Met z'n tienen én zwanger in caravan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:48

Quellian schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het is mijn schoonouders prima gelukt....

Schoonouders ja, daar zeg je wat, dat is een ruime generatie geleden.

..en hoe oud denk jij dat het model van op verwachte groei beleende consumpte is?

Is de huidige economische situatie een bewijs van het goed of niet goed daarvan als voorbeeld voor kinderen?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:50

Quellian schreef:
Blue_Eyes schreef:
Het is mijn schoonouders prima gelukt....

Schoonouders ja, daar zeg je wat, dat is een ruime generatie geleden.

Nou neuh, mijn hubbie is de oudste, daar zitten dus nog 5 eigen en 3 pleegkinderen met een leeftijdsverschil van uiteindelijk 20 jaar onder....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:51

Huertecilla schreef:
Is de huidige economische situatie een bewijs van het goed of niet goed daarvan als voorbeeld voor kinderen?

Dat zeg ik niet, ik zeg dat tijden veranderen.
Tegenwoordig móet een schoolgaand kind de beschikking hebben over een computer met internet, anders kan hij/zij niet geheel meekomen en een computer en internet kost geld.
Mijn ouders konden hun kinderen ook met gemak laten studeren, die hadden namelijk een nieuwbouw huis gekocht in de jaren '80 voor 80.000 GULDEN welke jaren ná de euro werd verkocht voor ruim het dubbele, maar dan in euro's.
Tegenwoordig word je als burger aan alle kanten uitgemolken en je hebt de PLICHT om je kind in bepaalde voorzieningen te voorzien, jij kiest voor kinderen, dus jij moet ervoor zorgen dat ze daar de beschikking over hebben en ja, alles IS duurder geworden, mede door de euro, daar kan niemand omheen.
Vandaag de dag wordt een gezin met 10 kinderen niet meer als 'normaal' gezien, want de meeste mensen kúnnen dat simpelweg niet meer betalen. De tijd van 'papa werkt en mama doet het huishouden en zorgt voor de kinderen' is allang verleden tijd.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:55

Huertecilla schreef:
Dat is wat ik schrijf.
Dat die veroordelingen hier op een héél betrekkelijke standaard zijn gebaseerd. Een flits in tijd en plaats.
Een norm die verder vooral steunt op beleende overconsumptie.
Kijk eens met hoeveel schuld de westerse maatschappij zit.
Dáár is die norm van minder kinderen onder ruimere omstandigheden met meer spullen op gebouwd :)*
Maar deze mensen zijn naar hun eigen normen ongelukkig omdat een van hun basisbehoeftes niet bevredigd wordt. Als jij gelukkig wordt van primitief in een tentje wonen, prima! Ga je als amish door het leven en voed je je kinderen volgens de bijbehorende normen in deze gemeenschap op, ook prima! Maar deze mensen zijn ongelukkig, gebruiken/misbruiken de media en de komst van een baby om in de belangstelling te komen, hebben een schuld van ruim 9000 euro bij de woningbouw (die ondanks dat de schuld niet betaald is wel een nieuwe woning moeten regelen). Tja, dan wil je teveel en maak je enorm verkeerde keuzes in het leven.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:23

Quellian schreef:
Huertecilla schreef:

Dat zeg ik niet, ik zeg dat tijden veranderen.
Tegenwoordig móet een schoolgaand kind de beschikking hebben over een computer met internet, anders kan hij/zij niet geheel meekomen en een computer en internet kost geld.
Mijn ouders konden hun kinderen ook met gemak laten studeren, die hadden namelijk een nieuwbouw huis gekocht in de jaren '80 voor 80.000 GULDEN welke jaren ná de euro werd verkocht voor ruim het dubbele, maar dan in euro's.
Tegenwoordig word je als burger aan alle kanten uitgemolken en je hebt de PLICHT om je kind in bepaalde voorzieningen te voorzien, jij kiest voor kinderen, dus jij moet ervoor zorgen dat ze daar de beschikking over hebben en ja, alles IS duurder geworden, mede door de euro, daar kan niemand omheen.
Vandaag de dag wordt een gezin met 10 kinderen niet meer als 'normaal' gezien, want de meeste mensen kúnnen dat simpelweg niet meer betalen. De tijd van 'papa werkt en mama doet het huishouden en zorgt voor de kinderen' is allang verleden tijd.

