Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:46

petitparis schreef:
Yviertje schreef:
Duur vlees is echt niet altijd lekkerder. Het zogenaamde biologische biefstuk wat mn vriend pas geleden per ongeluk mee nam was echt niet te vreten. En mn vriend weet hoe hij het klaar moet maken, is kok geweest, maar hebben het na 1 hap de prullenbak in gegooit.

ik weet van een kennis dat het label bio ook vaak op gewoon "slechter uitziend" goed wordt geplakt,omdat het daarvan aanvaard wordt. bv bij groenten vinden we het normaal dat als ze niet bespoten zijn etc ze iets kleiner zijn en meer "schoonheidsfoutjes" hebben. Dus waarschijnlijk verkopen ze zo ook vlees dat eigenlijk 3de keus is ofzo. gewoon biolabel erop en duur verkopen...

ik ken een aantal mensen die zelf jaarlijks een rund laten opgroeien in de weide en het dan laten slachten

Waar werkt die kennis dan? Dat kunnen ze toch gewoon niet maken... Wat jij zegt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:53

Moderatoropmerking:
Naar aanleiding van een aantal berichten op de vorige pagina vraag ik jullie om op de bal te blijven spelen en dus niet op de man. Overigens mijn complimenten voor hoe deze discussie verder verloopt. +:)+

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:54

AppelQueen schreef:
_Tara_ schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat de term meuk voor dierenvlees bij mij ook wat verkeerd valt. Maar ik weet ook dat Phormicola een heleboel over heeft voor haar kat. Tenminste, ik lees wel eens topics van haar en haar "pechkat". Dus om dan direct zo'n uitspraak over iemand te doen...

ik denk dat elke dierenbezitter die veel voor zijn eigen dier doet super fout bezig is als hij / zij kiloknallers koop!
Maar ik denk dat veel mensen het verband niet zien, of niet willen zien.
maar dierenliefhebberij en kiloknallers passen geenzins bij elkaar:
Dus elke "dierenvriend" die kiloknallers koopt:
1. denkt niet na en is daardoor niet consequent in zijn / haar gedrag en overtuigingen
2. is geen dierenvriend

Ik denk dat 99% van de mensen onder de eerste noemer valt.
wat niemand is erg VOOR de bio industrie, maar iedereen is voor "goede aanbiedingen" want daar zijn we nederlanders voor :j

Dit vind ik echt heel kort door de bocht. Hier mee stel je dus dat mensen met weinig bestedingsruimte, maar ontzettend van (hun) dieren houden, nog meer krom moeten gaan liggen, omdat het vlees misschien goedkoop is, maar dieronvriendelijk?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 13:56

Yviertje schreef:
AppelQueen schreef:
ik denk dat elke dierenbezitter die veel voor zijn eigen dier doet super fout bezig is als hij / zij kiloknallers koop!
Maar ik denk dat veel mensen het verband niet zien, of niet willen zien.
maar dierenliefhebberij en kiloknallers passen geenzins bij elkaar:
Dus elke "dierenvriend" die kiloknallers koopt:
1. denkt niet na en is daardoor niet consequent in zijn / haar gedrag en overtuigingen
2. is geen dierenvriend

Ik denk dat 99% van de mensen onder de eerste noemer valt.
wat niemand is erg VOOR de bio industrie, maar iedereen is voor "goede aanbiedingen" want daar zijn we nederlanders voor :j

Dit vind ik echt heel kort door de bocht. Hier mee stel je dus dat mensen met weinig bestedingsruimte, maar ontzettend van (hun) dieren houden, nog meer krom moeten gaan liggen, omdat het vlees misschien goedkoop is, maar dieronvriendelijk?

Dan eet je toch geen vlees maar vervang je dat door bv noten enz?

