Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
fienaaa schreef:Ik weet dat al deze dieren uit inieminie hokjes komen, en ben het er mee eens dat deze dieren 'pijnloos' geslacht moeten worden.
Daarnaast heb ik vernomen dat slachten met een pin regelmatig mis gaat, en dat het dier dan langer bij bewust zijn is tijdens het slachten omdat er dan een nieuwe pin ingeschoten moet worden. Terwijl het dier dat halal geslacht wordt hooguit 1 minuut bij bewustzijn is.
Het is iets waar iedereen zelf over na moet denken, maar ik moet er niet aan denken dat ik vlees eet van een dier dat geen 'dierwaardig' bestaan heeft gekregen. Hoe komt iemand er uberhaupt op om deze dieren op zo een manier te houden, daarnaast krijger we problemen met resistentie doordat er overmatig antibiotica gebruikt wordt in de bioindustrie. Dit is ook een reden om over te stappen op biologisch vlees.
kimmie261 schreef:mss dat mensen nu beter begrijpen dat in een klein land als nederland er voor zoveel dieren nu eenmaal niet de ruimte is om alle dieren een walhalla aan ruimte te geven,en dat er echt al veel verbeterd is in de dierhouderij (en het natuurlijk altijd nog beter zou kunnen) ,maar dat het geen reden heeft om dieren met zoveel stress en pijn dood te maken terwijl het zo anders kan...
fienaaa schreef:Ik ben het wederom met Zahlina eens
@Famke, ik woon op het platteland, en ben omringd door veehouderijen, ik heb twee maanden stage gelopen bij een veearts die deze bedrijven dienst verleenden. Dus ja, ik kan zeggen dat ik weet waar ik het over heb.
Nee, ik heb geen extreme bedrijven of situaties meegemaakt.
Misschien was het 15 of 20 jaar geleden nog erger gesteld met de dieren, maar dat geeft toch geen reden om nu niet verder te gaan met het verbeteren van de leefomstandigheden van de dieren? Ik denk dat we moeten blijven vernieuwen, en het zal niet in een stap goed komen. Maar stapje voor stapje is het mogelijk.
En om een beter welzijn voor de dieren te creëren kunnen er inderdaad minder dieren gehouden worden, maar ik vind dat het welzijn van de dieren belangrijker is.
Ik geloof graag dat de agrariërs hun best doen om de dieren goed te verzorgen en dat waardeer ik ook. Ik denk dat dit op het moment ook goed is, maar in het vervolg beter kan.
Is het echt nodig om elk varken een scheut antibiotica mee te geven zodat ze zo dicht op elkaar kunnen leven? De dieren zullen ondergeschikt blijven aan de mensen, maar ik vind dat de manier waarop wij op dit moment met ze omgaan niet juist is.
Misschien is het fijn om te weten dat ik niet vegetarisch ben, maar uitsluitend biologisch dynamisch vlees eet.
yarrah schreef:Ja Wij hebben een agrarisch bedrijf. Met varkens en koeien. En die hebben t prima naar hun zin! Ik ben dan ook heel blij dat als ze uiteindelijk op mijn bord belanden ze een fijn leven hebben gehad én een op een dierwaardige (lees stress-en pijnvrije) manier geslacht zijn. Verdooft dus!
Dus jullie varkens liggen lekker in de modder en in de hokken op stro? Met vrije uitloop naar buiten? In grote groepen? De zeug mag lekker tussen haar biggetjes rondscharrelen in het stro?
Mag ik daar een foto van?
joostvangestel schreef:Zahlina schreef:Misschien kunnen mensen nu beter begrijpen dat in Nederland gewoon weg te veel handelsgeest is en dat daar de dierenwelzijn niet voorop staat.
Vertel eens, ken je een land waar het welzijn van dieren boven het welzijn van de mens staat?
Citaat:Aan de fractievoorzitters van
PvdA, D66, SP, GroenLinks, VVD,
CDA, PVV, CU, SGP, PvdD
12 April 2011
Geachte dames, geachte heren,
Hierbij willen wij als moderamen van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland u laten weten onaangenaam getroffen te zijn over het initiatief wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren betreffende het verbod op ritueel slachten zonder voorafgaande bedwelming.
Met name de Joodse gemeenschap – maar ook de moslimgemeenschap – zou wanneer dit wetsvoorstel wordt aanvaard, hard worden getroffen. De Joodse gemeenschap woont al eeuwenlang onder ons en kent al deze eeuwen al het gebruik van ritueel slachten. Vele malen hebben Joodse medeburgers aangegeven dat het voor het praktiseren van hun godsdienstig leven van groot belang is. Het verbaast ons zeer dat tegen dit gebruik nu ineens zulke zwaarwegende morele bezwaren bestaan, dat een verbod dreigt.
