Langstudeerboete komt er definitief

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 01:22

Nee dan niet. Het is alleen als je langer doet over een opleiding dan het aantal jaar dat ervoor gesteld is. Het geld dus voor de opleiding zelf, dus verschillend per opleiding. Duurt een opleiding 4 jaar en jij doet er 5 jaar over, dan betaal je 3000 euro extra. Duurt een opleiding 3 jaar en jij doet er 5 jaar over dan betaal je dus 6000 euro extra.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 02:45

Nee. Dat klopt dus niet wat Lous zegt. Als jij over een 4 jarige opleiding 5 jaar doet zit je prima. Pas als je je 6de jaar in gaat betaal je boete.

Als jij je hbo netjes in 4 jaar hebt afgerond (of 5 jaar) is er niks aan de hand. Je hebt dan een bachelor diploma. Stap je vervolgens over naar WO dan moet je wel een master starten wil je geen boete hoeven betalen (tenzij je op WO voor het eerst een bachelor start in zorg of onderwijs). Start je een master en rond je deze af binnen de tijd dat ervoor de studie staat + 1 jaar, dan is er niks aan de hand. Let er wel op dat eventuele schakeljaren in deze tijd zal worden meegeteld. Doe je er langer over dan de tijd die ervoor staat + 1 jaar dan zul je boete moeten gaan betalen. Heb jij over je hbo langer gedaan dan 5 jaar dan zullen die extra jaren waarschijnlijk doorgetrokken worden naar je master.

Dus voorbeeldje.
Doe jij hbo en daarna een 2 jarige master op WO dan mag jij in totaal 8 jaar studeren. 4+1 jaar hbo en 2+1 jaar WO. Zodra je je 9e jaar ingaat betaal je boete.

Meert

Re: Langstudeerboete komt er definitief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 18:02

Ik vind het wel heel erg zuur dat de regeling ook gaat gelden voor de huidige studenten. Ik denk dat bij veel mensen die nu al studeren en een achterstand hebben het heel moeilijk gaat worden om te kunnen blijven studeren of toch best wel aardige schulden gaan krijgen.

Ik heb zelf eerst een jaar een studie gedaan, wat uiteindelijk me toch niet zo beviel (hele jaar wel stufi gekregen), daarna ben ik met een andere studie begonnen. Ik heb nu een jaar uitloop van mijn bachelor ivm gezondheidsproblemen en daar gaat nog wel een half jaar bijkomen. Dan moet ik maar alvast gaan sparen...

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 13:53

Shiloh schreef:
Nee. Dat klopt dus niet wat Lous zegt. Als jij over een 4 jarige opleiding 5 jaar doet zit je prima. Pas als je je 6de jaar in gaat betaal je boete.

Als jij je hbo netjes in 4 jaar hebt afgerond (of 5 jaar) is er niks aan de hand. Je hebt dan een bachelor diploma. Stap je vervolgens over naar WO dan moet je wel een master starten wil je geen boete hoeven betalen (tenzij je op WO voor het eerst een bachelor start in zorg of onderwijs). Start je een master en rond je deze af binnen de tijd dat ervoor de studie staat + 1 jaar, dan is er niks aan de hand. Let er wel op dat eventuele schakeljaren in deze tijd zal worden meegeteld. Doe je er langer over dan de tijd die ervoor staat + 1 jaar dan zul je boete moeten gaan betalen. Heb jij over je hbo langer gedaan dan 5 jaar dan zullen die extra jaren waarschijnlijk doorgetrokken worden naar je master.

Dus voorbeeldje.
Doe jij hbo en daarna een 2 jarige master op WO dan mag jij in totaal 8 jaar studeren. 4+1 jaar hbo en 2+1 jaar WO. Zodra je je 9e jaar ingaat betaal je boete.

Weet je dit wel zeker?

Ik heb namelijk een in 4 jaar een HBO Rechten diploma afgerond en ga nu via een premaster traject aan de Radboud Universiteit verder studeren. Je doet dan 1 jaar over het bachelor gedeelte en 1 jaar over de master. Wanneer ik langer dan 1 jaar over die bachelor doe op het Radboud, krijg ik een boete voor eventueel een tweede jaar en is het collegegeld dus aanzienlijk hoger. Dit komt omdat dit mijn tweede bachelor opleiding is. Wanneer ik aan de master begin, betaal ik wel weer regulier collegegeld, omdat het mijn eerste master is.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:14

Dat is toch hetzelfde als ik zeg. Ik heb het toch ook over als je naar je HBO overstapt op master.

Het zal er aan liggen of ze je schakeljaar bachelor of master zullen noemen. Zullen ze het bachelor noemen en heb je al 5 jaar over je hbo gedaan, dan zul je daar boete voor moeten betalen. Noemen ze het master, dan zal dat schakeljaar bij je uitloop van je master mee geteld worden. Hoe dan ook wordt een schakeljaar gewoon meegeteld.

Wat betreft scheiding bachelor/master is het gewoon super onduidelijk. Want aan de ene kant zeggen ze dat naar het totaal aantal ingeschreven jaren kijken. (dus mensen die nog voor september 2012 hun bachelor halen, krijgen vanaf dan dus waarschijnlijk niet gewoon de tijd die voor master staat + 1 jaar, maar de uitloop in je bachelor telt dan gewoon mee). Aan de andere kant zeggen ze dat je 1 jaar voor je bachelor krijgt en 1 jaar voor je master. Dat is gewoon precies wat er zo ontzettend onduidelijk is. En heel gemeen is, want als iemand 5 jaar over bachelor doet, maar vervolgens wel netjes 2 jaar over een 2 jarige master, heeft die in totaal binnen de norm gestudeerd, maar ja, het was 1 jaar voor bachelor en 1 jaar voor master. Dat is gewoon heel krom en heel onduidelijk.

