Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-11 23:53

maar de dieren die halal geslacht worden komen ook uit die inieminie hokjes...en hebben precies hetzelfde leven gehad als andere dieren die met een pin geslacht worden...

en kom op he,waarom kan de dood voor een dier niet zo snel en pijnloos mogelijk gedaan worden,ik vind dat een dier ongeacht het leven wat hij heeft gehad,niet hoeft te lijden tijdens de dood...

en als wij allemaal biologisch vlees gaan eten zal de import van vlees ws minderen,maar export waar overgrote deel van onze dieren voor bedoeld zijn zal gewoon verder gaan,wat nederlanders eten aan nederlandse slachtdieren is maar zo'n ieniemini percentage op het geheel...

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:07

Ik weet dat al deze dieren uit inieminie hokjes komen, en ben het er mee eens dat deze dieren 'pijnloos' geslacht moeten worden.
Daarnaast heb ik vernomen dat slachten met een pin regelmatig mis gaat, en dat het dier dan langer bij bewust zijn is tijdens het slachten omdat er dan een nieuwe pin ingeschoten moet worden. Terwijl het dier dat halal geslacht wordt hooguit 1 minuut bij bewustzijn is.

Het is iets waar iedereen zelf over na moet denken, maar ik moet er niet aan denken dat ik vlees eet van een dier dat geen 'dierwaardig' bestaan heeft gekregen. Hoe komt iemand er uberhaupt op om deze dieren op zo een manier te houden, daarnaast krijger we problemen met resistentie doordat er overmatig antibiotica gebruikt wordt in de bioindustrie. Dit is ook een reden om over te stappen op biologisch vlees.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:16

misschien wel interessant weetje:

consumptie in Nederland ligt op 87 kilo vlees per persoon per jaar. Daarvan is:
42 kg varkensvlees
23 kg kippenvlees
21 kg rundvlees
1 a 2 kg overig diersoorten.

Een geslacht rund heeft een gewicht van 450 kg, waarvan de helft uit beenderen bestaat. Dus 21 / (450/2)=0,09 rund per persoon per jaar.

Varken: 89 kg, helft beenderen. Geeft 42/(89/2)= 1 varken

Kip: 2,5 kg, helft beenderen. Geeft 23/(2,5/2)= 18,5 kippen

Het vlees dat de Nederlander eet komt uit zeer veel verschillende landen. O.a. uit Ierland, Brazilië, Botswana, Thailand, China, andere EU-landen en uiteraard uit Nederland zelf.

Nederlandse karkassen en vleesdelen worden op hun beurt weer geexporteerd naar andere landen.

Noot: De gewichten van de dieren zijn Nederlandse waarden. In andere landen worden dieren soms lichter of juist zwaarder geslacht.

In Nederland wonen 16,5 miljoen mensen. In totaal eten we dus:
16,5 miljoen varkens,
305 miljoen kippen en
1,5 miljoen runderen.

Er wordt 59.000.000 kg aan vis, schaal- en schelpdieren gegeten (oa ook de mosselen).

Probleem is dat een garnaal slechts een paar gram weegt, een tonijn enige tientallen kilo’s. Hierdoor is het lastiger om te bepalen hoeveel vissen er gevangen.

Per persoon per jaar ligt de consumptie op 3,5 kg.

ongeveer 1/3 van de in nederland gefokte dieren wordt door nederlanders zelf opgegeten,de rest eten we geimporteerd vlees,en dus 2/3 van het vlees wordt geexporteerd...

Permanent leven 150 miljoen dieren in de veehouderij. In totaal komen er in Nederland jaarlijks tussen de 450 en 500 miljoen van deze dieren bij de slacht om het leven. Daarbij komen nog eens minstens 300 miljoen haantjes (één dag "levende" kuikens).

70% van de "productie" wordt geëxporteerd.

mss dat mensen nu beter begrijpen dat in een klein land als nederland er voor zoveel dieren nu eenmaal niet de ruimte is om alle dieren een walhalla aan ruimte te geven,en dat er echt al veel verbeterd is in de dierhouderij (en het natuurlijk altijd nog beter zou kunnen) ,maar dat het geen reden heeft om dieren met zoveel stress en pijn dood te maken terwijl het zo anders kan...

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 00:57

fienaaa schreef:
Ik weet dat al deze dieren uit inieminie hokjes komen, en ben het er mee eens dat deze dieren 'pijnloos' geslacht moeten worden.
Daarnaast heb ik vernomen dat slachten met een pin regelmatig mis gaat, en dat het dier dan langer bij bewust zijn is tijdens het slachten omdat er dan een nieuwe pin ingeschoten moet worden. Terwijl het dier dat halal geslacht wordt hooguit 1 minuut bij bewustzijn is.

