Reanimeren: ja of nee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Re: Reanimeren: ja of nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:05

kan iemand mij een reden geven waarom je 'niet MAG reanimeren' snapputnie

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:31

Licht aan de protocollen van een instelling waar je werkzaam bent. En bij ons gelden er bepaalde regels waar ik niet aan voldoe. En ik dus niet mag reanimeren.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:35

Ik loop nu stage in de thuis zorg, maar zijn er toch zeker wel 6 die ik kan bedenken die een niet -reanimeren beleid hebben..

Vorige stage was verpleeghuis, daar geldt standaard een niet-reanimeren beleid :j Geloof dat je zelfs strafbar bent als je het wel doet :j
Daarentegen ben ik straks als verpleegkundige ook strafbaar als ik iemand niet help...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:38

Barbabientje schreef:
Ik loop nu stage in de thuis zorg, maar zijn er toch zeker wel 6 die ik kan bedenken die een niet -reanimeren beleid hebben..

Vorige stage was verpleeghuis, daar geldt standaard een niet-reanimeren beleid :j Geloof dat je zelfs strafbar bent als je het wel doet :j
Daarentegen ben ik straks als verpleegkundige ook strafbaar als ik iemand niet help...

Wow nog nooit van gehoord?
Redelijk raar want als je op straat loopt moet je helpen, en als je als verzorgende werkt (neem ik aan?) mag je niet helpen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:40

nee ben wel echt verpleegkundige (in spe) maar dat beleid geldt voro iedereen.. Heb jij een EHBO diploma en help je iemand niet.. ben je strafbaar, help je daarentegen iemand die het niet wil wel, ook strafbaar..

Maar volgens mij ben je als burger strafbaar als je iemand ter dood achterlaat, dus zie jij iemand langs de weg liggen, en je loopt door, ben je eigenlijk strafbaar :j

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:41

Ik heb op school zelfs geleerd dat maar 5% van de reanimatie's op straat het overleeft. Maar wanneer je iemand niet reanimeert weet je haast zeker dat iemand er aan zal overlijden.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:43

hahaha de reclama onderaan dit topic : AED's te koop, en EHBO curussen :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:35

malih schreef:
Licht aan de protocollen van een instelling waar je werkzaam bent. En bij ons gelden er bepaalde regels waar ik niet aan voldoe. En ik dus niet mag reanimeren.

maar op straat ben je verplicht noodhulp te verlenen, en ben je wel strafbaar als je je schouders op haalt en naar de WC gaat...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:38

lesilla schreef:
Barbabientje schreef:

Redelijk raar want als je op straat loopt moet je helpen, en als je als verzorgende werkt (neem ik aan?) mag je niet helpen.

Volgens mij mogen de verpleegkundige dan alleen niet in verpleeghuizen reanimeren, maar wel als iemand op straat ligt hoor.
Een vriendinnetje van mij werkt ook in de verpleging en mag op haar afdeling ook niet reanimeren, omdat de mensen die er liggen heel slecht zijn. De mensen tekenen daar ook voor. Maar als zij op straat iemand ziet liggen, mag zij gewoon reanimeren.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:40

Ik dacht juist dat je als je geen EHBO-diploma hebt, je juist weer niet mag proberen te reanimeren omdat je dan weer aansprakelijk bent als het fout gaat (en dan vraag ik me weer af hoe je dan kunt nagaan of dat door verkeerd reanimeren komt, of gewoon omdat de persoon toch wel overleden zou zijn).... Maar dat je wel hulp moet inschakelen (112 oid) omdat je anders inderdaad strafbaar bent...

Ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga eens even op zoek naar de regels :)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:41

lesilla schreef:
Barbabientje schreef:

Ook als verzorgende moet je helpen indien jij je reanimatie/aed scholing hebt gehaald.
Overigens zou ik me ook zonder deze gehaald te hebben verplicht voelen om te helpen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:42

Siets schreef:
malih schreef:
Dat ben ik opzich met je eens. En t gaat me er niet om of iemand oud of jong is, Al is iemand 114. Als een persoon duidelijk laat merken er zat van te zijn. En uit sluitend pijn medicatie krijgt om t nog engisinds draagbaar te houden. Dan is het toch niet eerlijk om iemand te gaan reanimeren terwijl iemand eigenlijk al naar de dood verlangt ?

