'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:56

Lijkt me idd heerlijk systeem. Maar het werk moet er wel naar zijn :j :j :j

En zolang iemand achterstanden heeft liggen onder het mom "ik kom er niet aan toe" en "ik heb het zo druk" en het wordt allemaal geslikt terwijl ik me 50 uur per week uit de naad werk en weet dat hij 1,5 uur in de tijd van de baas rookt en geen minuut langer doorwerkt dan stoort het. Tja, tuurlijk is dat vooral mijn eigen probleem hoor. Ik moet er wat van zeggen. Of zelf ook gewoon niet langer werken dan ik "hoor te doen".
Maar beiden zit niet zo in m'n aard.

En ach.......... uiteindelijk zien ze hopelijk ooit wel eens het verschil :+

Vind bovenstaande ook meer een probleem van slecht leiding geven trouwens, dan dat het een probleem is van het roken op zich.

manzano

Re: 'Minder salaris voor rokers en mensen met overgewicht'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:59

Mijn ervaringen op verschillende werkplekken tot nu toe is dat rokers weldegelijk vaker pauze nemen, maar buiten dat....... hoe wil je het gaan controleren? Als mensen in de pauze "buiten de deur" gaan zie je niet wat ze doen. Als ze thuis wel roken en op het werk niet....... valt allemaal niet te controleren.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:09

Kan je niet beter gezonde mensen belonen? :j En dan de gezonde mensen die hun werk ook nog goed en efficient doen :P
(En dan heb ik het over mensen die zelf hun best doen om gezond te leven, als je een chronische ziekte hebt oid kan je daar weinig aan doen, maar je kan er zelf wel het beste van maken door goed te eten, niet roken etc)

Edit: Ik weet, niet zomaar realiseerbaar, maar het is maar een ideetje wat nu even uit de lucht komt vallen hier

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:27

Ik zie eigenlijk geen reden om uberhaupt wat te veranderen :o :o

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:58

manzano schreef:
xxriiannee schreef:
Dat is het hem dus. Niet-rokers besteden die tijd misschien wel weer aan iets anders. Dat zie ik hier ook. Een praatje met die, dan weer met die, een prive mailtje sturen etc. De ander neemt die tijd voor een sigaret. Dat houd je altijd.

Tuurlijk hou je dat.
Maar iemand die structureel, elke dag 1,5 uur onder werktijd rookt vind ik wat anders.

praten doe je toch ook onder werktijd?

Daar is niks anders aan.. ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:07

Praat jij 1,5 uur met collega's onder werktijd?? (over niet-werkgerelateerde dingen)
Ik maak tuurlijk ff praatje....... leuk weekend gehad, mooi weertje.... ja heerlijk, blablabla. Dan ga ik naar m'n kamer en zit daar soms "opgesloten" tot einde van de dag.

En rokers doen dat ook overigens........ net als koffie halen...... naast het roken ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:15

Maar nogmaals....... ik ben het niet eens met de stelling. En ik heb niks tegen rokers :n
Vind het op zich prima als ze een paar keer per dag gaan roken, zelfs als ze dat naast hun half uur lunchpauze doen.
Dingen compenseren zich vaak wel inderdaad en het duurt maar een paar minuten.

Ik noemde alleen het voorbeeld van mijn collega om te schetsen dat mensen gekleurd kunnen worden door hun ervaringen.
Ik kan me toch niet voorstellen dat mensen het echt "normaal" vinden dat rokers gewoon 5/6x per dag een kwartier weg blijven :n

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:36

manzano schreef:
Praat jij 1,5 uur met collega's onder werktijd?? (over niet-werkgerelateerde dingen)
Ik maak tuurlijk ff praatje....... leuk weekend gehad, mooi weertje.... ja heerlijk, blablabla. Dan ga ik naar m'n kamer en zit daar soms "opgesloten" tot einde van de dag.