Yviertje

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:02

Dan zou ik nog steeds af en toe wat vlees willen en dan komen die kiloknallers mooi uit.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:04

heel erg makkelijk gezegt Tara ;) Noten zijn ook niet goed voor je (en voor de natuur) als je dat veel gaat eten. In noten zit bijvoorbeeld (Kester noten, hoe je het ook schrijft) enorm veel calorieën en heeft niet de nodige stoffen die je nodig hebt. Afentoe noten, oke, maar als vervanger voor vlees zie ik het nut niet van gezien het gewoon niet genoeg voedingsstoffen heeft die vlees wel heeft. ik eet ook wel eens vegetarisch, en vind het wel lekker hoor, die vega schnitzels, maar ik eet liever een heerlijke kogelbiefstuk dan elke dag een vega hap.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 31-05-11 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:05

@ Tara: dat was als jobstudent bij een Delaize...
en nee vind dit ook niet kunnen, want dat is geld verdienen op de rug van hardwerkende mensen die proberen een "goede" keuze te maken en "armere" boeren te steunen die gezond voedsel op de markt willen brengen en hier arbeidsintensiever voor te werk moeten gaan...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:07

lifaya schreef:
heel erg makkelijk gezegt Tara ;) Noten zijn ook niet goed voor je (en voor de natuur) als je dat veel gaat eten. In noten zit bijvoorbeeld (Kester noten, hoe je het ook schrijft) enorm veel calorieën en heeft niet de nodige stoffen die je nodig hebt. Afentoe noten, oke, maar als vervanger voor vlees zie ik het nut niet van gezien het gewoon niet genoeg voedingsstoffen heeft die vlees wel heeft.

Vandaar ook de bijvoorbeeld ervoor. Ik ben zelf altijd van de kant en klare vleesvervangers maar die zijn vaak net zo duur als biovlees. Dus vandaar dat ik noten als voorbeeld noemde, je kan ook tofu ofzo nemen, champignons. Ik wilde alleen die kant en klare vleesvervangers niet noemen omdat die ook duur zijn :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:12

lifaya schreef:
heel erg makkelijk gezegt Tara ;) Noten zijn ook niet goed voor je (en voor de natuur) als je dat veel gaat eten. In noten zit bijvoorbeeld (Kester noten, hoe je het ook schrijft) enorm veel calorieën en heeft niet de nodige stoffen die je nodig hebt. Afentoe noten, oke, maar als vervanger voor vlees zie ik het nut niet van gezien het gewoon niet genoeg voedingsstoffen heeft die vlees wel heeft. ik eet ook wel eens vegetarisch, en vind het wel lekker hoor, die vega schnitzels, maar ik eet liever een heerlijke kogelbiefstuk dan elke dag een vega hap.

Cashewnoten :')

Ik vind trouwens die vleesvervangers niet lekker, tufo lust ik ook niet en ik ben geestelijk allegisch voor het woordje soja (maar dat komt omdat soja ijs het voor mij heeft verpest... ;) . Waarom dingen eten die niet lekker zijn als het lekkere vlees voor het oprapen ligt?

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:13

jeej Joolien, met jou kan ik praten!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:14

Maar als je het toch echt zielig vindt voor de dieren, dan eet je toch geen vlees meer. Hoe weinig geld je ook hebt of hoe lekker vlees ook is.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:16

Adil schreef:
Kana schreef:
Mischien een stomme vraag, maar wat gebeurd er eigenlijk met een aangereden hert? Als het dier niet ziek was is het vlees goed, en een beter leven kon het dier niet gehad hebben in de wildernis.

Wanneer je een ree/hert aanrijdt, moet je de lokale jachtopziender inschakelen (vaak is het nummer wel bekend bij de lokale politie). Zij nemen het ree/hert mee of doden het ook, mocht het nog leven. Of het vlees na de aanrijding nog voor consumptie geschikt is kan naar gekeken worden. Vaak is dit trouwens niet het geval.

Je mag in ieder geval niet zelf het ree/hert meenemen, dit geldt volgens mij zelfs als stropen.

Ah ok, ik heb gelukkig nog nooit iets aan gereden(klopt af) dus wist het niet.

Ik vind cashewnoten ook nog redelijk aan de prijs hoor, een goed bakje cashewnoten is zo'n 3 euro en wat krijg je? Een handjevol.