Dan nog mogen wij op dat moment niet zelf beslissen om niet te reanimeren. Dan bega je gewoon een strafbaar feit :).
Je moet gewoon je eigen gedachten en gevoelens over die cliënt opzij zetten, je werkt nou eenmaal volgens een protocol.

En je kunt ook nog altijd het reanimatiebeleid bij de behandelend arts aankaarten als je er moeite mee hebt.
Ik heb dat meerdere malen gedaan en vaak wordt er uitgelegd waarom er wel of niet voor iets is gekozen.
De arts is trouwens bevoegd om tegen de wil van iemand een niet-reanimeren beleid af te spreken. Omdat ook medisch zinloos handelen niet is toegestaan.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:43

Precies Raket, maar dat is dan aan de arts, en (gelukkig) niet aan ons om erover te beslissen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:44

Ja maar dan spreek je over het reanimeren van iemand met een dnr.
Als je op een gang werkt met allemaal mensen met een dnr is het logisch. Maar hier lees ik over het verpleegkundige halen als er hartproblemen voordoen omdat zei niet mag reanimeren. Dat is een andere situatie toch?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:46

gummie schreef:
Ik dacht juist dat je als je geen EHBO-diploma hebt, je juist weer niet mag proberen te reanimeren omdat je dan weer aansprakelijk bent als het fout gaat (en dan vraag ik me weer af hoe je dan kunt nagaan of dat door verkeerd reanimeren komt, of gewoon omdat de persoon toch wel overleden zou zijn).... Maar dat je wel hulp moet inschakelen (112 oid) omdat je anders inderdaad strafbaar bent...

Ik kan door de bomen het bos niet meer zien. Ik ga eens even op zoek naar de regels :)

Onzin, niet reanimeren is schadelijker dan verkeerd reanimeren ;) ook ervaren hulpverleners kunnen pech hebben en ribben breken, maar de meeste mensen hebben toch liever gebroken ribben dat dat ze dood zijn :+

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:49

Ik studeer verpleegkunde (Belgie) en heb vorig jaar gezien in de cursus MDH dat we verplicht zijn om te reanimeren.
Het is strafbaar als je niets doet. En denk zelfs dat iedereen moet reanimeren als er slachtoffers gevallen zijn.. dat je anders vervolgd kan worden...

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:50

odetteke schreef:
Onzin, niet reanimeren is schadelijker dan verkeerd reanimeren ;) ook ervaren hulpverleners kunnen pech hebben en ribben breken, maar de meeste mensen hebben toch liever gebroken ribben dat dat ze dood zijn :+

Ongeacht de regels zou ik hoe dan ook altijd proberen te reanimeern. Al is het maar in de hoop dat de persoon tot de paar procent behoort die het wel redt :) De rest zien we daarna wel ;) Maar ga toch even kijken naar hoe dat met aansprakelijkheid zit.....

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:55

Ik heb niet het hele topic gelezen dus sorry als ik iets neerzet wat al gezegd is!

Mocht je iemand op straat aanrijden en je gaat weg zonder zelf je identiteit bekend te maken en diegene is gewond, dan ben je strafbaar. ( euhh ik meen art 7 wvw uit me hoofd )
Als ik kijk, vanuit mijn werk gezien, ben je niet strafbaar als iemand op straat een hartaanval krijgt en je helpt diegene niet. Ik denk dat ik dan al behoorlijk wat mensen heb moeten aanhouden! Er zijn namelijk ook heel veel mensen die niet weten hoe ze moeten reanimeren en niks doen, dan zijn die toch niet strafbaar?

