Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
picobello schreef:Dan zouden we dus heel wat jaar terug in de tijd moeten, toen alles nog kleinschalig was. Op zich lijkt me dat heel mooi, maar dat gaat natuurlijk domweg niet meer.
Ikzelf denk dat de productie van vlees best minder kan. Ik zeg niet dat we geen vlees meer moeten eten maar minder kan prima. Dan zou het houden van dieren ook kleinschaliger en vriendelijker kunnen. Maar dat wil economisch gezien niemand...
Chubby schreef:MiniBoots schreef:Het is een boer zijn leven en eten en daar doet hij alles voor.
De main interest ligt dus bij geld en niet bij dierenwelzijn. Dat de varkensmester dat misschien óók liever anders zou zien, doet niets af aan het ontbreken van dierenwelzijn in zijn stal. En de kul-smoes dat bij dergelijke mega-stallen wel eens wat misgaat, kansberekening, is natuurlijk simpelweg schandalig. Het mag niet voorkomen. Punt.
Het is toch van de zotte dat het zover moet komen?! Dat er varkensfabrieken zijn, omdat kleinschaliger niet rendabel is? Wanneer gaat de consument beseffen dat hij dierenwelzijn zélf in de hand heeft, door de kiloknaller te laten liggen en bewust een keuze te maken? Wanneer gaat een boer de hand in eigen boezem steken en durft deze te zeggen dat hij niet langer meewerkt aan dit hele verhaal omdat zijn geweten hem parten speelt? Wanneer gaat een regelgever beseffen dat een dier níet een gevoelloos product zoals een brood is?
Alle bokkers zijn consumenten. Dus kijk eens naar jezelf. Durf jij te zeggen 'ik eet een kiloknaller omdat ik me duurder vlees niet kan veroorloven'? We hóeven niet elke dag vlees te eten! We hóeven zelfs uberhaupt geen vlees te eten. Als je wilt besparen, eet dan de helft van de week wat anders, kwaliteit boven kwantiteit.
Brainless schreef:@S_Evelyne
Dan is zelf opfokken ook niets, als je niets eet waarvoor een dier gedood is.
Mag ik vragen waarom je geen melk drinkt, maar wel eieren eet?
MiniBoots schreef:Als de mens nou eens meer vlees ging eten, hebben de boeren meer geld en de varkens een beter leven.(even de andere kant)
En zeker letten de boeren op de gezondheid van de dieren...ik ga mezelf herhalen.
Neem liever de moeite het topic door te lezen.
MiniBoots schreef:Caesar schreef:Voor iedereen die wel vertrouwd vlees wil eten; zoek een paar medestanders, kies een varkensboer uit, bespreek een varken en laat dit slachten. Je kunt dan je vlees bewerkt zien worden en rechtstreeks van het varken sorteren en inpakken. Verser dan vers! Je moet dan echter wel bij een vleesbedrijf zijn en niet bij een opfokbedrijf..![]()
Er zijn trouwens ook kleinschalige slagers aan huis bij een boerderij. Weet dat ze er zijn, maar durf niet te zeggen waar of wie...
Zo doen wij het ook al jaren (alleen onze eigen koe dan) of een varken van mijn oom en bevalt ons prima!!
Het gaat niet om de manier van slachten, maar om de manier van houden.
eenitraM schreef:picobello schreef:Dan zouden we dus heel wat jaar terug in de tijd moeten, toen alles nog kleinschalig was. Op zich lijkt me dat heel mooi, maar dat gaat natuurlijk domweg niet meer.
Ikzelf denk dat de productie van vlees best minder kan. Ik zeg niet dat we geen vlees meer moeten eten maar minder kan prima. Dan zou het houden van dieren ook kleinschaliger en vriendelijker kunnen. Maar dat wil economisch gezien niemand...
Wat denk je financieel? Zo vlees produceren brengt niets op.
Chubby schreef:MiniBoots schreef:Als de mens nou eens meer vlees ging eten, hebben de boeren meer geld en de varkens een beter leven.(even de andere kant)
En zeker letten de boeren op de gezondheid van de dieren...ik ga mezelf herhalen.
Neem liever de moeite het topic door te lezen.
Je ziet wat er is gebeurd met de consumptiemaatschappij als oorzaak? Beetje vreemd advies dan om nóg meer te willen eten.
Ik zeg nergens dat boeren niet letten op de gezondheid. Ik zeg dat ze keuzes moeten maken ten koste van het welzijn.