En rokers doen dat ook overigens........ net als koffie halen...... naast het roken ;)

nee, maar ik rook ook geen 1,5 uur ;) . zo heb je ook mensen die dat dus wel doen.

uiteindelijk word het altijd weer gecomposeerd.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:44

Maar omdat jij dus rookt maak je geen praatje met mensen hier en daar om de tijd te compenseren?? Daar geloof ik dan ook weer niks van ;)

Qilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 14:47

Mijn ouders hebben allebei overgewicht, en hun praten echt niet met iedereen, mijn moeder wel is maar die werkt wel keihard en mijn vader rijd in zijn uppie in een heftruck hoe moet hij dan gaan kletsen? Mijn moeder werkt agter een balie en verder met de administratie dus soms heb ze wel is 1 minuutje extra nodig omdat ze lekker klets ofzo, maar die mensen moeten tog ook verder, vind het egt dikke onzin.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:00

manzano schreef:
Ik zie eigenlijk geen reden om uberhaupt wat te veranderen :o :o

Ik ook niet!
In de tijd dat ik nog echt voor een baas werkte waren de gewone pauzes om te roken en verder mocht je echt niet weg :Y)
Nu ik thuis werk merk ik wel degelijk verschil... Als alles maar zomaar kan word je er ook makkelijker in :+

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:16

Ik ben ook een roker maar werk nu (tijdelijk) niet. Maar op het werk rookte ik niet meer. Wegens gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid ben ik van een 8-urige werkdag (3 dagen) teruggezet naar 4 uren (5 dagen). Toen ik nog 8 uur werkte, ging ik in mijn pauze buiten koffie drinken met een sigaret en nam net zo veel tijd als mijn niet-rokende collega's. Ook mijn lunchpauze korte ik in zodat ik in mijn eigen tijd een sigaret rookte. Maar bij de 4 uur durende werkdag nam ik wel pauze, maar geen sigaret. Gewoon omdat ik er geen zin in had om dat hele eind te lopen en daardoor dus wel langer weg zou blijven.

Wat overgewicht betreft: mijn collega met overgewicht werkte net zo hard als de rest.

En hoe zit het dan met (voornamelijk) vrouwen met kinderen? Ik heb zo vaak meegemaakt dat ze doodleuk 's morgens opbelden dat ze niet kwamen omdat een kind ziek was en niemand op het kind wilde/kon passen. Daardoor werd de werkdruk bij de collega's wel flink verhoogd. Maar daar mocht niets van gezegd worden! Je kiest bewust voor een baan naast kinderen maar laat je collega's in de kou staan als je kind ziek is. Vaak hoeft er dan ook geen vakantiedag voor worden ingeleverd. Klopt toch ook niet? Moeten die dan ook gekort worden?

Wat is het volgende? Als je op maandag geen blauwe trui aan hebt krijg je die dag niet betaald? Of als je blond haar hebt krijg je minder omdat het vooroordeel "dom blondje" van toepassing zou kunnen zijn?

In de huidige maatschappij/werk moet alles perfect zijn. Je mag niet roken want dat zou de werkgever geld kunnen kosten, overgewicht kan niet want het kan gezondheidsrisico's mee kunnen brengen, bepaalde sporten mogen niet want die zouden blessures op kunnen leveren. Het zou ook zo maar kunnen zijn dat een werkgever het niet passend vind voor zijn/haar bedrijf om iemand met overgewicht in dienst te hebben omdat het niet representatief is voor het bedrijf. Moeten we nu allemaal aan hetzelfde kapsel in dezelfde kleur, dezelfde kleren (buiten een eventueel uniform), maatje 36 met een D-cup (of zo), schoenmaat 39 (?), hakhoogte 6 cm, kortom allemaal identiek zonder eigen identiteit? Wat zal het dan saai worden op de werkvloer!!!!!!!! Laten ze dan robots inzetten om het werk te doen...... -:(-

Dit is echt weer iets wat bedacht is achter een bureau. Laten ze in Den Haag eens gaan bedenken hoe de werkelijke problemen aan te pakken zijn (en in mijn geval: geef arbeidsgehandicapten ook een kans op werk!).

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:36

Cayenne schreef:
http://www.despits.nl

Citaat:
Rokers, die gezondheidsproblemen krijgen vanwege hun verslaving, mogen best salarisvermindering krijgen. Volgens een onderzoek van BNR Nieuwsradio en zorgverzekeraar CZ is zeker een kwart van de werkgevers en werknemers het met deze stelling eens. Uit cijfers van het CBS blijkt namelijk dat zware rokers zich vaker ziek melden dan hun collega's.

Daarnaast geldt dat rokers meer pauze nemen. Vorig jaar vond nog maar 18 procent dat salariskorting gerechtvaardigd is, dit jaar al ruim 25 procent. Ook vinden zij dat de baas zich best wat meer mag bemoeien met de levensstijl van werknemers. 12 procent (vorig jaar 8 procent) van de ondervraagden voegde toe dat in het salaris van werknemers met overgewicht mag worden gesneden.

