de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:33

Er bestaat een rechtsysteem, waar doodstraf, martelen en verminking een onderdeel van zijn. Dat systeem heet de sharia en ik heb zo'n idee dat heel veel voorstanders van doodstraf e.d. tegelijkertijd ook hele grote tegenstanders van die sharia zijn.

Doodstraf is wat mij betreft nooit een optie. Je verlaagt je dan tot het niveau dat je wilt bestrijden.

MamboBeach

Re: de doodstraf weer invoeren wat vinden jullie hier van

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:40

Als iemand de doodstraf krijgt is er in elk geval geen sprake van herhaling door die persoon. Dat is nogal eens anders, zeker hier in NL, en dat vind ik een trieste zaak. Nogmaals, het is wel een moeilijk punt want je moet wel zeker weten dat je de desbetreffende dader hebt. Als het bewijs sluitend is zou ik zeggen ja.

Wat er hier wordt gezegd dat een gevangenisstraf erger is voor een dader, waarom dat dan wel voor een persoon die wellicht de dader niet is? Dat vind ik wel bijzonder.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:45

MamboBeach schreef:
Wat er hier wordt gezegd dat een gevangenisstraf erger is voor een dader, waarom dat dan wel voor een persoon die wellicht de dader niet is? Dat vind ik wel bijzonder.

Omdat er altijd hoop is op gerechtigheid, dat is bij de doodstraf uitgesloten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:03

MamboBeach schreef:

Uit de gevangenis kun je nog vrijgelaten worden als ineens toch boven water komt dat je onschuldig bent. Terughalen uit de dood is een beetje lastig. :roll:

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:40

Karl66 schreef:
Er bestaat een rechtsysteem, waar doodstraf, martelen en verminking een onderdeel van zijn. Dat systeem heet de sharia en ik heb zo'n idee dat heel veel voorstanders van doodstraf e.d. tegelijkertijd ook hele grote tegenstanders van die sharia zijn.

Doodstraf is wat mij betreft nooit een optie. Je verlaagt je dan tot het niveau dat je wilt bestrijden.

´Enhanced Interrogation Techniques´ en de doodstraf vormen ook in de VS een deel van het systeem.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:43

Karl66 schreef:

Kan je levenslang opsluiten (en dus vrijheid, privacy en handelingsbekwaamheid ontnemen) ook geen marteling noemen? Valt na mijn idee wel onder geestelijke mishandeling..

Dan vind ik de doodstraf een humanere oplossing.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:27

MamboBeach schreef:
Als het bewijs sluitend is zou ik zeggen ja.

Volgens het hele rechtssysteem mag iemand pas opgesloten worden als het bewijs sluitend is.. Hoe kun je dan verschil maken tussen een gevangenisstraf en de doodstraf? In beide gevallen moet het 100% zeker zijn dat iemand de dader is, we weten allemaal dat het helaas vaak genoeg voorkomt dat dat niet zo is. Ook in de Puttense moordzaak dachten ze 100% zeker te weten de juiste daders te pakken te hebben..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:52

DNA testen zijn nooit 100% zeker. Wat ze leveren is een 99,99% kans, en dat noemen ze 'een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid'. Daarom kun je ook nooit op basis van alleen DNA veroordeeld worden.

xcaroline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 16:56

ik ben tegen de doodstraf als je de verkeerde dader hebt is hij dood kan je het niet meer terug draaien. en de dader kan vindt ik beter levens lang vast zitten dat voelt hij het anders is hij dood en vindt ik dat hij er te makkelijk van af komt.

flamingoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:49

Karl66 schreef:

Wat een raar idee , bij de Sharia wordt je al gestenigd als je als vrouw verkeerd naar een man kijkt , of als je homo bent , jij maakt echt leuke vergelijkingen hoor.
Ik ben ws net zo tegen de sharia als dat jij tegen de doodstraf bent

Sharia "Nee '
Doodstraf "Ja "

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:53

Vjestagirl schreef:
lifeofmarit schreef:
hij heeft dan zo veel slechts gedaan, laten wij niet zo diep zakken als hem en zijn leven afnemen.
levenslang alleen oplsuiten met oud brood en water is veel beter.

Jammer dat dat dan weer tegen mensenrechten ingaat.

Ik ben tegen de doodstraf, in alle gevallen, net als dat ik tegen het 'martelen' van gevangenen ben (alles afnemen, water en brood, medische experimenten en wat mensen dan ook willen doen).

Ik denk dat ieder mens de kans moet krijgen om zijn of haar leven te beteren, om berouw te tonen en om tot het inzicht te komen dat wat ze gedaan hebben fout is. Al is het binnen 4 muren.

