Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:37

Horse321 schreef:
Heel fijn, 4 pagina's erbij sinds m'n laatste reactie.. :')
'k heb dus niet alles bij gelezen maar op deze quote's wou ik graag reageren.

In die trant:

http://www.youtube.com/watch?v=w_NJHRX9As4

Hij blijft 'netjes' meneer zeggen...!

Twee keer heb ik hierna gekeken, en nog kan ik dit niet geloven... dat je het zover kan laten komen als docent... waar is het respect in hemelsnaam gebleven ? :=

Nies_ schreef:
randalinpony schreef:
Willen we weer terug naar de tijd waar je bijna op je knieen ging voor de dokter en de leraren? Ik toch zeker niet.

Ook is het misschien verstandig om het 'probleem' (wat allemaal reuze meevalt) eens níet bij de jeugd te zoeken.

Alsog leerlingen beter naar je gaan luisteren als ze 'u' moeten zeggen, hahaha. Mensen die dat denken kun je toch eigenlijk ook niet serieus nemen, hoe naief.

Op je knieën moeten gaan.. of slechts het respect hebben voor, is voor mij van het ene naar het andere uiterste willen gaan... dat willen ze volgens mij niet bereiken, mag ik hopen tenminste.
Ze willen het 'gezag' weer terug brengen naar de docent.. want daar is op sommige scholen nogal een gebrek aan... kijk bijv. het filmpje hierboven maar... en wees eens eerlijk.. vind jij dit normaal? is dit geen (steeds groter wordend) probleem..?! :\

Maar ik ben het met je eens.. het probleem (of beter gezegd de oorzaak) ligt niet bij de jeugd... Dit zijn slechts de gevolgen ervan. Dit is wat je krijgt als er geen opvoeding is.. de broodnodige grenzen weinig tot niet meer worden gesteld... hetzij door de docent hetzij door de ouder... een nee word heel makkelijk een ja.. en er zijn weinig tot geen consequenties voor slecht gedrag.
Logisch dat je dan als jongere rond gaat lopen als kip zonder kop... want waar is je sturing? je begeleiding? Als je jong bent wil je het misschien nog niet toegeven... maar je hebt onbewust altijd behoefte aan grenzen.. dan weet je waar je aan toe bent, wat goed en slecht is. Wanneer je dit niet krijgt zoek je ze op... hallo slecht gedrag...

Nee het woord 'u' zal niet echt werken naar mijn idee.. sommige jongeren zijn al te ver losgeslagen als je het mij vraagt.. -O-

Wat in die quote staat, is niet door mij geschreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:40

Ik loop al effe rond op deze aardkloot, maar ouwetjes krijgen van mij nog steeds een u.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:41

ranna schreef:
Ersina schreef:
@ranna
Kan je een prachtige houding hebben, maar als er alleen maar ongemanierde taal uit je mond komt zet jezelf toch verkeerd neer.

Wat denk je dat ik met 'houding' bedoel? >;)

Ersina, ik snap het ook niet zo goed hoor, je en jij lijken me nou niet precies 'ongemanierd', en houding houdt in mijn ogen ook in dat je je vriendelijk en beleefd opstelt, wat automatisch inhoudt dat er geen 'ongemanierde' taal uit je mond komt.

Overigens zit er heel veel verschil in wat mensen onder 'gemanierd' verstaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:41

Morganlefay schreef:
Ik loop al effe rond op deze aardkloot, maar ouwetjes krijgen van mij nog steeds een u.

Hoe moet ik dat zien?

'He, ouwe, gaat U eens even aan de kant?' :D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:06

Tja, dat is dus zo'n voorbeeld van ongemanierd zijn met u erbij.

Het is gewoon "Kunt (of wilt) u even aan de kant gaan?".

En nog steeds niet "Kun/Wil JIJ even aan de kant gaan". Want dat komt ongemanierd over voor menig ouder iemand, ook al zeg je het gemanierd.

Ik vind dus ook niet dat als je maar welgemanierd bent, je best jij mag zeggen. Nee, bij welgemanierd zijn hoort U zeggen.

Het zit he niet in het woordje, maar hoe je zinnen daarom heen hoort te bouwen. Oook dat moet bij sommigen nog of weer aangeleerd.

Sheran

Re: Weer ''u'' gaan zeggen, de oplossing ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:10

Ik zou het jammer vinden als 'u' eruit zou gaan. Naar mijn idee draagt het woordje toch wel bij aan het gevoel dat mensen hebben bij een bepaalde zin, al is de intonatie natuurlijk minstens zo belangrijk.
In mijn klas moeten mijn leerlingen me ook aanspreken met 'u'. Het onderstreept bepaalde gezagsverhoudingen en dat vind ik goed :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:11

Er is toch geen sprake van dat u eruit zou gaan, alleen dat het verplicht zou worden...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:12

Klopt, maar daarna ging het over 'niet nodig' en daar haakte ik weer op in.
Verplicht vind ik een beetje overdreven misschien, maar het moet wel 'normaal' zijn om te doen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:13

U zeggen en die oude man voorbijlopen als hij in de weg staat omdat de scootmobiel op een hobbeltje is vastgelopen?