Het is iets waar iedereen zelf over na moet denken, maar ik moet er niet aan denken dat ik vlees eet van een dier dat geen 'dierwaardig' bestaan heeft gekregen. Hoe komt iemand er uberhaupt op om deze dieren op zo een manier te houden, daarnaast krijger we problemen met resistentie doordat er overmatig antibiotica gebruikt wordt in de bioindustrie. Dit is ook een reden om over te stappen op biologisch vlees.

Wij hebben een agrarisch bedrijf (koeien en varkens) en we zorgen heel goed voor onze dieren. Ben benieuwd of je zelf regelmatig op boerenbedrijven komt en zo ja, miss trof je net de rotte appel die het imago compleet verpest voor de rest van de agrarische sector in Nederland. En nu niet gaan roepen dat je genoeg filmpjes hebt gezien..deze zijn grotendeels opgenomen zeg pak hem beet 15 a 20 jaar geleden (vaak nog langer). Deze filmpjes zijn totaal niet in overeenstemming met de werkelijke situatie nu. Ik had hier al eerder gepost, en wilde eigenlijk niet meer op zulke uitspraken reageren, maar ik vind t ronduit beledigend, en totaal niet op zijn plaats.

Quote Famke160301:

Tjee zijn hier dan echt geen agrariërs die zich behoorlijk beledigd voelen? Ik vind t verschrikkelijk dat mensen onverdoofd slachten "goedkeuren" zolang t dier een super leven heeft gehad, want dat is nog altijd beter als de dieren die in de "bio- industrie" leven!

Ja Wij hebben een agrarisch bedrijf. Met varkens en koeien. En die hebben t prima naar hun zin! Ik ben dan ook heel blij dat als ze uiteindelijk op mijn bord belanden ze een fijn leven hebben gehad én een op een dierwaardige (lees stress-en pijnvrije) manier geslacht zijn. Verdooft dus!

Enne vergeet niet dat mega bedrijven ook heel klein begonnen zijn en in de loop van de decennia uitgegroeit zijn tot het bedrijf wat ze nu zijn! Door goed ondernemerschap zijn ze doorgegroeit. Mede doordat stilstand achteruitgang betekent, verdwijnen er veel kleinere bedrijven. De door de overheid gestelde eisen op t gebied van welzijn, milieu enz enz (let op! in NL gelden zo ongeveer de strengste eisen ter wereld!!) vragen heel wat investeringsvermogen van onze agrariërs, het is dus doorgroeien ( en dus de extra kosten beter kunnen spreiden) of helaas stoppen, omdat de bank de geldkraan dichtdraait doordat er onvodoende vermogen is en uiteindelijk over zal blijven.
Ik vind dat zeer erg voor de kleinere bedrijven, want die zijn net als de grotere bedrijven, vroeger boer geworden omdat ze van dieren houden en graag met dieren werken.

Voelt als een trap in de rug al die lompe uitspraken over de "bio-industrie" . We doen erg ons best om de dieren t zo goed mogelijk naar de zin te maken en nog worden we voor dierenmishandelaars en weet ik niet wat al meer uitgemaakt

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 02:11

Ik ben het met zahlina en fienaaa eens.. het is een grote hypocrisie..

@Famke160301 Heb je vorige week Lauren verslaat gezien? Het was een uitzending over extreme dieren activisten. Heel erg shocking!! Kijk eens bij uitzendinggemist. Ik wil heel graag geloven dat jullie graag goed voor jullie dieren zorgen, maar ik heb het idee dat de markt dusdanig verziekt is, dat het als boer bijna niet te doen is om je dier echt gezond en gevarieerd eten te geven, hem de ruimte te geven die hij echt verdiend en hun baby's bij zich mogen houden voor tenminste enkele maanden. Tot er aan deze vereisten wordt voldaan, is het in mijn ogen bio-industrie, waar de boer vaak niets aan kan doen... denk aan de kilo knallers etc..

Ik ben overigens vegetariër en voor (echt) kosher en hallal slachten.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 02:25

kimmie261 schreef:
mss dat mensen nu beter begrijpen dat in een klein land als nederland er voor zoveel dieren nu eenmaal niet de ruimte is om alle dieren een walhalla aan ruimte te geven,en dat er echt al veel verbeterd is in de dierhouderij (en het natuurlijk altijd nog beter zou kunnen) ,maar dat het geen reden heeft om dieren met zoveel stress en pijn dood te maken terwijl het zo anders kan...

