Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Regelmatig raken kiemgroenten besmet met pathogenen. In 1996 stierven drie kinderen in Japan door de E.coli 0157:H7 ( klassieke EHEC-bacterie) in schoollunches. Ruim achtduizend kinderen voelden zich ziek. Rauwe kiemen van witte radijsjes in het lunchpakket bleken de boosdoener. In de Verenigde Staten komen zo’n vijf keer per jaar recalls voor van besmette kiemgroenten.
ThePast03 schreef:Als je mijn link doorleest (en vele anderen via google) zie je juist dat er veel vaker via taugé en andere spruitgroentes uitbraken zijn geweest.
Huertecilla schreef:Top trouwens; Nairobi
ThePast03 schreef:Ik kan nergens een bron terugvinden dat het door mensenhanden is verspreid, dus is zou graag een serieuze bron zien.
De kans is natuurlijk erg groot dat een deel van de mensen ziek is geworden door het verspreiden via mensenhanden, maar dan is dat nog niet de bron van de besmetting natuurlijk.
Edit: Wat verder gezocht en alleen wat gevonden mbt complottheorien en dus geen officiële nieuwsbron.
Huertecilla schreef:Een bron van een dergelijke resistente bacterie ergens, is en blijft een besmettingshaard.
Bandida schreef:En van zo'n bron moet het vervolgens de scheutenteelt besmetten, en niet één bakje scheuten, echt een heel groot aantal.
Dus één persoon die zijn handen niet wast lijkt me eerder onwaarschijnlijk.
Citaat:Water?
Groeibodem? Waar telen ze zo'n scheuten eigenlijk op? Hydrocultuur?
Bandida schreef:Je moet alleen niet Europees/Amerikaans willen doen en een dikke hamburger met wat verse sla tussen gaan eten of zo. Of een lekker zelf gemaakt drie keer ontdooid roomijsje
Huertecilla schreef:Kwestie van een keer de zon erop o.i.d. en de boel gaat aan de kweek.
joostvangestel schreef:Ik heb in Damascus (Syrie) een keer een heerlijk ananas-ijsje gegeten uit de plaatselijke ambachtelijke ijssalon. Was aanbevolen door plaatselijke collegae, maar ik heb wel twee weken plezier gehad van dat ijsje. Begon twee dagen later in Bahrain al.. Jammer, want Damascus was verder wel een mooie en schone stad.
Goldenflower schreef:tja...ik ben gewend dat er om zoveel ziektes uitbreekt. Toen er gekke koeien ziekte was, at ik nog gewoon biefstuk, maar dat bakte ik wel erg goed door.