...en dat is allemaal goed? Ís dat een set noremn die je dan maar als zijnde zoals het hoort moet accepteren en de rest tegen afgezet moet veroordelen?
Dát is wat ik vraag :)*
Dat het niet houdbaar is, is wel helder in de huidige malaise.

Wellicht tijd voor nog meer veranderende tijden?
Voor reflectie over normen en waarden?
Over wat nu eigenlijk echt belangrijk is?
Gezond kwaliteitseten (slo food), grotere gezinstructuren, meer kwali-tijd of .... meer designed obsolescence spullen op afbetaling?

Terug naar het onderwerp is het iegen schuld ja.
Eigen schuld dat ze in de val van drijfzand zijn gestapt waar onze maatschappij maar netaan op drijft.

Achterom

Re: Met z'n tienen én zwanger in caravan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:24

:')
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en nadenken over de gevolgen van je keuzes.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:26

Ja, maar ja - soms gebeurt er iets waardoor dat kaartenhuis dat je zo zorgvuldig had opgebouwd helemaal in elkaar stort en je niet meer rechtop komt. Dan kun je nog zo verantwoordelijk zijn en nadenken over gevolgen - niet iedereen leeft nou eenmaal met een 'wat als' mentaliteit. Sommige mensen maken hun keuzes bij de dag, en maken zich geen zorgen over de dag van morgen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:33

Blue_Eyes schreef:
Sommige mensen maken hun keuzes bij de dag, en maken zich geen zorgen over de dag van morgen.

En dat is tegenwoordig te gevaarlijk. Ik denk dat de meeste mensen wel hun 'wat als' scenario klaar hebben liggen.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:40

Quellian schreef:
Blue_Eyes schreef:
Sommige mensen maken hun keuzes bij de dag, en maken zich geen zorgen over de dag van morgen.

En dat is tegenwoordig te gevaarlijk. Ik denk dat de meeste mensen wel hun 'wat als' scenario klaar hebben liggen.

Nou, ik iig wel.... en dan hebben we nog geen kinderen. Persoonlijk vind ik dat je dat aan je kinderen verschuldigd bent als je ze op de wereld zet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:44

Dat vind ik dus ook Liezel1.
Ik durf niet te zeggen hoe mijn toekomst eruit ziet, maar ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat ik nooit zal eindigen als dit gezin.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:46

Wendy schreef:
:')
Er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid en nadenken over de gevolgen van je keuzes.

Dat bestrijdt niemand.

In de huidige maatschappij wordt er echter overal waar je bent/kijkt een droom voorgespiegeld, geluk door spullen voorgehouden en dat kan je NÚ realiseren, betaal later, teken hier...
Enig idee hoeveel PLs er worden afgesloten voor neptieten waarvan het materiaal vervangen moet worden na pakweg 10 jaar?
Geluk door chirurgische nep; de ultieme misleiding van de mens, op afbetaling is een goed illustratie van wat de normen van de maatschappij mensen laten ´kiezen´.
Allemaal mensen zonder gezond verstand en twee voeten in het drijfzand volgens de normen van goed niet goed in míjn boekje.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:50

Liezel1 schreef:
Nou, ik iig wel.... en dan hebben we nog geen kinderen. Persoonlijk vind ik dat je dat aan je kinderen verschuldigd bent als je ze op de wereld zet.

Een wereld die er niet beter op gaat worden en waaroop je bar weinig invloed hebt.
Laat je dus steriliseren?
Als alle mensen met gezond verstand dat nu doen, krijgen alleen de domme degenerees (citaat) veel grut.
Dat is *\o/* voor de kleptocraten.
En massa domme arbeiders die in loonslavernij met Mc-brood en video-spelen meer arbeidertjes fokkend rijkdom voor de toplaag vergaren.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:01

Liezel1 schreef:
Blue_Eyes schreef:
Oh okee, dan heb ik het verkeerd onthouden, heb ook niet teruggelezen. Hoe dan ook redde hij het toen wel om rond te komen met zijn 8 kinderen. Dus 9x iets misgegaan, nee, hoogstens 1x, daarvoor was het geen enkel probleem.

