Wat is er mis met ramptoerisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Wat is er mis met ramptoerisme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 22:02

K vind het op zich wel opvallend, t lijkt wel of ik de enige ben, terwijl als je op internet foto's ziet er hele hordes volk staan...

Ik zal dan wel een van de weinige zijn die er eerlijk vooruit komt.

Welke aandacht superwoman? Toen ik op de grond lag en door de broeders op de brancard gehesen werd barstte het van de schooljeugd.... Ik was prima bij mijn positieven en heb er geen seconde last van gehad

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:10

Echt een vreselijke vorm van ramptoerisme vind ik trouwens wat er destijds bij Ferdi E. (moordenaar van Gerrit Jan Heijn, voor de jonkies onder ons) plaatsvond . Een patatkraam werd neergezet in de straat waar de man met zijn gezin woonde en hordes dagjesmensen kwamen, in de weken nadat Ferdi E. was opgepakt, eens even kijken naar het stekkie van de moordenaar. Heel interessant zo'n huis met de gordijnen dicht. :?
Sorry, begrijp ik echt niks van, sta je nog in de file ook om naar een huis te kijken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:10

Last van hebben of je er niet prettig bij voelen is een verschil, maar ík zou me er iig niet prettig bij voelen.
Zou het daarom ook een ander niet aandoen...
Tuurlijk kijk ik wel in het voorbij gaan (als het op mijn pad komt) , maar als ik zie dat er genoeg mensen staan, hebben ze mij niet nodig. Komt het niet op mijn pad, zal ik het wsl niet eens zien ;)

Tja, misschien dat mensen die er een hekel aan hebben, meer motivatie hebben om te reageren....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 22:58

wikipedia geeft wel een interessante kijk op ramptoerisme:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramptoerisme

In mijn ogen zijn alle roddelbladen een vorm van ramptoerisme. Maar ik denk dat er een goede kern van waarheid is dat medeleven met de slachtoffers een belangrijkere drijfveer is dan leedvermaak.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:23

joostvangestel schreef:
wikipedia geeft wel een interessante kijk op ramptoerisme:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ramptoerisme

In mijn ogen zijn alle roddelbladen een vorm van ramptoerisme. Maar ik denk dat er een goede kern van waarheid is dat medeleven met de slachtoffers een belangrijkere drijfveer is dan leedvermaak.

Ik denk dat nieuwsgierigheid de grootste drijfveer is en daarna medeleven.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:28

Nee, ik zou nooit maar dan ook nooit bij een ongeluk gaan staan kijken als er al ambulance of andere hulp bij is. Ooit eens aan gedacht hoe verschrikkelijk het is als je zelf het slachtoffer bent en dat er een groep kijklui om je heen staat?

:n

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:30

Heeft mijn moeder meegemaakt die in nuchtere toestand midden in de nacht een auto ongeluk kreeg.
Ze kreeg de opmerking "zeker gezopen!" naar haar hoofd geslingerd door een omstander terwijl ze dus de hele avond aan de spa rood had gezeten. Blaastest bevestigde dat. Maar ja, die nieuwsgierige aagjes hadden hun oordeel al klaar.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:35

stef schreef:
Ik vind het "mooi" (heel verkeerd woord in deze discussie maar vooruit) om te zien hoe die hulpverlening op gang komt, hoe die mensen alles op alles zetten om te helpen, hoeveel materiaal er wel niet uit een klein brandweerwagentje kan komen..... etc...
Mja...kijk, daar kan ik me wel iets bij indenken. Wat brandweer, politie en aanverwanten doen kan, lijkt me, best interessant wezen. Was geen ramp of ongeluk, maar toen een tijdje terug een grote vrachtwagen met een kraan erop probeerde onder een brug door te komen ben ik wel even blijven staan kijken. Dat was erg spannend en leuk om te zien hoe ze dat voor elkaar kregen. Was bijna letterlijk milimeterwerk.
Verder ergens uitgebreid naar gaan kijken doe ik niet, maar als ik veel sirenes hoor langskomen kijk ik wel vaak even op 112 om te zien waar ze heen gaan. Puur nieuwsgierigheid idd naar wat er dan aan de hand is dat er zoveel lawaai bij komt kijken, maar er zelf bij gaan staan? Neuh...
Zeker niet als er mensen bij betrokken zijn. Heb wat moeite met menselijk leed, een lege stilstaande traumahelicopter geeft me al de kriebels...het idee alleen al dat daar iemand in heeft gelegen die dat ding nodig heeft gehad, brrr...
Ik sta er wat dubbel in, dat ramptoerisme. Ik snap de nieuwsgierigheid wel, maar dat je kunt toekijken hoe iemand lijdt niet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 23:51

Ik hou er niet van , dat ramptoerisme gebeuren.
Vind het sowieso bizar dat er mensen zijn die er speciaal op af gaan.
Nee niet mijn ding :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 00:04

Op zich vind ik ramptoerisme niet echt erg. Zolang de hulpdiensten er maar bij kunnen.