Misschien kunnen mensen nu beter begrijpen dat in Nederland gewoon weg te veel handelsgeest is en dat daar de dierenwelzijn niet voorop staat.
Dieren zouden nooit de dupe mogen zijn van de handelsgeest van de mens.

En nog steeds vind ik de ophef over rituale slachten hypocriet tegen over de omstandigheden waar de dieren die voor consumptie worden gehouden.
Kistkalveren mogen dan niet meer, dus krijgen ze een groter hok zodat ze wat kunnen rondhuppelen maar we zorgen er wel voor dat het vlees wit blijft.

Tja en als varkenshouders/koeienhouders die de dieren niet het leven geven waar ze van oorsprong voor zijn gemaakt zich gekrengt voelen in hun gevoelens, dan is dat niet mijn probleem.

En dan de vraag of ik rituele slacht ooit in het echt gezien heb, nee maar heb net eens flink zitten zoeken op internet en heb een koe, geit en schaap geslacht zien worden en dat vond ik 100 maal vriendelijker dan de keer dat ik een grote varkensfabriek bezicht, waar de varkens werden verdoofd om daarna door een luik om de lopende band te worden gegooit (luik zat 1,5m boven de lopende band) de keel doorgesneden en binnen 15 sec met haken door de poten al bloedend door kokend water werden gehaalt.
Of de manier waarop de kippen van KFC worden gehouden en geslacht.

Mensen zijn de ergste beesten die er zijn (en daar ben ik er zelf ook een van)

Kleine voetnoot:
Natuurlijk doen de meeste boeren hun best om het zo goed mogelijk te doen binnen de omstandigheden.
Maar als ik midden in de stad woon en paarden wil gaan houden in mijn flatje en het zo goed mogelijk voor ze probeer te doen binnen de omstandigheid dan begrijpt iedereen wel dat dit niet de plek is waar ik kan zorgen dat het dierenwelzijn optimaal is.
Zo is het dus ook in mijn optiek in de veehouderij gestelt, hoeveel varkens passen erop 10m2, hoeveel kippen worden er in schuren gedumpt, hoeveel vleeskoeien/stieren kunnen er in kleine stallen, hoeveel ruimte worden de meeste dieren gegunt op transport naar het slachthuis ect ect ect.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 04:02

ik hoop in ieder geval dat ritueel slachten verboden word...dat we dieren opeten ala(ik eet allen bio/eko vlees) maar dan wel op een sociale manier
en ja ik weet heel goed hoe het er op een moderne slachterij aan toegaat , heb een tijdje op een varkensslachterij gewerkt, ik joeg ze over de kling
en dat gebeurt netjes

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 08:16

@kimmie261, ik snap dat er te weinig ruimte voor teveel dieren is ;).
Maar daarmee praat je het toch niet goed??
Ik vind het krom (in mijn ogen, klopt het niet ;)) dat je zegt zo slachten afschaffen, maar ondertussen stapel maar door hoor. (daar komt het eigenlijk op neer).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:38

nee dat zeg ik niet,ik zeg alleen dat dit de veestapel is die in nederland leeft en dat het wel een utopia zou zijn dat deze allemaal een in de wei leven zouden kunnen hebben...en minder gaat het niet worden aan dieren,daar vlees van economisch belang is,er wordt zoveel verdiend met exporteren,dat er wereldwijd regels en afspraken over lopen.

dus dat is mijn punt,als je wel een dier wil eten wat geen 'rotleven' gehad zou hebben,dan heb je als consument ruime keus,van biologisch ,tot scharrelvlees,halve dieren kopen van boeren die dat aanbieden,wild eten (hoe goed leven kan een dier gehad hebben? ) ,tot zelf wat dieren aanschaffen en deze dan zo verzorgen als jij vind dat een dier een leven hoort te hebben en hem opeten als ie slachtrijp is..

dan nog vind ik dat een dier die een goed leven gehad heeft NIET moet lijden als hij gedood wordt,snap niet dat we eerst moeten gaan kijken hoeveel dierenleed er is,om daarna een oordeel te mogen hebben over de dood van een dier...

dood maken kan eenvoudig en snel en pijnloos,doe dat dan ook,ongeacht het leven wat een beest gehad heeft.

en ik snap famke wel,ik ken veel boeren die met hart en ziel voor hun dieren werken en leven,geen 40 uur baantjes,maar dag en nacht klaar staan voor hun dieren,en dan afgeschilderd te worden dat ten alle tijden deze dieren een slecht leven hebben :n

en nogmaals hier hebben 2 jaar geleden zwaar uitgehongerde koetjes in de wei gelopen in de snikhete zomer...is dat dan wel een goed leven? ja ze hebben in de wei gelopen,maar geen eten gehad,uitgemergeld waren ze...,maar deze liggen uiteindelijk wel in het groene scharrelvlees pakje in de winkel/slager..

