Ov chipkaart, ergenis!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben je voor of tegen ov-chipkaart

Ik ben voor
72 (28%)
Ik ben tegen
165 (66%)
Geen mening
13 (5%)

Totaal aantal stemmen: 250

blingpiggy

Re: Ov chipkaart, ergenis!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:43

Weet iemand vanaf welke datum de OV-chip in treinen ook verplicht is?
Reis nu nog op treinkaartjes (met arriva) naar mn werk. Die OV-chip lijkt me niets na alle negatieve verhalen..... maar ooit zal ik wel zo'n ding nodig zijn :(

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:17

Fiffill schreef:
Nicolletje schreef:
Nouja goed, toen ik er langs wilde was het dan zeker net geïntroduceerd de chipkaart, er stond ook allemaal controle.
Je beschuldigt me gewoon van liegen!

Prima, die ene keer dat jij er was zaten toevallig wel de poortjes dicht wat anders nooit voorkomt :j
Nee echt, die poortjes gooien ze nooit dicht om de simpele reden dat je met de trein nog niet altijd met een chipkaart hoeft te reizen ;) weet je zeker dat je niet bij de metropoortjes stond?

Toevallig gister van een Braziliaanse huisgenoot van me gehoord dat hij toen hij een paar weken geleden voor een weekendje in Amsterdam was, een gewoon treinkaartje gekocht had en vervolgens het station niet af kon :+ ik was er niet bij dus weet niet waar het misgegaan is en welk station het was, maar er zijn dus meer mensen die iig het idee hebben dat ze het station niet afkunnen ;)

Vind het systeem hier in Parijs makkelijker :P

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:38

Het probleem speelt met name met gedeelde metro en treinstations. Op Duivendrecht staan bijvoorbeeld de checkpaaltjes van de trein naast die van metro, en als je niet op de symbolen op de palen let, dan check je bij de verkeerde in of uit.
Daarnaast staat niet goed aangegeven waar je als treinreiziger het station op of af moet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:00

Ow er zijn er meer die erachter zijn gekomen dat het niet handig is:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... -weg.dhtml
Citaat:
Een aantal gemeenten is niet gelukkig met de ov-chippoortjes op NS-stations. Die belemmeren de doorgang voor passanten die de stations als voetgangerstunnel gebruiken.

http://www.leidschdagblad.nl/nieuws/reg ... -poortjes-

Citaat:
Politiek Leiden en de NS liggen al jaren overhoop over de poortjes die op goede dag in de stationshal verschenen. De gemeente vindt dat de hal een open doorgang moet blijven tussen binnenstad en LUMC. De NS stelt dat de poortjes onmisbaar zijn voor de veiligheid en niet bij de perrons kunnen staan.

en:

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=34&p=143934
Citaat:
Vanaf maandag 11 april verplaatsen GVB en NS de OV-chippoortjes op Station Bijlmer ArenA. Als eerste worden de GVB poortjes verplaatst. Deze staan vanaf maandag 11 april uit. U kunt alleen in- en uitchecken onderaan de (rol)trappen bij de mobiele in- en uitcheckpalen of bij de GVB-medewerkers. Het verplaatsen van de GVB poortjes duurt tot ca. half mei.

Waarom worden de poortjes verplaatst?
Op dit moment staan de poortjes van zowel GVB als NS om-en-om bij de entrees van Station Bijlmer ArenA. De poortjes worden verplaatst naar de daadwerkelijke opgangen van GVB danwel NS. Dit betekent dat de poortjes bij de (rol)trappen worden geplaatst. Hierdoor is het direct duidelijk bij wie u in- of uitcheckt.

Het zou zomaar kunnen dat ik voor 11 april daar stond :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:54

Welke oenemeloen heeft die dingen eigenlijk bedacht en ingevoerd?

