Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:21

easygoing schreef:
Vind het echt verbijsterend hoe makkelijk jij hierover denkt.
Vraag me af hoe je er tegenover zou staan als je als moeder in een agressieve omgeving zit met een stel kinderen en een uitzichtloze toekomst ziet voor jezelf en je kinderen. Waar moet je heen, hoe moet je je kinderen onderhouden, hoe ga je deze al niet makkelijke kinderen in je eentje opvoeden? Dat zijn zo maar een paar vraagjes van de vele die er in je opkomen in een dergelijke situatie.

Er zijn plaatsen genoeg waar je heen kan. Vaak tijdelijk, en ik zal niet zeggen dat het ideaal is en gemakkelijk zal zijn.
Alles beter dan je kinderen te laten mishandelen, of niet?

Ik denk er niet gemakkelijk over trouwens, ik snap wel dat het veel moed vereist. Maar als je die moed niet kan opbrengen voor je kinderen wanneer ze je het meest nodig hebben, dan krijg je dit soort situaties. Getekend voor hun leven, stuk voor stuk.

Pauline

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:22

Is niet waar dat er altijd plek is. Crisisbedden zijn ook beperkt.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:23

Chubby schreef:
Je kunt een SOA ontdekken waar en wanneer je wilt, dat zegt niet veel over het oplopen van de besmetting. In een situatie als deze, waar sprake is of is geweest van seksueel misbruik van jonge kinderen binnen het gezin, lijkt het me niet meer dan logisch dat je het risico niet wilt nemen dat het afkomstig is van iemand die nu nog in het gezin verblijft.

Heb je de docu wel gezien Chub? Zij heeft de beschuldigden (haar oudste zoons) metéén op een soa getest en dat wees negatief uit.
Lijkt mij dat je dan verder moet zoeken maar dat is niet gebeurd...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:24

Ik denk dat jij er VEEl te makkelijk over denk..
Word ook behoorlijk boos als ik jou ''simpele'' posts lees ... hoe jij vind dat het ''opgelost'' zou moeten zijn.
Ga er verder maar niet op in ,maar als jij ooit in zo'n situatie komt zal je je post nalezen en zeggen : ''dat had ik never moeten schrijven''

BraveSpots schreef:
easygoing schreef:
Vind het echt verbijsterend hoe makkelijk jij hierover denkt.
Vraag me af hoe je er tegenover zou staan als je als moeder in een agressieve omgeving zit met een stel kinderen en een uitzichtloze toekomst ziet voor jezelf en je kinderen. Waar moet je heen, hoe moet je je kinderen onderhouden, hoe ga je deze al niet makkelijke kinderen in je eentje opvoeden? Dat zijn zo maar een paar vraagjes van de vele die er in je opkomen in een dergelijke situatie.

Er zijn plaatsen genoeg waar je heen kan. Vaak tijdelijk, en ik zal niet zeggen dat het ideaal is en gemakkelijk zal zijn.
Alles beter dan je kinderen te laten mishandelen, of niet?

Ik denk er niet gemakkelijk over trouwens, ik snap wel dat het veel moed vereist. Maar als je die moed niet kan opbrengen voor je kinderen wanneer ze je het meest nodig hebben, dan krijg je dit soort situaties. Getekend voor hun leven, stuk voor stuk.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:24

Pauline schreef:

In de tijd dat er negen(!) kinderen zijn verwekt heb je echt wel de mogenlijkheid om te kijken hoe of wat. Even aangenomen dat haar man niet van de ene op de andere dag het hele gezin bont en blauw sloeg.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:26

Nicolletje schreef:
Chubby schreef:
Je kunt een SOA ontdekken waar en wanneer je wilt, dat zegt niet veel over het oplopen van de besmetting. In een situatie als deze, waar sprake is of is geweest van seksueel misbruik van jonge kinderen binnen het gezin, lijkt het me niet meer dan logisch dat je het risico niet wilt nemen dat het afkomstig is van iemand die nu nog in het gezin verblijft.

Heb je de docu wel gezien Chub? Zij heeft de beschuldigden (haar oudste zoons) metéén op een soa getest en dat wees negatief uit.
Lijkt mij dat je dan verder moet zoeken maar dat is niet gebeurd...