Of jij zeggen en de man even helpen met het vlot trekken van de scootmobiel?

Ik woon aan een knooppunt waar veel mensen de draad kwijtraken, op zoek naar het golfterrein. Ik sta soms te kijken van de onbeschofte manier waarop deze keurige, tot de hogere laag van de bevolking behorende, U-zeggende mensen mensen recht denken te hebben op mijn tijd en me in sommige gevallen zelfs sommeren om de weg aan hen te komen uitleggen.

'Mevrouw, Kómt U eens even hier!' is me al meerdere malen overkomen, en dan ben ik meestal ook nog bezig, bijv mijn gevel aan het schilderen, of paarden aan het verweiden enz.. Zouden ze mijn totale negeren van deze manier van aanspreken als onbeschoft ervaren? :Y)

Maar ik moet zeggen dat ik zelf U zeg tegen vreemden hoor, en in formele situaties. Ik laat het wel al heel snel los. En mijn kind kent het onderscheid niet eens denk ik, maar komt ook niet in situaties dat het van hem gevraagd wordt. Op school en de meeste sportclubs e.d. gaan we hier gewoon vrij informeel met elkaar om.
Neemt niet weg dat hij ongetwijfeld het verschil wel zal leren als het toepasselijk is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:16

Sheran schreef:
Klopt, maar daarna ging het over 'niet nodig' en daar haakte ik weer op in.
Verplicht vind ik een beetje overdreven misschien, maar het moet wel 'normaal' zijn om te doen.

Daarom vind ik het alleen maar goed als kinderen het leren op school, maar u tegen je leraar zeggen hoeft van mij niet direct, dat mag de leraar in kwestie zelf bepalen :) mijn ouders zijn leerkracht (geweest), mijn moeder staat nog steeds voor de klas en ze zeggen ook geen u tegen haar. En reken maar dat ze niet minder gezag erom heeft ;)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:17

@randalinpony: 'Komt u eens even hier' is toch nog altijd beter dan 'kom hier' in mijn ogen. Maar natuurlijk impliceert het woordje 'u' geen respect. Daar doet de rest van de zin minstens zoveel aan.

Ik spreek 'hogere' en 'oude' mensen áltijd aan met 'u', tenzij ze zeggen dat dat niet hoeft. Ik zou dat zelf mijn kind dus ook leren :). Mijn nichtje zegt u tegen haar ouders, dat heb ik nooit gehoeven.

@Fiffill: nee, dat geloof ik graag, en als je moeder zich daar prettig bij voelt moet dat ook vooral haar eigen keuze blijven :). Ik word ook niet kwaad als ze het een keer doen hoor :P

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:19

Alle leraren die ik heb gehad heb ik altijd met jij aangesproken, de meeste lieten gewoon weten dat ze dat wilden (in de eerste instantie zeg ik toch u), ik vind niet dat je hen nu zoiets moet gaan verplichten :n ik zeg ook geen u tegen mijn opa en oma/andere familie, tenzij ik ze echt bijna nooit zie en ook niet zo goed ken. :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:32

Citaat:
@randalinpony: 'Komt u eens even hier' is toch nog altijd beter dan 'kom hier' in mijn ogen. Maar natuurlijk impliceert het woordje 'u' geen respect. Daar doet de rest van de zin minstens zoveel aan.

Nee, kom hier, moest er nog bijkomen! :P Maar de tóón waarop een en ander soms wordt uitgesproken, maakt het niet veel beter dan 'kom hier' en gek genoeg wens ik zo toch niet te worden aangesproken.

Ik ben de VVV niet, ik vind het helemaal niet erg om op een middag zon 10 toeristen de weg te wijzen, maar ik wil dat mensen mij dan wel op zon manier benaderen dat duidelijk is dat het niet normaal is dat zer beslag op mijn tijd leggen.

Gewoon een beleefd 'kun je ons de weg wijzen' of 'zou je ons de weg willen wijzen' kan ik dan weer wel prima mee leven. :+

MyLittleLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 14:37

Tegen docenten, familie (behalve ouders & zus) en mensen die ik niet ken (met uitzonderingen) zeg ik gewoon u. Ik vind het niet meer als normaal.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 16:41

randalinpony schreef:
Ersina schreef:
@ranna
Kan je een prachtige houding hebben, maar als er alleen maar ongemanierde taal uit je mond komt zet jezelf toch verkeerd neer.