Kom op zeg... wie kan er tegenwoordig nog 8 kinderen grootbrengen zonder elke dag macaroni met tomatensaus te moeten eten???

Dit kun je toch wel bedenken als echtpaar zijnde dat het gewoon écht niet mogelijk is zo.

Ik zou gerust 8 kinderen kunnen grootbrengen hoor. Nee, ze zullen niet allemaal een eigen kamer hebben, nee ze zullen niet de duurste merkkleding dragen of het duurste speelgoed of weet ik veel wat. Mijn man werkt fulltime, maar van uit huis, ik werk een paar uur per week van uit huis en zorg voor de rest voor mijn (nu nog) 4 kinderen. Wij hebben geen topinkomen, kopen niet nieuw, maken veel gebruik van krijgertjes, hebben een groot huis (met aardig wat gebreken, maar afijn) waar we makkelijk 8 kinderen in kwijt zouden kunnen (2 kinderen per kamer, past heel makkelijk) voor 700 euro per maand (huur) Okay het is slecht geïsoleerd, en dat kost ook wat, zeker omdat de verwarming op stookolie werkt, maar de woonkamer en keuken stoken wij met hout, ook weer krijgertjes, het hele jaar door halen we gratis partijtjes hout op (heb toch een grote auto (wel een oudje uit 1996!), 4 kinderen passen nou eenmaal niet in een normale auto en ze moeten straks toch naar school, die niet op loop of fietsafstand is) waar we zo de hele winter mee door komen. Groenten en fruit haal ik tegen sluitingstijd op de markt, gisteren had ik een kofferbak vol voor 20 euro, doen we 2 weken mee en dan hebben we elke dag wat anders. Brood bak ik zelf. Vlees kopen we groot in, direct van de boer. Hier staat iedere dag een gezonde warme maaltijd op het menu, geen kant en klaar zooi, geen pakjes, zakjes en weet ik wat. Moet je eens zien wat je daar mee kan besparen! Koekjes? worden zelf gebakken, kost haast niets. Snoep? Echt niet dagelijks, hier krijgen ze (zelfgedroogd) fruit als snack.
Kleding en meubels komen van de kringloop/marktplaats/welke gratis op te halen site dan ook. En nee we hebben dus geen strak ingericht huis, maar een gezellig allegaartje van meubels waar wij ons goed bij voelen. Het zijn allemaal keuzes die je moet maken.
Wil je 3 keer per jaar op vakantie, tsja dan kun je inderdaad geen 8 kinderen onderhouden. Wil je perse een luxe huis met een bijbehorende tophypotheek, ja ook dan gaat het niet. Neem je met wat minder genoeg, dan gaat het zeker wel. Wij hopen ook zeker nog meer kinderen te mogen krijgen.

Voor wat betreft dit gezin, ze zullen inderdaad christelijk zijn, gezien de hervormde gemeente voor de campingkosten zorgt en de kinderen op een christelijke school zitten. Voor hen is het dus geen keuze om nog meer kinderen te krijgen, dat is God's wil.
Ik word een beetje misselijk van de opmerkingen dat de man ziek is, er nog wel bovenop kan maar niet kan werken. Ik ben ook chronisch ziek, ben zelfs afgekeurd (maar krijg geen uitkering omdat ik deze niet wil hebben) maar moet mijn man dan sexloos door het leven? Wat een waanzin zeg!
Kraamhulp in een caravan gaat inderdaad een beetje lastig worden (denk ik, ik heb mijn kraamhulp bij de eerste na 3 dagen weggestuurd, verder nooit meer eentje gehad) en stromend water is toch wel een must (maar op de meeste campings kun je dat gewoon aansluiten hoor) maar verder zie ik er niets slechts in om in een caravan te wonen.
Wel vind ik dat dit gezin de huurschuld moet betalen en evt vernieling, want 9000 euro is zo gehaald hoor bij "schade" aan de woning. Toen mijn oma overleed had zij in haar huurflat een prachtige badkamer laten zetten en die moest mijn moeder verwijderen, zodat de heerlijke granieten vloer met een afvoerputje het enige was dat overbleef. Zou mijn moeder dit niet doen waren de kosten alleen al 5000 gulden. En dan waren de plavuizen en dichtgemaakte glazen wand tussen de slaapkamer en de woonkamer niet niet eens aan de orde (wie verzint er dan ook dat er een glazen wand tussen de woonkamer en slaapkamer zit?) Totale kosten zouden om en nabij de 10.000 gulden liggen, en dat is 12 jaar geleden! Huis zag er supernetjes uit, maar moest dus geheel in oude staat gebracht worden. Dit werd ook aangemerkt als schade aan de woning..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:05

