xSwanHeart schreef:Ik denk dat je hier inderdaad een heel belangrijk verschil aanduidt: Het Christendom is door de jaren heen veranderd, heeft zich aangepast aan de huidige samenleving. Ook ik weet dat de Bijbel een vrouwonvriendelijk boek is, als je het letterlijk neemt. Gelukkig gebeurt dat niet meer, vrijwel alle Christenen interpreteren de Bijbel. Bij de Islam geldt echter dat de Koran 'de waarheid' is. Van interpreteren is geen sprake, het is zoals het geschreven staat. Als je het mij vraagt is dat een wezenlijk en érg belangrijk verschil tussen beide geloven/culturen.
Nee.
Ook de Islam heeft anderhalf millennia van ontwikkeling.
Ook daar wordt het heilige boek geïnterpreteerd.
Ook daar zijn er stromingen zoals progressieve katholieken en zwarte kousen christelijken.
Ook de bijbel heeft de tien geboden als zijnde het Woord van God.
Zo had het Jodemdom de orale Torah en heeft eveneens een progessieve en reactionaire stroming.
Jodemdom, Christendom en Islam zijn versie 1.0, 2.0 en 3.0 van hetzelfde. De laatste is in geschrift het verre en vérreweg meest geëmancipeerd!
Het othodox jodendom is het meest vrouwonvriendelijk van de drie.
De verschillende stromingen binnen de godsdiensten kan je zien als versies 1.1, 2.5 of 3.0 en 3.6 met eigen ´geleerden´en hun eigen ´jurispredentie´ als heilige vootnoten en appendices.
Verwar wat stromingen aan interpretatie hebben niet met wat Jodendom, Christendom of Islam ´is´