130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:15

Asyaa schreef:
Tevens was de opmerking over duizenden kilometers verder op meer een aanduiding van het gevoel van, als ik zo gok, een boel mensen hier. Door 60 op de snelweg te rijden maak je geen vrienden, niks persoonlijks aan. Al reed de koningin 60 op de snelweg dan nog zou ik haar in mezelf uitschelden.


Met 60 km op de snelweg is levensgevaarlijk, het opkomend verkeer moet remmen en wijkt (zonder te kijken) uit naar de andere baan. Ik vind te langzaam rijden gevaarlijker dan te hard rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:18

@Huertecilla
Griebels vroeg zich af wat de zin was van investeren in infrastructuur nu het zo slecht gaat met de economie en of dit beter niet kon wachten. Ik gaf daar antwoord op doordat een goede infrastructuur economische ontwikkeling bevordert. Wat ik niet direct bedoelde was een hogere maximum snelheid, maar een betere infrastructuur in zijn algemeenheid, al is de maximum snelheid deel van de infrastructuur.

Volgens mij heb ik het wel correct begrepen. 120 is (was) de maximum en daar dien je je ook aan te houden. Het is echter kwalijker (in oog van rijinstructeurs en examinator, en als ik hun moet geloven ook de mening van oom agent) om met een minimaal snelheidsverschil te gaan inhalen. Veiliger is het om even over die 120 heen te gaan, om daarna je snelheid weer terug aan te passen.

@Electra63
Mee eens.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:20

Electra63 schreef:
En al die onderzoeken die voorbij komen, volgens mij, veroorzaken jonge mannelijke bestuurders de meeste ongelukken door overschatting.


Klopt mbt serieuzere ongevallen.
Dat is een gevolg van het door de evolutie als voordelig geselecteerde risicogedrag van jonge mannelijke Homo sapiens.
De technologische ontwikkeling is sneller gegaan dan de evolutionaire aanpassing van de mens mbt het verkeer.
Een vergelijkbaar fenomeen is de sociologische verandering mbt de rol van de vrouw.
Het reslutaat is dat jonge vrouwen met stip stijgen in de statistieken.

Goof

Berichten: 31687
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:21

Asyaa schreef:
Volgens mij heb ik het wel correct begrepen. 120 is (was) de maximum en daar dien je je ook aan te houden. Het is echter kwalijker (in oog van rijinstructeurs en examinator, en als ik hun moet geloven ook de mening van oom agent) om met een minimaal snelheidsverschil te gaan inhalen. Veiliger is het om even over die 120 heen te gaan, om daarna je snelheid weer terug aan te passen.


KLopt, dit wordt ook door de rijscholen aangeleerd die ik ken.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:24

Asyaa schreef:
Het is echter kwalijker (in oog van rijinstructeurs en examinator, en als ik hun moet geloven ook de mening van oom agent) om met een minimaal snelheidsverschil te gaan inhalen. Veiliger is het om even over die 120 heen te gaan, om daarna je snelheid weer terug aan te passen.



Beter dan is niet hetzelfde als goed.
Maximum = het meeste, het grootste wat mogelijk is = niet meer dan dat.
Je mag gewoon niet harder dan het maximum.
Dat oprekken is het fundament van regels op drijfzand zetten.

Veiliger is er gewoon achter blijven :)*

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:25

Goof schreef:
Asyaa schreef:
Volgens mij heb ik het wel correct begrepen. 120 is (was) de maximum en daar dien je je ook aan te houden. Het is echter kwalijker (in oog van rijinstructeurs en examinator, en als ik hun moet geloven ook de mening van oom agent) om met een minimaal snelheidsverschil te gaan inhalen. Veiliger is het om even over die 120 heen te gaan, om daarna je snelheid weer terug aan te passen.


KLopt, dit wordt ook door de rijscholen aangeleerd die ik ken.


Die behoren dan allemaal bij het grof vuil -:(-

Fantast

Berichten: 1492
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Bolsward

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:32

Ik vind het een prima idee, ik rijd nu meestal ook al 130 :).

120 is destijds ingesteld en nooit meer naar gekeken, de auto's van tegenwoordig zijn stukken beter geworden (onder andere ABS) en remmen veel sneller. Ik vind het goed dat ze dat nu inzien, kunnen we lekker legaal 130 scheuren

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:34

Fantast schreef:
Ik vind het een prima idee, ik rijd nu meestal ook al 130 :).