I love this topic :D

ik neig toch ook wel wat naar de HC- kant.
wij hebben net een oude boerderij gekocht. Daarmee zetten we ons natuurlijk wel vast omdat we een lening moeten betalen, maar we hebben nu een stuk eigen land en de rest kan mijn rug op. Dat is het ene ding waar ik geld voor wil geven; al de rest is over het algemeen dikke BS. Ik heb nog steeds een gsm van 5 jaar oud en als die stuk is, vraag ik wel eens een andere aan mijn stiefzussen (die moeten er toch elk jaar een ander blitse hebben)
met kinderen net hetzelfde, veel is echt BS... moeten ze samson-spullen hebben om gelukkig te zijn? een gewoon rugzakje kan ook hoor om je boterhammetjes in mee te nemen...
Hout gaat bij ons trouwens ook zoals bij Nadia. heb enkel een houtkachel en hout is van de krijg. Hier en daar eens een omgewaaide boom opruimen en je zit weer aan een hele berg hoor (tegen deze winter is er zo maar even 20 kuub klaar om op te stoken *\o/* )verder koop ik ook principieel dingen uit de snelverkoop omdat anderen daar toch vies van zijn. is nochtans niets mis mee. ook dingen uit de container halen durf ik best. :+ containdershoppen heet dat hier

en hoera voor Nadia voor de creativiteit
Laatst bijgewerkt door kynshiri op 13-10-11 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:06

Bedankt voor dat perpectief Nadia.

Mijn welgemeende complimenten voor jouw lef om hiermee in deze kuil van ..... (autocensuur opgelegd namens het moderatorteam) te stappen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:15

Nadia, dat zijn keuzes, maar zo zou IK persoonlijk niet willen leven.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:25

Het verschil is nadia en kynshiri, dat jullie gelukkig zijn met jullie leefwijze én er zelf voor knokken. Het gezin waar het hier over gaat staat zielig te doen in de media, zijn niet gelukkig, maken een gigantische schuld bij de woningbouw én gaan vervolgens in de krant lopen klagen dat de woningbouw niet snel genoeg een woning regelt..... Dat is het grote verschil. Als ze maar 2 kinderen hadden gehad en nu een derde hadden gekregen was de situatie niet veel anders geweest (behalve dat er sneller een passende woning was gevonden)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:28

Nee, ok Quellian, maar dat zijn keuzes die je maakt. Er werd gevraagd wie er nog 8 kinderen kan onderhouden zonder iedere dag macaroni met tomatensaus te eten. Ik kan dus (met trots) zeggen dat wij dat wel zouden kunnen.
Mijn jongste is nu 4 maanden, ik moet echt wachten tot zij een jaar is om weer zwanger te worden (ik heb 4 kinderen in minder dan 4 jaar gekregen) maar daarna willen wij zeker voor nog een kindje gaan.

Mijn kinderen hebben het zeker niet slecht, lopen er netjes bij, geen kapotte of vieze kleding, hebben genoeg speelgoed (serieus, de hoeveelheid speelgoed is hier lichtelijk uit de hand gelopen, maar bij elkaar heeft het echt niet meer gekost als 150 euro, en dat voor 4 kinderen) en hebben een warm nest met een papa en mama die altijd voor ze klaar staan. Dat is voor ons het allerbelangrijkste.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:36

HC ik begrijp je standpunt, ik zal ook nooit voor iets anders geld lenen dan voor mijn huis. Heb ik geen geld, dan heb ik het niet. Simpel as that. Altijd wel een oplossing te vinden.
Maatschappij is wat dat betreft echt verziekt en wegwerp gewordne.