wanneer doe je het dan wel goed als boer,en wanneer weet jij als consument dat jou opgegeten dier het leven heeft gehad waarop jij hoopt/denkt dat deze het gehad heeft?

vandaar dat ik me drukker maak over het doden van dieren als over het houden van dieren...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:46

Een 'goed' leven is beleid, dus koeien buiten, maar als het snikheet is binnen of snacht buiten. Voedsel zoveel ze nodig hebben etc.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 09:58

:j en wie gaat dat allemaal controleren??

ik zou het ook willen hoor,alle dieren lekker overdag naar buiten en goed eten...hier worden alle koeien rond deze tijd naar buiten gedaan, en per oktober/november gaan ze weer naar binnen en verder zoeken ze het maar uit met het gras wat er voor handen is...

het is zo lastig met zo'n veestapel het iedereen naar de zin te maken,de consumenten en de dieren...

wil je echt vlees eten wat goed geleefd heeft,eet dan wild...maar ja niet iedereen wil weer een bambi eten..

er is zoveel dierenleed (neem bv ook de proefdieren) ,dat elke verandering voor welzijn van de dieren moeten we toejuichen,en dan beginnen we (wat mij betreft)maar met een pijnloze en snelle levensbeeindiging,dat hebben de dieren wel verdiend....

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:01

Zahlina schreef:
Misschien kunnen mensen nu beter begrijpen dat in Nederland gewoon weg te veel handelsgeest is en dat daar de dierenwelzijn niet voorop staat.

Vertel eens, ken je een land waar het welzijn van dieren boven het welzijn van de mens staat?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:05

Ik hoop van harte dat het verboden word, die rituelen zijn niet meer van deze tijd, het is gewoon onnodige dierenmishandeling, allemaal onder de smoes dat het vanuit het geloof moet. Die geloven moeten eens met de tijd meegaan, we leven in 2011 nu.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 10:48

Ik ben het wederom met Zahlina eens

@Famke, ik woon op het platteland, en ben omringd door veehouderijen, ik heb twee maanden stage gelopen bij een veearts die deze bedrijven dienst verleenden. Dus ja, ik kan zeggen dat ik weet waar ik het over heb.
Nee, ik heb geen extreme bedrijven of situaties meegemaakt.

Misschien was het 15 of 20 jaar geleden nog erger gesteld met de dieren, maar dat geeft toch geen reden om nu niet verder te gaan met het verbeteren van de leefomstandigheden van de dieren? Ik denk dat we moeten blijven vernieuwen, en het zal niet in een stap goed komen. Maar stapje voor stapje is het mogelijk.
En om een beter welzijn voor de dieren te creëren kunnen er inderdaad minder dieren gehouden worden, maar ik vind dat het welzijn van de dieren belangrijker is.

Ik geloof graag dat de agrariërs hun best doen om de dieren goed te verzorgen en dat waardeer ik ook. Ik denk dat dit op het moment ook goed is, maar in het vervolg beter kan.
Is het echt nodig om elk varken een scheut antibiotica mee te geven zodat ze zo dicht op elkaar kunnen leven?

De dieren zullen ondergeschikt blijven aan de mensen, maar ik vind dat de manier waarop wij op dit moment met ze omgaan niet juist is.

Misschien is het fijn om te weten dat ik niet vegetarisch ben, maar uitsluitend biologisch dynamisch vlees eet.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:39

fienaaa schreef:
Ik ben het wederom met Zahlina eens

@Famke, ik woon op het platteland, en ben omringd door veehouderijen, ik heb twee maanden stage gelopen bij een veearts die deze bedrijven dienst verleenden. Dus ja, ik kan zeggen dat ik weet waar ik het over heb.
Nee, ik heb geen extreme bedrijven of situaties meegemaakt.

Misschien was het 15 of 20 jaar geleden nog erger gesteld met de dieren, maar dat geeft toch geen reden om nu niet verder te gaan met het verbeteren van de leefomstandigheden van de dieren? Ik denk dat we moeten blijven vernieuwen, en het zal niet in een stap goed komen. Maar stapje voor stapje is het mogelijk.
En om een beter welzijn voor de dieren te creëren kunnen er inderdaad minder dieren gehouden worden, maar ik vind dat het welzijn van de dieren belangrijker is.

