Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Zwarte Piet, discriminerend of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:33

Zwarte Piet was vroeger voor mij altijd het toonbeeld van een vrolijke knul (wel altijd mannen, discriminatie ;( ;)?) die met plezier door het leven gaat en mij snoepjes geeft *\o/*!

Geen moment heb ik gedacht dat Piet de slaaf van Sinterklaas was, ik heb hem altijd gezien als een gelijke van en als onmisbare schakel in het Sinterklaasfeest.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:36

_San87_ schreef:
Zwarte Piet was vroeger voor mij altijd het toonbeeld van een vrolijke knul (wel altijd mannen, discriminatie ;( ;)?) die met plezier door het leven gaat en mij snoepjes geeft *\o/*!

Geen moment heb ik gedacht dat Piet de slaaf van Sinterklaas was, ik heb hem altijd gezien als een gelijke van en als onmisbare schakel in het Sinterklaasfeest.

En dat zag je dit jaar ook, in het begin waren de zwarte pieten zoek. En dan kon het feest niet door gaan. ;(
Gelukkig hadden ze op tijd nieuwe pieten kunnen komen, want ze kwamen op aparte boten. :+

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:37

Zwarte piet is zwart van het roet uit onze schoorstenen, dat konden ze er niet meer afwassen..

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:40

zucht is er weer een discusie over dat er in een woord zwart in voor komt, en dan is het weer discriminatie ?

ik vind het soms echt te ver gaan, net zoals het woord negerzoen ?

ik snap niet wat er aan die woorden discriminerend is, ik kan mij hier nog veel meer over uit laten maar denk dat dat niet goed komt :n

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:50

idje schreef:
Trouwens, moren waren ook niet zwart. Moren waren van origine moslim Noord-Afrikanen, dus zeg Algerijnen, Marokkanen, noem maar wat, die in Spanje woonden.

Grappig, toen ik afgelopen weekend de tv aanzette zag ik lichtbruine pieten.
Ik vond dat eerlijk gezegd onverklaarbaarder (het leken wel Noord Afrikanen!) dan de zwart als roet pieten, voor mezelf.
Ik vind dus dat we met het doorslaan en de zwarte pieten dan maar minder zwart schminken, we het tegenovergestelde bereiken (zie dikgedrukte uit quote van ts)

@Fred Kroket, ik ben blond met krullen, vroeger leuk: poedel, schaap, enz.
Al-tijd jeeeeeej wat ben jij wit! Melkflessuh! Ook al kwam ik net van vakantie terug!
En in de woestijn van Marokko (Tan Tan) liepen de kindertjes (het halve stadje) achter me aan en riepen "kijk kijk een witte aap!"

We hebben veel mensen van buitenlandse afkomst waar wij als bedrijf zaken mee doen en die willen niet serieus met mij praten want ik ben vrouw. Sommige van onze Nederlandse zakenrelaties hebben er ook een handje van hoor. Alleen de mannen op kantoor een hand geven :?
Zo kan je aan de gang blijven.

Ik vind het hele Sinterklaasfeest geen ruk aan maar alleen het idee dat er andere mensen aan "ons" feest komen kan ik boos om worden!
In andere landen zijn er weer andere soorten feesten. Sommigen zeer vrouw-onterend (Slowakije en paasmaandag bijv.)

Maar in andere landen zetten ze ook hun tradities niet opzij omdat ik dat toevallig een probleem vind, ze zien me aankomen!
En hier moet het allemaal maar weer kunnen ja hoor wij zetten ons wel weer opzij omdat er een klein groepje een probleem maakt.

