Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Re: Moet een comazuiper zelf de ambulance betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:35

Dan zou het ook moeten als je door je eigen schuld een auto ongeluk krijgt en de ambulance moet komen?
Bijvoorbeeld niet handsfree bellen, van alles aan het doen achter het stuur behalve opletten, veel te hard rijden enz. enz.
Daar ben je natuurlijk voor verzekerd, daar zal het verschil wel zitten.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:37

ik begrijp het wel hoor,maar ik vind het ook weer wat ver gaan,of in die zin,dan zijn er een hele hoop andere dingen waar je mensen zelf voor mag laten betalen.

een mooi voorbeeld is iemand die stoer zonder cap rijdt,eraf flikkert en dan een schedelbasisfractuur oploopt. geloof mij,dat kost een heeeeeleboel centjes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:37

In de auto rijd je niet bewust schade, je stapt niet in en denkt dan als er maar niks gebeurd? Bij veel drinken weet je wat de schade is, je weet wat je kan over komen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:38

liedje89 schreef:
Zou het niet eerlijk vinden als hij zijn rekening zou moeten betalen terwijl ik dat niet hoefde toen er door mijn eigen onoplettendheid ineens een paard over me heen denderde. Dat was namelijk ook gewoon helemaal mijn eigen schuld! En ik was nuchter toen ik dom deed eigenlijk erger dus :Y)

Élk ongeval met jouw paard is een gevolg van jouw eigen beslissing om een paard te houden.
Als paardeigenaar hoor je de risicos van een 500 kilo wegend dier met vaak boeksbeugels onder de klompvoeten te kennen.
Wat nu? Allemaal eigen schuld dikke bult zodra er geen hek tussen jou en het paard zit?

Iedreen weet ook dat het keukentrapje een levensgevaarlijke ongevallenoorzaak is. Iedereen is gewaardschuwd. Eraf vallen zonder helm en bp eigen schuld? en als het de tweede keer is?

Schaf dan sociale verzekeringen af. Verzekeringen eigenlijk helemaal maar, want je kan een aardige book opzetten over wanneer een voorval onzeker is of niet.
Als je niet gaat wandelen kán je niet verdwalen namelijk.
Dronken op de fiets hoéf je niet in een sloot te kukelen.
Wat is nu onzeker?

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:39

H_Nalanta schreef:
Zelf laten betalen. Meteen.

Precies :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:42

marleen_usar schreef:
In de auto rijd je niet bewust schade, je stapt niet in en denkt dan als er maar niks gebeurd?

Dat zou je eigen wel moeten doen want de auto is een enórm grote doodsoorzaak in de westerse maatschappij.
In de VS komen in drie weken meer mensen om in het verkeer dan alle directe en erbij gesleepte indirecte slachtoffer tgv 911 bij elkaar.

Enneh, een sigaretje opsteken in de auto? dat is nauwelijks anders dan de net genoemde gsm aan het oor houden.
De gps programmeren is ook een ´mooie´ staat met stip gestegen tussen de grootste oorzaken van ongeval door onoplettendheid.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-07-11 19:44, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:43

Ik denk echt niet steeds als er maar niks gebeurd, dan roep ik het juist op me af.Wordt je ook erg onzeker van volgens mij?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:45

er zijn een hele hoop ongelukken door onoplettendheid/laksheid/domheid.........gaan die mensen dan ook zelf betalen............

de mensen die zo zwart wit stellen dat iemand de ambulance moet betalen,zullen het daar dan ook mee eens zijn.

maar begrijp me niet verkeerd,een flinke boete,+ een werkstraf en een verplichte cursus ofzo is geen gek idee

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:46

marleen_usar schreef:
Ik denk echt niet steeds als er maar niks gebeurd, dan roep ik het juist op me af.Wordt je ook erg onzeker van volgens mij?

Dus bergbeklimmers kunnen maar beter nergens bij stilstaan en gewoon gáán?

