De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:21

@S_Evelyne
Dan is zelf opfokken ook niets, als je niets eet waarvoor een dier gedood is.
Mag ik vragen waarom je geen melk drinkt, maar wel eieren eet?

edit: ook bij het oogsten van graan ed gaan levens verloren.
Er zit altijd nog wel een muisje/vogel in het land die niet op tijd weg is.
Hier lag vorig jaar een reetje in het mais wat het helaas niet gered heeft.

Op de Veluwe iig zijn genoeg officieel gestopte boeren die nog wat in het weiland hebben lopen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:22

picobello schreef:
Dan zouden we dus heel wat jaar terug in de tijd moeten, toen alles nog kleinschalig was. Op zich lijkt me dat heel mooi, maar dat gaat natuurlijk domweg niet meer.
Ikzelf denk dat de productie van vlees best minder kan. Ik zeg niet dat we geen vlees meer moeten eten maar minder kan prima. Dan zou het houden van dieren ook kleinschaliger en vriendelijker kunnen. Maar dat wil economisch gezien niemand...

Wat denk je financieel? Zo vlees produceren brengt niets op.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:22

Ik heb het nog erger gezien... Maar goed, het niet kunnen staan kan door het fokbeleid komen. Er is jarenlang alleen maar gefokt op zoveel mogelijk vlees, goedkoop voor de consument en niet meer gekeken naar het beenwerk en of het varken zoveel gewicht nog wel kon dragen.
Dat een zeug vastgezet moet worden omdat ze anders op haar biggen gaat liggen heeft hier ook mee te maken. Zeugen in het wild liggen heel wat minder biggen dood dan in de bio industrie.
Staarten niet couperen is ook heel dubbel. Er is nog steeds te weinig geld en ruimte voor betere hokken. Je kan ze wel allemaal vrij laten lopen op een te klein stuk, maar de kans is dan weer groot dat ze uit verveling elkaars staart gaan eten.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:24

Chubby schreef:
MiniBoots schreef:
Het is een boer zijn leven en eten en daar doet hij alles voor.

De main interest ligt dus bij geld en niet bij dierenwelzijn. Dat de varkensmester dat misschien óók liever anders zou zien, doet niets af aan het ontbreken van dierenwelzijn in zijn stal. En de kul-smoes dat bij dergelijke mega-stallen wel eens wat misgaat, kansberekening, is natuurlijk simpelweg schandalig. Het mag niet voorkomen. Punt.

Het is toch van de zotte dat het zover moet komen?! Dat er varkensfabrieken zijn, omdat kleinschaliger niet rendabel is? Wanneer gaat de consument beseffen dat hij dierenwelzijn zélf in de hand heeft, door de kiloknaller te laten liggen en bewust een keuze te maken? Wanneer gaat een boer de hand in eigen boezem steken en durft deze te zeggen dat hij niet langer meewerkt aan dit hele verhaal omdat zijn geweten hem parten speelt? Wanneer gaat een regelgever beseffen dat een dier níet een gevoelloos product zoals een brood is?

Alle bokkers zijn consumenten. Dus kijk eens naar jezelf. Durf jij te zeggen 'ik eet een kiloknaller omdat ik me duurder vlees niet kan veroorloven'? We hóeven niet elke dag vlees te eten! We hóeven zelfs uberhaupt geen vlees te eten. Als je wilt besparen, eet dan de helft van de week wat anders, kwaliteit boven kwantiteit.

Als de mens nou eens meer vlees ging eten, hebben de boeren meer geld en de varkens een beter leven.(even de andere kant ;) )

En zeker letten de boeren op de gezondheid van de dieren...ik ga mezelf herhalen.
Neem liever de moeite het topic door te lezen.

S_Evelyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:26

Brainless schreef:
@S_Evelyne
Dan is zelf opfokken ook niets, als je niets eet waarvoor een dier gedood is.
Mag ik vragen waarom je geen melk drinkt, maar wel eieren eet?

Voor mij is zelf opfokken ook niets? Voor andere mensen blijkbaar wel.
Melk is makkelijk te vervangen door bijv. sojamelk. Eieren/kaas eet ik alleen als ik buitenshuis eet, dus niet iedere dag. Ben dus een soort van part-time veganist.

