Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 02:30

Ik doelde niet op trajectabbo maar gewoon dan de ov die we gewent zijn :) anders werkt het nog niet nee!

Ik bedenk me nu dat je dan ook voor 'fietsende studenten' een tijdelijk stage ov zou moeten geven, moet alleen wel geregeld worden dat ze op dat ov kantoor eens harder/sneller werken :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:38

Konstantine schreef:
Dat met dat thuiswonen maar uitwonend trekken gaan ze vanaf januari keihard aanpakken, volkomen terecht wat mij betreft!

Verder ben ik het helemaal met je eens dat iedereen kan werken, zelfs al is het iets kleins en part-time. Moet ook gebeuren en scheelt de overheid bakken geld. :j

Een trajectabonnement i.p.v. ov ben ik dan voor het HBO en WO wel echt op tegen, stel ik studeer in Rotterdam maar mijn stage is even ver (anderhalf uur enkele reis) de andere kant op... Dan betaal ik me alsnog de ziekte. :=

Veel mbo'ers die ik ken zijn wel fietsend sneller op school én hun stage, dus dat nakijken vind ik zo'n slechte zaak nog niet. :)

Niet iedereen kan werken! Ik heb 10 weken basiszorg gedaan en ik heb nog geen ervaring genoeg volgens het uitzendbureau. Ik moet maar via hun een cursus basiszorg doen. Vind ik wel lachwekkend zoiets.

upendo

Re: Kabinet overweegt studiefinanciering te schrappen, nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:41

Dumbasses.

Nu een miljard besparen, maar over een paar jaar miljarDEN missen omdat al die studenten hun studie niet af konden maken en maar zijn gaan werken als putjesschepper met dito salaris.

Slimmeriken daar hoor.
En zelf hebben sommige van die politici een jaar of 8 gestudeerd.. :n

Lalee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:43

Belachelijk :n

Bezuinigen op de toekomst, toekomstiger werknemers en slimme mensen zodat je nu wat meer geld hebt..

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:01

Heb het hele topic niet doorgelezen maar mijn mening is is dat er al zoveel mensen lenen. En niet om de studie te betalen... Ik kan me herinneren dat er hier of op fokt ooit een topic is geweest waar werd besproken wat men deed met de lening van de IB. Het meerendeel van deze mensen gebruikte het geld om te sparen (lage rente, oppotten en weer rente van het bedrag innen) en een ander deel gebruikte het om de feestjes mee te bekostigen. Als ik dat dan lees dan denk ik.. ja gebruik dat dan maar om je studie te bekostigen ipv sparen of feestjes.

Wat mij betreft zou je een inkomens grens mogen trekken en onder een bepaalde grens de prestatie beurs geheel of gedeeltlijk mogen handhaven. Boven deze grens mag je ervan uit gaan dat wanneer mensen in de benodigde tijd hun diploma halen ook de lening kunnen terug betalen.
Daar tegenover staat dan wel dat er geen ophok uren worden opgelegd, de kwaliteit van de studies in orde is en de collegegelden niet enorm gaan stijgen.

Ik zie er ook wel voordelen in hoor... als je je studie niet zomaar krijgt maar je moet deze zelf betalen ben je ook veel kritischer op je studie op de kwaliteit en zorg je dat je lening niet te hoog oploopt door lang te blijven hangen.

De OV afschaffen vind ik weer een ander verhaal iedereen moet zijn school kunnen bereiken, maar je zou kunnen aangeven dat tot 15 km afstand van je school wonen je geen ov krijgt omdat je dan kunt fietsen bijvoorbeeld.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 12:40

Ik word redelijk bang van al deze bezuinigingen. Ik studeer nu in een andere plaats dan waar ik woon omdat deze studie niet in mijn eigen woonplaats wordt aangeboden. Hier heb ik 1,5 uur reistijd voor zonder ov ga ik dat niet redden. Dichter bij me studie wonen gaat niet want ik ben mantelzorger (iemand extra in huren gaat ook niet meer ivm de bezuinigingen) werken kan ik straks ook niet meer doordat er straks gekort gaat worden , oke dat is niet waar ik kan gaan werken maar moet dan mee ons gezin gaan onderhouden. Ik heb nu al een kleine schuld doordat ik me studie zelf betaal (boeken, excursies etc.) verder betaal ik mee thuis en natuurlijk ook eigen zorgverzekering.
Ik vind dat de mensen met een bepaald inkomen of de mensen met een beperking te veel getroffen worden door de bezuinigingen terwijl juist de mensen met die beperking (of de zorgen voor een ander) zo hard werken.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:00