Ik geloof graag dat de agrariërs hun best doen om de dieren goed te verzorgen en dat waardeer ik ook. Ik denk dat dit op het moment ook goed is, maar in het vervolg beter kan.
Is het echt nodig om elk varken een scheut antibiotica mee te geven zodat ze zo dicht op elkaar kunnen leven? De dieren zullen ondergeschikt blijven aan de mensen, maar ik vind dat de manier waarop wij op dit moment met ze omgaan niet juist is.

Misschien is het fijn om te weten dat ik niet vegetarisch ben, maar uitsluitend biologisch dynamisch vlees eet.

Nee dit is niet nodig, en wordt in de media zwaar overtrokken en zelfs deels onjuist naar buiten gebracht.
Vind t jammer dat de "rotzooiers" die idd hun dieren volpompen met AB (niet omdat ze daarom met een bepaald aantal in 1 stal kunnen samenleven, maar omdat ze hun zaakjes niet op orde (lees goed stalklimaat c.q. ventilatie, gebrek aan hygiene, kwalitatief minder goed voer voeren enz) hebben en de gezondheidsstatus van hun dieren ver beneden peil liggen en zonder AB het dus niet gaan redden) de naam van de overige bedrijven door t slijk halen. Ook de dagdosering AB waarmee gerekent wordt in NL klopt niet helemaal tov van andere EU landen wat NL niet terecht de naam geeft veel AB te gebruiken. Is een heel verhaal om goed uit te leggen. Maar het is echt niet zo dat ALLE dieren in NL volgepomt worden met AB. Helaas blijven er rotte appels die t voor de rest verzieken. Zeer spijtig voor de rest die t wel goed doen.

In Nederland is de medicijnregistratie erg strikt en ik vind dat een goede zaak. In tegenstelling tot andere EU landen, waar misstanden in de doofpot worden gestopt, wordt er in NL echt werk van gemaakt. Ons vlees is veilig. Helaas wordt alles soms weer bezoedelt doordat bv net als een poosje geleden in Duitsland er een leverancier van grondtoffen van veevoeder heeft lopen rotzooien, waardoor er besmet voer bij de dieren heeft kunnen komen. Meteen een media hype over de intensieve veehouderij, terwijl de schuldige een op geld en gewin belust persoon is, die over de rug van de agrariers zichzelf wilde verrijken.
Zeer jammer dus dat slechts 1 of enkele personen (bedrijven) het weer gruwelijk kunnen verzieken voor de veehouderij in NL.

En nee heb geen teer zieltje, ben wel wat gewend. Maar neemt niet weg dat het behoorlijk steekt als je onterecht voor dierenmishandelaar wordt uitgemaakt. Daarom mijn reactie hier.

De intensieve veehouderij wordt te pas en te onpas in topics terloops aangehaald. Vaak in de trant van: "Zielig? welnee alles is beter dan de "bio-industrie" dus de rest is minder erg hoor, kan best." :?

Ik heb totaal geen probleem met vegetariërs, veganisten of mensen die alleen biologisch eten. Das ieder zijn goed recht.
Vind wel dat de biologische veehouderij soms erg geromantiseerd wordt. Kijkt mooi een zeug met biggen lekker buiten in t zonnetje (bij ons in de buurt was ook zo'n bedrijf, kon daar ook echt van genieten, was bij ons in de buurt, nu is het failliet omdat de kosten niet opwogen tegen de opbrengsten lees wat de boer voor zijn varkens kreeg op het moment dat ze geslacht werden), maar als t vriest (en er dus heul veel biggetjes doodvriezen) of regent (biggetjes helemaal verkleumen) dan kijkt t veel minder mooi. Ook is het aantal doodgelegen biggetjes in de Biologische varkenshouderij ook fors veel hoger als bij de gangbare veehouderij. (en met fors bedoel ik écht fors).
Biologische varkens hebben heel veel last van wormen en worden (als t toegstaan is) dus véél vaker ontwormt als bij gangbaar. Toch zijn niet alle wormeitjes/larfjes te verwijderen met ontworming, en dus komen die in t vlees terecht. Daar wordt niks over geschreven! Ook het risico op salmonella ligt vele malen hoger. Om over andere ziektes zoals vlekziekte e.d maar te zwijgen.
Ik vind het mooi dat er biologische bedrijven zijn en hoop ook dat ze er blijven, maar om te zeggen dat álle varkens in een gangbare veehouderij niet gelukkig zijn is niet juist. Bij goede bedrijven zijn ze zeker wel blij en vrolijk. Bij minder goede bedrijven (of ronduit slechte bedrijven is dat wrs een ander verhaal) Maar dat geld t voor alle dieren. Een goede baas die om zijn/haar dieren geeft is heel belangrijk!
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 21-04-11 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 14:52

Ja Wij hebben een agrarisch bedrijf. Met varkens en koeien. En die hebben t prima naar hun zin! Ik ben dan ook heel blij dat als ze uiteindelijk op mijn bord belanden ze een fijn leven hebben gehad én een op een dierwaardige (lees stress-en pijnvrije) manier geslacht zijn. Verdooft dus!