Chubby

MiniBoots schreef:
Als de mens nou eens meer vlees ging eten, hebben de boeren meer geld en de varkens een beter leven.(even de andere kant ;) )

En zeker letten de boeren op de gezondheid van de dieren...ik ga mezelf herhalen.

Je ziet wat er is gebeurd met de consumptiemaatschappij als oorzaak? Beetje vreemd advies dan om nóg meer te willen eten.

Ik zeg nergens dat boeren niet letten op de gezondheid. Ik zeg dat ze keuzes moeten maken ten koste van het welzijn.

Caesar

MiniBoots schreef:
Caesar schreef:
Voor iedereen die wel vertrouwd vlees wil eten; zoek een paar medestanders, kies een varkensboer uit, bespreek een varken en laat dit slachten. Je kunt dan je vlees bewerkt zien worden en rechtstreeks van het varken sorteren en inpakken. Verser dan vers! Je moet dan echter wel bij een vleesbedrijf zijn en niet bij een opfokbedrijf.. ;)

Er zijn trouwens ook kleinschalige slagers aan huis bij een boerderij. Weet dat ze er zijn, maar durf niet te zeggen waar of wie...

Zo doen wij het ook al jaren (alleen onze eigen koe dan) of een varken van mijn oom en bevalt ons prima!!

Het gaat niet om de manier van slachten, maar om de manier van houden.

Je begrijpt de context niet.. Je moet natuurlijk wel een dier bespreken met de varkenshouder/boer. Die keuze kun je dan zelf maken of je vindt dat het dier een goed leven heeft gehad. Hier in de buurt zit een scharrelboerderij.. zie je al die varkens buiten lopen. Moet zeggen; het is een geweldig gezicht maar ze liggen meer dan dat ze lopen :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:27

Nou, ik kocht kiloknallers omdat we erg zuinig moeten doen op het moment.
Nu ik dit topic heb gelezen koop ik die kiloknallers niet meer, dan maar iets minder. Maar vergeet niet dat er hier een heleboel achtergrondinformatie wordt gegeven.. Dingen waar je normaliter niet bij stilstaat. Dan kun je toch niet direct van de gemiddelde consument verwachten dat ze, terwijl hen de kennis ontbreekt, maar kiezen voor het duurdere product, dat is toch helemaal niet logisch?
Ik dacht er goed aan te doen zo vaak als enigszins mogelijk was een biologisch stukje vlees te kopen, maar kennelijk is dat ook niet alles.

Ik (en ik denk velen met mij) ben er absoluut toe bereid mn best te doen om zowel boer als dier te helpen door te kiezen voor een bepaald soort vlees. Eieren koop ik alleen nog maar met 3 sterren beter leven. Het is onwetendheid die dierenleed in stand houdt. En je gaat echt niet zo gauw stallen bezoeken om te ontdekken waar jouw stukje vlees vandaan komt, daar denk je eenvoudigweg niet aan..

Overigens denk ik dat het voor boeren onmogelijk is om simpelweg te stoppen met hieraan mee te werken. Moeten ze dan, vlees maar niet kwijtraken omdat er een te lage prijs voor geboden wordt? Hoe moeten ze dan de rekeningen betalen? Nee, das denk ik gewoon niet haalbaar..

Oh enne, de melkkoeien van de boer waarbij mijn poown staat hebben een luizenleventje hoor :D Die staan de hele dag lekker op de wei :D

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:28

eenitraM schreef:
picobello schreef:
Dan zouden we dus heel wat jaar terug in de tijd moeten, toen alles nog kleinschalig was. Op zich lijkt me dat heel mooi, maar dat gaat natuurlijk domweg niet meer.
Ikzelf denk dat de productie van vlees best minder kan. Ik zeg niet dat we geen vlees meer moeten eten maar minder kan prima. Dan zou het houden van dieren ook kleinschaliger en vriendelijker kunnen. Maar dat wil economisch gezien niemand...

Wat denk je financieel? Zo vlees produceren brengt niets op.

Dat bedoelde ik ook met mijn laatste zin. Staat er misschien een beetje krom... Tegenwoordig moet alles maar geld in het laatje brengen. Maar het zijn denk ik niet de boeren die dit geld terugzien...