Dit is bijna onmogelijk! Oke, iemand die een ander vermoord kan daar heeeeeeel veel spijt van hebben en idd berouw hebben etc. Maar die man is oslo en genoeg mensen, massa vermoorders en verkrachters, die mensen zijn ziek in hun hoofd en kunnen niet veranderen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:55

Iney schreef:
Vjestagirl schreef:
Jammer dat dat dan weer tegen mensenrechten ingaat.

Ik ben tegen de doodstraf, in alle gevallen, net als dat ik tegen het 'martelen' van gevangenen ben (alles afnemen, water en brood, medische experimenten en wat mensen dan ook willen doen).

Ik denk dat ieder mens de kans moet krijgen om zijn of haar leven te beteren, om berouw te tonen en om tot het inzicht te komen dat wat ze gedaan hebben fout is. Al is het binnen 4 muren.

Dit is bijna onmogelijk! Oke, iemand die een ander vermoord kan daar heeeeeeel veel spijt van hebben en idd berouw hebben etc. Maar die man is oslo en genoeg mensen, massa vermoorders en verkrachters, die mensen zijn ziek in hun hoofd en kunnen niet veranderen!

En dan nog moet hij de kans krijgen... De kans om beter te worden, de kans om te beteren...

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:58

Sorry maar dat vind ik echt heel dom, als mijn benen eraf zijn toch proberen te gaan lopen. Mensen die ziek zijn in hun hoofd wordt niet voor niks ongeneeselijk ziek moeten geen tweede kans krijgen. Ik gun bijna iedereen een tweede kans maar zon iemand niet die kan heel veel schade aanrichten door weer een moord te plegen.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 17:59

BaileyMix schreef:
Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor :n Nu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.

sluit ik me helemaal bij aan gewoon opruimen die handel.
mensen die moorden hebben gepleegt verkrachters weg ermee
zou er geen problemen mee hebben hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:00

Iney schreef:
Sorry maar dat vind ik echt heel dom, als mijn benen eraf zijn toch proberen te gaan lopen. Mensen die ziek zijn in hun hoofd wordt niet voor niks ongeneeselijk ziek moeten geen tweede kans krijgen. Ik gun bijna iedereen een tweede kans maar zon iemand niet die kan heel veel schade aanrichten door weer een moord te plegen.

Iemand die ziek is doden om zijn ziekte vind ik dan weer een zwaktebod.

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:01

dennisje schreef:
BaileyMix schreef:
Ik zou er ook geen problemen mee hebben hoor :n Nu gaat zo'n idioot op 'onze' kosten de cel in, terwijl zo iemand toch helemaal niks waard meer is in deze wereld? Ik zou zeggen opgeruimd staat netjes, weg ermee.

sluit ik me helemaal bij aan gewoon opruimen die handel.
mensen die moorden hebben gepleegt verkrachters weg ermee
zou er geen problemen mee hebben hoor.

Mee eens, zou de wereld een stuk mooier op worden. Al die narigheid die je tegenwoordig hoord, je durft tegenwoordig niet eens meer alleen over straat!

InezFlip

Vjestagirl schreef:
Iney schreef:

Iemand die ziek is doden om zijn ziekte vind ik dan weer een zwaktebod.

Sja, dat is hard.

Tallie1979

Ik sta hier neutraal in. Ik ben in sommige gevallen voor, in andere gevallen tegen.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:02

Vjestagirl schreef:
Iney schreef:

En dan nog moet hij de kans krijgen... De kans om beter te worden, de kans om te beteren...

Leuk in theorie, maar dat werkt niet in de praktijk. ;)

Daarnaast geloof ik er geen snars van dat die man ontoerekeningsvatbaar/"ziek" zou zijn.. Dat wij er met ons hoofd niet bij kunnen dat iemand hiertoe in staat is, betekent niet dat iemand per se geestesziek is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:03

Ik heb vrienden die iemand vermoord hebben. De een zit levenslang vast, de ander komt over 5 jaar vrij. Alle 2 goede jongens. De eerste heeft iemand vermoord omdat die aan zijn dochter had gezeten, en dan bedoel ik niet een hand op de schouder. De tweede is door omstandigheden gewoon compleet de mist in gegaan, en heeft daar gigantische spijt van. Ik zie niet in waarom ze dood zouden moeten...

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:06

Vjestagirl schreef:
Ik heb vrienden die iemand vermoord hebben. De een zit levenslang vast, de ander komt over 5 jaar vrij. [url]Alle 2 goede jongens[/url]. De eerste heeft iemand vermoord omdat die aan zijn dochter had gezeten, en dan bedoel ik niet een hand op de schouder. De tweede is door omstandigheden gewoon compleet de mist in gegaan, en heeft daar gigantische spijt van. Ik zie niet in waarom ze dood zouden moeten...

uhhu maar ze vermoorden wel iemand dan ben je in mijn ogen geen goed persoon.
mensen die andere vermoorden maakt niet uit om welke reden hoort vast te zitten levens lang massamoordenaars mogen van mij ook dood.
dat er aan zn dochter word gezeten is geen reden om dus maar iemand ff te vermoorden heel simpel dan heb je een kronkel los.
en dat je de mist in gaat het zelfde.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:07

Ik weet het niet er zijn eigenlijk drie argumenten die mij te binnen schieten:

1. financieel: Het zou veel goedkoper zijn om mensen ter dood te veroordelen dan ze in een cel te stoppen.

