Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:44

luf_horses schreef:
En de andere optie: totale controle, is moeilijk met deze economie, maar denk ik wel het beste. Oftewel een collectieve verzekering, door de overheid geregeld, waarin iedereen een bepaald jaarbedrag betaalt waardoor verder de nodige zorg gratis is.

Zoals in Engeland waar het gezondheidssysteem inmiddels op de rand van platzak zit?

ladyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:51

kiwi1990 schreef:
edit: betekend dus als je daar ietwat boven zit je ook gewoon geen recht heb op die woningen. Andere inkomens gaan voor.

Klopt.. mijn vader gaat richting de 60 jaar en heeft de laatste paar jaar last van de trappen die hij op moet (flat, hij woont op 4 hoog, dat zijn 9 trappen van 13 tredes), vooral met de boodschappen/ kattenbakvulling etc. Maar.. hij kan niet verhuizen want dan moet hij kopen. Hij zit namelijk net iets boven het maximum inkomen als basisschool leraar zijnde (25 jaar directeur geweest, nu weer leraar). Dat terwijl hij wel een 4 kamer flat woning achter zou laten van 500nogwat euries.

En verder.. vind ik het diep en diep triest deze ontwikkeling.. :(
Ik loop zelf bij het GGZ en ik werk gem. 40 uur in de week (dat is nogal veel gevraagd van mij :o ) en hiervan kom ik net rond in mijn kleine 2 kamer appartement met nog kleinere badkamer en een koelkast in de woonkamer omdat m'n keuken te klein is.. ik heb wel een paard en dat nekt mij maar mijn paard is mijn therapie, maar dat kan natuurlijk niet en is geen primaire levensbehoefte.. ik heb geen idee hoe ik het ga doen als de zorgverzekering incl eigen risico om hoog gaat (eigen risico verbruik ik het eerste kwartaal al door mijn medicatie - waaronder anti depressiva) én er een bijdrage voor mijn behandelingen bij het GGZ gevraagd gaat worden.. *stress*

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:52

Liezel1 schreef:
Het is duidelijk dat een aantal posters hier écht geen kaas hebben gegeten van zorgverzekeringen.....
Is het jullie eigenlijk wel duidelijk wát een zorgverzekeraar allemaal moet betalen?

Jullie huisartsenpraktijken brengen elk kwartaal administratie en inschrijftarieven in rekening, ook al heb je die beste man nog nooit van dichtbij gezien. Dat zijn bedragen die direct bij de zorgverzekeraar in rekening worden gebracht en waar de burger helemaal niets van ziet.

Hebben jullie de mogelijkheid online je declaraties in te zien? Is echt eens de moeite waard.....

Huisartsen laten dat inderdaad aan mij zien.

Even voor de goede orde...de zorgkosten zijn alleen maar gestegen sinds het nieuwe zorgverzekeringsstelsel. En het is per jaar meer gestegen dan voor het nieuwe zorgstelsel. Das toch op z'n minst vreemd.

NatasjavE

Re: Zorgpremie naar 1222 euro + steeds meer "wanbetalers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:53

weet iemand in welk land de beste zorg verleend wordt?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:58

NatasjavE schreef:

Iets staat me bij dat in Duitsland het meeste vergoed wordt, maar daar wordt in totaal iets van 300 euro pm aan verzekering betaald. Het meeste direct via aftrek van het salaris zodat je het niet ziet.
Zo was het in iedergeval een paar jaar geleden volgens een duitse kennis.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 20:59

Even voor degenen die hadden gereageerd op mijn post mbt tandartsverzekering.
Met mijn uitkering kan ik een hogere ziektekostenpremie niet betalen, en dus ook geen tandartsverzekering.
Ik heb hele zwakke tanden, mede door gebruik van anti-depressiva EN astma medicijnen.
Er moet bij mij helaas meer gebeuren dan een gaatje vullen, en dat gaat in de papieren lopen en die centjes heb ik niet.
Ik overweeg om te emigreren, onder andere door deze veranderingen.
Echter is het wel nodig om goede research te doen, maar volgens mij zijn ze in bijv. België een stuk verder en goedkoper in de gezondheidszorg.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:00

Liezel1 schreef:
Het is duidelijk dat een aantal posters hier écht geen kaas hebben gegeten van zorgverzekeringen.....
Is het jullie eigenlijk wel duidelijk wát een zorgverzekeraar allemaal moet betalen?