Dus jullie varkens liggen lekker in de modder en in de hokken op stro? Met vrije uitloop naar buiten? In grote groepen? De zeug mag lekker tussen haar biggetjes rondscharrelen in het stro?
Mag ik daar een foto van?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:12

yarrah schreef:

Dus jullie varkens liggen lekker in de modder en in de hokken op stro? Met vrije uitloop naar buiten? In grote groepen? De zeug mag lekker tussen haar biggetjes rondscharrelen in het stro?
Mag ik daar een foto van?

Waarom zijn grote groepen beter? Vaak is er dan onvoldoende plaats aan de voerbak en worden de iets mindere verdreven en aan de kant gezet. De controle is in grote groepen veel moeilijker. Als je een dier kreupel ziet lopen dan moet die meteen behandelen, en niet pas na 4 dagen er achterkomen dat het dier niet meer kan lopen, maar helaas niet gezien omdat alle anderen er voor stonden of er overheen stonden?

Nee onze varkens hebben geen stro in de hokken, maar hebben wel speciale roosters waarop ze heel fijn kunnen liggen. Geen last hebben in de zomer van vliegen die ze helemaal lekprikken en zorgen voor evt verspreiding van ziektes (bv griep). Als een varken na t werpen van de biggen moeite heeft met opstaan dan leggen we daar speciale dikke rubberen matten onder zodat ze vlot op kan staan. Gelukkig is dit niet vaak nodig en zijn de dieren heel vitaal. Tevens hebben we een buiten uitloop waar zaagsel in ligt. Dit is voor de zeugen die na het spenen van de biggen gedekt moeten worden. Zij hebben behoefte om ff te relaxen in t zaagsel en lekker rond te scharrelen. Ook kunnen hier zeugen in die moeite hebben met de dracht en dus daar even kunnen aansterken. Op 350 zeugen zijn dit er enkele per jaar.
Tuurlijk hebben onze zeugen contact met hun biggetjes! Geen vrije uitloop, maar wel de mogelijkheid tot het zich natmaken met water als t warm is en zo lekker verkoeling kunnen hebben. De kraamstallen worden tegenwoordig steeds ruimer gebouwd en sinds kort is er ook de mogelijkheid om de zeugen na t werpen los in de stal te laten lopen tussen hun biggetjes. Dit is een zeer nieuwe noviteit. Miss wordt dit wel verplicht in nieuw te bouwen stallen? Zou ik een goed initiatief vinden. In bestaande/oudere stallen is dit (nog) niet mogelijk. Maar daar wordt aan gewerkt. Het comfort voor de zeugen (trouwens voor alle varkens) is van groot belang, een dier dat niet happy is, zal minder goed groeien, of minder biggetjes krijgen. Onze zeugen zijn zeer handzaam en absoluut niet gestresst.

Weet niet hoe ik foto's hier moet uploaden, heb t een keer geprobeerd, mislukte helaas. Kan je wel een foto mailen via je mail adres. PB me maar.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-11 15:34

joostvangestel schreef:
Zahlina schreef:

Vertel eens, ken je een land waar het welzijn van dieren boven het welzijn van de mens staat?

Nu moet ik heel hard gaan nadenken, maar nee ik denk niet dat er landen zijn waar het welzijn van de dieren voor de mensen gaat.
Als ik kijk waar ik nu woon dan is het nog veel slechter gestelt over het welzijn van de dieren, honden in de hete zon aan de ketting, paarden die 24/7 in hokjes staan. Maar aan de andere kant lopen de geiten die worden gegeten gewoon los buiten, in het natuurterrein waar ik achter woon loopt een stier los met een paar koeien (zo af en toe gaan ze naar huis en komen dan door de wijk heen).