120 is destijds ingesteld en nooit meer naar gekeken, de auto's van tegenwoordig zijn stukken beter geworden (onder andere ABS) en remmen veel sneller. Ik vind het goed dat ze dat nu inzien, kunnen we lekker legaal 130 scheuren


Lekker legaal 130 scheuren en ondertussen zorgen voor meer doden en meer gewonden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:35

*zet een van de best aangeschreven (zowel als in slagingspercentages dan wel tevredenheidsonderzoeken) en grootste rijscholen van dit deel van het land bij het grofvuil*

Juridisch gezien is dat inderdaad correct. 120 = max. Einde verhaal. Gaan we echter naar de praktijk kijken, kan je sowieso niet aangehouden worden als je 121 km/u rijd, vanwege de correctie die op de laserguns zit wanneer je 121 rijd, komt deze in het gros van de gevallen onder de 120 uit. Behalve dat feit denk ik dat oom agent jou eerder aan de kant zet als je als een slak gaat inhalen dan wanneer je even door gast. Verder in de praktijk, is het veiliger en beter voor de doorstroom even vlug inhalen dan je te gedragen als een slak en iedereen op te houden.

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:35

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
En al die onderzoeken die voorbij komen, volgens mij, veroorzaken jonge mannelijke bestuurders de meeste ongelukken door overschatting.


Klopt mbt serieuzere ongevallen.
Dat is een gevolg van het door de evolutie als voordelig geselecteerde risicogedrag van jonge mannelijke Homo sapiens.
De technologische ontwikkeling is sneller gegaan dan de evolutionaire aanpassing van de mens mbt het verkeer.
Een vergelijkbaar fenomeen is de sociologische verandering mbt de rol van de vrouw.
Het reslutaat is dat jonge vrouwen met stip stijgen in de statistieken.


Alle vrouwen weten dat mannen langzaam en traag van begrip zijn, dus dat is een goede verklaring. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:36

Electra63 schreef:
Alle vrouwen weten dat mannen langzaam en traag van begrip zijn, dus dat is een goede verklaring. :D


Rustig aan he :P

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:37

grote onzin.
nederland wordt geen duitsland, we hebben teveel invoegers en uitvoegers (oftewel, afritten en toeritten)
dan mag wel eerst de helft geschrapt worden.
en mensen goed leren invoegen/ritsen.

als dat allemaal gebeurt is, mag het van mij 130 km/u worden.
anders vrees ik dat mijn inkomen de komende tijd er niet op achteruit gaat :)

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:37

Asyaa schreef:
Electra63 schreef:
Alle vrouwen weten dat mannen langzaam en traag van begrip zijn, dus dat is een goede verklaring. :D


Rustig aan he :P


Ik nam aan dat jij een vrouw was, foute aanname dus _O-

Electra63

Berichten: 19968
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:39

minikatje schreef:
grote onzin.
nederland wordt geen duitsland, we hebben teveel invoegers en uitvoegers (oftewel, afritten en toeritten)
dan mag wel eerst de helft geschrapt worden.
en mensen goed leren invoegen/ritsen.

als dat allemaal gebeurt is, mag het van mij 130 km/u worden.
anders vrees ik dat mijn inkomen de komende tijd er niet op achteruit gaat :)


Bij op- en afritten zou het prettig zijn als (vracht)auto's op de rechterbaan wat meer afstand zouden houden.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:41

dat gaat moeilijk als de helft afgesneden wordt door personenauto's die geen benul hebben van een remweg van een vrachtauto.
en als ze ruimte hebben schuift er meestal snel 1 van de linkerbaan in.

maar je hebt gelijk dat er meer ruimte zou moeten zijn bij het invoegen :)
door vrachtauto's en personenauto's.

Nagini
Berichten: 11299
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:44

Asyaa schreef:
Mij is juist geleerd tijdens de rijlessen dat je gerust je gaspedaal dieper mag in drukken om in te halen. Niks inhalen met 120 als de rechterbaan 115 rijd, van rijbaan wisselen, gaspedaal tegen de vloer, met 130 er langs, weer terug, en naar 120 again. Dit was toen je nog 120 mocht.


Niets irritanters dan eerst iemand inhalen waarbij je eerst even goed moet bijgassen.. en dan weer naar rechts gaat en het gas loslaat. Waarom ga je dan inhalen. :')

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:45

Electra63 schreef:
Met 60 km op de snelweg is levensgevaarlijk, het opkomend verkeer moet remmen en wijkt (zonder te kijken) uit naar de andere baan.

Mee eens.
Dat verandert echter niets aan het minimum bij normale omstandigheden van 60.

80 op de teller is waar ík het over had. Dat is echt alleen gevaarlijk wanneer de rest van het verkeer niet goed bezig is.; te hard rijdt, te weinig afstand houdt, niet anticipeert, niet oplet.

Citaat:
Ik vind te langzaam rijden gevaarlijker dan te hard rijden.


