PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:14

Russel, had het niet beter kunnen verwoorden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:15

joenohoe schreef:
Russel, had het niet beter kunnen verwoorden.

Helemaal mee eens!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:26

Overigens heb ik zelf een PGB kind. Mijn eigen PGB-kind zit ik niet te verwennen met dure buitenlandse vakanties meerdere malen per jaar, bij mijn kind gaat de PGB naar studie-begeleiding voor school, dat is geld gebruiken waarvoor het bedoeld is.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:14

Belachelijk dit allemaal.

heb zelf begeleiding ( ZIN = zorg in natura)
hoe moet dat dan als de PGB dan allemaal verdwijnen?
hoe moet dat betaald worden?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:52

En zo is het maar net russel !! :j

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:28

Een vriendin van mij doet pgb (zij heeft zelf SPH gedaan) en zij doet dit door op te passen bij 2 meisjes die ADHD hebben. Zij haalt ze uit bed en brengt ze dan 's ochtends naar school. Ik vind het zelf belachelijk dat deze ouders een pgb krijgen. Omdat deze kinderen ADHD hebben krijgen ze een budget om een oppas in te schakelen die er goed mee om kan gaan? Kom nou. Ik ben van mening dat er heel veel pgb's onnodig worden uitgekeerd en hier zouden ze inderdaad zorgvuldiger op moeten letten.

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 18:51

Toad schreef:
Een vriendin van mij doet pgb (zij heeft zelf SPH gedaan) en zij doet dit door op te passen bij 2 meisjes die ADHD hebben. Zij haalt ze uit bed en brengt ze dan 's ochtends naar school. Ik vind het zelf belachelijk dat deze ouders een pgb krijgen. Omdat deze kinderen ADHD hebben krijgen ze een budget om een oppas in te schakelen die er goed mee om kan gaan? Kom nou. Ik ben van mening dat er heel veel pgb's onnodig worden uitgekeerd en hier zouden ze inderdaad zorgvuldiger op moeten letten.

kijk dat vind ik dus echt belachelijk, om voor je eigen kind een oppas in te schakelen, om de kids naar school te brengen. :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 14:40

Tegenover die paar mensen die misbruik lijken te maken van PGB's zijn er een heleboel mensen voor wie die PGB's noodzakelijk zijn.
Wat die ADHD kinderen betreft: je weet niet of de ouders van die kinderen er compleet doorheen zitten, en die kinderen zelf niet zonder stress en geschreeuw meer naar school krijgen, waardoor het gedrag van die kinderen zo slecht wordt, dat ze niet eens meer geaccepteerd kunnen worden op school... dat geeft uiteindelijk meer kosten voor de samenleving.

De grens tussen wat wel redelijk is voor een PGB en wat niet is niet altijd even duidelijk te zien, zeker niet voor een buitenstaander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:50

Zoolgangster schreef:
De grens tussen wat wel redelijk is voor een PGB en wat niet is niet altijd even duidelijk te zien, zeker niet voor een buitenstaander.

Echt wel... Blinde vrouw, 600 PGB per maand., nooit een cent te makken, nu mooie kleren en TV enz. Staatsloterij niet gewonnen. Alleenstaande moeder met 2 autistische kinderen die plotseling naar Eurodisney kan en naar Spanje op vakantie. Spijt me, maar dat valt echt niet onder zorg inkopen, net als mijn eigen zusje die zichzelf salaris geeft omdat ze een middag "op haar kind moet passen". Te idioot voor woorden.
Mijn zusje (PGB is wel nodig, maar alleen omdat ze het kind beslist thuis willen houden)... 5000 PGB per maand. Kind is geestelijk gehandicapt, smeert poep op de muren enzo, willen ze thuis houden ondanks dat de andere 2 kinderen (meisje plukt al haar haren uit, maar "mankeert" verder niets, jongen moet zijn zusje wassen in bad zodat zn moeder de poepmuren schoon kan maken), krijgt 1 op 1 begeleiding, elke dag behalve het weekend, maar dan gaat ze soms naar pleegouders, waar ze zich wel redelijk tot goed kan gedragen. Het spijt me, maar ik vind het asociale bedragen. En hoe het moet als het kind straks groter en sterker is ??? Dan moet ze waarschijnlijk alsnog naar een AWBZ-instelling. En voor het kind zelf en de andere kinderen en de ouders zou het misschien beter zijn om haar in zo'n instelling te plaatsen en ze alleen in het weekend thuis te hebben...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:16

