'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:40

Ik vind het sowieso al stom klinken: 'flesmoeder' ... Je bent toch gewoon moeder lijkt mij??

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:41

Citaat:
Feit is dat oxytocine vrij komt bij de MOEDER door het toeschietreflex.

Dat is niet bij elke moeder zo.... :n

Bloodymary

SusanH schreef:
Ben even verder gaan zoeken.

Die professor Sauer is trouwens gesponsord door de kv industrie....als ik het niet dacht. Altijd als er iemand roept dat bv echt niet zoveel voordelen heeft, heeft de kv industrie een dikke vinger in de pap.

Kijk trouwens ook eens op http://www.borstvoeding.com bij de voordelen van lang(er) voeden.

Bron? Altijd erg makkelijk om zoiets te roepen, maar daar moet wel bewijs van zijn.

HeleneDas

Ragdollcat schreef:
Ik vind het gewoon incest.

Ik vind het erg raar dat een kind van 5 jaar nog aan de borst lurkt, afstotelijk gewoon, dat is toch niet normaal, kind is in staat om gewoon voedsel te eten.

Als de moeder dan zegt dat geeft een lekker gevoel ????huh.........

In Afrika, ok want er is geen eten he, dan doe je als moeder wat je kunt om je kind te kunnen voeden, maar in westerse landen???????

Je eerste regel vooral, weet je wel wat je zegt? :(

Het is ook niets voor mij om een kleuter aan de borstvoeding te zien\hebben, maar je kunt ook overdrijven. Iedereen moet het zelf weten. Ik zou later sws niet voor borstvoeding gaan, ik heb er op 1 of andere manier gewoon niets mee, misschien veranderd het nog natuurlijk maar half jaar\jaar is voor mij dan echt de limit!
Maar sommige kunnen wel wat respectvoller blijven, iedereen mag zn mening hebben, maar je kan te ver gaan!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:42

Blue_Eyes schreef:
Toch zie ik in dit topic geen enkele bv-moeder fel uit de hoek komen. De mensen die tegen zijn daarentegen...

Waar zeg ik dat dan? Ik heb het over een ander topic...

En de mensen tegen BV? Nou, enkel laten die weten wat ze ervan vinden, dat is immers de vraag. Zou raar zijn als hier in dit topic geen antwoord op gegeven wordt. ;)

Zelf ben ik heel erg voor BV maar laat de mensen die FV geven altijd wel in hun waarde. Soms wil het niet, lukt het niet en kan het niet. Ook dat moet gerespecteerd worden!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:43

*zucht* Volgens mij val ik niemand aan en ik reageer helemaal niet heftig op moeders die de fles geven. (als flesmoeders al weer niet goed is......)
Maargoed, misschien schrijf ik dingen die ik niet door heb ofzo. := En welke smiley is misplaatst, dat zie ik ook al niet geloof ik....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:43

Bloodymary schreef:
Bron? Altijd erg makkelijk om zoiets te roepen, maar daar moet wel bewijs van zijn.

Staat gewoon in het artikel, hoor ;)
Oh ja, en zijn taakomschrijving bij de RUG: http://www.rug.nl/staff/p.j.j.sauer/index
Hij is dus 'Member Scientific Advisory Board Danone Babyvoeding'

Brainless schreef:
Citaat:
Feit is dat oxytocine vrij komt bij de MOEDER door het toeschietreflex.

Dat is niet bij elke moeder zo.... :n

Er zijn altijd uitzonderingen, maar in 99,9% van de gevallen is het wel zo. Het is namelijk ook het hormoon dat de toeschietreflex opwekt.

@MB; dat je laat weten wat je ervan vindt is een ding, maar woorden als achterlijk, belachelijk, melkkoe en zelfs incest... Neuh, die zijn niet fel ofzo :n
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 08-09-11 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nathalie

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:44

Idd, zonder oxytocine ook geen TSR. Dus dat is sowieso al niet heel normaal. Dan ga je syntocinon spuiten, en wat is dat? Ook oxytocine. :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:45

Nou, iedereen moet het zelf weten als ze mij er maar niet mee lastig vallen en het een beetje discreet doen.

Persoonlijk vind ik het toch echt iets koe-achtigs hebben en wat je zegt, het kind lijkt me er wel een beetje infantiel van blijven. Denk trouwens dat het vooral iets is dat de moeders graag willen. Zijn toch bepaalde types.

