Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gipsyboy

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:18

nou ook voor mij geld er gaat geen 1 eurocent uit mijn zak naar afrika toe.:n

moet je kijken wat een geld erheen gaat, ik vind het belachelijk.
alsof heel nederland stinkend rijk is en het makkelijk kan missen :?

laten ze een tiental vrachtwagens met condooms sturen en zoveel mogelijk mannen daar castreren.
dan is de hongersnood zo voorbij. maar nee dat is tegen de mensenrechten :\

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:20

Afrika heeft een mentaliteitswisseling nodig net zoals india in de tijd, dan kan je er nog jaren duizende euro's in pompen er moet verschil komen geen geld.
Maar goed, zie naar tibet wat daar gebeurt dan komt afrika nog veel in het nieuws.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:23

mika11 schreef:
Dus mensen zijn eigenlijk niet rampen-moe maar Afrika-moe.
Dat kan ik me best voorstellen want ondanks alle hulp sinds minimaal 70 jaar verandert er niet veel.

Precies, ligt ook aan de mensen daar, Hun leven dan ook er zelf ermeezitten, t doet me niks, vind alleen jammer dat een mooi land als afrika naar de kloten is.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 13:27

Ragdollcat
afrika heeft ook mooie stadjes en gebieden :J

voor derest ben ik het ook met mika eens
het is een blijvend probleem we zullen ze nooit allemaal kunnen helpen
zoals ik al eerders zei het is een cirkel van jong van school afgaan ,trouwen ,kids krijgen, en voor 1 euro op het land werken.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:13

Ik begrijp werkelijk niet hoe je zó krom kan redeneren dat doodgaan van de honger en dorst in een ontwikkelingsland in oorlog je eigen schuld is. Dat vind ik gewoon knap.

"Die mensen" zijn beter af: ach ja, ik zou zeggen stop ze in een veewagen en help ze een handje. De overbekende vergelijking dringt zich op....

"Die mensen" horen daar niet te wonen? Half Nederland is ex-zeebodem. Als er iemand ergens niet hoort te wonen, dan zijn zijn het wel Nederlanders!

Dat je geen geld wil geven omdat je bang bent dat het niet aankomt is een ding, je zo uitlaten over je medemens zegt zo ontzettend veel meer over jezelf dan over die mensen in Somalie...

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:18

Ragdollcat schreef:
Logisch toch!!! dat gedoe in Afrika is al tientallen jaren aan de gang. Er ging ook vroeger geld heen, maar het heeft niets opgelost en ze doen ook niks aan ontwikkeling en oplossing.

Ze voeren er alleen maar oorlogen uit en vermoorden er mensen en verkrachten er vrouwen/kinderen (alles wat maar vrouwelijk is) en krijgen maar raak kinderen, probleem is politiek en regeringen daar. Vaak gaat het geld ook daarheen, ja waar komen al dat wapen dan anders vandaan en dat die afrikaanse dictatoren zo rijk zijn?????

Nee hoor laat ze het maar eens zelf oplossen/uitzoeken, alles is mogelijk en waar blijven de rijke arabische landen, al die oliesjieks? kunnen ze er geen geld doneren en het is ook nog eens in hun eigen Afrika!

We gaan geen oorlogen en wapens sponsoren dat is eigenlijk het geval.

En dat van Haiti, daar is nog lang niet alle geld erheen gegaan, sterker nog.... ze zitten nog steeds zonder huizen en hulp, dus waar is t geld dan gebleven, die is meer dan voldoende om ze te helpen en dat van die Tsunami paar jaar terug ook daar ging lang niet al het geld heen, waar is t geld dan gebleven???

En daarbij worden de bejaardenhuizen ernstig tekort gedaan door bezuinigingen en bestaan er voedselbanken in NL en pensioenen gekort/slecht, toch is er heel veel geld naar Griekenland gegaan????? en wij worden tekort gedaan en voor de gek gehouden, grieken worden geholpen met onze zuurverdiende geld (luie grieken en met 55 al met pensioen en al die ambtenaren die dik verdienen met niksdoen).