Ersina, ik snap het ook niet zo goed hoor, je en jij lijken me nou niet precies 'ongemanierd', en houding houdt in mijn ogen ook in dat je je vriendelijk en beleefd opstelt, wat automatisch inhoudt dat er geen 'ongemanierde' taal uit je mond komt.
Overigens zit er heel veel verschil in wat mensen onder 'gemanierd' verstaan.

Jij of jou-en hoeft ook niet altijd ongemanierd te zijn. Dat had je eerder kunnen lezen. Maar in bepaalde omstandigheden wordt verwacht dat je weet hoe de ongeschreven regels zijn . Als je je vriendelijk en beleefd opstelt, wordt er meer door de vingers gezien, maar men zal het toch raar vinden als je het protocol niet kent. (een uiterste...je wordt bijvoorbeeld geridderd, of je moet het woord doen bij een rechtbank...dan red je het niet alleen met vriendelijkheid.) Ook ben ik het met velen eens dat het niet alleen in het woordje U zit. Maar je hebt er profijt van als je op de hoogte bent. Niet dat het moet, niet omdat het altijd nodig is, maar omdat je de keus hebt dat je het kan .Omdat je het geleerd hebt, wanneer het verwacht wordt je anders op te stellen , dan wanneer je bij je vrienden bent.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:33

Ik werk alweer bijna 17 jaar bij een Fins bedrijfje. In Finland is er wel een vorm voor "u", maar het wordt weinig gebruikt. Een paar jaar in Canada gewoond, waar niemand de achternaam gebruikte en er feitelijk geen beleefdheidsvorm was in het Engels. Terug in Finland op gewone voet doorgegaan. Vanuit Finland weer overgesprongen naar de Duitse poot van het bedrijf, waar heel revolutionair voor Duitsers, iedereen elkaar met de voornaam en met "du" aansprak.

Een jaar of 5 geleden is het Finse bedrijf met een erg traditioneel Duits bedrijf gefuseerd. Met name op het kantoor in Düsseldorf werd heftig geprotesteerd tegen het gebruik van "Sie" of de achternaam. Ik merkte meteen bij de eerste gezamenlijke bijeenkomst dat de managers die van het Duitse bedrijf afkwamen erg veel moeite hadden met "du" zeggen of met het feit dat mensen gewoon bij de voornaam aangesproken werden. Dat hadden ze in 30 jaar nog nooit meegemaakt.

Ik moet zeggen dat de Duitsers zich uiteindelijk wel goed aangepast hebben. Zo af en toe verslikt er zich nog wel eens eentje die me als "Sie" aanspreekt, maar aangezien ik gewoon terugpraat met zijn voornaam en "du", leren ze dat heel erg snel.

Respect komt van andere zaken dan van die woordjes, maar toch moet je ermee uitkijken.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:35

Van mijn maatschappijleraar mogen we hem geen U meer noemen, al protestactie. :+ Maar dat U zit er zo ingeramd, dat kan ik niet eens meer anders tegen leraren.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:46

Onze leraar informatica sprak ons altijd aan met 'u'. We waren helemaal gedesoriënteerd :+

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 18:48

Vind het soms wel lastig hoor, bijvoorbeeld mijn bazen van het strandpaviljoen. Er hangt daar echt totaal geen sfeer waarin je 'u' zou zeggen, maarja het is toch je baas. :+

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 20:28

randalinpony schreef:
Wat in die quote staat, is niet door mij geschreven.
[/quote]

Excuses, dat is inderdaad zo... :o er is wat fout gegaan met kopiëren en plakken.. die woorden zijn geschreven door bokker Nies_

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 21:07

marjolein_el schreef:
Van mijn maatschappijleraar mogen we hem geen U meer noemen, al protestactie. :+ Maar dat U zit er zo ingeramd, dat kan ik niet eens meer anders tegen leraren.

Vind ik ook waardeloos (studeer zelf ook voor ml erbij), die beste man moet zijn normen en waarden niet op jullie zitten stempelen. Dat noemen ze ook wel 'indoctrinatie' }>

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 10:40

'Komt u eens even hier!' vind ik ook respectloos hoor :n ik bedoel je bent toch niet een bediende van die mensen? Bij mijn weten vraag ik dan altijd nog: Zou ik u iets mogen vragen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:04

Op de middelbare school gebruikte ik wel consequent achternamen, maar niet altijd u. Nu op de uni gebruik ik voornamen en je/jij. Maar dat verschilt per studie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:00

In België is "meneer" en "mevrouw" gevolgd door de achternaam heel normaal op middelbare scholen. Sommige "eisten" ook "u" , sommigen vonden je en jij ook goed. Maar belgen gebruiken "u" sowieso veel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 16:43

Ayasha schreef:
Maar belgen gebruiken "u" sowieso veel.

Mijn vriend zegt u tegen de hond :')