen. Daar valt deze post niet onder. Als je het al wilt zien als reclamedrukwerk, dan is het toch geadresseerd.
Evelli schreef:Blue_Eyes schreef:Daganiewerkennie![]()
Nee is tegen ongeadresseerd reclamedrukwerk en tegen huis-aan-huisbladen. Daar valt deze post niet onder. Als je het al wilt zien als reclamedrukwerk, dan is het toch geadresseerd.
Inderdaadwant wij hebben een NEE NEE sticker. Buiten dat genoeg bezorgers die gewoon negeren, is de post van Kerkbalans geadresseerd en mag hij er dus gewoon in.
Blue_Eyes schreef:Myfairytale schreef:Ik heb het hele topic doorgelezen en nu heb ik een vraag voor de gelovigen, alleen gaat dat niet om het geven (sorry ts). Wie mag ik deze vraag stellen? (Doe het even op deze wijze om topic verder niet te verstoren).
Vraag gerust.
LuvdaTossa schreef:Nou ik ben net overgestapt naar een andere gemeente en bij mijn weten is daar geen geloofsvakje. Ik ben het in ieder geval niet tegen gekomen... Dus waar dat vandaan komt?
Huertecilla schreef:Ik denk daar heel scherp over. Ik ben gedoopt en heb eerste communie gedaan. Dit zonder enig benul of eigen zeggenschap uiteraard. Ik heb het ´heilig vormsel´ geweigerd.
Dat werd gebracht als de ´echte´ keuze omdat je dat op die leeftijd dan kón kiezen. Ik koos dus voor niet. Dat was uiteraard niet de bedoeling en dat ís me een rel geweest in/met de familie...
Vandaar dat ik vind dat het automatisch erven van een godsdienstlidmaatschap van je ouders afgeschaft moet worden.
Je bént alleen katholiek, hindu, islamiet of wat ook als je dat geloof ZELF beleidt. Zo niet dan geloof je dat dus niet en dan kan je ook geen katholiek, hindu etc ´zijn´ want dat ís een geloofsovertuiging.
Tot je meerderjarig bent is dat geen handelingsbekwame keuze.