Ja, kom er maar in!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:46

Zoals de naam al zegt inderdaad; synthetische oxytocine :j

gr_roos

Zo weer een hoop bijgelezen, maar wat me opvalt is dat er hier een hoop mensen zijn die vinden dat andere pech hebben als ze het niet prettig vinden om iemand borstvoeding te geven. Kijk maar de andere kant op. Persoonlijk vind ik dat als je BV geeft, jij de persoon bent die ervoor moet zorgen dat andere er geen last van hebben. Iemand die in zijn neus peutert vind ik ook vies om te zien, iemand die borstvoeding geeft ook. Er zullen gerust mensen zijn die het wel discreet doen, maar de meerderheid doet het niet. Bij zo'n kleintje valt het ook sneller te maskeren als bij een groter kind.

sarabande schreef:
Het waren vooral niet zulke aantrekkelijke vrouwen in het journaal, weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar dat jongetje leek ook niet erg slim, is dat eigenlijk al onderzocht of borstvoeding na een jaar (wat mij al lang genoeg lijkt eigenlijk) niet infantiel maakt.

Helemaal mee eens en de rest houd ik voor me ;)

Flesmoeders vind ik als iemand die geen kinderen heeft en wil wel een beetje raar klinken. Ik krijg daar een beetje potlam idee bij. Dat zijn toch ook gewoon moeders, maar krijg hier een beetje de indruk dat de moeders die lang bv geven zich een betere moeder voelen.

F_Orumster

Nathalie schreef:
*zucht* Volgens mij val ik niemand aan en ik reageer helemaal niet heftig op moeders die de fles geven. (als flesmoeders al weer niet goed is......)
Maargoed, misschien schrijf ik dingen die ik niet door heb ofzo. := En welke smiley is misplaatst, dat zie ik ook al niet geloof ik....

Ik vind juist dat dit topic keurig neutraal verloopt, ieder kan zijn mening geven zonder dat iemand de ander wat oplegt en zie dus ook niet aanleiding dat sommigen in de verdediging schieten.

Ik moet zelf niet aan bv denken maar ik moet ook al niet denken aan zwanger zijn of kinderen krijgen, maar daarom snap ik de beweegredenen van beide kampen zeer prima.

Toegegeven, ik voel me er wat opgelaten bij als iemand bv geeft waar ik bij ben. Maar dan kijk ik wel de andere kant op.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 08-09-11 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:47

B_E, dat zijn er enkelen die dat zeggen... En daarbij komend, dat vind ik ook niet gepast hoor... Maar dat zijn gelukkig mijn woorden niet. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:47

@gr_roos; Dat wordt vooral zo genoemd uit luiheid; anders moet men iedere keer typen 'moeders die borstvoeding geven' of 'moeders die flesvoeding geven'. Als je al weet wat het betekent, dan is een term als 'flesmoeders' gewoon veel sneller getypt.

En infantiel blijven van langer dan een jaar bv krijgen? Kom nou... :')

@MB; ik zeg ook niet dat jij dat doet. Maar de algemene tendens van felheid komt in dit topic toch meer vanuit de anti-lang-bv-hoek (wat een woord :')) dan vanuit de pro-hoek.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 08-09-11 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:48

Blue_Eyes schreef:
Bloodymary schreef:

Staat gewoon in het artikel, hoor ;)
Oh ja, en zijn taakomschrijving bij de RUG: http://www.rug.nl/staff/p.j.j.sauer/index
Hij is dus 'Member Scientific Advisory Board Danone Babyvoeding'

Oke dan, dat werd er inderdaad bij het journaal niet bij gezegd. Maar hij wordt dus niet gesponsord, maar is daar adviseur. Dat kan natuurlijk ook zijn omdat hij onderzocht heeft dat BV geen voordeel geeft boven FV en dat hij daarom gevraagd is om adviseur te worden om de FV zo goed mogelijk te maken. En daar is dan weer niets mis mee.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:49

raar verhaal, ik heb niet alles gelezen maar vind het vreemd dat aan de ene kant een kind van 4-5 jaar nog aan de borst gaat en dit "moet kunnen" terwijl er aan de andere kant kinderen van 4-5 jaar worden beschuldigd van sexuele handelingen bij klasgenootjes. Rare wereld toch.....

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:50

Ja, en een adviseur wordt niet betaald. :') Ik denk dat als hij heel hard gaat roepen dat je geen fles moet geven, maar zo lang mogelijk de borst, dat ze hem toch ook niet lang als adviseur willen houden...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:50

F_Orumster schreef:
Nathalie schreef:

Ik vind juist dat dit topic keurig neutraal verloopt, ieder kan zijn mening geven zonder dat iemand de ander wat oplegt en zie dus ook niet aanleiding dat sommigen in de verdediging schieten.

