Radio 538 DJ's voorkomen zelfmoord

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:48

mltex schreef:
Toch vind ik dit erger, hier word ik intens verdrietig van http://www.telegraaf.nl/binnenland/9985 ... buitenland ieder zijn ding en mening toch?

Eh wat heeft dat nu te maken met dit topic? :?
En zelfs ik vind dit respectloos en ongepast en ik ben echt geen softie op dit gebied.

mltex

Re: Radio 538 DJ's voorkomen zelfmoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 00:51

Ach wat een gezeur weer, ik vergelijk helemaal niks. Ik geeft aan wat mij wel raakt en dat iemand die op de radio zwets over zelfmoord mij niet raakt en dat dat niks met of iemand wel of niet emoties heeft.
En wat een kippengedrag, iedereen gelijk beginnen over vergelijking maken.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:00

Gezeur, kippengedrag?

Jij plaatst gewoon een link wat hier totaal geen hol mee te maken heeft....
Waarom zou je hier moeten melden wat je wel/niet raakt....

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:01

Jolliegirl schreef:
Gezeur, kippengedrag?

Jij plaatst gewoon een link wat hier totaal geen hol mee te maken heeft....
Waarom zou je hier moeten melden wat je wel/niet raakt....

Waarom post je dit? :+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:05

Omdat ik ergens op in ga, omdat je gelijk iedereen over 1 kam scheert....
Als er iets niet aanstaat roept men gelijk : pfff kippengedrag/kuddegedrag/ daar gaat bokt weer/ typisch bokt..

het gaat over deze vrouw, en de dj's die hier zo te horen nogsteeds behoorlijke impact van hebben..
Niet over zielige konijntjes.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:07

owwww ik wist niet dat jij bepaalde wat een ander wel of niet vind en wat diegene wel of niet post, bij deze sorry

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:08

Dat heet gewoon ontopic posten.
Heeft niets met mij te maken.

Bij deze maar weer ontopic.
Dat jij die konijntjes zielig vind is jouw mening. Ben ik het mee eens.
Maar is niet echt passend in dit topic omdat dit als een vergelijking gezien wordt. :)

Fijne avond en weltrusten.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:13

mltex schreef:
owwww ik wist niet dat jij bepaalde wat een ander wel of niet vind en wat diegene wel of niet post, bij deze sorry

eh je vergelijking maakt me geen f*ck uit, van mijn part vergeleek je het met een schildpad. Het heeft gewoon niks te maken met dit topic :+

noudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 01:14

Mijn moeder zei altijd mensen die zeggen dat ze zelfmoord willen plegen, is een schreeuw
om hulp maar die zullen het niet snel doen.
Ken 2 mensen(vrienden) die zelfmoord gepleegd hebben, en die hebben het beide gezegd
maar toch de daad bij het woord gevoegd, dus het klopt niet altijd.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 09:07

Adil schreef:
Naaaaaah, ik ben heeeeel erg eerlijk: Mensen die zo hun zelfdoding lopen te verkondigen ondernemen vaak geen actie. Veel praatjes, maar dat was het dan ook. Aandachttrekkerij in veel gevallen. En inderdaad, er is al eens zo'n ziekelijk geintje uitgehaald door iemand die beweerde dodelijk ziek te zijn en voor euthenasie had gekozen...

Dat mensen die het zeggen het niet zullen doen, is helaas een van de allergrootste misvattingen over zelfmoord. Ga het maar eens opzoeken, 75% van de mensen die zelfmoord(poging) doen hebben dit vooraf bekend gemaakt. Ook ik heb ooit iemand gekend die dit vooraf bekend heeft gemaakt. Op een heel luchtige manier trouwens. Hij had tegen zijn vrienden doodleuk gezegd "als ik een slecht raport heb dan maak ik mezelf van kant". Alsof hij het over het weer had. Een paar maanden later is hij in een tuinhuis gvonden. Dus het is écht niet zo dat mensen die roepen zelfmoord te plegen het nooit zullen ondernemen :n .

http://vdab.be/magezine/aug04/zelfdoding.shtml
http://www.kopzorgen.info/index.php?paginaid=12

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:15

Wat de konijntjes er mee te maken hebben snap ik ook niet zo goed, sorry....

Ik heb nu 4 zelfmoorden in mijn nabije omgeving meegemaakt en ze hebben er allemaal wel iets over gezegd, dus die vlieger gaat voor mij ook niet helemaal op. Ik denk nog steeds dat het een schreeuw om hulp is en niet om aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:21

Ook ik wil nogmaals in dit topic zeggen : mensen die hun zelfmoord aankondigen zijn over het algemeen net zo serieus als mensen die het niet aankondigen.

Er zijn introverte en extraverte mensen.

Mensen die er verstand van hebben zeggen ook altijd dat je het heel serieus moet nemen als iemand zegt dat hij het leven niet meer ziet zitten. Als je dan de kans hebt hulp voor diegene te zoeken is er soms nog een kans om het te voorkomen. En inderdaad mensen die het aankondigen hebben dus meer kans dat ze er uiteindelijk vanaf zien omdat ze eerder hulp zullen krijgen.