Er gaat al geld naar Afrika van NL van onze belastinggeld, we hebben dus collectief geld geschonken dus aub geen gezeur dat we niks geven, Nederland is heel vrijgevig.

Het probleem in Afrika is niet ineens gekomen het speelt al heel lang, toch wordt er niet veel aan gedaan er zijn veel dingen mogelijk, maar ja niks doen = in de problemen komen.

ook precies mijn worden +:)+
wij deden op de basis school niks anders dan steeds geld inzamelen voor die landen... en die landen zien er met en zonder geld precies het zelfde uit (zelfs na aantal jaar _-:( )

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:32

Ik ben opgegroeid in Kameroen en veel mensen willen wel vooruit, maar het is de corruptie in eigen land gevoed door de rijke landen. Veel landen in Afrika worden expres onder de duim gehouden zodat wij westerlingen kunnen profiteren! Waar dacht je dat het leer van je rijlaarzen of tas vandaan komt? Grondstoffen of producten als koffie? En wat krijgen ze er voor terug niets, al het geld blijft kleven bij westerse organisaties. Er zijn wel organisaties die de nomade stammen heeft proberen te waarschuwen voor de droogte, om voortijdig al het vee te verkopen en het geld te investeren. Maar veel van die stammen zijn natuurlijk moeilijk te bereiken. Als wij als westerlingen ons niet hadden lopen bemoeien met Afrika, dan waren de mensen daar veeel gelukkiger geweest.

Helaas is het waar dat veel geld dat via NGO's naar die regio's gaat ook niet op de goeie plek terecht komt. Maar uitspraken als waarom geld geven, die mensen doen zelf toch niets aan hun problemen is mij veelste zwart-wit.

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:35

HindaFree schreef:
wij deden op de basis school niks anders dan steeds geld inzamelen voor die landen... en die landen zien er met en zonder geld precies het zelfde uit (zelfs na aantal jaar _-:( )

Ben je zelf in Afrika wezen kijken of die landen er nog precies hetzelfde uitzien?

Ik weet dat ontwikkelingswerk ontzettend frustrerend, dat het in Afrika allemaal moeizaam verloopt, maar er zijn wel degelijk verschillen.
Er begint in een groot aantal landen een middenklasse te ontstaan en er raken bedrijven geinteresseerd om te investeren in Afrika.

En wat je niet moet vergeten is dat wij als westerse landen een grote vinger in de pap hebben gehad wat betreft de ontwikkeling van Afrika. Als je in Afrika gaat vragen hoe het met de ontwikkeling is gegaan de afgelopen decennia hoor je steevast dat het vanaf de jaren '80 minder is geworden, de kwaliteit van onderwijs en gezondheidszorg is toen achter uit gegaan. Laat nou net in dezelfde periode het grote Structurele Aanpassings Programma (SAP) van start zijn gegaan onder leiding van de Wereldbank en het IMF, waarin landen gedwongen werden om te bezuinigen op onderwijs en de gezondheidszorg.

Het is wel erg makkelijk om nu te zeggen dat ze het allemaal maar uit moeten zoeken, terwijl wij zelf de landen met een puinhoop hebben achtergelaten na de kolonisatie, SAP, verschrikkelijk dure monopolie afspraken op bv water door multinationals en handelsbelemmeringen (die Afrika zo'n slordige 500 miljard dollar per jaar zouden schelen)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:39

HindaFree schreef:

Wellicht was het inderdaad beter geweest als je die tijd gebruikt had om wat te leren en je te verdiepen in de rest van de wereld

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:41

Blijkbaar zijn er een hoop mensen met een onwijs groot bord voor hun hoofd.