Ik eet 4 dagen in de week met een vegetariër mee en heb dus ook allemaal soorten vleesvervangers geprobeerd en vond ze echt NIET te eten, bah.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:16

_Tara_ schreef:
Maar als je het toch echt zielig vindt voor de dieren, dan eet je toch geen vlees meer. Hoe weinig geld je ook hebt of hoe lekker vlees ook is.

Hoezo? Als een dier een goed leven heeft gehad en humaan is geslacht is er toch niks zieligs aan? Waarom of wel of niet, zo zwart wit hoeft toch niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:17

Ik lust ook absoluut geen tofu en champignons :+ Ik vind soja melk alleen ook niet lekker, maar bij shakies op stations hebben ze heeeerlijke soja berrie shake (aarbijen en soja melk) echt een aanrader, dat vind ik dan wel enorm lekker). Ik eet gewoon zo bewust mogelijk vlees. Ik weet hoe de dieren geleefd hebben, en ben ook best in staat om mijn eigen vlees te slachten als het moet, dus jah, waarom vlees laten liggen? Ik vind het heerlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:17

_Tara_ schreef:

Ik kan het niet zielig vinden, omdat ik het niet dagelijks zie. Ja ik steek mijn kop in het zand maar ik vind de wereld al zo vertiefd dat ik niet voor elk wissewasje alles moet gaan verbieden voor mezelf.

Als ik echt goed bezig wil zijn, dan moet ik ergens in een hutje op de hei wonen, geen auto hebben, een koe en een kip hebben voor wat eten samen met een groentetuintje en elke dag bidden dat de rest van de wereldbevolking de aarde niet kapot maakt.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:18

_Tara_ ik zal even duidelijk zetten hoe ik over dit onderwerp denk: I don't give a damn.
Omdat ik geen slechte boeren hebben ontmoet, omdat ik het niet zielig vind, omdat ik vind dat ze op tv alleen maar de slechte dingen er uit lichten en omdat ik gewoon vlees wil eten.
Egoistisch? Vind ik niet, want nu zijn er gezinnen die dankzij mij gewoon kunnen eten en hun bedrijf voort kunnen zetten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:18

hier hetzelfde, ik eet al eens iets vegetarisch of laat gewoon vlees weg. Maar ik kan echt genieten van een lekker stukje vlees.

@tara: 't is een kromme redenering, want "als iedereen zo denkt..." Maar het is gewoon een feit. Onze consumptiemaatschappij ligt niet wakker van die 250gram vlees/dag die ik minder koop voor "mijn gezin". Dus ik probeer voor mezelf gewoon minder te consumeren en als ik de kans heb, vlees te bereiden waarvan ik weet dat het afkomstig is van dieren die een leven gehad hebben, al is het maar een kort...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:22

Kana schreef:
_Tara_ schreef:

Hoezo? Als een dier een goed leven heeft gehad en humaan is geslacht is er toch niks zieligs aan? Waarom of wel of niet, zo zwart wit hoeft toch niet.

Het gaat mij er gewoon om dat ik de excuses van vlees is zo lekker enz niet echt goede excuses vind om dan maar kiloknallers/geen bio vlees te gaan eten. Als je echt bewust en overtuigd alleen maar bio vlees wilt eten of helemaal geen vlees, dan doe je dat ook zo. Dan ga je niet excuses zoeken. Er zullen vast mensen zijn die 't niet over hun hart kunnen verkrijgen om vlees te eten en de eventuele vervangers ook niet lusten. Die gaan dan toch ook niet toch maar vlees eten? Of mensen die vanuit hun geloof geen vlees eten, die doen dat ook, rijk en arm.