Maar soms vind ik mensen zich wel wat raar gedragen als ze sensatiebelust zijn.
Zoals vorig jaar was kwam de brandweer hier in de stad.
De bewoonster had een brandmelding gedaan maar ze was psychisch niet in orde. Er was helemaal geen brand maar ze zat boven in het raam. De brandweer moest haar er met een takeltje uithalen.

Maar omdat het voorval eind van de avond was, lagen sommige mensen al op bed.
Er waren een moeder en zoon, allebei in pyjama met een jas erover. Ze waren zo benieuwd wat er gebeurde dat ze zich geen tijd gunden zich normaal aan te kleden.
Dan laat je wel erg zien dat je echt sensatie wilt. Toen het bleek dat er geen brand was, gingen de meeste mensen ook al weer snel weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:16

Ik werk voor 1-1-2 als hulpverlener.

- als je niet daadwerkelijk iets kan doén, blijf dan weg
- hoe meer mensen niets doen, hoe lager de drempel is om wel wat te doen

Kijkers zijn een pest.
Het bemoeilijkt ons werk én het levert extra risicos op.
Je staat ALTIJD in de weg want we moeten er ALTIJD op letten.
We moeten er mensen voor inzetten die ook nuttig werk zouden kunnen doen.

Je hebt geen enkele reden om te gaan staan gapen naar andermans leed en naar anderen die hulp verlenen. Alleen bevrediging van je eigen ????
Ramptoeristen zijn een belichaming van het aasgierjournalisme.
Dezelfde mensens die zich staan te vergapen aan leed, zijn ook de vraag waaran de aasgierpers voldoet.
Dit kan regelrecht bij het topic: waar gaat het heen met de wereld.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:24

Ik kan me je mening als hulpverlener in deze discussie heel goed voorstellen, Huertecilla.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:26

@ Huertecilla het heeft geen nut
ik heb haar ook al proberen duidelijk te maken maar ze wil het niet begrijpen en ziet niet in hoe onethisch het is en hoe gevaarlijk ook al sta je op ruime afstand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:38

Wat er mis is met ramptoeristen?
Dat ze altijd in de weg staan voor degenen die hulp verlenen voor de hulpdiensten arriveren, en vervolgens de hulpdiensten vertragen. Om nog maar te zwijgen over hoe het voor slachtoffers is om aangegaapt te worden, al zullen die er in veel gevallen op dat moment zelf niet mee beig zijn.

Ik zit zelf veel op de weg, en heb inmiddels bij verschllende ongelukken eerste hulp verleend. Mijn taak als ehbo'er is daar om de toestand zo veilig en stabiel mogelijk te houden tot de hulpdiensten arriveren en evt. levensreddende handelingen van me over kunnen nemen. Helaas ben je in de praktijk vaker bezig met mensen wegsturen en vragen beantwoorden dan dat men je te hulp schiet.

Dus mijn mening? Als je ziet dat er al ehbo'ers bij zijn, oprotten. Doorrijden, wegwezen. Je staat alleen maar in de weg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:43

rommulus schreef:
ik heb haar ook al proberen duidelijk te maken maar ze wil het niet begrijpen en ziet niet in hoe onethisch het is en hoe gevaarlijk ook al sta je op ruime afstand

De ethiek heb ik het nog niet eens over. Of iemand bevrediging ervaart door kijken naar leed wil ik niet tot mijn probleem maken.

Het vraagt ALTIJD middelen. Zonder afzetting staan ze er vanzelf voetje voor voetje te dicht op.
Er wordt ook alles wat niet vastgebout zit gestolen.
Alles op slot doen, niets neer kunnen leggen kost veel extra tijd.

We moeten er enorm op letten hoe we de auto parkeren want die staat vaak vastgezet.
Het belet ook altijd aankomst van extra hulp en vertrek.