Dat is een lastige want een botsing bij hogere snelheid heeft exponentieel ernstiger gevolgen.
Een frontale botsing met 60 geeft in een moderne auto een goede overlevingskans. Boven de 100 is die |(

De belgen hebben het met een verláging van het maximum daarom beter op het netvlies dan de NLers met hun verhoging.
De laagst gereden snelheden gaan nl NIET omhoor, dus de snelheidsverschilen worden groter = meer kans en ernstiger gevolgen.

Het is een HEEL kwalijke zaak om nu alvast naar de minder snel rijdende verkeersdeelnemers te kijken.
Net zo snel rijden als het vrachtverkeer is het veiligste compromis.

Een minimumsnelheid is geen oplossing want omstandigheden kunnen een verlaging opleggen. Dat kan zo simpel zijn als tegen de wind in tegen een viaduct op.
Ik heb járen met een LandRover 109 Ambulance rondgetuft. Wat nog een hele toer om daarmee de ´U rijdt te hard´ - waarschuwing bij max.80 aan te laten gaan :D
Enneh, geen káns dat je daarin in slaap viel bij 80 op de teller die in rook opgegaan zou zijn binnen 10 meter van een leugendetector. Dat is bij een béétje wind en minimale spoorvorming wérken om tussen de stippellijnen te navigeren :j
Inherent veilig zo´n auto; nooit* meer dan zo´n 70 meter remweg *\o/*

* normale omstandigheden

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:46

Asyaa schreef:
Juridisch gezien is dat inderdaad correct. 120 = max. Einde verhaal.


*\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:48

Nagini schreef:
Niets irritanters dan eerst iemand inhalen waarbij je eerst even goed moet bijgassen.. en dan weer naar rechts gaat en het gas loslaat. Waarom ga je dan inhalen. :')


Achter iemand blijven hangen met 110 of 115 terwijl voor de rest de weg helemaal leeg is is ook niet alles :)
Toegegeven dat ik persoonlijk het gedeelte 'naar 120 again' wel eens oversloeg O:)

@Huertecilla
Juridische wetteksten zijn leuk, maar de praktijk is vaak net iets genuanceerder.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: 130 Kilometer p/u snelwegen, hardrijders worden beloond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:51

er is niets wettelijk aan hoog energetisch letsel.
het is vooral vervelend voor diegene die het oploopt.

Huertecilla

Berichten: 26923
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:04

minikatje schreef:
er is niets wettelijk aan hoog energetisch letsel.
het is vooral vervelend voor diegene die het oploopt.


Correct.

Remweg is remweg en kinetische energie is kinetische energie.
Beiden in wetmatigheden gekoppeld aan snelheid en dát is praktijk.

Speed Kills.

Het kan zijn dat iemand de prijs van hogere snelheid acceptabel vindt. Prima; dat is een kwestie van andere prioriteiten mbt het leven. Kom daar dan voor uit :)*
Wie echter de dodelijkheid van snelheid ontkent illustreert onwetendheid of onwil.

hotchocolat

Berichten: 4391
Geregistreerd: 05-01-10
Woonplaats: Boven op de berg in de Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:42

@everyone
http://www.flitsservice.nl/phpBB/verkee ... 64599.html
Toch apart dat blijkbaar in duitsland (lang leve de autobahn) er relatief gezien even veel slachtoffers zijn als hier in nederland.[/quote]

Snelheid is dus niet alles bepaalend.

Stuk snelweg die wij vaak hebben in Duitsland staat een appart bord dat er een limiet van 100kmh is bij regenval. De duitsers houden zich hieraan.
De ongelukken die bij ons in de omgeving vaak gebeuren worden veroorzaakt door Nederlanders. Nederlanders hebben hier geen goede naam (zeker de motorrijders niet).
Als je 100 mag dan is er bij elke kruizing een limiet van 70 kmh, hier houd men zich ook aan.
Ik vind hard rijden geen enkel probleem maar je moet het wel kunnen inschatten.

Aanhangers in Duitsland is 80 mits deze omgekeurd zijn tot 100, dit staat dan achter op de aanhanger aangegeven.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:52

jouke_h schreef:
We hebben asfalt waar je met gemak 240km/h op kan rijden. Maar de meeste mensen reden al 130 dus dat wordt nu 140. En maar zeuren over CO2 uitstoot enz.


Gelukkig compenseert Duitsland dit helemaal met hun onbeperkte snelheidslimiet :D

Verder vind ik dat de goede plekken zijn uitgekozen voor de 130 km per uur 'zones'.

Hier op de A7 mag het bijvoorbeeld vanaf Wognum (dorp bij Hoorn in Noord-Holland) tot ergens bij de afsluitdijk/na de afsluitdijk (weet ik zo even niet precies). Ik kan je vertellen ... ook in de spits rijdt hier anderhalve man en een paardenkop. Dus het is hier fijn dat je even het gas er op kan zetten.