Maar, ik vind het wel not done als je zo in de schulden zit als deze mensen en dan nog een kind op komst hebt. Dan leg je jouw probleem bij de staat. En sorry, maar daar wil ik niet voor betalen. Voor ieder ander die buiten hun schuld om in de oliebol gekomen is en (al dan niet tijdelijk) hulp nodig heeft dmv uitkering of iets, helemaal prima.
Maar in dit geval?? Nee, absoluut niet. wat dat betreft ga ik helemaal mee met Quellian en Liezel.

Mijn ouders hebben altijd een bovengemiddels inkomen gehad, maar er ook altijd keihard voor gewerkt. idem dito voor mijn schoonfamilie. Mijn vent is van het type, ik probeer 65 uur per week te werken, zodat we het huis (makkelijk) kunnen betalen, kunnen sparen en gewoon lekker kunnen leven.
Mijn kind gaat max 3 dagen naar de opvang, omdat ik dat genoeg vind.

Ik ga pas een 2e kindje overwegen, als wij dat financieel ook kunnen. Lukt dat niet met onze huidge levenswijze, dan zal daar heus wel wat luxe voor wijken. Kan je door een lichamelijk probleem je werk niet meer doen? Sorry, maar je bent al gezegend met 8 kinderen, wees daar dan tevreden mee en neem er niet nog 1. Feitelijk is dat ook 'steeds maar meer willen wat eigenlijk niet kan', alleen dan in kindopzicht en niet materiaal gezien.

Maar je zal mij nooit en te nimmer gaan betrappen dat ik de belastingbetaler willens en wetens op laat draaien voor mijn kinderwens. Dat gaat me echt te ver.

En inderdaad Nadia, in jouw geval is het dus gewoon prima!! Jullie kiezen er zelf voor en dragen er zelf zorg voor. Prima toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:40

Yuri schreef:
Maar je zal mij nooit en te nimmer gaan betrappen dat ik de belastingbetaler willens en wetens op laat draaien voor mijn kinderwens. Dat gaat me echt te ver.

Ik denk dat je ook te ver gaat met de suggestie dat de mensen van het onderwerp dit willens en wetens gedaan hebben/doen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:45

odetteke schreef:
maken een gigantische schuld bij de woningbouw én gaan vervolgens in de krant lopen klagen dat de woningbouw niet snel genoeg een woning regelt.....

´Máken´ suggereeert het als doel.
Zelfs ´laten oplopen´ is al aan de harde kant.

Ik begrijp niet zo goed waarom sociale hulpverlening of het kerkgenootschap niet eerder aan het begeleiden zijn gegaan.

Hier een stuk over een westers maatschappelijke valkuil waar we allemaal mee te maken hebben: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:48

Mijn mening is als je blijkbaar gewoon in staat bent om te werken (of dit in ieder geval tot de lichamelijke problemen was) je in staat bent om abn nederlands te spreken en duidelijk niet aangemerkt bent als laag iq of zwakzinnig, je echt wel kunt snappen dat je niet een 9e zwangerschap moet gaan creeren als je met 8 kinderen al (eigen schuld of niet) het niet voor elkaar krijgt qua financien.
Dat is voor mij echt de druppel. En ja daar is meneer echt zelf bijgeweest dus ook 100 zelf verantwoordelijk. Waar je zelf verantwoordelijk voor bent moet je zelf oplossen. Dat is mijn mening en mijn opvoeding.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:52

Zo te lezen hebben jullie het prima voor elkaar Nadia. Maar deze opmerking "Voor hen is het dus geen keuze om nog meer kinderen te krijgen, dat is God's wil."... daar krijg ik toch wel rechtopstaande haren van. Hoezo heb je daar geen keuze in? Heel plat, maar God staat er niet naast als je in bed ligt of wel? En je hebt altijd nog je eigen verstand bij je. Het afschuiven op je geloof is mij echt veel en veel te makkelijk.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:55

Berdien, mijn keuze is het ook niet, maar zo is het wel hoe het in die kringen werkt. Ik heb meerdere streng gereformeerde vrienden, en ja die hebben ook allemaal een hoop kinderen, anticonceptie wordt niet gebruikt en "mag" niet gebruikt worden. Ieder kind is een geschenk van God, en God geeft je nooit meer dan je dragen kunt.
Nogmaals, ik geloof zelf niet, maar dit is hoe mijn vrienden het mij uitleggen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:58

Ah zo, op die manier :j Nu snap ik de context van die opmerking :j