Iedereen kan blijven studeren. Er verandert helemaal niets voor studenten. Maar waar nu de basisbeurs een gift is bij afronden van een HBO- of WO-studie binnen 10 jaar tijd, moet het dan terugbetaald worden. Iets wat helemaal geen onmogelijke opgave is voor iemand met een hoger inkomen. Het afschaffen van de OV-jaarkaart lijkt mij een groter probleem voor veel studenten. Al denk ik niet dat het zover gaat komen.

upendo schreef:
En zelf hebben sommige van die politici een jaar of 8 gestudeerd.. :n

Verhagen heeft 11 jaar over zijn studie gedaan. :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:24

OV kaart is hier ook een groter probleem, elke week 100 euro tikt aardig aan. Ik hoop echt dat die gaat blijven anders is half studerend NL de l*l. :=

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:27

Als dit doorgaat kan ik mijn studie ook wel gedag zeggen...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:33

Ik zal wel een van de weinige al dan niet enige student zijn die de overheid groot gelijk geeft dat ze stufi afschaffen? Waarom zouden andere mensen moeten betalen voor onze studie? Vind ik belachelijk, een goed leenstelsel lijkt me een prima idee. Het is jóuw studie, die moet jij maar betalen, dat hoeven andere mensen niet voor je te doen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:36

Maartje1990 schreef:
Ik zal wel een van de weinige al dan niet enige student zijn die de overheid groot gelijk geeft dat ze stufi afschaffen? Waarom zouden andere mensen moeten betalen voor onze studie? Vind ik belachelijk, een goed leenstelsel lijkt me een prima idee. Het is jóuw studie, die moet jij maar betalen, dat hoeven andere mensen niet voor je te doen.

Ja, maar onze ouders hebben zich ook jaaaaaren de blubbers betaald voor de mensen die wel lekker hun diplomaatje hebben. Buiten dat betalen wij ook voor mensen die lekker in de uitkering zitten. Dat ook maar stopzetten?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:41

Tja, dat klopt, maar op een gegeven moment moeten ze 't wel stopzetten, ooit moet zo'n beslissing gemaakt worden. Uitkering vind ik weer iets anders, want dan belanden er gewoon heel veel mensen op de straat, stijgt de criminaliteit en die mensen laat je gewoon aan hun lot over. Studenten (wij) krijgen nog wel een lening.

Wat ik me wel afvraag is of het wellicht wat meer problemen in de hand werkt, zeker met de huidige crisis dat mensen afgestudeert zijn en geen baan kunnen vinden??.... wat dan? Leuk die lening, maar dan kunnen ze 'm niet terugbetalen?

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:43

Als ik het goed heb wordt lening terugbetaald naar draagkracht en dat maximaal 15 jaar. Overigens verandert er voor studerende studenten helemaal niets, behalve dat studieschuld wat hoger is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:45

Oke, dus als ze 't in 15 jaar niet terug kunnen betalen, doordat ze bijv. geen werk hebben kunnen vinden of uit wanhoop maar een laagbetaald baantje zijn gaan doen (en daarmee dus niet genoeg geld verdienen om terug te betalen) dan hoeven ze 't niet meer terug te betalen?

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:45

Een basisbeurs is toch gewoon een extraatje voor de student? Ik dacht dat het iets van 90 euro was voor iemand die inwonend is. Als je erover na gaat denken is het eigenlijk best gek: je wordt door de overheid betaald om een studie te volgen, maar je moet wel zelf je studie betalen :S
Ik denk dat het op zich niet erg is om die basisbeurs af te schaffen en er een leenstelsel van te maken. Er zijn zoveel studenten die alleen maar studeren om geld te kunnen ontvangen. Of om van het studentenleven te "genieten"(lees: alleen maar feesten en dus geen fluit aan hun opleiding doen). Deze studenten zullen wel beter nadenken voor ze ergens aan beginnen.
We hebben het in Nl best heel goed gehad qua studeren. Nu we in recessie komen wordt de broekriem aangesnoerd en de extraatjes dus afgeschaft.
Wel vind ik het heel banketstaaf als ze de OV kaart afschaffen. Veel studenten hebben daar gewoon profijt van en anders komen zij niet meer op de scholen of stageplaatsen. Dat zou ik heel kwalijk vinden.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:46

Op zich is het wel te begrijpen. Hoor heel vaak om me heen dat ouders nog braaf de studiekosten betalen en dat kindlief de studiefinanciering gebruikt voor vakanties en autorijlessen. of dat ze de uitwonende studiefinaciering gebruiken om (een deel van) hun huur te betalen. het is dan gewoon luxe geld. voor dingen waarvoor het niet bestemd is.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:47

dit had een vriendin van me gepost
Waarschijnlijk geen basisbeurs of gratis OV kaart voor studenten meer in verband met de bezuinigingen? Het meest frappante vind ik dan nog wel dat de overheid de jeugd pusht om meer de gaan studeren, dat de overheid wil dat Nederlanders beter worden opgeleid... Als dit nog veel langer doorgaat heb ik geen zin meer om nog jaren door te studeren, om nog hogere studies te voltooien... Ik denk dat ik voor een hele grote bevolkingsgroep spreek als ik dit zeg.