2. Ethisch: Hebben wij, nou ja de rechters in dit geval, het recht om te oordelen over iemand zijn leven? en maakt het ons niet net zo slecht als de moordenaar zelf.

3. Is het wel echt een straf? Ik bedoel de meeste mensen die zo crimineel zijn, zijn psychisch niet in orde. En dan doen ze iets en ze krijgen 1 spuitje en zijn overal vanaf. Van alle problemen die ze hebben enz.
Mij lijkt je hele leven opgesloten moeten zitten een veel ergere straf. Aan de andere kant vind ik de gevangenissen in Nederland dan misschien weer te mild. Ik bedoel ze mogen tv kijken toch. Ik weet er niet heel veel vanaf maar volgens mij krijgen ze van alles en het weegt niet op tegen vrijheid natuurlijk, maar het compenseert wel een soort van..

Mij lijkt een soort van werkplaats waarin ze voor de maatschappij nuttige dingen verrichten veel beter. En dan uiteraard niet à la de jodenkampen vroeger, want zo klinkt het wel een beetje. Maar gewoon dat de gevangenen een werkdag van acht uur maken, en verder beschikking hebben over primaire levensbehoeften. Zo verdienen ze zichzelf terug en leveren ze ook nog een bijdrage. Maargoed, misschien is dit ook wel onuitvoerbaar en gewoon heel idealistisch van me ;)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:08

Vjestagirl schreef:
Ik heb vrienden die iemand vermoord hebben. De een zit levenslang vast, de ander komt over 5 jaar vrij. Alle 2 goede jongens. De eerste heeft iemand vermoord omdat die aan zijn dochter had gezeten, en dan bedoel ik niet een hand op de schouder. De tweede is door omstandigheden gewoon compleet de mist in gegaan, en heeft daar gigantische spijt van. Ik zie niet in waarom ze dood zouden moeten...

Dit is natuurlijk appels met peren vergelijken....

Bijvoorbeeld de man die in Noorwegen huis gehouden heeft vind niet vergelijkbaar met iemand die iemand vermoord die aan zijn dochter heeft gezeten. Dit is ook de reden waarom wij hier in Nederland (en in de meeste westerse landen) jurisprudentie hebben. Na mijn idee mag de doodstraf daarin wel het "andere uiterste" zijn. Je kunt na mijn idee niet zeggen "moord is moord" aangezien er ook nog een motief bij komt kijken.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:09

Ik ben tegen de dood als straf. Vind wel dat mensen die levenslang opgesloten zitten de keus moeten krijgen hun leven te beeïndigen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 18:11

dennisje schreef:
Vjestagirl schreef:
Ik heb vrienden die iemand vermoord hebben. De een zit levenslang vast, de ander komt over 5 jaar vrij. [url]Alle 2 goede jongens[/url]. De eerste heeft iemand vermoord omdat die aan zijn dochter had gezeten, en dan bedoel ik niet een hand op de schouder. De tweede is door omstandigheden gewoon compleet de mist in gegaan, en heeft daar gigantische spijt van. Ik zie niet in waarom ze dood zouden moeten...

uhhu maar ze vermoorden wel iemand dan ben je in mijn ogen geen goed persoon.
mensen die andere vermoorden maakt niet uit om welke reden hoort vast te zitten levens lang massamoordenaars mogen van mij ook dood.
dat er aan zn dochter word gezeten is geen reden om dus maar iemand ff te vermoorden heel simpel dan heb je een kronkel los.
en dat je de mist in gaat het zelfde.

Een kat int nauw maakt rare sprongen. Je moet voor de lol de topics hier op bokt over pedofilie eens lezen. Daar wordt ook gezegd 'als iemand aan mijn kind komt dan neem ik het recht in eigen hand' en dat vind iedereen heel erg logisch. Vervolgens zeg ik dat ik iemand ken die dat gedaan heeft, en diegene heeft dan een kronkel in z'n kop? Nee, hij vond zijn dochter huilend, en is vervolgens naar diegene toe gegaan en heeft een waas voor zijn ogen gekregen.

Die andere gozer is opgegroeid in omstandigheden die jij en ik je niet kunnen voorstellen. Drugshandel in gegaan en daar door zijn vriendjes en door het geld de weg kwijt geraakt. Is in paniek geraakt toen iemand hem dreigde te verlinken en heeft die man vervolgens neergeschoten. Mag niet, heel slecht, wel verklaarbaar...