Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Barbabientje schreef:Ik loop nu stage in de thuis zorg, maar zijn er toch zeker wel 6 die ik kan bedenken die een niet -reanimeren beleid hebben..
Vorige stage was verpleeghuis, daar geldt standaard een niet-reanimeren beleidGeloof dat je zelfs strafbar bent als je het wel doet
![]()
Daarentegen ben ik straks als verpleegkundige ook strafbaar als ik iemand niet help...
malih schreef:Licht aan de protocollen van een instelling waar je werkzaam bent. En bij ons gelden er bepaalde regels waar ik niet aan voldoe. En ik dus niet mag reanimeren.
lesilla schreef:Barbabientje schreef:Ik loop nu stage in de thuis zorg, maar zijn er toch zeker wel 6 die ik kan bedenken die een niet -reanimeren beleid hebben..
Vorige stage was verpleeghuis, daar geldt standaard een niet-reanimeren beleidGeloof dat je zelfs strafbar bent als je het wel doet
![]()
Daarentegen ben ik straks als verpleegkundige ook strafbaar als ik iemand niet help...
Wow nog nooit van gehoord?
Redelijk raar want als je op straat loopt moet je helpen, en als je als verzorgende werkt (neem ik aan?) mag je niet helpen.
lesilla schreef:Barbabientje schreef:Ik loop nu stage in de thuis zorg, maar zijn er toch zeker wel 6 die ik kan bedenken die een niet -reanimeren beleid hebben..
![]()
Wow nog nooit van gehoord?
Redelijk raar want als je op straat loopt moet je helpen, en als je als verzorgende werkt (neem ik aan?) mag je niet helpen.
Siets schreef:malih schreef:Dat ben ik opzich met je eens. En t gaat me er niet om of iemand oud of jong is, Al is iemand 114. Als een persoon duidelijk laat merken er zat van te zijn. En uit sluitend pijn medicatie krijgt om t nog engisinds draagbaar te houden. Dan is het toch niet eerlijk om iemand te gaan reanimeren terwijl iemand eigenlijk al naar de dood verlangt ?
Dan nog mogen wij op dat moment niet zelf beslissen om niet te reanimeren. Dan bega je gewoon een strafbaar feit.
Je moet gewoon je eigen gedachten en gevoelens over die cliënt opzij zetten, je werkt nou eenmaal volgens een protocol.
gummie schreef:Ik dacht juist dat je als je geen EHBO-diploma hebt, je juist weer niet mag proberen te reanimeren omdat je dan weer aansprakelijk bent als het fout gaat (en dan vraag ik me weer af hoe je dan kunt nagaan of dat door verkeerd reanimeren komt, of gewoon omdat de persoon toch wel overleden zou zijn).... Maar dat je wel hulp moet inschakelen (112 oid) omdat je anders inderdaad strafbaar bent...
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga eens even op zoek naar de regels
odetteke schreef:Onzin, niet reanimeren is schadelijker dan verkeerd reanimerenook ervaren hulpverleners kunnen pech hebben en ribben breken, maar de meeste mensen hebben toch liever gebroken ribben dat dat ze dood zijn
lesilla schreef:Maar je bent wel verplicht de ambulancedienst te bellen, en 9/10 keer zeggen ze wel wat je moet doen.
En volgens mij ben je wel verplicht om daar iets mee te doen of niet. Weet het niet zeker maar lijkt me wel logisch sinds het de overlevingskansen sterk verhoogt.
gummie schreef:Ik dacht juist dat je als je geen EHBO-diploma hebt, je juist weer niet mag proberen te reanimeren omdat je dan weer aansprakelijk bent als het fout gaat (en dan vraag ik me weer af hoe je dan kunt nagaan of dat door verkeerd reanimeren komt, of gewoon omdat de persoon toch wel overleden zou zijn).... Maar dat je wel hulp moet inschakelen (112 oid) omdat je anders inderdaad strafbaar bent...
Ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga eens even op zoek naar de regels
gummie schreef:[***] schreef:Onzin, niet reanimeren is schadelijker dan verkeerd reanimerenook ervaren hulpverleners kunnen pech hebben en ribben breken, maar de meeste mensen hebben toch liever gebroken ribben dat dat ze dood zijn
Ongeacht de regels zou ik hoe dan ook altijd proberen te reanimeern. Al is het maar in de hoop dat de persoon tot de paar procent behoort die het wel redtDe rest zien we daarna wel
Maar ga toch even kijken naar hoe dat met aansprakelijkheid zit.....