In de eerste plaats worden onze Joodse landgenoten op deze wijze in het hart van hun godsdienstig bestaan getroffen. De Joodse bronnen spreken nadrukkelijk over de verantwoordelijkheid van de mens ten opzichte van de dieren. De spreuk ‘Een rechtvaardige mens kent het leven van zijn dieren’ (Spreuken 12: 19) spreekt wat dit betreft duidelijke taal.
De rechten van dieren worden in de Joodse ethiek benadrukt. Rituele slacht maakt daarop geen inbreuk. In de tweede plaats lijkt de conclusie dat niet bedwelmd slachten onnoemelijk dierenleed teweeg brengt, niet op gedegen en onweerlegbaar onderzoek gebaseerd te zijn. Van Joodse zijde zijn regelmatig grote vraagtekens bij deze conclusie gezet. Wij verwijzen o.a. naar de informatie van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap te vinden op http://bit.ly/dMqqgg.
In de derde plaats bevreemdt het ons dat gefocust wordt op de laatste momenten van het leven van het dier, terwijl onze maatschappij zich in veel opzichten weinig aan het vermijden van dierenleed, dan wel het afbreuk doen aan dierenvreugde, gelegen laat liggen. Vlees wordt nog steeds voor dumpprijzen verkocht, en vanwege de fokmethoden waartoe boeren gedwongen zijn vanwege het consumentengedrag, zijn het de dieren die de echte prijs betalen. In onze morele oordelen zullen we ervoor moeten waken ‘de mug uit te ziften en de kameel door te zwelgen’.
Wij willen u daarom dringend oproepen het initiatief wetsvoorstel niet te aanvaarden.
Met vriendelijke groet,
A.J. Plaisier
Scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland
papagroom schreef:Wat ik me nu heel sterk af vraag.....bestaan er ook joodse en moslim vegetariers....
Daphna schreef:Citaat:Aan de fractievoorzitters van
PvdA, D66, SP, GroenLinks, VVD,
CDA, PVV, CU, SGP, PvdD
12 April 2011
Geachte dames, geachte heren,
Hierbij willen wij als moderamen van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland u laten weten onaangenaam getroffen te zijn over het initiatief wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren betreffende het verbod op ritueel slachten zonder voorafgaande bedwelming.
Met name de Joodse gemeenschap – maar ook de moslimgemeenschap – zou wanneer dit wetsvoorstel wordt aanvaard, hard worden getroffen. De Joodse gemeenschap woont al eeuwenlang onder ons en kent al deze eeuwen al het gebruik van ritueel slachten. Vele malen hebben Joodse medeburgers aangegeven dat het voor het praktiseren van hun godsdienstig leven van groot belang is. Het verbaast ons zeer dat tegen dit gebruik nu ineens zulke zwaarwegende morele bezwaren bestaan, dat een verbod dreigt.
In de eerste plaats worden onze Joodse landgenoten op deze wijze in het hart van hun godsdienstig bestaan getroffen. De Joodse bronnen spreken nadrukkelijk over de verantwoordelijkheid van de mens ten opzichte van de dieren. De spreuk ‘Een rechtvaardige mens kent het leven van zijn dieren’ (Spreuken 12: 19) spreekt wat dit betreft duidelijke taal.
De rechten van dieren worden in de Joodse ethiek benadrukt. Rituele slacht maakt daarop geen inbreuk. In de tweede plaats lijkt de conclusie dat niet bedwelmd slachten onnoemelijk dierenleed teweeg brengt, niet op gedegen en onweerlegbaar onderzoek gebaseerd te zijn. Van Joodse zijde zijn regelmatig grote vraagtekens bij deze conclusie gezet. Wij verwijzen o.a. naar de informatie van het Nederlands Israëlitisch Kerkgenootschap te vinden op http://bit.ly/dMqqgg.
In de derde plaats bevreemdt het ons dat gefocust wordt op de laatste momenten van het leven van het dier, terwijl onze maatschappij zich in veel opzichten weinig aan het vermijden van dierenleed, dan wel het afbreuk doen aan dierenvreugde, gelegen laat liggen. Vlees wordt nog steeds voor dumpprijzen verkocht, en vanwege de fokmethoden waartoe boeren gedwongen zijn vanwege het consumentengedrag, zijn het de dieren die de echte prijs betalen. In onze morele oordelen zullen we ervoor moeten waken ‘de mug uit te ziften en de kameel door te zwelgen’.
Wij willen u daarom dringend oproepen het initiatief wetsvoorstel niet te aanvaarden.
Met vriendelijke groet,
A.J. Plaisier
Scriba van de generale synode van de Protestantse Kerk in Nederland
Diablo schreef:alex66 schreef:oh oh wat zijn we weer bang dat de vrijheid van geloof aangetast wordt.... zum kostsen![]()
zolang je maar onder de noemer van een geloof je wanpraktijken beoefend moet het allemaal maar mogen.
Zijn wij zoveel beter dan? Welke noemer gebruiken wij dan?