Zo waar...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:48

@ ingeborg86: als die studenten die er een 'feestje' van maken dan hun opleiding niet binnen bepaalde tijd afhebben dan moeten ze die stufi ook gewoon terugbetalen hoor.

Die Ov heb ik zelf ook wat meer moeite mee, ik woon op fietsafstand van mijn school en ja, voor de luxe (bijv. het regent) neem ik ook wel eens de bus, maar ik ga ook ieder weekend naar m'n ouders dit ook doordat m'n paarden hier staan. Naast dalijk met stage etc. die waarschijnlijk níet op fietsafstand zal liggen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:55

Dat er ' beter gecontroleerd gaat worden op uitwonenden fraude', daar viel mijn mond echt van open. Zoveel weggegooid geld, alleen maar omdat een paar mensen te beroerd zijn om daar net ff wat beter op te letten. Ik kan het echt niet bevatten..
Punt is dat iemand die te lang over zijn studie doet, zichzelf toch wel in de vingers, die betalen namelijk allemaal extra jaartjes collegegeld waar de universiteit geen cent extra kosten aan heeft. En de stufikraan gaat gewoon dicht na 5 jaar, dat is de nominale tijdsduur van een bachelor+master hier.
En trouwens, waarom is het zo'n probleem om je huur te betalen van je stufi? Waarom is de uitwonendenbeurs anders hoger dan de thuiswonende 8)7

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:58

Ik betaal momenteel m'n huur/eten/collegegeld/medische kosten paard allemaal van m'n stufi en dan max. lenen en ik werk niet. En dat gaat prima?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:59

Tsja, dingen voor je paard betalen van je stufi vind ik dan weer niet helemaal de bedoeling... :=
Stufi is imo gewoon voor school, overigens vind ik ook dat je je woning er (deels) van kunt betalen, want inderdaad de uitwonende beurs is hoger ;) Maar andere dingen (uitgaan, paard, kleding etc) daar ga je maar voor werken (of je moet extra willen lenen) :j al mijn stufi gaat naar mijn school. Nu is mijn stufi daar sowieso niet genoeg voor, dus ik koop gewoon weinig overige dingen :')

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:01

joyce_eddy schreef:
LATEN WIJ SAMEN PROTESTEREN!!!! HUP OP NAAR DEN HAAG MET ZIJN ALLEN!!

Dat lijkt me de enige logische actie. Vroeger waren mensen allang de straat opgegaan. Zet een goede demonstratie op, dan krijg je ook heel veel mensen mee die het met het beleid niet eens zijn. Van putjesscheppers tot advocaten. Waar zijn de studenten gebleven die dingen aan de kaak stellen? Die niet alleen praten maar ook de barricaden opgaan! Afwachten is de slechtste houding die je kan hebben. Al is dat wel de trend van de laatste jaren, helaas.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:02

Ik leen toch? Dat is geld dat IK moet terugbetalen, waarom zou ik dat niet voor m'n paard/kleding oid mogen gebruiken? Dat is een keus die ik maak om niet te werken en wél te lenen.

Edit: en protesteren, vraag me af of dát gaat werken, in Engeland hebben ze véél geprotesteerd, maar die moeten nu toch écht 9000 (per jaar) ophoesten voor hun studie ipv de 3000 (per jaar) die ze eerste moesten betalen (en wij betalen maar 1500 per jaar) en die kregen ook geen stufi, nooit gehad en ook nu niet.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 30-12-11 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:03

Sleeper schreef:
joyce_eddy schreef:
LATEN WIJ SAMEN PROTESTEREN!!!! HUP OP NAAR DEN HAAG MET ZIJN ALLEN!!

Dat lijkt me de enige logische actie. Vroeger waren mensen allang de straat opgegaan. Zet een goede demonstratie op, dan krijg je ook heel veel mensen mee die het met het beleid niet eens zijn. Van putjesscheppers tot advocaten. Waar zijn de studenten gebleven die dingen aan de kaak stellen? Die niet alleen praten maar ook de barricaden opgaan! Afwachten is de slechtste houding die je kan hebben. Al is dat wel de trend van de laatste jaren, helaas.

Die zijn hard aan het studeren door de langstudeerdersboete :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 15:03

Zoals het er stond dacht ik dat je je stufi voor je paard gebruikte, vandaar ;)