occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

randalinpony

Re: occupy Wallstreet, protesten tegen kapitalistisch systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:11

T gaat ook meer om het zichtbaar maken van gedachtengoed denk ik he, dan dat er met het mes tussen de tanden geprotesteerd moet worden.

Dat komt nog wel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:27

randalinpony schreef:
Dat komt nog wel.

...en echt niet in NL als eerst of zelfs maar de eerste tien.
Ook nu loopt men achter de VS aan die bepaald niet voorop lopen, ook al komt de welvaartsdifferentiërende tendens daar wel vandaan.

Het is echt wel iets waar de grootverdieners rekening mee zoúden moeten houden Nicolletje. Ik weet niet of jij tot die ´we´ hoort, maar je met de verkeerde groep identificeren maakt je extra kwetsbaar :)*
Wegmeppen, wegstoppen of negeren verandert niets en de actie is alleen maar het zichtbare topje van een ijsberg van sociale onrust.
Hoe minder er rekening mee gehouden wordt hoe groter het drukverschil op het dammetje wordt. Als gevierde dijkenbouwers weten NLers dat er grenzen zijn aan wat je kan tegenhouden.
Gadaffi is ook afgezet. Met westers groot-corporate inmenging maar toch.
Goed voorbeeld trouwens van hoe stinkend rijk nog rijker wordt door belastinggeld :)*
De burger betaalt het leger en levert de soldaten, wat dan allemaal ingezet wordt voor de belangen van de tycoons...
De oliebelangen die onder het mom van mensenrechten met inzet van belastingcenten worden gestolen, geven straks echt geen lagere prijs aan de pomp.
Het, meer oliebelangen in westerse tycoon-handen, houdt alleen maar ontwikkeling van duurzamer energiebronnen (die laagdrempeliger en directer elke burger zouden kunnen bedienen) tegen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:32

Heb je ook nog een oplossing HC?
We kunnen namelijk niet allemaal op een berg gaan wonen, met zelfgemaakt brood en zelf geslacht broodbeleg. :D
Wat ik dan wel weer vreemd vind: als je je zoveel zorgen maakt over de wereldpolitiek en economie, je jezelf dan wel bezighoudt met hondenkleertjes, halsbanden en tassen ;) . Totaal overbodige luxe.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:37

Nicolletje schreef:
Ikzelf vind ook, behalve dat we inderdaad nog steeds een luxeprobleem hebben, dat Occupy niet echt zoden aan de dijk zet.

Heel veel mensen roepen 'het heeft toch geen zin'

Nee maar wat dan wel :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:38

Electra63 schreef:
Heb je ook nog een oplossing HC?
We kunnen namelijk niet allemaal op een berg gaan wonen, met zelfgemaakt brood en zelf geslacht broodbeleg. :D

:')

Citaat:
Wat ik dan wel weer vreemd vind: als je je zoveel zorgen maakt over de wereldpolitiek en economie, je jezelf dan wel bezighoudt met hondenkleertjes, halsbanden en tassen ;) . Totaal overbodige luxe.

Daar had HC ook een speciale boodschap mee -:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:41

Dat had ik nog niet door, Arabesk.
Maar HC heeft altijd jou nog gelukkig, om het uit t leggen :D

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 22:14

Arabesk schreef:
Nicolletje schreef:
Ikzelf vind ook, behalve dat we inderdaad nog steeds een luxeprobleem hebben, dat Occupy niet echt zoden aan de dijk zet.

Heel veel mensen roepen 'het heeft toch geen zin'

Nee maar wat dan wel :?

Bewust leven, bewust consumeren en aan je omgeving laten zien dat je daarvoor geen geitenwollen sokken hippie hoeft te zijn, levert veel meer op dan een tentje op de dam. Als iedereen op vijf december chocoladeletters van fair trade cacao bonen zou geven, dan heeft dat veel meer effect op de inkomensverschillen in de wereld dan de hele occupy beweging.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:09

Karl66 schreef:
Bewust leven, bewust consumeren en aan je omgeving laten zien dat je daarvoor geen geitenwollen sokken hippie hoeft te zijn, levert veel meer op dan een tentje op de dam.

Bedankt.
Alleen missen de Electras van deze wereld dat blijkbaar totáál.
Zó totaal dat ze er persoonlijk gericht agressief over worden.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:53

Pas op met fair trade. Het is niet allemaal even fair wat daar gebeurt.