Bij ons is bekend dat er mensen zijn die een ketting met naamplaatje om moeten houden waarop staat dat ze niet gereanimeerd willen worden. Of een schriftelijke verklaring die ze ten alle tijden bij zich moeten hebben. Hebben ze die niet, dan start ik de reanimatie en sluit de aed aan, ook al ben je iemand van 80! Ribben breken doe je bijna altijd, ook bij iemand van 18. dat heeft niet te maken met of je wel of niet goed reanimeert! Je hebt namelijk ook erg vaak dat er nog familie bij is en die roepen altijd dat je wat moet doen. Tenzij iemand al lijkstijf is, dan neem ik de beslissing om het niet te doen.

Stel dat iemand donar is, als jij direct start met een reanimatie, kan het heel goed zijn dat diegene toch nog organen kan afstaan omdat jij de circulatie op gang houd, ook al overleeft diegene het niet.

Hoe het in verpleeghuizen gaat dat weet ik niet, dat weten de verpleegkundigen onder ons beter ;)
Kan natuurlijk zijn dat ze daar een heel ander protocool hebben.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:58

Maar je bent wel verplicht de ambulancedienst te bellen, en 9/10 keer zeggen ze wel wat je moet doen.
En volgens mij ben je wel verplicht om daar iets mee te doen of niet. Weet het niet zeker maar lijkt me wel logisch sinds het de overlevingskansen sterk verhoogt.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:02

lesilla schreef:
Maar je bent wel verplicht de ambulancedienst te bellen, en 9/10 keer zeggen ze wel wat je moet doen.
En volgens mij ben je wel verplicht om daar iets mee te doen of niet. Weet het niet zeker maar lijkt me wel logisch sinds het de overlevingskansen sterk verhoogt.

Ze vertellen je altijd aan de telefoon hoe je moet reanimeren jah! maar de meeste mensen weten niet dat dit word uitgelegd...
Ik denk niet dat je verplicht bent om te bellen...Ik zou wel willen dat iedereen dat deed.
Kan me namelijk niet zo snel een wet bedenken waar dat in staat.
Ik denk dat het bij iedereen aan zijn normen en waarden ligt om iemand te helpen, dat hoort vanzelfsprekend te zijn maar dat is het dus niet bij iedereen!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:05

gummie schreef:

Het wetboek van strafrecht regelt het een en ander.

Artikel 450
Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.

Je bent dus alleen strafbaar wanneer het slachtoffer overlijdt als jij niks doet. Als iemand anders wel wat doet, ben jij niet strafbaar.

Verder is er nog artikel 7 van de wegenverkeerswet. Dit artikel zegt dat het degene die bij een verkeersongeval betrokken is, verboden is iemand in hulpeloze toestand achter te laten. Irrelevant is hierbij de vraag of en in hoeverre degene die bij een ongeval is betrokken daaraan schuld draagt. Het artikel strekt ertoe dat men de bij het ongeval gewonde personen waar mogelijk onmiddellijk hulp biedt.
Dus ook als jezelf het ongeval niet veroorzaakt heb, maar bijvoorbeeld getuige bent geweest en je bent er nog als enige, ben je dus verplicht hulp te verlenen!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:11

gummie schreef:
[***] schreef:

Ongeacht de regels zou ik hoe dan ook altijd proberen te reanimeern. Al is het maar in de hoop dat de persoon tot de paar procent behoort die het wel redt :) De rest zien we daarna wel ;) Maar ga toch even kijken naar hoe dat met aansprakelijkheid zit.....

Je bent verplicht de hulp te verlenen die je op dat moment kan voor zover de veiligheid niet in gevaar is.