Bedenk dat de kijkers per definite geen benul hebben, anders stondern ze er niet. Dat houdt in dat ze nooit zelf uit de weg staan, gaan of alleen op verstandige plaatsen.
Er gebeuren ook vaak éxtra ongevallen door.

Van mij mogen ze ALLEMAAL op de bon voor belemmeren van hulpverleing en in gevaar brengen van slachtoffers en hulpverleners.
Het punt is dat dit óók weer mankracht kost.
Het is gewoon HEEL ERG náár gedrag.
Verwijtbaar ook omdat de mens hersens heeft. De ramptoeristen gebruiken hun gezonde verstand niet of geven de bevrediging van hun eigen ??? hogere prioriteit dan de overlast de ze ALTIJD veroorzaken.
Verder; als je zelf hulp nodig hebt of je kind, wil je dan dat die gehinderd wordt? Als je dan alleen aan je eigenbelang kan denken denk dáár dan aan :)*

Hoe dan ook; ramptoerisme = :r

Blijf wég!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:48

ja maar dat doet stef niet en dat wil ze verdedigen
tenminste dat wil ze duidelijk maken voor zover ik begrijp

ze ziet niet in dat ze zich alsnog schuldig maakt aan het boven genoemde

ze is 30 ik neem aan dat ze na alles wat al is aangegeven in dit topic zelf ook wel in kan zien dat ze zeer verkeerd bezig is (overigens alle mensen die komen kijken bij calamiteiten)

daarom zei ik al ze wil het niet in zien
ze wil het niet snappen

dit topic is een zwak excuus om te proberen dat te rechtvaardigen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:52

rommulus schreef:

Een zijkant van de ethiek wil ik wel aanroeren.
Wij moeten bij hulpverleing aan het slachtoffer helaas rekening houden met de kijkers en pers.
We kunnen niet bijvoorbeeld kleding zoals dit nodig zou zijn opknippen maar moeten altijd de privacy van het slachtoffer beschermen vanwege de aasgieren.
We moeten als er een vrouwelijk schatoffer ligt nóg meer rekening houden dat die niet voor de gapers te kijk ligt en op tv in beeld komt.
Dat is echt héél erg.
Het is toch 8)7 dat hulpverleners daar mee bezig moeten zijn?!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:53

rommulus schreef:
dit topic is een zwak excuus om te proberen dat te rechtvaardigen

Het hoort indaad bij; ´waar gaat de wereld heen´.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:54

Dat is inderdaad stuitend HC. Maar hoe lossen jullie dat op als er wel kleding geknipt moet worden?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:56

daarvoor staan er altijd mensen omheen die dekens ed omhoog houden om het slachtoffer af te schermen

edit eerst brandweerlieden en of agenten van hun werk weg trekken om een gordijntje omhoog te houden (het is toch van de zotte)

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:59

Ja dat is inderdaad van de zotte. Maar ja voor het slachtoffer is het wel heel fijn dat op deze manier toch rekening met zijn of haar privacy word gehouden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:00

het zou niet moeten hoeven

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:06

Daar heb je gelijk in, het moet zeker niet nodig zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:01

rommulus schreef:
het zou niet moeten hoeven

:)*

Er moeten nu middelen ingezet worden (denk ook aan noodtentjes/ten en mensen die deze opzetten, weghalen) voor privacybescherming.

Ook moet je er als hulpverlener aan dénken.
Lees ´voor het slachtoffer is het wel heel fijn dat op deze manier toch rekening met zijn of haar privacy word gehouden´.
Alsof je nog niet genoeg op je bord hebt liggen als hulpverlener.

Je wil ook niet weten wat er achteraf voor gezeík over is.
Omstanders die belangrijk willen doen en ´iets´ gezien menen te hebben of over een bril van een slachtoffer waar een omstander op is gaan staan of een stuk gereedschap, zelfs persoonlijk eigendom van een slachtoffer wat gejat is.
Menigeen geeft er de brui aan door de extra druk door ramptoeristen.

Je wil graag hulp verlenen en geen ordebewaker spelen.
Ramptoerisme is een triest correct woord. Ze zijn een ramp.

Wamhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 11:06

Maar dan zou eigenlijk de politie strenger op moeten treden, dit is inderdaad niet de taak van de hulpverleners. Waarom gebeurd dit eigenlijk niet?