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:51

@ Nicolletje, Je bericht meldt alleen dat de poortjes verplaatst zijn, van 2 meter voor de deuren naar 2 meter na de roltrap. Dat heeft niks te maken met het wel of niet door een ns-poortje kunnen gaan te maken.
Ook voor 11 april kon je namelijk gewoon met je treinkaartje door de ns poortjes, die dus open stonden.

Ik ben namelijk meerdere zaterdagen (zowel voor als na die 11 april) met een treinkaartje uitgestapt op Bijlmer-ArenA en ben gewoon het station afgekomen hoor. Je zou je natuurlijk ook eens kunnen afvragen of je misschien toch niet per ongeluk een vergissing hebt gemaakt... :).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:54

Fiffill schreef:
Dat worden dan gewoon weggooi OV chipkaarten neem ik aan? Die kun je gewoon kopen :) wss kun je ze tegen die tijd ook uit de kaartjesautomaat trekken net als bij de tram en metro. Gelukkig staan die voor de poortjes. :')

Ik vraag me trouwens af of er geld van je kaart af gaat als je incheckt en op hetzelfde station blijft. Dan is er niet zo'n probleem, check je gewoon even in.

In Londen kun je de treinkaartjes door de poortjes halen waar je normaal je oyster tegenaan houdt.. Zoiets zal het wel worden...

Ik vind de OV chipkaart geniaal en TS, ik denk dat het sowieso een stom idee is om demente bejaarden met het OV te laten reizen, chip of niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:56

Kaula schreef:
Nicolletje, Je bericht meldt alleen dat de poortjes verplaatst zijn, van 2 meter voor de deuren naar 2 meter na de roltrap. Dat heeft niks te maken met het wel of niet door een ns-poortje kunnen gaan te maken.

Waar heb je het over, ik stond buiten en wou een pakje sigaretten binnen halen, wat niet kon zonder chipkaart.

En ik ben niet de enige die opmerkt dat het wel erg onhandig is om de stations hermetisch af te sluiten voor niet-reizigers (zie mijn linkjes).

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:03

En hoe verklaar je dan dat honderden reizigers per dag het station op en af komen met alleen een ns kaartje? :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:38

Veel mensen kijken gewoon niet goed, het is wel zo :+ en dat zie je in heel veel situaties. Of ze hobbelen achter de rest aan of ze haken af als ze het niet snel genoeg kunnen vinden en gapen een beetje om zich heen. :=
Wil niet zeggen dat het niet duidelijker mag ;) maar ik zie hier ook vaak genoeg verloren schaapjes staan op het station :(:)

Je wilt niet weten hoeveel mensen poortjes missen die open staan omdat de rij ernaast dicht is :+

Nicolletje, jij zal het wel weten, maar ik blijf m'n twijfels houden :)

Ik denk gewoon dat 99% van de problemen met de chipkaart (en dan niet kapotte paaltjes ed) komt omdat mensen gewoon niet goed kijken want dat zijn ze niet meer gewend... zoals niet zien dat je incheckt, daar kun je gewoon niet omheen :n

juline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:57

Maar fiffill lukt het je dan ook om met een verklaring te komen voor de prijsverhoging?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:11

Voor Fiffil maakt dat niet uit, want zij heeft een studenten OV.. Voor mensen zonder studenten OV is het een stuk duurder en ingewikkelder geworden.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:18

Ik denk persoonlijk dat het van het traject afhangt. Ik hoor namelijk verschillende berichten.
Ik had ook juist het idee dat ik minder betaalde (0,99 cent of 4 strippen), maar dat kan natuurlijk
ook mijn eigen waanbeeld zijn :P.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:28

Wil je en bak horen: Woon in een stad met ruim 12000 inwoners met maar een oplaadpunt in, jawel de Grootgtutter. In de bussen zijn alle oplaadapparaten naar de vaantjes. Zie dan maar je OV chipkaart op te laden......Juist je mag dus eerst de halve stad door en de Grootgrutter is ook nog op zondag dicht .Jippie _-:(

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:58

M'n vriend en ik zijn een paar keer om het station heen gelopen: "Da's raar, overal poortjes, ook niet handig!"
En NU staan ze misschien nog wel open wat ik mogelijk over het hoofd heb gezien (wie verwacht dat nou?) maar op een gegeven moment, ik las ergens in 2012 verwacht de NS dat ze de poortjes kunnen sluiten omdat er geen papieren kaartjes meer verkocht worden.
Dan ben je mooi zuur als ondernemer, heb je geen losse aanloop meer! En dat stond ook in mijn linkjes dat mensen (gemeente, winkeliers) het dáár gewoon niet mee eens zijn en terecht, vind ik.