Caesar schreef:Je begrijpt de context niet.. Je moet natuurlijk wel een dier bespreken met de varkenshouder/boer. Die keuze kun je dan zelf maken of je vindt dat het dier een goed leven heeft gehad. Hier in de buurt zit een scharrelboerderij.. zie je al die varkens buiten lopen. Moet zeggen; het is een geweldig gezicht maar ze liggen meer dan dat ze lopen
amyz schreef:Nou, ik kocht kiloknallers omdat we erg zuinig moeten doen op het moment.
Nu ik dit topic heb gelezen koop ik die kiloknallers niet meer, dan maar iets minder. Maar vergeet niet dat er hier een heleboel achtergrondinformatie wordt gegeven.. Dingen waar je normaliter niet bij stilstaat. Dan kun je toch niet direct van de gemiddelde consument verwachten dat ze, terwijl hen de kennis ontbreekt, maar kiezen voor het duurdere product, dat is toch helemaal niet logisch?
Ik dacht er goed aan te doen zo vaak als enigszins mogelijk was een biologisch stukje vlees te kopen, maar kennelijk is dat ook niet alles.
Ik (en ik denk velen met mij) ben er absoluut toe bereid mn best te doen om zowel boer als dier te helpen door te kiezen voor een bepaald soort vlees. Eieren koop ik alleen nog maar met 3 sterren beter leven. Het is onwetendheid die dierenleed in stand houdt. En je gaat echt niet zo gauw stallen bezoeken om te ontdekken waar jouw stukje vlees vandaan komt, daar denk je eenvoudigweg niet aan..
Overigens denk ik dat het voor boeren onmogelijk is om simpelweg te stoppen met hieraan mee te werken. Moeten ze dan, vlees maar niet kwijtraken omdat er een te lage prijs voor geboden wordt? Hoe moeten ze dan de rekeningen betalen? Nee, das denk ik gewoon niet haalbaar..
Oh enne, de melkkoeien van de boer waarbij mijn poown staat hebben een luizenleventje hoorDie staan de hele dag lekker op de wei
Duke schreef:MiniBoots schreef:Tja, dit is oud nieuws.
Enne ze pakken natuurlijk wel de ergste beelden eruit.
Mijn vriendin heeft ook een varkensboerderij met haar man met meer dan 2000 varkens(incl biggetjes)
En tuurlijk worden er dan biggen dood geboren, zelden misvormd.
Tuurlijk gaat er zoveel procent dood per jaar.
Dat heb je in elk fokbedrijf.
En regelmatig komen er biggen onder de moeder terecht als ze gaat liggen(je wil niet weten hoe lomp en lui die beesten zijn)En ja, de ruimtes zijn klein.
Maar nog nooit één daar gezien die verlamd is, komt bijna niet voor.
Die beesten raak je ook bijna niet kwijt aan de slacht. Dus zal vast een ''stal'' ziekte zijn.
Ik praat manier van huisvesten absoluut niet goed, hoop ook dat daar ooit verandering in komt.
Maar op het moment gaan de varkensbedrijven zo slecht, dat daar voorlopig echt geen geld voor is.
Varkens zijn wel één van de luiste dieren hoor...die staan vaak alleen maar op om te vreten en dan gaan ze weer liggen.
Helemaal mee eens. En er zal inderdaad in de zogeheten 'ziekenboeg' zijn gefilmd. Dat vermoeden had ik ook al.
_San87_ schreef:Miracle_ schreef:Ik heb laats ook alle filmpjes zitten kijken.. Hartverscheurend!
In scene gezet, zeggen de boeren. Wat een giller, hoe zet je dit dan in godsnaam in scene?
Belachelijk hoe ze behandelt worden. Mijn ogen zijn absoluut geopend, en voor mij geen varkensvlees meer.
En wat is dan het verschil tussen dag en nacht? Worden de hokken overdag groter?Sorry hoor, maar ik vind dit in daglicht nog steeds niet kunnen!
Dan kan je net zo goed helemaal geen vlees meer eten
MiniBoots schreef:Omdat er gewoon geen geld is, varkensboeren draaien geen winst meer tegenwoordig.
De hele varkenshouderij ligt op zijn gat! Ze willen wel, maar kunnen niet.
petraaken schreef:Nou ik kan jullie verzekeren dat de nieuwe varkensstallen aan enorme milieuwetgevingen moeten voldoen alsook aan erg strenge dierenwelzijn wetgevingen.
Chubby schreef:Overigens: er zijn heus boeren die hun varkens graag laten scharrelen. Maar wetgeving rondom stankcirkel, milieu, buurwoningen, ed. maken dat helaas vaak dan weer onmogelijk.
S_Evelyne schreef:Ik eet geen dieren, ik drink geen melk, en verder eet ik zo min mogelijk kaas en eieren enzo. Ik draag geen leer/bont of iets anders waar dieren voor gedood zijn.