Ze zegt ze meteen getest te hebben. Helaas is het zeer eenzijdig, want de andere kanten van het verhaal zijn er niet. Dus wat is waar? In die zin is media zeer beperkt. Ik vind dat mensen daar kritisch op moeten zijn.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:28

BraveSpots schreef:
Pauline schreef:

In de tijd dat er negen(!) kinderen zijn verwekt heb je echt wel de mogenlijkheid om te kijken hoe of wat. Even aangenomen dat haar man niet van de ene op de andere dag het hele gezin bont sloeg

''even aangenomen'' ja. Maar wij allemaal (ook jij) weten niets van haar situatie toen af dus als ik zo je posts nalees zie allemaal dingen hoe ze het had moeten doen aangeizne je daar wel de moed voor hebt etc ,maar je weet niet hoe verschrikkelijk of erg het moet zijn geweest.

En ja ik concludeerde daar ook over ,MAAR op een bestaand feit > die jongen die tegen Kevin prate over wat hun moeder voor hen had gedaan.

Dus snap zowieo niet hoe je met die ''makkelijke'' conclusies komt..

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:29

BraveSpots schreef:
Pauline schreef:

In de tijd dat er negen(!) kinderen zijn verwekt heb je echt wel de mogenlijkheid om te kijken hoe of wat. Even aangenomen dat haar man niet van de ene op de andere dag het hele gezin bont en blauw sloeg.

Nogmaals makkelijk l u llen tot je er zelf middenin zit.
Weggaan van een agressieve man doe je niet 1 2 3.
Hoop voor je dat je er nooit in verstrikt zal raken maar mocht dat wel het geval zijn dan weet ik zeker dat je jezelf enorm voor je kop zal schoppen om wat je nu zegt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:31

Misschien dwing hij haar tot seks? Maakte haar monddood? Was zij zo in overleefstand dat ze niet meer verder kon kijken dan die dag? Dat weet je niet...maar zo makkelijk als jij het zegt is het niet anders was daar niet zoveel hulpverlening voor vrouwen voor.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:32

Overigens is met negen koters aan de wandel gaan bijna niet onopgemerkt te doen. :D

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:32

Ik kom in mijn werk als hulpverlener dagelijks de zaken van mishandeling,bedreiging etc. tegen gericht tegen de meiden. Ik begeleid bijv. een aantal jonge meiden met kindjes. Deze meisjes zijn vaak zeer angstig in dit soort situaties. Ze weten echt wel dat ze bij deze jongen weg moeten, maar de volgende keer dat je er komt zijn ze weer bont en blauw...deze mannen weten ze er soms ook wel weer uit te pikken! Het vergt een hoop moed om weg te komen, en de plekken zijn schaars...dus nee dit is zeer lastig. Ze weten ze vaak ook wel weer te vinden , of maken ze bang met dreigementen, stalken etc. Politie doet in dit soort gevallen vaak pas wat echt als er wat ernstigs gebeurd...

Ik denk dat Nel in dit verhaal al een heel verleden heeft gezien de problematiek. Gelukkig is ze wel weg gekomen van die man, dat is ook voor haar en de kinderen al een verbetering op zich.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:35

Pauline schreef:
Misschien dwing hij haar tot seks? Maakte haar monddood? Was zij zo in overleefstand dat ze niet meer verder kon kijken dan die dag? Dat weet je niet...maar zo makkelijk als jij het zegt is het niet anders was daar niet zoveel hulpverlening voor vrouwen voor.

Dat begrijp ik. Alleen zonde voor de kinderen die hun leven verpest zien, of niet? Daar lijkt iedereen wel gemakkelijk overheen te stappen.

Ze sleurt negen andere mee in haar eigen ellende.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:37

Nee ze sleurt ze niet mee, ze zitten alle tien gevangen. En zij heeft de stap gezet door weg te gaan om te vechten voor een beter leven voor haar kinderen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:44

Citaat:
Nooit meer een Maasmeisje
Het initiatief voor de film komt van de gemeente Rotterdam. Na het drama met het Maasmeisje Gessica, dat in 2006 door haar vader werd vermoord, kondigde toenmalig wethouder Leonard Geluk ferme maatregelen aan. De instanties moesten beter samenwerken en de jeugdhulpverlening ging alle zeilen bijzetten.

De gemeente benaderde Margit Balogh voor het maken van een documentaire. Door het intensief volgen van een probleemgezin zou duidelijk worden of de hulpverlening nu alles op orde had. Het resultaat van de film zal de gemeente doen huiveren.