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:29

Chubby schreef:
MiniBoots schreef:

Je ziet wat er is gebeurd met de consumptiemaatschappij als oorzaak? Beetje vreemd advies dan om nóg meer te willen eten.

Ik zeg nergens dat boeren niet letten op de gezondheid. Ik zeg dat ze keuzes moeten maken ten koste van het welzijn.

Omdat er gewoon geen geld is, varkensboeren draaien geen winst meer tegenwoordig.
De hele varkenshouderij ligt op zijn gat! Ze willen wel, maar kunnen niet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:30

Caesar schreef:
Je begrijpt de context niet.. Je moet natuurlijk wel een dier bespreken met de varkenshouder/boer. Die keuze kun je dan zelf maken of je vindt dat het dier een goed leven heeft gehad. Hier in de buurt zit een scharrelboerderij.. zie je al die varkens buiten lopen. Moet zeggen; het is een geweldig gezicht maar ze liggen meer dan dat ze lopen :D

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:31

amyz schreef:
Nou, ik kocht kiloknallers omdat we erg zuinig moeten doen op het moment.
Nu ik dit topic heb gelezen koop ik die kiloknallers niet meer, dan maar iets minder. Maar vergeet niet dat er hier een heleboel achtergrondinformatie wordt gegeven.. Dingen waar je normaliter niet bij stilstaat. Dan kun je toch niet direct van de gemiddelde consument verwachten dat ze, terwijl hen de kennis ontbreekt, maar kiezen voor het duurdere product, dat is toch helemaal niet logisch?
Ik dacht er goed aan te doen zo vaak als enigszins mogelijk was een biologisch stukje vlees te kopen, maar kennelijk is dat ook niet alles.

Ik (en ik denk velen met mij) ben er absoluut toe bereid mn best te doen om zowel boer als dier te helpen door te kiezen voor een bepaald soort vlees. Eieren koop ik alleen nog maar met 3 sterren beter leven. Het is onwetendheid die dierenleed in stand houdt. En je gaat echt niet zo gauw stallen bezoeken om te ontdekken waar jouw stukje vlees vandaan komt, daar denk je eenvoudigweg niet aan..

Overigens denk ik dat het voor boeren onmogelijk is om simpelweg te stoppen met hieraan mee te werken. Moeten ze dan, vlees maar niet kwijtraken omdat er een te lage prijs voor geboden wordt? Hoe moeten ze dan de rekeningen betalen? Nee, das denk ik gewoon niet haalbaar..

Oh enne, de melkkoeien van de boer waarbij mijn poown staat hebben een luizenleventje hoor :D Die staan de hele dag lekker op de wei :D

en in de winter dag en nacht op stal. ;)

amyz

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:33

Ja, daar zeg je zo wat, niet aan gedacht inderdaad.. Zou het niet weten, poown heeft daar nog geen winter gestaan dus heb geen idee hoe ze dan gehuisvest zijn.

Maar zijn koeien wel winterhard dan? Eerlijk is eerlijk, heb in de winter nog nooit koeien in de wei gezien..

petraaken

Nou ik kan jullie verzekeren dat de nieuwe varkensstallen aan enorme milieuwetgevingen moeten voldoen alsook aan erg strenge dierenwelzijn wetgevingen.

Nieuwe zeugenstallen worden enkel nog toegestaan als er de zeugen in groepshuisvesting zitten. Dat beton in die stallen is geïsoleerd beton en dus helemaal niet koud. Doordat de dieren in groepshuisvesting zitten zijn ze minder stijf als ze naar de kraamstal moeten verhuizen. De dieren zijn ook veel rustiger zo. Ook de mestvarkens zitten nu in groepshuisvestingen. Zodra er een varken niet voldoende mee is qua de rest van de groep wordt hij apart gezet zodat ze zeker weten dat hij voldoende eten krijgt of als ze ziek zijn gaan ze in de ziekenboeg.