Een triest maar goed voorbeeld hiervan is Antonie Kamerling, zelfs in interviews sprak hij er wel eens over hoe moeilijk hij het leven vond.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:48

Even realistisch blijven. Je zelfmoord bekend maken aan vrienden en/of familie alla, maar aan een radiozender, waar heel Nederland mee kan luisteren?

Dan zoek je gewoon aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:53

Nee hoor dan ben je zo f*ck*ng eenzaam, overstuur en in de war , dat je alleen nog een band hebt met mensen die je uit de media kent ( en volgens mij was dat toch het geval bij deze vrouw).
Het is maar de vraag of ze nog besefte dat er zoveel mensen meeluisterden. Betreffende persoon is ZIEK , die denkt niet meer zoals een gemiddelde gezond mens doet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:56

Er zijn nochtanse verschillende gevallen gekend van mensen die hun zelfmoord gewoon wereldwijd op internet zetten. Op een sociale netwerksite, zelfs in een chat met een wildvreemde.
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=FN2GELL4
http://welingelichtekringen.nl/9790-jap ... ernet.html
http://www.hbvl.be/Archief/guid/14-jari ... 3719c87a1d etc etc
Dus waarom zou iemand het niet via de radio kunnen doen? Zeker als je het gevoel hebt dat er toch niemand van je vrienden of familie écht om je geeft.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:58

Toch denk ik dat aankondigen op de radio wel wat anders is dan aankondigen aan je naaste...
Als je dit op de radio gaat vertellen, moet ik eerder denken aan een schreeuw om hulp (dat ze het bij geen hulp wel ECHT doet, sluit ik zeker niet uit)

Gelukkig heeft ze de hulp wel gekregen op het juiste moment ! Super van de dj's, hoewel ik het beter had gevonden als ze het gesprek achter de schermen voort hadden gezet ipv volledig op radio. Hier kan ze later best spijt van krijgen, maar dan heeft wel 'iedereen' het al gehoord..

Wel fijn dat het uiteindelijk toch een redelijk positieve afloop heeft gehad..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 10:59

Heel knap dat de dj's dit gedaan hebben. Zo iemand is hoe dan ook ziek en heeft hulp nodig.
Zeker wanneer ze aangeeft erover te willen praten, is dit echt een schreeuw om hulp en dat wilde ze dus blijkbaar ook.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:18

Precies, niet dood, maar hulp! En dat uitte ze door te zeggen dat ze niet meer wil leven, want dan worden mensen alert!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:26

Vienna2007 schreef:
Even realistisch blijven. Je zelfmoord bekend maken aan vrienden en/of familie alla, maar aan een radiozender, waar heel Nederland mee kan luisteren?

Dat is knap dat jij dat kan weten...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:26

Maar als die hulp niet geboden wordt en iedereen zou zeggen "ach kom, laat haar doen, het is maar aandacht", dan bestaat de kans dat er alsnog een zelfmoord volgt. Ik denk dat er in de meeste gevallen wel een -al is het maar kleine-schreeuw om hulp is wanneer een zelfmoord op voorhand wordt aangekondigd. Zowel bij naasten als bij vreemden. Dus het kan zeker een schreeuw om hulp en aandacht zijn, maar het wil niet zeggen dat er geen actie had kunnen ondernomen worden wanneer niemand die schreeuw serieus had genomen.
En wat dat ook weer niet wil zeggen dat er altijd een zelfmoord volgt wanneer een persoon ermee dreigt en geen aandacht krijgt. Ik ken ook wel een geval van iemand die daar ook met regelmaat over dreigde, totdat iedereen haar bijna letterlijk zei "ach kom, dit is nu al de zevende keer, je zal het nu toch ook niet doen hé", en die persoon leeft inderdaad nog steeds. Elk persoon heeft een uniek gedrag, manier van denken en handelen zeker.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:32

Ik vind dit topic eerlijk gezegd een beetje eng worden. Er wordt met 'feiten' gesmeten die niemand zeker kan
weten, en ik denk ook niet dat dit de bedoeling moet zijn van een topic als deze.

Zelfmoord is en blijft iets ongrijpbaars, en voor iedereen die het zelf doet of van dichtbij mee maakt, is het
weer anders. Geen enkele visie op zelfmoord is in mijn ogen goed of fout, en tóch wordt er hier zo onprettig
gediscussieerd... Als we het dan over respectloos hebben!

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:12

MamboBeach schreef:

Goed he, komt deels voort uit eigen ervaring. Ging je er ook nog inhoudelijk op in, of was dit het?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:48

Vienna2007 schreef:
MamboBeach schreef:

Goed he, komt deels voort uit eigen ervaring. Ging je er ook nog inhoudelijk op in, of was dit het?

Ach gossie... :(:) Zit je tampon scheef? :(:)

Misschien even lezen, dan zie dat ik al voorbij gekomen ben in het topic.