Als je het niet aan kan (zowel lichamelijk als psychisch) dan hoef je in principe niet te reanimeren, maar het oproepen van hulpdiensten, blijven tot de hulpdiensten er zijn (zodat je ze snel naar het slachtoffer kan wijzen en er niet eerst gezocht hoeft te worden) en het inschakelen van hulp van omstanders is iets dat eigenlijk iedereen kan en dus ook moet doen. Ook als je bijvoorbeeld prima kan reanimeren, maar je doet het niet omdat je dan niet in de gaten kan houden dat je peuter ontsnapt en de weg op rent is prima..... Veiligheid voor alles.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:17

Had uiteindelijk inderdaad het volgende gevonden:

Als burger kun je worden veroordeeld op basis van twee artikelen uit het Wetboek van Strafrecht. Als je iemand voor wie je verantwoordelijk bent opzettelijk in een hulpeloze toestand brengt of laat, kun je tot twee jaar celstraf krijgen of een geldboete. Ben je ervan getuige dat iemand in levensgevaar verkeert, help je niet en gaat deze persoon vervolgens dood, dan kun je worden veroordeeld tot drie maanden celstraf of een geldboete.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:19

Ik werk als verzorgende in de thuiszorg en wij mogen NIET reanimeren. het heeft te maken met het feit dat we hier niet voor zijn opgeleid. als we wel een diploma zouden hebben dan mogen we het wel. maar dan moeten we wel jaarlijks naar bijscholing. we zijn wel verplicht om de hulpdiensten in te schakelen en op hun aanwijzingen verder te handelen. hier is een aantal jaren terug een hele discussie over ontstaan bij ons. ik kwam toen in een situatie terecht waarbij een man voor me neus van de trap viel. hij was niet helemaal bij maar ik en de persoon die ook aanwezig waren, dachten dat dit kwam door de klap. ambulance erbij die met spoed een 2e bestelde. dhr. had een hartstilstand. omdat ze handen tekort kwamen werd ik erbij "gesleurd" om te helpen. op aanwijzingen van broeders heb ik de man hartmassage moeten geven. ik was toen net 20 en net in dienst en het voorval staat echt in m'n geheugen gegrift. hierna is bij mij de vraag gekomen, wat als ons dat weer gebeurd? moeten we reanimeren of de hulpdiensten bellen en voor de rest met ons handen in ons zakken gaan staan??
dit is toen tot helemaal uitgezocht, tot aan het juridische gedeelte aan toe. het kwam erop neer dat als ik zonder kennis of begeleiding van 112 zou gaan reanimeren, en het zou fout gaan, de organisatie aansprakelijk gesteld zou worden. er is toen ter sprake gekomen dat iedereen dan een EHBO diploma moest krijgen. dit is/was financieel niet mogelijk. iedereen zou dit dan moeten doen en ook nog eens jaarlijks herhalen terwijl de kans dat je in zo'n situatie komt, bijna nooit voorkomt. zelfs niet in een grote organisatie als de onze met zoveel kwetsbare mensen. wij zijn van de 24 uur maar hoogstens tussen de 15 en uiterst 2 uur bij de mensen. de kans dat er dan net toevallig iets gebeurd is heel klein.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 14:29

en ik begrijp op zich wel wat malih bedoelt.

ik heb ook een aantal mensen die duidelijk aangeven dat ze klaar zijn met het leven. dat ze echt niet gereanimeerd zouden willen worden. elke dag huilen omdat ze nog in leven zijn en regelmatig vragen of wij ze niet kunnen "helpen".
denk dat als die voor me neus neer zullen vallen, ik echt niet zal weten wat het beste te doen. reanimeren terwijl ik weet dat ze niet meer verder willen?? misschien er nog erger uit komen dan dat ze nu al zitten??
een tijd terug hebben we een mevrouw gehad die op tafel een brief had liggen voor noodtoestanden. hier stond in dat ze niet gereanimeerd wilde worden als haar wat zou gebeuren. deze mw. heeft gealarmeerd waarop een collega is gekomen. mw. voelde zich niet goed en viel neer. weg.
ze hebben haar niet meer gereanimeerd en aan haar wensen voldaan. ik heb me ook altijd voor genomen dat ALS ik deze mw. zou vinden of er zou wat gebeuren in mijn bijzijn, ik [url]misschien[/url] inderdaad ook "naar de wc zou gaan" . 92 jaar, kanker, elke dag pijn, familie die niet naar haar om keek en mw. was klaar met het leven.