Balogh: “Nel is in de loop van de tijd door 25 instanties benaderd. Steeds moet zij haar verhaal weer opnieuw vertellen. Ik heb vijf gezinscoaches zien komen en gaan en elke keer moest er een nieuw dossier worden opgebouwd. Niemand heeft de regie”.

De rest:

http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieu ... ten&page=3

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 01:44

BraveSpots schreef:
Pauline schreef:

Dat begrijp ik. Alleen zonde voor de kinderen die hun leven verpest zien, of niet? Daar lijkt iedereen wel gemakkelijk overheen te stappen.

Hoe moet ze het anders doen dan? Ze is nu toch weg bij die vent?
Nu hebben zowel moeder als kinderen hulp nodig om het leven weer op te pakken en wat krijgen ze nu weer tegenover zich tadaaaaa een "geweldige" instantie.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 02:09

zielige docu zeg poeh heftig voor de kinderen maar ook voor de moeder, ik ga verder niet beschuldigen wie goed wie fout is ik hoop dat de kids hun leven ooit op orde verder kunnen krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 03:07

Hmz. Kan het toch niet laten om toch te posten hier...

Jeugdzorg faalt en faalt en faalt, structureel. En niet alleen BJZ, ook de rest. Ook al jaren structureel.
En het blijft hetzelfde liedje, keer op keer willen nieuwe projecten en werkgroepen en commissie's het wiel opnieuw uitvinden, maar dan met een iets ander randje aan de aanpak.
Hou toch op. Ga gvd nou eens terug naar de basis en geen tig verschillende poppetjes in een gezin die amper tijd hebben en incompetent zijn. En dat er dan weer een coördinator aangesteld wordt die alle poppetjes coördineert en dan uiteindelijk komt er een commisie die het functioneren van de coördinator beoordeeld en welke dan weer de coördinator gaat aansturen in zijn werk. (geen grap, zo gaat het echt).

Waar is de nazorg voor de jongens die buiten komen vanuit Den Engh... oh ja, die is er niet! (nee, echt niet...ja op vrijwillige basis, want dwang kan niet meer want ze zijn 18) Ja, wat denken we nou zelf...een gastje van 18 dat binnen de muren doorgaans alleen maar meer slechte dan goede dingen heeft bijgeleerd en anti hulp is, gaat vrijwillig meewerken? Right.
Maar ja, dan vallen die jongens is een gat. (daarom is de recidive ook ong. 75% onder de JJI-ers)
Ach en behandeld worden ze binnen ook niet. En die jongens hebben heel veel meegemaakt en binnen een JJI krijgen ze daarvoor echt niet de juiste 'behandeling'.

Die kansloze sukkel die ze op het laatst (dat Kevin uit huis moest) aan de lijn hadden.
Wat een bullshit kraamde die gast uit.
Die man had geen flauw idee wat er kon gebeuren en wat er moest gebeuren, die man wist dondersgoed dat ze fout zaten. Die reactie ken ik uit duizenden, zal niet ontkennen dat ik ook zo slap kan banketstaaf in het werk als ik even niet weet wat er moet gebeuren en ook geen flauw benul heb van wat er nou eigenlijk speelt.

Wat moeder verteld over voogd, dat ze die bijna niet ziet. Klopt...dat 'structurele' contact met voogden, ja structureel 1x per 4/5 maanden ja. Echt, tegenover 1 goede voogd heb je 30 slechten.
Jeugdzorg vind zichzelf vaak almachtig (en is het vaak helaas ook), daarnaast vinden veel voogden het heerlijk als ze de verantwoording op andere hulpverleners af kunnen schuiven, tót het fout gaat. Oh nee ja, dan kunnen ze snel ingrijpen.
Verdraaide rapportages, ook niet de eerste keer dat ik het hoor (en zie).

Maar goed, wat voor moeder zo sneu is, is dat ze aan de advocaat de enige 'hulpverlener' lijkt te hebben die er echt voor haar is.
Waar is de ambulante gezinsondersteuning? Waar is de voogd die daar toch zeker wekelijks moet zitten en moet praten/observeren/ondersteunen?
Waarom zijn er geen ronde tafel gesprekken met school, riagg, reclassering, jeugdzorg, ggd? (of wel, maar de docu is gemaakt over een tijdsbestek van ruim een jaar...en mag toch verwachten dat het minimaal wel als anekdote opgenomen geweest zou zijn).
Ja, het gezin heeft problemen, complexe problemen ook. Ja, ze hebben hulp nodig, langdurig en structureel...maar niet op deze manier.
Waar is de hulpverlener die met moeder eens een bak koffie gaat drinken en luistert naar wat zij te zeggen heeft. En ook al denk je dat het moeders waarheid is, luister gewoon...dat is je werk. En daarna pak je moeder bij de hand 'kom, we gaan het zo en zo en zo doen'.

