Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:04

phormicola schreef:
Ik stel trouwens een soort van pact voor tussen de veeteelt en de landbouw. Eén keer per jaar ruilen een veeteelt en landbouw bedrijf van land. Goed voor de bodem! Moet toch te doen zijn of ben ik nou gek?

Ten eerste veehouderij is landbouw ;)

Ten tweede zijn er wel een heel aaantal argumenten waaromdat lastig is. Aangezien je voor vee een dichte compacte grasmat nodig hebt en dat gaat niet als je jaarlijks opnieuw in moet zaaien.
Waarom zou je ook alle dieren verplaatsen als je alleen hun mest nodig hebt? Mest verplaatsen is makkelijker en gebeurt ook veel. Voordeel is ook nog dat het beter verdeeld wordt over het land dan als dieren dat zelf doen.
In de akkerbouw en tuinbouw vind sowieso al vruchtwisseling plaats. Dus niet ieder jaar wordt op hetzelfde perceel hetzelfde geteeld.

Eigen dieren zou ik wel op eten, zeke rals ik vantevoren weet dat ik ze voor dat doel houd. Mijn paard eet ik liever niet op. Die is oud en waarschijnlijk erg taai :D

_Tara_

Re: Weet jij waar je (dierlijke) voedsel vandaan komt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:00

@ Phormicola: Maar als we toch juist stoppen met het eten van vlees, puur hypothetisch, dan hoeven die dieren niet meer gevoed te worden en is er dus ineens ontzettend veel land vrij waar wij ons voedsel op kunnen verbouwen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:42

_Roosmarijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 16:26

Leuk om weer ander invalshoeken te lezen. :)

Mijn eigen paard opeten zal ik nooit doen. Gewoon vanwege de hele hechte band die ik met dat dier heb, kan het me dan echt niet over mijn hart verkrijgen. Vindt dat een eng idee. Een eigen koe ofzo zou ik wel opeten (maar die hebben we hier niet). Ik vind het niet erg dat er paarden opgegeten worden trouwens, slachten vind ik ook een hele acceptabele manier voor het einde van een paard. Mij maakt het niet heel veel uit, slachten of inslapen. Maar ik eet geen dieren waar ik een hele hechte band mee heb gehad.

Dat over algen als vervanger, dat las ik laatst ook ergens, maar weet nog niet precies hoe dat zit. Wel interessant!

En in vitro vlees, ook een oplossing, maar zit een heel stuk etische dilemma's aan vast. En is het kostprijs gezien te doen? Denk het niet toch? Voorlopig iig niet denk ik..? En het zal de agrarische sector compleet in laten storten?