Dat doen al erg veel toeristen. Over dat hersenloze vraag ik nu net over of dat dan niet eigen schuld dikke bult betaal de redding zelf maar is.
Kijk een paar onderwerpen verder bijvoorbeeld.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:47

Zelf laten betalen; absoluut!
Zodra ze een beetje bij komen: rekening ondertekenen, betalen en opzouten!

De zorg zou niet zo absurd hoog hoeven zijn als dit soort zaken niet op de maatschappij afgeschoven zou worden :(

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:51

nogmaals,laat je dan alle mensen betalen die door domheid een ongeluk krijgen?

het is niet allemaal zo zwart wit

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:53

Huertecilla schreef:
marleen_usar schreef:

Dus bergbeklimmers kunnen maar beter nergens bij stilstaan en gewoon gáán?

Dat doen al erg veel toeristen. Over dat hersenloze vraag ik nu net over of dat dan niet eigen schuld dikke bult betaal de redding zelf maar is.
Kijk een paar onderwerpen verder bijvoorbeeld.

Die bergbeklimmers moeten lekker hoog op hun berg blijven zitten, hebben ze nergens last van en hoeven zij zich nergens over op te winden. :D

HC, jij haalt er nu van alles bij, maar dit topic gaat over comazuipen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:56

Snoevie schreef:
maar begrijp me niet verkeerd,een flinke boete,+ een werkstraf en een verplichte cursus ofzo is geen gek idee

Boet waarvoor?
Is zuipen op zích strafbaar?
Waarop wil je een stráf, dus door een rechter, op baseren dan?
Verplichte cursus, verplicht afkicken?
Dat gaat niet zó makkelijk.

Het is echt een heel fundamentele vraag in een zorgmaatschappij.
Een begrijpelijke vraag maar bepaald geen eenvoudige.

Wanneer ik hier op Bokt opmerk dat ik als lid van de Proteccion Civil niet voor élke gek die 911 belt risico wil nemen is het forum te klein bijvoorbeeld. ´Moet je maar geen hulpverlener zijn´. Is dat dan ineens geen eigenschuld eigen bult en míjn risico? Dat is nog een stap verder dan alleen maar geld :)*

Je hebt gelijk Snoevie. Het is allemaal grijs.
Van onveilig vrijen tot hersenloos bergwandelen, rijden op een jong paard, zuipen en bij het ramenlappen van het wankel neergezette trapje donderen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:57

Even over vroeger (zegt de oude doos). Vroeger bestond het woordje comazuipen inderdaad niet. Dat betekent alleen niet dat het principe ook niet bestond, want toen ik jong was (lees: 16/ 18 jaar oud, zegmaar 20 jaar geleden) gebeurde het ook, toen gingen er ook hele groepen op uit om out te raken en of dat nou door drank, drugs of whatever gebeurde deed er niet toe. Het doel was precies het zelfde als bij comazuipen: Out gaan en zo noemden wij dat ook. En ook toen ik die leeftijd had en uitging hoorde en zag je de ambulances ook af en aanrijden voor drankmisbruik en aanverwante zaken en ik woonde niet in een bruisende stad met een fantastisch uitgaansleven. En dan hebben we het nog niet over de volksstammen die bij de EHBO van het dichtstbijzijnde ziekenhuis gedumpt werden door hun vrienden, in die tijd kon je de EHBO nog gewoon binnenlopen zonder dat je je eerst telefonisch aan moest melden en werd je nog geholpen ook. Voor vele jongeren/ tieners die heel hard roepen kan het wel eens heel verhelderend zijn eens je ouders te vragen naar wat zij allemaal uitvraten op jullie leeftijd. En de meesten zijn toch best goed terecht gekomen. (hoewel ik vermoed dat veel ouders hun jeugdzonden pas opbiechten aan hun kinderen als die de 25 gepasseerd zijn, mijn ouders in elk geval wel).