Voor die jongens zijn er ook genoeg mogelijkheden, waarom is daar niemand opgesprongen? Waar was voogd?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 07:49

BraveSpots schreef:
Pauline schreef:

Misschien had BJZ in moeten grijpen toen hij nog in dat gezin woonde? En niet veilig achteraf toen hij al weg was en moeder haar best deed om weer op te krabbelen. Toen de nood het hoogst was de hulpverlening nergens te bekennen, waarschijnlijk terecht omdat de beste man nu nog 7 jaar gevangenisstraf uit moet zitten van ik, geloof de 12, welke hij opgelegd heeft gekregen. Dan snap jij misschien ook wel dat hij of de belastingdienst voor 10 euro getilt heeft of iemand omgelegd heeft. BJZ had TOEN in moeten grijpen toen hij nog zijn gezin terroriseerde, niet achteraf als het gevaar geweken is.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 08:32

Kanelly schreef:

Jeugdzorg faalt en faalt en faalt, structureel. En niet alleen BJZ, ook de rest. Ook al jaren structureel.
En het blijft hetzelfde liedje, keer op keer willen nieuwe projecten en werkgroepen en commissie's het wiel opnieuw uitvinden, maar dan met een iets ander randje aan de aanpak.
Hou toch op. Ga gvd nou eens terug naar de basis en geen tig verschillende poppetjes in een gezin die amper tijd hebben en incompetent zijn. En dat er dan weer een coördinator aangesteld wordt die alle poppetjes coördineert en dan uiteindelijk komt er een commisie die het functioneren van de coördinator beoordeeld en welke dan weer de coördinator gaat aansturen in zijn werk. (geen grap, zo gaat het echt).

Waar is de nazorg voor de jongens die buiten komen vanuit Den Engh... oh ja, die is er niet! (nee, echt niet...ja op vrijwillige basis, want dwang kan niet meer want ze zijn 18) Ja, wat denken we nou zelf...een gastje van 18 dat binnen de muren doorgaans alleen maar meer slechte dan goede dingen heeft bijgeleerd en anti hulp is, gaat vrijwillig meewerken? Right.
Maar ja, dan vallen die jongens is een gat. (daarom is de recidive ook ong. 75% onder de JJI-ers)
Ach en behandeld worden ze binnen ook niet. En die jongens hebben heel veel meegemaakt en binnen een JJI krijgen ze daarvoor echt niet de juiste 'behandeling'.

Die kansloze sukkel die ze op het laatst (dat Kevin uit huis moest) aan de lijn hadden.
Die man had geen flauw idee wat er kon gebeuren en wat er moest gebeuren, die man wist dondersgoed dat ze fout zaten. Die reactie ken ik uit duizenden, zal niet ontkennen dat ik ook zo slap kan banketstaaf in het werk als ik even niet weet wat er moet gebeuren en ook geen flauw benul heb van wat er nou eigenlijk speelt.

Wat moeder verteld over voogd, dat ze die bijna niet ziet. Klopt...dat 'structurele' contact met voogden, ja structureel 1x per 4/5 maanden ja. Echt, tegenover 1 goede voogd heb je 30 slechten.
Jeugdzorg vind zichzelf vaak almachtig (en is het vaak helaas ook), daarnaast vinden veel voogden het heerlijk als ze de verantwoording op andere hulpverleners af kunnen schuiven, tót het fout gaat. Oh nee ja, dan kunnen ze snel ingrijpen.

Maar goed, wat voor moeder zo sneu is, is dat ze aan de advocaat de enige 'hulpverlener' lijkt te hebben die er echt voor haar is.
Waar is de ambulante gezinsondersteuning? Waar is de voogd die daar toch zeker wekelijks moet zitten en moet praten/observeren/ondersteunen?
Waarom zijn er geen ronde tafel gesprekken met school, riagg, reclassering, jeugdzorg, ggd? (of wel, maar de docu is gemaakt over een tijdsbestek van ruim een jaar...en mag toch verwachten dat het minimaal wel als anekdote opgenomen geweest zou zijn).
Ja, het gezin heeft problemen, complexe problemen ook. Ja, ze hebben hulp nodig, langdurig en structureel...maar niet op deze manier.
Waar is de hulpverlener die met moeder eens een bak koffie gaat drinken en luistert naar wat zij te zeggen heeft. En ook al denk je dat het moeders waarheid is, luister gewoon...dat is je werk. En daarna pak je moeder bij de hand 'kom, we gaan het zo en zo en zo doen'.