Volgens mij gaat het hier om rokers die aan roken gerelateerde gezondheidsproblemen krijgen, en niet om alle rokers. Je moet dus eerst ziek worden van het roken en dan word je gekort. Alleen bij overgewicht hoef je niet eerst ziek te worden, maar daar staat tegenover dat daarbij 'maar' 12 procent een korting gerechtvaardigd vindt.

Net als iemand in het begin van het topic vraag ik me bij zulke onderzoeken ook altijd af wie de vragen heeft beantwoord. Mij is in elk geval niets gevraagd. Misschien was het wel een internetenquête waarvoor leden van BNR en/of CZ (was dan niet de verzekeraar van mensen die werken in de zorg?) rechtstreeks benaderd zijn? Toch niet helemaal representatief dan.

Maar wat ik echt graag zou willen weten is waarom die werkgevers die vinden dat salarisvermindering gepast is voor zieke rokers, dat niet gewoon zelf al doorvoeren? Het kost even wat moeite maar met een goede arbeidsjurist en een beetje creativiteit kun je best een contract maken waarin je zoiets regelt. Als er al een probleem is dan zit dat probleem helemaal niet in rokers, of dikkerds, of mensen die onder werktijd bokken, maar in incompetente managers. Mensen wordt betaald voor het uitvoeren van bepaalde taken gedurende een bepaalde periode. Staat netjes in een contract. Voeren ze die taken niet of niet correct uit, dan kunnen ze gewaarschuwd, geschorst of ontslagen worden. Wie z'n taken goed uitvoert maakt kans op loonsverhoging. Volgens mij zijn er niet heel veel arbeidscontracten waarin staat dat mensen moeten roken of niet mogen roken, maar als je daar als werkgevers afspraken over wilt maken met je werknemer dan doe je dat toch lekker? Misschien wel de allermooiste tegenstrijdigheid van Nederland is dat mensen eeuwig lopen te klagen dat er te veel regels zijn, maar zodra er iets gebeurt dat iemand niet bevalt (collega neemt wel 40 minuten extra pauze op een dag om te roken, ohooohhhh) staan we om het hardst om extra regels te gillen.

Los van het roken vindt kennelijk dezelfde ruim 25% dat de baas zich best wat meer mag bemoeien met de levensstijl van werknemers. Opnieuw, wat moet ik me hierbij voorstellen? Als je baas bent dan bemoei je je toch gewoon naar hartelust met de levensstijl van je werknemers? Als je te ver gaat krijg je vanzelf een keer een dagvaarding voor stalking op de mat of je moet na verloop van tijd al het werk alleen doen omdat niemand voor je blijft werken. En werknemers die vinden dat hun baas zich meer met hun levensstijl mag bemoeien??? Ik heb best veel fantasie, maar daar kan ik me echt niets bij voorstellen. De paar werkgevers die ik ken die dappere pogingen deden om hun werknemers een cursus stoppen met roken cadeau te doen, of afvallen, of die met fietsen van de zaak lopen te leuren worden meestal vierkant uitgelachen (ze houden stug vol hoor, de lieverds). Wat een heerlijk land is dit toch ook. Nou ja, genoeg gelachen, terug aan het werk na deze illegale pauze waar ik vast recht op heb omdat ik geen rookpauzes neem.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:44

manzano schreef:
Maar omdat jij dus rookt maak je geen praatje met mensen hier en daar om de tijd te compenseren?? Daar geloof ik dan ook weer niks van ;)

Je leest niet goed. Ten eerste rook ik alleen(!) in mijn lunch pauze. Dus dat is dezelfde pauze als al mijn collega's. Ten tweede wil ik er mee zeggen dat er genoeg mensen zijn die elk uur wel in zijn voor een praatje. Daar bedoel ik dus mensen mee die echt een kwartier staan praten.

Daarbuiten heb je dan ook nog mensen die hun pauze uit laten lopen. Er zijn zo veel dingen waar je je druk om kan maken. :o
Dus dat kun je beter niet doen.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:48

Nee dat moet je idd ook niet doen.

Helaas is het natuurlijk ook een beetje appels met peren vergelijken qua situaties. Ieders werkplek is zo anders.
Bij sommigen heb je een baas die er goed zicht op heeft en kan ingrijpen bij anderen niet. Bij sommigen heeft ieder z'n eigen werk en moet je gewoon zorgen dat het af is en heb je dus niks te maken met je collega's productiviteit en bij anderen weer niet.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:51

Heb je gelijk in. Het ligt ook erg aan de werkplek. Heb 2 jaar geleden op een hypotheken verzekeringen kantoor gewerkt met in totaal 3 werknemers. alle drie de werknemers + baas rookten dus wij gingen smorgens 1 keer en smiddags 2 keer.