De nieuwste biggenbatterijen zijn hypermodern en met alles wordt rekening gehouden. De zeugenkraamstallen zijn ook allen nu voorzien van geïsoleerd beton, ingenieuze verluchtingssysthemen en voederlijnen. Nieuwe stallen moeten trouwens voldoen aan de meest strenge normen qua geur en amoniakemissie arm zijn. Je zou schrikken wat zo'n stal kost.

misz_irene

Wat een overtrokken gedoe allemaal. Ik vind het absoluut niet kunnen dat mensen 's nachts inbreken bij bedrijven om daar maar even te gaan filmen. Ja het is sneu dat het gebeurd maar er worden excessen getoond om de mensen te laten schrikken. Overal gebeurd wel eens iets of het nu op een varkens boerdrij is of bij een paardenhandelstal er is over al wel iets. Wat op deze beelden staan geeft niet de realiteit van de bedrijven weer.
Hoeveel varkens hebben ze bekeken? als het echt zo slecht gesteld was met de varkensboeren in Nederland hadden ze het filmpje wel veeeeel langer gemaakt.

Dat de varkens te weinig ruimte hebben en in deze hokken worden gehouden? ja dat is onze eigen schld. De comsument wil veel vlees en dan zo goedkoop mogelijk om dit te bereiken moet op grote schaal geproduceert worden en dan krijg je dit. Waarom zijn de kiloknallers anders zo goedkoop... Echter is het wel de boer zijn inkomen en wanneer hij niet goed voor de dieren zou zorgen zou dit ten koste gaan van zijn eigen inkomen.
Om nou te zeggen dat je om deze reden vegetarier bent is grote onzin in vrijwel alles zitten dierlijke producten verwerkt. Denk aan dropjes,spekjes en wine gums hierin zit gelatine gemaakt van varkensbotten. schoenen, kleding vrijwel allemaal dierlijk En het zadel en hoofdstel van je paard?? ook gewoon leer.

Mensen moeten snappen dat er zoveel regels zijn in Nederland die moeten worden nageleeft en dit ook streng wordt gecontroleerd. Gaat het mis de AID staat snel op je stoep met dikke boetes. Nee ik kan hier niet van schrikken en het is zwaar overtrokken de beelden geven een verkeerd beeld aan en alles wordt uit zijn context getrokken. Het ziet er sneu uit ja absoluut maar overal is wel eens iets. Als ongehoord echt iets wil doen houden ze op met zulke provocerende filmpjes met een verboden manier van verkregen beeld materiaal (want het is gewoon inbreken) en zouden ze wel met boerenorganisaties gaan praten.
Laatst bijgewerkt door misz_irene op 28-06-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:34

@Miniboots
Klopt helaas... nu hebben ze net de kosten eruit.
Dus werken veel varkensboerderijen op dit moment voor niks.

Eieren net zo, de prijs is nu zo laag dat alleen de voerkosten gedekt worden.
Dan zijn de kosten voor g/w/l en afschrijving hokken nog niet meegeteld.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:35

Duke schreef:
MiniBoots schreef:
Tja, dit is oud nieuws.
Enne ze pakken natuurlijk wel de ergste beelden eruit.
Mijn vriendin heeft ook een varkensboerderij met haar man met meer dan 2000 varkens(incl biggetjes)
En tuurlijk worden er dan biggen dood geboren, zelden misvormd.
Tuurlijk gaat er zoveel procent dood per jaar.
Dat heb je in elk fokbedrijf.
En regelmatig komen er biggen onder de moeder terecht als ze gaat liggen(je wil niet weten hoe lomp en lui die beesten zijn)En ja, de ruimtes zijn klein.
Maar nog nooit één daar gezien die verlamd is, komt bijna niet voor.
Die beesten raak je ook bijna niet kwijt aan de slacht. Dus zal vast een ''stal'' ziekte zijn.

Ik praat manier van huisvesten absoluut niet goed, hoop ook dat daar ooit verandering in komt.
Maar op het moment gaan de varkensbedrijven zo slecht, dat daar voorlopig echt geen geld voor is.
Varkens zijn wel één van de luiste dieren hoor...die staan vaak alleen maar op om te vreten en dan gaan ze weer liggen.

Helemaal mee eens. En er zal inderdaad in de zogeheten 'ziekenboeg' zijn gefilmd. Dat vermoeden had ik ook al.

Inderdaad. Elk moment op een boerderij overlijden er ook dieren, ik vind het een beetje een zwak filmpje...