Zorg inkopen vind ik ook niet bij de uitstapjes/vakantie horen.
De zorg die je inkoopt is om je te helpen verzorgen,eten koken voor je en je met alles te helpen wat jezelf niet meer kan.
Maar dit is allemaal de eigenschuld van de 2de kamer.Ze zijn zelf hiermee gekomen,ze hadden het beter moeten regelen/uitzoeken wie nou wél en wie niet recht op PGB heeft.
Er word geen enkele controle gehouden!
En nu moeten de goede zieken/mensen lijden onder de "oplichters".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:34

gohya schreef:
Zorg inkopen vind ik ook niet bij de uitstapjes/vakantie horen.
De zorg die je inkoopt is om je te helpen verzorgen,eten koken voor je en je met alles te helpen wat jezelf niet meer kan.
Maar dit is allemaal de eigenschuld van de 2de kamer.Ze zijn zelf hiermee gekomen,ze hadden het beter moeten regelen/uitzoeken wie nou wél en wie niet recht op PGB heeft.
Er word geen enkele controle gehouden!
En nu moeten de goede zieken/mensen lijden onder de "oplichters".

Nee hoor, als je hulp of zorg nodig hebt krijg je het gewoon, alleen dan misschien in de zin van Zorg In Natura en niet meer in de zin van een pak geld. Mensen staan echt niet ineens in de kou, alleen mensen die het voor extraatjes gebruiken hebben dat niet meer.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:43

Donderdag was op de radio een item overde PGB. Daar kwam een vrouw aan het woord die ook altijd PGB heeft/heeft gehad. Zij vertelde dat ze iedere maand X bedrag kreeg. Van dat bedrag moest ze de helft verantwoorden en de rest kon ze mee doen wat ze wilde.

Dat is ook gewoon achterlijk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:45

Helemaal mee eens.

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:55

_San87_ schreef:
Donderdag was op de radio een item overde PGB. Daar kwam een vrouw aan het woord die ook altijd PGB heeft/heeft gehad. Zij vertelde dat ze iedere maand X bedrag kreeg. Van dat bedrag moest ze de helft verantwoorden en de rest kon ze mee doen wat ze wilde.

raar, ik moet iedere cent verantwoorden, en wat ik niet gebruik betaal ik gewoon terug.
Maar het is echt veel geld hoor!
Het idee van zorg in natura vind ik prima, heb ik zelf ook niet meer die rompslomp met de verantwoording.
Alleen hoop ik dan wel, dat we nog wel zelf inspraak hebben in wie de zorg gaat leveren.
(heb pgb voor mijn jongste, autisme en adhd. Gaat iedere zaterdag naar de zorgboerderij en 1 keer in de maand logeren. Hij heeft al veel geleerd met het logeren en op de zorgboerderij. Hij heeft eigenlijk geen echte vriendjes en zit thuis altijd maar binnen, durft niet op straat te spelen, dus ik ben heel erg blij met de zorgboerderij, die willen we echt niet moeten missen.Het logeren gaan we denk ik afbouwen, de eerste tijd was het echt nodig om thuis even op adem te komen en om ook wat aandacht te kunnen geven aan onze oudste. Dat gaat nu echt allemaal veel beter)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:57

hiphopje schreef:
_San87_ schreef:

raar, ik moet iedere cent verantwoorden, en wat ik niet gebruik betaal ik gewoon terug.
Maar het is echt veel geld hoor!
Het idee van zorg in natura vind ik prima, heb ik zelf ook niet meer die rompslomp met de verantwoording.
Alleen hoop ik dan wel, dat we nog wel zelf inspraak hebben in wie de zorg gaat leveren.
(heb pgb voor mijn jongste, autisme en adhd. Gaat iedere zaterdag naar de zorgboerderij en 1 keer in de maand logeren. Hij heeft al veel geleerd met het logeren en op de zorgboerderij. Hij heeft eigenlijk geen echte vriendjes en zit thuis altijd maar binnen, durft niet op straat te spelen, dus ik ben heel erg blij met de zorgboerderij, die willen we echt niet moeten missen.Het logeren gaan we denk ik afbouwen, de eerste tijd was het echt nodig om thuis even op adem te komen en om ook wat aandacht te kunnen geven aan onze oudste. Dat gaat nu echt allemaal veel beter)

Zo zou het imo ook moeten zijn. :) Maar zaken zoals die wat ik zei, zijn wel een verklaring voor de achterlijk hoge PGB kosten. :)

Fijn dat het zo goed gaat met je zoon. :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:21

Sorry ik hoor van mensen dat ze:
-Niet kunnen paardrijden zonder PGB
-Niet op vakantie kunnen zonder PGB
-Geen leuke uitstapjes kunnen doen zonder PGB
-Een PGB krijgen voor de oppas

Moet dat van een PGB komen dan?

Ik ken genoeg kinderen die graag op paardrijden zouden willen maar dat dit voor de ouders te duur is om te bekostigen, maar kinderen met een PGB kunnen wel 3 keer per week lessen?