Stommiteiten, al dan niet onder groepsdruk, horen bij het jong zijn. Dat de halve maatschappij daar zo over valt is ten eerste nogal hypocriet (hoevelen hebben zelf niet vergelijkbare dingen gedaan toen ze die leeftijd hadden?) en ten tweede bijzonder kortzichtig, omdat het toch wel gebeurt. Ook bij kinderen van ouders die heel erg streng zijn en goed opletten. Hoef je niet ver voor te kijken, even hier op Bokt in het Jeugdhonk rondsnuffelen laat een prachtig beeld zien van tieners/ pubers en hun denkwijze, inclusief stupide gedrag en typisch puberende reacties.

Tieners hebben het domweg nodig om zich af te zetten. Daarvoor hoef je ze niet voor jaren in de schulden te werken, dat werkt in de praktijk vaak nog verkeerd uit ook (duurder voor de geldbelustigen). Zoek een passende straf uit voor de ettertjes en laat ze hun (grote) fouten maken. Die hebben ze ook nodig om volwassen te kunnen worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:59

HC,nee het is zeker niet makkelijk,en met de boete bedoel ik dan een soort bijdrage in de zorgkosten die zo iemand dan met zich meebrengt.

en ze zouden erover na moeten denken om dan mensen die door alcohol zoiets overkomt,verplicht een informatieve cursus over de gevolgen moeten laten volgen.
maar nee ik bedoel niet dat dat zomaar makkelijk ingevoerd is.

ik stoor me alleen aan de zwart-witte manier van denken van sommigen.

(ik moet nu even denken aan de mensen die door onveilig vrijen een hiv infectie op hebben gelopen en daar medicijnen voor krijgen. dat is pas reteduur,ik zie ze nogal eens voorbij komen in de apotheek. eigen schuld,zelf betalen? volgens sommigen dus wel)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:01

Snoevie schreef:

Of mensen die vrijwillig een sport kiezen die bekend staat als onveilig en waarbij ongelukken over het algemeen iets ernstiger zijn dan een gekneusde enkel?

Dat doen de meesten hier op bokt dan weer wel, willen die ook allemaal hun eigen ambu betalen als ze er afkletteren?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:12

Electra63 schreef:
HC, jij haalt er nu van alles bij, maar dit topic gaat over comazuipen.

Ah, dus hier alleen over comazuipers zelf wel/niet de kosten laten dragen uit elk verband en context.
Dat kan niet want het is niet anderes dan veel vergelijkbare zaken :)*

Zoals Mick75 aangeeft is zelf het comazuipen op zích al een onderdeel en slechts één aspect van een heel maatschappelijk fenomeen.
De jeugd mag he-le-maal NIETS :)* en niet ieder individue past naadloos in de NL eenheidsworst. Dat geeft spanning. Vroegah hadden we de grootste lol met een brommermotor op een zelfbouw skelter. Gewoon op de openbare weg. Later met een crossmotor. Nu zijn zelfs de circuits al weg wegens overlast.
Wil je de jeugd met 14 massaal aan een valiuminfuus inpluggen op een educatie computerprogramma en met 24 vernatwoordelijkheidsbewust op pad sturen?

Met name de jongmannen werden héél vroegah de honden van oorlog genoemd. Daar hadden onze indo-europese voorouders een concreet uitstotingsritueel voor. Zo van en ga nu 10 jaar een ander in verweggistan pesten. Die doken na veel rooftochten ergens een miep op waarvan de stam dan zei dat de ontvoert was maar die in werkelijkheid geen zin had in het uithuwelijkingsprogramma.
Nu mag er NIETS meer maar de mens (m/v) is echt niet veranderd. Die (m/v) gaat nog steeds door een fase van ´jonge honden´ :)*
Dat comazuipen is een héél triest signaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:14

kamsel schreef:
Snoevie schreef:

Of mensen die vrijwillig een sport kiezen die bekend staat als onveilig en waarbij ongelukken over het algemeen iets ernstiger zijn dan een gekneusde enkel?