En op de A6 mag je 130 buiten de spits .. hier zit dus wel een tijd aan gebonden.

__KELLY
Berichten: 3331
Geregistreerd: 05-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 21:59

Huertecilla schreef:
Electra63 schreef:
Met 60 km op de snelweg is levensgevaarlijk, het opkomend verkeer moet remmen en wijkt (zonder te kijken) uit naar de andere baan.

Mee eens.
Dat verandert echter niets aan het minimum bij normale omstandigheden van 60.

80 op de teller is waar ík het over had. Dat is echt alleen gevaarlijk wanneer de rest van het verkeer niet goed bezig is.; te hard rijdt, te weinig afstand houdt, niet anticipeert, niet oplet.

Citaat:
Ik vind te langzaam rijden gevaarlijker dan te hard rijden.


Dat is een lastige want een botsing bij hogere snelheid heeft exponentieel ernstiger gevolgen.
Een frontale botsing met 60 geeft in een moderne auto een goede overlevingskans. Boven de 100 is die |(

De belgen hebben het met een verláging van het maximum daarom beter op het netvlies dan de NLers met hun verhoging.
De laagst gereden snelheden gaan nl NIET omhoor, dus de snelheidsverschilen worden groter = meer kans en ernstiger gevolgen.

Het is een HEEL kwalijke zaak om nu alvast naar de minder snel rijdende verkeersdeelnemers te kijken.
Net zo snel rijden als het vrachtverkeer is het veiligste compromis.

Een minimumsnelheid is geen oplossing want omstandigheden kunnen een verlaging opleggen. Dat kan zo simpel zijn als tegen de wind in tegen een viaduct op.
Ik heb járen met een LandRover 109 Ambulance rondgetuft. Wat nog een hele toer om daarmee de ´U rijdt te hard´ - waarschuwing bij max.80 aan te laten gaan :D
Enneh, geen káns dat je daarin in slaap viel bij 80 op de teller die in rook opgegaan zou zijn binnen 10 meter van een leugendetector. Dat is bij een béétje wind en minimale spoorvorming wérken om tussen de stippellijnen te navigeren :j
Inherent veilig zo´n auto; nooit* meer dan zo´n 70 meter remweg *\o/*

* normale omstandigheden


Maar goed ook dat ze dat in België hebben gedaan. De wegen waar ik in België (snelwegen) op heb gereden waren zo slecht ... ik werd er gewoon wagenziek van voorin :n
Het was iig weer een verademing toen we weer de A2 in Nederland op reden :D .

Nic

Berichten: 9472
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Ik ben kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 22:19

Killyenn schreef:
Ik ben enorm tegen, vind het absurd dat er mensen 'opgeofferd' worden voor een minimale tijdswinst, en dat er zoveel geld hierin gestoken wordt terwijl er bezuinigd worden op veel urgentere zaken. Zoals het in de politiek zelf ook al naar voren kwam: welk probleem wordt hier nu eigenlijk mee opgelost?

Ik ben niet enorm tegen maar vind het wel een beetje vreemd. Behalve dan dat er nu 10% of meer brandstof gebruikt kan worden dus meer accijnzen.
Ze moeten het toch érgens vandaan halen met al die zuinige auto's.

In de eerste instantie denk ik, ja ach waarom niet, ik heb geen last van 120 of 130.
Maar als ik de reacties hier zie dat het bijna als een misdaad wordt gezien als je onder de maximum snelheid rijdt... :=
Dan is het straks bijna een sociale norm dat je niet in een oude barrel rijdt want je hindert het overige verkeer.

Mensen die vervolgens geen nieuwe goeie snelle auto kunnen betalen of een ander soort auto willen rijden (denk aan dat ze ook al willen gaan morrelen aan de vrijstelling voor oldtimers) of desnoods oudere mensen die niet meer 130 durven worden dus van de weg geweerd en dan hebben ze op een populaire manier hun zin dat ten eerste minder mensen mee kunnen doen aan het verkeer en ten tweede er eigenlijk vanzelf een soort schifting komt, wat ze in Amsterdam al wilden uitvoeren met auto's ouder dan zoveel jaar.

Als je dan toch zonodig op de weg wil dan hebben we straks een verplichting om op de rechterbaan tussen de vrachtwagens te blijven met een inhaalverbod (handig, minder uitstoot met die ouwe roestbakken) zodat het verkeer op de overige banen 130 kan rijden

En iedereen stond erbij, keek ernaar en *\o/* *\o/* erbij toen deze 130 maatregel kwam :7