Ik moet zelf niet aan bv denken maar ik moet ook al niet denken aan zwanger zijn of kinderen krijgen, maar daarom snap ik de beweegredenen van beide kampen zeer prima.

Toegegeven, ik voel me er wat opgelaten bij als iemand bv geeft waar ik bij ben. Maar dan kijk ik wel de andere kant op.

Dat dacht ik ook.....

Ik voed wel openbaar. (iig, nu is het niet meer nodig, voorheen wel) Maar wel discreet, met een doek eroverheen en niet midden in het restaurant. Maar dat vind ik persoonlijk niet meer dan normaal. Ik ben ook vrij preuts aangelegd. :+

En dat het altijd dezelfde types zijn die langvoeden? Onzin natuurlijk.
Toevallig was ik gister bij de huisarts, er was een nieuwe bij in de praktijk, die ging al bijna uit het dossier verwijderen dat ik BV gaf, want dat was vast een foutje. Nee meneer, ze krijgt nog borstvoeding.... :+ Het is flauwekul dat het bepaalde typetjes zijn. Ik denk dat niemand het van me zou verwachten namelijk.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:51

Blue_Eyes schreef:
@gr_roos; Dat wordt vooral zo genoemd uit luiheid; anders moet men iedere keer typen 'moeders die borstvoeding geven' of 'moeders die flesvoeding geven'. Als je al weet wat het betekent, dan is een term als 'flesmoeders' gewoon veel sneller getypt.

En infantiel blijven van langer dan een jaar bv krijgen? Kom nou... :')

@MB; ik zeg ook niet dat jij dat doet. Maar de algemene tendens van felheid komt in dit topic toch meer vanuit de anti-lang-bv-hoek (wat een woord :')) dan vanuit de pro-hoek.

Dat komt waarschijnlijk ook omdat men de periode die het kind aan de borst hangt, wat raar vindt. Logisch dat daar meer weerstand van komt. Ik ben ook erg voor BV maar kindjes met FV worden ook groot en gezond hoor. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:53

Oh, ik ben zelf ook op fv groot geworden, hoor. Mijn moeder had geen keus, want die behoorde bij die zeldzame 2% die het echt niet lukte om bv te geven. Toch ben ik heel blij dat ik mijn meiden allebei zo lang heb mogen voeden :j

Iets 'raar vinden' geeft nog niet echt een excuus om zulke dingen te roepen. Maar goed, ik zal er maar over ophouden ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:53

sarabande schreef:
Het waren vooral niet zulke aantrekkelijke vrouwen in het journaal, weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Maar dat jongetje leek ook niet erg slim, is dat eigenlijk al onderzocht of borstvoeding na een jaar (wat mij al lang genoeg lijkt eigenlijk) niet infantiel maakt.

Dat zou hem zijn zeg, dat we slimme of domme kinderen zouden krijgen door borstvoeding _O-

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:54

Bloodymary schreef:
Nou, iedereen moet het zelf weten als ze mij er maar niet mee lastig vallen en het een beetje discreet doen.

Persoonlijk vind ik het toch echt iets koe-achtigs hebben en wat je zegt, het kind lijkt me er wel een beetje infantiel van blijven. Denk trouwens dat het vooral iets is dat de moeders graag willen. Zijn toch bepaalde types.

Ja, kom er maar in!

Hoezo zouden kinderen er infantiel van worden/ blijven? Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die bv hebben gehad gedurende de eerste zoveel maanden gemiddeld een paar punten hoger scoren bij een iq test later. google maar eens :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:54

Blue_Eyes schreef:

Ik snap de luiheid wel hoor :j maar toch voelt het wat raar en kil aan... :)
(maar goed, zal ook wel komen omdat ik een fase zit waarin ik denk aan kinderen (wel over 2 a 3 jaar haha) en weet dat borstvoeding er eigenlijk niet in zal zitten := Voel mij onbewust al aangesproken op het woord flesmoeder hahaha. Stomme vrouwelijke hormonen :D)_
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-09-11 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:55

Nathalie, jij doet het waarschijnlijk omdat je denkt dat je kindje het nog nodig heeft. Mijn mening is dat 1 jaar voldoende is als je het wil doen.

Ik heb ook BV in het openbaar gegeven, boeit mij ook niets, doekje erover en klaar. Geen mens die wat ziet. Vind ik ook gewoon dat dat moet kunnen hoor.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:56

Dat was niet mijn bedoeling, maar inderdaad noem ik het altijd flesmoeder of borstmoeder. Denk dat dat termen zijn die moeders onderling gebruiken, kan wellicht idd anders overkomen op mensen zonder kids of met oudere kids? Ik weet het niet. :) Maar bedoelde het niet vervelend in ieder geval.