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:38

_San87_ schreef:
Miracle_ schreef:
Ik heb laats ook alle filmpjes zitten kijken.. Hartverscheurend!
In scene gezet, zeggen de boeren. Wat een giller, hoe zet je dit dan in godsnaam in scene?
Belachelijk hoe ze behandelt worden. Mijn ogen zijn absoluut geopend, en voor mij geen varkensvlees meer. :n

En wat is dan het verschil tussen dag en nacht? Worden de hokken overdag groter? :+ Sorry hoor, maar ik vind dit in daglicht nog steeds niet kunnen!

Dan kan je net zo goed helemaal geen vlees meer eten :')

Da's bullshit, want ik eet liever rundvlees van een koe die heerlijk op de wei gestaan heeft in volle vrijheid, dan een varken die zijn leven lang in een hok van 1 bij 1 heeft gezeten.

misz_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:42

@Miracle_

Dacht je dat echt? Het overgrote deel van de koeien komen niet eens meer buiten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:43

Bullshit Miracle? Zie jij alle koeien buiten staan tegenwoordig? Er zijn heel veel boerderijen waar ze nooit buiten komen, misschien eens om je heen kijken?

Brainless

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:47

@Miracle
Melkvee komt wel buiten, maar vleeskoeien bijna niet.
Alleen bij de hobbyboertjes staan er af en toe wat buiten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:48

MiniBoots schreef:
Omdat er gewoon geen geld is, varkensboeren draaien geen winst meer tegenwoordig.
De hele varkenshouderij ligt op zijn gat! Ze willen wel, maar kunnen niet.

Dat is precies wat ik bedoel. Want als ik met mijn werk mijn boterham niet kan verdienen, dan zal ik moeten kiezen voor een andere job. Niet om dan maar mijn werk minder goed te doen ;)

petraaken schreef:
Nou ik kan jullie verzekeren dat de nieuwe varkensstallen aan enorme milieuwetgevingen moeten voldoen alsook aan erg strenge dierenwelzijn wetgevingen.

In NL is het zo bar en boos nog niet vergeleken met andere landen, het is niet goed, maar het kan vele malen erger. Wat zo jammer is, is dat de consument niet beseft dat wanneer men in NL niet kan/ wil voldoen aan productie voor een belachelijk lage prijs, de prijsvechters het vlees simpelweg uit andere landen met minder aandacht voor dierenwelzijn gaan halen. Lekker die biefstuk van de Lidl en Aldi :Y)

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:51

Chubby schreef:
Overigens: er zijn heus boeren die hun varkens graag laten scharrelen. Maar wetgeving rondom stankcirkel, milieu, buurwoningen, ed. maken dat helaas vaak dan weer onmogelijk.

Dit klopt niet wat je zegt. Bij het berekenen van geur wordt uitgegaan van de emissiepunten van de stal (dus de kokers op het dak of het punt waar de luchtwasser staat bijvoorbeeld) en wordt de weide niet meegenomen als emissiepunt.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:52

S_Evelyne schreef:
Ik eet geen dieren, ik drink geen melk, en verder eet ik zo min mogelijk kaas en eieren enzo. Ik draag geen leer/bont of iets anders waar dieren voor gedood zijn.

Er wordt wel meer propaganda verspreid voor het niet meer eten van vlees enzo... en dan? Waar wil je je broodnodige eiwitten vandaan halen? Sojaproducten? Daar zijn de Brazilliaanse akkerbouwers blij mee! Hup, weer zoveel voetbalvelden regenwoud om voor de productie van soja. Dicht je het gat met de ene, creeër je weer een probleem bij het ander. Dus van dierenwelzijn, naar milieuprobleem. Tja. Hoe je het wend of keert, we zijn gewoon met z'n allen een plaag. Een wereldplaag. En we moeten eten. En wat je ook eet, het gaat ten koste van milieu, dieren, etc. Maar niettemin, zoals ik al zei, ik heb wel respect voor de mensen die deze keuzen maken zoals S_E. Maar dat wil niet zeggen dat vegetariër worden, het probleem oplost. En je kunt zelf wel die keuze maken, maar het leeuwendeel van de mensen wil wel gewoon vlees eten.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:54

Brainless schreef:
@Miracle
Melkvee komt wel buiten, maar vleeskoeien bijna niet.
Alleen bij de hobbyboertjes staan er af en toe wat buiten.

Ik ken ook melkvee wat niet buiten komt. Laatst zei iemand tegen mij in de auto dat je steeds minder koeien buiten ziet staan.