Voor die jongens zijn er ook genoeg mogelijkheden, waarom is daar niemand opgesprongen? Waar was voogd?

+:)+ +:)+ +:)+ +:)+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 10:40

Kanelly schreef:

Ja met die vragen bleef ik ook zitten. Ondanks alle beperkingen zagen de kleine kinderen er goed en ontspannen uit en dat is alleen al een wonder in zon kleine ruimte met zoveel mensen.
En waarom moest in hemelsnaam die zoon op staande voet het huis uit, en waarom mag dat dochtertje niet naar huis???ze lijkt voor een soort Spohie's choice gezet te worden.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:39

Kanelly helemaal eens.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:46

Nog even één reactie dan: Kanelly, je hebt (grotendeels) gelijk, maar ik denk dat je niet BJZ de schuld moet geven, maar de politiek met hun achterlijke bezuinigingen en de verzekeraars die véél te veel macht hebben.. (en het management dat het geld nogal eens in de verkeerde zakken steekt maar da's een ander verhaal :P). De voogden, gezinsbegeleiders, intern begeleiders en andere mensen die daadwerkelijk op de werkvloer staan willen niet anders dan de kinderen helpen (anders kies je met dit salaris echt niet voor dat vak), maar kunnen niet veel door beperkte middelen.. (en dat wordt alleen maar erger)

(en het stukje over dat je na je 18e op straat komt, komt door de wet, je kan die kids nu eenmaal geen gedwongen nazorg geven als ze 18 zijn en je niks meer te vertellen hebt als hulpverleners zijnde, tenzij ze vrijwillig komen maar da's een uitzondering)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 11:56

Eens hoor Heino, ook BJZ wordt van boven aangestuurd en mensen op de vloer zijn daar de dupe van.
Toch merk ik een mentaliteitsverschil tussen voogden (BJZ of bijv. William Schrikker) en 'andere hulpverleners'. Misschien ligt het aan de mentaliteit en het werkklimaat bij deze organisties? Of is het een bepaald type hulpverlener welke zich aangetrokken voelt tot deze organisaties?
Maar de goede voogden zijn vaak helaas wel op 1 hand te tellen...

Ja zodra ze 18 zijn kan je in het gedwongen kader niks meer als ze vrijkomen, ik zou daar graag verandering in zien. Wie zien nu al jaren dat het op deze manier niet werkt en de jongeren terug blijven vallen...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:07

Heino schreef:
Juut schreef:
Verdraaien van verslagen en feiten vind ik hele grove fouten!

En hoe weet je dat de verslagen daadwerkelijk verdraaid zijn?

Je denkt dat die schooldirecteur dat verzint voor de camera? Dat die onafhankeluijke rapporteur voor de leuk aan de deur kwam vertellen dat haar verslag verdraait is? Dat die advocaat maar wat verzint? Dat moeder liegt?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:11

Ik denk Heino dat een groot deel van de problematiek rond het functioneren van instellingen zoals BJZ al op te lossen zijn als zo een instelling eens zou kunnen zeggen "ja, dit hebben wij fout gedaan, en ja dit hadden wij anders moeten doen, of ja, dit hebben we verkeerd ingeschat. het zou al een boel frustratie wegnemen als deze instellingen gewoon eens hun fouten erkennen in plaats van er om heen blijven draaien en proberen recht te banketstaaf wat krom is.
Iedereen die in of bij zo een instelling werkt is mens, mensen maken fouten en dat mag! mensen mogen niet hun fouten bagataliseren in deze functies, dat mag niet. Want fouten in deze functies hebben nou eenmaal grote consequenties.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat in het geval van de 18 jarige dat dit nou echt een wal/schip/rug/muur verhaal is. Een rondwandelende tijdbom die ergens echt wel een keer afgaat. Deze jongen is gedoemd te mislukken in de maatschappij (hij zit nu ook vast wegens een gewapende roofoverval) maargoed wat verwacht je als je als 18 jarige op straat gezet word door je moeder terwijl je net uit een jeugdinrichting komt.