En zolang de overkoepelende handelsbelangen nog regeren en regeringen van 3de wereldlanden nog onder druk worden gezet middels WHO enz, is ook die chocoladeletter niets meer dan symboolpolitiek.

Een soort liefdadigheid van het Westen voor boeren die onder druk van internationale en nationale belangen niet zélf pressie kunnen uitoefenen voor een rechtvaardiger verdeling.

Dat wil niet zeggen dat je dat dan maar niet moet doen, maar het kan net zo goed jezelf in slaap sussen zijn: ik doe het toch goed!

En nee, ik heb niet hét antwoord, want ik zou niet weten waarop ik bijv. in Nederland moet stemmen. Afgelopen verkiezingen uit armoei op een partij gestemd die hoog blaat over milieu en geopolitiek en vervolgens instemt met oorlogspraktijken (behalve de desastreuse gevolgen voor regio's als de VS er hun handelsbelangen gaat verdedigen, hebben we ook nog de milieuschadae die niet onderschat mag worden), tja... Volgende keer maar blanco dus.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:10

Karl66 schreef:
Bewust leven, bewust consumeren en aan je omgeving laten zien dat je daarvoor geen geitenwollen sokken hippie hoeft te zijn, levert veel meer op dan een tentje op de dam. Als iedereen op vijf december chocoladeletters van fair trade cacao bonen zou geven, dan heeft dat veel meer effect op de inkomensverschillen in de wereld dan de hele occupy beweging.

Ik leef al jarem bewust, maar dat heeft nog niet voldoende geholpen. Dus dan maar zo nu en dan aanschuiven bij een tentenkampje op een plein in een grote stad.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:14

Het gaat erom dat je invloed uit moet oefenen waar je die uit kan oefenen. Dat is vele malen effectiever dan invloed proberen uit te oefenen op zaken waar je niet direct invloed op hebt. De occupy beweging is breed gedragen in de Westerse wereld. Als de heft of zelfs maar een kwart van de mensen die het steunen vandaag beginnen met bewust te leven en te consumeren, dan zou dat veel meer en veel sneller invloed hebben dan het steunen van de occupy beweging.

Juist met de occupy beweging beweging sus je jezelf in slaap, net met als het verwijzen naar de WHO. Het is namelijk veel gemakkelijker om een actie te steunen, waarmee je geen directe invloed uitoefent of tegen een organisatie te zijn waar je geen directe invloed op uit kan oefenen, dan je eigen gedrag te veranderen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:07

Het moet beide gebeuren Karl. Het gaat erom dat je doorziet waarom zaken zijn zoals ze zijn.
En dat er dus krachten in het spel zijn die zonder mankeren een opkomende economie of democratie vernielen door burgeroorlogen te beginnen en dictators in het zadel te helpen of houden, of internationale sancties en handelsverdragen in het leven te roepen, als dat de grote machtige mogendheden beter uitkomt...

Ik zie echt niet in wat er mis aan is om je in dat soort zaken te verdiepen, en met andere mensen te delen waar jij de ongelijkheid en onrechtvaardigheid ziet...

Als mensen denken dat met een fair trade bosje rozen van de Appie een goede daad verrichten, terwijl een documentairemaker niet in de kwekerijen mag komen daar om de arbeidsomstandigheden vast te leggen en de werknemers daar ook gepresst worden om hun mond te houden klopt er iets niet. (ik dacht dat het een keuringsdienst van warenprogramma was waarin dit voorkwam)

Veel zogenaamd groene producten zijn niet groen (dat heet greenwashing) en kennelijk zijn sommige fair trade producten niet gemaakt met respect voor de lokale bevolking. Dat heet bedrog in mijn ogen.

Het betekent wel dat je als consument over wel heel veel kennis moet beschikken, om écht te achterhalen of je ecologische tafel wel van ecologisch verantwoord hout is gemaakt...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:21

Natuurlijk moet dat soort informatie gedeeld worden en mensen geïnformeerd worden. En natuurlijk zijn er oplichters die een keurmerk gebruiken om hun goedkoop en slecht geproduceerde producten duur te verkopen. zonder informatie kan je geeneens bewuste keuzes maken. Maar op het moment dat je bedrog in de fairtrade sector vooral als bewijs van het slechte grootkapitaal wegzet en als protest daartegen die producten niet meer koopt, oefen je ook invloed uit. Namelijk invloed om alles vooral maar bij het oude te laten.