Ze zouden dan met twee maten meten, en dat is niet eerlijk.
Ik vind dat ze OF moeten zeggen, je krijgt 4 jaar voor je bachelor en aantal jaar master + 1 jaar apart. En zodra je bachelor diploma er is, krijg je weer gewoon de tijd voor je master + 1 jaar, ongeacht hoe lang je over je bachelor hebt gedan.
OF ze moeten zeggen, jou bachelor + master is 5 jaar, dus je krijgt totaal 7 jaar, zie maar hoe je het verdeeld.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:51

Shiloh schreef:
OF ze moeten zeggen, jou bachelor + master is 5 jaar, dus je krijgt totaal 7 jaar, zie maar hoe je het verdeeld.

Dat zou nou prettig zijn.. :))

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 15:53

jah, maar als ze het eerste doen, dan vind ik ook dat ze bij de huidige studenten moeten zeggen dat je vanaf dat je je master bent gestart je gewoon + 1 jaar krijgt voor je master en je bachelor vertraging niet meer mee telt. Maar dat gaan ze dus hoogstwaarschijnlijk niet doen, en dat is scheef meten.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:30

Shiloh schreef:
Dat is toch hetzelfde als ik zeg. Ik heb het toch ook over als je naar je HBO overstapt op master.

Ja, maar jij zegt dat er geen probleem is als je al 5 jaar over je (HBO) bachelor hebt gedaan. Volgens mij is dat niet zo, je moet het per opleiding bekijken. Staat er vier jaar voor de bachelor dan betaal je boete over je 5e jaar. In mijn geval ga ik middels premaster een 1 jarige bachelor doen, ik betaal een boete over mijn eventuele 2e jaar.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:33

als je 5 jaar over je HBO hebt gedaan en je start vervolgens meteen een master is er niks aan de hand hoor. Dat is wat ik zei. En ik zei daarbij dat je moest oppassen, want dat schakeljaren ook meetellen.

Een pre-master is gewoon een schakeljaar. Dus dan klopt het toch wat ik zeg.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:38

Nee, ik bedoel iets anders.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 16:46

Als jij een pre-master start, start je dus geen master. Ik had het over een master, en dus klopt het gewoon wat ik zei.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 17:08

Ik heb het nu niet over mijzelf. En het gaat er niet om of het klopt wat jij zegt, maar of we hetzelfde bedoelen.

We bedoelen niet hetzelfde, want ik zeg dat wanneer iemand een HBO opleiding volgt waar 4 jaar voor staat en diegene doet er 5 jaar over, die persoon een langstudeerder is en dus gaat betalen. En dát zie ik nergens in jouw verhaal terug, want jij maakt de koppeling tussen HBO'ers die een WO opleiding gaan volgen.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 19:00

Nee. Diegene is geen langstudeerder want een hbo'er krijgt 4 jaar plus 1 jaar.

Ik snap nu pas wat je bedoelde, want je begon allemaal over pre-master en master..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:06

HBO van 4 jaar krijgt inderdaad 4 + 1 jaar ... dat heb ik dus al opgebruikt en ben vervolgens in België begonnen met diergeneeskunde. Ik zit nu voor de 2e x in mijn 1e jaar, wat voor de opleiding heel normaal is, zeker als je van het slechte NL onderwijs naar België gaat waar het heel anders leren is. Omdat deze opleiding bachelor + master 6 jaar is, heb ik afgelopen 2 jaar nog stufi gekregen (laatste jaar HBO had ik een lening omdat ik geen recht meer had op stufi).

Maar als ik nu nog een jaar vertraging op zou lopen, moet ik dan ook die boete betalen? Want mijn studiekosten komen uit het potje van het buurland, niet uit NL. Dus waarom zou ik dan een boete moeten betalen voor onze schatkist als daar verder voor mij geen geld uit komt? Weet iemand hoe het in dat geval zit? Ik heb tenslotte ook niet bedacht dat ik in het buitenland recht heb op de NL stufi...

Vind de regeling op zich een goed idee, de uitwerking kan nog wel wat beter en het moet niet met terugwerkende kracht gebeuren maar voor studenten die nu beginnen met een opleiding. Die weten wat er gebeurd als ze teveel vertraging oplopen, of teveel switchen van opleiding. Ik heb daar nooit rekening mee kunnen houden, heb vorige opleiding bewust gekozen 2x een half jaar de tijd te nemen voor voor mij lastige vakken te herkansen om voorbereid mijn stages in te kunnen gaan. Het is achteraf makkelijk zeggen dat ik dat met deze regeling anders zou hebben gedaan... studenten met zulke beslissingen kunnen dat niet terugdraaien, maar moeten er wel voor betalen? Belachelijk gewoon :(

Net als stage in buitenland op de opleiding aangeraden werden, maar dat levert je eigenlijk gegarandeerd een jaar vertraging op .. dus moet je dan eigenlijk maar niet meer doen? Ook al is het beter voor je toekomstperspectief?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:19

goeie vraag hoe het werkt voor buitenlandse studies. De boete gaat in principe niet over of je wel of niet stufie krijgt, maar of je te lang over je studie doet. Het is volgens mij gebaseerd op het feit dat het voor de overheid heel duur is om mensen te laten studeren. Het daadwerkelijke geld wat een student kost per jaar is lang niet het bedrag wat studenten ook aan college geld betalen.

Ik kan me haast niet voorstellen dat die boete ook zou gelden als je in het buitenland studeert eigenlijk. Want jij kost de overheid dan toch ook niks, en jij betaald ook niet aan een Nederlandse instelling college geld. *duikt het wetsvoorstel nog eens in*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:14

Ja dat is ook mijn redenatie ... maar met de overheid weet je het nooit :P