Schooluniform... voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Schooluniform... voor of tegen?

Voor
200 (55%)
Tegen
107 (29%)
Neutraal
54 (14%)

Totaal aantal stemmen: 361

Quebelle

Re: Schooluniform... voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:29

Toen ik uniform had zag i noh altijd laaghangende broeken,decoltees & korte rokjes.
Zo gemakkelijk kom je niet van die dingen af ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:31

Ayasha schreef:
Lydalfa schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar is de enige reden voor school-uniformen het feit dat het tegen pesten zou helpen? Dat vind ik namelijk nogal een kul-reden, zoals al wel meer aangehaald.
Wat ik wel voor vind spreken voor uniformen is dat je soms leerlingen rond ziet lopen in kleding :n decolletés, laaghangende broeken, bouwvakkers-decoletés, té korte rokjes, of zelfs alleen maar de legging. Vind dan dat er toch echt wel wat te zeggen is voor een schooluniform.
Hoewel het natuurlijk ook weer niet te truttig hoeft te worden. Dus geen rokken op of over de knie ;)

Dat is simpel op te lossen met beperkingen. Wij mochten geen diepe decoletes, bandjes moesten minimum 2cm zijn, rokken minimum een handbreedte boven de knie, buik moest bedekt zijn enz.

Dat was bij ons ook zo :') . Ik had eens een bloesje waarbij je mijn navel zag als ik mijn handen boven mijn hoofd uitrekte. Ze waren zo bij me om het terug naar beneden te trekken en te zeggen dat het niet gepast was :+ . Daar waren ze héél streng op, korte rokjes, decolletés, spaghettibandjes...not done.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:35

Quebelle schreef:
Toen ik uniform had zag i noh altijd laaghangende broeken,decoltees & korte rokjes.
Zo gemakkelijk kom je niet van die dingen af ;)

Das jammer...Als ik voor de klas sta en sommige leerlingen zie...Ik heb er ook wel eens wat van gezegd...Vreselijk...!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:37

Staat dat bij jullie dan niet in het schoolreglement? Bij ons stonden er in wat niet mocht kwa kledij en daar waren echt sancties op als je weigerde je aan te passen.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:42

Tuurlijk wel,oorbellen werden nagemeten (mochten maar 3cm lang zijn).
Rok tot aan de knie,kleuren werden na gekeken,mochten geen emblemen in felle kleuren opstaan etc.
De jeugd van tegenwoordig houd zich daar echt niet aan :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 17:58

Dat was bij ons "dan zoek je maar een andere school als je het niet met de regels eens bent :evaw: " :D

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 17:03

Als er wat meer in het onderwerp pesten an sich geinvesteerd zou worden, zouden uniformen niet meer hoeven worden ingevoerd. Ik zou eerder het hele onderwijsstelsel veranderen zodat er meer ruimte komt voor lessen in 'omgangsvormen', het scheppen van een meer begripvol klimaat, het praten over pesten en de gevolgen ervan, etc.

Maar tot die tijd kan een uniform geen kwaad denk ik.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 20:56

Ik denk niet dat het iets tegen pesten zal doen , dat gebeurd sowieso wel.
maar het lijkt me wel leuk , ik vind die uniformen er altijd zo leuk uitzien :D

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:00

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 08-11-24 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:19

Ik ben voor schooluniform. Ik heb deze mening gevormd nadat ik hier geconfronteerd ben met de overjasjes (soort jurk met knopen achterop) en petjes die kleuters moeten dragen. Het is in de eerste plaats om hun kleding schoon te houden en de petjes tegen zonnesteek, maar het maakt kinderen goed herkenbaar voor de buitenwereld als horende bij een school. Een loslopend (of meegesleurd) kind wordt dan ook eerder opgemerkt en geholpen.
Het zorgt ook meestal wel voor een "wij" gevoel, of je wilt of niet, en in die zin helpt het dus wel wat tegen pesten, hoewel pesten op zich niks met kleding te maken heeft, maar alles met gevoel van eigenwaarde. Het " wij gevoel" kan kinderen wat zekerder maken.

Hier gaan ze naar de universiteit ook in uniform en dat is zeer goedkoop.
Ik vind het leuk om ze te herkennen als student en zelf dragen ze het ook met trots.