Hoe lang word er al niet gedoneerd aan "Zielig Afrika"?
Is er sinds de eerste donatie íets veranderd?
Volgens mij is vooral de auto van de stichter van de fondsen veranderd, net als de bankrekening.

Hulp moet niet van geld komen, hulp moet direct komen. Project Going Global vind ik onwijs goed, daar gaan mensen naar het land toe om iets te betekenen.

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 14:49

Marjoow schreef:
Hulp moet niet van geld komen, hulp moet direct komen. Project Going Global vind ik onwijs goed, daar gaan mensen naar het land toe om iets te betekenen.

Hoe bouw je schoolgebouwen, ziekenhuizen, wegen zonder geld?
Hoe ontwikkel je betere behandelmethoden voor HIV/ AIDS, hoe zet je projecten op om mensen zelfredzaam te maken door ze een vak te leren?

Precies, daar heb je flink wat geld voor nodig.

Naar de landen toe gaan is zeker iets wat belangrijk is, maar dan wel om bewustzijn hier te vergroten
In je eentje of met een groepje kun je wel iets kleins doen, maar de grote veranderingen (beleidsveranderingen van de overheid) worden toch vaak door grotere organisaties bereikt, die druk kunnen zetten op overheden daar.
Daarnaast mag je ook wel flink kritisch zijn op directe hulp van mensen die naar die landen toe gaan, zoals bouwvakanties en inzamelacties van speelgoed e.d. neem je andere mensen daar weer werk mee af!
(tenzij je tijdens dat bouwen lokale bevolking opleidt en het ingezamelde speelgoed e.d tegen een redelijke prijs verkoopt aan lokale mensen die het op de markt verkopen, en je de opbrengst weer gebruikt voor projecten)

Het is goed om kritisch te zijn op ontwikkelingsorganisaties en er is méér professionalisering nodig. Maar je kunt organisaties écht niet volledig afschrijven. Kijk naar Plan Nederland die de situatie van meisjes in landen als India onder de loep neemt en het op de agenda plaatst in zulke landen, kijk naar Unicef die onwijs goede projecten doet onder de Roma bevolking in Macedonië.

Voordat je zomaar van alles gaat roepen over ineffectiviteit van ontwikkelingsorganisaties vind ik dat je jezelf er wel beter in mag verdiepen. Ik heb in ieder geval wél grote verschillen gezien op projecten waar ik twee jaar later terug kwam om te kijken.

Je kunt ook niet verlangen dat Afrika ineens volledig ontwikkeld is in 1 generatie. Kinderen die nu weer niet naar school kunnen, zijn straks de volwassenen die dingen niet handig aanpakken. Door investeringen in onderwijs door o.a. ontwikkelingsorganisaties, begint het het algemene ontwikkelingsniveau van mensen in die landen omhoog te gaan, gevolgen daarvan zijn demonstraties nu in Malawi, onrust in Zambia en Zimbabwe van mensen die het niet langer meer pikken en eisen gaan stellen aan hun overheid. Op zo'n manier kan van binnenuit zo'n land veranderen, maar daarvoor zijn wél investeringen nodig.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 15:17

Er veranderd NIETS! Helemaal NIETS!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:23

Erg jammer dat door een paar schreeuwende nieuwsberichten dat alle donaties in een bodemloze put zouden verdwijnen, er een hoop mensen daar een excuus uit halen om een andere kant op te kijken.

Ik vind dat panny hierboven het mooi verwoordt. Er is geen makkelijke oplossing en zeker geen snelle. Maar het enige wat we van hier zelf kunnen doen uit onze luie stoel met een lekker bord eten op schoot, is geld geven aan een organisatie als SHO, en kritisch blijven kijken naar hoe dat geld ver- en uitgedeeld wordt.
Ik hoop van harte dat er ook positieve berichten komen over de hulpverlening in Afrika.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:54

Marjoow schreef:

Dat wil nog NIET zeggen dat we Die mensen aan hun LOT OVER MOETEN LATEN!
Die mensen hebben er niet om gevraagd om de corruptie in hun land.
Als je die mensen kúnt helpen,dan doe je dat gewoon,of die regering daar nou corrupt is of niet.
Alle kleine beetjes helpen,en elk geholpen mens is er één.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:56

Weidebloem schreef:
Ik ben opgegroeid in Kameroen en veel mensen willen wel vooruit, maar het is de corruptie in eigen land gevoed door de rijke landen. Veel landen in Afrika worden expres onder de duim gehouden zodat wij westerlingen kunnen profiteren! Waar dacht je dat het leer van je rijlaarzen of tas vandaan komt? Grondstoffen of producten als koffie? En wat krijgen ze er voor terug niets, al het geld blijft kleven bij westerse organisaties. Er zijn wel organisaties die de nomade stammen heeft proberen te waarschuwen voor de droogte, om voortijdig al het vee te verkopen en het geld te investeren. Maar veel van die stammen zijn natuurlijk moeilijk te bereiken. Als wij als westerlingen ons niet hadden lopen bemoeien met Afrika, dan waren de mensen daar veeel gelukkiger geweest.

Helaas is het waar dat veel geld dat via NGO's naar die regio's gaat ook niet op de goeie plek terecht komt. Maar uitspraken als waarom geld geven, die mensen doen zelf toch niets aan hun problemen is mij veelste zwart-wit.

Ik denk ook zeker dat het groter is dan de regering daar alleen, de rijke landen hebben er teveel baat bij dat er arme landen blijven, dat zei ik eerder dit topic ook al

panny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 17:58

Marjoow schreef:

Kun jij dat iets meer onderbouwen? Heb je dat zelf gezien bijvoorbeeld, of haal je dat alleen uit krantenartikelen?

panny schreef:
Maar je kunt organisaties écht niet volledig afschrijven. Kijk naar Plan Nederland die de situatie van meisjes in landen als India onder de loep neemt en het op de agenda plaatst in zulke landen, kijk naar Unicef die onwijs goede projecten doet onder de Roma bevolking in Macedonië.

Voordat je zomaar van alles gaat roepen over ineffectiviteit van ontwikkelingsorganisaties vind ik dat je jezelf er wel beter in mag verdiepen. Ik heb in ieder geval wél grote verschillen gezien op projecten waar ik twee jaar later terug kwam om te kijken.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:03

Precies Panny
Er zijn zoveel organistatie`s waar gedoneerd geld WEL goed terecht komt !!
Hier bv blijft geen cent aan de strijkstok hangen .. http://www.lejofonds.nl/

Ik weet ook dat ik hierdoor echt gezinnen heb geholpen met mijn bijdrage !!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:06

Citaat:
laten ze een tiental vrachtwagens met condooms sturen en zoveel mogelijk mannen daar castreren.
dan is de hongersnood zo voorbij. maar nee dat is tegen de mensenrechten

Doe het dan goed en gooi er gewoon een atoombom op. Dat miezerige volk dat ons ons geld uit onze zak klopt en ons een latent schuldgevoel geeft, hoe durven ze!

Kom, we starten een petitie! 8)7

Dat je zo over je medemens durft te praten, daar schrik ik gewoon van. Ik denk dat de titel van dit topic beantwoordt kan worden met: nee, voor sommige is het niet interessant, al die 'zielige' mensen werken op de zenuwen en daar hebben we last van. Daarom zijn sommige bereid over ze te praten of het ongedierte is.

Mensenrechten, dat is natuurlijk wel iets voor échte mensen, kennelijk.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:31

Ik geef geen geld, wij nederlanders geven als klein land veel en veel meer dan grote landen als frankrijk en duitsland... Laten zij eerst maar eens meer geven.

2de rede waarom ik geen geld geef: Er is nooit duidelijkheid waar het geld voor gebruikt is, waar het precies heen is gegaan. En vervolgens kom je er later achter dat er veel geld aan de strijkstok is blijven hangen en directeuren (rode kruis bijvorbeeld) ontzettend rijk zijn geworden daarvan.