Oja, en wie zei dat demente bejaarden niet met het OV mochten: niet élke bejaarde is dement! Mijn moeder is 65+ en best bij de tijd maar die vind het gewoon lastig voor die ene keer dat ze met de bus gaat om dan helemaal uit te zoeken hoe dat moet, vroeger kost ze een roze strippenkaart ofzoiets en klaar en nu moet het helemaal een persoonlijke kaart worden die ze moet bestellen enz. en allemaal gedoe voor even naar Breda heen en weer.

En mogen (licht) verstandelijk gehandicapten dan ook maar niet meer met het ov? Want die vinden het ook lastig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:22

Nicolletje schreef:
Oja, en wie zei dat demente bejaarden niet met het OV mochten: niet élke bejaarde is dement! Mijn moeder is 65+ en best bij de tijd maar die vind het gewoon lastig voor die ene keer dat ze met de bus gaat om dan helemaal uit te zoeken hoe dat moet, vroeger kost ze een roze strippenkaart ofzoiets en klaar en nu moet het helemaal een persoonlijke kaart worden die ze moet bestellen enz. en allemaal gedoe voor even naar Breda heen en weer.

En mogen (licht) verstandelijk gehandicapten dan ook maar niet meer met het ov? Want die vinden het ook lastig.

Ik zei dat en waar zeg ik dat elke bejaarde dement is? Ik vind het fijn voor je dat je zo fanatiek mee discussieert, maar hou het wel even redelijk. Iemand die dement is moet gewoon niet alleen over straat, dat is onveilig, punt uit.

Licht verstandelijk gehandicapten mogen wmb heus wel met het ov, zo'n kaart is echt niet zo lastig als jij het nu doet voorkomen. Ik zie dagelijks minder begaafden met de metro of de tram. Als zij het kunnen, kun jij het ook.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:27

juline schreef:
Maar fiffill lukt het je dan ook om met een verklaring te komen voor de prijsverhoging?

Nee, want als ik betaald zou reizen is het met de bus hier goedkoper nu dan eerst, scheelt 2 euro :) trein weet ik niet, daar ging ik nooit zo vaak mee.

En voordat ik studenten OV had was het OV hier al ingevoerd, ik zit in een regio waar het al veel langer bestaat, en echt het is niet moeilijk.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 14-11-11 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:27

Blegh ik haat dat nieuwe systeem ook.. Als ik in het weekend naar mn vriend wil (ik heb week ov) ben ik weer 6 euro kwijt.. terwijl ik vroeger gewoon voor 3 euro op en neer was.. Ja 6euro is niet veel maar tis wel verdubbeld..
Hopen dat ze snel weer gewone dagkaartjes aanschaffen want ik HAAT dit echt.. Kan nog wel tientallen andere nadelen opnoemen maar dan raak ik gefrustreerd ;(

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:32

Ik snap het wel die ov kaart (denk ik) maar ik las wat reacties op een nieuwsbericht (elders) waarbij een moeder reageerde dat haar verstandelijk gehandicapte kind dat uitchecken soms vergeet en moeilijk vind en dat zij als moeder er weer achteraan kan om haar geld terug te krijgen.
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Dat ze in het ov zitten wil niet zeggen dat het goed gaat.