Nu werk ik bij een ander bedrijf waar zowat niemand rookt. Dus hier rook ik dan ook niet! :)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 15:53

odetteke schreef:
manzano schreef:
Ik heb een collega die minstens 5x per dag gaat roken en dan steeds een kwartier weg is. Dat stoort me mateloos :o
We hebben geen "baas" op de werkvloer en bij ons is tijd veel eigen verantwoordelijkheid.

Tuurlijk kan ik die collega er op aanspreken of m'n baas of wat dan ook...... maar dat vind ik ook lastig.

Maar dat maakt jou toch niet zo veel uit hoeveel pauze hij neemt? Als zijn werk er onder te lijden heeft ziet je baas dat uiteindelijk vanzelf aan zijn prestaties? Er zijn mensen in 6 uur werken met 2 uur pauze meer werk verzetten dan in 7 uur tijd met 1 uur pauze.

Precies, ik ging ook elk uur ff roken, maar toch verzette ik veel meer werk dan mijn niet-rokende collega's.
Als ik wil kan ik mijn deur dicht doen, bordje niet storen en een uurtje gaan slapen :D . Maar zo werkt dat niet.
Ik log ook iedere avond in mijn eigen tijd in op het werk op mijn mails te checken en eventueel te beantwoorden en neem regelmatig werk mee naar huis. Andere collega's doen dat niet, sommigen wel.
Als je goed presteert, mag dat sigaretje in de baas zijn tijd best IMO.

kiepejanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 21:21

Moet niet gekker worden hier in Nederland

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 08:21

Vjestagirl schreef:
Arabesk schreef:
was het laatst niet bij de rekenkamer dat rokers juist goedkoper zijn omdat ze eerder dood gaan?

Voor werkgevers niet...

Ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat rokers minder salaris krijgen. Blijkbaar zijn ze vaker ziek, en idd, iedere keer eventjes 5 minuutjes naar buiten voor een sigaret, laten we zeggen 6 per werkdag, 30 minuten per dag, is 2,5 uur per week is 10 uur per maand minder werken. Nou, dat mag best van je salaris af...

Dan alle rokers dat?

Ik heb nog nooit in geen elke baantje buiten een pauze om gerookt. Maar omdat anderen dat doen ben ik wel de klos?

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 09:37

lissisanne schreef:
ik ben het er niet mee eens dat mensen die overwicht hebben minder salaris zouden moeten krijgen.
Overgewicht vindt namelijk vaak zijn oorzaak in de genen. Je mag mensen niet discrimineren om iets waaraan ze niets kunnen doen.

dat is echt onzin. De een wordt inderdaad sneller dik dan de ander, de aanleg om dik te worden is genetisch bepaald. Je hebt er echter zelf heel veel over te zeggen of je dat wel of niet word!

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:09

Er zijn idd collega's die om de haverklap naar buiten rennen om een sigaret te roken, dat vind ik als roker ook irritant. Maar er zijn nog meer collega's die alleen in de pauze gaan. Wat is daar mis mee? Het is toch mijn pauze? Als ik die 15 minuten op de wc wil zitten, mag dat dan ook niet? Hokjesmentaliteit! Koffiepauze breng je door in de daarvoor bestemde ruimte (mits aanwezig) en niet buiten met een sigaretje? Er zijn ook genoeg bedrijven waar geen koffiepauze gehouden wordt en gewoon doorgewerkt moet worden. Ja, even 5 minuten (hooguit) kletsen met een kopje koffie en dan over tot de orde van de dag. Als het werk er niet onder te lijden heeft, moet dat sigaretje in je eigen pauze gewoon kunnen. Hoeveel collega's zijn er niet die "even" iets moeten wegbrengen/ophalen om vervolgens een half uur van de werkplek te verdwijnen om de laatste nieuwtjes door te nemen? Minder productief, dus ook korten?
Beetje geven en nemen hoor :j

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:19

Mijn rokende collega is vaak ziek, maar ik denk dat dat eerder komt doordat zijn kinderen met ziekten thuiskomen dan van het roken.
Al is zn weerstand misschien wel laag.

In sommige bevolkingslagen komt overgewicht veel voor. Wegnemen van salaris zal ertoe leiden dat ze nog ongezonder zullen eten (=goedkoper).

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 10:23

Ik ken rokende collega's die zelf hebben beslist om elke dag een half uur langer te werken, om rookpauzes te compenseren.

Dat is toch best collegiaal.
:9