Zoals paardrijden :D

Citaat:
Dat doen de meesten hier op bokt dan weer wel, willen die ook allemaal hun eigen ambu betalen als ze er afkletteren?

Tatááá *\o/*

Nee joh, dat zie je verkeerd. Een Bokster op een paard is wat anders. Het gaat hier alleen over comazuipen ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:14

:')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:21

De tijden zijn veranderd HC en het leven is niet altijd gemakkelijk, maar dat was het vroeger ook niet. Ook vroeger werd er veel gezopen door de jeugd, alleen was dat vooral bier en tegenwoordig zijn het allerlei mix-drankjes, waarvan de gevaren vaak worden onderschat.
Maar jij rukt alles (altijd) uit zijn verband. Bijvoorbeeld nu weer, dat jij schrijft dat Nederland eenheidsworst is.
Dat heeft totaal niets met het onderwerp te maken.
Ik vind jou altijd heel erg afgeven op Nederland (heb je soms spijt van die berg?), op alle ruiters, behalve de naturals, enz.
Niet iedereen kan/wil alles hier achter zich laten en op een berg gaan wonen met een kudde paarden. Gelukkig niet, anders zou die berg snel overbevolkt raken.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:13

Daarom raak ik dus ook hier de draad van het verhaal kwijt. We hebben het toch over comazuipers, niet over alle andere oorzaken waardoor iemand in het ziekenhuis kan belanden?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:21

Ja en dikke mensen mogen geen IVF behandeling, rokers mogen we niet behandelen tegen kanker of astma en laten we ruiters en amazones ook maar niet meer behandelen aan hoofdwonden als ze geen cap dragen. :j Waar ligt idd de grens? In principe is voor heel veel dingen waar je door in een ambulance beland een reden te bedenken dat het voorkomen had kunnen worden. De eerste keer zou ik vinden dat er nog een waarschuwing moet komen en meldt ze daarna maar meteen aan bij een jeugdzorginstelling. Blijkbaar kunnen deze jongeren dit doen en hebben ze thuis niet geleerd dat dit niet kan. Ze hebben duidelijk hulp nodig!

Ik heb een ervaring met iemand die een paar pillen te veel had gegeten en die kon het mooi niet meer na vertellen. Harstikke dood! Als je ziet wat een verdriet de ouders daarvan hebben, dan wil je ze toch ook niet opzadelen met de rekening van de ambulance? Stel je voor zeg! De vader is letterlijk gestorven van het verdriet om zijn enige dochter. En die wil je dan ook opzadelen met zo'n rekening?

Goewie! HC! We zijn het niet snel eens, maar deze keer wel. _/-\o_ :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:23

Tendance,
Dat klopt, maar het gaat wel over wat wel of niet vergoed zou kunnen/moeten worden door een ziektekostenverzekering. Alleen het verhaal hoe slecht het wel niet is hier in Nederland doet IMO niet ter zake.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:24

Ik vind gewoon een comazuiper moet betalen, want ik wil niet dat het van mijn belastingcentjes af gaat. Iemand die kanker heeft door wat dan ook of van zijn paard valt, daarvoor wil ik best wat belastingcentjes betalen.
Het is gewoon geheel persoonlijk!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:25

Ja, maar als comazuipen het begin is, waar eindigt het?

Voor een niet drinkende, niets met paarden hebbende persoon is het allebei net zo idioot: welke randdebiel denkt nou 600 kg te vertellen dat het moet doen wat een mens van pak 'm beet 70 kg wil. Is toch bij voorbaat vragen om problemen, klinkt 20 biertjes achteroverslaan toch makkelijker en minder zot.

Om nog maar niet over de leeftijd van de meeste comazuipers te hebben, die kunnen vaak niet eens verantwoordelijk gesteld worden met hun onvolgroeide hersentjes..

Het is persoonlijk omdat de meesten hier iets met paarden hebben, dan klinkt het anders, illegale straatracers dan die zichzelf om een boom geparkeerd hebben?