Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:32

Och jaaa het testbeeld...

Of op de radio de eerste noten van het wilhemus en dan een mannen stem...dit is hilversum 3.....
Je leert het volkslied dan wel heeeel erg goed herkennen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:32

:D Ik heb heel lang op een ouwelullenafdeling gewerkt. Ben zo blij met SlamFM in de auto op de terugweg.... ;)

Geheel off topic; ik heb ze tijdens de top 2000 eens buitengesloten tot AC/DC afgelopen was en ik de stereo die zij helaas voor hun ook moesten aanhoren voluit had gezet. Dat was mijn wraak voor de overdosis Celine Dion en nog erger "These boots are made for walking"
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 30-06-11 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:34

Anne_GTI schreef:
:D Ik heb heel lang op een ouwelullenafdeling gewerkt. Ben zo blij met SlamFM in de auto op de terugweg.... ;)

Klinkt als een goed excuus :D

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:35

Oooo als ik van ledenraad- of bestuursvergadering terugkom he(meestal erg laat)...heerlijk die radio raghard aan....Heerlijk!!!!

Maar goed...off topic natuurlijk.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:36

Electra63 schreef:
Dit is voor "nieuwkomers" die de taal nog niet (goed) spreken, toch niet te volgen?

En dan heb ik het nog modern opgeschreven ook :+

Eigenlijk staat er 'ick' enzo :P

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:43

Electra63

Re: Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 23:50

Ik vind de laatste twee filmpjes/geluiden inderdaad nuttig voor de inburgeringscursus.
Bij het 3e filmpje zouden bijv. oorlogsvluchtelingen kunnen denken aan luchtalarm.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 00:02

Electra63 schreef:
Ik vind de laatste twee filmpjes/geluiden inderdaad nuttig voor de inburgeringscursus.
Bij het 3e filmpje zouden bijv. oorlogsvluchtelingen kunnen denken aan luchtalarm.

Dan schrikken ze zich de 1e maandag van de maand het klaplazerus.

Andere aanvullingen zijn welkom.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 01:07

Jaja zeker nog een suggestie, dit was het eerste waar ik aan moest denken:

Anders schrikken ze zich rot op tv

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 08:39

Bij het hele vlaggen uithangen, volkslied aanhangen en dat soort ''samenhang'' theoriën krijg ik juist meer kriebels van dan dat ik ze positief ervaar. Ik vind het een meer een dwang tot controle via massadruk en -manipulatie. Net als de bijbel.

Zo.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:59

NatasjavE schreef:
Blue_Eyes schreef:
Niet alleen hun grammatica... wat dacht je van woorden als 'onverveerd', 'betrouwen', ''t aller stond'? Ga maar eens de straat op en vraag zonder uitleg aan 10 Nederlanders wat die woorden betekenen. Ik ben benieuwd hoeveel er antwoord kunnen geven.

@Electra, ik weet niet of je dat wilt :D

De vertaling...

http://www.wilhelmus.nl/tekstinterpretatie.html

Oh, maar ik weet wet wat die woorden betekenen, maar goed, ik heb ervoor gestudeerd ;) Ik vraag me wel af hoeveel procent van de Nederlanders het óók weet....

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:13

Ach, zelfs de geleerden betwisten de betekenis van bepaalde woorden uit het volkslied hoorde ik vanmiddag op de radio. Van mij mag iedereen doen wat hem goed dunkt. Zingen/zwijgen/meehummen, allemaal best

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:20

Anne_GTI schreef:
Ach, zelfs de geleerden betwisten de betekenis van bepaalde woorden uit het volkslied hoorde ik vanmiddag op de radio. Van mij mag iedereen doen wat hem goed dunkt. Zingen/zwijgen/meehummen, allemaal best

Jep maar niet verplicht

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:28

De enige verplichting die ik er bij kan verzinnen is respectvol met elkaar omgaan en elkaars verschillen tollereren en niet onteren. Dus een moslim niet verplichten om karbonade te eten en den Hollander heeft recht op 2 minuten stilte op 4 mei om 8 uur zonder verstoringen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 22:52

Moeilijker dan dat hoeft het toch ook niet te zijn? Wat dat betreft... we denken hier wel dat we tolerant zijn, maar intussen... :n

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:04

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:16

sarabande schreef:
Anne_GTI schreef:

Jep maar niet verplicht

Staat ook nergens dat het verplicht moet. :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:30

Verplicht de mond houden zou dan weer wel geluidsoverlast tegengaan in bepaalde gevallen...

En ik wil een niet-gelovigenversie voor dat zesde couplet. Ook een jawheh en een Allah-versie. En een Groot Spagettimonsterversie natuurlijk. :D

Multiculticouplet. ;D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:31

Randalin,

Je draaft door :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:06

Ik zou echt niet opvallen in de Tweede Kamer heh? :D

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:20

:D ik vind je eisen nog beschaafd vergeleken bij wat er nu in de Kamer wordt bedacht

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:21

Phounix schreef:
Dat de beginletters van alle coupletten "Wilhelm van nassov" vormen, mogen ze van mij best leren.

Nooit geweten eerlijk gezegd. :o Nu moet ik ook het land uitgetrapt worden zeker. :D

Phounix schreef:
Al was de moeder van Willem van Oranje, Juliana van Stolberg, wel degelijk een echte Duitse. Je zou kunnen zeggen dat Willem van Oranje destijds de eerste zou zijn geweest met een dubbel paspoort.
Ook nooit geweten. O:)

Phounix schreef:
Net als dat je weet dat de vlag niet in het donker (tenzij hij aan 2 kanten verlicht wordt) of in de regen buiten mag hangen, niet de grond mag raken en dat de oranje wimpel alleen met koninginnedag en op verjaardagen van leden van het koninklijk huis gebruikt mag worden. Dat zijn dingen die je wéét en die echt niet zo veel tijd en moeite kosten om te leren :=

De vlag moet toch met zonsondergang binnen zijn gehaald? Dat van die lampen heb ik ook nooit geweten, en dat het niet in de regen buiten mag hangen ook niet. Wat een klets. :+
Vind het sowieso klets dat de vlag niet altijd buiten mag hangen, als je er toch vrolijk van wordt?

Nee, ik vind kennis van het Wilhelmus een beetje van de zotte, imo zijn er wel belangrijkere dingen om ze te leren..

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:26

Anne_GTI schreef:
Geluiden bij de inburgeringscursus die volgens mij essentieel zijn om te kennen als je je in Nederland gaat vestigen; ik help ze wel even:

http://www.youtube.com/watch?v=GUbXoDYQQZo
http://www.youtube.com/watch?v=eJ51m1iYXbY
http://www.youtube.com/watch?v=jlhj40hZAQY
http://www.youtube.com/watch?v=msKvp7S7s_c

Zo, inburgeringscursus geluiden klaar....

Kijk die sirenes zijn wel nuttig, leer ze dat maar. :j
Al herken ik een ambu, brandweer, politie ook niet aan de sirene maargoed, weet wel dat ik aan de kant moet. :+

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:18

milou123 schreef:
Kijk die sirenes zijn wel nuttig, leer ze dat maar. :j
Al herken ik een ambu, brandweer, politie ook niet aan de sirene maargoed, weet wel dat ik aan de kant moet. :+

Ezelsbrug: op de melodie van de ambu kun je neuriën: nog net niet dood. Dat past niet op de andere alarmen.
De brandweer is wat hoger, sneller en 'blikkeriger' dan die van de politie.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:33

Haha dat is wel een heel erg ezelsbruggetje. := :+