In de cijfers die eerder genoemt werden staat dat 70% van het vlees voor export is. Laat het vlees niet meer over de grens gaan en we hebben dus minder beesten nodig. Met een regelgeving (die er niet is) zou kunnen worden verplicht dat de dieren 40% die we dan overhouden (ik verwacht namelijk dat er ook best wel wat vlees wordt geimporteerd) een stuk ruimer en vriendelijker zouden worden gehouden. Megastallen er uit en dan heeft de kleinere boer ook meer kansen.
Ik zie het veel in de omgeving waar ik vandaan kom, mega melkstallen worden er op 50HA gebouwt, schuren vol met melkkoeien (zomer en winter) want het grasland wordt alleen maar gemaait en dan aan de koeien op stal gevoerd.
En van mij hoeft vlees ook niet zo goedkoop. Nu heb ik niet de mogelijkheid om ecologisch vlees te kopen op dit eilandje en maak ik me er ook schuldig aan om vlees te kopen waarvan ik weet dat de dieren het waarschijnlijk niet al te best hebben gehad maar ben ik in een land waar ik de mogelijkheid heb om verantwoord gehouden vlees te kopen dan doe ik het om verschillende redenen.
Ten eerste vind ik het vlees vele male lekkerder, kipfiles die niet zijn volgepompt met water, varkensvlees wat met beweging en gezond eten is opgegroeid.
ten tweede toch het welzijns verhaal.

Maar ja ik ben zo muts die als ze teruggaat naar nederland mijn eigen varkentjes, schaapje en een paar koetjes wil gaan houden om ze later op te eten.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-11 14:21

Citaat:
Aan de fractievoorzitters van
PvdA, D66, SP, GroenLinks, VVD,
CDA, PVV, CU, SGP, PvdD

12 April 2011

Geachte dames, geachte heren,

Hierbij willen wij als moderamen van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland u laten weten onaangenaam getroffen te zijn over het initiatief wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren betreffende het verbod op ritueel slachten zonder voorafgaande bedwelming.

Met name de Joodse gemeenschap – maar ook de moslimgemeenschap – zou wanneer dit wetsvoorstel wordt aanvaard, hard worden getroffen. De Joodse gemeenschap woont al eeuwenlang onder ons en kent al deze eeuwen al het gebruik van ritueel slachten. Vele malen hebben Joodse medeburgers aangegeven dat het voor het praktiseren van hun godsdienstig leven van groot belang is. Het verbaast ons zeer dat tegen dit gebruik nu ineens zulke zwaarwegende morele bezwaren bestaan, dat een verbod dreigt.

In de eerste plaats worden onze Joodse landgenoten op deze wijze in het hart van hun godsdienstig bestaan getroffen. De Joodse bronnen spreken nadrukkelijk over de verantwoordelijkheid van de mens ten opzichte van de dieren. De spreuk ‘Een rechtvaardige mens kent het leven van zijn dieren’ (Spreuken 12: 19) spreekt wat dit betreft duidelijke taal.

De rechten van dieren worden in de Joodse ethiek benadrukt. Rituele slacht maakt daarop geen inbreuk. In de tweede plaats lijkt de conclusie dat niet bedwelmd slachten onnoemelijk dierenleed teweeg brengt, niet op gedegen en onweerlegbaar onderzoek gebaseerd te zijn. Van Joodse zijde zijn regelmatig grote vraagtekens bij deze conclusie gezet. Wij verwijzen o.a. naar de informatie van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap te vinden op http://bit.ly/dMqqgg.

In de derde plaats bevreemdt het ons dat gefocust wordt op de laatste momenten van het leven van het dier, terwijl onze maatschappij zich in veel opzichten weinig aan het vermijden van dierenleed, dan wel het afbreuk doen aan dierenvreugde, gelegen laat liggen. Vlees wordt nog steeds voor dumpprijzen verkocht, en vanwege de fokmethoden waartoe boeren gedwongen zijn vanwege het consumentengedrag, zijn het de dieren die de echte prijs betalen. In onze morele oordelen zullen we ervoor moeten waken ‘de mug uit te ziften en de kameel door te zwelgen’.
Wij willen u daarom dringend oproepen het initiatief wetsvoorstel niet te aanvaarden.

Met vriendelijke groet,
A.J. Plaisier
Scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 00:44

Wat ik me nu heel sterk af vraag.....bestaan er ook joodse en moslim vegetariers....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 01:39

papagroom schreef:
Wat ik me nu heel sterk af vraag.....bestaan er ook joodse en moslim vegetariers....

Vast wel toch, sluit elkaar niet uit. Maar ik ken er persoonlijk geen (iig niet zulke strenge joden dat ze echt kosjer eten). Maar ik kan me niet voorstellen dat er in een van die boeken word beschreven dat je vlees zou moeten eten.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 10:46

Daphna schreef:
Citaat:
Aan de fractievoorzitters van
PvdA, D66, SP, GroenLinks, VVD,
CDA, PVV, CU, SGP, PvdD

12 April 2011

Geachte dames, geachte heren,

Hierbij willen wij als moderamen van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland u laten weten onaangenaam getroffen te zijn over het initiatief wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren betreffende het verbod op ritueel slachten zonder voorafgaande bedwelming.