Jullie huisartsenpraktijken brengen elk kwartaal administratie en inschrijftarieven in rekening, ook al heb je die beste man nog nooit van dichtbij gezien. Dat zijn bedragen die direct bij de zorgverzekeraar in rekening worden gebracht en waar de burger helemaal niets van ziet.

Hebben jullie de mogelijkheid online je declaraties in te zien? Is echt eens de moeite waard.....

Klopt, heb er geen kaas van gegeten en zou willen dat dat niet nodig was omdat je er op zou moeten kunnen vertrouwen dat het allemaal goed en eerlijk is.
Ik heb niet de mogelijkheid om mn declaraties in te zien en zou denk ik gaan huilen als ik dat wel zou zien.
Mijn realiteit is namelijk dat wat ik meemaak, en dat wat ik hoor. En dat wat ik meemaak is dat ik zelden ziek ben, hard werk, niet bij het minste of geringste naar een arts ren, en dat ALS ik eens wat mankeer dat ik dan gewoon goed geholpen word en gedekt ben door mn verzekering.
Wat ik ervaren heb is echter dat ik me suf heb betaald aan premies en er achter iedere grasspriet wel een addernest ligt waardoor ik uiteindelijk nog heel veel zelf heb moeten betalen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:03

Tandarts is in Nederland spotgoedkoop in vergelijking tot de meeste landen. Hongarije is de goedkoopste, daar gaan zelfs speciale tandarts reizen heen.
Ik ben nog een lange tijd bij mijn nederlandse tandarts gebleven, inmiddels ben ik bij een duitse. Die rekend ongeveer het dubbele in vergelijk.
De zwitserse kan ik niet betalen. Daar kost een gastje vullen rustig 150-200 euro.
Van belgie heb ik geen idee.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:05

Sizzle schreef:
NatasjavE schreef:

Iets staat me bij dat in Duitsland het meeste vergoed wordt, maar daar wordt in totaal iets van 300 euro pm aan verzekering betaald. Het meeste direct via aftrek van het salaris zodat je het niet ziet.
Zo was het in iedergeval een paar jaar geleden volgens een duitse kennis.

Nee Cuba..gevolgt door Canada. En dat alles zeer betaalbaar.
Het gaat me niet om dat er meer vergoed wordt maar dat de kwaliteit hoog is.

Even voor de goede orde...ik streef geen communisme na hoor. Ik stem geen SP...
Maar het kan en goedkoper en beter.

Zorgverzekeraars dienen gewoon winst te maken. De overheid dient de overheidsuitgaven op orde te hebben en het liefst wat over te hebben. maar hoeven geen winst te maken.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-09-11 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:07

Cuba ?

Moet je wel wat omkoopgeld meenemen denk ik. Er zijn volgens mij niet veel corruptere landen :P

Hoe zit het met Zweden?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 21:10

Sizzle schreef:
Cuba ?

Moet je wel wat omkoopgeld meenemen denk ik. Er zijn volgens mij niet veel corruptere landen :P

Hoe zit het met Zweden?

Omkoopgeld zou de kosten opdrijven. :D
Maar ja In cuba is de kwaliteit het hoogst. En daarna Canada. Frankrijk scoort ook redelijk goed ondanks dat ze echt medicijn grootverbruikers zijn.

ik weet niet waar de scandinavische landen staan.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:23

Sizzle schreef:
Cuba ?

Hoe zit het met Zweden?

Ik wist dat van Cuba. Iedereen heeft daar recht op zorg en de kwaliteit schijnt heel hoog te zijn.
De president van Venezuela en bijv. Maradonna laten zich daar medisch behandelen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:26

NatasjavE schreef:
Anne_GTI schreef:
@Natasja
De inhoud van de basisverzekering wordt in Den Haag bepaald. Niet door de zorgverzekeraars.

Dan zouden ze wel meer controle houden over het premiebedrag.
Den Haag bepaald wel de hoogte van de vergoedingen.

Dat is zeker niet zo. Anders hadden we niet zo'n stress gehad om die vergoeding voor het stoppen met roken en de rollatoren die er ineens toch in bleven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:45

Brainless schreef:
Wij hebben direct bij een psycholoog een onderzoek laten doen, en deze werd gewoon vergoed door de verzekering.