Wat ik een beetje vervelend vindt is dat mensen uit gaan ma :(:) ken of het aandachttrekkerij is of niet. Jouw ervaringen zijn die van een ander nog niet. Misschien een beetje mee oppassen met wat je aan het spuien bent... Beetje vervelend als een topic zo moet lopen. Wat nou als deze mevrouw wel een einde aan haar leven had gemaakt en de DJ's hadden niets gedaan? Dan was het ook weer niet goed geweest? En wie ben jij om te zeggen dat dit alleen een schreeuw was?

Rosa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:55

Vienna2007 schreef:

Hmm, daar kan ik het toch niet mee eens zijn... :n Je kunt haar manier van denken en handelen niet meer vergelijken met de onze. Dat patroon is gewoon verstoord, door wat je allemaal in je hoofd voelt... Die vrouw klonk echt zó depressief, dan denk je echt niet helder meer hoor... Dan ben je echt ver heen, en ik heb er ervaring mee. Je weet dan gewoon niet meer waar je het zoeken moet... Dus kun je nagaan hoe ontzettend diep je in de put moet zitten om tot zo'n actie te komen. Zuiver denkende mensen doen zoiets niet.

Je hebt idd ook nog mensen die zoiets doen voor de aandacht. Maar zoals iemand hier ook al zei, ook daar moet je je niet in vergissen... Want er zitten personen bij die wél serieuze plannen hebben.

Dit zijn m.i. de 3 grootste groepen (even grof geschetst):

1. De sadist: deze persoon denkt 'helder' (als je het vanuit een ander perspectief bekijkt, natuurlijk weer niet) en weet dondersgoed waar hij mee bezig is. Dit zijn de misselijkste streken, vaak zijn het mensen die een lolletje willen trappen. Vaak zitten er wel problemen onder, soms zelfs vrij ernstige, maar deze groep zal niet zomaar zelfmoord gaan plegen. :n Ze kondigen zoiets aan als 'grap' en zijn niet serieus. Het gaat om het uithalen van de grap, dat is dus het doel, gewoon een stuntje.
2. De dreiger: deze persoon denkt helder genoeg om te weten wat voor gevolgen zo'n actie kan hebben (openbaar aankondigen van zelfmoord). Hij doet het niet omdat hij werkelijk zelfmoord wil plegen, maar als noodkreet. Deze persoon wil niet dood, maar geholpen worden. :j Na intens veel onmacht te hebben ervaren, kun je wel degelijk tot zo'n actie komen. Als je het écht niet meer ziet zitten... Deze mensen zijn vaak heel serieus en zijn nog niet helemaal de weg kwijt zoals de onderste groep, maar zitten vaak wel héél diep in de problemen. Doel is dus geholpen worden.
3. De suïcidale: deze persoon is vaak (ernstig) depressief en verward en is helemaal de weg kwijt. Denk- en handelingspatroon is (dikwijls) verstoord, persoon kan moeilijk relativeren en is tot een punt gekomen waarop 'het echt niet meer gaat'. Dit zijn hele gevaarlijke types die vaak heel serieus zijn over hun zelfmoordplannen. Hierbij is een snelle reactie noodzakelijk. Het doel van deze mensen is eigenlijk ook geholpen worden, maar het verschil is dat deze mensen op een heel ander punt van bewustzijn zitten dan de vorige groep. Het is daarom moeilijk om tegen ze in te praten: ze zijn verward en kunnen niet reëel denken, zo wanhopig en depressief zijn ze. Toch zie je nog dat ze wel bellen met, mééstal, diep in hun hart de wens om geholpen te worden... Dat is er dus nog wel, die wens. Maar dat helpen gaat dan vaak zo moeilijk, door hun geestelijke conditie kom je er niet altijd met 'tegen ze inpraten'... Daarom is professionele hulp noodzakelijk.

Je weet het natuurlijk nooit zeker, maar zelf denk ik dat Yvonne wel bij de laatste groep hoorde. Zeker toen ze vertelde dat ze al eerder was opgenomen vanwege zelfmoordpogingen. Wat had ik te doen met dat mens, ze voelde zich zó ellendig dat het gewoon niet meer te dragen was. Dat kan net zo sterk zijn als ernstige lichamelijke pijn. Het gevaarlijke is dat dit soort mensen dus niet meer reëel kunnen denken, je kunt dan écht niet meer zien dat er licht aan het eind van de tunnel is. Dan wil je echt dood hoor. :n Dat is zo heftig dat je het niet kunt vergelijken met 'je gewoon k*t voelen'... Zelfmoord is dan eigenlijk helemaal geen rare gedachte, want die pijn is ook heel moeilijk te verdragen. Maar je kunt er uitkomen, dat is écht zo, en om dat te zien en bereiken moet je dan gewoon behandeld worden... Dus ik hoop dat ze in goede handen is.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:58

Helemaal met je eens Rosa :j Ik hoop voor d'r dat ze de begeleiding krijgt die ze nu zo hard nodig heeft.

Offtopic: Ik vind wel dat het topic een beetje een nare wending aan het nemen is, misschien dat we kunnen discussiëren met iets meer respect naar elkaar toe?