Met name de Joodse gemeenschap – maar ook de moslimgemeenschap – zou wanneer dit wetsvoorstel wordt aanvaard, hard worden getroffen. De Joodse gemeenschap woont al eeuwenlang onder ons en kent al deze eeuwen al het gebruik van ritueel slachten. Vele malen hebben Joodse medeburgers aangegeven dat het voor het praktiseren van hun godsdienstig leven van groot belang is. Het verbaast ons zeer dat tegen dit gebruik nu ineens zulke zwaarwegende morele bezwaren bestaan, dat een verbod dreigt.

In de eerste plaats worden onze Joodse landgenoten op deze wijze in het hart van hun godsdienstig bestaan getroffen. De Joodse bronnen spreken nadrukkelijk over de verantwoordelijkheid van de mens ten opzichte van de dieren. De spreuk ‘Een rechtvaardige mens kent het leven van zijn dieren’ (Spreuken 12: 19) spreekt wat dit betreft duidelijke taal.

De rechten van dieren worden in de Joodse ethiek benadrukt. Rituele slacht maakt daarop geen inbreuk. In de tweede plaats lijkt de conclusie dat niet bedwelmd slachten onnoemelijk dierenleed teweeg brengt, niet op gedegen en onweerlegbaar onderzoek gebaseerd te zijn. Van Joodse zijde zijn regelmatig grote vraagtekens bij deze conclusie gezet. Wij verwijzen o.a. naar de informatie van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap te vinden op http://bit.ly/dMqqgg.

In de derde plaats bevreemdt het ons dat gefocust wordt op de laatste momenten van het leven van het dier, terwijl onze maatschappij zich in veel opzichten weinig aan het vermijden van dierenleed, dan wel het afbreuk doen aan dierenvreugde, gelegen laat liggen. Vlees wordt nog steeds voor dumpprijzen verkocht, en vanwege de fokmethoden waartoe boeren gedwongen zijn vanwege het consumentengedrag, zijn het de dieren die de echte prijs betalen. In onze morele oordelen zullen we ervoor moeten waken ‘de mug uit te ziften en de kameel door te zwelgen’.
Wij willen u daarom dringend oproepen het initiatief wetsvoorstel niet te aanvaarden.

Met vriendelijke groet,
A.J. Plaisier
Scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland

oh oh wat zijn we weer bang dat de vrijheid van geloof aangetast wordt.... zum kostsen :r
zolang je maar onder de noemer van een geloof je wanpraktijken beoefend moet het allemaal maar mogen.
ik hoop echt met heel mijn hart dat de politiek zich nu eens niets aantrekt van het geblaat van de volgelingen van diverse kerken en dat doet wat moreel gezien het juiste is ... namelijk verbieden!!!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 12:54

alex66 schreef:
oh oh wat zijn we weer bang dat de vrijheid van geloof aangetast wordt.... zum kostsen :r
zolang je maar onder de noemer van een geloof je wanpraktijken beoefend moet het allemaal maar mogen.

Zijn wij zoveel beter dan? Welke noemer gebruiken wij dan?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 13:50

Diablo schreef:
alex66 schreef:

Zijn wij zoveel beter dan? Welke noemer gebruiken wij dan?

Voor zover ik weet eten de meeste niet gelovige Nederlanders gewoon vlees afkomstig van dieren die een kopschot hebben gehad. Die hoeven zich dus niet in deze kwestie te verantwoorden.

Wat een onzin dat er telkens word aangehaald dat het verder in het leven ook slecht is voor die beesten. Omdat een vluchtelinge uit weet-ik-veel-waar verkracht is mag ik dat ook wel doen als ze hier is? Ze heeft het immers toch al slecht gehad. Vreemde redenering.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 14:42

Laat ik voor op stellen dat ik absoluut voor een verbod ben......maar hypocriet is dat wel, besef ik....ik eet namelijk graag een visje.....alle vis wordt namelijk aan boord gestript..dwz met een scherp mesje wordt in een keer de halsslagader door gesneden en de ingewanden verwijdert , zodat de vis netjes leegbloed en je mooi blank visvlees krijgt....schaal en schelpdieren worden levend gekookt....eigenlijk best wel gruwelijk allemaal....maar hier hoor je bijna niemand over...ik ben bang dat de aaibaar heidsfactor...en onbewust ook het culturele aspect...hier van belang is.