EHEC bacterie eist nog meer levens

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:38

Ik kan nergens een bron terugvinden dat het door mensenhanden is verspreid, dus is zou graag een serieuze bron zien.

De kans is natuurlijk erg groot dat een deel van de mensen ziek is geworden door het verspreiden via mensenhanden, maar dan is dat nog niet de bron van de besmetting natuurlijk.

Edit: Wat verder gezocht en alleen wat gevonden mbt complottheorien en dus geen officiële nieuwsbron.

gohya

Re: EHEC bacterie eist nog meer levens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:46

Ik denk dat dé bron van besmetting is begonnen bij 1 mens die deze bacterie bij zich droeg.
En via de handen heeft hij meerder mensen besmet door.o.a. deurklinken,kranen,geld,enz.
En ja dan gaat zo'n besmetting erg snel.
Als een besmet iemand dan toevallig een komkommer heeft klaar gemaakt,dan worden de mensen die het ook eten ook weer besmet.En zij besmetten op hun beurt wéér andere mensen,en dat kan razend snel gaan.
Zo is het gegaan vermoed ik,natuurlijk heb ik ook geen zekerheid.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:52

Zie mijn edit, dit zogenaamde nieuws staat op vage sites met complottheoriën. ;)

Taugé is vaker een bron geweest voor EHEC uitbraken en in Nederland is op bietenspruiten ook een EHEC variant gevonden.
Spruitgroentes schijnen sowieso een kwestbaar produkt te zijn en dan kan een minder hygiënische werknemer natuurlijk een hoop schade toebrengen.

Dit is best wel een interessant artikel daarover:
http://www.vmt.nl/nieuws/vmt-nieuws/201 ... 5098.lynkx

Citaat:
Regelmatig raken kiemgroenten besmet met pathogenen. In 1996 stierven drie kinderen in Japan door de E.coli 0157:H7 ( klassieke EHEC-bacterie) in schoollunches. Ruim achtduizend kinderen voelden zich ziek. Rauwe kiemen van witte radijsjes in het lunchpakket bleken de boosdoener. In de Verenigde Staten komen zo’n vijf keer per jaar recalls voor van besmette kiemgroenten.

Overigens was er op de Nederlandse tv een tijdje geleden een "grappig" voorbeeld van die hygiëne. Een spruitgroentekweker drukte een bos taugé in iemands gezicht om te laten zien hoe goed zijn product was en gooide het gewoon weer terug in de bak.
Eigenlijk wel lachwekkend maar dus niet erg slim.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:59

Ik vind de berichten sowieso erg vaag.
Vreemd dat er nú een uitbraak is van de EHEC via taugé, voorheen nooit iets gevonden op taugé.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:03

Als je mijn link doorleest (en vele anderen via google ;)) zie je juist dat er veel vaker via taugé en andere spruitgroentes uitbraken zijn geweest.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:04

Ja maar toch niet de mutant van de EHEC?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:07

Niet eerder deze variant nee, maar bacteriën muteren nu eenmaal regelmatig en kunnen dat supersnel dus dat zegt op zich niet zoveel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:21

ThePast03 schreef:
Als je mijn link doorleest (en vele anderen via google ;)) zie je juist dat er veel vaker via taugé en andere spruitgroentes uitbraken zijn geweest.

Nu zijn spruitgroentes het probleem?

Was je handen na je kont afvegen en je groente voor je het eet; wát voor groente ook :)*

Het óf met mes en vork óf met je linkerhand eten heeft een reden :)*

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:17

Het dodental staat ondertussen alweer op 36.
Het is dus nog steeds stijgende.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 12:22

ach, zelfs hier in Nairobi weten ze dat er een probleem is in Duitsland. Hier zijn de gezondheidsproblemen van een andere orde. Als je hier naar hygiene kijkt, is dat wel interessant. Ik eet hier dan ook geen verse groenten en geen ijsklontjes. Uit de kraan drink ik niks. Lippen ook niet aflikken. Ook uitkijken voor alles wat vliegt, hoewel hier in de stad geen malariamuggen of tsetse vliegen zijn. Verder is het hier wel leuk :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 13:35

joostvangestel schreef:
Lippen ook niet aflikken.

Zeg, kan dat wel op Bokt??!! ;)

Top trouwens; Nairobi *\o/*

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 15:34

gohya schreef:
Het dodental staat ondertussen alweer op 36.
Het is dus nog steeds stijgende.

Er zijn 700 mensen in Duitsland met de levensbedreigende HUS dus ik ben bang dat het niet bij 36 blijft...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:04

Klopt ondertussen is het alweer 37 geworden,een kind van 2 jaar is ook aan de EHEC overleden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:49

Huertecilla schreef:
Top trouwens; Nairobi *\o/*

Nairobbery :P
(noemden mijn Tanzaniaanse vrienden dat om in de verf te zetten dan het in Arusha wel véééél beter leven is :D )
Er is wel wat van, echt veilig is Nairobi niet natuurlijk, maar zo lang je weet wat kan en wat niet kan je het goed uit de weg gaan.

