Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Berdien schreef:Tja.. en nu? Het zal mij benieuwen hoe het nou in Libië vergaat. Krijgt democratie een kans of staat er weer een dictator op?
De beelden die het NOS laat zien vind ik wel véél te ver gaan. Het is verdorie nog maar 8 uur 's avonds en er zal maar per ongeluk een kind kijken.![]()
![]()
SanderD schreef:Maar je moet mensen wel de keuze laten om de beelden wel of niet te bekijken. Ik kwam vanmiddag op NU.nl en daar stond het bloedende dode hoofd van Khadaddi op de voorpagina, dat vond ik ongelooflijk. Ze zijn inmiddels wel tot inkeer gekomen, er staat nu een tank op de voorpagina.
mick75 schreef:En het ironische is dat Ghadaffi toen hij aan de macht kwam, wel degelijk heel veel in positieve zin heeft veranderd. Met name voor vrouwen en minderheden heeft hij heel erg veel goeds gedaan in het begin van zijn machtsperiode, en voor gelijkwaardige behandeling van mensen. Maar helaas, zoals zo vaak, macht corrumpeert. En daarvan is bijna geen beter voorbeeld te vinden dan Ghadaffi himself.
Er is alleen vrijwel niemand die zich dat kan herinneren want hij is maar liefst 42 jaar aan de macht geweest en dat betekent dat heel veel mensen niet beter weten dan dat hij de leider van Libie is. Plus dat hij zich, zeker in het begin van zijn leiderschap, niet bepaald geliefd heeft gemaakt bij "westerse" leiders. En er dus heel veel van wat hij wel aan goede dingen heeft gedaan, hoewel lang geleden, hier niet in de media is verschenen.
Dat neemt niet weg dat hij een dictator was in de ergste zin van het woord, en dat het in die zin goed is dat hij nu weg is. Zowiezo is het niet gezond als 1 persoon zo lang de touwtjes in handen heeft. En dat hij gruwelijke misdaden tegen de menselijkheid heeft gepleegd. Maar of dit nou een verbetering gaat inhouden zal de tijd moeten leren. Er gaat nu in elk geval een hele onzekere periode aankomen daar, waarin hoogstwaarschijnlijk veel onrust en rellen gaan ontstaan. Laten we met z'n allen hopen voor de mensen daar dat er uiteindelijk iets beters uitkomt en niet een voortzetting van het oude in een nieuw jasje en met een nieuw naampje!
En over dat gesleep met een dode, op de wijze zoals te zien is in de filmpjes, heb ik geen goed woord over. Dat doe je gewoon niet, al moet ik zeggen dat ik me de emotie ook wel voor kan stellen. Die gasten die hem gevonden hebben, hebben waarschijnlijk nooit daadwerkelijk verwacht dat ze de grote leider himself in handen zouden krijgen en wat doe je, in the heat of the moment, als dat buitenkansje je in de schoot geworpen wordt? Misschien was de behandeling van Saddam Hoessein en Osama Bin Laden, door Amerikaanse troepen, in die zin wel walgelijker. Die deden het niet veel netter, en zij hebben geen persoonlijke appeltjes te schillen gehad met bewuste personen en waren doelbewust op zoek naar ze. Wat je van de verzetsstrijders in Libie niet kan zeggen.