Oja: en over slavernij: Arabieren en Chinezen konden er ook wat van. Ook onderling waren daar slaven. Vooral vrouwen. Ook werden er op grote schaal christenslaven 'gevangen' maar daar hoor je eigenlijk nooit iemand over.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:12

Ik heb al meerdere filmpjes op Youtube ontdekt waarin het racisme in NL met betrekking tot Sinterklaas aan de kaak gesteld wordt. Zó zien politiek hypercorrecte buitenlanders Sinterklaas... <:)
Rijst de vraag wel, hoe zwarte Piet werkelijk bij Sint terecht is gekomen... er zijn inmiddels al zoveel versies over het hoe en waarom...
Toen mijn man klein was (zo'n 50 jaar geleden) hadden zwarte Pieten zelfs nog een ketting aan hun been en... rammelden daarmee! :){

http://www.youtube.com/watch?v=3dX6wJXAteI&feature=related
Kun je hele leuke discussies over houden... :){

Overigens hadden mijn man en ik onze eigen bedenkingen tegen het feest:
we weigerden te liegen tegen ons eigen vlees en bloed en hebben onze dochter van jongsaf geleerd dat Sint en Piet nep zijn. /3

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:50

Nicolletje schreef:
Ik vind het hele Sinterklaasfeest geen ruk aan maar alleen het idee dat er andere mensen aan "ons" feest komen kan ik boos om worden!

Die "andere mensen" zijn dus onze niet witte medemensen die wij jarenlang hebben onderdrukt en te werk hebben gesteld. Wij hebben hun land geannexeerd, ze hierheen gehaald om but klusjes uit te voeren waar we ons zelf te goed voor achtten. Mensen die hier al jaren wonen, en hier zelfs geboren zijn, Nederlanders dus, maar niet wit. En als zij het storend vinden, mogen ze dat gewoon aangeven. Ik denk dat die mensen meer reden hebben om boos te worden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 01:22

Ik heb alleen het eerste gedeelte van het topic gelezen en omdat Fred_kroket het had over 'geen getint persoon zou zich in zo'n pak hijsen' heb ik eens gezocht naar de cast van het Sinterklaasjournaal.

Leon van der Zanden:
Afbeelding
Ook wel bekend als strooipiet.

Mimoun Ouled Radi:
Afbeelding

Ook wel bekend als 'Zwarte Piet ging uit fietsen':
Afbeelding

En de meest bekende denk ik... John Jones:
Afbeelding

Oftewel, Vergeetpiet!
Afbeelding

Ook ik leerde vroeger als klein meisje dat Piet zwart was geworden door al dat roet in de schoorsteen. Als kind zie je absoluut het verband niet met slavernij (als je al weet wat dat is).

Ik heb een boel vriendinnetjes die getint zijn en nog nooit heb ik er ook maar één gehoord die problemen had met zwarte piet. De klasgenootjes van mijn kinderen doen allemaal mee, en hun ouders (Surinaams, Antilliaans, Pakistaans, Afghaans, Egyptisch, Marokkaans, Tibetaans) net zo hard.

Misschien is het de randstad, ik heb geen idee, maar ik heb in mijn toch vrij diverse omgeving nooit iemand gehoord die problemen heeft gehad.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:02

Waarom wordt deze vraag eigenlijk altijd in Nederland gesteld? Zijn er ook andere landen, met bepaalde gewoontes, feesten, die als ze discriminerend zouden zijn,tegen mensen van buitenaf, die gewoontes en feesten zouden aanpassen of afschaffen?

Begrijp me goed, ik heb de pest aan discrimineren, in welke vorm en tegen wie dan ook. En ieder moet zich happy kunnen voelen. Maar er zijn toch bepaalde feesten in bepaalde landen, waar je niets mee hebt, of het staat je misschien tegen. Maar dat hoort wel bij het land.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:56

Zoolgangster schreef:
Rijst de vraag wel, hoe zwarte Piet werkelijk bij Sint terecht is gekomen... er zijn inmiddels al zoveel versies over het hoe en waarom...
Toen mijn man klein was (zo'n 50 jaar geleden) hadden zwarte Pieten zelfs nog een ketting aan hun been en... rammelden daarmee! :){