Vakantie? Lang niet ieder gezin kan ieder jaar op vakantie, die houden niet genoeg geld over om dat te kunnen betalen. Als je kind een PGB heb is dit ineens wel mogelijk, is dat dan zo eerlijk? Als de mensen met kinderen die geen geld hebben voor een vakantie zouden vragen om een extra van de overheid zodat ze op vakantie kunnen wat zouden jullie dan zeggen? Dat er een bedrag word gegeven voor extra begeleiding op vakantie, oke. Maar in sommige gevallen word de volledige vakantie betaald.

Uitstapjes, die kosten iedereen geld. Als iemand anders naar de dierentuin wil zullen ze dit ook moeten betalen. Iemand met een PGB krijgt dit vergoed, zouden we niet alleen dat deel wat aanvullend is op andere moeten vergoeden? De extra die er komt door de handicap of beperking?

Een oppas is tegenwoordig erg duur, laat staan een kinderdagverblijf o.i.d. Iemand met een PGB krijgt hier geld voor zodat de ouders eens even weg kunnen, of (in mijn omgeving) lekker op zaterdagavond uit konden gaan! Moet dat door de overheid bekostigd worden? Of kies je voor minder vrijetijd wanneer je een kind neemt?

Ik ken iemand, kind gaat 5 dagen p.w. naar speciaal onderwijs van 9-5. Dit word volledig bekostigd uit de PGB. Zaterdagavond/nacht komt er een oppas, betaald uit het PGB. Kost geen cent.
Hoeft niet te werken, want kindlief moet voor gezorgt worden. Maar tussen 9-5 word rustig het tweetal paarden van mams gereden en verzorgt.

PGB is zeker nodig, maar niet voor "luxe" maar voor "basis".

hiphopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 18:35

Daarom zal de controle strenger moet worden, maar helaas is men daar nu te laat achter gekomen zodat die rotte appels de hele mand bedorven hebben!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:05

Voor diegene die schreef dat ouders hun (onhandelbare?) kind maar in een instelling moeten dumpen omdat ze nu teveel PGB-geld opslokken, wat denk je dat plaatsing in een instelling gaat kosten? Denk je nou echt dat een PGB duurder is dan een kind opsluiten in een instelling waarvan je je maar moet afvragen of er de juiste zorg verleend word? Zon instelling heeft geen overhead nee, er hoeft geen voltallige staf betaald te worden alsmede de accomodatie, gas, water, licht, voedsel voor de bewoners, er hoeven geen directie en tig tussenlagen betaald te worden hoor, die werken echt allemaal voor niets... Opname in een instelling is ALTIJD duurder dan een PGB, wees blij dat er mensen zijn die zoveel moeite doen voor hun kinderen! Als ze die wel in een instelling zetten is het namelijk ook niet goed, dan schuiven ze de verantwoordelijkheid af...

En er komen regelmatig verhalen naar buiten van hoe het in dergelijke instellingen gaat en dan is half Nederland volkomen geschokt over dat dat plaats kan vinden in een beschaafd land (Brandon vergeten?), nu willen we dus mensen moedwillig onder soms ronduit mensonterende omstandigheden opsluiten omdat ze thuis een paar Euro's krijgen aan PGB die volgens sommigen onterech
t is ...

Dan over de mensen die sinds ze een PGB hebben plotseling geld over hebben. Voor hen worden nu de kosten die ze voorheen ook maakten voor zorg maar deze uit eigen zak betaalden, nu vergoed door het PGB. Met als logisch gevolg dat deze mensen nu met PGB geld over hebben, meer overhouden van hun eigen inkomen omdat ze dat niet meer aan zorg hoeven uit te geven. Dan is het niet zo vreemd dat er plotseling geld overblijft voor vakanties of paardrijlessen. Die worden namelijk niet vergoed door het PGB, dat zorgt er alleen voor dat niet al het inkomen op gaat aan zorg. Die paardrijlessen en vakanties worden gewoon van het eigen inkomen betaald.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:04

Wat mij betreft, mag iedere vorm van PGB wel verdwijnen.
Veel te fraude-gevoelig.

De hulpbehoevenden kunnen inderdaad nog steeds aanspraak blijven maken op Zorg In Natura
Is nog veel goedkoper ook :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 03:04

En daar kan je nou net vraagtekens bij zetten, of zorg in natura wel zoveel goedkoper is als men het nu graag doet voorkomen. In veel gevallen zal dat toch neerkomen op opname en dat is zeker niet goedkoper dan PGB's. Zelfs als iedere PGB-houder royaal fraudeert is dat nog steeds goedkoper dan als de helft van die mensen in een instelling verdwijnt. Maargoed, dan zijn ze uit het zicht dus doen er niet meer toe.