En er is geen diagnose gesteld? (alsin: "er is niets aan de hand"?)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 22:55

Het mag toch niet zo zijn dat mensen denken: 'laat maar' ik ga maar niet naar de dokter... Dat vind ik echt heel erg!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:34

In België bestaat een systeem van eigen bijdrage per doktersbezoek.

De eigen bijdrage is gelieerd aan inkomen.

Het houdt niemand tegen om als het nodig is naar de dokter te gaan, maar het weerhoudt wel onnodig dokters bezoek.

Hierdoor hebben de dokters veel meer tijd en aandacht voor werkelijke klachten. Ik vond het een omslachtig systeem, maar ben er ndertussen heel tevreden ermee. Als er werkelijk iets aan de hand is zijn er geen wachttijden en de zorg is veel beter geregeld

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:51

sarabande schreef:

Het houdt niemand tegen om als het nodig is naar de dokter te gaan, maar het weerhoudt wel onnodig dokters bezoek.

Hierdoor hebben de dokters veel meer tijd en aandacht voor werkelijke klachten. Ik vond het een omslachtig systeem, maar ben er ndertussen heel tevreden ermee. Als er werkelijk iets aan de hand is zijn er geen wachttijden en de zorg is veel beter geregeld

De dokters werken het zelf in de hand
Ik bel voor een bekend en vaak voorkomend probleem, vraag of ik het recept kan krijgen
Nee, dokter wil je eerst zien.........
Ok,best,kom ik daar, m'n hand wordt geschud ,er wordt mij gevraagd wat is het probleem ,leg uit wat ik ook aan de telefoon zei, en voilà recept wordt uitgeschreven..........

Hoezo makkelijk verdiend?!?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:54

En wat is het tarief denk je voor die afspraak incl. handje schudden wat er door je zorgverzekeraar afgerekend wordt?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 23:59

Tandarts plaatst een kroon...2mnd later valt de kroon dr af...krijg de rekening mee naar huis,,,op de vraag of dat geen garantie is,krijg ik als antwoord...niet druk over maken,de verzekering betaald toch 80%..
Nou vraag ik je...

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:29

Anne_GTI schreef:
En wat is het tarief denk je voor die afspraak incl. handje schudden wat er door je zorgverzekeraar afgerekend wordt?

En wat is het tarief om een recept uit te schrijven? Lijkt mij nog altijd goedkoper dan een bezoek.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:37

Pentax schreef:
Let op mijn woorden, die huizenmarkt gaat gigantisch kelderen (en dan bedoel ik niet 1,2,3 of 10%),niemand kan meer kopen.

Simpele rekensom geeft mij 50%, want : gemiddeld inkomen geeft hypotheek van 125.000 en gemiddelde huizenprijs is 250.000 (beide bedragen zijn even grofweg wat ik me herinner). Verschil is 50%, logisch dat de huizenmarkt op slot zit. En nu met hypotheekverstrekkers met koudwatervrees is het nog erger aan het worden door lagere hypotheken.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 00:53

Shellyke schreef:
Anne_GTI schreef:

En wat is het tarief om een recept uit te schrijven? Lijkt mij nog altijd goedkoper dan een bezoek.

Nee, tarief verschilt niet. Alleen een herhaalrecept is goedkoper, die kost de helft.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:39

Aan de ene kant begrijp ik dat het kabinet moet bezuinigen, en helaas moet dat ook op de zorg!
maar aan de andere kant vind ik het vreselijk aangezien veel mensen nu geen zorgverzekering gaan betalen, wat uiteindelijk leidt tot een nog grotere kostenpost! dan moeten wij dus ook nog voor de wanbetalers gaan betalen als zij hulp nodig hebben!

het is jammer dat we niet meer kunnen bezuinigen op al die miljoenen wat naar het buitenland gaan omdat we anders weer ruzie met 'europa' krijgen.

maar ik ga nu nog niet panikeren hoor! eerst eens zien of dit wel allemaal doorgaat!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:40

Heino schreef:
Brainless schreef:
Wij hebben direct bij een psycholoog een onderzoek laten doen, en deze werd gewoon vergoed door de verzekering.

En er is geen diagnose gesteld? (alsin: "er is niets aan de hand"?)

Klopt.
Het bleek toch een medisch iets te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 01:43

sarabande schreef:

Maar wie zegt dat iemand met een hoger inkomen wel dat hogere bedrag kan betalen?
Een hoger inkomen betekend nl niet automatisch dat degene meer overhoud om van te leven.