Elke persoon of instelling maakt soms een verkeerde keuze of een verkeerde beslissing. Alleen heb ik meer vertrouwen in de beslissingen die een fairtrade organisatie maakt dan van veel andere bedrijven. Soms ben ik het niet met hun keuzes eens, maar dan denk ik nog steeds dat ik met mijn keuze om hun te steunen meer invloed uitoefen dan door een keuze hen niet te steunen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 11:47

Dat er steeds meer fairtrade producten bijkomen en dat fabrikanten graag dat keurmerk (eerlijk of oneerlijk) op hun product willen komt ook omdat de klanten het willen. Maar met het kopen van het keurmerk terwijl er nog steeds oneerlijk gehandeld wordt schiet je dus nog geen klap op.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:06

We kunnen natuurlijk ook weigeren nog langer zaken te doen met landen die aantoonbaar onfrisse machinaties uitoefenen op 3e wereldlanden als die onverhoopt last krijgen van te veel democratie of economische onafhankelijkheid...

Dat zou een aardverschuiving teweeg brengen waar je bang van mag worden.

maar dat zijn nou net de naties waarbij we in het holletje kruipen. ;)

EDIT: wat dat betreft zijn we part of the problem. Of the solution uiteindelijk van ons zal komen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:15

randalinpony schreef:
We kunnen natuurlijk ook weigeren nog langer zaken te doen met landen die aantoonbaar onfrisse machinaties uitoefenen op 3e wereldlanden als die onverhoopt last krijgen van te veel democratie of economische onafhankelijkheid...

Dat zou een aardverschuiving teweeg brengen waar je bang van mag worden.

maar dat zijn nou net de naties waarbij we in het holletje kruipen. ;)

EDIT: wat dat betreft zijn we part of the problem. Of the solution uiteindelijk van ons zal komen?

Wij geven indien mogelijk ons geld lokaal uit.
Áls we kunnen kiezen, kiezen we locaal geproduceerd.
Kopen van de lokale producenten, van de lokale verkopers.
Soms kiezen we daarom ook andere produkten.
Dat geeft niet alleen een ´eerlijke´ marge maar steunt ook de lokale economie én is ecologisch verantwoorder.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:43

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:
Bewust leven, bewust consumeren en aan je omgeving laten zien dat je daarvoor geen geitenwollen sokken hippie hoeft te zijn, levert veel meer op dan een tentje op de dam.

Bedankt.

En dan zeg je dat de Electras van deze wereld persoonlijk gericht agressief worden.... Lees anders je eigen reacties verspreid over heel bokt even door. Wat een nondiscussie weer. Bahbah.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:03

gummie schreef:
Lees anders je eigen reacties verspreid over heel bokt even door. Wat een nondiscussie weer. Bahbah.

Grappig dat dezelfden altijd alles optillen om de lange tenen er onder te schuiven :D

Wanneer je zelf bewust leeft en duurzame keuzes maakt, inclusief bio-ethiek, is dat schrijven al bedreigend en reden voor angstagressie.

Je hebt helemaal gelijk dat een discussie alleen inhoud heeft wanneer de betrokkenen allemaal enige inhoudelijke kennis van zaken hebben.
Dat schort er heel vaak aan op Bokt.
De overgrote hoeveelheid reacties is niet van belang omdat het ongebaseerde meningen betreft.
Op dit topic was Electra met haar reacties over de betogers een goed voorbeeld van een ongefundeerd vooroordeel als mening ventileren. Zij niet alleen overigens.
Er waren er meer die zich door de media lieten/laten leiden en dat nog als redelijk argument zagen/zien ook.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:12

Jongens, kunnen we nu alsjeblieft stoppen deze best wel fundamentele discussie (het gaat hier ten slotte over vrede op aard en eten voor iedereen ;) ) aldoor in het persoonlijke te trekken? Ik heb niets tegen de occasionele kwinkslag of sneer, maar dit hele gedoe overschaduwd de discussie.

Ik hoop dat mensen de tijd eens willen nemen om deze video te bekijken:

http://www.youtube.com/watch?v=TFC18pFvo1g

En zet fair trade produkten nu eens af tegen de praktijken van groot corporate en Wereldhandelsbank.... maakt het een doekje voor het bloeden, terwijl tegelijkertijd iemand het mes in de wonde nog eens flink ronddraait...