Ik ben in Afrika ook nooit ziek geweest van met voedsel gerelateerde zaken. Op de straat eet je kokende stoofpot of gefrituurd spul zoals iedereen, en zelf kan je de meest fantastische groenten en fruit halen op de markt, en ze vervolgens zelf ook goed wassen. Hetzelfde met vlees, doe maar dun gesneden en met de hamer platgeslagen, vond ik lachwekkend in het begin, maar dat is dan tenminste echt goed doorbakken (en mals hehe).
Je moet alleen niet Europees/Amerikaans willen doen en een dikke hamburger met wat verse sla tussen gaan eten of zo. Of een lekker zelf gemaakt drie keer ontdooid roomijsje :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:51

Het bljift hoogst :? waar deze bacterie vandaan komt.

Een bron van een dergelijke resistente bacterie érgens, is en blijft een besmettingshaard.

Zelfs als inderdaad een spruitgroente-teler de ´bron´ is, is deze niet dé bron.
Water of mensenhanden hebben dan de bacterie overgebracht maar dan nog moet die bacterie ergens vandaan in dat water of op die handen gekomen zijn.

Enneh, de mens die aan die handen vast zit. Beetje onwaarschijnlijk dat die mens/mensen niet besmet is/zijn. Die is/zijn of resistent tegen de bacterie of er is geen overbrengende mensenhand.

Hoe komt die bacterie bij die teler en waar vandaan.

Blijft erg toedoedoédoe allemaal en premature berichtgeving helpt bepaald niet.

Als perspectief is het nuttig om te weten dat E.coli de afgelopen 60 jaar het meest breed bestudeerde prokaryotic model organisme is en een belangrijke soort in biotechnology.
Het is de meest belangrijke gastcel voor onderzoek naar recombinant DNA.

´E. coli and related bacteria possess the ability to transfer DNA via bacterial conjugation, transduction or transformation, which allows genetic material to spread horizontally through an existing population. This process led to the spread of the gene encoding shiga toxin from Shigella to E. coli O157:H7, carried by a bacteriophage.´

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:56

ThePast03 schreef:
Ik kan nergens een bron terugvinden dat het door mensenhanden is verspreid, dus is zou graag een serieuze bron zien.

De kans is natuurlijk erg groot dat een deel van de mensen ziek is geworden door het verspreiden via mensenhanden, maar dan is dat nog niet de bron van de besmetting natuurlijk.

Edit: Wat verder gezocht en alleen wat gevonden mbt complottheorien en dus geen officiële nieuwsbron.

Enterohemorrhagic E. coli (EHEC) - found in humans, cattle, and goats.

Salyers AA, Gupta A, Wang Y (2004). "Human intestinal bacteria as reservoirs for antibiotic resistance genes". Trends Microbiol. 12 (9): 412–6. doi:10.1016/j.tim.2004.07.004. PMID 15337162.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:12

Huertecilla schreef:
Een bron van een dergelijke resistente bacterie ergens, is en blijft een besmettingshaard.

Ik neem aan dat ze daar ernstig naar op zoek zijn. En ik hoop ook dat we dat dan nog eens gaan te weten komen, want zo'n zoektocht kan lang duren, en als de hype nu over is, is wetenschap niet meer zo'n sexy onderwerp in de media.

Resistentie aan zo veel soorten antibiotica kan niet in één mens of dier ontstaan lijkt me. Ergens moet in de geschiedenis van die stam een herhaalde blootstelling aan al die soorten antibiotica gezeten hebben. Dat lijkt mij alleen maar mogelijk in:
- mensen of dieren die overdreven veel aan antibiotica worden blootgesteld en waar resistente bacteriën 'wonen' (ziekenhuizen, veestallen, labo's)
- verzamelde mest (mensen of dieren), zoals in waterzuiveringsinstallaties, wachtbekkens, riolen, mestophaalbedrijven, biogasinstallaties..
- water vervuild met die mest, en misschien zelfs sommige bodems

En van zo'n bron moet het vervolgens de scheutenteelt besmetten, en niet één bakje scheuten, echt een heel groot aantal.

Dus één persoon die zijn handen niet wast lijkt me eerder onwaarschijnlijk.
Water?
Groeibodem? Waar telen ze zo'n scheuten eigenlijk op? Hydrocultuur?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:59

Bandida schreef:
En van zo'n bron moet het vervolgens de scheutenteelt besmetten, en niet één bakje scheuten, echt een heel groot aantal.

Dus één persoon die zijn handen niet wast lijkt me eerder onwaarschijnlijk.

Ook geen twee.

Citaat:
Water?
Groeibodem? Waar telen ze zo'n scheuten eigenlijk op? Hydrocultuur?

Yep, hydrocultuur met een gesloten systeem dus als men het niet in dat systeem heeft aangetroffen is de vraag nog open.