Nooit gezien en ik stam uit de zelfde tijd.
Als kind heb ik ook alleen maar vrolijke en stoute Pieten gezien en absoluut geen slaven.
Dat was misschien regionaal?
Wel had Piet in die tijd een roe om stoute kinderen mee te "slaan" en een zak waarin je mee naar Spanje genomen kon worden.
Maar dan moest je wel heel erg stout zijn. :Y)
(Stiekem leek me dat wel wat, een jaartje mee naar Spanje om tussen de Pieten te leven en te helpen :j :D )

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:06

vraag me af of mannen met baarden zich ook gediscrimineerd voelen.. Of die het ook zo vreselijk vinden om als sinterklaas of kerstman nageroepen te worden. Ik heb overigens gemerkt dat het hebben van een tintje juist mode is.. dat ik niet bruin word en elke zomer daarop aan word gesproken kan me ook niks schelen, tis gewoon zo, klaar. Zwarte piet heeft niet meer de betekenis van vroeger, het is nu al een hele lange tijd anders.. en daar genieten we allemaal van ( wij vroeger ook. )

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:06

Heb het ook gevraagd aan mijn ouders, en toen aan mijn oma opa. Maar niemand heeft pieten met kettingen aan hun been gezien :=

xMaritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:10

Ik vind dit zo'n ontzettende onzin. Zwarte piet is geen slaaf in mijn ogen en hij is zwart door de schoorsteen. Maken we het verschil tussen blank en 'gekleurd' niet alleen maar groter door hier over na te denken? Blijkbaar ligt het nog altijd erg gevoelig, terwijl -volgens mij- iedereen in een land als Nederland tegenwoordig wel gelijk is? Ik merk eigenlijk helemaal niks van racisme hier?

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:13

als mensen om zichzelf zouden kunnen lachen en niet zo star zouden zijn, zou ons een heleboel ellende bespaard blijven

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:23

:j Dat laatste Sanne is een heel erg waar woord.

Ik heb eens een reportage gelezen van iemand die om onderzoek te doen veertien dagen een hoofddoek ging dragen
en zij voelde zich zeer gediscrimineerd.
Ze had het idee dat iedereen op een negatieve manier naar haar keek en haar minderwaardig behandelde.
Nou, ik heb ook eens een maand of drie, vier een hoofddoek gedragen (totaal andere reden).
Helemaal niks van gemerkt.
Wel een keer gehad dat twee moslimmannen hun duim opstaken.
Ik heb toen echt onder tafel gelegen van het lachen.
Maar ze bedoelden het zo goed die kerels :) .
Laatst bijgewerkt door idje op 15-11-11 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:25

sanne1221 schreef:
als mensen om zichzelf zouden kunnen lachen en niet zo star zouden zijn, zou ons een heleboel ellende bespaard blijven

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:28

Belachelijk dat mensen zich hier weer druk om gaan maken of het discriminatie is, zwarte Piet is traditie en komt door het roet dattie zwart is. Eerst gezeur dat er geen negerzoenen zijn maar zoenen, en allemaal dat soort flauwekul, wij zeuren toch ook niet over blanke vla, of heb je iemand wel eens horen zeuren over jodenkoeken? Kan ook te ver gaan vind ik.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 12:35

sanne1221 schreef:

Precies!!!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:21

Lente schreef:
Ik heb alleen het eerste gedeelte van het topic gelezen en omdat Fred_kroket het had over 'geen getint persoon zou zich in zo'n pak hijsen' heb ik eens gezocht naar de cast van het Sinterklaasjournaal.

Leon van der Zanden:
Afbeelding
Ook wel bekend als strooipiet.

Mimoun Ouled Radi:
Afbeelding

Ook wel bekend als 'Zwarte Piet ging uit fietsen':
Afbeelding

_/-\o_

En de meest bekende denk ik... John Jones:
Afbeelding

Oftewel, Vergeetpiet!
Afbeelding

Ook ik leerde vroeger als klein meisje dat Piet zwart was geworden door al dat roet in de schoorsteen. Als kind zie je absoluut het verband niet met slavernij (als je al weet wat dat is).