Onder de omstandigheden is échte fair trade wellicht het minst slechte dat een burger kan doen tegen sociale ongelijkheid in de wereld, maar zeg nou eens: als de omstandigheden niet veranderen, wil fair trade dan uiteindelijk het verschil maken?

Heel wat zogenaamd 'arme' landen zouden er een stuk beter aan toe zijn zonder de welbewuste inmenging in hun ontwikkeling. Kijk eens hoe Latijnsamerika opveert nu de door de US geinstalleerde dictatortjes, na het halve continent failliet gemaakt te hebben, zijn opgekrast?
Deze landen zijn niet arm, hun bevolking is niet zielig, dom, ambitieloos, whatever... Alleen zijn hun kansen de afgelopen halve eeuw gefrustreerd. For the benefit of...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 14:25

randalinpony schreef:
Jongens, kunnen we nu alsjeblieft stoppen deze best wel fundamentele discussie (het gaat hier ten slotte over vrede op aard en eten voor iedereen ;) ) aldoor in het persoonlijke te trekken? Ik heb niets tegen de occasionele kwinkslag of sneer, maar dit hele gedoe overschaduwd de discussie.

Het aantal bokkers die moeite gaat nemen is op één hand te tellen vrees ik......

Skipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:37

Lees de ondergang eens van Jared Diamond, waarom beschavingen verdwijnen en de link met onze huidige beschaving.
Maar dat gaat zeker teveel moeite zijn voor de meesten als youtube filmpje van 52 minuten al teveel is :D :+

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:50

randalinpony schreef:

En daarom reageerde ik dus zo...

Ga ik zeker bekijken! John Perkins, dezelfde man waar ik dat boek van ga bestellen nav jouw links in andere topics :) Nogmaals dank daarvoor :)

En zet fair trade produkten nu eens af tegen de praktijken van groot corporate en Wereldhandelsbank.... maakt het een doekje voor het bloeden, terwijl tegelijkertijd iemand het mes in de wonde nog eens flink ronddraait...

Onder de omstandigheden is échte fair trade wellicht het minst slechte dat een burger kan doen tegen sociale ongelijkheid in de wereld, maar zeg nou eens: als de omstandigheden niet veranderen, wil fair trade dan uiteindelijk het verschil maken?

Heel wat zogenaamd 'arme' landen zouden er een stuk beter aan toe zijn zonder de welbewuste inmenging in hun ontwikkeling. Kijk eens hoe Latijnsamerika opveert nu de door de US geinstalleerde dictatortjes, na het halve continent failliet gemaakt te hebben, zijn opgekrast?
Deze landen zijn niet arm, hun bevolking is niet zielig, dom, ambitieloos, whatever... Alleen zijn hun kansen de afgelopen halve eeuw gefrustreerd. For the benefit of...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:37

Hier net versgebakken brood geruild voor een paar kilo ´Sevillana´-olijven.
Gelijk 2 kilo ontpit en onder water gezet.
Van de week de andere 4.
Na een paar weken water verversen gaan die op verschillende smakelijke marinades in glazen wekpotten :9

Kijk zo hebben we al brood en tafelolijven voor bij de groente uit de tuin en de eigen vleesproducten.
Ok, en vanmorgen 200 kilo kweeperen geplukt en geraapt. In ´ruil´ voor het dan geraapt zijn van het overschot. Van die kweepeer komt het woord ´marmelade´; mjammie.
Komt geen inkomen, overheid of bank aan te pas.

Dat geeft gelijk aan waarom dat zoveel mogelijk ontmoedigd en verboden moet worden; daar kan de kleptocratie zich niet van in weelde wentelenen :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:38

Arabesk schreef:
randalinpony schreef:

Het aantal bokkers die moeite gaat nemen is op één hand te tellen vrees ik......

Wil jij wel eens ophouden nu :( ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:00

Huertecilla schreef:
Karl66 schreef:

Bedankt.

Wil jij mij dit even uitleggen HC?
Ik leef bewust, ik consumeer niet teveel (ik heb geen schulden), ik werk in de geestelijke gezondheidszorg (ik heb alleen geen wollen sokken aan), ik ontvang (behalve een klein beetje hypotheekaftrek) helemaal niets van de overheid en ik betaal zoveel belasting per maand, dat daar een aantal bijstandmoeders van kunnen leven. En soms kampeer ik ook wel eens, best leuk. :D
Ik neem alleen niet deel aan deze beweging.
Nu hoor ik graag jouw bijdrage, behalve zelf meel verbouwen?