Ik heb trouwens soms het idee dat veel in nederland een afkeer heeft van elke vorm van uniform, er wordt zelfs afgegeven op rijkledingvoorschriften. Maar misschien is dat maar een indruk.
Persoonlijk vind ik het vrij normaal dat als je bij een bepaalde groep/club/school hoort, je een uniform daarvan (met trots)draagt.

Wel vind ik dat het makkelijk aangeschaft, of gegeven, moet worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:12

Quebelle schreef:
Tuurlijk wel,oorbellen werden nagemeten (mochten maar 3cm lang zijn).
Rok tot aan de knie,kleuren werden na gekeken,mochten geen emblemen in felle kleuren opstaan etc.
De jeugd van tegenwoordig houd zich daar echt niet aan :=

Dan houden ze zich er niet aan maar dan wel op een andere school. ;) Hier ging je gewoon het rij'tje af van nota's tot schorsingen tot uitsluiting als je je niet aan de kledingsregels hield.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:27

Nou rokken tot aan de knie ga ik niet dragen hoor :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 22:34

Voor wie is het belangrijk dat je veel (bloot) been toont?
Er zullen weinig mensen zijn die interesse hebben in wat je aandoet. Als kleding belangrijker is dan de persoon die erin zit, is er toch wat mis. Persoonlijk zou ik iemand die me alleen om mijn kleding weet te waarderen niet in mijn vriendenkring willen hebben.
Laat je persoonlijkheid stralen en trek daarmee vrienden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:02

Lusitana schreef:
Er zullen weinig mensen zijn die interesse hebben in wat je aandoet. Als kleding belangrijker is dan de persoon die erin zit, is er toch wat mis. Persoonlijk zou ik iemand die me alleen om mijn kleding weet te waarderen niet in mijn vriendenkring willen hebben.

_/-\o_

Ik heb echt nooit begrepen waarom mensen die in merkloze kleding lopen of weigeren om mee te gaan met een modestroming of trend het mikpunt worden van pesterijen op school. Niet iedereen heeft de middelen, of de middelen ervoor over om mee te gaan met "de norm" (en dan weer, wat is "de norm"?)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:28

Persoonlijk ben ik dus iemand die nooit merkkleding droeg toen dat net zo'n beetje belangrijk begon te worden (toen alleen nog in spijkergoed). Mijn moeder naaide onze kleding en ik kreeg afdankers van mijn zussen.
Ik ben nooit gepest, sterker nog, mijn trents werden vaak gevolgd. Kwam nog in de schoolkrant omdat ik de midirok weer had ingevoerd toen die allang uit was.
Ik had puisten, was mager met o-benen, en liep als een cowboy, genoeg om mikpunt te kunnen worden. En toch was ik het niet, omdat ik blaakte van zelfvertrouwen en humor had.
Ik weet uit eigen ervaring dat kleding NIET belangrijk is, maar zelfvertrouwen wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:48

Toevallig nog niet zo heel lang geleden een discussie gehad met iemand die wel perse merkkleding moest hebben, en gewoon niet rond kon komen met het salaris wat ze heeft. Ik snap het niet...tegenwoordig wil iedereen onderbroeken van Bjorn Borg en dan nog een afzakkende onderbroek zodat iedereen ziet in wat voor merk je rondloopt.
Vervolgens komt er een stroming van mensen die contra zijn en dan in Zeeman ondergoed rondlopen. Met als gevolg dat Zeeman ondergoed weer hip wordt en je voor schut loopt in je Bjorn Borg ondergoed...

Ik heb tegenwoordig wel bepaalde merken waar ik voor ga, omdat ik een moeilijk figuur heb en lastige voeten.
Maar afgelopen week nog een shirtje gescoord bij de C&A voor 5 Euro. En daar word ik weer vrolijk van.
Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om iedere maand UGGS aan te schaffen. Ik word blij van een paar schoenen bij de Bristol, voor 15 Euro per paar. Of een broek van de Piet Kerkhof voor een tientje.
Om zo meer geld blijft er over voor de paardjes.