Jolien, gelukkig is er tussen 100% goed bezig zijn en 0% goed bezig zijn nog een grijs gebied en kun je kiezen hoe ver je gaat in je goed bezig zijn. Ik zie wel vaker hoe dieren geslacht worden (m'n vader is jager) en nog eet ik bewust minder vlees :P

Petitparis, dat jij dat in je eentje doet misschien niet, maar als meerdere gezinnen dat doen, reken maar dat ze dat ergens merken. Maar ja als iedereen dan denkt zoals jij denkt, komen we nooit ergens :P

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:25

nee idd, maar ik ken er genoeg in mijn omgeving die vlees voor 10 eten en ie nooit gaan minderen of kiezen voor "bio"
1 groot geluk: moesten alle aziaten vlees gaan consumeren zoals wij, dan ging de wereld ten onder

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:25

Yviertje schreef:

Nee je kan dan de keuze maken om minder vlees te eten, of bijvoorbeeld andere delen ? de biefstuk is het duurst van een koe! en de filet van een kip. (terwijl neem van mij aan de dijen zijn veel lekkerder)
Waarom moet een dier lijden voor onze portemonnee ? dan vind ik vrij kort door de bocht. Keuzes moeten gemaakt worden in het leven. En DUS iedereen die bio industrie vlees koopt KIEST daarmee een lijdend dier

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:26

petitparis schreef:
nee idd, maar ik ken er genoeg in mijn omgeving die vlees voor 10 eten en ie nooit gaan minderen of kiezen voor "bio"
1 groot geluk: moesten alle aziaten vlees gaan consumeren zoals wij, dan ging de wereld ten onder

Des te meer is 't dus nodig dat andere mensen wel bewust na gaan denken over de hoeveelheid vlees die ze eten.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:27

petitparis schreef:
hier hetzelfde, ik eet al eens iets vegetarisch of laat gewoon vlees weg. Maar ik kan echt genieten van een lekker stukje vlees.

@tara: 't is een kromme redenering, want "als iedereen zo denkt..." Maar het is gewoon een feit. Onze consumptiemaatschappij ligt niet wakker van die 250gram vlees/dag die ik minder koop voor "mijn gezin". Dus ik probeer voor mezelf gewoon minder te consumeren en als ik de kans heb, vlees te bereiden waarvan ik weet dat het afkomstig is van dieren die een leven gehad hebben, al is het maar een kort...

Dat vind ik een super goede keuze van je, je doet wat je kunt doen, en je doet dat bewust!
zonder excuses te zoeken voor je keuzes
als je een excuus nodig hebt voor je keuze of naar anderen moet wijzen die het "slechter" doen, is het geen goede keuze geweest

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:29

ik heb ook een tijd met avond eten alleen vega dingen gegeten als balletjes en schnitzels etc, maar ik mis ook gewoon het echte vlees :) Wij kopen ook vaak in de aanbieding bij de AH, hangt er maar net vanaf wat er in de aanbieding is, anders kopen we gewoon biefstuk ofzo. Donderdag is onze biefstuk dag, van der zalm heeft ze dan in de aanbieding en het is ook biologisch voor zover ik weet :)

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:29

AppelQueen schreef:
Nee je kan dan de keuze maken om minder vlees te eten, of bijvoorbeeld andere delen ? de biefstuk is het duurst van een koe! en de filet van een kip. (terwijl neem van mij aan de dijen zijn veel lekkerder)
Waarom moet een dier lijden voor onze portemonnee ? dan vind ik vrij kort door de bocht. Keuzes moeten gemaakt worden in het leven. En DUS iedereen die bio industrie vlees koopt KIEST daarmee een lijdend dier

Dit is zo'n onzin.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:34

Ik heb het ook gezien, ik vond die stukjes die ze lieten zien in de slagerij wel best erg om te zien (misschien ook omdat ik net zat te eten)

Maar ik eet geen vlees , al zo lang als ik leef niet. Wel eet ik 1/2x per week vis maar ook hier let ik heel erg op, ik eet uit principe bij voorkeur al geen kabeljauw en tonijn miss 1x per jaar. Ik at ooit meer vis maar ben bewust gaan minderen en ben van plan om nog meer te minderen.

En bovendien let ik altijd op het keurmerk, eieren haal ik biologisch enz.