En nogmaals, een hoop oudere mensen vinden het een gedoe nu. De berichten dat het ov en met name de bus leeg loopt is er niet voor niks.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:34

Nicolletje ik zeg ook niet dat het altijd duidelijk is ;) dat zie ik wel aan alle mensen die zich suf zoeken dagelijks. :P En niet geheel onbegrijpelijk want de ene keer is die toch dicht, de andere keer de ander, etc...

Overigens lijkt het me een kleine moeite om zo'n ding aan te schaffen ook als je weinig met het OV reist. Heb je altijd zo'n ding in huis mocht je nog een keer gaan, ben je meteen klaar. Het gaat maar om één keer aanschaffen... zo moeilijk is dat toch niet? Ik denk dat veel mensen gewoon bang zijn of onwennig voor de verandering, dat is altijd zo. Over een paar jaar is iedereen eraan gewend en hoor je er niemand meer over.

Er valt veel negatiefs over te zeggen (dat vind ik ook) maar dat het moéilijk is gaat er bij mij niet in (voor een normaal begaafd mens en niet boven de zoveel jaar) - hier kunnen kinderen van 10 het ook.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:36

Ik ben het helemaal met je eens Fiffill.
Het enige wat ik wel hoop, is dat als je incheckt en een minuut later op hetzelfde station uitcheckt er geen geld vanaf gaat. Ik loop bijvoorbeeld elke dag in Leiden van de LUMC-kant naar de stad-kant en dan moet je door het station...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:36

ha als die palen het niet doen is het niet mijn probleem, bij htm gaat het goed bij veolia transport (kippen ,Geiten ooooh mensen) gaat het niet goed. het inchecken dus, ja al je perongeluk uitchekt kan dat gebeuren. iik blijf net zo lang bliepen tot ik tevreden ben dus uitgechekt en dat kost geen extra geld ja 1 cent

AnnaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:05

Aangezien er hier veel OV kenners zitten, hoe zit het nu met reizen met de trein?
Moet er dan 20 euro op je kaart staan?
Ik heb namelijk automatisch opladen, maar dat is pas bij 5 euro.
Kan ik dan niet met de trein?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:18

Eerlijk gezegd heb ik totaal geen behoefte om voor de handigheid zo'n ding aan te schaffen... :)
Als ik een keer met het OV naar Amsterdam ga dan parkeer ik de auto op een P+R en krijg ik er 1 of meer retourtjes bij.
Prima, méér OV hoef ik voorlopig niet. De beperkte houdbaarheid en 5 euro meteen kwijt stuit me een beetje de borst.

Overigens vond ik de verlopen strippenkaarten ook een vorm van verkapte diefstal.

Wat ik niet zo goed snap aan het hele verhaal ov-chip is waarom het bij ons in Nederland allemaal zo moeilijk moet, terwijl ze in andere landen gewoon een (goed) werkend systeem hebben.
Waarom moeten wij weer iets totaal anders? Wat dus blijkbaar mis gaat.
Waarschijnlijk omdat wij te klein zijn (Amsterdam is geen groot-Parijs of groot-Londen) en we op onze postzegel allemaal verschillende vervoerders hebben die allemaal geld willen zien.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:17

Citaat:
Instaptarief

Als u met de OV-chipkaart reist, wordt bij het inchecken tijdelijk een instaptarief (borg) afgeboekt van uw saldo. Bij het uitchecken krijgt u het instaptarief minus de ritprijs teruggestort. Is de ritprijs hoger dan het instaptarief, dan wordt er meer saldo afgeschreven.

Het instaptarief bij reizen op saldo is bij NS voor:

Houders van de persoonlijke OV-chipkaart met één van de nieuwe abonnementen van NS en Voordeelurenabonnement € 10.
Houders van de persoonlijke OV-chipkaart zonder abonnement € 20.
Houders van de anonieme OV-chipkaart € 20

Treinkaartje gaat weg, vanaf eind 2012 zoals ik nu kan lezen, maar ook de kaartenautomaten gingen weg zeggen ze.
http://www.deondernemer.nl/deondernemer ... -2012.html