Maar goed, tegen de stroming ingaan betekend ruggegraat tonen. En dat moet je wel ontwikkelen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 07:33

Wat ik in mijn middelbare periode merkte, dat het echt afhankelijk was van de leeftijd én de personen in de klas. De eerste 2 jaar heb ik een klas gezeten met alleen maar 'rijke' snobs en waar was merkkleding dus gewoon heel 'belangrijk'. Toen ben ik van school veranderd, en daar zaten minder tot geen snobs in de klas. Ze keken nog wel of je merkkleding aan had, maar ze hechten er veel minder waarde aan. En hoe ouder ik werd, hoe minder belangrijk die merkkleding werd. De afgelopen jaren loop ik alleen maar in h&m kleding en heb er niemand nog over horen klagen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:21

Lusitana schreef:

Het gaat er niet om dat ik bloot been toon, het gaat erom dat ik een rok tot aan de knie gewoon lelijk vind. ;)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:25

Ik heb op middelbare school niets anders geweten dan rok tot de knieën, of maximum een hand erboven. Was nu echt niet de meest vreselijke kledingsmaatregel :D . Soms valt er op school ook gewoon te leren te luisteren en te doen wat het gezag zegt, en niet altijd wat je zelf graag wilt. Ik heb het nooit fijn gevonden dat ik geen spagetthi-bandjes mocht dragen en nog steeds snap ik niet echt wat er mis mee is, maar school bepaalde en heb het zonder morren opgevolgd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 09:30

Een mens heeft maar een beperkte hoeveelheid energie tot zijn beschikking. Daar moet je zuinig mee omgaan. In het leven moet je ook leren omgaan met regels en je leren houden aan afspraken. Als je daar een probleem mee hebt, en je al je energie stopt in het omzeilen ervan, blijft er weinig energie over voor de dingen die er echt toe doen en die echt belangrijk zijn...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 11:48

Precies, daarbij is school een voorbereiding op de maatschappij. Je zult wel vaker in je leven, bij je baan bv , tegenkomen dat je "representatief" gekleed moet gaan, of zelfs in uniform en dat je je aan dingen moet houden dat je niet zo ligt.
Ik weet niet of jullie het programma "how do I look" ook in nederland kunnen zien, maar daarin zijn mensen dus ook overtuigd dat ze moeten kunnen dragen wat ze willen en overtuigd dat ze er leuk uitzien. Echter, bij de verandering naar "beter acceptabel" (voor werk bv) blijkt dat ze er leuker uitzien of op zijn minst net zo leuk met de "juiste" kleding voor hun sociale kring/werk.
Daarbij kun je ook uniek zijn binnen kledingsvoorschriften.
Mooi of niet mooi is relatief en niet belangrijk binnen een instituut als school. En buiten schooltijd kun je toch gewoon dragen wat je wilt...

Als je niet past bij snobs of "rijke mensen" , is dat niet om je gebrek aan merkkleding, maar door je persoonlijkheid die daar mee botst. De merkkleding is slechts een excuus om je aan te vallen of buiten te sluiten.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:44

Ach, al die kinders die ik 's morgens zie fietsen dragen een uniform: zelfde soort tas, zelfde soort fiets-met-rek-en-bloemen voorop, zelfde laarzen-met-broek-erin, zelfde haar (meiden lang, jongens eh ook lang).. etc.
Mensen houden nou eenmaal van kuddegedrag... :)

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:46

Cassidy schreef:
Een mens heeft maar een beperkte hoeveelheid energie tot zijn beschikking. Daar moet je zuinig mee omgaan. In het leven moet je ook leren omgaan met regels en je leren houden aan afspraken. Als je daar een probleem mee hebt, en je al je energie stopt in het omzeilen ervan, blijft er weinig energie over voor de dingen die er echt toe doen en die echt belangrijk zijn...

Oftewel; allemaal meelopen en allemaal de neuzen dezelfde kant op? Dan komen we toch ook niet echt verder in het leven. Het is de kunst om dingen te veranderen (in de zin van verbeteren) zónder dat het je teveel energie kost. Als je het met de juiste motivatie doet levert het je waarschijnlijk energie op om te veranderen.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:47

Als het écht zou moeten zou ik me er verder ook niet druk om maken hoor, ik heb wel wat beters te doen. Maar als ik een kort rokje wil dragen ipv. een lange mag ik dat toch zelf weten? :+

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 20:50

ik ben echt tegen!
Vreselijk.. zou me dan echt gevangen voelen ..
En ook niet dragen ;) Ik ben Ik en o.a mijn kleding laat zien wie ik ben ;)