Ik heb een boel vriendinnetjes die getint zijn en nog nooit heb ik er ook maar één gehoord die problemen had met zwarte piet. De klasgenootjes van mijn kinderen doen allemaal mee, en hun ouders (Surinaams, Antilliaans, Pakistaans, Afghaans, Egyptisch, Marokkaans, Tibetaans) net zo hard.

Misschien is het de randstad, ik heb geen idee, maar ik heb in mijn toch vrij diverse omgeving nooit iemand gehoord die problemen heeft gehad.

Says it all! _/-\o_ :){

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:51

Zelf heb ik nooit Pieten met een ketting aan hun been gezien, maar er zijn/waren wel degelijk regionale verschillen. Ook zijn er, ik meen in Duitsland en Zwitserland, bepaalde regio's waar een soort Sint-figuur vergezeld word door duivelachtige wezens, met lange horens vaak hadden die .... een ketting aan hun been.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:55

Ik vind het echt zo'n onzin!!!
Heb inderdaad altijd voor ogen gehad dat piet zwart is door het roet van de schoorsteen, NOOIT als iets van een zwarte slaaf :?
Maar je hebt blijkbaar altijd mensen die zich ergens druk over moeten maken......
Negerzoen mag ook al niet meer........................ Straks BLANKE vla ook maar afschaffen?!?! _O-

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:59

Waarom zou zwarte piet discriminerend zijn? Voor die kinderen is hij zwart omdattie door de schoorsteen komt.
En waarom komen ze nu ineens allemaal van ja het is discriminerend, net zoals bij de jodekoeken en negerzoenen? Wij zeggen zelf toch ook blanke vla? :+

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:15

pfff zwarte piet is gewoon zwarte piet , en de sint is gewoon de sint, en 1x per jaar komen ze naar nederland en brengen ze de kinderen plezier.(en sommige volwassenen net zo goed!)
en negerzoenen zijn bij mij ook gewoon nog steeds negerzoenen.
hemeltjelief zeg , we kunnen op die manier wel op elke slak zout gaan leggen!!
imo is dit gewoon zoeken naar een stok om mee te kunnen slaan.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:28

Wij hebben voor maatschappijleer een culturele krant moeten maken een jaar terug. Hierin heb ik mij verdiept in de kwestie van zwarte pieten, die helemaal niks te doen hebben met negers. Zwarte piet is volgens de oudste legendes namelijk een demon, en er was er maar één van oudsher. En deze werd door goed heiligman verplicht om goed te doen. Niks slaven die werken onder de baas.

Ik kan mezelf nog herinneren als kind t.o.v. zwarte pieten, ik heb er nooit ook maar een seconde bij stilgestaan dat het van uit de oudheid kwam en het dus mogelijk was dat het slaven waren, die gedachte kwam pas bij mij op naarmate ik ouder werd en dus überhaupt niet meer geloofde....
Laatst bijgewerkt door RusselNuwell op 15-11-11 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 14:34

Ik vind 5 december juist een heel mooi en flexibel feest. Tijden veranderen, en dit feest verandert mee. Zwarte piet is geen slaaf meer omdat dat niet meer in het huidige tijdbeeld past natuurlijk, maar de kids vertellen dat dit door het roet van de schoorsteen komt is een prima oplossing toch?

Ik heb een paar keer zwarte piet MOGEN (zo'n leuke rol moet je beschouwen als een eer) spelen in Antwerpen en omgeving. Enigste waar ik een paar keer een vraag over kreeg, was waarom ik geen vlaams sprak.
(En die vraag kreeg ik als ik in de zomer kampen deed ook regelmatig hoor.)
Verder dan dat denken kinderen niet. Echt niet. :n