Hoe hard het ook klinkt ik geef geen geld meer, niet bij een hongersnood niet bij een natuurramp. Ik ben gewoon rampmoe en kan op het moment mijn eigen zuur verdiende geld hard genoeg zelf gebruiken om mijn studie te kunnen betalen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:43

Anoli schreef:
Ik geef geen geld, wij nederlanders geven als klein land veel en veel meer dan grote landen als frankrijk en duitsland... Laten zij eerst maar eens meer geven.

Is het een wedstrijd????

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:12

Al zouden de inwoners gehalveerd zijn dan nóg is daar hongersnood.En puur omdat de droogte daar voor zorgt en NIET het aantal inwoners.Als de oogsten mislukken door de droogte,kunnen er zelfs 100 mensen niet eten en is er honger.Begrijp dat dan!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:48

Nee wat jij verkondigd begrijp ik niet .. wil ook niet begrijpen !

Ik kan en wil mijn ogen niet sluiten voor wie zijn ellende dan ook .. of dat nu honger is oorlog rampen of een buurvrouw die ernstig ziek is ..

Mijn vader is jaren geleden voor 1 jaar in Afrika geweest om daar de plaatselijke bevolking te leren vissen met een viskotter(tje) ipv van met kleine bootjes het water op en lijntjes uitgooien .. Het viel niet mee om mensen om te krijgen, ze zijn immers opgevoed met het idee als ik 4 vissen nodig om mijn gezin te voeden. Waarom een boot vol vis vangen .. maar door ze te leren dat een boot vol vis verkocht kan worden en hele dorpen kan voeden . Met de geld opbrengst kinderen naar school kunnen het land bewerkt kan worden .. hebben ze toch iets bereikt .. en veel mensen toekomst gegeven !!

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:05

gohya schreef:
Al zouden de inwoners gehalveerd zijn dan nóg is daar hongersnood.En puur omdat de droogte daar voor zorgt en NIET het aantal inwoners.Als de oogsten mislukken door de droogte,kunnen er zelfs 100 mensen niet eten en is er honger.Begrijp dat dan!

of te wel: dan zouden wij de rest van ons leven geld aan hun moeten geven, zo dat ze daar kunnen blijven wonen... van geld komt er vast niet meer regen en betere grond... lijkt mij tenminste :')

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:17

HindaFree schreef:
of te wel: dan zouden wij de rest van ons leven geld aan hun moeten geven, zo dat ze daar kunnen blijven wonen... van geld komt er vast niet meer regen en betere grond... lijkt mij tenminste :')

Verdiep je nu eens in de materie voor je dit soort dingen roept

Al zouden we ieder jaar miljarden geven, betalen we nog niet terug wat we daar allemaal gestolen hebben en nog steeds stelen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 22:18

HindaFree schreef:
gohya schreef:

Als je het topic helemaal had gelezen dan had je gezien dat ik ook zei dat ze het geld niet daarheen moeten sturen,maar mensen.Mensen die daar instalatie's aanleggen voor water,het is veel werk en kostbaar,maar dan is er wél voor altijd water.Er zijn instalatie's die ze vanuit de zee naar het binnenland onder de grond aanleggen.Dat zoute water word door de instalatie omgezet in zoet water.
Alleen dát zou voor altijd het honger probleem oplossen.Ook mensen erheen sturen die ze leren alles te onderhouden,te repareren enz.De mensen die dat vak dan kunnen,ze als betalende baan aanstellen als monteur,onderhouds man,enz.

Kan jij zo'n kindje recht in de ogen kijken en zeggen,sorry maar jullie zijn uit geholpen.Het is beter dat jullie sterven.

Het punt is,al dat geld word verkeerd besteed!
Het is nú op Ned. 2 over Afrika.