Dat is dan nog bepaald niet de laatste vraag, want die is wat de háárd is en er hoeft niet slechts één overbrenger te zijn. Zie maar hoe het bij de mens op het bord komt komt. Dat is ook niet direct van de haard maar via via.
Die haard dat kunnen de ingewanden van een dier,- een mens en ..... kan een laboratorium zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:11

Bandida schreef:
Je moet alleen niet Europees/Amerikaans willen doen en een dikke hamburger met wat verse sla tussen gaan eten of zo. Of een lekker zelf gemaakt drie keer ontdooid roomijsje :+

Ik heb in Damascus (Syrie) een keer een heerlijk ananas-ijsje gegeten uit de plaatselijke ambachtelijke ijssalon. Was aanbevolen door plaatselijke collegae, maar ik heb wel twee weken plezier gehad van dat ijsje. Begon twee dagen later in Bahrain al.. Jammer, want Damascus was verder wel een mooie en schone stad.

Net een dikke vette mug vermoord in mijn badkamer met mijn blote handen. Zat vol met bloed, word ik niet blij van ( maar goed er zijn geen malariamuggen hier..)

Inderdaad, Taugé is de overbrenger, nou de bron nog.. Hoe is die rommel op de Taugé gekomen en waar komt ie vandaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:24

Schep-ijs is een lastig product. Zowel melk als water en het ligt in open bakken te kijk waardoor er óók nog van alles in waait.
Kwestie van een keer de zon erop o.i.d. en de boel gaat aan de kweek. Langzaam, maar zeker.

Paar weken terug nog mijn lief tgv chocolade-ijs aan alle kanten leeggelopen.
Was echt binnen een paar uur spectaculair raak. Helemaal top. Alles eruit = probleem weggewerkt *\o/*

Ik had exáct hetzelde gegeten; schotels gedeeld, alleen een andere smaak ijs.
Aan cola (zij) versus 0,0 bier (ik) kan het niet gelegen hebben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:31

Huertecilla schreef:
Kwestie van een keer de zon erop o.i.d. en de boel gaat aan de kweek.

joostvangestel schreef:
Ik heb in Damascus (Syrie) een keer een heerlijk ananas-ijsje gegeten uit de plaatselijke ambachtelijke ijssalon. Was aanbevolen door plaatselijke collegae, maar ik heb wel twee weken plezier gehad van dat ijsje. Begon twee dagen later in Bahrain al.. Jammer, want Damascus was verder wel een mooie en schone stad.

Damascus.. ja zeg, daar hoop ik op een dag ook wel eens te kunnen gaan kijken.
Ik ben zo eens na een sessie van wat HC daar beschrijft terug gekomen uit Turkije met een (irritant maar relatief onschuldig) eencellig beestje waar de labmensen in het UZ wild enthousiast over waren, hadden ze al jaaaaaren niet meer gezien, die parasiet :D Origine: de afscheidscocktail met 'vers geschaafd ijs' er in :Y)

Geen nieuws over waar die EHEC vandaan komt voorlopig, vanmiddag eens kijken of in de Duitse media wat te lezen is.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:23

Er stond vanmorgen nog een leuke ingezonden brief in de krant. Iemand die de droogte in verbinding stelde met de EHEC uitbraak. Op zichzelf kan ik daar iets wel bij indenken: boeren die mest onder het land werken, waarbij het land zo droog is dat er zandstormen. Allerlei mestdeeltjes vliegen door de lucht, met daarin E.coli bacterien. Geen idee of dat ook echt mogelijk is, maar die zandstormen hebben we hier zelf allemaal mogen aanschouwen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:43

Dan zou NL elk jaar dat er Saharastof op je auto valt uitbraken van Afrikaanse paardenpest etc. moeten hebben Joost.
Er komt hier ook niets overwaaien ondanks dat je vanaf de kust Afrika kan zíen.
GMOs zijn een groter, daadwerkelijk probleem mbt windverplaatsing.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:48

Goldenflower schreef:
tja...ik ben gewend dat er om zoveel ziektes uitbreekt. Toen er gekke koeien ziekte was, at ik nog gewoon biefstuk, maar dat bakte ik wel erg goed door.

Het Prion dat de oorzaak is van de gekke koeienziekte en Jakob/Kreutzfeld bij mensen gaat pas stuk bij temperaturen bj hele hoge temperaturen, hoger dan je in je koekenpan kunt bereiken, dus simpelweg biefstukje doorbakken als voorzorgsmaatregel is niet voldoende.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 14:38

HC: ook mijn idee. Maar wat dat betreft wel interessant gedacht. Denk dat vogelpoep nog een groter risico is dan uitgedroogde overwaaiende mest. Daar zit overigens ook wel een verschil in. In overwaaiend Saharazand zit waarschijnlijk veel minder mest en bij temperaturen van 50 graden of meer hebben die bacterien toch wel veel te lijden, meer dan op een Noordduitse akker. Maar ik zie die oorzaak wel als heel erg onwaarschijnlijk.