En misbruik heb je overal. Niemand die misbruik maakt van mazen in de netten van de belastingdienst? Niemand die ooit een beetje creatief heeft boekgehouden? Waarom ben je een held als je de belastingdienst weet te tillen en een crimineel als je gebruik maakt van de mogelijkheden die je geboden worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 07:53

mick75, ten eerste lees je niet goed. Het gaat in het geval van mijn zusje niet om het PGB dat ze krijgt, maar om de andere 4 mensen en vooral de andere 2 kinderen die er aan onder door gaan doordat een geestelijk gehandicapt kind thuis blijft.
En waarom verdedig je misbruik van het PGB, voel je je aangevallen ? Juist door dat misbruik gaan ze nu sleutelen aan het PGB. Als je de moeite had genomen het topic door te lezen, had je ook de vele voorbeelden van misbruik kunnen lezen en dat is iets wat niet moet kunnen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:20

mick75 schreef:
En daar kan je nou net vraagtekens bij zetten, of zorg in natura wel zoveel goedkoper is als men het nu graag doet voorkomen. In veel gevallen zal dat toch neerkomen op opname en dat is zeker niet goedkoper dan PGB's. Zelfs als iedere PGB-houder royaal fraudeert is dat nog steeds goedkoper dan als de helft van die mensen in een instelling verdwijnt. Maargoed, dan zijn ze uit het zicht dus doen er niet meer toe.

En misbruik heb je overal. Niemand die misbruik maakt van mazen in de netten van de belastingdienst? Niemand die ooit een beetje creatief heeft boekgehouden? Waarom ben je een held als je de belastingdienst weet te tillen en een crimineel als je gebruik maakt van de mogelijkheden die je geboden worden?

Er wordt nog steeds door de thuiszorg-instellingen ZORG in natura verleend en goedkoper.
Er zal meer op mantelzorgers neerkomen dan.
Maar is dat zo erg??

Het PGB is veel te fraude-gevoelig!!!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:35

Als er zoveel mensen [volwassenen en kinderen] naar een instelling moeten kost dat 2 x zoveel dan een mantelzorger.Ook is er niet overal plaats in de instellingen,en er is te weinig personeel.
Ze willen dan extra geld in de instellingen pompen,geld wat ze overhouden op de bezuinigingen op de PGB.
Dat geld wat die instellingen dan nodig hebben,is 2x zoveel als dat ze nu willen bezuinigen op de PGB.
Conclusie is: er word dan nog niets bezuinigt,het een compenseert het andere.
Ook mensen die thuis hulp krijgen via een bureau krijgen vaak gewoon een student die veel te weinig weet.
Zal 1 voorbeeld noemen:mijn buurman heeft steunkousen,de hulp moest die aantrekken,maar hoe moet dan dan?ze wist echt niet hoe die kousen aan moesten!Ook ken ik een jongen die 1 diplomaatje heeft,werkt in een instelling en doet daar werk wat hij helemaal niet mag doen met dat diploma.
En zo zijn er nog veel meer dingen.
Wat ze nú willen lost geen bezuinigingen op,het gaat ze alleen maar méér geld kosten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:38

Nou dat denk ik niet gohya, het voorkomt in elk geval wel dat ouders zichzelf salaris geven voor de zorg voor hun kind.........

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:16

cherie78 schreef:
Wat mij betreft, mag iedere vorm van PGB wel verdwijnen.
Veel te fraude-gevoelig.

De hulpbehoevenden kunnen inderdaad nog steeds aanspraak blijven maken op Zorg In Natura
Is nog veel goedkoper ook :)

Totdat je zelf hulpbehoevend wordt en afhankelijk bent van ZIN, dan praat je wel anders ;)
er zijn heel veel mensen die door de PGB thuis kunnen blijven wonen. simpelweg omdat een thuiszorg-organisatie de gevraagde zorg niet kan leveren. zo ken ik een man met MS die al jaren thuis kan blijven wonen door een combi van PGB en thuiszorg. de thuiszorg komt hem uit bed halen en douchen en aankleden en voor de rest is er de hele dag iemand in huis die hem helpt met eten, boodschappen doen, verschonen enz.
die man is geestelijk nog goed wil daarom absoluut niet in een verpleeghuis zitten wat ik helemaal kan begrijpen.

en hoe kom je erbij dat ZIN goedkoper is?? echt onzin en is ook al lang en breed uitgezocht. ZIN is juist veel duurder omdat er buiten de zorgverlener ook de overhead betaald moet worden. al die mensen op kantoor die er nog tussen zitten. bij pgb betaal je rechtsstreeks aan de zorgverlener en dit is goedkoper omdat er geen bedrijf tussen zit. doordat het goedkoper is, kunnen ze voor hetzelfde geld, veel meer uren hulp vragen dan met hetzelfde bedrag via bijv. een thiuszorg-bureau.