Geen moment heb ik gedacht dat Piet de slaaf van Sinterklaas was, ik heb hem altijd gezien als een gelijke van en als onmisbare schakel in het Sinterklaasfeest.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
_San87_ schreef:Zwarte Piet was vroeger voor mij altijd het toonbeeld van een vrolijke knul (wel altijd mannen, discriminatie![]()
?) die met plezier door het leven gaat en mij snoepjes geeft
!
Geen moment heb ik gedacht dat Piet de slaaf van Sinterklaas was, ik heb hem altijd gezien als een gelijke van en als onmisbare schakel in het Sinterklaasfeest.
idje schreef:Trouwens, moren waren ook niet zwart. Moren waren van origine moslim Noord-Afrikanen, dus zeg Algerijnen, Marokkanen, noem maar wat, die in Spanje woonden.
Nicolletje schreef:Ik vind het hele Sinterklaasfeest geen ruk aan maar alleen het idee dat er andere mensen aan "ons" feest komen kan ik boos om worden!
Zoolgangster schreef:Rijst de vraag wel, hoe zwarte Piet werkelijk bij Sint terecht is gekomen... er zijn inmiddels al zoveel versies over het hoe en waarom...
Toen mijn man klein was (zo'n 50 jaar geleden) hadden zwarte Pieten zelfs nog een ketting aan hun been en... rammelden daarmee!
Lente schreef:Ik heb alleen het eerste gedeelte van het topic gelezen en omdat Fred_kroket het had over 'geen getint persoon zou zich in zo'n pak hijsen' heb ik eens gezocht naar de cast van het Sinterklaasjournaal.
Leon van der Zanden:
Ook wel bekend als strooipiet.
Mimoun Ouled Radi:
Ook wel bekend als 'Zwarte Piet ging uit fietsen':
![]()
En de meest bekende denk ik... John Jones:
Oftewel, Vergeetpiet!
Ook ik leerde vroeger als klein meisje dat Piet zwart was geworden door al dat roet in de schoorsteen. Als kind zie je absoluut het verband niet met slavernij (als je al weet wat dat is).
Ik heb een boel vriendinnetjes die getint zijn en nog nooit heb ik er ook maar één gehoord die problemen had met zwarte piet. De klasgenootjes van mijn kinderen doen allemaal mee, en hun ouders (Surinaams, Antilliaans, Pakistaans, Afghaans, Egyptisch, Marokkaans, Tibetaans) net zo hard.
Misschien is het de randstad, ik heb geen idee, maar ik heb in mijn toch vrij diverse omgeving nooit iemand gehoord die problemen heeft gehad.